Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:00

purkie schreef:
wat verstandig klinkt dit allemaal maar velen denken

...ik wil zo snel mogelijk Z starten dus maw lekker vroeg erop en 'spelenderwijs' voor proefwerkjes leren...

Je moet ook kijken naar wat je paard aanbied, sommige paarden zijn te werkwillig, en bieden daardoor veel aan. Als ruiter moet je een grens kunnen trekken, van tot hier en nu is het even genoeg. Doormiddel van de werkwil, en de tevele werkdruk van de ruiter / begeleider, gaan sommige paarden veel te hard, waardoor ze zich vaak tegenkomen in het hogere werk, en daar dan geen raad meer mee weten.

Ook moet ik zeggen dat bedrijfstechnisch gezien de druk erg hoog ligt, de meeste mensen die nu nog willen kopen in deze tijd van het jaar, willen en goed doorbeelerd paard, waar alle knoppen op en aan zitten, van een jaar of 6... En dit komt idd ook overeen met wat jij zegt, ik wil lekker vroeg Z starten.

Er is niks mis met de knopjes er spelenderwijs opzetten, mits jij als begeleider kan zeggen van hier ben je klaar voor of niet.. Als de basis erop zit kan je heel makkelijk verder bouwen.

lailapri

Re: Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 08:22

We hebben deze zomer de merrie van 2007 ingereden, ze rijd 2 tot 3 keer per week en wordt 5 tot 6 keer per week gepakt. De andere dagen wordt ze gelongeerd, vrijgewerkt, wandelen we over straat, doet ze grondwerk of krijgt een beauty dag :P

De merrie van 2008 wilde ik eigenlijk pas volgend jaar inrijden, maar werd een beetje gek van de vragen. Als 2 jarige was zij heel volwassen, als 3 jarige een slungel, en het laatste half jaar is haar bekken heel erg gegroeid en verandert. Een 5 weken geleden is er voor het eerst opgezeten, 2 weken daarna voor de 2e keer en misschien komen weekend een derde keer. We stappen enkel nog, en zo eens in de 2 weken, voornamelijk om van het gezeur af te zijn vind ik genoeg. Het komt ook een beetje omdat ze niet gedekt kan worden.

De pony's van september 2009 en maart 2010 zullen laat ik het seizoen van 2012 gedekt worden. Dan mogen ze eerst bevallen en daarna pakken we het rijden op. Dat wordt dus najaar 2013.
De merrie's die mei en juli 2010 geboren zijn worden pas voorjaar 2013 gedekt en dus pas zomer 2014 aan het werk. Ik moet wel zeggen dat ik het erg moeilijk vind om te moeten wachten op deze groep, er zitten erg leuke dieren tussen en af en toe is het verlangen erg groot, maar het gebeurd gewoon niet. Ze kunnen de rest van hun leven nog genoeg werken.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 08:32

Mijn GVR wordt 2 x in de week 15 min gereden.
rest los of in de molen.
longeren doe ik zelden, ben ik niet zo van met een jong dier...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:06

Ik vind ook wel dat je naar het paard moet kijken, maar als ik naar Sunny kijk zou die t al met 3 jaar willen, en ik wilde haar t harde werken nog even besparen in dr puppy tijd. Dus in Februari ongeveer ga ik beginnen in mei word ze 4 :)

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:06

Navidad schreef:
purkie schreef:
wat verstandig klinkt dit allemaal maar velen denken

...ik wil zo snel mogelijk Z starten dus maw lekker vroeg erop en 'spelenderwijs' voor proefwerkjes leren...

Je moet ook kijken naar wat je paard aanbied, sommige paarden zijn te werkwillig, en bieden daardoor veel aan. Als ruiter moet je een grens kunnen trekken, van tot hier en nu is het even genoeg. Doormiddel van de werkwil, en de tevele werkdruk van de ruiter / begeleider, gaan sommige paarden veel te hard, waardoor ze zich vaak tegenkomen in het hogere werk, en daar dan geen raad meer mee weten.

