sporen om te verfijnen, zware bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:16

Laatst bijgewerkt door Ninx op 04-10-11 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:19

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:22

Electra63 schreef:
Ninx schreef:

Dat ziet er goed uit, alleen het paard is natuurlijk wel MET bit opgeleid en zij is een kundige ruiter.

Ja, maar voor haar was het ook een 'switch' die ze vooral mentaal moest maken.... ze geeft ook aan dat vertrouwen eerder de reden was om het niet te doen.... Ofwel: een paard dat goed aan te hulpen staat, de ruiter aanvaard als leider, en een ruiter met veel vertrouwen in het paard kan blijkbaar bergen verzetten zonder bit...

Dat zij kundiger is dan velen geloof ik direct... wel een prachtig streven! dat zie ik toch echt liever dan zo'n stapel oud ijzer.... een trensje is toch wel even iets anders dan een grote hand vol schroot dat zachte, fragiele mondje in duwen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:25

Ninx schreef:
Electra63 schreef:

Dat ziet er goed uit, alleen het paard is natuurlijk wel MET bit opgeleid en zij is een kundige ruiter.

Ja, maar voor haar was het ook een 'switch' die ze vooral mentaal moest maken.... ze geeft ook aan dat vertrouwen eerder de reden was om het niet te doen.... Ofwel: een paard dat goed aan te hulpen staat, de ruiter aanvaard als leider, en een ruiter met veel vertrouwen in het paard kan blijkbaar bergen verzetten zonder bit...

Dat zij kundiger is dan velen geloof ik direct... wel een prachtig streven! dat zie ik toch echt liever dan zo'n stapel oud ijzer.... een trensje is toch wel even iets anders dan een grote hand vol schroot dat zachte, fragiele mondje in duwen!

>;) Ik ben heel benieuwd waar jij dat leest.

Electra63

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:26

Volgens mij (zoals ik het lees) gebruikt ze het nu ter afwisseling tijdens de training. Paarden worden ook verder gewoon met S&T gereden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:29

anneliesdj schreef:

Op haar website...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:30

Electra63 schreef:
Volgens mij (zoals ik het lees) gebruikt ze het nu ter afwisseling tijdens de training. Paarden worden ook verder gewoon met S&T gereden.

Zou mooi zijn als dat helemaal zonder kon... of desnoods op een trensje.... maar die S&T.... het is gewoon zoveel massa....
Wanneer ik daarmee in mijn handen sta kan ik gewoon niet begrijpen dat dat in zo'n mond moet...
Gelukkig is het in toenemende mate punt van discussie...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:46

Ninx schreef:

Petje af voor deze jonge dame, want het is op dat niveau best baanbrekend, denk ik.
Ook het feit dat ze de discussie wil aangaan daarover.
Ben erg benieuwd wat daaruit rolt.

Zou wel mooi zijn als ruiters op ieder niveau de vrije keuze in optoming hadden, dus trens/stang en trens/bitloos.
Dan krijg je ook eerlijke vergelijken, omdat die mensen dan op gelijk niveau met elkaar gaan wedijveren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:48

Ninx schreef:
anneliesdj schreef:

Op haar website...

:o? Ik zie daar helemaal geen website bij staan?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:29

Maar nu hoor je niemand over de scherpe werking van een touwhalster, dat vindt ik dan toch altijd weer opvallend.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:33

Mindfields schreef:
Sees schreef:
Ik heb zat paarden met een onderhals gezien, echter nog nooit veroorzaakt vanwege het bitloos rijden.

En ik wel.

MF dat ligt dat mijns inziens aan de ruiter en niet aan de optoming ;). Bitloos rijden werkt dit namelijk niet per definitie in de hand.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:35

Ik zie dat liljebo me al voor was ;).

