Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Electra63 schreef:Ninx schreef:
Dat ziet er goed uit, alleen het paard is natuurlijk wel MET bit opgeleid en zij is een kundige ruiter.
Ninx schreef:Electra63 schreef:
Dat ziet er goed uit, alleen het paard is natuurlijk wel MET bit opgeleid en zij is een kundige ruiter.
Ja, maar voor haar was het ook een 'switch' die ze vooral mentaal moest maken.... ze geeft ook aan dat vertrouwen eerder de reden was om het niet te doen.... Ofwel: een paard dat goed aan te hulpen staat, de ruiter aanvaard als leider, en een ruiter met veel vertrouwen in het paard kan blijkbaar bergen verzetten zonder bit...
Dat zij kundiger is dan velen geloof ik direct... wel een prachtig streven! dat zie ik toch echt liever dan zo'n stapel oud ijzer.... een trensje is toch wel even iets anders dan een grote hand vol schroot dat zachte, fragiele mondje in duwen!
Ik ben heel benieuwd waar jij dat leest. Electra63 schreef:Volgens mij (zoals ik het lees) gebruikt ze het nu ter afwisseling tijdens de training. Paarden worden ook verder gewoon met S&T gereden.
Ninx schreef:
.
Mindfields schreef:Maar nu hoor je niemand over de scherpe werking van een touwhalster, dat vindt ik dan toch altijd weer opvallend.
Ninx schreef:Zou mooi zijn als dat helemaal zonder kon... of desnoods op een trensje.... maar die S&T.... het is gewoon zoveel massa....
Wanneer ik daarmee in mijn handen sta kan ik gewoon niet begrijpen dat dat in zo'n mond moet...
Gelukkig is het in toenemende mate punt van discussie...
Bandida schreef:Ninx schreef:Zou mooi zijn als dat helemaal zonder kon... of desnoods op een trensje.... maar die S&T.... het is gewoon zoveel massa....
Wanneer ik daarmee in mijn handen sta kan ik gewoon niet begrijpen dat dat in zo'n mond moet...
Gelukkig is het in toenemende mate punt van discussie...
Wat mij betreft kan je je ook ineens afvragen of je dit wel moet willen, bitloze GP. Dat je je paard tegen jezelf wil beschermen en dus een zekere graad van dressuur meegeeft vind ik logisch, maar wat is de zin van meer als dat?
Ninx schreef:Tja, er zijn mensen die dat erg fraai vinden.....
liljebo schreef:In hoeverre dit allemaal esthetisch verantwoord in verband met het inzetten van een levend wezen... daarover kan worden gediscussieerd.
Maar ik denk dat dit niet het juiste topic is daarvoor.
Bandida schreef:Dat is inderdaad op zich een ander onderwerp, maar niettemin is mijn eigen mening daarin wel iets wat mijn standpunten in discussie hiervoor sterk kleurt. En zo ook bij een aantal andere deelnemers. Het speelt hier toch wel mee op de achtergrond hoor, het verschil in de invulling van de ethische aspecten van ruiterij, en sportruiterij.
liljebo schreef:Want een mens gebruikt dieren nu eenmaal op ieder vlak
Ninx schreef:In het geval van startende ruiters en kinderen vind ik bitloos een zeer goede oplossing.... en mik daar ook nog een bokriempje bij, zodat dat hoofd zoveel mogelijk rust krijgt.....
Ninx schreef:Interessante discussie..... Lijkt dus best haalbaar als ik dat zo eens bekijk!
Ninx schreef:Gelukkig is het in toenemende mate punt van discussie...
Mindfields schreef:Maar nu hoor je niemand over de scherpe werking van een touwhalster, dat vindt ik dan toch altijd weer opvallend.
Bandida schreef:Dat je je paard tegen jezelf wil beschermen en dus een zekere graad van dressuur meegeeft vind ik logisch, maar wat is de zin van meer als dat?
jasmijn78 schreef:Ik geloof niet dat je met een dergelijke bitloze optoming een paard GP klaar kan krijgen.
Citaat:Wat mij betreft echt niet geschikt om mee in een constante aanleuning te rijden zoals wij in de dressuur.
Bandida schreef:Dat je je paard tegen jezelf wil beschermen en dus een zekere graad van dressuur meegeeft vind ik logisch, maar wat is de zin van meer als dat?
Citaat:Wat is uberhaupt het nut van paardrijden? Behalve dat het voor ons een leuk tijdverdrijf is.
Citaat:Niemand van de anti--wijken voor druk/prikkel-principe heeft nog antwoord gegeven op wat je nou concreet doet als je paard besluit niet op 1 enkele lichte kuitdruk in draf te gaan. Dat zou ik nu wel eens willen weten.
Citaat:Ik lijk hier wel een beetje over te komen als iemand die er plezier aan beleefd om haar paarden pijn te doen.
Citaat:10 x kloppen met je benen is misschien niet zo pijnlijk voor je paard als 1 keer een flinke pik.
Gewoonlijk komt het er op aan van over-enthousiasme te temperen in plaats van vragen te moeten herhalen. Citaat:want als ik hetzelfde kan bereiken door nooit een pik/tik oid toe te passen, dan ben ik daar oprecht geinteresseerd in.