Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:34

Gelukkig oefenen ze eerst alle oefeningen op een "neppaard".

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:16

Zou de belasting minder zijn doordat ze niet zeg maar een uur lang met het paard constant belasten?

Wij rijden al snel 45 min redelijk intensief, verschillende tempo, houding, instelling en verzameling. Dat is voor een voltige paard (lijkt mij) meer gelijk?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:27

Ik denk dan weer aan hoeveel schade je al kunt toebrengen aan een paardenrug door verkeerd of te hangend op te stappen... als ik dan zie hoe die voltigemensen via die boom aan de singel steeds op het paard gaan, denk ik dat juist die druk steeds weer op hetzelfde punt de eerste schade toe zal brengen.
wij stappen normaal gezien 2x maximaal op en af per dag, bij voltige gaat dat de hele training aan een lopend tempo door....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:48

Ja, dat klopt ook wel weer. Ik zat een beetje te filosoferen. ;)
Kan je nagaan wat een beeld het geeft als iemand met overgewicht in zo'n strak pakje zich op een voltige paard hijst. :')

Sorry, inwendig moet ik er even om lachen O:) :D

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:22

Anderzijds weten mensen die ooit op een bepaald niveau geturnd hebben ook wel hoe gewichtloos je jezelf kan maken. Zeker bij het opstappen, zij gebruiken hun spierkracht en snelheid om omhoog te springen, dat is echt al een kunst op zich.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:27

Daar heb je zeker een punt! :j

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:20

En ik kan me wel inbeelden dat niet alles wat we doen perfect is voor onze paarden.
Er gebeuren zeker hedendaagse dingen die niet te tolereren zijn.
Maaaar...
Wij zitten op ons werk bv ook hele dag op het bureau bij bepaalde jobs, dat is ook niet goed voor de gezondheid.
Vroeger werkte onze voorouders vaak te hard fysiek waardoor ze "versleten" waren op vroege leeftijd...

Ik ben het er mee eens dat onze engeltjes beschermd moeten worden, maar ik vind ook niet dat we er Te ver moeten ingaan.
Ik begrijp wel dat te ver een subjectief begrip is, maar wou het toch even langs de andere kant bekijken ook.

Er bestaat bijvoorbeeld voeding voor honden: Voor elke grote, leeftijd, zelfs tot ras, haar of huidtype...
Bon voor elke hond bestaat er een ander type voeding...
Maar voor de mens? Ja dat is allemaal hetzelfde: veel fruit en groenten, veel beweging, heel weinig alcohol en frisdrank...

Beetje offtopic maar wel een bizare wereld waarin we soms leven.
Is soms een beetje raar vind ik.
Er zijn mensen (die ik ook bewonder want dierenleed moet echt stoppen en er zijn er velen die hun dieren zo veel leed berokkenen zonder het te beseffen ) die alles Perfect willen voor hun dieren, maar perfectie is onmogelijk en vaak ook onrealistisch. Ik ben echt Voor het goed behandelen en verzorgen van dieren, voor alle duidelijkheid, maar perfectie is niet nodig. (Het even over een andere boeg gegooit)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:56

Perfectie bestaat niet maar het best haalbare nastreven vind ik een plicht tegenover jouw dier. En daar hoort aanvaardbare belasting (en dus gewicht van de ruiter) ook bij.

Overigens geld voor ieder type mens ook verschillend voedingadvies hoor het staat alleen niet te koop in kant en klare brokken. Maar als de mens zich bewuster zou zijn van wat het eet en wat het lichaam nodig heeft, dan zou er veel minder overgewicht zijn ;-)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:54

Dimple schreef:
Ja, dat klopt ook wel weer. Ik zat een beetje te filosoferen. ;)
Kan je nagaan wat een beeld het geeft als iemand met overgewicht in zo'n strak pakje zich op een voltige paard hijst. :')

Sorry, inwendig moet ik er even om lachen O:) :D

:D erg grappig jij!!!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:05

matharitje schreef:
En ik kan me wel inbeelden dat niet alles wat we doen perfect is voor onze paarden.
Er gebeuren zeker hedendaagse dingen die niet te tolereren zijn.
Maaaar...
Wij zitten op ons werk bv ook hele dag op het bureau bij bepaalde jobs, dat is ook niet goed voor de gezondheid.
Vroeger werkte onze voorouders vaak te hard fysiek waardoor ze "versleten" waren op vroege leeftijd...