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:39

Mindfields schreef:
Maar nu hoor je niemand over de scherpe werking van een touwhalster, dat vindt ik dan toch altijd weer opvallend.

een touwhalster is ook niet fijn voor je paard :n ,dat drukt erg achter je paard zijn oren.
mischien word er meer bitloos gereden , dan het gebruik van een touwhalster.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:44

Chapeau voor die dame!!

Electra, zou je misschien uit kunnen leggen waarom het uit zou maken dat een paard met bit is opgeleerd?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:51

Bitloos is wel goed als je een jong paard aan het beleren bent :j
en als het paard dan aan het wisselen is met zijn tanden, dan is het wel fijn voor je paard
dat hij dan geen bit in ze mond hoeft te hebben, dit doen ze ook bij de western paarden.
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 04-10-11 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:00

Mindfields schreef:

Ik denk omdat dat momenteel niet ter discussie staat?

Hoe dan ook... een touwhalster kan pittig inwerken. Denk dat dat wel algemeen bekend is.
Maar je komt ongetwijfeld met een reden met die vraag?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:17

Ninx schreef:
Zou mooi zijn als dat helemaal zonder kon... of desnoods op een trensje.... maar die S&T.... het is gewoon zoveel massa....
Wanneer ik daarmee in mijn handen sta kan ik gewoon niet begrijpen dat dat in zo'n mond moet...

Wat mij betreft kan je je ook ineens afvragen of je dit wel moet willen, bitloze GP. Dat je je paard tegen jezelf wil beschermen en dus een zekere graad van dressuur meegeeft vind ik logisch, maar wat is de zin van meer als dat?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:55

Bandida schreef:
Ninx schreef:

Wat mij betreft kan je je ook ineens afvragen of je dit wel moet willen, bitloze GP. Dat je je paard tegen jezelf wil beschermen en dus een zekere graad van dressuur meegeeft vind ik logisch, maar wat is de zin van meer als dat?

Tja, er zijn mensen die dat erg fraai vinden..... ieder het zijne, ik houd op waar het paard recht, gedragen kan lopen en mij veilig kan transporteren zonder te beschadigen...
Veelal komt er toch wel de nodige dwang (en dwangmiddelen) bij kijken om iets (veel) meer dan dat te bereiken.
In een zeldzaam geval lukt het mensen een dergelijk niveau te benaderen (opnieuw omdat ze het mooi vinden) op een kaptoom.... maar dan hebben we het over geduldige kundige mensen die daar gerust 10 jaar voor uit trekken... en dergelijke mensen meten zich vaak weer niet met anderen in een ring....

En daarmee ga je weer een hele andere discussie in: in hoeverre mag een dier (al dan niet lijdend) onderwerp zijn van onze competitiedrang? Maar goed.... dat is weer iets geheel anders.... dus die weg moeten we maar niet inslaan...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:27

Ik denk dat mensen altijd de neiging hebben om hun eigen kunnen te meten met anderen. Competitiedrang dus.
Nu weet ik dat je kunt discussieren in hoeverre dat je het dan over het 'kunnen' van een paard hebt of van de ruiter, maar daarover zullen ook de meningen verschillen.
Hoe dan ook... mensen willen zich meten met anderen/de competitie aangaan en dat doen mensen nu eenmaal op ieder vlak, ook met paarden. Uiteraard niet alleen met GP maar ook met springen, cross, draverij, rensport, mensport... noem maar op. En daar waar competitie ontstaat, ontstaan ook hogere klassen tot aan een max grens. Dat is nu eenmaal een kenmerk van de competitie.

Maar dat geldt niet alleen voor paarden. Honden worden ook ingezet in de hondensport zoals gehoorzaamheid, speuren, pakwerk, freestyle, agility (tegenwoordig ook in competitievorm mogelijk met paarden) en nog meer.
En ook daarin heb je te maken met hogere klassen waarin veel wordt gevergd.

Het trekken van een grens blijkt moeilijk. Want ga je dan iedere sport met een dier verbieden? Of ga je ergens een grens trekken? En is die grens altijd reeel?

