[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:28

M_D_H schreef:
ik weet wat een knik is sodeletuut, dat hoef je me echt neit uit te leggen :n
ik weet alleen voor honderderd procent zeker dat hij het daar niet deed :n
mischien dat de foto dan vertekend maar hij deed het daar niet!!
ik weet het omdat ik dat zelf voel :)

Voel? Wat voel? Je hebt je armen helemaal gestrekt, gespannen. Dan kan je toch niet voelen? :+ En ik kan het weten want ik heb ook een tijdje met bijna gestrekte armen gereden, werd daar niet op gecorrigeerd.
Als je je foto's hier plaatst moet je wel open staan voor commentaar, als je denkt alles zelf al te weten voor de 100% dan ben je gok ik niet in het goede topic.

Uh? Voorwaarts neerwaarts niet geschikt voor een paard? Dat ligt toch echt bij de ruiter.
Als ik spanning in mijn lijf heb komt er ook spanning in het lijf van het paard.. Maakt dan niet uit welke methode je gebruikt.

Yamcha:
Even het plaatje aangepast.
Afbeelding

Nicky_Rilana: Voorwaarts-neerwaarts is iets anders dan lang en laag. Voorwaarts-neerwaarts moet het gehele rijden aanwezig zijn, paard moet drang naar voren hebben en de hand willen volgen.
Neerwaarts-voorwaarts werkt net zo slecht als fietsen terwijl je je handremmen ingedrukt houdt.
Bovenstaande plaatje wat Yamcha gaf is ook voorwaarts neerwaarts.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:30

dat is dan wel even heel overdreven, maar mijn teken kunsten zij niet heel goed hoor

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:33

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:37

nicky_rilana schreef:
ik voel me niet aangevallen hoor, ik snap ook wel wat jullie bedoelen, maar dit heb ik altijd zo geleerd
http://tinypic.com/view.php?pic=20i6l1i&s=5

Als jij de rechtse goed vindt, is er naar mijn mening iets mis.... :+

Nefertarie

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:39

>;) dat vind ik ook...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:41

Sodeletuut schreef:
M_D_H schreef:
overgens om op je raad terug te komen sodeletuut :)
er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, iedereen hemelt het voorwaarts neerwaarts rijden op, en voor de meeste paarden is dit ook duidelijk de manier... maar voor sommige niet...
gil is daar helaas een van :)
dus voorwaarts neerwaarts zou bij hem alleen maar averrechts werken :)

Maar als een paard niet voorwaarts neerwaarts loopt, is er ook geen ontspanning en aanleuning.. Ben je het daar dan niet mee eens? Het is toch zo dat wanneer een paard de lange rugspier kan ontspannen, er automatisch een voorwaarts neerwaartse tendens is? En dat krijg je alleen maar voor elkaar als je paard in balans loopt. Een andere volgorde zou ik niet kunnen bedenken..

dat dacht ik ook altijd :))
maar schijnbaar werkt dat bij sommige paarden gewoon niet...
en dat zou je kunnen wijten aan de ruiter...
zij het niet dat geen enkele ruiter het voor elkaar krijgt/kreeg op de voorwaarts neerwaarts manier :D (bij ons dan)
als een paard nou bij het voorwaartse tempo niet kan ontspannen?
alleen maar druk/gestrest is? er constant op bedacht is weg te moeten rennen?
en dit ook doet? en daarbij niet te houden/hendelen is?
gillian is nu 10 en vanaf zijn derde hebben we alleen maar drama gehad door het voorwaarts neerwaarts...
altijd rennen altijd omhoog komen... en niet alleen bij mij... nee bij iedereen die er op ging zitten...
bij hun nog erger als bij mij zelfs :+
bij mij deed hij nog niet echt zijn best me uit het zadel te krijgen... bij de andere was het heel snel boef :=
sinds mei ben ik bij een andere instructeur gaan rijden (de 8ste al :+) en die kwam aan met het idee om hem terug te rijden (met mijn zit!!)
en binnen 1 les kon gil eindelijk ontspannen, eindelijk stilstaan...
en nu gaat het alleen maar beter :) vraag me niet waarom, ik ben me bewust van de voorwaartse actieviteit die de rugspier laat ontspannen en van voren opgevangen wordt waardoor het paard neerwaarts gaat...
maar schijnbaar werkt dit niet bij ons :n
we hebben nog steeds een actief tempo... alleen rij ik hem naar benenden met mijn zit en door terug te rijden ipv voorwaarts :)
werkt heel goed bij hem :))
hij is sindsdien nog maar een paar keer omhoog gekomen... buiten omdat meneer wat zag :') _O-
hij is sindsdien nog maar 1 keer onder me uitgespurt... ook buiten :+
wederom omdat hij wat zag :)
maar voor de rest alleen maar positive gevoelens, ik heb weer plezier in het rijden, paardje heeft weer plezier in het rijden...
kan eindelijk stil staan :+ maar vooral het plezier wat we weer hebben...
en alleen maar door het voorwaarts neerwaarts opzij te schuiven...
zijn er heel veel problemen opgelost :)

