Waarom moet alles zo snel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:35

Ik heb van nabij wel een voorbeeld, waarvan ik denk dat het wel vaker gebeurd.

Goede merrie, nog geen 3 jaar, wordt naar trainingsstal gebracht om keuringsklaar gemaakt te worden.
Merrie loopt enkele keuringen, eindigt elke keer bovenin.
Vorige week afgesloten in Ermelo bij de Nationale merriekeuring met een 2e plek.
Merrie is in juli 3 geworden.
Merrie is bij de trainingsstal ondertussen ook zadelmak gemaakt.
Eigenaresse gaat deze week een paar keer naar de traininsstal om er zelf op te rijden, met behulp van degene die de merrie daar heeft ingereden.
Eind van de week komt de merrie weer terug naar stal hier, is dan ruim 3 maanden op de trainingsstal geweest.
Meteen voor vrijdag is er al een les afgesproken met de eigen instructrice.
Paard krijgt geen rusttijd van enkele weken of maanden na deze heftige periode.
Want nu kent het paard alles nog, en is het zonde als je het paard stilzet en daarna weer opnieuw zadelmak moet maken.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 17-08-11 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tteettt

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:46

@Mika ja zonde dat er dan zo over wordt gedacht, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet zie. Meeste paarden eigenaren in mijn omgeving zijn echt wel heel zuinig op hun talentvolle jonge beesten, enkel en alleen omdat men zich realiseert dat ze nog langer mee moeten. Wij roepen met z,n allen dat dit niet verstandige situatie is! Maar we hebben geen vergelijking martiaal want we weten niet hoe deze merrie zich zou ontwikkelen als ze nu stil kwam te staan. Ze blijft nu in training, en loopt dus risico op blessure, maar wie garandeert dat ze blessure vrij blijft als ze periode rust krijgt en dan weer opgepakt wordt!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:52

Nee dat ze blessure vrij blijft, ook al krijgt ze een rustperiode, die garantie heb je natuurlijk niet.

Het paard moet het toch ook geestelijk allemaal verwerken wat ze heeft meegemaakt en geleerd de afgelopen periode.
Maar ik moet zeggen, dat ik van jonge paarden ook geen verstand heb, met inrijden en zo.
Als het mijn paard zou zijn geweest, zou ik haar een paar maanden vakantie in de wei gegeven hebben.
Terwijl dat misschien ook wel verkeerd zou zijn omdat ze dan geen 'cooling down' heeft gehad.
Dus het blijft lastig.

goldenamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:56

veel mensen denken: snel zadelmak maken, en daarna verkopen.
er zijn mensen die t er niet mee eens zijn maar ook die de handigheid er wel van inzien.

ikvind dat je een goed paard hebt, of je hebt t niet.
dat wil zeggen: heeft het paard t niet in zich om goed te lopen, dan gaat ie dat natuurlijk ook nooit doen. heb je een paard wat wél goed kan lopen, dan maakt het bijwijze van spreken toch ook niet uit of ie nou op zn 3 of 4 jarige leeftijd zadelmak wordt gemaakt, een goed paard is het,
en ga je er goed mee om, dan blijft ie dat dus ook!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:57

mika11 schreef:

Goede merrie, nog geen 3 jaar, wordt naar trainingsstal gebracht om keuringsklaar gemaakt te worden.
Vorige week afgesloten in Ermelo bij de Nationale merriekeuring met een 2e plek.
Eigenaresse gaat deze week een paar keer naar de traininsstal om er zelf op te rijden, met behulp van degene die de merrie daar heeft ingereden.
Eind van de week komt de merrie weer terug naar stal hier, is dan ruim 3 maanden op de trainingsstal geweest.
Want nu kent het paard alles nog, en is het zonde als je het paard stilzet en daarna weer opnieuw zadelmak moet maken.

