Waar is de rijkunst gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:47

Als niemand dat kan zien xMarliez dan jij dus ook niet :+

Even alle gekheid op een stukje. Ben het met je eens dat tegenwoordig nog door weinig mensen wordt gezien wat goed is en wat niet. Gelukkig heb ik goed (klassieke) instructie gehad van twee instructeurs en gaan we eind dit jaar weer paar maanden de draad oppakken als we in NL zijn. Van hen heb ik veel geleerd en van mijn huidige instructrice leer ik nog veel via mail, kijken naar filmpjes, commentaren veel en met name kijken-kijken-kijken en met elkaar over hebben!
Gelukkig zie ik af en toe wel nog een goed gaand paard en zelfs in de huidige wedstrijdsport zie je dat nog. Maar de spoeling is dun, ben ik het mee eens. Door het te stellen zoals jij stelt is er dus eigenlijk voor niemand, inclusief jezelf, nog hoop. Aangezien ik een positief mens ben heb ik de vrijheid genomen om je post ietwat van mijn kant uit te nuanceren.
Maar ik denk niet marliez dat wij zo verschillend denken over wat juist is en wat niet.

Enne gaant paard is een gaand paard! :o

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:49

jasmijn78 schreef:
xmarliez schreef:
Welke vraag

Deze :) :

Abacab schreef:
Je schreef dat ieder paard [ongeacht ras of fokdoel] Z kan worden, ik betwijfel dat heel sterk. Daarom vroeg ik me af hoe veel paarden je zelf al tot Z hebt afgericht.

Dit is gewoon weer persoonlijk... u kan het niet ophalen met uw standpunten en dan gaat u mensen gaan vragen hoeveel wrdstrijden ze al gereden heeft en zo gaan we terug naar de persoon met de meeste bekertjes op de kast is de beste ruiter. En hieraan gaat de rijkunst dus verloren.

Verder wordt hier steeds gesproken alsof men het paard opzadelt en meteen de ring inmoet. Men heeft tijd m het paard ontspannend op te warmen en klaar te maken voor uw oefeninge. Indien u het paard in die tijd niet kan voorbereiden op een SB, dan zit u op een te hoog niveau in de ring.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:51

jasmijn78 schreef:
Sterker nog: je hoeft zelfs nog nooit op een paard gezeten te hebben om te kunnen beoordelen of iets naar behoren wordt uitgevoerd of niet. Je hoeft ook nog nooit van je leven een balletje getrapt te hebben om te kunnen zien of iets buiten spel is of niet...
Er zijn er een fiks aantal die daar toch heel duidelijk totaal anders over denken.. :D en die hebben zich verzameld (he leuke woordspeling) in een kast met penny poetsborstels 8-)
vanuit die kast zetten ze iedereen met een wat andere mening "buitenspel"

sterker nog... je wordt voor je mening in de zeik gezet of je mag je klep dichthouden.
Ps: buitenspel beoordelen is best wel lastig schijnt het.... :z _/-\o_

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:53

Verder zijn inderdaad niet alle trainers die duur zijn goed en dit geldt ook niet voor de goedkope. Al vind ik het straf dat ersonen die zelf pas enkee jaren rijden en met enkele paarden iets hebben bereikt plots kunnen gaan lesgeven. Een goede instructeur heeft tonnen ervaring en kan dit overbrengen...

Over de kunstjes die je ziet in de ring is een groot voorbeeld de passage die tegenwoordig niets meer is dan een zweefdraf opgewekt door spanning vooraan en een hoog tempo, maar heeft met verzameling niets te maken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:53

[pien_2010] schreef:
Als niemand dat kan zien xMarliez dan jij dus ook niet :+

Even alle gekheid op een stukje. Ben het met je eens dat tegenwoordig nog door weinig mensen wordt gezien wat goed is en wat niet. Gelukkig heb ik goed (klassieke) instructie gehad van twee instructeurs en gaan we eind dit jaar weer paar maanden de draad oppakken als we in NL zijn. Van hen heb ik veel geleerd en van mijn huidige instructrice leer ik nog veel via mail, kijken naar filmpjes, commentaren veel en met name kijken-kijken-kijken en met elkaar over hebben!
Gelukkig zie ik af en toe wel nog een goed gaand paard en zelfs in de huidige wedstrijdsport zie je dat nog. Maar de spoeling is dun, ben ik het mee eens. Door het te stellen zoals jij stelt is er dus eigenlijk voor niemand, inclusief jezelf, nog hoop. Aangezien ik een positief mens ben heb ik de vrijheid genomen om je post ietwat van mijn kant uit te nuanceren.
Maar ik denk niet marliez dat wij zo verschillend denken over wat juist is en wat niet.