ik weet dat het heel stom klinkt (waarschijnlijk)
maar de mensen die hem kennen kunnen het bevestigen :)
ik ben heel anders gaan rijden en het heeft gewerkt :)
mischien is gil zelfs wel het enige paard wat niet tegen voorwaarts neerwaarts kan, geen idee... maar op hem werkt het in ieder geval niet :n

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:42

ja hij is eigenlijk iets te rond getekend, maar dat vinden jullie. ik heb haar eerst ook altijd lang en laag gerden, maar toen moest het steeds ronden en daar is ze echt stukken beter van gaan lopen, maar dat is jullie mening. maar ik weet niet van wie jullie les krijgen, maar op internationaalen wedstrijden zie ik er ook heel veel zo losrijden

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:43

Ik ben benieuwd wat jullie van mij en mn paard vinden :) Ik zit zelf als een zoutzak en ik ben sinds vorige week onder behandeling van een osteopaat. Bleek 6 wervels scheef te hebben in mn rug (iets te vaak gevallen), merk nu al dat ik veel makkelijker kan zitten. Morgen mag ik weer :) Dus het liefst niet te veel commentaar op mn eigen houding |o

Afbeelding

Afbeelding

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:44

ik vindt dat ze wel korter mag, maar wel een fijn en onspannen beeld

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:49

@ MDH: als hij met voorwaarts, neerwaarts niet wilt en gaat ontspannen, zou ik idd denken dat er iets mis is. Ik neem weer mijn merrie als voorbeeld; die kon en wilde nooit ontspannen. Maar die doet dat nu wel, vooral om van achteren naar voren te werken (actieve achterhand, en rechtrichten) waardoor ze uiteindelijk zelf gaat nageven, het bit gaat zoeken en in een voorwaartse, neerwaartse beweging terecht komt (zie longeerfoto). MET actieve achterhand uiteraard. Misschien dat daar het euvel lag? Want zonder actief achterbeen is het idd niet meer dan 'stofzuigen' naar mijidee. Gaan ze rennen, zit er mogelijk iets verkeerd. Of is je paard scheef. Mijne had ook altijd maar 1 uitweg; HARD en RENNEN. Want dat is veel makkelijker als je niet de balans hebt om voorwaarts neerwaarts te gaan. Rechtrichten is het sleutelwoord vaak dan.
Naar mijn inziens is er geen andere manier, want dan is het meer voor het plaatje; in de krul zetten en dus van voren (naar achteren?) te werken ipv andersom. Maar goed, als het goed voelt, jij weet immers wel beter met je paard :)

Verder, die tekeningen, vind ik het of slecht getekend (de rechtse) of je hebt een (naar mijn mening) slecht idee van wat goed is :o

Wat overigens 'goed' is op wedstrijden zou ik niet teveel als voorbeeld pakken.... Ik kom er weinig, maar daar zie ik ook vaak zat gespannen paarden, en die niet helemaal rad lopen naar mijn idee, maar die wel een proef uitlopen (of op HE een mooie demo weg geven).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:51

Tancreda4 schreef:
Je lijkt je aangeavllen te voelen. Maar als je die foto kritisch terug kijkt, zonder het gevoel dat je toen had toen je in het zade was, snap je toch wel dat dat wordt gezegt van die foto? Die misschien een hoop vertekend

