[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:30

Ja, dat ligt een beetje hoever het paard in opleiding is :j mijn merrie drukt bijvoorbeeld haar rug helemaal niet weg, maar ze is nog niet sterk genoeg om echt al te gaan dragen, ze stuwt veelal, maar met fijn ruggebruik, en mooi van achter naar voor.

@ Barbulet: dank! Blij dat het helpt.]

Gooi er eens een foto in, iemand?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:37

Even een foto opgezocht.

Afbeelding

Volgens mij stuwt ze hier, zie namelijk geen aangespannen buikspier, en geen gekantelde bekken. Ze valt heel erg op de voorhand doordat ze hier meer tempo aanneemt. Zit ik zo een beetje goed?

lisaislisa

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:39

zover kwam ik ook..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:40

ik heb wel een foto van mijn vorige verzorgpaardje.
Afbeelding
Afbeelding
let niet op mijn zit, is een half jaar gelden en mijn zit was daar echt bagger.
volgens mij is de buikspier wel aangespannen, en bekken wel beetje gekanteld.

2e foto wel stuwend denk ik?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:46

_horselovee_ op de eerste foto lijken de bekken wel (beetje) gekanteld, tweede kan ik moeilijk zijn maar lijkt mij ook stuwend...

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:17

Interessant topic.
Ga het een keer uitgebreid lezen, lijkt me heel leerzaam. :)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:25

ben ik weer mensen, ik moest naar school en naar stal, heb het alweer bij gelezen :) iemand nog een paard waar ik mee kan oefenen??

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:43

Ik heb ook nog wel 2 foto´s van mijn Z1 pony.

Afbeelding
Op de eerste foto vind ik mijn pony best dragend lijken, hij lijkt i.i.g. niet op de voorhand.
Op die foto lijkt hij ook wel los te laten.

Afbeelding
De tweede foto kan ik niet echt zien, maar denk dat stuwend is?
Verder lijkt hij daaar wel wat op de vh

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:48

Interressant topic, ik volg dit!

Zier er goed uit Lisa

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:48

foto 1:
pony mag naar mijn idee nog wat meer de bekken kantelen, lijkt op goed ruggebruik (kan het niet zo goed zien) en ik denk dat de achterhand nog wat meer onder de massa geplaatst mag worden. De buikspieren lijken aangespannen (valt ook niet erg goed gezien). en volgens mij is het paard nog wat stuwend maar gaat richting dragend.

foto 2:
mag volgens mij ook nog meer de bekken kantelen,
buikspieren zijn aangespannen en heeft best goed rug gebruik. valt volgens mij ook iets op de voorhand en is stuwend.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:08

oke, ik heb ook nog wel foto's van mijn andere paard:

Afbeelding
Hier is ze volgensmij heel erg stuwend (is ook verruimen) en heeft ze wel aardig ruggebruik.

Afbeelding
Deze foto vind ik moeilijk te zien, wel fijn voorbeen, volgensmij nog steeds stuwend?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:09

Zullen we niet eerst even bezig gaan met de foto's die er al staan, en niet constant nieuwe foto's blijven plaatsen. Af en toe nieuwe foto's lijkt mij prima, maar denk dat we nu nog wel even verder konden met wat er stond?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:09

FemkeRoosje schreef:
Zullen we niet eerst even bezig gaan met de foto's die er al staan, en niet constant nieuwe foto's blijven plaatsen. Af en toe nieuwe foto's lijkt mij prima, maar denk dat we nu nog wel even verder konden met wat er stond?

oke, is goed hoor. :)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:14

Ik vind dat dat paard van jou lisaislisa een heel mooi rug gebruik hebben.
en mooie aangespannen buikspieren.
Beide foto's stuwend. en volgens mij mag het paard nog meer zn bekken kantelen.
achterbeen ook nog wat meer eronder. :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:19

FemkeRoosje schreef:
Even een foto opgezocht.

http://www1.picturepush.com/photo/a/773 ... 12-lla.png
Volgens mij stuwt ze hier, zie namelijk geen aangespannen buikspier, en geen gekantelde bekken. Ze valt heel erg op de voorhand doordat ze hier meer tempo aanneemt. Zit ik zo een beetje goed?

Pony stuwt. Maar ik vindt ook dat ze haar rug weg drukt!

_horselovee_ schreef:
ik heb wel een foto van mijn vorige verzorgpaardje.
http://7.media.hyves-static.net/1289732 ... 32614.jpeg
http://5.media.hyves-static.net/1289732 ... 32268.jpeg
let niet op mijn zit, is een half jaar gelden en mijn zit was daar echt bagger.
volgens mij is de buikspier wel aangespannen, en bekken wel beetje gekanteld.

2e foto wel stuwend denk ik?

