Rijden zonder cap of vest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:56

Je moet maar zo denken, hoe minder schade je aan jezelf hebt, hoe minder hersteltijd je zelf kwijt bent en hoe minder het pijn doet. ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:23

Nadat mijn dochter ernstig gevallen was en daarvoor behandeld en opgenomen was in het ziekenhuis, kregen wij bijna een jaar later een brief thuis. Een bedrijf stelde namens de verzekering vragen over de toedracht van het ongeval. Het waren alleen vragen over eventuele aansprakelijkheid, nergens werden vragen gesteld over het wel of niet dragen van een cap.
Overigens zou je op deze manier als eigenaar van een paard wel aansprakelijk gesteld kunnen worden als de bijrijder of verzorger jou aansprakelijk steld! Mijn dochter was een jonge pony van iemand anders gevallen die zij aan het inrijden was. Wij waren van mening dat je zelf dat risico bewust neemt en ga daar natuurlijk niet iemand anders aansprakelijk voor stellen: maar als je echt kwaad zou willen? Dan had dat dus wel gekund.

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:41

Als ik het paard niet ken, rij ik altijd met cap.
Op me eigen paard reed ik altijd zonder cap in de bak, maar buiten en met springen had ik hem altijd wel op.
Bodyprotector draag ik alleen met crossen of wanneer ik ga springen en ze is dan druk.
De reden dat ik zonder cap reed was dat ik haar genoeg vertrouw, en de consequenties voor mezelf neem als ik er wel af zou vallen en letsel op zou lopen.

Gamova

Re: Rijden zonder cap of vest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:20

Een jaar of 4 geleden ben ik van een manegepaard afgevallen, het paard werd gezien als een mak, suf paard. Echter toen ik in galop meer van hem vroeg gaf hij zo'n gemene bok dat ik met mijn hoofd op de bak rand terecht ben gekomen.
Met cap op had ik een hersenschudding, maar ik wil niet weten wat er zonder cap was gebeurd...

Ik heb heus wel eens zonder cap rondgehobbeld, dit was vaak op de wei of in de berm met verzorgpony's waarbij ik met alleen een halster en touw de buurt onveilig maakte.

Ik draag nu dus altijd een cap en er moet aardig wat veranderen wil ik zonder cap een paard op stappen ;)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:34

Ik rijd nooit met bodyprotector. Ik heb het idee dat zo'n harnas je eerder in de weg zit in je houding dan dat het beschermt.

Een cap daar in tegen vind ik uiterst belangrijk en het onverantwoord om zonder te rijden. Hoeveel vertrouwen jij ook in je paard kan hebben, Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zeker met buitenritten vind ik het nodig. Een cap vangt op wat je hoofd niet aankan.. en wat is erger, je cap of de gevolgen van het vallen. Er zijn genoeg gewonden geweest die op hun hoofd zijn geland.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:45

Mon__Amie schreef:
Als ik het paard niet ken, rij ik altijd met cap.
Op me eigen paard reed ik altijd zonder cap in de bak, maar buiten en met springen had ik hem altijd wel op.
Bodyprotector draag ik alleen met crossen of wanneer ik ga springen en ze is dan druk.
De reden dat ik zonder cap reed was dat ik haar genoeg vertrouw, en de consequenties voor mezelf neem als ik er wel af zou vallen en letsel op zou lopen.

De consequenties zijn NOOIT alleen voor jou zelf. Of woon je alleen en heb je geen familie en vrienden? Weiger je dan ook medische zorg? Ik ben zelf ernstig gevallen en geloof me, heel mijn gezin lag op z'n gat. Zwemles? Moest ik vragen of mijn zoon met iemand mee kon rijden. Onze 16 weken oude pup? Een heel uitlaatschema met buren en vrienden moeten maken. Ik had hulp in het huishouden maar er kwam toch heel veel op de schouders van mijn man terecht. Ik heb 4 maanden een bed in de woonkamer gehad en kon nauwelijks iets de eerste 3 maanden.
Dus als je valt zijn de gevolgen daarvan écht niet alleen voor jou!
(als ik zelf een BP had aan gehad was dit alles me trouwens bespaart gebleven)

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:13

Ik rijd altijd met cap op. Ik vind dat gewoon veilig. Ik heb vaak genoeg verhalen gehoord van mensen die vielen zonder cap op met niet zo leuke afloop daardat ze geen cap dragen. Met Bodyprotector rijd ik eigenlijk nooit.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:17

Ik rij altijd met cap.. eigenlijk zou het gewoon verplicht moeten zijn. Ik ken een meid die gevallen is met cap en die is nooit meer de oude geworden, dus ik ken de gevaren. Paardrijden is gewoon stiekem best gevaarlijk. Een bodyprotector heb ik nooit mee gereden, maar in sommige gevallen zoals met crossen zou het misschien wel slim zijn om er 1 te dragen.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:52

Bodyprotector heb ik nog nooit aangehad, cap draag ik bijna altijd, voor de foto doe ik hem soms wel is af, maar verder, altijd op. Als je bedenkt wat er kan gebeuren als je valt en je cap niet ophebt, oef..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:55

brr.. rijden zonder cap vind ik maar niks :n ja, voor de foto alleen, maar dan nog in een afgesloten omgeving! ik draag hem eigenlijk dus altijd, dan zit je ook met een veilig gevoel op je paard! ben gisteren gevallen, ben er goed vanaf gekomen, maar zonder cap was het toch wel veel minder goed met me afgelopen! met een bodyprotector heb ik nog nooit gereden

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:14

Ben ook wel benieuwd naar een poll. Heel goed dat zoveel mensen met cap rijden. Ik ken ook niet veel mensen die met cap rijden eigenlijk. Ik rijd nooit met cap (alleen op het strand of waar het verplicht is), maar vind wel dat ik het moet doen.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:20

Nog niet zo lang maar tegenwoordig altijd met cap, vroeger dacht ik er niet bij na en stapte ik altijd zonder op, maarja je wordt ouder en wijzer. Hoewel als het straks 30 graden is...