Neus op de grond moet je niet alleen zien. Dat kan fout zijn, maar hoeft ook niet fout te zijn mits er een achtieve dragende achterhand achter zit. Anders heeft het idd geen nut. k ga verder helemaal met Sodelutut mee wat dat betreft :)

ik snap wat er wordt gezegd zeker wel, en ik voel me zeker niet aangevallen, ik zeg alleen dat de foto dan waarschijnlijk vertekend gezien het feit nogmaals dat ik weet hoe in de knik rijden voel en dat ik weet hoe hij toen liep, voelde etc etc etc...
vandaar :)

[quote="Air"]Voel? Wat voel? Je hebt je armen helemaal gestrekt, gespannen. Dan kan je toch niet voelen? En ik kan het weten want ik heb ook een tijdje met bijna gestrekte armen gereden, werd daar niet op gecorrigeerd.
Als je je foto's hier plaatst moet je wel open staan voor commentaar, als je denkt alles zelf al te weten voor de 100% dan ben je gok ik niet in het goede topic.

Uh? Voorwaarts neerwaarts niet geschikt voor een paard? Dat ligt toch echt bij de ruiter.
Als ik spanning in mijn lijf heb komt er ook spanning in het lijf van het paard.. Maakt dan niet uit welke methode je gebruikt.

lees het stuk wat ik hiervoor geschreven heb :)
voorwaarts neerwaarts is niet geschikt voor mijn paard :n kan ik niks aan doen, geen enkele ruiter kreeg het voor elkaar :)
als jij denkt het wel te kunnen mag je het gerust proberen, cap en bp verplicht en ik ben niet aansprakelijk voor de schade die mijn paard aanricht :+ :D

enn bovenstaande ga ik gewoon niet op in :n

en ik denk niet alles te weten zeer zeker niet :n
in dat geval reed ik grand prix en niet L1 :D
en zat ik ook niet meer op een paardenhouderij opleiding maar had ik een goed betaalde baan... niet in de paarden dus :') _O-

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:52

M_D_H, sorry maar bij mij komt het er niet in.. Ik mag dan misschien eigenwijs zijn, maar ik durf met grote zekerheid te zeggen dat ook jouw paard het gewoon kan.. Dan ben je misschien niet tegen de goede mensen aangelopen.. Ik vind het heel fijn voor je dat je het fijn vindt voelen, maar de foto's die ik tot nu toe heb gezien, zijn allemaal niet ontspannen.. Gevoel kan niet altijd goed zijn als je er op zit.. En ik ben écht geen geweldige ruiter ofzo, ik kan het echt niet heel goed, maar ik denk dat de theoretische basis toch ook wel ontzettend belangrijk is..

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:55

ik denk dat bij het een paard ook het ene beter werkt dan het ander hoor en ook ieder zijn eigen manier, omdat mij manier anders is dan die van de meeste hier ga ik ook niet op het voorwaarts neer waart is

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:57

Maar het is geen methode, het is de basis van alles....!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:58

nicky_rilana schreef:

Klopt, mag nog wat meer aan t werk maar we starten B en ik doe het lekker rustig aan :)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:00

dat vinden jullie maar mijn basis is al weer een stukje verder en zo moest ik het doen dat is jou mening en dit de mijne, en het gaat er om dat je de buikspieren laat werken, en dat doe ik ook zo, en ze geeft ook na. ze is er niet eens moeilijk in en ik trek haar niet in de krul of zo want bij kleine kinderen doet ze het ook gewoon.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:00

