[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freppy

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:11

O jee, jullie gaan wel erg snel! Ik had mijn bericht maar weer eens aangepast maar staat nu dus een aantal posts hierboven ( ik heb rijfoto's toegevoegd)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:13

Afbeelding

Zoals je ziet is je foto niet helemaal "eerlijk" om te beoordelen Argievai

Als ik je paard denk zoals de standfoto hoort te zijn komt de rode lijn nog wat omlaag van achter naar voor.

(maar een neerwaartse romprichting is helemaal niet slecht hoor!!!!! Als paarden kaarsrecht of opwaarts zijn met langere voorbenen hebben ze meer moeite om te grazen.. tenzij ze een heeele lange hals hebben :+ )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-08-12 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:15

Sam2 schreef:
Ah, Dank u! _/-\o_ ( echt, ik ben zo'n doos in dit soort dingen)

Het is bij hem inderdaad wel lastig om hem goed op het achterbeen te krijgen, dat vind hij gewoon erg moeilijk. Ik heb laatst een lesje meegepakt van een andere instructeur welke op een totaal andere manier les geeft dan ik gewend ben. Ik heb andere oefeningen om zijn achterhand actiever te krijgen. Daarnaast moest ik ik traag tempo galopperen en draven. Het wierp wel vruchten af moet ik zeggen :j

Je rijd pleasure neem ik aan?

(ik ga even paardhopsen, ben er later nog wel even)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:16

annnepannne schreef:
wij gaan eerst thuis een bak aanleggen voor we les gaan nemen omdat we er niet kunnen rijden als er slecht weer is dus als ik dan al les neem en het is slecht weer is het weer zo'n gedoe met afbellen enzo.
en we willen eerst het paard een beetje beter leren kennen.
en op de manege geven ze geen prive les dus dat is ook geen optie.

Sorry dat ik er op doorga maar....waarom?
'Het paard beter leren kennen' daarvoor juist heb je een instructeur nodig. Juist als het je eerste paard is. Of weet jij welke manier van trainen werkt bij verschillende soorten paarden. Kan jij inschatten hoe je je paard kan verbeteren vanuit zijn natuurlijk beweging en houding? Kan je jezelf verbeteren, heb je überhaupt al tijd om te voelen wat er onder je gebeurt tegelijkertijd met voelen wat er in je eigen lijf gebeurt en dan ook nog ter plekke beslissen hoe je dat op gaat lossen en waarom op die manier.
Het enige wat je nu bereikt is dat als je straks gaat lessen, je eerst een halfjaar bezig bent met afleren van dingen die je jezelf per ongeluk hebt aangewend. En daarna moet je paard ineens anders gaan lopen, terwijl die net gewend was aan jullie, voor hem nieuwe, rijstijl en dan moet je hem ook nog gaan vertellen dat het nu wéér anders moet....Waarom?

Ik wil je hiermee niet aanvallen, maar vooral jou en alle anderen hier, aan het denken zetten. Hier een foto plaatsen om te laten beoordelen hoe je paard loopt en hoe je paard misschien beter zou kunnen lopen, is hartstikke leuk en leerzaam. Als je aan de hand daarvan ook nog wat tips meekrijgt over hoe je dat eventueel zou kunnen aanpakken, nog leuker!

Maar het is niet, nooit de bedoeling geweest dat het een 'hoe rijd ik mijn paard aan de teugel' of erger, 'hoe moet ik paardrijden' topic wordt....Dat KAN namelijk gewoon niet. Het is niet mijn bedoeling (en ik denk niet dat ik daarin alleen sta) om te gaan vertellen op welke manier je jouw specifieke paard misschien aan zou kunnen pakken om hem fijner nageeflijk en door zijn lijf te krijgen.
Het is ook een beetje mijn schuld hoor, ik ben vast ook te veel op sommige vragen ingegaan (want het is zo leuk als iemand enthousiast is en wil leren!) maar ik heb niet beseft dat dit gezien werd als manier om te 'lessen'. Praktijkervaring gaat boven alles....Denk vooral niet dat alles wat ik schrijf en denk te weten, dat ik dat allemaal zelf goed doe als ik aan het trainen ben....Verre van. Sterker nog, ik rijd liever met iemand langs de kant om mij te controleren, want het lukt me niet om en recht te blijven, en stil te zitten, en het paard actief te houden, en alle andere dingen die ik graag wil doen en kunnen. Als je serieus bezig bent, jezelf en je paard serieus neemt, dan is goed lessen echt de enige optie. En dan is dit topic een leuke aanvulling, een manier om te kijken waar je staat in de africhting, welke weg je eventueel in zou kunnen slaan en om een beter oog te ontwikkelen....Maar laat het daarbij.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:18

Mooi omschreven Esther.. en het klinkt vast iets vriendelijker dan mijn post :=

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:20

S_en_Z schreef:
Mooi omschreven Esther.. en het klinkt vast iets vriendelijker dan mijn post :=