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:22

Body heb ik trouwens alleen aan met de cross, met zadelmak maken draag ik hem niet wegens het belemmerende effect.

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:29

Ik droeg ook vroeger een cap bij het paardrijden, toen reed ik engels. Maar ik droeg hem toen al niet dikwijls. Ik droeg hem vooral bij gevaarlijkere oefeningen zoals leren springen ... en bij paarden dat ik totaal niet kende. Sinds 2 jaar ben ik ook met western bezig en draag ik nooit een cap. Zelfs niet bij een jong paard waar ik nu mee bezig ben. Ze heeft me er nog nooit afgegooid en ik ben me er van bewust dat ze dat wel kan ... Ook van de gevaren, maar toch lijk ik zekerder zonder. Het is misschien niet slim, maar ik begrijp je wel volledig.

suusxloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:51

ik rijdt altijd met cap!
En met springen en eventing altijd mijn bodyprotector aan.

paarden blijven dieren..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:44

Ik rijd in de bak altijd met cap maar buiten zonder cap. Ik rij ook altijd met bbp dus mocht er wat gebeuren sta ik er binnen notime naast.
Bodyprotector nog nooit van dichtbij gezien.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:02

Ik rijd altijd met cap, en bodyprotecter soms met springen of als ik zonder zadel een buitenrit maak.

Ik lees dat heel veel mensen geen bodyprotector onzin vinden, en het zal ook niet zorgen dat als je valt dat je niks voelt, maar het is wel extra bescherming en het helpt vast wel iets! ;)

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:40

Een bodyprotector vind ik erg irritant tijdens rijden, een keer geprobeerd, maar het idee staat me gewoon niet aan..
Een cap is iets wat er al veel langer in zit en ik dus ook meer dan gewend ben te dragen. Mijn hoofd is toch iets belangrijker dan een gebroken rib

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:49

Ik rijd altijd met cap, wil weleens voorkomen dat ik effies erop spring om hem naar het land te brengen (melody en amor dan) dat ik zonder zit, maar verder altijd. BP doe ik steeds vaker om eigenlijk. Als Zaf onrustiger is dan normaal doe ik hem ook om met gewone dressuurtraining en met buitenritten/springen zoiezo. Dressuurwedstrijd rijd ik wel zonder, heb hem wel eens meegenomen voor de zekerheid maar niet omgedaan.

Ik vind mijn BP trouwens wel lekker zitten, eerst had ik eentje en die zat echt vreselijk, nieuwe gekocht (van Smartrider) en die zit gewoon heel fijn, merk je eigelijk niet eens. Deze kan ik echt iedereen aanraden haha! :)

Als mensen op mijn paarden gaan, moeten ze bij mij een cap op. Maakt mij niet uit of ze normaal zonder rijden, maar niet op mijn paarden.

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:50

Ik vind rijden zonder cap gevaarlijk, ik stap liever ook niet op een paard zonder cap.
Voel me dan wat kwetsbaarder, zonder vest rijden dat vind ik niet zo'n probleem eigenlijk. Bedoel wat heeft dat stukje stof voor bescherming als je eraf valt? Weinig.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:55

ik rij altijd met cap
en ik spring/cross wel met bodyprotector

verder moet je het zelf weten
ik heb een tijdje western gerenden en daar hoefde het niet maar ik vind het zelf wel gewoon fijn

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:51

Cremoris schreef:
Ik vind rijden zonder cap gevaarlijk, ik stap liever ook niet op een paard zonder cap.
Voel me dan wat kwetsbaarder, zonder vest rijden dat vind ik niet zo'n probleem eigenlijk. Bedoel wat heeft dat stukje stof voor bescherming als je eraf valt? Weinig.

Een veiligheidsvest/bodyprotector is echt wel meer dan "een stukje stof" en heeft in bepaalde situaties ook zeker wel nut.
Ik vind rijden zonder hersens eerlijk gezegd gevaarlijker dan rijden zonder cap }> Ook een cap heeft maar in zeer bepaalde situaties nut en daarnaast ook in bepaalde situaties bepaalde risico's. Het blijft dus een punt om de voordelen tegen de nadelen af te wegen en op die basis te besluiten of je je cap en/of bodyprotector gebruikt in een bepaalde situatie.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:53

ik rijd echt nooit met cap.
heb m wel liggen maar ik vergruwel dat ding :D
heb ook mn paardje ingereden zonder.

ik weet het, onverantwoord maar k heb dr echt een hekel aan ;)

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:23

@Waratje, sorry ik dacht dat het alleen om vesten ging? Maar je hebt gelijk een protector heeft inderdaad wel nut.

indraXpolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:41

Ik rijd altijd met Cap en zonder vest.