is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:10

Oh jawel hoor, dat kan ieder paard, misschien niet zo precies uitgevoerd als in een GP proef, maar ze hebben in de wei doorgaans geen ruiter op hun rug die ze moeten dragen zonder zichzelf te beschadigen. Ze kunnen alles wat we van ze vragen uit zichzelf ook. Wel eens een hengst gezien die indruk wil maken? Die piaffeert en passageert dat het een lieve lust is. Als paarden spelen, en op hoog tempo heen en weer racen maken ze perfecte wissels om de pas. In hun eigen balans.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:12

mits goed gebruikt, ben ik geen tegenstander.
Helaas worden 90% van alle hulpmiddelen, bitten etc. gebruikt door mensen die niet goed weten waar ze mee bezig zijn: dan ben ik een absolute tegenstander

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:13

niet ieder paard kan piaff anders zou iedere goede ruiter met een minder paard pg kunnen rijden, en ik ken een hele goede ruiter die haar paard niet kom leren piafferen on geen dribbel

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:14

Ieder paard kan piaffe. Niet elke ruiter kan het.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:15

ze rijt nu gp, en lest bij anky dus dat is niet zo,

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:17

Joh dan heb jij toch gelijk. Ik weet wel beter. :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:22

Sheran schreef:
Met een slof dwing je een paard in een houding (omdat hij niet alle kanten op kan waar hij heen wil) maar dat is niet altijd erg, zolang het een begrenzing is. Mijn paard heeft bijvoorbeeld rugproblemen en houdt haar rug snel strak en hoog, zodat de spieren niet kunnen ontwikkelen. Veel longeren, slofje eraan als begrenzing en het paard merkt dat hij geen pijn heeft als hij zijn rug bolt. En je ontwikkelt de spieren daar. Niets mis mee, zou ik zeggen.

Maar dat is nou weer net niet het idee van het nageeflijk lopen. Het hoort te komen vanuit de ontspanning. Als hij in een houding word gedwongen is er dus geen ontspanning.
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 30-12-11 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:23

Ik rij op het moment ook met slof zodat ik mijn paard beter bij me kan houden.
Het rijden ging paar weken geleden heel slecht, meneer had geen respect voor me wanneer ik op zijn rug zat, ik rij nu (begeleid) met slof, ik had hem eerst echt nodig om hem te corrigeren, maar nu hangt de slof er in waslijntjes aan, komende week doe ik de slof er voor het eerst weer af en gaan we weer verder zonder.

Ik kon eerst totaal niet omgaan met de slof, kon het niet vast houden en trok er te veel aan, maar mijn instructeur heeft hier super in begeleid! En ermee leren rijden.

Helaas zie ik ook veel dat er veel te snel naar materialen word gegrepen ipv eerst het probleem opzoeken en zonder materialen proberen op te lossen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:28

^ Hier kan ik me helemaal bij aansluiten
Met als toevoeging dat net zo min alles op te lossen is met grondwerk

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:58

MaritAriel schreef:
Sheran schreef:
Met een slof dwing je een paard in een houding (omdat hij niet alle kanten op kan waar hij heen wil) maar dat is niet altijd erg, zolang het een begrenzing is. Mijn paard heeft bijvoorbeeld rugproblemen en houdt haar rug snel strak en hoog, zodat de spieren niet kunnen ontwikkelen. Veel longeren, slofje eraan als begrenzing en het paard merkt dat hij geen pijn heeft als hij zijn rug bolt. En je ontwikkelt de spieren daar. Niets mis mee, zou ik zeggen.

Maar dat is nou weer net niet het idee van het nageeflijk lopen. Het hoort te komen vanuit de ontspanning. Als hij in een houding word gedwongen is er dus geen ontspanning.

Bij begrenzing kan er prima ontspanning zijn.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:20

Sheran schreef:
Bij begrenzing kan er prima ontspanning zijn.

Ik geloof daar niet zo in , als er echt ontspanning is en je de achterhand er goed onder rijd dan heb je de nageeflijkheid ook . Dan heb je de slof ook niet nodig . De slof dwingt je hoofd in een bepaalde houding , niet vrijwillig dus , en ook geen ontspanning .