Neuh, valt wel mee, je idee was duidelijk ;) Ik zit er ook al langer mee hoor, maar wist niet zo goed hoe ik het moest brengen. Vind het topic namelijk echt leuk omdat er toch veel mensen langskomen die gewoon heel graag willen...Maar met alleen willen kom je er ook niet natuurlijk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:25

Sam2 schreef:

Fijn beeld :j Komt mooi over de rug. Blijft mooi laag en naar voren. Wat ik mooi vind aan deze foto is dat je toch wel duidelijk ziet dat je "aanleuning" hebt. Jij bent hier namelijk aan het bepalen waar je paard moet lopen.. en dan niet zo zeer door je teugels strak aan te pakken, maar wel door hem attent te houden door iets meer contact dan je normaal hebt (correct me if I'm wrong) alleen doe je zelf een beetje teveel met je zit.. ach.... over iedereen valt iets te zeuren (en dat doe ik vooral graag op MEZELF overigens hoor!) ik kijk graag naar de foto iig! Weer eens wat anders dan de westernhobbyruiters die ik zie hier in de buurt zie rondkachelen met de hals "te" laag.. een traag voorbeen en een snel slepend achterbeen := of die voor in galop zitten en achter in een galop/draf achtige gang :')

Ik heb verder overigens absoluut geen kennis wbt westernrijden (lijkt me wel gaaf een keer te ervaren, dat dan weer wel) maar ik weet wel waar ik wel en niet van houdt. (daar komt mijn opmerking uit voort, denk ik := )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-08-12 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:32

S_en_Z schreef:
(maar een neerwaartse romprichting is helemaal niet slecht hoor!!!!! Als paarden kaarsrecht of opwaarts zijn met langere voorbenen hebben ze meer moeite om te grazen.. tenzij ze een heeele lange hals hebben :+ )

hihihi...kzal even een foto plaatsen van een evenwichtmodel, die staat te grazen.. (en ook nog een korte dikke hals heeft)

Afbeelding

olympisch paard Ruby van de Portugezen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nombrado op 14-08-12 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:33

knap dat jij dat ziet door de deken heen :D zo getraind is mijn oog niet

(volgens mij is dat overigens helemaal niet zo, de grond loopt niet waterpas en hij staat ook niet met achterbenen voor de voorbenen. Als ik denkbeeldig lijntjes ga trekken zie ik nog steeds een neerwaartse lijn. )

Komt ze weer aan met ruby foto's..

Zijn onderlegtrens hangt bijna achter zijn oren. :o En hij had achter actiever moeten zijn, hij trekt hem in ipv dat hij hem naar voren tilt.

Oh, en hij loopt achter de loodlijn := (waar is het foeivingertje?)

Dt je het een gaaf paard vind dat begrijp ik wel ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:38

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:41

vind je dit beter dan?
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:43

nu nog leren lijntje op de juiste manier tekenen om te bepalen of het neerwaartse romp is of niet

evenwichtsmodel
Afbeelding

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:45

Ik ga het volgen, heb totaal geen verstand voor aan de teugel ( Ben er mee bezig ) , maar begin het te begrijpen wat jullie allemaal zeggen! :Y)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:51

Zal later kijken naar de link :j ga nu echt even mijn eigen paard vervelen

Over de foto hierboven van nombrado (wedstrijd): nee hoor, dat vind ik OOK niets

Ik ben hier niet degene die enkel foto's toont met doorhangende teugels omdat ik vind dat je van de mond/voorkant af moet blijven. Vandaar mijn commentaar eigenlijk :=

Misschien was zijn stapritje in het bos/langs de weg hem niet bevallen _O-

(flauw, maar dat vond ik het plaatsen van die foto ook)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:53

nombrado schreef:
nu nog leren lijntje op de juiste manier tekenen om te bepalen of het neerwaartse romp is of niet

evenwichtsmodel
[ Afbeelding ]

Wil je even voordoen hoe het dan moet? :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:55

S_en_Z schreef:
Zal later kijken nombrado :j ga nu echt even mijn eigen paard vervelen

Over de foto hierboven van nombrado: nee hoor, dat vind ik OOK niets

Ik ben hier niet degene die enkel foto's toont met doorhangende teugels omdat ik vind dat je van de mond/voorkant af moet blijven. Vandaar mijn commentaar eigenlijk :=

Misschien was zijn stapritje in het bos/langs de weg hem niet bevallen _O-

(flauw, maar dat vond ik het plaatsen van die foto ook)

Ik vind je post en je reacties een beetje vervelend worden.
je begrijpt niet, wat ik vertel of post, of wil het niet begrijpen.
er zijn meerdere foto's getoond dan doorhangende teugels als je goed gekeken en gelezen had.
Ik ga dus niet meer in op jou vragen, en daarbij behorende commentaar wat niet overeenkomt met hetgeen ik geschreven heb.
Zal nog tips geven aan foto's over zit....maar antwoorden op jou vragen doe ik niet meer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:57

Ik heb een tussenweg ;) Paard is niet zo compact als een PRE bijvoorbeeld, maar ook niet zo lang als de meeste KWPNers. Hij is wel een beetje overbouwd. Deze foto is alweer 2 jaar oud.
Afbeelding