Ook moet ik zeggen dat bedrijfstechnisch gezien de druk erg hoog ligt, de meeste mensen die nu nog willen kopen in deze tijd van het jaar, willen en goed doorbeelerd paard, waar alle knoppen op en aan zitten, van een jaar of 6... En dit komt idd ook overeen met wat jij zegt, ik wil lekker vroeg Z starten.

Er is niks mis met de knopjes er spelenderwijs opzetten, mits jij als begeleider kan zeggen van hier ben je klaar voor of niet.. Als de basis erop zit kan je heel makkelijk verder bouwen.

Dat bedoelde ik, juist! De basis daarmee begint alles en eindigt in 'het niet' doen.
Het paardrijden is toch een uitdrukking van een zekere staat van (samen)EEN-zijn en die weelde moet de ruiter en paard langzaam aan leren dragen met waardigheid.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:23

Wij zijn sinds begin deze maand officieel begonnen met onze driejarige.
We hebben eerst enkele maanden aan de hand en longe getraind, ze had al kennis gemaakt met hoofdstel, zadel, hangen en kloppen aan de beugels. Dus toen het moment er kwam dat we erop konden, zijn we vrijwel meteen opgestapt en weggereden. Beestje is abnormaal braaf en lief.

We rijden tussen twee tot vier keer per week, 15 tot 30 minuten lang, helemaal afhankelijk van hoe ze zich voelt en hoe ze loopt. We verwachten op dit moment ook niks van haar, enkel dat ze voorwaarts en op eigen benen probeert te lopen. We merken dat ze vanuit zichzelf erg nageeflijk is en ze loopt vrijwel zelf vlot over haar rug, ik heb gewoon enkel contact met de teugel en verder niets in handen, dus erg prettig en fijn.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:54

Nou ,het gaat vlugger dan verwacht weer goed met mijn paardje.Het longeren gebeurd enkel een paar rondjes voor iemand er op gaat.ze wordt zo druk daarvan,dat we nu 2 keer in de week een kwartiertje licht rijden.dat is beter als een druk paard wat niet te houden is aan de longe.En....ze vindt het prachtig(t paardje dan he..)verder ga ik nog twee keer per week een rondje dorp doen (ongeveer een half uurtje aan de hand wandelen.ze is bijna bomproef om het zo maar te zeggen;ze schrikt van niks.zo op dit ritme gaan we door,want mijn paard geeft duidelijk aan dat ze dit wil.

Frontalera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:49

3 a 4 x per week vind ik goed :D
Niet hele uren, gewoon kwartier/halfuur.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:19

Ik denk dat niemand een leeftijd kan plakken op wanneer een paard ingereden mag worden. Dat ligt aan het paard zelf denk ik. Ik begrijp eindelijk wat jullie hier op bokt altijd bedoelen met 'puppies'. (natuurlijk weet ik dat het over paarden gaat) Maar ben overlaatst naar een stal in Nederland geweest waar ze 3jarige opleren. Ik wist niet wat ik zag! Allemaal 3jarige paarden die leken alsof ze nog maar net veulen waren geweest. Maar bijvoorbeeld mijn sunshine, ze was 3 jaar en 2 maand toen ik haar kocht. Ze was net opgeleert en natuurlijk was ze een jong paard, maar ze was écht een paard. Ik denk nu ook wel een beetje anders over het inrijden op jonge leeftijd. :s Sommige paard, ik geef toe, zijn echt nog niet klaar om opgeleert te worden, maar sommige vind ik wel klaar. Ikzelf zou nu ook wel rond de 4 beginnen of zo maar ik denk dat dat ieder zijn eigen keuze is. (zolang dit maar verantwoord is natuurlijk)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:02

Wij doen leeftijd is aantal x aan het werk.
Ik ben nu me 3,5 jarige hengst aan het inrijden.
Dus dat is 3 x per week " aan het werk" waarvan 1 x per week onder het zadel ongeveer 10 minuutjes