Tancreda4 schreef:
@ MDH: als hij met voorwaarts, neerwaarts niet wilt en gaat ontspannen, zou ik idd denken dat er iets mis is. Ik neem weer mijn merrie als voorbeeld; die kon en wilde nooit ontspannen. Maar die doet dat nu wel, vooral om van achteren naar voren te werken (actieve achterhand, en rechtrichten) waardoor ze uiteindelijk zelf gaat nageven, het bit gaat zoeken en in een voorwaartse, neerwaartse beweging terecht komt (zie longeerfoto). MET actieve achterhand uiteraard. Misschien dat daar het euvel lag? Want zonder actief achterbeen is het idd niet meer dan 'stofzuigen' naar mijidee. Gaan ze rennen, zit er mogelijk iets verkeerd. Of is je paard scheef. Mijne had ook altijd maar 1 uitweg; HARD en RENNEN. Want dat is veel makkelijker als je niet de balans hebt om voorwaarts neerwaarts te gaan. Rechtrichten is het sleutelwoord vaak dan.
Naar mijn inziens is er geen andere manier, want dan is het meer voor het plaatje; in de krul zetten en dus van voren (naar achteren?) te werken ipv andersom. Maar goed, als het goed voelt, jij weet immers wel beter met je paard :)

Verder, die tekeningen, vind ik het of slecht getekend (de rechtse) of je hebt een (naar mijn mening) slecht idee van wat goed is :o

Wat overigens 'goed' is op wedstrijden zou ik niet teveel als voorbeeld pakken.... Ik kom er weinig, maar daar zie ik ook vaak zat gespannen paarden, en die niet helemaal rad lopen naar mijn idee, maar die wel een proef uitlopen (of op HE een mooie demo weg geven).

ik ben zelf sportmasseur, en heb mijn paard dus preventief 1 keer in de maand onder handen :)
hij is niet scheef, en zit ook nergens vast...
hij had vroeg een actieve achterhand, maar ik heb liever een minder actieve achterhand terwijl het paard toch ontspannen blijft en van voren te controleren is dan dat hij een super actieve achterhand heeft... en vervolgens van voren altijd uitbreekt :D :+

ik zet hem niet in de krul :n je kan hem absoluut niet dwingen :n ik kan het niet omschrijven... maar ga het toch proberen omdat ik hier veel onbegrip zie (en terecht als ik mijn eigen reacties lees :+)
ik doe niks met hem handen zeg maar, geen halve ophoudingen niks :n werkt alleen maar averrechts bij hem :+
ik neem hem bij wijze van spreke het tempo af door het te beinvloeden met mijn zit, als het tempo eenmaal van mij is, ga ik met mijn handen iets naar voren om te kijken of hij mijn hand wilt volgen...
wil hij dat en blijft hij rustig, dan pas kom ik in met mijn been... om te voorkomen dat hij te diep gaat lopen (of die knik krijgt) geef ik iets druk met mijn been... :)
gaat hij dan omhoog, dan probeer ik hem tegen mijn hand aan te laten lopen door een halve ophouding (als hij dit accepteerd) dat is ook het enige moment dat mijn hand er bij is...
accepteerd hij dit en daalt hij weer met zijn hoofd, dan probeer ik weer aan te vullen met mijn been :)
accepteerd hij dit niet en gaat hij weer of rennen of omhoog, beginnen we weer van voor af aan :)

dus tuurlijk is het wel een beetje voorwaarts neerwaarts... en uiteindelijk hoop ik ook dat hetuit eindelijk voorwaarts neerwaarts gaat worden, want dat is veel makkelijker als dit :+
maar het is wel een andere manier :)

hoop dat het zo een beetje duidelijk is, al kan ik het niet echt goed uitleggen, je moet het... euhm... voelen :') _O- of zien :)
om het te begrijpen :)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:01

MarjanB schreef:
nicky_rilana schreef:

Klopt, mag nog wat meer aan t werk maar we starten B en ik doe het lekker rustig aan :)

dat moet je ook zeker doen hoor, maar dat is weer een dingetje waar je aan kunt werken, maar voor de B is het nog niet echt nodig

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:02

Sodeletuut schreef:
M_D_H, sorry maar bij mij komt het er niet in.. Ik mag dan misschien eigenwijs zijn, maar ik durf met grote zekerheid te zeggen dat ook jouw paard het gewoon kan.. Dan ben je misschien niet tegen de goede mensen aangelopen.. Ik vind het heel fijn voor je dat je het fijn vindt voelen, maar de foto's die ik tot nu toe heb gezien, zijn allemaal niet ontspannen.. Gevoel kan niet altijd goed zijn als je er op zit.. En ik ben écht geen geweldige ruiter ofzo, ik kan het echt niet heel goed, maar ik denk dat de theoretische basis toch ook wel ontzettend belangrijk is..