Tja, op zich kan ik het wel begrijpen. Als je net klauwen met geld hebt uitgegeven aan het zadelmak laten maken van je paard, wil je niet het risico lopen dat het met een paar maanden wei weer weg is (even zwart-wit gezegd). Ik vind zelf ook dat ze niet persé weken of maanden op rust hoeven. Je kan ook gewoon op een laag pitje verder gaan. Een aantal dagen in de week vrij en hooguit twee keer in de week erop, evt. met instructie (afhankelijk van het eigen niveau en karakter van paard en ruiter). Dan krijgt hij toch de tijd om het te verwerken, maar onderhoud je ondertussen hetgeen erin gereden is. Er zijn nog zoveel mogelijkheden tussen meteen volledig aan het werk gaan of een paar maanden op het land gooien.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:00

Ik denk ook dat het aan komt op kennis eigenaar zelf, niet elk paard is hetzelfde en neem maar van mij aan paard van een op andere moment helemaal stil zetten is ook echt niet goed!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:02

Nee, dat bedoelde ik met de 'cooling down', ook wat betreft het krachtvoer en zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:10

mylittlejoy schreef:
mika11 schreef:

Tja, op zich kan ik het wel begrijpen. Als je net klauwen met geld hebt uitgegeven aan het zadelmak laten maken van je paard, wil je niet het risico lopen dat het met een paar maanden wei weer weg is (even zwart-wit gezegd). Ik vind zelf ook dat ze niet persé weken of maanden op rust hoeven. Je kan ook gewoon op een laag pitje verder gaan. Een aantal dagen in de week vrij en hooguit twee keer in de week erop, evt. met instructie (afhankelijk van het eigen niveau en karakter van paard en ruiter). Dan krijgt hij toch de tijd om het te verwerken, maar onderhoud je ondertussen hetgeen erin gereden is. Er zijn nog zoveel mogelijkheden tussen meteen volledig aan het werk gaan of een paar maanden op het land gooien.

Maar dan kijk je weer uit het perspectief van geld en niet wat het beste iss voor je paard...

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:11

Ja ik vind helemaal stil zetten ook niet zo'n goed idee eigenlijk. Ik ben van mening dat een jong paard niet dagelijks hoeft gewerkt te worden, 2-3x per week rijden of longeren is genoeg, en daarbij gewoon de basis, recht richten, actief vooruit en over de rug. Wat ik ook doe is eens een week op de grote weide bij de andere paarden, een soort van vakantie. Dat doe ik eigenlijk elke zomer wel, onafhankelijk hoe oud het paard is.

Het hele jonge paarden gedoe vind ik belangelijk! Ik ben van mening dat een paard geen zware fysieke arbeid mag doen voor zen 6 jaar, dan kan je stilletjes aan de intensiteit beginnen opvoeren.
Ik vind het zo zielig voor een vier jaar om zo opgericht te moeten lopen, om al zo'n zware oefeningen te moeten doen, dat kan gewoon niet gezond zijn :n

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:15

Joolien schreef:
mylittlejoy schreef:

Maar dan kijk je weer uit het perspectief van geld en niet wat het beste iss voor je paard...

Dan begrijp je mijn post niet goed. Ik bedoel ik begrijp dat het zonde zou zijn (van geld, tijd, moeite, etc) als je je paard vervolgens een paar maanden het land in gooit. Daarnaast, op het land gooien is niet persé het beste voor je paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:15

mika11 schreef:

Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Keuringsklaar maken houdt niet meer in dan dat ze het dier in de juiste conditie brengen, toilleteren, beetje oefenen in het voorbrengen... Dat is vakwerk op zich, maar nou ook weer niet zo dramatisch of belastend voor een paard of zo.

Op de keuring komen ze een keer op vreemd terrein. Ik dnek dat het alleen maar goed is voor jonge paarden om eens op vreemd terrein te komen. Daar leren ze van. Ze zijn in handen van ervaren mensen, moeten een paar rondjes lopen. Thats it.

Zadelmakmaken idem. Liever dat dat op een proffesionele stal gebeurd, door ervaren mensen. Die zijn zo handig dat ze met minimale stress voor het paard het dier in korte periode zadelmak kunnen maken. Ik denk dat dat beter is voor het paard dan van die doe-het-zelf-klungels die zonder enige ervaring dat thuis willen doen.

En logisch dat de eigenaresse er de eerste paar keer onder begeleiding op stapt. Zo kan zij thuis voortborduren om de handelswijze van de proffessionele stal, zodat het paard niet van slag raakt door een verandering in aanpak. Ook heel slim om er thuis eerst onder begeleiding van een instructrice op te stappen. Ik denk juist dat deze mevrouw het heel doordacht heeft aangepakt, kosten noch moeite worden gespaard. Top, zouden meer mensen een voorbeeld aan moeten nemen.