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:23

Zeker. Maar het kan een hulpmiddel zijn. Het is niet zo dat ze met slof niet kunnen ontspannen. Ze ontspannen vaak zelfs wat eerder. Althans, de mijne, omdat ze dan merkt dat het daar beneden veel prettiger is.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:26

Sheran schreef:
Zeker. Maar het kan een hulpmiddel zijn. Het is niet zo dat ze met slof niet kunnen ontspannen. Ze ontspannen vaak zelfs wat eerder. Althans, de mijne, omdat ze dan merkt dat het daar beneden veel prettiger is.

Die van mij word echt woedend := . En dat begrijp ik ook wel , ik zou het ook niet fijn vinden . Hier geen slof , maar iedereen zijn eigen mening :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:29

MaritAriel schreef:
Sheran schreef:

Die van mij word echt woedend := . En dat begrijp ik ook wel , ik zou het ook niet fijn vinden . Hier geen slof , maar iedereen zijn eigen mening :j

Gelukkig wel :). De mijne heeft rugklachten en ze heeft de neiging om dan haar rug weg te drukken. De slof helpt haar om het ook beneden te zoeken. Na 5 minuutjes rijden kan hij er altijd weer af :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:34

een paard met rugklachten zou ik zowiezo niet vastzetten met watvoor teugel dan ook, dat is nep-ontspanning

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:35

Als je leest zie je dat ik haar dus niet vast zet. De slof gaat eraf. Ik ben ook aan de longe aan het werk om die rugspieren te trainen. Als het schijnontspanning was zou het hoofd weer omhoog gaan zodra de slof eraf was.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:41

Ik ben er ook zeker niet tegen, mits het natuurlijk op de goede manier gebruikt word zoals al eerder gezegd is.

Ik gebruik bij mijn 5 jarige Fries een slof om haar naar beneden te houden tijdens de overgangen. Dit vind zij nogal moeilijk en als ze de kans krijgt gaat ze meteen sterren kijken. De slof helpt haar om haar hoofdje laag te houden, wat de overgangen toch een stuk makkelijker maakt (en het doorzitten ook :P ).
Als ze 1x de druk van de slof voelt, laat ze al meteen weer los. De slof hangt dus altijd los als ze lekker loopt.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:42

MaritAriel schreef:
Ik geloof daar niet zo in , als er echt ontspanning is en je de achterhand er goed onder rijd dan heb je de nageeflijkheid ook ..

Dat is knap; Échte ontspanning en TOCH achterhand er onder ..
{:)-:( Ontspanning hier, ontspanning daar...
Om het paard in de juiste houding(= horizontaal evenwicht zoals in het stadium van africhting op dat moment mogelijk is, c.q op getraind wordt) te laten lopen zoek je geen ontspanning :+ ,.

valt me op dat de ruiters die tegen de slof zijn allemaal pretenderen dat er geen ontspanning mogelijk is met slof.
Goed over de rug rijden GAAT niet zonder aanspannen! rijden is in die zin, in extreme, niet mogelijk met totale ontspanning. Je wilt juist aanspanning! maar dan inderdaad wel in een passende tonus, en met meer of mindere tonus in verschillende spiergroepen. Een tonus die ervoor zorgt dat er gelijke cadans en regelmaat in de beweging ontstaat waardoor het LIJKT alsof het paard met alle gemak beweegt en zijn ruiter draagt/ opvolgt. (om het zo maar zwart-wit en kort te zeggen)

Met slof is er wel degelijk ontspanning mogelijk, als de handen waarin de slof zich bevind dit maar trachten te bereiken. Eeuwige discussies blijf je hebben, het gaat er namelijk om wat voor ruiter ermee rijdt en met welke insteek deze de slof gebruikt. En de éen vindt de ene ruiter bij lange na niet goed met slof rijden, de ander bestempeld dat nog als vriendelijk. Meningen verschillen nou eenmaal. Je kan er bladzijdes lang over door zeuren, maar een mening is persoonlijk en ieder heeft zijn eigen.

