Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:46

cherie78 schreef:
Dan mag er eerst wel begonnen worden in de GP :+
Mijn redenatie daarachter is, dat heel veel wedstrijdruiters als een "berg" opkijken naar GP-ruiters.
En een voorbeeld-functie erin zien.

Deze ruiters weten meestal wel waar ze mee bezig zijn en dat niveau vraagt vaak een andere aanpak in de training dan op basis niveau.
Als er een jonge automobilist uit de bocht vliegt kunnen we tenslotte ook niet zeggen dat Shumacher zachter moet gaan rijden op het cirquit, omdat deze jong automobilist hem als voorbeeld zag...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:57

Ik ben even weggeweest en er zijn een paar dingen waar ik nog even op in wil gaan:
Electra63 schreef:
Ook recreatieruiters zie ik dingen doen die niet altijd goed zijn voor een paard. Laten we nu niet doen of er alleen misstanden zijn bij wedstrijdruiters.

Niemand doet alsof het alleen bij de wedstrijdruiters ligt, maar deze zijn nu eenmaal meer in het oog springend, en omdat ze georganiseerd zijn (ze zijn allemaal aangesloten bij een vereniging) zijn ze ook makkelijker te bereiken als we iets veranderd willen zien.

Abacab schreef:
Een heel groot deel van het probleem ligt er bij de KNHS zelf. Die vind iemand die ooit L of M geklasseerd geweest is al voldoende baggage hebben om een ORUN cursus te gaan volgen. Ook vind ik dat je als instructeur zo veel besef moet hebben dat je met een dergelijke achtergrond nog lang niet in staat bent combinaties te begeleiden. Dat niveau van fase 1 blijft hangen op het niveau van de manege beginnerslessen, juiste teugelvoering, juiste beenhulpen etc.
Ik vind serieus dat mensen met fase 1 zich zouden moeten beperken tot manegelessen. Dergelijken mensen liggen ten grondslag aan het bedroevende niveau op wedstrijden.

Goed punt, ik denk ook dat instructeurs realistisch moeten zijn in hoe goed en hoe ver ze kunnen begeleiden. Dit gezegd, vind ik niet dat het lesgeven/begeleiden/trainen op zich persee aan eigen rijniveau gekoppeld hoeft te zijn. Iemand die hobbymatig succesvol hoge school rijdt of paarden zelf opleid tot een behoorlijk niveau, is best in staat om iemand anders op hoog niveau te begeleiden, ook al heeft die zelf nooit een stap in de ring gezet. Het gaat tenslotte ook om feeling en didactisch vermogen en de kennis in huis hebben.
Maar het vinden van de juiste begeleiding is wel een struikelpunt. Ik heb het idee dat een aantal hun klanten een veer in de kont steken en een onrealistisch beeld van hun rijden geven en te snel aan wedstrijden laat mee doen.

Skygirl schreef:
Wat me sowieso wel een goed idee lijkt is dat bij het losrijden van zowel springen en dressuur een official toeziet.

Ik dacht eerlijk gezegd dat het verplicht was? Enfin, nogmaals, een camera er op richten en op groot scherm alles direct weergeven kan wellicht helpen.
En ook, dat wordt later genoemd, zelf gaan melden wat er loos is. Hoewel sommigen een oogje toeknijpen, met name bij bekendere ruiters, heb ik zelf jaaaren geleden op indoor Brabant meegemaakt.
De kinderen van de sponsors krijgen niet zo snel op hun kop als Mien van om de hoek... Want stel je verliest een sponsor. Geld speelt helaas inmiddels een te grote rol. het is mooi dat er geld ingestoken wordt, maar het heeft wat "bijwerkingen".

tteettt schreef:
- Denk aan kinderen die veelal hun Pony rijden zonder of met 1x pw begeleiding. (ouder zien niet in dat juist bij paard rijden goede begeleidingen een must is)
-Instructeurs met te weinig Bagage, en dus eigenlijk te onervaren.
-Een generatie die niet gewend is om op hun gedrag te worden aan gesproken, maar het wel heel normaal vindt om een mening over anderen te hebben.
-Ruiters die Absolut niet aan zelf reflectie doen.
-Een handels markt waar snel geld verdienen een must is.
-Een sport cultuur die meer op resultaat gericht is, dan op kundigheid.