Wat uitmaakt is hoe lang en intensief ze met het dier thuis aan de slag gaan. Stap je er 3 keer per week een kwartiertje op, of gaat ze elke dag een vol uur aan de gang. Daar geef je geen info over, en de eigenaresse kan haar kant hier verder ook niet belichten. Dus dat weet je niet. Maar de rest van de aanpak klinkt mij prima in de oren. Normaal gesproken maak ik mijn paarden zelf zadelmak. Maar ik zou in de toekomst wel weer eens een goede merrie willen, zodat ik ook eens een veulentje kan fokken. Ik zou voor precies dezelfde aanpak kiezen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:19

Potverdikke Jasmijn, als ik mezelf toch eens leerde verwoorden zoals jij.... +:)+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:20

Joolien schreef:

Het een sluit het ander niet uit. Soms/vaak is de beste weg voor het paard niet de goedkoopste. Een goede training van een paard kost klauwen vol geld. Zoals ik al stelde: ik vind het een prima aanpak.

renatevb schreef:
Het hele jonge paarden gedoe vind ik belangelijk! Ik ben van mening dat een paard geen zware fysieke arbeid mag doen voor zen 6 jaar, dan kan je stilletjes aan de intensiteit beginnen opvoeren.

Mijn paarden waren met 3 zadelmak en met 6 liepen ze Z. Ze zijn nu 9 en 12. Als jij dat belachelijk vind, hoor ik graag waarom en wat jouw definitie is van zware fysieke arbeid.

renatevb schreef:
Ik vind het zo zielig voor een vier jaar om zo opgericht te moeten lopen, om al zo'n zware oefeningen te moeten doen, dat kan gewoon niet gezond zijn

Wie zegt dat een 4-jarige in de oprichting moet lopen? Een 4-jarige mag niet hoger dan L lopen, en in de L wordt geen oprichting, verzameling en al helemaal geen zware oefeningen gevraagd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:23

De eigenaresse wil het paard zo'n 3x in de week gaan rijden, zo'n 20 minuten tot 30 minuten het komende half jaar (winterperiode door, zeg maar).
Dus inderdaad niet zoveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:24

jasmijn78 schreef:
mika11 schreef:

Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Keuringsklaar maken houdt niet meer in dan dat ze het dier in de juiste conditie brengen, toilleteren, beetje oefenen in het voorbrengen... Dat is vakwerk op zich, maar nou ook weer niet zo dramatisch of belastend voor een paard of zo.

Op de keuring komen ze een keer op vreemd terrein. Ik dnek dat het alleen maar goed is voor jonge paarden om eens op vreemd terrein te komen. Daar leren ze van. Ze zijn in handen van ervaren mensen, moeten een paar rondjes lopen. Thats it.

Keuren heb ik ook niks op tegen zolang ze maar niet rechtstreeks uit het land geplukt worden, gebeurd ook nog wel eens. Als je een paard hebt wat goed in de hand is en professioneel wordt begeleid is er niks aan de hand, paard zal wel wat stress hebben maar dat is te overzien. Ze moeten idd leren. Ik denk dat zij eerder doelt op paarden die onder de man worden gebracht op een keuring, bijv de hengstenkeuring.

Zadelmakmaken idem. Liever dat dat op een proffesionele stal gebeurd, door ervaren mensen. Die zijn zo handig dat ze met minimale stress voor het paard het dier in korte periode zadelmak kunnen maken. Ik denk dat dat beter is voor het paard dan van die doe-het-zelf-klungels die zonder enige ervaring dat thuis willen doen.

Wat is volgens jou een manier om een paard minimale stress te genieten bij zadelmak maken? Het is natuurlijk per paard verschillend.

En logisch dat de eigenaresse er de eerste paar keer onder begeleiding op stapt. Zo kan zij thuis voortborduren om de handelswijze van de proffessionele stal, zodat het paard niet van slag raakt door een verandering in aanpak. Ook heel slim om er thuis eerst onder begeleiding van een instructrice op te stappen. Ik denk juist dat deze mevrouw het heel doordacht heeft aangepakt, kosten noch moeite worden gespaard. Top, zouden meer mensen een voorbeeld aan moeten nemen.

Ook dat ben ik met je eens, je ziet teveel mensen die denken dat ze het na het zadelmak maken wel zelf kunnen en gaan dan zelf aanklooien.

