Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:46

Je ziet bij deze combinatie heel goed dat er ruimte gegeven wordt aan de voorkant zodat het paard zich kan bewegen.De aanleuning verandert steeds afhankelijk van het gevraagde.Het paard kauwt continue en ja heeft de ruimte om het hoofd te bewegen.Ik neem aan dat jij met aanleuning het beeld van het hoofd/hals bedoelt.Een goede aanleuning echter zie je juist aan de beweging van de rug en de achterhand.
I.m.o. is een mooie aanleuning er dus een die het paard ondersteunt bij het optima bewegen en niet een bewegingsloos hoofd

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:58

piepenfiets schreef:
Je ziet bij deze combinatie heel goed dat er ruimte gegeven wordt aan de voorkant zodat het paard zich kan bewegen.De aanleuning verandert steeds afhankelijk van het gevraagde.Het paard kauwt continue en ja heeft de ruimte om het hoofd te bewegen.Ik neem aan dat jij met aanleuning het beeld van het hoofd/hals bedoelt.Een goede aanleuning echter zie je juist aan de beweging van de rug en de achterhand.
I.m.o. is een mooie aanleuning er dus een die het paard ondersteunt bij het optima bewegen en niet een bewegingsloos hoofd

Een bewegenloos hoofd ?? Met een te losse verbinding beweegt ie, met een te strakke ook en met contact ook, dus dat begrijp ik niet helemaal.

De hoofd hals houding, houding verandert niet (bij die spanjaarden weet ik dat niet, maar bij dressuurpaarden niet) als hij fijn va nv loopt, tenzij je daar om vraagt of door te geven.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:04

flugeltje schreef:
piepenfiets schreef:

Een bewegenloos hoofd ?? Met een te losse verbinding beweegt ie, met een te strakke ook en met contact ook, dus dat begrijp ik niet helemaal.

De hoofd hals houding, houding verandert niet (bij die spanjaarden weet ik dat niet, maar bij dressuurpaarden niet) als hij fijn va nv loopt, tenzij je daar om vraagt of door te geven.

Ik zie dat dan ook niet in het filmpje,het frame past mooi bij elke gevraagde oefening.
Ik begrijp niet wat jou zo stoort aan de aanleuning.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:09

flugeltje schreef:
piepenfiets schreef:

Ik zie dat dan ook niet in het filmpje,het frame past mooi bij elke gevraagde oefening.

Die steeds los verbinding (Teugel in een boogje) = geen verbinding
In het filmpje verandert op die momenten ook zijn houding, niet extreem, maar vind het er wat onrustig uitzien terwijl die man juist een super stille hand heeft en ze ook heel mooi op zijn plaats houdt

carolien64

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:16

wij hebben geleerd om recht te richten door op de binnehoefslag te gaan rijden.
hierdoor "valt"hij niet tegen de bakrand, zo leert hij ook op eigen benen te lopen.
wil je je paard op de achterhand hebben zal hij die spieren eerst moeten ontwikkelen.
dit doe je door heel veel overgangen te rijden.
hoe sterker het paard van achter wordt hoe makkelijker hij dit gaat doen

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:22

Citaat:

Citaat:
Die steeds los verbinding (Teugel in een boogje) = geen verbinding
In het filmpje verandert op die momenten ook zijn houding, niet extreem, maar vind het er wat onrustig uitzien terwijl die man juist een super stille hand heeft en ze ook heel mooi op zijn plaats houdt

Tja die mening deel ik niet,ik zie ruimte en jij ziet geen contact.DWdW is voor mij pretty damn close bij het ideaalbeeld.
kan jij een filmpje laten zien met va-nv rijden wat jou aanspreekt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:37

piepenfiets schreef:
Tja die mening deel ik niet,ik zie ruimte en jij ziet geen contact.DWdW is voor mij pretty damn close bij het ideaalbeeld.

Ben ik het zeker mee eens.
Er zijn voor elke ruiter altijd nog verbeter punten....maar zijn manier van rijden spreekt mij nog het meeste aan.
hij rijd met zijn zit, (zonder dat je het ziet) het paard in de oefeningen die hij verlangt.
dat daarbij af en toe de teugel los is,zie ik liever dan een getrek om maar vast te houden.
vaak is de ruiter namelijk al een paar seconden te laat met het toestaan waardoor het paard uit balans raakt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:39

Gezellig topic :D Volgens mij maakt het niet uit wat er gepost wordt, er is altijd iemand die het afkraakt ;) Er wordt niet om filmpjes gevraagd uit interesse in hoe een ander denkt en rijdt, maar met de bedoeling kritiek te leveren en aan te geven dat wat de ander vindt, zegt en doet hoe dan ook niet deugt :P

Wel heerlijk om te lezen :)

flugeltje

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:41

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:42

gummie schreef:
Gezellig topic :D Volgens mij maakt het niet uit wat er gepost wordt, er is altijd iemand die het afkraakt ;) Er wordt niet om filmpjes gevraagd uit interesse in hoe een ander denkt en rijdt, maar met de bedoeling kritiek te leveren en aan te geven dat wat de ander vindt, zegt en doet hoe dan ook niet deugt :P