- Er is niks met weinig les en begeleiding, als de kwaliteit zodanig is dat het blijft hangen en dat ze er wat mee kunnen. Huiswerk op maneges lijkt me best een goed plan! Dat bevorderd opletten en motiveert, helemaal als degene die het beste huiswerk heeft ingeleverd bv voorop mag rijden in de volgende les of zoiets.
- Instructeurs zouden verplichte stage moeten doorlopen in een andere regio of buitenland. Ik geloof heel erg dat verkeerde dingen elkaar wordt aangeleerd, dus kun je het beste iemand uit zijn egen groepje halen. Met een stage is er nog begeleiding en supervisie en kunnen ze nog bijgestuurd.
-Tja, het gebrek aan respect is iets dat niet zo makkelijk omkeerbaar is, maar:
een motiverend kamp kan een blijvende gunstige invloed heben. In Amerika hadden vroeger al ponykampen voor lastige kinderen en door de verantwoording over een dier en een ander (ze moeten elkaar helpen) veranderen ze langzaam. Voorheen zaten ook veel bij een ponyclub of rijvereniging, tegenwoordig wordt er individueel gelest en gestart. Deze mensen zou je kunnen bereiken met een (gratis?) zomerkamp waarin bv paardenwelzijn centraal staat en alle takken van paardensport geprobeerd kunnen worden. Het aantreden van idolen die een goed voorbeeld kunnen geven, is een goede bijdrage. Dit zou van de KNHS uit moeten gaan.
-Zelfreflectie is iets dat je moet leren en dat lukt niet als instructeurs en ouders alleen maar roepen hoe goed je bent. Begeleiding moet eerlijker/objectiever reageren en dialoog openen over wat er verbetert kan worden. Hier kan beeld ook enorm helpen. Ik raad mensen die niet tevreden zijn over wedstrijd resultaten, of bepaalde trainingsproblemen hebben, altijd aan om zich te laten filmen en vaak zien ze zelf dan ook in een oogopslag wat ze fout doen. Instructeurs zouden filmsessies in kunnen lassen en daar een bespreking over kunnen hoduen met de ruiter, waar de ouders bij zijn als dat wenselijk is (bij kinderen en tieners bv).
Mensne die aan de kant staan te kijken en wat fout zien gaan, moeten niet in de aanval gaan, maar vragen waarom er gedaan wordt wat er wordt getoond. Als ruiter dingen moet gaan motiveren/onderbouwen staat hij/zij in elk geval stil bij waar hij/zij mee bezig is. Als je aanvalt, voelt een ruiter zich gewoownlijk beledigd en reageren ze het hoogst waarschijnlijk af op het paard, desnoods zodra je weg loopt, dus dat is nooit handig. Een ruiter die al boos is, spreek je het best pas later aan. In kalme staat kun je beter communiceren. We heben dus allemaal de verantwoordelijkheid om dingen op een juiste manier aan te pakken als we iets veranderd willen zien.
- Ik weet niet wat te doen aan de consumptie maatschappij, behalve dat voldoening vinden in iets wat je werkelijk voor elkaar gekregen hebt op eigen kracht al of niet met begeleiding, maar zonder dwang en hulpmiddelen, enorm motiverend kan werken. Instructeurs kunnen daar aan mee werken door niet te snel iets maar goed te vinden, niet te snel naar hulpmiddelen te grijpen en echt een goede begeleidingsplan te volgen dat stapsgewijs een paard en de ruiter opleid. Ze moeten al beginnen met pas een wedstrijddatum bespreken als dingen bevestigd zijn, zodat niet snel nog dingetjes moeten worden aangeleerd omdat er al ingeschreven is...
Je kunt de "ego" maatschappij ook in het voordeel gebruiken.
Ik ben voor het uitreiken van een "fair play" award per rubriek of per wedstrijd, naar gelang het animo en beschikbare prijzen. Als deze een gegarandeerde foto in plaatselijk nieuwsblad oplevert, bv zullen wellicht veel ruiters hun best doen om niet de fout in de gaan.

