Lusitana schreef:Goed punt, ik denk ook dat instructeurs realistisch moeten zijn in hoe goed en hoe ver ze kunnen begeleiden. Dit gezegd, vind ik niet dat het lesgeven/begeleiden/trainen op zich persee aan eigen rijniveau gekoppeld hoeft te zijn.
Ik ben van mening dat het een echt niet zonder het ander gaat.
Sjef kon nooit zo goed als anky rijden, maar hij heeft WEL op internationaal GP niveau gepresteerd. Hij had Anky en het A kader nooit kunnen begeleiden als hij nooit verder was gekomen dan L. Dus de trainer hoeft niet zo goed te zijn als de leerling, maar de trainer moet WEL noemenswaardige bagage hebben.
Lusitana schreef:Iemand die hobbymatig succesvol hoge school rijdt of paarden zelf opleid tot een behoorlijk niveau, is best in staat om iemand anders op hoog niveau te begeleiden, ook al heeft die zelf nooit een stap in de ring gezet.
Definieer 'succesvol hobbymatig hogeschool'... Daarnaast is naast het gewoon dressuurmatig goed rijden, het rijden van een wedstrijd weer een aanvullende vaardigheid. Daar kun je met allerhande zaken te maken krijgen waar je thuis niet mee te maken hebt. Essentieel is dan dat je een instructeur hebt die weet wat een ruiter op zo'n moment doormaakt. En dat kan een instructeur die zelf nooit eens de ring van binnen heeft gezien gewoon NIET weten.
Autorijden op de snelweg is ook iets anders dan autorijden in een competitie op een cirquit. Allebei autorijden, maar twee verschillende werelden.
Lusitana schreef:Het gaat tenslotte ook om feeling en didactisch vermogen en de kennis in huis hebben.
Goede didactiesche vaardigheden compenseren nooit een gebrek aan rijkunstige ervaring.
Lusitana schreef:Ik dacht eerlijk gezegd dat het verplicht was? Enfin, nogmaals, een camera er op richten en op groot scherm alles direct weergeven kan wellicht helpen.
Ook voor Lusitana: ook jij kunt federatievertegenwoordiger worden hoor. Kun je ook je steentje bijdragen.
Lusitana schreef:Ik ben voor het uitreiken van een "fair play" award per rubriek of per wedstrijd, naar gelang het animo en beschikbare prijzen. Als deze een gegarandeerde foto in plaatselijk nieuwsblad oplevert, bv zullen wellicht veel ruiters hun best doen om niet de fout in de gaan.
Ook de meeste verenigingen zitten te springen om vrijwilligers; in besturen en bij de organisatie van officiele en onderlinge wedstrijden. Je zou je kunnen opwerpen als bestuurslid of medeorganisator. Dan heb je een redelijk vrije hand om je eigen initiatieven in de praktijk te brengen. Goed voorbeeld doet volgen. En het is nog altijd effectiever om zelf het goede voorbeeld te geven, dan een ander te intrueren hoe zij volgens jou een goed voorbeeld moeten geven.