En voor de mensen bijvoorbeeld in de AD die dan weer niet deelnemen aan competitie, geldt dat ze zich evengoed graag profileren, als lesgever, tijdens demo's of in filmpjes etc. En zoeken zij niet net zo goed het maximum kunnen op?

In hoeverre dit allemaal esthetisch verantwoord in verband met het inzetten van een levend wezen... daarover kan worden gediscussieerd.
Maar ik denk dat dit niet het juiste topic is daarvoor.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:34

Ninx schreef:
Tja, er zijn mensen die dat erg fraai vinden.....

Nog iemand argumenten?

liljebo schreef:
In hoeverre dit allemaal esthetisch verantwoord in verband met het inzetten van een levend wezen... daarover kan worden gediscussieerd.
Maar ik denk dat dit niet het juiste topic is daarvoor.

Dat is inderdaad op zich een ander onderwerp, maar niettemin is mijn eigen mening daarin wel iets wat mijn standpunten in discussie hiervoor sterk kleurt. En zo ook bij een aantal andere deelnemers. Het speelt hier toch wel mee op de achtergrond hoor, het verschil in de invulling van de ethische aspecten van ruiterij, en sportruiterij.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:47

Bandida schreef:
Dat is inderdaad op zich een ander onderwerp, maar niettemin is mijn eigen mening daarin wel iets wat mijn standpunten in discussie hiervoor sterk kleurt. En zo ook bij een aantal andere deelnemers. Het speelt hier toch wel mee op de achtergrond hoor, het verschil in de invulling van de ethische aspecten van ruiterij, en sportruiterij.

Tja, ik snap wel wat je bedoelt ivm S&T en sporen, maar ik denk dat je, als je over ethiek gaat beginnen, een veel breder gebied binnen stapt wat niet per definitie daarmee te maken heeft.
Want een mens gebruikt dieren nu eenmaal op ieder vlak
En is een paard in de GP bijvoorbeeld veel slechter af dan de hond die zijn leven in een ren doorbrengt en er enkel uit wordt gehaald voor een paar jachtpartijen of die als waakdier zelfs standaard in de ren zit.
Hoe zit dat met de veulens die voor de slacht worden gefokt, zoals bv de norikers op de almen? Zijn die beter af?
En manegepaarden? Geen compititie, maar wel gebruik van een levend dier. Zijn die beter af dan een GP paard?

let wel... ik rij zelf geen GP... verre van dat. Ik rij geen enkele wedstrijd. Hoewel... toegegeven... ik ben begonnen met horseagility en wil daarin wel wedstrijden doen, dus tja..
Maar geen GP dus of ander zwaar werk. Geen bit, geen sporen, geen zweep-
Ik heb serieuze vraagtekens bij de rollkur en bij een aantal andere zaken in de 'sport' gebeuren, maar ik vind het eerlijk gezegd moeilijk te zeggen waar je exact een grens moet trekken.
Persoonlijk ben ik dan geneigd te zeggen dat je die daar moet trekken waar dieren met machtsmiddelen tot prestatie worden gedwongen. Maar ook daarover verschillen dan alweer de meningen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:54

liljebo schreef:
Want een mens gebruikt dieren nu eenmaal op ieder vlak

En gezien die ook allemaal maar 1 leven hebben, waar wij in veel gevallen over beslissen.. omdat we nu eenmaal vlees willen eten, of het fijn vinden met ons paard rond te rijden.. primum non nocere?
(ten eerste geen kwaad doen, in ieder geval geen kwaad doen)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:03

Bandida schreef:
primum non nocere?
(ten eerste geen kwaad doen, in ieder geval geen kwaad doen)

Maar ook daarover zullen dan de meningen verschillen...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:21

Ninx schreef:
In het geval van startende ruiters en kinderen vind ik bitloos een zeer goede oplossing.... en mik daar ook nog een bokriempje bij, zodat dat hoofd zoveel mogelijk rust krijgt.....

