Totilas and all other horses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Re: Totilas and all other horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:45

ja, maar dan werden de voorbeenzwaaiers waarschijnlijk heel slecht door de oefeningen heen gereden.
Ik heb met een heel slecht dressuurpaard (springgefokt) ook heel veel goede dressuurpaarden achter me gelaten, gewoon puur omdat hij goed zijn ding deed, vooral braaf.
Maar dressuur gaat toch ook een beetje om talent van het paard? (wat ze tenminste graag op wedstrijd zien)
of iets anders, wat is de definitie van dressuur?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:47

nee natuurlijk gaat dressuur niet om het talent van het paard! Dressuur gaat over het opleiden van een paard en vandaaruit bepaalde oefeningen laten zien die rijtechnisch moeten kloppen. Daarbij moet er een bepaalde lichtheid van uitgaan en een harmonieuze samenwerking tussen ruiter en paard. Talent van het paard zou juist totaal onderaan het lijstje moeten staan. Het gaat juist om het talent van de ruiter, want die bepaalt hoe het paard beweegt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:51

precies, maar dat is jouw mening, ik ben alleen bang dat het niet helemaal de mening is van de meeste juryleden (ook al zeggen ze van wel).
Want als het goed is, kan een getalenteerd paard het werk veel makkelijker af (met de juiste ruiter) dan een paard die zijn bouw niet mee heeft.......En anders zou je niet op type en beweging hoeven te fokken, maar hoef je enkel op karakter te fokken.
....ik ben er nog niet helemaal uit wat ik er allemaal van moet vinden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:19

Mindfields schreef:
Talent van het paard zou juist totaal onderaan het lijstje moeten staan.

Nou, dan kunnen we als fokker wel ermee stoppen. Totaal geen zin zo ;(

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:25

Dat zeg ik niet ;) Tuurlijk is een getalenteerd paard fijn, maar een jury is geen keuringscommissie, die hoort een proef te beoordelen op de rijkunstige kwaliteiten van de ruiter en de africhting van het paard en de daaruit voortvloeiende wijze waarop oefeningen worden uitgevoerd. Niet het paard met de beste draf laten winnen terwijl het paard met de mindere draf veel correcter zijn oefeningen toont bijvoorbeeld.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:35

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik snap ook, dat als de jury de hele/halve dag aan zijn tafeltje zit, dat hij/zij helemaal blij wordt als er een talentvol paard de baan binnenkomt. En daarmee bedoel ik niet, dat dat paard niet correct zijn oefeningen moet uitvoeren.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:41

Oh tuurlijk wel dat snap ik ook, maar ik heb in de praktijk ook gemerkt dat je dan ook bevooroordeeld wordt, heb er ooit eentje gehad die echt mooi was en echt leuk kon bewegen, en hij had er ook nog een supermooi front op zitten. Ik feite had ik met hem altijd standaard al gewonnen als ik alleen nog maar binnengereden was. Kon ik een paar fikse fouten maken maar hij won altijd. Vind ik eigenlijk dus niet eerlijk.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:15

piepenfiets schreef:
Sky_As schreef:
en wie zegt er dat klassiekers hun paarden niet verslijten?
Bonfire draaft op zijn 30e nog zo vrolijk door de wei omdat hij versleten is, evenals salinero die op 18 jarige leeftijd op hoog niveau loopt.
Hetzelfde geldt voor de paarden van de "spaanse" rijscholen, die ook op hogere leeftijd op niveau lopen.
dus wat betreft de schade, klassiekers slijten geen paarden?

Eh.. Bonfire liet het niet toe LDR getrained te worden en heeft het grootste deel van zijn leven klassieke training genoten en
voor wbt de SRS,bolwerk van de klassieke rijkunst? Wat is je punt?
Een correct klassiek gereden paard heeft geen extra botwoekeringen of degeneratie en verstijving in de nek (lig nuchae).
Tevens is de hoeveelheid en intensiteit van pees-en rugblessures en kreupelheden vele malen minder,zoniet zo goed als afwezig.

Bonfire liet het wel degelijk toe om LDR/Rollkür getraind te worden :j en met deze training kwamen ook voor Bonfire de "successen"

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:17

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:23

Mindfields schreef:
Dat zeg ik niet ;) Tuurlijk is een getalenteerd paard fijn, maar een jury is geen keuringscommissie, die hoort een proef te beoordelen op de rijkunstige kwaliteiten van de ruiter en de africhting van het paard en de daaruit voortvloeiende wijze waarop oefeningen worden uitgevoerd. Niet het paard met de beste draf laten winnen terwijl het paard met de mindere draf veel correcter zijn oefeningen toont bijvoorbeeld.