Een voorbeeld wat spanning van ruiter het paard laat doen. Achter de loodlijn kruipen. Als ik ontspannen had, had hij mooi op de loodlijn kunnen komen. Door de spanning vergeet ik rechtop te blijven zitten en mijn handen gelijk te houden. Ik laat mijn rechter teugel langer en trek daardoor mijn hand terug. Hierdoor haal ik paard uit balans.
Afbeelding

Hier geef ik hem meer ruimte, maar houd mijn been er niet aan, waardoor hij afbreekt.
Afbeelding

Dit is qua halshouding en eigen houding een beter plaatje, alleen komt achterbeen te laat aan de grond. Stomme is dat je dat in films niet ziet, ook jury/instructie/toeschouwers zien het niet.
Afbeelding

Ik heb een tijd teveel naar voren gezeten, daar heb ik heel hard aan gewerkt en nu ga ik teveel naar achter hangen. Dit is de reden waarom ik minimaal 2 keer per week alleen aan houding werk en thuis oefeningen doe op een yoga bal.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:04

Knappe Pre trouwens nombrado. Maar denk je niet dat het hellende kruis meer voordeel heeft dan zijn model?

(we wijken een beetje af van aan de teugel, was niet helemaal de bedoeling. Sorry meelezers)

Edit: oh je reageert niet meer op mijn vragen omdat je me vervelend vind. Of stel ik te moeilijke vragen? Want op wat ik belangrijk vind reageer je niet of weinig.

Meer foto's, ja.. Van paarden in vrijheid.

Ach, geeft ook niet. Ik snap ook wel dat je niet alle antwoorden hebt.

Groetjes!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:05

Gaan we nu allemaal standfoto's plaatsen??? :=

Sam2, ziet er netjes uit. Kan zo even niets bedenken wat niet al gezegd is.

Jammer dat er verder niemand op mijn rij-foto's reageerd van een paar blz terug...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:12

cp112 schreef:
Gaan we nu allemaal standfoto's plaatsen??? :=

Sam2, ziet er netjes uit. Kan zo even niets bedenken wat niet al gezegd is.

Jammer dat er verder niemand op mijn rij-foto's reageerd van een paar blz terug...

Ik vind het eigenlijk een fijn beeld voor zo'n jong paard. Ik heb het idee dat hij het soms moeilijk vindt en dan iets op wil krullen? Dat heeft in mijn ogen ook met kracht te maken. Als hij sterker wordt, redt hij het beter om naar je hand toe te blijven. Hij lijkt me namelijk wel fijn te rijden en goed actief, alleen heeft hij zijn hals af en toe nog nodig om balans te houden. Ik vind je 1e foto een heel mooi beeld, mooi actief, op lengte, zelf je handen nog gelijk houden, maar erg fijn! 2e foto lijkt hij wat voorover te vallen en tempo te maken, daar zie je ook een minder mooie halshouding. Dat is ook wat ik bedoel hiervoor.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:14

Klopt, hij gaat of wat opkroppen óf hij verhoogd in tempo als hij iets lastig vind. Is voornamelijk nog een stukje balans wat mist.
De foto's zijn trouwens van februari tot mei dit jaar ongeveer. Inmiddels zijn we alweer wat verder maar heb geen recente foto's meer helaas... :n
Laatst bijgewerkt door cp112 op 14-08-12 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

carmenmisty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:14

Mm ik vind het moeilijk te bepalen wat goed is maar ik zou even wat fototjes laten zien miss kan ik wat advies krijgen Ik rijd b maar heb nog geen winstpunten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heb geen fotos dat ze los vierkant staat
Hoop dat jullie er wat aan hebben

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:16

Waar wil je advies over? Tip: Lees de laatste twee pagina's even goed door. En probeer dan eerst zelf iets over je foto's te zeggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:16

Nouja, die 1e foto vind ik echt heel mooi :j Helemaal voor zijn leeftijd. Hij is ook mooi gebouwd vind ik en dat vind ik van de meeste tinkers niet. Maar jouw 1e foto toont ook dat je niet altijd nek als hoogste punt kan hebben, maar dat dat volgt uit de graad van africhting.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:21

MyWishMax schreef:
Nouja, die 1e foto vind ik echt heel mooi :j Helemaal voor zijn leeftijd. Hij is ook mooi gebouwd vind ik en dat vind ik van de meeste tinkers niet. Maar jouw 1e foto toont ook dat je niet altijd nek als hoogste punt kan hebben, maar dat dat volgt uit de graad van africhting.

Dankjewel :)
Voordeel van een hengst he :P de uitstraling.
Ik probeer hem juist meer zo te rijden dat hij zijn hals wat meer laat vallen. Lager ingesteld, en mooi over de rug. Met wedsrtijden loopt hij vaak wat hoger ingesteld dan thuis.
Maar dat lage vind hij nog erg moeilijk, heeft natuurlijk ook weer voor een deel met balans te maken. Maar wordt al steeds beter gelukkig.