wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:41

Ja, het is een individuele sport, maar ik moet het toch echt samen met m'n paard doen.
Degene die de encyclopedie geschreven heeft denkt misschien dat een paard een ding met knopjes is...
Maar gezien jouw posts is het me wel duidelijk dat het jou alleen om je eigen eer gaat, Tendance.
Ik gun de eer graag aan m'n paard. :)
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 25-07-11 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:43

Nou, zonder een team om me heen zou ik het niet redden hoor :n

En niet alleen het 'team' ruiter en paard, maar ook de grooms, sponsors en het thuisfront hebben een grote rol in deze. Daarnaast uiteraard de begeleiding in de vorm van instructie maar ook de dierenarts, chiropractor, Paardentandarts en hoefsmid wil ik niet buitensluiten :)

Al met al een heel elftal! Maar het is maar net hoe je er in staat. Je kan er inderdaad individueel in staan maar ik doe het graag samen met het team, en in de ring ben ik één met het paard.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:44

Tendance schreef:
Ik vind dat juryleden vaak vergeten waar het B officieel voor bedoeld is.
De B is officieel bedoeld om als ruiter te laten zien, dat je het begin/basis voldoende beheerst om te mogen gaan springen. Veelal zie ik juryleden die daar zo wel te streng als te mild op letten. Het is maar weinig zo, dat het echt juist is.

Ze mogen wat mijn betreft de in de B strenger jureren, maar.wel correct na niveau en niet meer verwachten dan dat het is, en hier schuilen al een groot probleem, je kan in de B niet verwachten dat een jong paard al is het maar enkele passen kan veruimen, nog eenige vorm van verzameling kan vertonen, het gaat er hier om dat de ruiter capable genot is en voldoende rijkunstig gevoel heeft om het paard door het lijf te laten gaan en dit te onderhouden en of te kunnen herstellen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:45

Inderdaad Zooist, zonder dat hele team wordt het niks.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:47

Eens met het strenger beoordelen.
Maar een jong paard kan best een pasje verruimen.
Verzameling wordt niet gevraagd in de B.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:48

KarinvdM schreef:
Ja, het is een individuele sport, maar ik moet het toch echt samen met m'n paard doen.
Degene die de encyclopedie geschreven heeft denkt misschien dat een paard een ding met knopjes is...
Maar gezien jouw posts is het me wel duidelijk dat het jou alleen om je eigen eer gaat, Tendance.
Ik gun de eer graag aan m'n paard. :)

Wat doe jij negatief zeg en dat is niet de eerste keer. Volgens mij geef ik toch duidelijk aan, dat het mijn paard is, die het zo goed doet in de B.
Waarom doe je zo tegen me, want het slaat nergens op?
Ik gun altijd de eer aan mijn paard en vind dat mijn paard het verdiend om te winnen, alleen heeft hij daar zo weinig aan, want hij doet niets met dat lintje en zonder prijzengeld krijgt hij zijn eten ook wel.
Jij kunt nergens lezen dat ik zeg dat ik het alleen doe of wat dan ook. Ik zeg alleen dat het een individuele sport is. Het is toch ook ieder combinatie voor zich?
Paardenpolo, dat is een teamsport.

En als je doelt op dat ik gezegd heb, dat mijn Z1 paard niet de mogelijkheden heeft, dan is dat niet om mijn paard af te kraken, maar meer voor mezelf, zodat ik in mijn achterhoofd houd hoe moeilijk het voor haar en daarmee ook voor mij is.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 25-07-11 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:48

Moll schreef:
Ze mogen wat mijn betreft de in de B strenger jureren, maar.wel correct na niveau en niet meer verwachten dan dat het is, en hier schuilen al een groot probleem, je kan in de B niet verwachten dat een jong paard al is het maar enkele passen kan veruimen, nog eenige vorm van verzameling kan vertonen, het gaat er hier om dat de ruiter capable genot is en voldoende rijkunstig gevoel heeft om het paard door het lijf te laten gaan en dit te onderhouden en of te kunnen herstellen

Geen idee of Nederlands je moers taal is, maar deze post is mij niet helemaal duidelijk.Vi