Bij deze stel ik voor dat iedereen eerst even de situatie schetst voordat er gelijk 'uh, slof is nooit goed' wordt geroepen. (bv. medische problemen, rijtechnische problemen, psygische problemen? )

Mensen die roepen dat de rijkunst van de ruiter niet toereikend is voor het paard wat sterrenkijkt, en dus een slof omgehangen wordt.. so what? Wees blij dat er naar een oplossing wordt gezocht uberhaupt, en men dus bewust van het probleem is!
Zie er genoeg rondrijden om een paard met extreem holle ruggetjes dat ik bijna niet durf te kijken. Mensen staan niet open om maanden/jaren te investeren in andere training om het op te lossen..OF hebben geen besef! misschien is een slof dan niet eens zo'n slecht idee? (> zie mijn eerdere posts)

En ja, je hebt dus gewoon ruiters en ruiters, net als je paardenmensen hebt en mensen met paarden. Niemand is heilig en iedereen moet leren en ontwikkelen.. komt wel.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:48

muiszje schreef:
MaritAriel schreef:
Ik geloof daar niet zo in , als er echt ontspanning is en je de achterhand er goed onder rijd dan heb je de nageeflijkheid ook ..

Dat is knap; Échte ontspanning en TOCH achterhand er onder ..
{:)-:( Ontspanning hier, ontspanning daar...
Om het paard in de juiste houding(= horizontaal evenwicht zoals in het stadium van africhting op dat moment mogelijk is, c.q op getraind wordt) te laten lopen zoek je geen ontspanning :+ ,.

valt me op dat de ruiters die tegen de slof zijn allemaal pretenderen dat er geen ontspanning mogelijk is met slof.
Goed over de rug rijden GAAT niet zonder aanspannen! rijden is in die zin, in extreme, niet mogelijk met totale ontspanning. Je wilt juist aanspanning! maar dan inderdaad wel in een passende tonus, en met meer of mindere tonus in verschillende spiergroepen. Een tonus die ervoor zorgt dat er gelijke cadans en regelmaat in de beweging ontstaat waardoor het LIJKT alsof het paard met alle gemak beweegt en zijn ruiter draagt/ opvolgt. (om het zo maar zwart-wit en kort te zeggen)

Met slof is er wel degelijk ontspanning mogelijk, als de handen waarin de slof zich bevind dit maar trachten te bereiken. Eeuwige discussies blijf je hebben, het gaat er namelijk om wat voor ruiter ermee rijdt en met welke insteek deze de slof gebruikt. En de éen vindt de ene ruiter bij lange na niet goed met slof rijden, de ander bestempeld dat nog als vriendelijk. Meningen verschillen nou eenmaal. Je kan er bladzijdes lang over door zeuren, maar een mening is persoonlijk en ieder heeft zijn eigen.

Bij deze stel ik voor dat iedereen eerst even de situatie schetst voordat er gelijk 'uh, slof is nooit goed' wordt geroepen. (bv. medische problemen, rijtechnische problemen, psygische problemen? )

Mensen die roepen dat de rijkunst van de ruiter niet toereikend is voor het paard wat sterrenkijkt, en dus een slof omgehangen wordt.. so what? Wees blij dat er naar een oplossing wordt gezocht uberhaupt, en men dus bewust van het probleem is!
Zie er genoeg rondrijden om een paard met extreem holle ruggetjes dat ik bijna niet durf te kijken. Mensen staan niet open om maanden/jaren te investeren in andere training om het op te lossen..OF hebben geen besef! misschien is een slof dan niet eens zo'n slecht idee? (> zie mijn eerdere posts)

En ja, je hebt dus gewoon ruiters en ruiters, net als je paardenmensen hebt en mensen met paarden. Niemand is heilig en iedereen moet leren en ontwikkelen.. komt wel.