Enne gaant paard is een gaand paard! :o

[pien_2010]... ik mag hopen dat je begrijpt wat ik bedoel. Met niemand heb ik het over de juryleden, de mensen die op diezelfde manier rijden en de mensen die langs de kant staan en het maar heel normaal vinden. Of moet ik voortaan alles tot in de puntjes uitleggen?

Enne, sorry gaanD. Zal het voortaan even door de spellingcontrole halen voor de mierenn*ukers.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:59

Peetstap schreef:
jasmijn78 schreef:
Sterker nog: je hoeft zelfs nog nooit op een paard gezeten te hebben om te kunnen beoordelen of iets naar behoren wordt uitgevoerd of niet. Je hoeft ook nog nooit van je leven een balletje getrapt te hebben om te kunnen zien of iets buiten spel is of niet...
Er zijn er een fiks aantal die daar toch heel duidelijk totaal anders over denken.. :D en die hebben zich verzameld (he leuke woordspeling) in een kast met penny poetsborstels 8-)
vanuit die kast zetten ze iedereen met een wat andere mening "buitenspel"

sterker nog... je wordt voor je mening in de zeik gezet of je mag je klep dichthouden.
Ps: buitenspel beoordelen is best wel lastig schijnt het.... :z _/-\o_

Buitenspel is schijnbaar erg moeilijk te beoordelen ja. Als je ziet hoe veel mensen 'buitenspel' rijden zonder het te beseffen.

Maargoed het is al overduidelijk waarom de Rijkunst niet meer te zien is in ons land.

jerich0

Re: Waar is de rijkunst gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:04

En piendumaitrw, kan u ons uitleggen hoe u de passage aanleert, vraagt aan het paard en leert men eerst de passage of de piaffe? Of rijdt u wedstrijd en hoeft u deze vraag dan niet te beantwoorden?
Als men passage kan rijden, dan is het enkel een kwestie van gewenning om dit op wedstrijd te kunnen doen. Als u vaak op verplaatsing gaat, al dan niet wedstrijd, zal het paard minder gevoelig worden aan deze stressfactoren. Dit is in mijn ogen het enige verschil tussen achtertuin rijden of ringrijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:19

jerich0 schreef:
En piendumaitrw, kan u ons uitleggen hoe u de passage aanleert, vraagt aan het paard en leert men eerst de passage of de piaffe? Of rijdt u wedstrijd en hoeft u deze vraag dan niet te beantwoorden?
Als men passage kan rijden, dan is het enkel een kwestie van gewenning om dit op wedstrijd te kunnen doen. Als u vaak op verplaatsing gaat, al dan niet wedstrijd, zal het paard minder gevoelig worden aan deze stressfactoren. Dit is in mijn ogen het enige verschil tussen achtertuin rijden of ringrijden.

Dat kan ik u niet uitleggen want zover zijn wij nog niet. Eerlijk gezegd zie ik me met een merens geen passage en piaff rijden hoor. Daar heb ik ze ook niet voor gekocht. Maar vertel het me maar Jericho....
En met u opmerking over het stress ben ik het eens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:24

xMarliez je hebt PB!

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:31

Nu moet ik het gaan vertellen, hoewel die vraag naar u gericht was. U schuift het van u af, want u bent daar nog niet, maar mag er over meepraten, maar xmarlies niet? Oneerlijke strijd van u vind ik persoonlijk...
Terug ontopic dan maar of ik heb alweer een waarschuwing aan mijn rekker.
De rijkunst is mijn inziens opgesplits naar zoveel takken die er elk een eigen draai aan gegeven hebben. Men is niet meer geinteresseerd in de manier waarop een ander rijdt en dit ziet en staat er ook niet open voor. Daarvoor is een discussie een nutteloze zaak, want niemand luistert echt. Als ik spreek over aanleuning, weet 50% niet wat het precies inhoudt, elk heeft een ander gedscht ervan ( zie ik op de vele vele websites) en toch wel men samen discusieren.
Een ldr ruiter die ooit klassiek reed weet wat aanleuning is, maar omdat die persoon dit uitlegt wordt het plots iets LDR in een niet-kenner zinn ogen( en oren) en wijst het meteen brutaal af. Men kan hierover pas discusieren als men allemaal op eenzelfde linn staat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:32