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:49

Zooist schreef:
Nou, zonder een team om me heen zou ik het niet redden hoor :n

En niet alleen het 'team' ruiter en paard, maar ook de grooms, sponsors en het thuisfront hebben een grote rol in deze. Daarnaast uiteraard de begeleiding in de vorm van instructie maar ook de dierenarts, chiropractor, Paardentandarts en hoefsmid wil ik niet buitensluiten :)

Al met al een heel elftal! Maar het is maar net hoe je er in staat. Je kan er inderdaad individueel in staan maar ik doe het graag samen met het team, en in de ring ben ik één met het paard.

Dan nog blijft het daadwerkelijke rijden van de proef een ding tussen jou en je paard. Het zijn bij voetbal ook niet de supporters, ouders of trainer die het tot een teamsport maken..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:49

Moll schreef:
Wat ik vind, is dat de jury veel strenger mag jureren, het instromings niveau mag veel hoger liggen, echter vind ik het niveau van jureren belabberd er wordt teveel gekeken naar spektakel en niet naar correctheid.

In mijn opinie zou er veel meer gekeken moeten naar de correctheid van de oefening dan naar het totaal beeld, dat daar on het totaal plaatje móet kloppen is zeker zo, echter word er na mijn mening teveel met druk gereden en is de puurheid van het rijden ver te zoeken, het algemene niveau in de wedstrijd rijerij is dan ook belabberd laag, de algemene kennis eveneens.

hier ben ik het zo mee eens en dat heb ik in het eerdere topic ook een aantal keer aangehaald,maar dan krijg je zo onnoemelijk veel commentaar...
ik heb echt het idee dat velen nog niet op een geheel correct afgericht paard hebben mogen voelen hoe het hoort te zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:51

Zooist schreef:

Als een jong paard niet kan verruimen heeft hij ook niets in een springparcours te zoeken, want dan moet je toch vooruit en terug kunnen rijden, dus ik vind inderdaad dat ook een jong paard ook gewoon moet kunnen verruimen in de B.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:51

Zooist schreef:

Verzameling voor het uitgestekte, je móet eerst op het achterbeen komen alvoords je kan gaan veruimen, en ik ik heb het niet over verzamelen zoals het in de hogere klassen wordt gevraagd, echter zoals ik hier boven al aan geeft kan men niet veruimen zonder dat het paard op het achterbeen is geplaatst

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:53

Het heet ook niet voor niets individuele dressuur ;)

Neemt niet weg dat als je het thuisfront niet achter je hebt staan, je niet eens op wedstrijd komt. Grooms heb ik niet, zo rijk ben ik niet :))

edit: was reactie op Zooist, Karin en Tendance

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:54

Ik negatief?!? Waar ben ik negatief?
Tendance schreef:
Dan nog blijft het daadwerkelijke rijden van de proef een ding tussen jou en je paard. Het zijn bij voetbal ook niet de supporters, ouders of trainer die het tot een teamsport maken..

Onderschat de kracht van de supporters tijdens een voetbalwedstrijd niet...
Zonder trainer, fysio en alles daar omheen is een voetbalelftal ook nergens.

Zonder de tandarts, veearts, manueel therapeut en instructie ben ik, samen met mijn paard, ook nergens.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:55

Moll
Maar in de B starten vaak paarden van 3 of 4 jaar, die kunnen nog helemaal niet zo op de achterhand worden geplaatst volgens mij?
Een pasje verruimen, zoals in de B is nog geen uitgestrekte draf.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:56

Fitzroy schreef:

Neemt niet weg dat als je het thuisfront niet achter je hebt staan, je niet eens op wedstrijd komt. Grooms heb ik niet, zo rijk ben ik niet :))

Ik was er zelf niet op gekomen om inderdaad individuele dressuur als term te gebruiken. Dank je wel.

