jerich0 schreef:Nu moet ik het gaan vertellen, hoewel die vraag naar u gericht was. U schuift het van u af, want u bent daar nog niet, maar mag er over meepraten, maar xmarlies niet? Oneerlijke strijd van u vind ik persoonlijk...
Terug ontopic dan maar of ik heb alweer een waarschuwing aan mijn rekker.
De rijkunst is mijn inziens opgesplits naar zoveel takken die er elk een eigen draai aan gegeven hebben. Men is niet meer geinteresseerd in de manier waarop een ander rijdt en dit ziet en staat er ook niet open voor. Daarvoor is een discussie een nutteloze zaak, want niemand luistert echt. Als ik spreek over aanleuning, weet 50% niet wat het precies inhoudt, elk heeft een ander gedscht ervan ( zie ik op de vele vele websites) en toch wel men samen discusieren.
Een ldr ruiter die ooit klassiek reed weet wat aanleuning is, maar omdat die persoon dit uitlegt wordt het plots iets LDR in een niet-kenner zinn ogen( en oren) en wijst het meteen brutaal af. Men kan hierover pas discusieren als men allemaal op eenzelfde linn staat...
Hoe komt u erbij dat xMarliez daar niet over mee mag praten? Ik heb zelfs voor haar opgenomen door te vertellen dat zelfs als xMarliez achterste voren op haar paard zou zitten ze wel degelijk goed kan zien of iets goed of niet goed is. Dat zijn twee verschillende zaken.
Daarnaast heb ik xMarliez hoog dus uw post begrijp ik niet. Zij weet veel en kan het ook nog eens goed verwoorden. Soms iets minder streng hou ik wat meer van. Ook als je iemand hoog hebt, mag je best wel eens iets nuanceren. Dat is het enige wat ik heb gedaan en een klein plagerijtje.
On topic. U vroeg me naar de passage en piaff. Kan ik dus niet beantwoorden die vraag.
Wat betreft uw tweede stukje. Er zijn veel verschillende manieren van rijden en les geven. Dat zeg ik uit eigen ervaring. TEvens zeg ik dat voor mij persoonlijk de klassieke dressuur (Duits) een verademing is en heel fijn voor mij en mijn paardje werkt. (xMarliez krijgt ook Duits klassiek les maar dat terzijde). Dus ja ben het met u eens dat ik in ieder geval op dit moment tot die mensen hoor die niet (meer) zo open sta voor andere stromingen. Ik heb er zelfs mijn buik van vol want het brengt niet wat het hoort te brengen en ik heb er veel geld naar weg gebracht (vanuit verlangen goed les te krijgen en goed paard te rijden). Zoals ik al in mijn post schreef kun je door kritisch kijken naar jezelf en een ander zoveel leren.
Aanleuning en halve ophouding zijn inderdaad begrippen waar verschillend naar gekeken en over gedacht wordt. Wellicht dat die discussies iets bijdragen aan dat begrip. Alhoewel ik moet zeggen dat ik dan goede les toch het belangrijkste vindt. Zelf denk ik mijnheer Jericho dat wij niet zover uit elkaar liggen. Dit baseer ik op post die ik al een tijdje van uw volg en interessant vindt.