[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:46

Buikspieren aanspannen is juist vreselijk belangrijk om achter mooier door te kunnen treden. (denk aan doorkantelen in het bekken, het achterbeen omhoog en naar voren heffen en daarna mooi ruim ondertreden)

Maar wanneer de buikspieren aanspannen zou de lange rugspier mooi lang moeten zijn (ontspannen verend).. en dat is hier niet het geval.

De rugspier is hier teveel aangespannen (mede door teveel op de voorhand, te weinig actief.. drukt zich teveel op de handen van de ruiter) en het paard trekt hier de buikspier aan om het voorbeen uit te kunnen gooien. (anders zou ze over haar voeten struikelen)

Ze compenseerde hier dus ontzettend in haar lijfje om "normaal" te kunnen draven.

Ympi

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:55

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:00

Interessant stukje over de lange rugspier

Lange rugspieren
Een belangrijke en bekendere rugspier zijn de longissimus dorsi, ook wel lange rugspier genoemd. De lange rugspier is niet één spier, maar een verzameling van spieren, dus een spiergroep. Deze verschillende spieren bewegen diagonaal, horizontaal en verticaal en zijn samen de grootste en langste spier in het lichaam. De spiergroep vult de gehele ruimte tussen de doornuitsteeksels, de dwarsuitsteeksels en de ribben, begint bij het sacrum (het heiligbeen) en loopt aan beide zijden van de doornuitsteeksels naar de nek.

Afbeelding

De bovenste rode lijn zijn dorsale spieren, de onderste rode lijn zijn ventrale spieren.

De functie van de lange rugspier is het stabiliseren van de wervelkolom, het voorkomen/opvangen/beschermen van excessieve bewegingen op de wervelkolom, en extensie (strekken) van de rug (bijvoorbeeld om te grazen of om een vlieg van de achterhand te happen). Dit maakt dat deze spiergroep in feite niet geschikt is om een ruiter te dragen, simpelweg omdat deze spieren los en soepel moeten zijn om te kunnen functioneren, en dus niet op spanning mogen staan om tegendruk te bieden aan het gewicht van de ruiter.

Spieren aanspannen = spieren trainen = spieren sterker en korter maken. Een paard dat tijdens het rijden zijn rugspieren aanspant, traint dus zijn rugspieren, waardoor deze zullen versterken en verkorten, iets wat we juist niet willen. Hoe korter de rugspieren, hoe meer de spinaaluitsteeksels naar elkaar toe komen, met alle schadelijke gevolgen van dien (denk bijvoorbeeld aan kissing spines en spondylose).

Oorzaken van aanspanning van de rugspieren zijn bijvoorbeeld wanneer het paard angstig, nerveus, wantrouwig of gespannen is, wanneer het pijn heeft (door het zadel of het bit), wanneer het last heeft van de ruiter, wanneer het pijn heeft elders in het lichaam, wanneer andere spieren in het lichaam worden aangesproken waar de rugspieren fysiologisch op reageren (bij bijvoorbeeld het in de krul rijden), of wanneer het paard zichzelf in balans moet houden (bij scheefheid). Dit is een natuurlijke reactie van het lichaam. Wanneer de rugspieren zich samentrekken, dan zorgt dit voor holling van de rug.

Het heeft geen enkele zin om het paard met z'n hoofd naar beneden te dwingen, in de veronderstelling dat het paard daardoor zijn rugspieren 'lang maakt' en dus ontspant. Fysiologisch is dit namelijk onmogelijk; met het stretchen van de nek, stretch je de spieren t/m de schoft, en daarna liggen in de rug heel diverse rugspieren die zowel dorsaal, horizontaal als verticaal functioneren, en dus niet 'mee-stretchen'. De lange rugspier is namelijk niet één lange horizontale spier zoals dit:

Afbeelding

maar het is een geheel van spieren die allemaal verschillende liggingen, bewegingen en functies hebben:

Afbeelding

De dorsale en ventrale spieren zijn verbonden met dwarse spieren die naar beneden en achteruit bewegen (op de tekening in groen).

Dit maakt duidelijk dat hoe meer er 'gestretched' wordt met de nek met allerlei "hulp"- en dwangmiddelen, hoe meer weerstand de rugspieren zullen bieden (aanspanning en frictie) en dus zullen verkorten tot zelfs beschadigen.

Bij het veelvuldig aanspannen van de rugspieren zullen bovendien de buikspieren steeds slapper worden, terwijl juist de buikspieren het werk moeten doen en er voor moeten zorgen dat het paard de ruiter kan dragen. Het is dus ontzettend belangrijk dat de ruiter er voor zorgt dat juist de rugspieren ontspannen, lang en soepel blijven, en dat de buikspieren aanspannen, getraind en sterker worden.

buikspieren
Er zijn drie groepen buikspieren. De rechte buikspieren lopen tussen het borstbeen en het schaambeen; bij contractie worden beide botstukken naar elkaar gebracht waardoor de rug bolt. De schuine buikspieren vullen de flanken en lopen van de ribben naar het peesblad (dat tussen de beide rechte buikspieren ligt) en het bekken; zij zorgen voor de zijwaartse buiging. De dwarse buikspieren lopen vanaf de wervels naar het peesblad en omsluiten de buikholte; zij doen hun werk voornamelijk bij het persen bij mesten en bij het bevallen.