Pfff . ben ik even blij dat ik niet heb gezegd dat er geen aanspanning nodig is :D . En mijn ervaring is inderdaad dat ontspanning met slof niet mogelijk is om de dood simpele reden dat mijn paard de slof gewoon niet accepteerd . Ik ben geen voorstander van een slof . Maar goed mijn mening . Dat jij dat wel bent , lekker zelf weten , maar mijn paard krijgt geen slof om :D

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:51

Dat jij de voorkeur niet geeft aan de slof baseer je op jouw eigen ervaring en je eigen paard die er duidelijk niet tegen kan :)

heel goed dat je er dan verre weg van blijft, in jouw geval zal het indd dwangmiddel worden in plaats van HULPmiddel.

Maar stel nou dat je een ander paard had gehad in plaats van je huidige, en tegen een probleem aanliep zoals een paar die hier in dit topic genoemd worden? (en dan even mijn eigen mening: Zoals ik eerder vermeldde; om eenmalig te gebruiken om even weer de puntjes aan te scherpen)
Ik probeer dus te zeggen dat mensen wel kunnen roepen dat slof heel slecht is en bla die bla, maar als zij dat inderdaad baseren op hun eigen ervaring bij bv eigen paarden die er niet fijn op reageren of ooit eens iets vervelends hebben meegemaakt.. dat neemt in mijn ogen nogsteeds niet weg dat de slof ook een hele fijne hulp teugel kan zijn en PER DEFINITIE slecht is.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 30-12-11 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:55

muiszje schreef:
Dat jij de voorkeur niet geeft aan de slof baseer je op jouw eigen ervaring en je eigen paard :)
heel goed, maar stel nou dat je een ander paard had gehad in plaats van je huidige, en tegen een probleem aanliep zoals een paar die hier in dit topic genoemd worden?

Ben ik nog steeds van mening dat de slof niet de oplossing is . Maar dan ben ik ook wel iemand die heel erg is van communiseren en luisteren naar je paard := . Maar goed , ik heb zoveel slechte dingen gezien met de slof .. Zo vaak gezien dat paarden met de slof kapot werden gereden . Dat is echt onwijs . Sinds dien ben ik anti hulp teugels ( en anti handelstallen := )

lautje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:56

Idd ik ben NIET anti als het goed wordt gebruikt is het gewoon een.hulpmiddel
Als je het neer zet in een topic misschien kan je een hulp teugel gebruiken keijg je gelijk een aantal reacties erop maar in de praktijk worden er best veel hulpteugels gebruikt dus zitten die mensen dan toevallig niet op bokt ofzo ?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:57

nicky_rilana schreef:
niet ieder paard kan piaff anders zou iedere goede ruiter met een minder paard pg kunnen rijden, en ik ken een hele goede ruiter die haar paard niet kom leren piafferen on geen dribbel

Ieder paard kan piafferen, changeren enzovoorts.

Dat de ruiter het er niet uit gereden krijgt ohz is een héél ander verhaal. Dat ligt namelijk aan de onkunde/gebrek aan ervaring of oefening van de ruiter, maar heeft niets te maken met dat het niet natuurlijk zou zijn. In de meeste gevallen ziet het paard geen rede om deze oefening uit te voeren, of geeft de ruiter (uit onwetendheid) hulpen die het paard beletten om deze oefeningen te doen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:58

Heel leuk en aardig dat ik naar mijn paard luister, maar als dat niet wederzijds is en het gevaarlijk wordt.. pak ik toch eens in de zoveel maanden de slof.
Dit maakt mij niet een slechte ruiter (noch dat ik een goede ruiter ben :+ ) toch?
Maar maakt mij een ruiter op een puberaal paard die elke miliseconde het tempo wil overnemen, zoals ik al eerder beschreef.
Daarom is het imo zinvol om op situaties en ruiter-insteek te beoordelen of de slof slecht is of niet.,
Laatst bijgewerkt door muiszje op 30-12-11 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:01

muiszje schreef:
Heel leuk en aardig dat ik naar mijn paard luister, maar als dat niet wederzijds is en het gevaarlijk wordt.. pak ik toch eens in de zoveel maanden de slof.

Tja , laat ik maar niet zeggen hoe ik daar over denk want dan krijg ik heel bokt over me heen . Ik bel wel anti slof en daar heb ik genoeg redenen voor , dat jij hem er wel om heen hangt .. Jou keus ;)