Wel heerlijk om te lezen :)

"de psyche van de mens" :D ;) :+

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:43

:j :D :+

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:44

nombrado schreef:
piepenfiets schreef:

Ben ik het zeker mee eens.
Er zijn voor elke ruiter altijd nog verbeter punten....maar zijn manier van rijden spreekt mij nog het meeste aan.
hij rijd met zijn zit, (zonder dat je het ziet) het paard in de oefeningen die hij verlangt.
dat daarbij af en toe de teugel los ,zie ik liever dan een getrek om maar vast te houden.
vaak is de ruiter namelijk al een paar seconden te laat met het toestaan waardoor het paard uit balans raakt.

Ben ik het ook mee eens, aan een losse teugel stoor ik me en aan getrek irriteer ik me :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:48

flugeltje schreef:

prachtig paard
heb je gezien hoe vaak het paard zijn mond open moet houden door de soms te straffe hand?
waardoor denk je, dat het voorbeen zo hoog komt met de draf?
hoe komt het, dat er nu weinig meer van Totilas te horen of te zien is?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:50

Zoals mijn instructrice zegt, je moet je teugels zien als stokjes, zodat je van je af kunt duwen ipv teugels als touwtjes, zodat je eraan kunt trekken :D . Dat vind ik opzich een hele goede ;)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:53

flugeltje schreef:

Veel dingen die je post snijden hout Flugeltje maar ons ideaalbeeld kon niet verder uit elkaar liggen;
Volledig vast a/d voorkant,brrrr..
Sorry maar hier haak ik af.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:55

@ Nombrado: Ik heb daar wel een verklaring voor (die ongetwijfeld niet door velen gedeeld wordt): topsport is het uiterste vragen van jezelf en je paard. De energie die niet alleen door het rijden, maar ook door het fokken, in het paard gebracht wordt, zal hoe dan ook ergens beteugeld moeten worden. Impuls is de door de ruiter opgewekte en gecontroleerde energie. Hoe meer je opwekt, hoe meer je op het moment van opwekken moet controleren. Aan het begin van het filmpje zie je dat Totilas gevraagd wordt te gaan "zitten", te verzamelen. De opgewekte energie dreigt eerst voorwaarts te gaan, deze wordt begrensd, en vervolgens zie je Totilas in piaff en de ruiter met een ontspannen en "voorwaarts" denkende hand. Dat in het moment van omzetting de mond even opengaat, vind ik niet geheel onbegrijpelijk. Maar ik zal het ongetwijfeld verkeerd zien :P Ik denk dat je potentiele kanonskogels niet op de moeder Teresa-methode in bedwang houdt (en nu zal de discussie wel losbarsten).
Laatst bijgewerkt door gummie op 30-11-11 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:59

piepenfiets schreef:
flugeltje schreef:

Veel dingen die je post snijden hout Flugeltje maar ons ideaalbeeld kon niet verder uit elkaar liggen;
Volledig vast a/d voorkant,brrrr..
Sorry maar hier haak ik af.

Hmmm... hout snijden...??
Ach.. het is maar goed dat de ideaalbeelden verschillen, we zien dingen iets anders blijkbaar. Maar wat geeft dat verder....

Hier haak ik verder ook af.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:59

flugeltje schreef:
Zoals mijn instructrice zegt, je moet je teugels zien als stokjes, zodat je van je af kunt duwen ipv teugels als touwtjes, zodat je eraan kunt trekken :D . Dat vind ik opzich een hele goede ;)

Ik ook,daarom begrijp ik niet dat je E.G. en Totilas zo'n voorbeeld vindt

Edit:hout snijden,spreekwoord dwz zit wat in
Laatst bijgewerkt door piepenfiets op 30-11-11 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:03

piepenfiets schreef:
flugeltje schreef:

Ik ook,daarom begrijp ik niet dat je E.G. en Totilas zo'n voorbeeld vindt

Nou ja voorbeeld niet, ik heb niet echt een voorbeeld... Ik vind het mooi om naar te kijken iig. Ik volg gewoon mijn eigen pad.

Ik vind Totilas zo gaaf... misschien is dat het :o

gummie

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:04

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:08

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:10

O zo bedoelde ik die niet :) Geenszins over de trainingmethode an sich!!! Over haar weerstand biedende hand en uitleg over wanneer wel en wanneer geen been geven :) Was benieuwd naar de beoordeling van haar houding e zit door mensen hier :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:43

flugeltje schreef:
piepenfiets schreef:

als je er zo over denkt sla je de plank finaal mis.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:44

nombrado schreef:
flugeltje schreef:
Maar jouw theorie komt totaal niet overeen met je praktijk

Dat kan jij niet weten, want je hebt dat nooit gezien
ik stop nu met deze elke keer verpersoonlijking en zal daar vanaf nu af aan niet meer op in gaan.

Daar sla je de spijker op de kop, laat eens wat zien dan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:47