Passage en Piaffe is nog niet aan mij besteed. Misschien kom ik wel nooit tot deze oefeningen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij afvraag hoeveel mensen hier op Bokt wel aan deze oefeningen toe zijn en welke ze ook in de ring tonen.
Ik ben voornamelijk hobbyist, een volwassen Pennymeisje. Maar wil me wel graag verdiepen in het paardenlichaam en wat er allemaal gebeurt. Ik verwacht niet ooit nog eens internationaal aan de start te verschijnen, maar vind wedstrijdrijden wel erg leuk.

Wat ik van jullie zou willen lezen, zijn oefeningen om een paard recht te richten. Hebben jullie wel eens gehoord van verticaal evenwicht, zo ja, wat is het? En hoe krijg je het voor elkaar? (en deze vraag stel ik niet om iemand terecht te wijzen, maar omdat ik er oprecht in geïnteresseerd ben. Ik ben gewoon aan het speuren op internet en daar kom ik termen als verticaal evenwicht tegen.)

Ook zou ik het leuk vinden om wat rijkunstige "losmaak" oefeningen van jullie te lezen.

Ik rij zelf op M1 niveau. Heb nu 14 winstpunten, maar vind de M2 proeven een stuk lastiger dus ik blijf nog even in de M1 rijden. Ik heb(voor mijn gevoel) sinds februari 2012 een fijne instructrice. Denk dat het redelijk klassiek is, maar ik merk aan mijn paard dat ze erg fijn en vooral ontspannen gaat lopen door de lessen. Ben in het bezit van een vrij sensibele merrie, die over het algemeen snel gespannen is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:40

jerich0 schreef:
Nu moet ik het gaan vertellen, hoewel die vraag naar u gericht was. U schuift het van u af, want u bent daar nog niet, maar mag er over meepraten, maar xmarlies niet? Oneerlijke strijd van u vind ik persoonlijk...
Terug ontopic dan maar of ik heb alweer een waarschuwing aan mijn rekker.
De rijkunst is mijn inziens opgesplits naar zoveel takken die er elk een eigen draai aan gegeven hebben. Men is niet meer geinteresseerd in de manier waarop een ander rijdt en dit ziet en staat er ook niet open voor. Daarvoor is een discussie een nutteloze zaak, want niemand luistert echt. Als ik spreek over aanleuning, weet 50% niet wat het precies inhoudt, elk heeft een ander gedscht ervan ( zie ik op de vele vele websites) en toch wel men samen discusieren.
Een ldr ruiter die ooit klassiek reed weet wat aanleuning is, maar omdat die persoon dit uitlegt wordt het plots iets LDR in een niet-kenner zinn ogen( en oren) en wijst het meteen brutaal af. Men kan hierover pas discusieren als men allemaal op eenzelfde linn staat...

Hoe komt u erbij dat xMarliez daar niet over mee mag praten? Ik heb zelfs voor haar opgenomen door te vertellen dat zelfs als xMarliez achterste voren op haar paard zou zitten ze wel degelijk goed kan zien of iets goed of niet goed is. Dat zijn twee verschillende zaken.
Daarnaast heb ik xMarliez hoog dus uw post begrijp ik niet. Zij weet veel en kan het ook nog eens goed verwoorden. Soms iets minder streng hou ik wat meer van. Ook als je iemand hoog hebt, mag je best wel eens iets nuanceren. Dat is het enige wat ik heb gedaan en een klein plagerijtje.