Wat uitmaakt is hoe lang en intensief ze met het dier thuis aan de slag gaan. Stap je er 3 keer per week een kwartiertje op, of gaat ze elke dag een vol uur aan de gang. Daar geef je geen info over, en de eigenaresse kan haar kant hier verder ook niet belichten. Dus dat weet je niet. Maar de rest van de aanpak klinkt mij prima in de oren. Normaal gesproken maak ik mijn paarden zelf zadelmak. Maar ik zou in de toekomst wel weer eens een goede merrie willen, zodat ik ook eens een veulentje kan fokken. Ik zou voor precies dezelfde aanpak kiezen.

Nooit gedacht dat ik het een keer eens zou zijn met Jasmijn ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:28

jasmijn78 schreef:
mika11 schreef:

Ben het helemaal met je eens!!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:31

Ja, ik vind het ook heel logisch klinken wat Jasmijn daar allemaal opschrijft.
Zo had ik het zelf nog niet bedacht.
Maar ik heb ook geen ervaring met jonge paarden, keuringen en inrijden.
(Heb zelf een merrie van 9, nu een jaar, zo'n makkelijke en lieve merrie <3 )

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:36

mika11 schreef:
De eigenaresse wil het paard zo'n 3x in de week gaan rijden, zo'n 20 minuten tot 30 minuten het komende half jaar (winterperiode door, zeg maar).
Dus inderdaad niet zoveel.

Dan zie ik het probleem verder niet zo...

Joolien schreef:
Keuren heb ik ook niks op tegen zolang ze maar niet rechtstreeks uit het land geplukt worden, gebeurd ook nog wel eens.

ik kan mij niet voorstellen dat grote getalen eigenaren zo dom zijn om hun paard onvoorbereid op de keuring voor te brengen. Kan kun je je geld net zo goed door de plee spoelen. Dus ik begrijp niet waar die beleving bij jou vandaan komt.

Joolien schreef:
Ik denk dat zij eerder doelt op paarden die onder de man worden gebracht op een keuring, bijv de hengstenkeuring.

dat denk ik niet, want zij heeft het specifiek over één situatie van een mevrouw met een merrie. Misschien beter lezen.

Joolien schreef:
Wat is volgens jou een manier om een paard minimale stress te genieten bij zadelmak maken? Het is natuurlijk per paard verschillend.

Kort maar krachtig. Geen getrut, zadel op, handige lichte jongen/meid er op en rijden maar. Zo'n ruiter met veel balans, die het dier gewoon loslaat en niet in de weg zit. Veilige omgeving (binnenmanege of goed afgezette buitenbak) en een handige begeleider (die voorkomt dat het paard de kans krijgt stil te gaan staan). Geen getrut met dagenlang longeren, hangen etc. 90% van alle paarden is zo met minimale stress prima zadelmak te krijgen binnen enkele dagen tot enkele weken.

Met mijn eigen paarden heb ik het ook nooit anders gedaan. De ene had ik net een dag op stal. Zadel op gedaan en er op gaan zitten. Binnen een week kon ik zelf zonder hulp op- en afstappen en rijden. Niks niet 100x longeren. Dat is pas belastend voor een jong paard; steeds maar op zo'n rondje moeten lopen. Je moet zo snel mogelijk rechtuit. En je moet ze nooit moe maken. Mijn paarden rijd ik tot ze 4 zijn NOOIT in het zweet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:37

Dan is het ook niet zo heel handig om het te posten. Volgende keer eerst even info inwinnen, maar maakt niet uit, want iedereen is hier toch ook om te leren.
Ik leer nog steeds wel dingen op in dit forum.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:40

Jasmijn ik doe het eigenlijk altijd net zo, alleen wel eerst een keertje erover hangen. Gewoon voor mezelf om te kijken hoe het paard reageert.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:48

De centrale vraag is (en blijft) ook voor dit topic, hoe je een paard moet managen en welke arbeid hij aan kan, zodat je hem fit, vrolijk en gezond kunt houden. Soort en hoeveelheid arbeid zijn belangrijk, maar ook wel/geen rustperioden, wel/niet jong mee op wedstrijd, hoeveelheid weidegang, sociale contacten, stalling, stapmolen, voer.......noem maar op. Leeftijd is dan belangrijk maar ook lichamelijke en mentale conditie.