Als je redelijk op de hoogte bent van het werk van Steinbrecht, zou je weten dat een "getalenteerd" paard altijd veel makkelijker is.
Met makkelijker bedoel ik dat de training zo'n paard veel makkelijker afgaat dan een paard wat zijn bouw en daardoor zijn beweging tegen heeft.

Steinbrecht noemt in zijn werk niet voor niets dat een paard evenwichtig gebouwd zou moeten zijn.

En als het werk een paard lichter afgaat, vertaalt zich dat ook naar de oefeningen, die dan een stuk makkelijker en vloeiender afgaat.

En eigenlijk schrijf je het zelf ook al: "het paard met de BESTE draf" ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:29

hedwig111 schreef:
http://vimeo.com/37081327
Ik denk dat dit toch wel iedereen kan bekoren,de klassieken en de modernen

Zekers, ik had haar al een keer bitloos gezien :D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:32

hedwig111 schreef:
http://vimeo.com/37081327
Ik denk dat dit toch wel iedereen kan bekoren,de klassieken en de modernen

ja leuk, ik ken de combi niet maar ik heb geloof ik 10 jaar onder een steen gezeten :+

Wat ik een beetje mis is de schoudervrijheid bij dit paard, hij mag van mij wel een beetje losser in zijn lijf en ik vind het niet zo leuk om te zien hoe de amazone zit te prikken in de piaffe. Maar niets geen kritiek hoor, ziet er fijn uit!

setteke

cherie78 schreef:
Bonfire liet het wel degelijk toe om LDR/Rollkür getraind te worden en met deze training kwamen ook voor Bonfire de "successen"

Precies :D en volgens mij ie ie alweer bijna 30.

Mindfields

cherie78 schreef:
Mindfields schreef:

Als je redelijk op de hoogte bent van het werk van Steinbrecht, zou je weten dat een "getalenteerd" paard altijd veel makkelijker is.
Met makkelijker bedoel ik dat de training zo'n paard veel makkelijker afgaat dan een paard wat zijn bouw en daardoor zijn beweging tegen heeft.

Steinbrecht noemt in zijn werk niet voor niets dat een paard evenwichtig gebouwd zou moeten zijn.

En als het werk een paard lichter afgaat, vertaalt zich dat ook naar de oefeningen, die dan een stuk makkelijker en vloeiender afgaat.

En eigenlijk schrijf je het zelf ook al: "het paard met de BESTE draf" ;)

Tuurlijk is dat makkelijker, daarom is het ook knapper om met een minder getalenteerd paard een correcte proef te rijden. De draf zelf is slechts 1 cijfer op het protocol.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:35

Mindfields schreef:
daarom is het ook knapper om met een minder getalenteerd paard een correcte proef te rijden.

Dat ben ik helemaal met je eens. Met een minder bedeeld paard moet je harder werken om alle puntjes op de i te krijgen, met een beter bedeeld paard krijg je soms wat kado :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:37

Mindfields schreef:
Tuurlijk is dat makkelijker, daarom is het ook knapper om met een minder getalenteerd paard een correcte proef te rijden. De draf zelf is slechts 1 cijfer op het protocol.

Dat punt voor draf komt natuurlijk in verhouding iedere keer terug in de draf-oefeningen :j dus werkt meer door.

Als de oefeningen op de letter zijn en er geen fouten gemaakt worden, scoort men natuurlijk altijd.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:39

Mits het paard fijn gereden wordt en duidelijk fijn los door het lijf beweegt en duidelijk op de achterhand loopt etc etc etc. Niet alleen op de bordjes en geen fouten.

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:44

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:46

Mindfields schreef:
Mits het paard fijn gereden wordt en duidelijk fijn los door het lijf beweegt en duidelijk op de achterhand loopt etc etc etc. Niet alleen op de bordjes en geen fouten.

IK denk dat je nog echt weinig op wedstrijden hebt gekeken :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:51

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:52

cherie78 schreef:
Mindfields schreef:

IK denk dat je nog echt weinig op wedstrijden hebt gekeken :D

Ik denk dat je dan mijn profiel iets beter moet doorspitten :D Naast zelf veel gestart, ook heel veel op de grotere concoursen geweest, o.a. als groom etc.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:58

Mindfields schreef:
Ik denk dat je dan mijn profiel iets beter moet doorspitten :D Naast zelf veel gestart, ook heel veel op de grotere concoursen geweest, o.a. als groom etc.