De enige bitloze optoming die daar voor geschikt is, is de teugels bevestigd aan een lage neusriem. De rest heeft allemaal een aansnoer/hefboom werking, of werkt obv een heel dun touw.

Verder zou het beste zijn als mensen eerst zitles krijgen en onafhankelijk leren zitten op een bijgezet paard. En pas de teugels in handen krijgen als ze dat kunnen. Maar dat is hier een uthopie (al gebeurd dat bv in duitsland wel veel...)

Ninx schreef:
Interessante discussie..... Lijkt dus best haalbaar als ik dat zo eens bekijk!

Ik geloof niet dat je met een dergelijke bitloze optoming een paard GP klaar kan krijgen. Ik geloof wel in een paard dat goed op trens en S&T is getraind, waarbij alle oefeningen goed bevestigd zijn, dat die vervolgens ook hun kunstjes op zo'n optoming kunnen doen. Maar ik denk dat het fijne africhtingsniveau niet behouden blijft als je vervolgens continu bitloos blijft rijden.

Ninx schreef:

Helaas vaak gevoerd door mensen met weinig verstand van zaken. Met alle respect; om van gedachte te wisselen met een ruiter uit het voorbeeld, die dus al het eea voor elkaar heeft gekregen met haar paard op GP niveau, dat zou ik nog wel interessant vinden. Maar een discussie tussen een dressuurruiter met hogere dressuurambities en een ruiter die enkel buitenritjes maakt of een ander recreatieve/niet wedstrijdgerelateerde/minder definieerbare stroming aanhangt (met verder alle respect; ieder zijn ding. Ik vind dressuur leuk, maar dressuur is ook niet zaligmakend. En zijn meer manieren om plezier te hebben van je paard), is vaak kansloos. Die werelden liggen vaak teveel uiteen, en het inleven in elkaars praktijk blijft dan te moeilijk.

Mindfields schreef:

Precies. Ik was op vakantie in Costa Rica, daar rijden ze de paarden allemaal op een touwhalster. Ik was op een echte paarden boerderij met een paardenliefhebbende eigenaar. Die paarden hadden allemaal kale/open plekken op hun neus van de touwhalsters. Ik heb daar ook zo gereden. De paarden reageerde inderdaad heel scherp op die touwhalsters. Was ook niet zo gek, aangezien de neusriem over beschadigd vel van de neus lag... Wat mij betreft echt niet geschikt om mee in een constante aanleuning te rijden zoals wij in de dressuur.

Bandida schreef:
Dat je je paard tegen jezelf wil beschermen en dus een zekere graad van dressuur meegeeft vind ik logisch, maar wat is de zin van meer als dat?

Wat is uberhaupt het nut van paardrijden? Behalve dat het voor ons een leuk tijdverdrijf is. Het paard in onze samenleving dankt zijn bestaan aan het gegeven dan wij er nutteloos mee recreeeren. Voor het vervoer of het vlees hebben we het dier niet nodig. Dus jouw rijden is net zo nutteloos als het mijne. En je kunt beide op een paardvriendelijke manier en een paardonvriendelijke manier doen.

Maar het eindigd hier steeds weer in een bit-bitloze discussie. Wat de essentie is, is dat alle gebruikelijke zit/teugel/beenhulpen werken op basis van het principe wijken voor druk of een prikkel. Ongeacht of je daarbij wel of geen sporen of bit gebruikt.

Degene die ontkennen te werken met hun paard op basis van dat principe, hebben nog steeds geen antwoord gegeven wat het alternatief dan moet zijn. Ja, wel een hoop mooie woorden, maar het komt dan op hetzelfde neer in de praktijk. Niemand van de anti--wijken voor druk/prikkel-principe heeft nog antwoord gegeven op wat je nou concreet doet als je paard besluit niet op 1 enkele lichte kuitdruk in draf te gaan. Dat zou ik nu wel eens willen weten.