Ik denk ook dat als op de bladen van de FNRS en de KNHS en het liefst ook de andere paardensport bladen paarden worden getoond die beheerst en "happy" met de neus voor de loodlijn en in een normale pose (niet in de "spaanse draf" die voor uitgestrekte draf moet doorgaan), en close-ups van goedliggende vriendelijke behanteerde bitten in monden toont etc, het algemene ideaalbeeld vanzelf onbewust verlegd wordt (er zijn er teveel -met name beginners die nog erg te beinvloeden zijn) die denken dat in de krul ideaal is) en het geeft meteen de paardensport een beter imago.
ik weet dat andere bladen die meer op recreatie ruiters gericht zijn dit al doen. Ze tonen over het algemeen het liefst zo vrij mogelijk gaande paarden.
dit is een van de redenen waarom recreatieruiters en wedstrijdruiters zo lijnrecht tegenover elkaar staan. Het BEELD dat ze van elkaar hebben.
Het negatieve beeld van de wedstrijdruiter kan door de media enorm beinvloed worden.

Dat is wat ik voor nu kan bijdragen in de discussie. Ik lees nog even weer bij,want jullie zijn al weer verder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:17

schoentje schreef:
Deze ruiters weten meestal wel waar ze mee bezig zijn en dat niveau vraagt vaak een andere aanpak in de training dan op basis niveau.
Als er een jonge automobilist uit de bocht vliegt kunnen we tenslotte ook niet zeggen dat Shumacher zachter moet gaan rijden op het cirquit, omdat deze jong automobilist hem als voorbeeld zag...

Dat is geen vergelijk, een goed voorbeeld is immers nooit iets slechts om te volgen!
Daarbij zal elke coureur iedere fan vertellen dat ze zich op de weg aan de regels moeten houden en zelf scheuren ze over het algemeen ook alleen op het circuit.
Een goed voorbeeld doet goed volgen en "weten waar je mee bezig bent" is niet genoeg als verweer als waar je mee bezig bent er uit ziet als beulerij.
Het zeggen van "ik kan dat doen, maar een beginner niet" houdt de beginners niet tegen om het toch te proberen. Goed onderbouwen waarom dingen niet gedaan kunnen worden door beginners is beter, maar het is nog niemand gelukt om een aanneembaar uitleg te geven wat onkieze methodes betreft.
GP rijden houdt wel moeilijker oefeningen in, maar dat wil niet zeggen dat ze een goed voorbeeld kunnen geven in het bereiken van lichtheid en harmonie via een normale weg. Zelfs kinderen zullen merken dat je dat niet kunt bereiken met middeltjes of dwang. Wat ze nu laten zien is wel te bereiken met middeltjes en dwang, zie ook de grote populariteit van "touwtjes"(overigens oorspronkelijk uit de springwereld) en de diverse hulpteugels. Ze zien hoofden die heen en weer gevraagd worden of tegen de borst getrokken worden. Als dat soort dingen wegblijven, hebben ze ook geen voorbeeld dat ze na willen streven. Ze bedenken dat soort dingen zelf niet zo snel en kunnen zich dan ook niet schuilen achter "die topruiter doet het, dus is het goed, of dus kan het geen kwaad".
(Dat is meer jouw voorbeeld, iets slechts doen en je dan schuilen achter een beroemdheid).