Gelukkig kan ik het wel redden zonder het thuisfront, want heb zelf een rijbewijs enzo, dus kom zeker wel op concours, maar ben inderdaad heel blij met mijn moeder en vader die liefdevol altijd met me mee gaan en de instructeur van wie ik les heb, die 1 keer in de week tijd voor me vrij maakt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:58

KarinvdM schreef:
Ik negatief?!? Waar ben ik negatief?
Tendance schreef:

Onderschat de kracht van de supporters tijdens een voetbalwedstrijd niet...
Zonder trainer, fysio en alles daar omheen is een voetbalelftal ook nergens.

Zonder de tandarts, veearts, manueel therapeut en instructie ben ik, samen met mijn paard, ook nergens.

De kracht ja, maar dat maakt het niet tot de term teamsport. Dat jij het zo voelt is helemaal goed, maar de officiele term is niet gebaseerd op de toeschouwers of wie dan ook die er omheen staat.
Het gaat mij om de daadwerkelijke term, niet om hoe het voelt.
En dan kan het paardrijden nog zo voelen als een teamsport, uiteindelijk moet je de opdracht zelf uitvoeren en is het dus individuele dressuur.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 25-07-11 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:58

Ik ga ook altijd alleen op pad, maar ik heb het ook over de kosten van onze o zo mooie sport. ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:59

Ja Moll, en ook dat kan een jong paard :j
Vergeet niet dat het hier om minimale verruiming gaat. Enkele passen is genoeg.

@Karin, Moll is woordblind. Je moet het soms even 30 keer lezen. Vaak past tie het zelf al
aan.

Tendence, B is allang niet meer alleen voor springen. De meesten gaan niet eens springen.

KarinvdM

Fitzroy schreef:
Grooms heb ik niet, zo rijk ben ik niet

mijn groom heeft geen keuze, anders krijgt hij niks te eten. :D
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 25-07-11 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Fitzroy schreef:
Ik ga ook altijd alleen op pad, maar ik heb het ook over de kosten van onze o zo mooie sport. ;)

Euhhhh die betaal ik ook allemaal zelf!

KarinvdM

Re: wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:00

Dat wist ik niet Zooist!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:01

mika11 schreef:
Moll
Maar in de B starten vaak paarden van 3 of 4 jaar, die kunnen nog helemaal niet zo op de achterhand worden geplaatst volgens mij?

3 a 4 jaar oud de leeftijd waar mee paarden worden gestart is al discutabel en dus een topic opzicht, als je een paard op zich wil laten veruimen móet het dier op zijn eigen 4 benen kunnen lopen, ander loopt hij in 2 delen en valt uit elkaar, en dit is in de B meer gewoonte dan uitzondering, het zo genoemde 5e been, en wanneer dit het geval is is het paard qua niveau nog niet B klaar.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:01

Zooist schreef:
Ja Moll, en ook dat kan een jong paard :j
Vergeet niet dat het hier om minimale verruiming gaat. Enkele passen is genoeg.

@Karin, Moll is woordblind. Je moet het soms even 30 keer lezen. Vaak past tie het zelf al
aan.

Tendence, B is allang niet meer alleen voor springen. De meesten gaan niet eens springen.

Dat klopt, maar zo staat het in de oude boeken nog steeds geschreven en dat is door de jaren heen nog steeds niet veranderd, alleen is iedereen het anders gaan interpreteren. Wat ik in principe niet erg vind, want er werd naar mijn idee vroeger bij lange na niet zo hard getraind voor een B proef, maar goed..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:02

Fitzroy schreef:

Nou, ik hoef mijn grooms ook niet te betalen hoor. Heb altijd een koeltasje met lekkers bij en na een lange dag doen we thuis een chineesje halen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:03

Moll schreef:
mika11 schreef:
Moll

3 a 4 jaar oud de leeftijd waar mee paarden worden gestart is al discutabel en dus een topic opzicht, als je een paard op zich wil laten veruimen móet het dier op zijn eigen 4 benen kunnen lopen, ander loopt hij in 2 delen en valt uit elkaar, en dit is in de B meer gewoonte dan uitzondering, het zo genoemde 5e been, en wanneer dit het geval is is het paard qua niveau nog niet B klaar.

Maar dat heeft niet altijd met leeftijd te maken. Ik zie om me heen veel paarden die ouder zijn en uit elkaar vallen.