De hoek van de eerste foto maakt het beoordelen een beetje moeilijk.
Paard lijkt licht te dragen, lijkt iets de bekken te kantelen. Maar drukt naar mijn mening wel de rug weg.
En dan zou ze dus eigenlijk niet kunnen dragen. Want dragen en rug weg drukken kunnen niet.
Foto 2 is een beter ruggebruik. Maar niet ontspannen. Stuwend en geen gekanteld bekken of aangespannen buikspieren.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:30

lisaislisa schreef:
FemkeRoosje schreef:

oke, is goed hoor. :)

Was niet vervelend bedoelt hoor! Maar lijkt mij leuk om er echt op in te gaan, daar leer je denk ik ook het meeste van! :j

Op de eerste foto van _horselovee_ lijkt het alsof de beken wel een beetje gekanteld is, maar echt dragend loopt ze volgens mij niet. Mmm, bij nog een keer kijken denk ik dat de beken toch niet gekanteld is en ze gewoon stuwend loopt maar wel met lichtelijk aangespannen buikspieren.
Op de tweede foto zie ik vooral een stuwend paard, toch lijkt de beken hier een beetje gekanteld? Is dit dan mogelijk en waarom is dat dan zo? Waarom kan het beken kantelen zonder dat de buikspieren aan worden gespannen en de dij naar voren word getrokken? Beweegt de beken dan apart van deze spieren? En kan het dan ook dat de buikspieren een beetje worden aangespannen, en daardoor niet genoeg om de dij naar voren te trekken?

Op de eerste foto van lisaislisa dat lijkt mij een stuwend paard, ik zie geen aangespannen buikspieren (al is dat op deze foto lastig te zien) en ook geen dij die naar voren word getrokken, ook zie ik geen gekantelde bekken.
Op de tweede foto zie ik ook geen gekantelde bekken en aangespannen buikspieren, zie hier een stuwend paard.
Op de derde foto zie ik geen gekantelde bekken, en ook geen aangespannen buikspieren, ook een stuwend paard. Toch lijkt het alsof dit paard wel zijn achterbeen redelijk onder de massa gaat zetten, maar ik denk dat dit komt door de wending.
Op de vierde foto volgens mij ook stuwend zie geen aangespannen buikspieren en geen gekantelde bekken, ook geen dij die naar voren word getrokken.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:34

FemkeRoosje schreef:
Was niet vervelend bedoelt hoor! Maar lijkt mij leuk om er echt op in te gaan, daar leer je denk ik ook het meeste van! :j

Op de eerste foto van _horselovee_ lijkt het alsof de beken wel een beetje gekanteld is, maar echt dragend loopt ze volgens mij niet. Mmm, bij nog een keer kijken denk ik dat de beken toch niet gekanteld is en ze gewoon stuwend loopt maar wel met lichtelijk aangespannen buikspieren.
Op de tweede foto zie ik vooral een stuwend paard, toch lijkt de beken hier een beetje gekanteld? Is dit dan mogelijk en waarom is dat dan zo? Waarom kan het beken kantelen zonder dat de buikspieren aan worden gespannen en de dij naar voren word getrokken? Beweegt de beken dan apart van deze spieren? En kan het dan ook dat de buikspieren een beetje worden aangespannen, en daardoor niet genoeg om de dij naar voren te trekken?

Op de eerste foto van lisaislisa dat lijkt mij een stuwend paard, ik zie geen aangespannen buikspieren (al is dat op deze foto lastig te zien) en ook geen dij die naar voren word getrokken, ook zie ik geen gekantelde bekken.
Op de tweede foto zie ik ook geen gekantelde bekken en aangespannen buikspieren, zie hier een stuwend paard.
Op de derde foto zie ik geen gekantelde bekken, en ook geen aangespannen buikspieren, ook een stuwend paard. Toch lijkt het alsof dit paard wel zijn achterbeen redelijk onder de massa gaat zetten, maar ik denk dat dit komt door de wending.
Op de vierde foto volgens mij ook stuwend zie geen aangespannen buikspieren en geen gekantelde bekken, ook geen dij die naar voren word getrokken.

Ik dacht wel dat (sowieso op 3&4) het paard aangespannen buikspieren had, ik ga nog even goed kijken, waarom denk jij van niet? waar zie je dit aan?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:42

loveulla94 schreef:
Ik dacht wel dat (sowieso op 3&4) het paard aangespannen buikspieren had, ik ga nog even goed kijken, waarom denk jij van niet? waar zie je dit aan?

Afbeelding
Ik zie bij foto 3 geen spier die aangespannen, ik denk dat omdat de spier heel lang lijkt, langgerekt als in ontspannen.