Afbeelding

Om de ruiter te kunnen dragen, is het essentieel om de buikspieren van het paard te trainen, zodat de lange rugspier kan ontspannen en z'n werk kan blijven doen. Bij gebruik en aanspanning van de buikspieren, kan het bekken kantelen en de achterhand meer ondertreden, waardoor de rug als het ware omhoog (bol) kan komen, de lange rugspier kan ontspannen en flexibel driedimensionaal kan bewegen (diagonaal, horizontaal en verticaal). Een paard dient de ruiter dus te dragen met zijn buikspieren en niet met zijn rugspieren.

Om dit te kunnen, moet een paard allereerst verticaal in balans zijn. Dat wil zeggen dat er links en rechts een evenredige belasting is, anders is het paard altijd genoodzaakt bepaalde spieren aan te spannen om de scheefheid te compenseren.
Aangezien paarden net als mensen een voorkeurskant hebben, zien we vaak dat een paard de voorkeur heeft om z'n ene voorbeen meer te belasten dan z'n andere voorbeen, en z'n ene achterbeen meer te laten dragen en het andere achterbeen meer te laten stuwen. Daarom is het belangrijk om het paard zodanig te trainen dat het z'n beide voorbenen evenredig belast en beide achterbenen meer evenredig laat stuwen en dragen. Zodra dit gebeurt, zal de lange rugspier automatisch ontspannen en vrij kunnen bewegen en ook dan pas kan en zal het paard de voorwaarts-neerwaartse tendens aanbieden.

gekopieerd van: http://www.permicavallo.nl/paardenrug.php

TurboTinkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:10

Mooie uitleg erbij ook!

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:11

Snackie schreef:
Mooie uitleg erbij ook!

x2
Ik ga de rest ook is doornemen. Geen zin in werk :o

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:14

Haha! Foei!
Ik heb op de tablet nu ook een app gekocht, met de anatomie van paarden. Daar kun je dit soort dingen ook mooi op bekijken

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:22

Ympi schreef:
Dus buikspieren aanspannen = goed, maar niet in combi met gespannen rug.
Dus op dit plaatje, mos van de rest van het beeld is combi buik/rug wel goed?
https://lh3.googleusercontent.com/-m3oH ... 030898.JPG

Open je foto voor de grap eens in Paint en trek langs de pijpbeenderen van het linkerachterbeen en het rechter voorbeen een lijntje. Staan ze parallel aan elkaar of niet? (naar de andere benen hoef je nu even niet te kijken. Het gaat me even om de belasting van de benen die aan de grond staan. Daar kun je al veel aan afleiden)

Zo niet, welk lijntje is schuiner?

(kun je al zien zonder dat je de achtergrond recht maakt.)

Als je de tekst hierboven hebt gelezen zul je weten of dit een goed voorbeeld is.. of niet :)

Hoor je graag! ;)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:32

Zo, daar gaat mijn werk werken :)
Mij zo afleiden, maar ik ga aan de slag! Is kijken hoe mijn fotoshopkunsten zijn.
Neen dus, geen goed voorbeeld :D
Afbeelding
De groene lijntjes die ik van jou moest tekenen vallen nog wel mee denk ik, al denk ik daaraan ook te zien dat ze dus boven haar voorbeen hangt en dat quasi al het gewicht dus op rechtsvoor rust en dat linksachter nog maar weinig draagt. Staat ook achter de massa.
Ik denk dat het dus beter zou zijn moest haar rug tegen het lichtpaarse lijntje bovenaan komen en haar achterwerk moet een beetje naar links beneden draaien zodat haar achterbenen wat meer naar voor komen of haar lichaam wat meer naar achter.
Klopt dat een beetje?
Van de oranje streepjes snap ik niets. Is dat gebrek aan activiteit?
Laatst bijgewerkt door Ympi op 11-02-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:38

Ook zonder fysiek te tekenen is wel te zien wat samantha bedoelt :)

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:41

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:43

Jotoma schreef:
Ook zonder fysiek te tekenen is wel te zien wat samantha bedoelt :)

Ja maar tekenen doet voor mij veel meer. Als ik kijk vergeet ik te kijken. Ik zie een plaatje en denk "O, gespannen buikspieren, leuk" :D maar als ik teken word ik met mijn neus op de feiten gedrukt.
En zo lang duurde het nu ook weer niet, zie post hierboven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:43

Die oefent de beruchte LDR _O-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:45

BEL 144!! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:45

Bienotje schreef:
Maaike, doe mijn best! ;) Hoe is het met de lushies? :)

Tja, geen idee hoe. Vooral geluk denk ik Snackie, laatst met springles wat minder geluk gehad trouwens. := Kwam er paar weken terug pas achter dat íe echt gebroken was geweest ook, maar verklaarde wel deels wat ook :j

Oeps, heb ik ook gehad, klapte met mn pink op de hals, nou je kon goed zien dat ie gebroken was. Kolere wat stond ie scheef :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:48