Ik lijk hier wel een beetje over te komen als iemand die er plezier aan beleefd om haar paarden pijn te doen. Maar het tegendeel is waar. Ik denk alleen dat het een enkele keer nodig is om iets duidelijk te maken aan je paard, met als hoofddoel dat het effect is dat je hardere hulpen kunt minimaliseren. Ik ben van mening dat als je voor de 'zachtere middenweg' kiest, dat het vaak overgaat in paardje pesten. 10 x kloppen met je benen is misschien niet zo pijnlijk voor je paard als 1 keer een flinke pik. Maar het is wel vervelend, onduidelijk en irritant voor hem. Zeker als dat de gebruikelijke actie is geworden het in draf te krijgen. terwijl het doel van een keer een flinke pik uitdelen is, dat het paard in het vervolg gewoon in een keer op een lichte kuitdruk in draf gaat. DAT is minimaliseren en verfijnen van de hulpen. Dat je uiteindelijk zo min mogelijk interventies nodig hebt om je paard te kunnen laten doen wat je van hem wil.

Echt, van iedereen die anders beweerd hoor ik graag het alternatief. En dat is zeker niet cynisch bedoeld, want als ik hetzelfde kan bereiken door nooit een pik/tik oid toe te passen, dan ben ik daar oprecht geinteresseerd in. En hou het dan bij het praktische voorbeeld van een paard van stap in draf krijgen. Hoe doe je dat dan obv van een ander principe dan wijken voor druk/prikkel?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:20

jasmijn78 schreef:
Ik geloof niet dat je met een dergelijke bitloze optoming een paard GP klaar kan krijgen.

Ik ook niet. Ik vind het maar onzin. Zoals hierboven gezegd, waarom zou je dat willen?

Citaat:
Wat mij betreft echt niet geschikt om mee in een constante aanleuning te rijden zoals wij in de dressuur.

Kijk daar ben ik het ook al helemaal mee eens..

Bandida schreef:
Dat je je paard tegen jezelf wil beschermen en dus een zekere graad van dressuur meegeeft vind ik logisch, maar wat is de zin van meer als dat?

Citaat:
Wat is uberhaupt het nut van paardrijden? Behalve dat het voor ons een leuk tijdverdrijf is.

Niets, voor ons hier toch niet, meer dan een leuk tijdverdrijf is het niet. Tijd doorbrengen met een huisdier.. nutteloos mee recreëren. En het verschil tussen ons beiden is dat ik geen bit, sporen of zweep nodig heb om me nutteloos bezig te houden, en er dus ook mijn paard niet mee lastig val.
En als het niet meer is dan wat vrije tijd vol maken en daar hopelijk plezier aan beleven, waarom neemt die dressuur zichzelf dan zo serieus en staat het bol van de dieronvriendelijke regeltjes?
Een paard is een gevoelig intelligent dier, een dier dat als je er enigszins normaal mee om gaat vanzelf WIL samenwerken..

Waarom zou je dan schreeuwen als je het ook fluisterend kunt uitleggen?

Waar is dat geweld van stang, trens, ketting, doorlopend contact en sporen voor nodig als "alle gebruikelijke zit/teugel/beenhulpen werken op basis van het principe wijken voor druk of een prikkel. Ongeacht of je daarbij wel of geen sporen of bit gebruikt?" Dan kan je toch net zo goed zonder?

Ik kan je gelijk een antwoord schrijven: Dat wordt gebruikt omdat dat zo hoort als je wedstrijddressuur wil rijden, of beter nog, omdat je het plaatje en de huppelpasjes waarvoor je momenteel punten gaat krijgen op een 'hoog niveau' in de arena echt niet bereikt op een touwhalster of een trensje, daar is helaas een zekere graad van pijniging voor nodig. Voor de twijfelaars is er altijd nog een dagje kritisch gaan kijken of desnoods youtube met de ondertussen honderden gênante 'momentopnames'.