Afbeelding
Bij foto 4 zie ik meer een spier die zichtbaar is, dit door de bespiering, hetzelfde zie je ook waar de beken zit (op de kont), dat zijn volgens mij alleen maar zichtbare spieren.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:44

hmmm.. lastig zeg...

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:46

@Yamcha

je vraagt hoe ik bedoel dat die palomino zijn/haar rug niet gebruikt.

Ik zie bij die pony duidelijk 3 delen, een voorhand, een rug en een achterhand. Voor mijn gevoel zit/beweegt dan los van elkaar. Omdat de rug hierin erg weggedrukt word, "vind" ik dat hij/zij hem niet gebruikt.
uiteraard zit hier geen ruiter op, dus het kan mét ruiter natuurlijk een heel ander beeld geven.

Ik heb bij deze pony het gevoel alsof de onderdelen dus los van elkaar bewegen.

oh, ik vind het echt zó moeilijk om op te schrijven wat ik zie! Daarom is dit topic ook zo goed :D

(ps, ben ff weg!)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:54

FemkeRoosje schreef:
Afbeelding
Ik zie bij foto 3 geen spier die aangespannen, ik denk dat omdat de spier heel lang lijkt, langgerekt als in ontspannen.

Afbeelding
Bij foto 4 zie ik meer een spier die zichtbaar is, dit door de bespiering, hetzelfde zie je ook waar de beken zit (op de kont), dat zijn volgens mij alleen maar zichtbare spieren.

Bij de eerste foto zie ik een paard wat redelijk dragend loopt. Hij kan nog meer gaan dragen.
Ik ben van mening dat het paard dus ook zijn buikspier wel aanspant.
Ondanks dat je dat op de foto niet direct ziet. Maar ik zie wel een iets gekanteld bekken.
En dat kan alleen als de buikspieren aanspannen.
Ik denk dat ze het beken wel wat heeft gekanteld omdat het staande achterbeen niet mijlenver achter haar kont staat.
Dus veel dragender is. Ook het opgetilde achterbeen treedt mooi onder.
Foto 2 (ander paard) lijkt een minder opgeleid paard. Je ziet wel meer de buikspier aansapnnen maar denk dat dit paard gewoon veel minder ervaring heeft endaarom nog de kleine stapjes neemt die hij op de foto lijkt te nemen.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:57

Ik dacht dat het paard daar op de eerste foto een wending maakt en het daardoor lijkt alsof het paard dragend loopt, maar dus eigenlijk meer stuwend loopt.

FemkeRoosje schreef:

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:59

FemkeRoosje schreef:
Ik dacht dat het paard daar op de eerste foto een wending maakt en het daardoor lijkt alsof het paard dragend loopt, maar dus eigenlijk meer stuwend loopt.

Dat kan maar ondanks dat vindt ik hem niet geheel stuwend lopen. Dit is meer zo'n tussen fase. Paard draagt nog niet maar stuwt ook minder.
Maar dat is mijn mening. Ik ben ook niet alles wetend hoor!

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:01

ponyparadijs schreef:
FemkeRoosje schreef:

Dat kan maar ondanks dat vindt ik hem niet geheel stuwend lopen. Dit is meer zo'n tussen fase. Paard draagt nog niet maar stuwt ook minder.
Maar dat is mijn mening. Ik ben ook niet alles wetend hoor!

Dat zou ook best wel heel goed kunnen! En ik ben ook nóg lang lang niet alles wetend!
Ik dacht zelf meer aan stuwend omdat het dragen dan door de bocht zou komen en ik het paard daarom net wat meer stuwend vond dan dragend.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:05

ponyparadijs schreef:
FemkeRoosje schreef:
http://i39.tinypic.com/2conb69.jpg

http://i40.tinypic.com/nfibtu.jpg

Bij de eerste foto zie ik een paard wat redelijk dragend loopt. Hij kan nog meer gaan dragen.
Ik ben van mening dat het paard dus ook zijn buikspier wel aanspant.
Ondanks dat je dat op de foto niet direct ziet. Maar ik zie wel een iets gekanteld bekken.
En dat kan alleen als de buikspieren aanspannen.
Ik denk dat ze het beken wel wat heeft gekanteld omdat het staande achterbeen niet mijlenver achter haar kont staat.
Dus veel dragender is. Ook het opgetilde achterbeen treedt mooi onder.
Foto 2 (ander paard) lijkt een minder opgeleid paard. Je ziet wel meer de buikspier aansapnnen maar denk dat dit paard gewoon veel minder ervaring heeft endaarom nog de kleine stapjes neemt die hij op de foto lijkt te nemen.

Oke :) aan jou uitleg heb ik iig veel :) Alleen dan bedoel je met foto 1 denk ik de zwarte?
De bruine is idd minder opgeleid, (heeft 2 veulens gehad).