Ympi schreef:
Mij zo afleiden, maar ik ga aan de slag! Is kijken hoe mijn fotoshopkunsten zijn.
[ Afbeelding ]
De groene lijntjes die ik van jou moest tekenen vallen nog wel mee denk ik, al denk ik daaraan ook te zien dat ze dus boven haar voorbeen hangt en dat quasi al het gewicht dus op rechtsvoor rust en dat linksachter nog maar weinig draagt. Staat ook achter de massa.
Ik denk dat het dus beter zou zijn moest haar rug tegen het lichtpaarse lijntje bovenaan komen en haar achterwerk moet een beetje naar links beneden draaien zodat haar achterbenen wat meer naar voor komen of haar lichaam wat meer naar achter.
Klopt dat een beetje?

Stinkerd.. beetje smokkelen met de lijntjes _O-

Afbeelding

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:49

S_en_Z schreef:
Ympi schreef:
[ Afbeelding ]
Klopt dat een beetje?

Stinkerd.. beetje smokkelen met de lijntjes _O-

[ Afbeelding ]

-O- En ik heb nog wel speciaal ingezoomd.

Anne_mieke88Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:52

hahaha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:53

Jullie zijn creatief met lijntjes zeg :')
En wat een liefde hier <3

En blij paardrijden zoals Bertie noemt, dat heeft denk ik te maken met eerlijk paardrijden en samenwerken. Je dwingt niks van je paard af, je vraagt hem dingen. Als je paard het antwoord geeft wat je wilt kan dat een goed gevoel geven :) En daar kun je blij van worden :D

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:09

Waar vind je toch altijd die mooie uitleg S_en_Z!
Ik ga er eens iets mee proberen :D eerst een app vinden waarmee ik lijntjes op een foto kan tekenen :Y)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:11

Mwoh.. mensen gaan er bewuster van kijken :) Juist leuk toch?

Ympi ze mist idd "actief" draven. Dit was een braaf geduldig "sukkeldrafje". Dat haar "oranje" voorbeentje minder naar voren is heeft te maken met dat je haar wat lang laat worden in haar lijfje en haar net teveel "af" laat knikken met haar hoofd/nek.. Ze kan mede door deze dingen niet anders dan meer gewicht op haar staande voorbeen aannemen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:13

SheeNegro schreef:
Waar vind je toch altijd die mooie uitleg S_en_Z!
Ik ga er eens iets mee proberen :D eerst een app vinden waarmee ik lijntjes op een foto kan tekenen :Y)

Oeh.. je doet me denken aan dat ik mn tekentablet boven heb liggen :D

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:16

S_en_Z schreef:
Mwoh.. mensen gaan er bewuster van kijken :) Juist leuk toch?

Ympi ze mist idd "actief" draven. Dit was een braaf geduldig "sukkeldrafje". Dat haar "oranje" voorbeentje minder naar voren is heeft te maken met dat je haar wat lang laat worden in haar lijfje en haar net teveel "af" laat knikken met haar hoofd/nek.. Ze kan mede door deze dingen niet anders dan meer gewicht op haar staande voorbeen aannemen.

In haar lijfje <3 Hoe lief!
Klopt wel volledig wat je zegt, het was een sukkeldrafje, moest blijven doorzitten en dan heb ik het liever traaaag :o
Hoe los ik dat lang worden op? Want dat is iets dat ze naar mijn gevoel heel vaak doet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:24

Wakker schudden. Veel vanuit stap en draf goed voorwaarts wegdraven zonder dat jouw hand terugwerkt (ook niet afsteken.. wel contact houden maar zacht blijven in je handen).. MAAR.. je teugels mogen wel wat meer op maat, handjes gedragen voor je uit.. en dan meeveren met haar neusje als ze de loodlijn opzoekt. Zelf goed op je balans letten en mooi naar voren kijken :) (en je niet laten verleiden naar haar blonde lokken te staren)

Nu krijgt ze net teveel vrij. Ze is heel zoet.. maar ze doet eigenlijk niet zoveel behalve braaf haar rondje lopen. Ze mag best wat meer aan het werk :j Ze word eigenlijk wat te lang omdat jij haar toestaat lang te worden. :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:34

Nog even over blij rijden, als het niet lukt en het steekt tegen dan denk ik meestal aan het tekstje dat Yamcha heeft geschreven voor het topic "opnieuw leren rijden".
Heb het voor mezelf overgeschreven en het steekt nu als bladwijzer in mijn paardendagboek :D

Ik wil het gerust even typen, op vraag. Maar nu ga ik wandelen :D

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:01

Joolien, ervaring met gebroken vingers. Bij jouw kon je het zien ook, jakkes :+ Di evan mij was menig arts/ handenman over eens dat het wel mee moest vallen tot foto voor de formaliteit gemaakt toch anders uitwees :')

Sheenegro, maakt me nieuwsgierig.

Heb commentaar op vorige pagina gelezen, bedankt! Ga er later nog een keer rustig voor zitten en de tijd verder voor nemen. Werk roept, helaas ;)