Ik ben het er mee eens dat onze engeltjes beschermd moeten worden, maar ik vind ook niet dat we er Te ver moeten ingaan.
Ik begrijp wel dat te ver een subjectief begrip is, maar wou het toch even langs de andere kant bekijken ook.

Er bestaat bijvoorbeeld voeding voor honden: Voor elke grote, leeftijd, zelfs tot ras, haar of huidtype...
Bon voor elke hond bestaat er een ander type voeding...
Maar voor de mens? Ja dat is allemaal hetzelfde: veel fruit en groenten, veel beweging, heel weinig alcohol en frisdrank...

Beetje offtopic maar wel een bizare wereld waarin we soms leven.
Is soms een beetje raar vind ik.
Er zijn mensen (die ik ook bewonder want dierenleed moet echt stoppen en er zijn er velen die hun dieren zo veel leed berokkenen zonder het te beseffen ) die alles Perfect willen voor hun dieren, maar perfectie is onmogelijk en vaak ook onrealistisch. Ik ben echt Voor het goed behandelen en verzorgen van dieren, voor alle duidelijkheid, maar perfectie is niet nodig. (Het even over een andere boeg gegooit)

in principe is eten voro de hond heel eenvoudig, allemaal vlees en soms verteerde plantenresten etc via pens...het probleem hier is oo kweer de eigenaar van de hond, DE MENS, die is te lui of maakt geen tijd om ze voldoende beweging te geven etc, en dus denken producenten:KASSA KASSA, voor iedere hond een voedertypje, onze honden varieerden nogal van type en ras, doen en deden het allemaal goed op gezond hondenvoer, vlees en pens...daarom ook is voor ieder mens dezelfde voeding de basis, alleen ook nu weer: dat doen mensen liever niet en dus weer kassa kassa voor de producent, welk dier is er zo dom om alcohol te drinken in het wild of in natuurlijke omstandigheden? enkel de mens.
En ja vroeguh werkten mensen zich soms halfdood, maar vroeger waren er bijna geen dikke mensen, en die aten wel veel vettiger en veel meer dan dat de mens nu kan doen...we werken ook niet meer zo hard, en dus hebben we veel en vettig niet nodig, maar we passen ons er blijkbaar niet aan aan.En eigenlijk zijn we het streven naar perfectie wel verschuldigd aan onszelf en aan onze dieren (ze zouden het zelf ook doen, hadden ze de keuze), uit behoudt van de soort zouden mensen qua fysieke gezondheid ook moeten streven naar perfectie...in de winter ietsjes zwaarder door de rust en tegen de kou, en in de zomer doro het harde werken en de warmte weer netjes op een gezond gewicht....ow wow, wat a wonderfull world that would be....

edit: al die typo's, pfff geen goede typdag vandaag..excuse me.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:23

Citaat:
welk dier is er zo dom om alcohol te drinken in het wild of in natuurlijke omstandigheden? enkel de mens.

dat is ongeveer mijn enige 'zonde' :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:05

Colway schreef:
Citaat:
welk dier is er zo dom om alcohol te drinken in het wild of in natuurlijke omstandigheden? enkel de mens.

dat is ongeveer mijn enige 'zonde' :+

Pff om maar niet te spreken over dronken apen, papegaaien en olifanten. Die doen zich graag te goed aan gistend fruit, met dronkenschap tot gevolg :')

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:15

Ja de redenering van freeride vind ik wel deels correct.
Maar ik denk toch dat er al veel natuurinstinct uit onze paarden verdwenen is.
Beetje zoals bij de mens maar dan veel minder erg.

En idd vroeger waren en minder mensen met overgewicht maar wel met rugplachten en reuma en ja god weet wat nog allemaal. Dat is al even ongezond dusja eigenlijk...

Maar het is wel waar dat we beter op voeding enzo zouden moeten letten maar het blijft toch moeilijk hoor. Als je zo eens met volledig bewustzijn door de supermarkt loopt is de afdeling vers en gezond 1/15de van alle andere rekken.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 09:19

:+
Colway schreef:
Perfectie bestaat niet maar het best haalbare nastreven vind ik een plicht tegenover jouw dier. En daar hoort aanvaardbare belasting (en dus gewicht van de ruiter) ook bij.