Niet meer of niet minder dus, als 100% de keuze van de ruiter/eigenaar om aan deze sport deel te nemen. Want nodig is het dus nergens voor in onze nutteloze paardrijwereld.

Citaat:
Niemand van de anti--wijken voor druk/prikkel-principe heeft nog antwoord gegeven op wat je nou concreet doet als je paard besluit niet op 1 enkele lichte kuitdruk in draf te gaan. Dat zou ik nu wel eens willen weten.

Je hebt denk ik gemist dat hier niemand beweerd zonder wijken voor druk te trainen. Het gaat daar ook niet over, het gaat om het verschil in de manier waarop ten eerste die druk veroorzaakt wordt en ten tweede de reactie daarop beloond wordt.
De superversimpelde versie:
Een basis van doorlopend negatief straffen (P-) ('als je het goed doet neem ik de druk weg') tegenover een basis van doorlopend positief bekrachtigen (R+) ('als je het goed doet krijg je een beloning')
En als je basis R+ is kan je de ongehoorzame momenten bestraffen met P- (bv: 'die beloning.. nope, die krijg je niet') terwijl je vanuit doorlopend P- niet veel anders meer kan kiezen als P+ (wat actief straffen is). En als je basis R+ is, hebben de zeldzame momenten dat je geen keuze hebt en een vette P+ moet toepassen (o ja, dat gebeurt ook al eens op mijn roze planeet) een waar aardbevingseffect. Hoe zeldzamer je het houdt, hoe meer inpakt op de dag dat je het toch eens nodig hebt.
Meer weten: leertheorie
Of ja ik kan ineens ook wat reclame maken, neem eens contact op met HC (zie m'n onderschrift). Die neemt soms wel eens een student en legt het dan van a tot z heel begrijpelijk uit.

Citaat:
Ik lijk hier wel een beetje over te komen als iemand die er plezier aan beleefd om haar paarden pijn te doen.

Ik twijfel absoluut niet aan je beste bedoelingen, laat ons dit los houden van persoonlijke beleving
(dat is moeilijk omdat iedereen nu eenmaal automatisch uit eigen ervaring praat en zinnen begint met 'ik')

Ik denk ook niet dat op Bokt mensen te vinden zijn die welgemeend en met opzet hun paard pijn zouden doen alleen maar om daar plezier aan te beleven.

Citaat:
10 x kloppen met je benen is misschien niet zo pijnlijk voor je paard als 1 keer een flinke pik.

Als ik ga draven krijg ik geen tweede prik.
Als ik ga draven houden ze op met dat irritant geschop.
Beiden voorbeelden van enkel trainen met P-. En binnen dat kader heb je zelfs gelijk, vermoedelijk is het tweede dan minder ergerlijk dan het eerste voor het paard.
Je zou ook kunnen zeggen 'draf!' je spoorloos been aanleggen en bij de eerste keer dat het paard het snapt hem helemaal ondersteboven belonen. Bij de tweede keer dat je je been aan legt wil die niet liever als gaan en beloning scoren bij de baas, nog eens bevestigen en klaar. Jep, kost wel veel meer tijd en geduld, zo africhten, want je moet telkens wachten tot het paard het spontaan begrijpt, maar dat gaat steeds sneller, en je krijgt op termijn dan ook heel wat anders als wat je voorheen gewend was 8-) Gewoonlijk komt het er op aan van over-enthousiasme te temperen in plaats van vragen te moeten herhalen.

Citaat:
want als ik hetzelfde kan bereiken door nooit een pik/tik oid toe te passen, dan ben ik daar oprecht geinteresseerd in.

Als je met hetzelfde wedstrijddressuur voor ogen hebt vrees ik voor de haalbaarheid, heb hier boven al geschreven waarom. Maar als je gewoon een fijn meedenkend enthousiast en correct gereden rijpaard wil is er geen enkel probleem om het totaal anders aan te pakken.