Het zou mooi zijn als aan de top werkelijk altijd het toppunt van samenspel tussen ruiter en paard te zien was ipv "submissie" dat bruut is afgedwongen. Dat werkelijk het doel van dressuur te zien was. Dat paarden zich bv kalm en beheerst toonden, afwachtend bleven bij het halthouden, echt van de grond kwamen bij de piaffe, zuivere uitgerekte draf toonden ipv spaanse draf etc.
Als de idolen pleiten voor goed de trainingsschaal volgen, niet te vroeg inrijden, langzaam opleiden, goede begeleiding zoeken etc, heeft dat een positievere invloed dan iets laten zien dat tegen alle regels indruist en waarvan ze zeggen "dat moeten jullie niet nadoen".
Ik zou ook graag de fairplay award zien op de internationale concoursen bv.
Verkiezingen van de beste ruiter via een formulier waarop staat waar ze aan moeten voldoen. Dat houd ook die ruiters bewuster.

Ik wil wel even met klem er op wijzen dat er ook ontzettend veel vriendelijke ruiters zijn op alle niveaux, inclusief de top.
Maar het gaat hier toevallig over slechte dingen en slechte voorbeelden en wat daar aan veranderd zou kunnen worden.

Ruiters die mediabelangstelling krijgen, zouden zich bewuster moeten zijn van wat ze uitdragen. Dat kan helpen.

Is het niet opvallend dat de springruiters aan de top onwijs populair zijn en nauwelijks slechte kritiek krijgen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:26

Lusitana schreef:
Goed punt, ik denk ook dat instructeurs realistisch moeten zijn in hoe goed en hoe ver ze kunnen begeleiden. Dit gezegd, vind ik niet dat het lesgeven/begeleiden/trainen op zich persee aan eigen rijniveau gekoppeld hoeft te zijn.

Ik ben van mening dat het een echt niet zonder het ander gaat.

Sjef kon nooit zo goed als anky rijden, maar hij heeft WEL op internationaal GP niveau gepresteerd. Hij had Anky en het A kader nooit kunnen begeleiden als hij nooit verder was gekomen dan L. Dus de trainer hoeft niet zo goed te zijn als de leerling, maar de trainer moet WEL noemenswaardige bagage hebben.

Lusitana schreef:
Iemand die hobbymatig succesvol hoge school rijdt of paarden zelf opleid tot een behoorlijk niveau, is best in staat om iemand anders op hoog niveau te begeleiden, ook al heeft die zelf nooit een stap in de ring gezet.

Definieer 'succesvol hobbymatig hogeschool'... Daarnaast is naast het gewoon dressuurmatig goed rijden, het rijden van een wedstrijd weer een aanvullende vaardigheid. Daar kun je met allerhande zaken te maken krijgen waar je thuis niet mee te maken hebt. Essentieel is dan dat je een instructeur hebt die weet wat een ruiter op zo'n moment doormaakt. En dat kan een instructeur die zelf nooit eens de ring van binnen heeft gezien gewoon NIET weten.

Autorijden op de snelweg is ook iets anders dan autorijden in een competitie op een cirquit. Allebei autorijden, maar twee verschillende werelden.

Lusitana schreef:
Het gaat tenslotte ook om feeling en didactisch vermogen en de kennis in huis hebben.

Goede didactiesche vaardigheden compenseren nooit een gebrek aan rijkunstige ervaring.

Lusitana schreef:
Ik dacht eerlijk gezegd dat het verplicht was? Enfin, nogmaals, een camera er op richten en op groot scherm alles direct weergeven kan wellicht helpen.

Ook voor Lusitana: ook jij kunt federatievertegenwoordiger worden hoor. Kun je ook je steentje bijdragen.

Lusitana schreef:
Ik ben voor het uitreiken van een "fair play" award per rubriek of per wedstrijd, naar gelang het animo en beschikbare prijzen. Als deze een gegarandeerde foto in plaatselijk nieuwsblad oplevert, bv zullen wellicht veel ruiters hun best doen om niet de fout in de gaan.

Ook de meeste verenigingen zitten te springen om vrijwilligers; in besturen en bij de organisatie van officiele en onderlinge wedstrijden. Je zou je kunnen opwerpen als bestuurslid of medeorganisator. Dan heb je een redelijk vrije hand om je eigen initiatieven in de praktijk te brengen. Goed voorbeeld doet volgen. En het is nog altijd effectiever om zelf het goede voorbeeld te geven, dan een ander te intrueren hoe zij volgens jou een goed voorbeeld moeten geven.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:34

Lusitana schreef:
Is het niet opvallend dat de springruiters aan de top onwijs populair zijn en nauwelijks slechte kritiek krijgen?