Overigens geld voor ieder type mens ook verschillend voedingadvies hoor het staat alleen niet te koop in kant en klare brokken. Maar als de mens zich bewuster zou zijn van wat het eet en wat het lichaam nodig heeft, dan zou er veel minder overgewicht zijn ;-)

Perfectie bestaat wel degelijk, tis hoe hoog je op persoonlijk vlak de lat legt. Wat voor de een net voldoende is kan voor de ander perfect zijn. Reclame is een perfect medium gezien de steiging van de verkoop van producten die je eigenlijk niet nodig hebt, een perfecte maaltijd in een prachtig gekleurt pakje, in een wip klaar en bovendien gezond, althans zo omschrijven de producenten het product :+ Zien is kopen en dat geldt voor producten voor de mens als voor onze dieren, perfect aangeprezen en zo wordt de consument belazerd en in verwarring gebracht. Het is met name het laatste wat veel mensen parten gaat spelen, verwarring. :j

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:25

Ja perfectie kan idd wel een subjectief begrip worden.
Zucht zeg!! Kan er nu niets vanzelfsprekend zijn :p

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:39

[quote="phormicola"]
[quote="Colway"]
[quote]

Pff om maar niet te spreken over dronken apen, papegaaien en olifanten. Die doen zich graag te goed aan gistend fruit, met dronkenschap tot gevolg :')

Welk fruit kan een olifant in het wild vinden?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:42

matharitje schreef:
Ja de redenering van freeride vind ik wel deels correct.
Maar ik denk toch dat er al veel natuurinstinct uit onze paarden verdwenen is.
Beetje zoals bij de mens maar dan veel minder erg.

En idd vroeger waren en minder mensen met overgewicht maar wel met rugplachten en reuma en ja god weet wat nog allemaal. Dat is al even ongezond dusja eigenlijk...

Maar het is wel waar dat we beter op voeding enzo zouden moeten letten maar het blijft toch moeilijk hoor. Als je zo eens met volledig bewustzijn door de supermarkt loopt is de afdeling vers en gezond 1/15de van alle andere rekken.

Helemaal mee eens, de winkels liggen vol onzin, overal zit trouwens gemodificeerd maiszetmeel in, dat is 1 vd ergste boosdoeners, zelfs koeien eten bergen mais nu, het zorgt ervoor dat bacterieen veranderen in hun magen en darmen, waardoor zelfs hun vlees ongezonder is geworden, te zwijgen over E coli, puur daardoor alleen al is 40% van alle koeien daarmee besmet....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:01

Dat jullie dat allemaal weten zeg! :o

Wij eten zo gezond mogelijk maar ik hou me niet zoveel bezig met dat soort dingen.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:08

Ja je zegt daar zo iets, zo gezond mogelijk.
Maar als je de het grootste tijd van je dag op het werk zit, je komt dan thuis, dan zijn er nog de honden en de paarden en bij velen wrs ook nog de kinderen, het huishouden. En dan zijn er nog vrienden, familie en ouders,...
Om helemaal gek van te worden soms.
En dan nog staan koken.
Soms is er wel de verleiding van iets kant en klaar te nemen bij ons thuis.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:09

Citaat:
Perfectie bestaat wel degelijk, tis hoe hoog je op persoonlijk vlak de lat legt.

Ja da's waar, maar daarom bestaat perfectie voor mij niet als perfectionist zijnde haha ;-)

Citaat:
Dat jullie dat allemaal weten zeg!

Wij eten zo gezond mogelijk maar ik hou me niet zoveel bezig met dat soort dingen.

Verdiep me juist heel veel in voeding aangezien mijn lichaam me lief is en ik op een gezond gewicht wil blijven

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:11

Tja, ik probeer daar wel zoveel structuur in aan te brengen, maar 100% is inderdaad niet haalbaar.
Maar ik vind het belangrijk dat de kinderen (2 en 4 jaar) gezond eten dus daar doe je het dan wel voor. Ook al is het maar verse pasta of roerbakken.