de fotos die je hebt gezien zijn ook nog niet super ontspannen, maar dat heb je mij nergens horen beweren ofwel?
want hij is ook nog niet zover...
gaande weg wordt het steeds beter :)
en ik heb er een paar goede ruiters bij gehad hoor :)
en mischien ben je eigenwijs maar ik ken mijn paard en ik heb 7 jaar drama gehad...
ik kan niemand aanraden op hem voorwaarts neerwaarts te gaan rijden :n

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:04

mdh: wat gebeurd er dan als je haar laat halsstrekken? of met het uitdraven?

Sodeletuut

M_D_H schreef:
de fotos die je hebt gezien zijn ook nog niet super ontspannen, maar dat heb je mij nergens horen beweren ofwel?
want hij is ook nog niet zover...
gaande weg wordt het steeds beter :)
en ik heb er een paar goede ruiters bij gehad hoor :)
en mischien ben je eigenwijs maar ik ken mijn paard en ik heb 7 jaar drama gehad...
ik kan niemand aanraden op hem voorwaarts neerwaarts te gaan rijden :n

Nee dat is waar, maar voor aanleuning is toch ontspanning nodig?

KimE

Sowieso is het bij elk paard verschillend :+
Als ik de mijne ronder rijdt dan krijg ik hem nooit meer 'omhoog'. Ik train me met mijn fries het leplazarus om hem mooi nageeflijk op de loodlijn te laten lopen, want als ik hem zoals op jouw plaatje laat lopen is het einde zoek ('friezen eigen', al ben ik lichtelijk allergisch voor die uitspraak want mijn fries heeft nooit te diep gelopen en daar heb ik vanaf toen hij net onder het zadel was heel hard op geoefend).
Wel controleer ik of zijn houding wel echt door mij te controleren is door hem af en toe in het losrijden wat dieper in te stellen. Dit is maximaal twee minuten om te controleren of hij niet in zijn eigen houdinkje aan het sloffen is.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:06

ja dat is zo ik vindt dat ook en bij mijn pony werkt dit gewoon het beste. en ik kan haar ook gewoon overal in laten lopen als ik dat wil

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:07

Geweldig topic.
03-09-2006 En ongeveer L1/L2 niveau, maar al een hele poos niet gelesd of gestart.
Afbeelding
Op zich wel een fijn beeld.
Mijn fout losgooien binnenteugel.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HSECMYME.jpg
Hhmm iets achter de loodlijn.
04-07-2009 En toen ongeveer M1 niveau, maar al een poos gelesd of gestart.
Afbeelding
Sommige dingen zijn heel lastig om af te leren, maar op zich wel weer een fijn plaatje (en ja hij was hier veels te dik).
En 2010 en helemaal gestopt met dressuurrijden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TSJJ7L6V.jpg
Fout: pony rende onder mijn kont vandaan en hierdoor in te veel contact/spanning teugel.
Afbeelding
Te onspannen misschien.

Ik rij trouwens op de western foto's wel met shanks, maar dit is wel dubbel gebroken en gebruik ik eigenlijk alleen voor fotoshoots en buitenrijden (noodrem als al het andere niet werk). ;)

Heb geen recente rijfoto's meer doe namelijk nog voornamelijk boscrossen. En alleen van toen ik even op een trekker zadel gezeten heb om uit te proberen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZLMHP76P.jpg

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:08

nicky_rilana schreef:
mdh: wat gebeurd er dan als je haar laat halsstrekken? of met het uitdraven?

hem...
euhm... moeten we het daarover hebben?
nee grapje... momenteel gaat het goed en blijft hij rustig...
maar eerder... njaa halsstrekken of uitdraven was vragen om moeilijk heden...
in stap kon het en gin het redelijk goed...
in draf... njaa, ik pakte altijd voor de zekerheid maar een plukje manen vast want het was altijd een enorme spurt naar voren met in eens sprongen naar links of rechts omdat hij iets zag oid :') _O-