Waar ligt dit volgens jou aan dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:37

listiglistje schreef:
@joenohoe jajajablablabla alle juryleden deugen niet en ik beul en martel mijn paard :Y) die gaat binnen een jaar naar de slacht en is kapotgereden :')

Get a life zeg...hoe kun je dat nu beoordelen vanachter je toetsenbord :+

Hoe is het met het hoofd ??? Dat zeg ik niet en dat zegt niemand hier, kennelijk voel je je aangevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:40

listiglistje schreef:
Jollien een brief schrijven klinkt leuk, aaleen ben ik bang dat het niets uithaalt....
Een official moet het terplekke constateren (of er moeten bij een gewoon persoon getuigen zijn) anders vrees ik dat je weinig kunt....

Gisteren was ik ook naar een wedstrijd wezen kijken en de organisatie kwam naar ons voor advies (ik stond samen met een jury te praten).
Er scheen een combinatie te hebben gereden met een niet toegestaan bit.
Maar zolang een official of een jury dit niet ter plekke opmerkt en zo'n combinatie uitsluit heb je geen poot om op te staan!
Achteraf is het dan alleen maar klagen door de rest....

Wat heeft een niet correct bit te maken met waar we het hier over hebben, namelijk het beroerde niveau van sommige wedstrijdruiters ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:50

listiglistje schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens! De echt buitensporige gevallen op concour daarbuiten gelaten, maar gelukkig is die laatst genoemde groep sterk in de minderheid....eerder uitzondering imo!

Niks uitzondering, dat is het punt nu juist. Paarden van achter bijgeprikt van voren tegengehouden, gedwongen houding, onplezierige uitstraling. Want ja hij moet aan de teugel op wedstrijd en daar doen ze alles voor... En maar prikken met die sporen waar op het laatst niet meer op gereageerd wordt want ze voelen ze steeds omdat de tenen als kapstokjes naar buiten steken. Net een reclame van Drenthe doet wat met je, je ziet het paardenhoofd heen en weer gaan door het gezaag. Een jury zei ooit tegen mij, als ze nee schuddend binnen komen dan willen ze geen winstpunt, met andere woorden, als hij ze teveel de handen zag gebruiken kregen ze geen punt.
Vorig jaar op concours was er voor het eerst ZZ-L, /daar reed een meisje op een Fries en daar werd ik stil van. Handen stil, hoofd paard mooi stil, benen mooi stil alleen gebruiken als dat nodig is. Paard zag er tevreden uit en liep heerlijk, het kan dus nog wel... Maar als je verder keek, op het terrein waar de B en de L reed... ik ben er bij weg gelopen, sommigen waren te erg om naar te kijken met gezaag, geschop en gemep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:52

Liselot schreef:
dat vind ik appels met peren vergelijken. Ook als je geen wedstrijden rijdt weet je dondersgoed dat het verkeerd is als je je paard schopt en slaat om niets, of dat je hem rammels in de bek geeft
en daarbij kan en recreatieruiter prima zien als een paard ontspannen en aan de hulpen is, daar hoef je echt geen Z voor gereden te hebben ;)

Jij snapt het Liselot, iemand met een beetje gezond verstand kan dat zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:53

schoentje schreef:
Liselot schreef:
schoentje: waar hoor je mij dat zeggen? Ik zeg alleen dat het geen zak uitmaakt dat je wedstrijd of recreatieruiter bent. Je kan mij niet vertellen dat ruiters die hun paard na een weigering afronselen denken dat het normaal is en gewoon door de beugel kan. Over het algemeen weten ze heel goed dat ze fout zitten, alleen willen ze dat niet toegeven aan hunzelf