On topic. U vroeg me naar de passage en piaff. Kan ik dus niet beantwoorden die vraag.
Wat betreft uw tweede stukje. Er zijn veel verschillende manieren van rijden en les geven. Dat zeg ik uit eigen ervaring. TEvens zeg ik dat voor mij persoonlijk de klassieke dressuur (Duits) een verademing is en heel fijn voor mij en mijn paardje werkt. (xMarliez krijgt ook Duits klassiek les maar dat terzijde). Dus ja ben het met u eens dat ik in ieder geval op dit moment tot die mensen hoor die niet (meer) zo open sta voor andere stromingen. Ik heb er zelfs mijn buik van vol want het brengt niet wat het hoort te brengen en ik heb er veel geld naar weg gebracht (vanuit verlangen goed les te krijgen en goed paard te rijden). Zoals ik al in mijn post schreef kun je door kritisch kijken naar jezelf en een ander zoveel leren.
Aanleuning en halve ophouding zijn inderdaad begrippen waar verschillend naar gekeken en over gedacht wordt. Wellicht dat die discussies iets bijdragen aan dat begrip. Alhoewel ik moet zeggen dat ik dan goede les toch het belangrijkste vindt. Zelf denk ik mijnheer Jericho dat wij niet zover uit elkaar liggen. Dit baseer ik op post die ik al een tijdje van uw volg en interessant vindt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:17

Verticaal evenwicht is dat je paard recht boven de benen blijft met zn lichaam,ook in de bochten, dus dat een paard niet scheef naar binnen of naar buiten hangt, ik post nu via mobiel, ik pb vanavond later nog wel een plaatje,ga nu lekker rijden

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 19:17

Ik merk dat er eigenlijk alleen maar gereageerd wordt of er tegenwoordig echt minder wordt gereden.
Maar de vraag die ik als topicschrijfster stelde ging niet alleen over de prestatie in de ring. Vroeger waren er natuurlijk ook combinaties die er niet veel van bakte en die zijn er nu nog steeds. Maar waar het eigenlijk ook om gaat is de frustratie naar het paard, de jury en publiek.
Dat is tegenwoordig toch echt naar een dieptepunt gezakt.

Doma_clasica schreef:
Ik vraag het mij al een poosje af en heb eerst gedacht dat het misschien aan mij lag en dat ik misschien te kritisch was geworden maar nu hoor ik toch van meerdere (oud)wedstrijdruiters dat het nivo van de paardensport tegenwoordig aardig aan het afglijden is.
Het is tegenwoordig nog een zeldzaamheid als je een correct gereden paard op een concours terrein ziet gaan.
Wat een frustratie bij vele ruiters en wat een stakende en uitbrekende paarden. :oo En ik ben bang dat nu het ZZ-licht bij de basis is gekomen het nivo nog verder naar beneden gaat. Ik ben mij rot geschokken wat ik tegenwoordig in de rubrieken Z1, Z2 en ZZ-licht zie rond rijden.
Hoe moet dit verder gaan? Is de huidige ruitersport bezig om zichzelf uit te bannen?
Zelf denk ik dat dit het begin van het einde van de paardensport is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:19

knollentuin schreef:
Verticaal evenwicht is dat je paard recht boven de benen blijft met zn lichaam,ook in de bochten, dus dat een paard niet scheef naar binnen of naar buiten hangt, ik post nu via mobiel, ik pb vanavond later nog wel een plaatje,ga nu lekker rijden

Ah bedankt! Dit zijn berichten waar ik persoonlijk wat mee kan. Ik heb iets gelezen over verticaal evenwicht, maar het was mij niet helemaal duidelijk. Ik krijg er al een iets beter beeld bij. Rij ze! En tot later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:24

Kijk, daar leer ik ook weer van!

Bedankt!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:45

jerich0 schreef:

Natuurlijk is de rijkunst al eeuwen opgesplitst naar zoveel takken (en stromingen dus) omdat er verschillende paardenrassen gebruikt werden.
Die hebben natuurlijk een eigen draai daaraan gegeven.

Als het goed is, weet iedereen die met "rijkunst" bezig is, wat aanleuning is en wat het betekent.
Maar niet iedereen ervaart "aanleuning" hetzelfde.
Daarom zal er ook door iedereen een andere gedachte aan gehangen worden.

Dus kan niet iedereen op één en dezelfde lijn staan. De één heeft een sensibel paard, de ander een flegmatiek en alles wat daartussen zit.