Voor ieder paard is dat anders. Ik heb nu een 4-jarige slungel die heel veel tijd nodig heeft, nou dat krijgt ze. Soms een moelijke afweging tussen arbeid en rust: ze kan nog niet zoveel aan, maar wordt door het werk ook sterker.
Een driejarige die dit voorjaar zadelmak is gemaakt staat nu weer in de wei, maar die had best doorgereden kunnen worden. Dat is gewoon zo'n stevig klaar beest, niet te groot (halve Groninger ;) , zit goed in elkaar en lekker nuchter in 't hoofd.

Voor ieder paard moet je een individueel plan maken, je kunt niet generaliseren. Je moet blijven kijken naar je paard, zit ie goed in zijn vel en wordt hij er beter van?

En er zijn altijd mensen die hun paard verkl*ten, maar dat hoeft echt niet alleen te komen door het werk. Er zijn wel 100 manieren om je paard naar de verdoemenis te helpen :+ , ze hebben namelijk zo wat...

Nog even een kort reactie op de zadelmakmaakmethode van Jasmijn78: helemaal eens en neem vooral een springruiter...zoveel minder gedoe...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:50

jasmijn78 schreef:
Kort maar krachtig. Geen getrut, zadel op, handige lichte jongen/meid er op en rijden maar. Zo'n ruiter met veel balans, die het dier gewoon loslaat en niet in de weg zit. Veilige omgeving (binnenmanege of goed afgezette buitenbak) en een handige begeleider (die voorkomt dat het paard de kans krijgt stil te gaan staan). Geen getrut met dagenlang longeren, hangen etc. 90% van alle paarden is zo met minimale stress prima zadelmak te krijgen binnen enkele dagen tot enkele weken.

Met mijn eigen paarden heb ik het ook nooit anders gedaan. De ene had ik net een dag op stal. Zadel op gedaan en er op gaan zitten. Binnen een week kon ik zelf zonder hulp op- en afstappen en rijden. Niks niet 100x longeren. Dat is pas belastend voor een jong paard; steeds maar op zo'n rondje moeten lopen. Je moet zo snel mogelijk rechtuit. En je moet ze nooit moe maken. Mijn paarden rijd ik tot ze 4 zijn NOOIT in het zweet.

Ben ik het mee eens. Mijne heeft altijd al singelnij/zadeldwang gehad. Na een blessure dacht ik er verstandig aan te doen om eerst weer te gaan hangen. Foute keuze, dat vond hij zó eng dat ik er gewoon opgekropen ben (okee eerst 2 dagen gelongeerd met zadel 10 minuutjes, toen was het weer normaal) en hij was stik braaf!

Ik ben niet zo'n voorstander van weken/maanden rust geven. Vooral omdat mijn paard daardoor gebleseerd raakte. Ik mag hem van de DA niet meer stilzetten, dus betekent een vakantie periode bij ons het rijden op een rustig pitje. Dus zo'n 3 keer per week 20 minuutjes loswerken en voor de rest in het land en of de paddock.

Paard zijn halswervels zijn een soort hypermobiel. Zonder bespiering verschieten ze heel snel. Dat merkte ik pas toen hij na vastliggen een enorme ontsteking in die hals kreeg. Alleen kwamen we daar pas na een jaar achter, eenmaal aan de gang bleef zijn hals goed. Tot hij het jaar daarop een maand rust kreeg na een drukke periode. Met opbouwen volop protest, zelfs na het rechtzetten, wat bleek: weer die hals doe ontstoken aan het raken was. Geen rust periodes meer voor ons.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:51

Kendra schreef:
De centrale vraag is (en blijft) ook voor dit topic, hoe je een paard moet managen en welke arbeid hij aan kan, zodat je hem fit, vrolijk en gezond kunt houden. Soort en hoeveelheid arbeid zijn belangrijk, maar ook wel/geen rustperioden, wel/niet jong mee op wedstrijd, hoeveelheid weidegang, sociale contacten, stalling, stapmolen, voer.......noem maar op. Leeftijd is dan belangrijk maar ook lichamelijke en mentale conditie.

Voor ieder paard is dat anders. Ik heb nu een 4-jarige slungel die heel veel tijd nodig heeft, nou dat krijgt ze. Soms een moelijke afweging tussen arbeid en rust: ze kan nog niet zoveel aan, maar wordt door het werk ook sterker.
Een driejarige die dit voorjaar zadelmak is gemaakt staat nu weer in de wei, maar die had best doorgereden kunnen worden. Dat is gewoon zo'n stevig klaar beest, niet te groot (halve Groninger ;) , zit goed in elkaar en lekker nuchter in 't hoofd.