Ik denk dat het vaak te maken heeft met wedstrijdspanning en onmacht. Achteraf hebben deze mensen vaak spijt van hun gedrag.
Daarom is het goed deze discussie te hebben en mensen erover na te laten denken. Als deze groep onwetende terplaatsen aangesproken worden op hun gedrag door een official, dan kan dat misschien wel wat schelen. Laat Joolien die brief dus maar schrijven naar de KNHS.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt schoentje, maar dat is GEEN excuus, helemaal niet als het vaker gebeurt. En voor de rest heb je ook een punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:57

listiglistje schreef:
Ja maar een buitenstaander/toeschouwer kan het gevoel of moment onjuist interpreteren :)

(Flink) Pak op de broek is niet verkeerd indien nodig en juist getimed (dus niet afronselen ;) )
Voorbeeldjes:
Springen: paard weigert altijd vies (buiten toedoen van ruiter, dus geen ruiterfout)
Dressuur: Paard is tegen het been, één flinke schop, maar dan zeker niet voor op de rem trekken!

Beter 1 x goed de boodschap als 10 x half...thuis voedt je je kinderen ook op wat wel en niet mag, ander gaan ze ook over grenzen heen.

Wat een onzin, dan moet je niet op wedstrijd gaan, dan moet je zorgen dat het paard weer voor je wil springen, thuis. Pak op broek is altijd verkeerd, opvoedkundige tik niet. En een paard is niet tegen het been, dat noem je niet voor het been zijn, dus niet naar het been luisteren. Wat er meestal gebeurt als mensen paard een flinke schop geven dat hij vooruit schiet en vervolgens in zijn bek gerukt wordt omdat men daar niet op bedacht is... Als je training thuis voor elkaar is, er is vertrouwen, dan is het op wedstrijd ook ok en dan hoef je je paard geen pak op zijn donder te geven, heb ik in elk geval nooit hoeven doen, bij geen van mijn paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:58

listiglistje schreef:
Maar een ander ziet of voelt niet wat er aan vooraf gaat....en die ziet jou meppen of schoppen...snappie ;)

Als jij paard kunt rijden hoef je niet te meppen of te schoppen, dan kun je met kleine hulpen toe of een tikje met de zweep. Ik ken je niet, maar zoals je schrijft klink je als het typische voorbeeld van het soort wedstrijdruiter dat ik liever niet zie, als je in de praktijk brengt wat je schrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:59

linky schreef:
De mentaliteit van ruiters en hun begeleiders hebben er bij mij toe geleid dat ik mezelf al in het jaar 2000 heb laten uitschrijven als juylid bij zowel het springen als de dressuur.
Dat ouders me gingen bedreigen en 's avonds thuis opbellen om verantwoording af te leggen was de spreekwoordelijke druppel.
Ik kom nog wel eens op een wedstrijd maar kijk dan met stijgende verbazing naar de verbeten gezichten van de ruiters en de in elkaar getrokken paarden, de goede kleine minderheid niet meegerekend.

En zo is het maar net jammer genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:00

Liselot schreef:
Listigliesje:
als ik op het voorterrein kijk en ik zie iemand die zijn of haar paard 1 mep of schop verkoopt kijk ik daar niet echt van op hoor. Helemaal niet als ik zie dat die persoon dan netjes doorrijd.
Wanneer het mij echter wél opvalt en wat ik helaas veel zie gebeuren is het stelselmatig schoppen en slaan, of zelfs tegelijk schoppen omdat ie niet naar voren wil, maar dan wel flink aan de teugels trekken.
Denk ook dat het gros van mensen die rijden het verschil wel kunnen zien tussen een terechte tik en "afronselen". En nee, daar hoef je geen wedstrijden voor gereden te hebben, gezond verstand is voldoende ;)

Volledig mee eens, dat is dus ook wat ik bedoel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:01

@ Joenohoe: Is federatievertegenwoordiger ook geen leuk baantje voor jou?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:02

schoentje schreef:
Lusitana schreef:

Waar ligt dit volgens jou aan dan?