Wat ik me nu afvraag; hoe komt het dat iemand van 26 al zoveel ervaring heeft opgedaan dat hij vanaf de vele, vele website's een idee kan hebben hoe het NU met de rijkunst is gesteld vergeleken met 20/30 jaar geleden???
Daar zou ik toch wel heel graag iets meer over lezen om mijzelf hier een beeld van te kunnen vormen.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:58

Verticaal evenwicht is een vreemd begrip. Een paard gaat in evenwicht en de ruiter zit in balans. Evenwicht is nodig zodat het paard niet omvalt, evenwicht is er dus altijd. Alleen is het ons doel het paard in Rijkunstig evenwicht te rijden. Verticaal evenwicht is iets wat extra onder de aandacht komt bij onderandere de AR, waar ze van niets, iets maken.
Evenwicht wat we onder het zadel willen kan verkregen worden als het lichaam van het paard losser en beter is en het paard gehoorzaam is. Dat wil zeggen dat het reageerd op de hulpen (aanwijzingen) van de ruiter en de uitvoering van oefeningen mogelijk gemaakt kan worden.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 21:08

cherie78 schreef:
jerich0 schreef:

Wat ik me nu afvraag; hoe komt het dat iemand van 26 al zoveel ervaring heeft opgedaan dat hij vanaf de vele, vele website's een idee kan hebben hoe het NU met de rijkunst is gesteld vergeleken met 20/30 jaar geleden???
Daar zou ik toch wel heel graag iets meer over lezen om mijzelf hier een beeld van te kunnen vormen.

Dat heeft toch niets met het topic te maken Cherie78? Ik zou het fijn vinden als je ontopic blijft want het zou jammer zijn als het topic door persoonlijke aanvallen opnieuw op slot gaat.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:13

Doma_clasica schreef:
cherie78 schreef:

Dat heeft toch niets met het topic te maken Cherie78? Ik zou het fijn vinden als je ontopic blijft want het zou jammer zijn als het topic door persoonlijke aanvallen opnieuw op slot gaat.

Dit is gewoon pure belangstelling omdat ik mijn dochter van 25 jaar (bijna 26) daar nooit over hoor.
Vandaar een vraag en geen persoonlijke aanval!!!

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:30

Beste cherie. Er zijn altijd verschillende tyoes paarden geweest en 1 rijstijl,het klassik ( wester enzo buiten de kwestie) het ontstaan van verschillende stromen is nog nooit zo erg geweest als nu,en vroeger zag mn zn fout en en keerde terug naar het klassik. Nu weet dw mwns het steeds beter. Vroeger was er wwn hwwl ander doel dan nu,en daardoor die meerdere stromingen.
Waarom wilt u een snel paard zo overtoeren laten lopen? men had dt veowger ook, maar men reed ze naar de ontspanning... dat was namelijk een goed punt aan klassiek,,het was voor alle paarden.
Ik ben 26 en heel geinteresseerd. Zols ik al zei,men staat er niet voor open. Ikwel,anders kn mn niet discusieren... zoals nu et u dus.
En als u aanleuning anders ervaart doet u het mis of staat u er alweer niet voor open...

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:36

Als u dit niet ziet als een aanval,goed. Ik wel. U insinueert of dat ik ouder ben dan ik zeg,of dat ik niet mag meediscusieren. Draait u hoe u wil,dit is een aanval. Als u hoopt dat ik erop inga voor een ban., droomt u verder dan...

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:38

Als ik moderator was...... zou ik dit niet zien als een aanval. Ga dus gerust uw gang.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:34

knollentuin schreef:

Het verticaal evenwicht zorgt er dus ook voor dat je prima zonder ijzers met stiften (dus op blote voeten) op gras kan starten wat volgens een hoop mensen niet schijnt te kunnen vanaf een bepaald niveau. :D

En als al die mensen die graag willen weten wat de ander aan ervaring heeft nou zelf ook zijn profiel zou invullen met wat leuke info zijn we meteen van dat hele gezeur af! :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:37

SparklingApp schreef:
knollentuin schreef:

Het verticaal evenwicht zorgt er dus ook voor dat je prima zonder ijzers met stiften (dus op blote voeten) op gras kan starten wat volgens een hoop mensen niet schijnt te kunnen vanaf een bepaald niveau. :D

En als al die mensen die graag willen weten wat de ander aan ervaring heeft nou zelf ook zijn profiel zou invullen met wat leuke info zijn we meteen van dat hele gezeur af! :P

en ook daarom heb ik mn paarden idd niet rondom op de ijzers,wel voor op ijzer, maar achter niet en nog nooit uitgegleden op die blote voetjes,voor mn idee juist meer grip :j