Gelukkig kijk in nooit in profielen :+

En op wedstijden genoeg gezien en gehoord en meegemaakt :D
Mij zegt het nog altijd iets meer (of minder soms) hoe vlug iemand een klasse doorgestroomd is.
En wat de plaatsing was etc.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:04

Hermelientje schreef:
@Kadankovitch
Ik vat het als een compliment op dat ik een mathematische benadering heb in deze discussie.

Mijn logica ontdekt langzamerhand een patroon.

Als een "klassiek" opgeleid paard sleept met een achterbeen of niet ondertreedt of zich opkrult of niet tactzuiver is dan ligt dat niet aan het systeem maar slechts aan het niet goed uitvoeren ervan of komt het paard kwaliteit te kort.
Indien een "modern" opgeleid paard dezelfde onvolkomenheden vertoont dan ligt het uitsluitend aan het systeem want dat systeem deugt niet en kan geen goed resultaat opleveren. In die gevallen waar het toch een goed resultaat oplevert ligt het uitsluitend aan de uitzonderlijke kwaliteit van het paard.

Verder liggen bij het "klassieke" systeem wreedheden nooit aan het systeem maar aan het individu, terwijl bij het "moderne" systeem wreedheden aan het systeem liggen en niet aan het individu.
O ja en klassiek opgeleide paarden worden gewoon verkocht om een bepaalde reden, modern opgeleide paarden worden afgevoerd door de achterdeur (soms de Duitse achterdeur van 10 miljoen :D).

Verder is mij duidelijk geworden dat het internationale jurysysteem kennelijk een vreemde afwijking vertoont waarbij slecht rijden beloond wordt en goed rijden wordt afgestraft. Deze afwijking is op zijn zachts gezegd bijzonder in het voordeel van Nederland.

De "klassieke" beschrijving van de biomechanica van het paard is altijd correct, zelfs al stamt deze omschrijving uit een tijd toen men nog geen eens in staat was de galop van het paard waarheidsgetrouw af te beelden. Moderne inzichten in de biomechanica worden afgedaan met "onjuist" "klopt niet" of het favoriete "waar is de achterhand in dit verhaal".

Beste mensen aangezien ik het nu keurig op een rijtje heb gezet, haak ik af bij deze discussie. Als het allemaal zo simpel was dan zou er volgens mij geen probleem zijn. Mensen die misstanden willen bestrijden zullen wel eerst de misstand duidelijk moeten maken. De openingpost van dit topic is daartoe in mijn ogen totaal niet voor geschikt.

Het simpelste systeem en eentje waar ik me helemaal in kan vinden werd zo prachtig omschreven door de Britse ruiter Emile Faurie. Op de vraag wat de rode draad was bij zijn systeem van rijden en lesgeven zei hij gewoon:
"No bullying your horse that never leads to good results in the long run".

Met deze wijze woorden van Emile verlaat ik de discussie.

Ik had het zeker niet beter kunnen samenvatten, ik denk dat ik uw voorbeeld volg om dezelfde en andere redenen, waarbij ik mij het recht voorbehoud, terug te keren als de nonzin en laster een ondragelijk niveai hebben bereikt. Voor de rest moge men ervan denken wat hun ego streelt.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:28

Kadankovitch, kunt u uitleggen waarom Diep en Rond zo goed werkt voor ú of welke aspecten u eruit haalt omdat die voor ú werken ipv steeds met de wind van de voorstanders van Diep en Rond mee te waaien?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:53

Hermelientje, je zegt het inderdaad goed: het is jóuw conclusie, maar niet de de Algemene Conclusie. En dat mag natuurlijk. Jij kijkt er door een moderne bril naar immers. Had jij het geluk gehad door die andere bril te mogen kijken, had je wellicht tot een andere conclusie gekomen.

Ík zou zeggen: Diep en Rond?
NÉÉ! Tenzij aangetoond kan worden dat Diep en Rond VOOR HET PAARD (dus niet voor de ruiter) een verbetering is ten opzichte van de al eeuwenoude Klassieke Rijleer, die kennelijk nog hypermodern is volgens de FEI, aangezien zij nog steeds het Scala als leidraad in hun voorschriften hebben staan.
En díe conclusie kunnen we niet trekken, dat Diep en Rond goed is voor een paard!