Ik weet het niet precies, het is dan ook een vraag... :D

Maar hun imago wordt niet zo geschaad door de enkelingen die door de geschiedenis heen over de schreef zijn gegeaan, als bij mensen in de dressuursport.
Ik denk dat dat weer deels komt omdat ze niet de media zoeken om toestanden uit te vechten en dat ze makkelijk benaderbaar zijn (of lijken).
Over het algemeen is het een redelijk rustig, gesloten volk. Trainingen zijn bij hen ook heus echt niet allemaal even prettig (dat jullie niet denken dat ik denk dat er geen smetje aan de springsport zit), maar wat er naar buiten komt op wedstrijden ziet op topniveau (niet zozeer op de gewone concoursen)er wel vriendelijk en kalm uit. Veel ruiters zijn royaal met belonen, blijven rustig, stoppen gewoon midden in een parcours als ze denken dat het niet gaat, er wordt hier en daar bitloos getoond, iets wat dan weer vriendelijker lijkt dan een stang- en trens (die op zich zeer vriendelijk is, moet ik er bij zeggen, maar er zijn nu eenmaal mensen die overtuigd zijn dat elk bit erg is en een dubbel bit dubbel erg ;) *), en dat zijn toch wel goede voorbeelden als het gaat over om paardvriendelijk, wat men graag ziet.
Er zijn ook zulke voorbeelden in de dressuur, en toch worden ze nog overschaduwd door de slechte.
Ik denk toch dat de grootste "schuld" bij de soort media aandacht ligt.
Beetje "wat niet weet, dat niet deert" idee. We weten van sommige topdressuurpaarden bijna wanneer ze scheiten bij wijze van spreke, en iedereen heeft daar dan ook een mening over, ze worden bijna openbaar bezit (neem nu het hele Totilas gebeuren) van de springpaarden weten we nauwelijks de namen. Als ik vraag wie de pentakampioene (dat is dus 5- voudig kampioen) van springen van Portugal is, weet niemand het. Als je vraagt om de naam van een willekeurige Portugese dressuurruiter, komen er een paar die er wel een weet te herinneren van bv de Olympische spelen of een clinic in Nederland.
Springsport wordt heel summier weergegeven in de media.
Er is gewoon meer wereldwijde aandacht voor het dressuurgebeuren en met name schandaaltjes, lijkt het wel.

*In dit kader wil ik zeggen dat bitloos bij dressuur en dan dus gewoon tussen de rest en niet apart, ook kan bijdragen aan een beter imago.

(Voor de duidelijkheid: ik ben zelf niet anti bit, rijdt zelf van hoofdstelloos tot met stang- en trens en alles er tussen)

Achteraf typefouten verwijderd
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-07-11 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:03

Mijn mening is, dat er best eens iets gebeurd wat niet hoort, maar dat velen van jullie het overdrijven wel hebben uitgevonden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:08

Lusitana schreef:

Waar ligt dit volgens jou aan dan?[/quote]

HOE iemand een parcours foutloos rondkomt is minder van belang dan de manier waarop een dressuurruiter zijn proef aflegt. Daarom ligt ALLES wat een dressuurruiter doet extreem onder een vergrootglas.

Als we met hetzelfde kritische oog naar springruiters zouden kijken dan zouden der springruiters er ook niet zonder kleerscheuren afkomen (en dan letten op details als tegen de hand komen, niet stilstaat tijdens het groeten, achter de loodlijn gaan etc. ect.)

En het is maar goed ook dat de nadruk op dat soort details niet bij de springruiters ligt. De 'dressuur' tussen de hindernissen moet bij de springruiters gewoon functioneel zijn en niet per se mooi. Als het paard maar over het hout gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:10

jasmijn78 schreef:
@ Joenohoe: Is federatievertegenwoordiger ook geen leuk baantje voor jou?

Ja dat lijkt me erg leuk (door mijn werk zeer ervaren in het omgaan met lastige mensen :-)), maar mag dat wel als je geen wedstrijden rijdt ? Ben sinds het ongeluk van mijn paard in 2007 geen lid meer van een rijvereniging.