Ook proberen we minder vlees, meer vis of vegetarisch te eten. Alles voor het gezonde slanke lijf.
Mijn vriend is net 10 kilo afgevallen dus dat is mijn voorbeeld ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:21

matharitje schreef:
Ja je zegt daar zo iets, zo gezond mogelijk.
Maar als je de het grootste tijd van je dag op het werk zit, je komt dan thuis, dan zijn er nog de honden en de paarden en bij velen wrs ook nog de kinderen, het huishouden. En dan zijn er nog vrienden, familie en ouders,...
Om helemaal gek van te worden soms.
En dan nog staan koken.
Soms is er wel de verleiding van iets kant en klaar te nemen bij ons thuis.

Kwestie van willen, als je je alleen al verdiept in wat wel en niet gezond is. Hoe je het beste je bloedsuikerspiegel stabiel kan houden is bijvoorbeeld heel belangrijk bij het handhaven van een gezond gewicht, om verder nog maar te zwijgen van toevoegingen in producten. Dat een gezin niet altijd biologisch kan koken kan ik me best voorstellen, maar met een beetje kennis kom je al erg ver

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:26

Ja idd met structuur is dat denk ik wel het beste op te lossen.
Alleen als je dan alles al gedaan hebt, ben ik soms zo moe dat ik gewoon zin heb om in de zetel te ploffen en phooee nix meer te doen en zo in slaap te zwijmelen.
Ik heb een blessure gehad aan mn voet waardoor ik moest stoppen met canicross en met rijden. Kon op dat moment ook niet rijden met mn paard. Blessure kwam trouwens ook doordat mn paard verschoot en met haar volle gewicht op mn voet sprong en erna nog 3 minuten verstijfd bleef staan van oei wat heb ik nu gedaan.
Nu gaat het een beetje beter en kan ik me ook terug stillaan herpakken. Ik ben instussentijd ook net gaan samenwonen dus voor alles zelf zorgen en eindelijk volledig onafhankelijk worden kwam er dan ook nog eens bij kijken. De zonnestraaltjes die we gehad hebben en het feit dat mn kleren toch wat strakjes kwamen te zitten, hebben er voor gezorgd dat k terug aan het canicrossen ben gegaan op rustig gemak. Ik voel me ook weer net iets levendiger en de rest volgt dan ook wel hoop ik zo. Het waren maar een paar kilos maar ik voel me ook wel beter met die paar kilos minder.
Anderzijds weet ik wel wat tijd het kost om weer die ommekeer te maken er wat aan te doen. Het is zeker niet vanzelfsprekend en zeker als je het in de genen mee hebt om niet slank te zijn. Ik ben dan ook niet zo groot en heb altijd veel aan sport gedaan en van thuis uit gezonde voeding mee in de opvoeding gekregen. Zo heb ik het altijd onder controle kunnen houden. Nu met heel de samenloop van omstandigheden is alles weer wat uit de hand gelopen in het verleden. En ik zag hoe snel het kan gaan en hoe moeilijk het is van de andere kant.
Gelukkig heb ik een groot paard en heb ik nu de kans om samen met mn paard mn conditie weer op te bouwen. Voor mn paardje is het wel wat makkelijker omdat zei alleen maar kan eten wat ze krijgt en een push krijgt om te werken. Ze hoeft niet naar de winkel te gaan shoppen waar de verleiding loert of heeft geen koekjeskast in haar stal :p.
Ach met haar 1m75 en ik met mijn 65kg ben ik gelukkig niet te zwaar. En hopelijk worden we wat lichter door alles terug in goede banen te leiden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:53

Ik ben juist afgevallen toen ik ging samenwonen :+ Mijn moeder kookte erg ongezond, althans, ik at veel vlees, vette jus, dronk veel sapjes en fristi etc en we aten wekelijks wel iets van patat of afhaalchinees. (ja mijn beide ouders zijn dus ook te dik, net als mijn broer lang te zwaar was, beide opa's en oma's waren ook te dik en veel ooms en tantes, dus dan zou ik ook familiaire aanleg hebben?)

Citaat:
en zeker als je het in de genen mee hebt om niet slank te zijn.

laatst nog grappig stuk op tv over genen en dik zijn, werd maar weer eens weerlegd, zeer weinig mensen hebben genetische aanleg (paar procent van de bevolking)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:53

Maar goed, we wijken af van het onderwerp, dit hoort meer thuis in topic gezonde voeding/ gezonder eten o.i.d. denk ik :)