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:36

Navidad schreef:
Ik ben van mening dat je naar je paard moet kijken, en daar je training op moet baseren. Het ene paard is wat sneller volwassen dan het andere paard. Bij mij is het per paard verschillend, ik krijg veel 3 jarigen om zadelmak te maken, waar ik gemiddeld 3 keer in de week opzit. Bij mij is braaf ook braaf, en dan is het ook goed. Een jong paard moet je spelenderwijs beleren, en ik vind het belangrijk dat het paard plezier in het werk houd.

hier ben ik het helemaal mee eens!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 08:18

onze baby van 3 loopt nu lekker voorwaarts op eigen benen. Ze gaat mee naar het bos, is al een paar keer meegeweest naar een wedstrijdje en nu we 3 maanden verder zijn doen we een stapje terug. Ze heeft een duidelijke groeispurt en staat helemaal overbouwd, dus lekker terug de groep in, spelen en de rest vertellen wat ze allemaal heeft meegemaakt. Wel elke dag in de hand, ff borstelen, soms wat grondwerk en misschien een buitenritje maar pas in april/mei gaan we weer serieus aan het werk.

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:38

ik vind ook dat je moet kijken naar je paard....en goed eerlijk kijken wat hij nodig heeft.
onze pony is echt al flink gebouwd,niet slungelig.....wil graag van stal en verveelt zich snel...
als mijn dochter gereden heeft...staat hioj heerlijk relaxed op stal,op de dag dat hij niet loopt..is hij n beetj bozig en happerig...
ik denk dat hij toch wel graag bezig is.
mijn docher heeft 1x een groepsles van 45 min,en 2x priveles van 20 min.....hij doet dat eigenlijk met gemak,blijft lopen en geniet van t werken.
op de overige dagen is het wel vrij van rijden.soms rondje buiten stappen aan de lange teugel....
elke dag loopt hij in de paddock of op de wei,en doet mijn dochter vrijheidsdressuur...hij is dol op die aandacht.

als t aan mijn dochter ligt gaat ze inderdaad al heel snel wedstrijden rijden..dat vinden meiden van 12 gewoon leuk.en niet met de intensie om zo snel mogenlijk z te worden,maar ze rijd al 3 jaar wedstrijden en vind het gewoon heel leuk...ze zal ook zeker in jan gaan starten..maar dan 1 wedstrijd per maand en zeker niet meer trainen tot hij ruim 4 jaar is.(hij word eind april 4)
pas in het voorjaar gaat ze 1x meer rijden,maar dan toch ook gewoon 1x extra buiten rijden en niet meer dan 3x trainen......zo blijft t leuk voor de pony .......

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:11

ik doe het ook rustig aan mijn pony is nu 4 jaar en ben toen hij 3.5 was begonnen met erop te gaan af en toe buiten een rondje maken maar ik merkte dat hij nog niet sterk genoeg is om echt veel te werken galoperen hebben wij nog niet gedaan want daar is hij nog onstabiel in de winters hier in hongarije die kun je helaas niet rijden dus hij heeft nu 3 maandjes vrij af en toe stap ik er op zonder zadel om even te zitten en natuurlijk waneer het kan wandelen we en doen we aan grondwerk. dit jaar in de zomer ben ik van plan het weer langzaam op te bouwen en wil ik 3 x in de week rijden 1x longeren.

hier wat foto s

Afbeelding
Afbeelding

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:13

Ik heb net ook een nieuw paard gekocht, hij is van augustus 2008, 3 jaar en 4 maanden dus.
Ik rij zo'n 2 x per week een klein half uurtje. Af en toe longeer ik een keeer en verder mag ie buiten spelen.
Hij is 1.75 en nog behoorlijk overbouwd. toch ziet hij er verder best compleet uit