Voor ieder paard moet je een individueel plan maken, je kunt niet generaliseren. Je moet blijven kijken naar je paard, zit ie goed in zijn vel en wordt hij er beter van?

En er zijn altijd mensen die hun paard verkl*ten, maar dat hoeft echt niet alleen te komen door het werk. Er zijn wel 100 manieren om je paard naar de verdoemenis te helpen :+ , ze hebben namelijk zo wat...

Nog even een kort reactie op de zadelmakmaakmethode van Jasmijn78: helemaal eens en neem vooral een springruiter...zoveel minder gedoe...

:j Een slechte smid, slecht voer, slecht zadel of een onwetende/slechte ruiter, allemaal net zo slecht voor het paard volgens mij.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:53

Tendance schreef:
Dan is het ook niet zo heel handig om het te posten. Volgende keer eerst even info inwinnen, maar maakt niet uit, want iedereen is hier toch ook om te leren.

Maar ja... Dat is misschien wel een beetje de kern van het probleem, van de beleving van mensen dat alles maar zo snel moet. Als je zelf gewoon onwetend bent en/of weinig/geen ervaring met de training en opleiding van sportpaarden... Als een L proef voor iemand al een hele opgave is. Dan kun je je vanuit die positie onmogelijk er iets van voorstellen. Eigenlijk kun je dat ook niet kwalijk nemen, wel misschien dat ze zonder enige kennis van zaken maar in het wilde weg gaan oordelen dat 'men' alles maar veel te snel doet.

Wat je nu ziet is dat wanneer je een concrete situatie aan haalt, en dat van verschillende kanten belicht dat je dan al veel dichter tot elkaar komt.

Van 'met een 3 jarige aan de slag gaan vind ik belachelijk' naar 'oh zo had ik dat nog niet bekeken' :D

Tendance schreef:
Jasmijn ik doe het eigenlijk altijd net zo, alleen wel eerst een keertje erover hangen.

Dat doe ik vaak in de box een keer; er even op hangen. Eenmaal in de bak zit ik het liefst zo snel mogelijk... Ik hou er niet zo van het idee dat ze weg spuiten als ik er op hang. Als het op dat moment een keer mis gaat dan kan het opstijgen zo'n 'ding' worden. Als ik eenmaal zit dan kan ik het meestal nog wel opvangen als ze een keer wegspuiten. Een goede begeleider is essentieel. Ik laat vaak het oog even afschermen aan de kant waar ik opstap. (gewoon met de hand) Dan ziet het paard niet dat je omhoog komt. Dat is vaak waar ze eerder van schrikken, dan van het gewicht wat op de rug komt. Maar goed; ieder heeft ook weer zo zijn manier... Waar het om gaat is dat je zo handig en snel kunt zijn, dat je kunt voorkomen dat het misgaat. Mijn ervaring is dat het egwoon niet lang mag duren. je moet een paard geen kans geven het allemaal zelf te gaan bedenken. En dat is waar het vaak fout gaat; mensen gaan dan teveel afwachten. Zodra je voelt dat een paard spanning opbouwd, moet je het afleiden, direct iets ondernemen om de spanning af te laten vloeien. Bij de een is dat gewoon even zachtjes tegen hem praten, de ander moet je gewoon meteen naar voren (laten) jagen. dat is een kwestie van ervaring, en daar zijn ze op de betere proffessionele stallen echt heel handig in.

(nu moet ik wel toegeven dat zadelmakmaken echt mijn hobby niet meer is.... Het is nooit misgegaan, maar na een kind en een tweede op komst neem ik liever geen risico meer. Ik heb van het voorjaar nog een 4-jarige zadelmak gemaakt, maar daarvan had ik wel het idee dat die erg mak zou zijn. Aan een rillerige of zo; daar begin ik niet meer aan. Dat laat ik liever over aan de profs :D )

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:02

Tendance schreef:
Ik leer nog steeds wel dingen op in dit forum.

Ja, dat is zo.
Ik had ook geen 'vernietigend oordeel' bij mijn voorbeeld erbij gezet, alleen de feiten van de situatie.
Voornamelijk heb ik het voorbeeld geplaatst omdat ik zelf dacht: als het mijn paard zou zijn, zou ik het een paar maanden vakantie geven om alles te laten bezinken.
Maar nu blijkt dat het helemaal niet zo verstandig is.
Dus inderdaad wat geleerd :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 17-08-11 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt