Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sheran schreef:Met een slof dwing je een paard in een houding (omdat hij niet alle kanten op kan waar hij heen wil) maar dat is niet altijd erg, zolang het een begrenzing is. Mijn paard heeft bijvoorbeeld rugproblemen en houdt haar rug snel strak en hoog, zodat de spieren niet kunnen ontwikkelen. Veel longeren, slofje eraan als begrenzing en het paard merkt dat hij geen pijn heeft als hij zijn rug bolt. En je ontwikkelt de spieren daar. Niets mis mee, zou ik zeggen.
MaritAriel schreef:Sheran schreef:Met een slof dwing je een paard in een houding (omdat hij niet alle kanten op kan waar hij heen wil) maar dat is niet altijd erg, zolang het een begrenzing is. Mijn paard heeft bijvoorbeeld rugproblemen en houdt haar rug snel strak en hoog, zodat de spieren niet kunnen ontwikkelen. Veel longeren, slofje eraan als begrenzing en het paard merkt dat hij geen pijn heeft als hij zijn rug bolt. En je ontwikkelt de spieren daar. Niets mis mee, zou ik zeggen.
Maar dat is nou weer net niet het idee van het nageeflijk lopen. Het hoort te komen vanuit de ontspanning. Als hij in een houding word gedwongen is er dus geen ontspanning.
Sheran schreef:Bij begrenzing kan er prima ontspanning zijn.
Sheran schreef:Zeker. Maar het kan een hulpmiddel zijn. Het is niet zo dat ze met slof niet kunnen ontspannen. Ze ontspannen vaak zelfs wat eerder. Althans, de mijne, omdat ze dan merkt dat het daar beneden veel prettiger is.
. En dat begrijp ik ook wel , ik zou het ook niet fijn vinden . Hier geen slof , maar iedereen zijn eigen mening
MaritAriel schreef:Sheran schreef:Zeker. Maar het kan een hulpmiddel zijn. Het is niet zo dat ze met slof niet kunnen ontspannen. Ze ontspannen vaak zelfs wat eerder. Althans, de mijne, omdat ze dan merkt dat het daar beneden veel prettiger is.
Die van mij word echt woedend. En dat begrijp ik ook wel , ik zou het ook niet fijn vinden . Hier geen slof , maar iedereen zijn eigen mening
. De mijne heeft rugklachten en ze heeft de neiging om dan haar rug weg te drukken. De slof helpt haar om het ook beneden te zoeken. Na 5 minuutjes rijden kan hij er altijd weer af
).MaritAriel schreef:Ik geloof daar niet zo in , als er echt ontspanning is en je de achterhand er goed onder rijd dan heb je de nageeflijkheid ook ..
Ontspanning hier, ontspanning daar...
,. muiszje schreef:MaritAriel schreef:Ik geloof daar niet zo in , als er echt ontspanning is en je de achterhand er goed onder rijd dan heb je de nageeflijkheid ook ..
Dat is knap; Échte ontspanning en TOCH achterhand er onder ..
Ontspanning hier, ontspanning daar...
Om het paard in de juiste houding(= horizontaal evenwicht zoals in het stadium van africhting op dat moment mogelijk is, c.q op getraind wordt) te laten lopen zoek je geen ontspanning,.
valt me op dat de ruiters die tegen de slof zijn allemaal pretenderen dat er geen ontspanning mogelijk is met slof.
Goed over de rug rijden GAAT niet zonder aanspannen! rijden is in die zin, in extreme, niet mogelijk met totale ontspanning. Je wilt juist aanspanning! maar dan inderdaad wel in een passende tonus, en met meer of mindere tonus in verschillende spiergroepen. Een tonus die ervoor zorgt dat er gelijke cadans en regelmaat in de beweging ontstaat waardoor het LIJKT alsof het paard met alle gemak beweegt en zijn ruiter draagt/ opvolgt. (om het zo maar zwart-wit en kort te zeggen)
Met slof is er wel degelijk ontspanning mogelijk, als de handen waarin de slof zich bevind dit maar trachten te bereiken. Eeuwige discussies blijf je hebben, het gaat er namelijk om wat voor ruiter ermee rijdt en met welke insteek deze de slof gebruikt. En de éen vindt de ene ruiter bij lange na niet goed met slof rijden, de ander bestempeld dat nog als vriendelijk. Meningen verschillen nou eenmaal. Je kan er bladzijdes lang over door zeuren, maar een mening is persoonlijk en ieder heeft zijn eigen.
Bij deze stel ik voor dat iedereen eerst even de situatie schetst voordat er gelijk 'uh, slof is nooit goed' wordt geroepen. (bv. medische problemen, rijtechnische problemen, psygische problemen? )
Mensen die roepen dat de rijkunst van de ruiter niet toereikend is voor het paard wat sterrenkijkt, en dus een slof omgehangen wordt.. so what? Wees blij dat er naar een oplossing wordt gezocht uberhaupt, en men dus bewust van het probleem is!
Zie er genoeg rondrijden om een paard met extreem holle ruggetjes dat ik bijna niet durf te kijken. Mensen staan niet open om maanden/jaren te investeren in andere training om het op te lossen..OF hebben geen besef! misschien is een slof dan niet eens zo'n slecht idee? (> zie mijn eerdere posts)
En ja, je hebt dus gewoon ruiters en ruiters, net als je paardenmensen hebt en mensen met paarden. Niemand is heilig en iedereen moet leren en ontwikkelen.. komt wel.
. En mijn ervaring is inderdaad dat ontspanning met slof niet mogelijk is om de dood simpele reden dat mijn paard de slof gewoon niet accepteerd . Ik ben geen voorstander van een slof . Maar goed mijn mening . Dat jij dat wel bent , lekker zelf weten , maar mijn paard krijgt geen slof om
muiszje schreef:Dat jij de voorkeur niet geeft aan de slof baseer je op jouw eigen ervaring en je eigen paard![]()
heel goed, maar stel nou dat je een ander paard had gehad in plaats van je huidige, en tegen een probleem aanliep zoals een paar die hier in dit topic genoemd worden?
. Maar goed , ik heb zoveel slechte dingen gezien met de slof .. Zo vaak gezien dat paarden met de slof kapot werden gereden . Dat is echt onwijs . Sinds dien ben ik anti hulp teugels ( en anti handelstallen
) nicky_rilana schreef:niet ieder paard kan piaff anders zou iedere goede ruiter met een minder paard pg kunnen rijden, en ik ken een hele goede ruiter die haar paard niet kom leren piafferen on geen dribbel
) toch? muiszje schreef:Heel leuk en aardig dat ik naar mijn paard luister, maar als dat niet wederzijds is en het gevaarlijk wordt.. pak ik toch eens in de zoveel maanden de slof.