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:33

Guus hebben we met 3.5 ingereden en gaat echt super!
in het begin rustig aan gedaan en vooral longeren met zadeltje en hoofdstel en even lekker draven/stappen en we zijn nu voornamelijk dressuur oefeningetjes aan het doen.. :j en soms buitenritje. :)
hij word in begin Mei 4. ;)
Zomer, net 3.. (nog niet ingereden)
Afbeelding
Winter, 3.5 (ingereden)
Afbeelding
bespiering is nu ook al wat aan het komen, en jullie moeten niet vergeten... het is een echte welsh een slank, sierlijk diertje dus echt breed word hij ook niet.. hij is 1.33. ;)
Eind zomer..
Afbeelding
echt rijfoto's van nu heb ik niet..
ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden! :))
Ik rij nu ong 3 keer in de week.. + één keer longeren of vaak 2 keer longeren en 2 keer rijden..
we doen lekker rustig aan. :)

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:40

leuk beestje wel jammer dat je geen rijfoto hebt :)

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:43

Mijne is nu denk bijna 3 maanden onder het zadel en is nu 3 jaar en 7 maanden oud ik rijd denk ik 2/3 keer per week en derest van de tijd komt ze wel gewoon lekker los en lekker in handen. :)
Ze doet het heel erg braaf en ze gaat veel voorruit.

Mylou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:04

Mijn pony hebben we ingereden toen ze 3,5 jaar was. Ze staat nu lekker op rust sinds 3 maanden, we pakken haar weer op als het mooi genoeg weer is;lente. Ze is nu 3 jaar en 8 maanden verder staat ze elke dag thuis in de wei.
we rijden 2 a 3 keer 20 minuten. Maar als we haar weer oppakken gaan we weer rustig aan beginnen :j
Afbeelding
dit is ze in zomer een van de eerste keren er op

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:08

@ Mylou leuke pony heb je mag ik vragen wat voor ras het is ?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:13

Mijn haflinger is nu 3 jaar en 10 maanden, en ik heb nu twee keer op hem gezeten zonder zadel oid, gewoon lekker ontspannen en hij hoefde ook niet te lopen ofzo, gewoon even mij dragen en dan er weer af. Als hij 4 is beginnen we rustig met de eerste stapjes en af en toe een lekker rondje in het bos rijden. :)

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:43

Mijn merrie is nu ruim 3 jaar [word ik april 4] en ik ben nu begonnen met beetje grondwerk/freestylen op een zeer rustige manier. We zijn ook nooit langer dan 10 minuten bezig, maar wil haar rustig aan naar het serieus longeren toewerken. Of we er dit jaar op gaan zitten of alleen nog vanaf de grond trainen is nog niet bekend ;)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:53

Toen "mijn" Constance nog 3 jaar was , was ze nog echt heel erg speels .
Vind 3 jaar ook erg vroeg om al veel te gaan rijden . Maar ook omdat constance
net 4 was toen ze haar achterbeen opengehaald heeft zijn we later begonnen.
Inmiddels is ze 4.5 en zijn we sinds augustus heel rustig aan begonnen.
Als het weer mee zit rijden we 2 a 3 x per week.. en voor de rest mag ze nog lekker jong zijn.
in mei wordt ze 5 en dan zal ze ook sterker worden , wat ik nu ook al merk mbt haar achterhand etc.
Dan gaan we rustig aan wat vaker rijden en eens een keer een B-proef meepakken.. maar dit is allemaal toekomst :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:56

Mylou schreef:
Mijn pony hebben we ingereden toen ze 3,5 jaar was. Ze staat nu lekker op rust sinds 3 maanden, we pakken haar weer op als het mooi genoeg weer is;lente. Ze is nu 3 jaar en 8 maanden verder staat ze elke dag thuis in de wei.
we rijden 2 a 3 keer 20 minuten. Maar als we haar weer oppakken gaan we weer rustig aan beginnen :j
Afbeelding
dit is ze in zomer een van de eerste keren er op

Hey Milou; wat leuk dat jullie Rebecca d'r veulen hebben gehouden,hoe groot is ze geworden (tot nu toe)?
Mooie pony mooi getekend ook.
(vader van roza was een onbekende zomaar hengst(volgens mij wel een welshje maar niet GGK),pleur in een land en laat er maar op los dekken. Rebecca was een welsh).

indraXpolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:49

1 keer in de week