Anoniem

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:16

Dat mensen het niet zien, en vinden dat het allemaal wel meevalt, dat is een soort van 'bedrijfsblindheid'.
Ik weet zeker wanneer we allebei naar dezelfde wedstrijd zouden kijken, dat 'jij' je prima vermaakt en geen ellende ziet (of misschien één paard dat gepijnigd wordt) en dat ik me absoluut niet vermaak en één en al ellende zie en doodziek naar huis ga.
Het is maar net wat je zelf geaccepteerd en normaal vindt (en blijkbaar ook hoe je zelf met je paarden omgaat en rijdt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:18

Tendance schreef:
Mijn mening is, dat er best eens iets gebeurd wat niet hoort, maar dat velen van jullie het overdrijven wel hebben uitgevonden.

Niet echt, heb je wel eens gezien hoe gestressed sommige mensen op een wedstrijd zijn, hoe ze zich soms afreageren op hun paard of op de mensen die met hun mee zijn om te helpen? En ja het niveau... Paard moet met kop in krul dus er wordt geplukt en gezaagd en gerukt, hoe vaak zie je iemand die lachend een proef rijdt en niet gestressed en gespannen. Hoe vaak zie je iemand een proef rijden die er ontspannen uitziet alsof het geen moeite kost en de ruiter zit te genieten ? Te vaak zie ik het andere. Hoeveel mensen halen hun gevoel van eigenwaarde uit hun winstpunten ? Te veel... En als ik het over mezelf heb, mijn paard liep op de leeftijd van bijna 4 haar eerste B-proefje en men verwonderde zich dat ze zo fijn liep, hoofd stil en mooi in aanleuning, alleen op de momenten dat er wat moest gebeuren hoefde ik mijn been maar te gebruiken en niet voortdurend zitten drijven of te porren ? Zo moet het eruit zien mijns inziens, zonder verbeten smoelwerken, gespannen handen en een paard in de stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:19

JoviBan schreef:
Dat mensen het niet zien, en vinden dat het allemaal wel meevalt, dat is een soort van 'bedrijfsblindheid'.
Ik weet zeker wanneer we allebei naar dezelfde wedstrijd zouden kijken, dat 'jij' je prima vermaakt en geen ellende ziet (of misschien één paard dat gepijnigd wordt) en dat ik me absoluut niet vermaak en één en al ellende zie en doodziek naar huis ga.
Het is maar net wat je zelf geaccepteerd en normaal vindt (en blijkbaar ook hoe je zelf met je paarden omgaat en rijdt).

Mooi gezegd JoviBan, zo had ik het ook willen zeggen tegen vnl. listinglistje.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:25

JoviBan schreef:

Ook dat neemt extreme vormen aan... De categorie die per definitie alles maar zielig vind wat een ander, behalve zijzelf, met een paard doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:25

@ jasmijn ,ja hoor dat lijkt me wel wat, als ik mn minderen opgevoed heb,klaar ben met mn werk [kwekerij en stalling ] hulp in de huishouding krijg,niet meer op wedstrijd ga en niet meer les hoef te geven,kortom nog even wachten,maar dan lijkt t me zeker wel wat *D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:31

Wat die bedrijfsblindheid betreft:
Vandaar dat ik uitwisselingsprogrammas slim vind. Kijkje in de keuken bij een ander kan meningen veranderen en beter zelfbeeld geven. Bij gelijksgezinden krijg je geen kritiek en zie je geen fouten (of vind je ze niet zo erg)."
wat "normaal" is kan worden bijgesteld, want wat hier normaal is, is daar misschien niet zo normaal. Dan krijg je een ruimer beeld.

Ik vind het ook jammer dat er een groep is die sporen en zweep en bit bij voorbaat erg vinden. Dan weten ze dus niet écht wat ze doen en waar ze voor zijn. Ze verdiepen zich niet voordat ze een anti standpunt aannemen.
Ik weet niet goed wat we daaraan kunnen doen.
De diverse anti-sites die alles eenzijdig belichten, werken verkeerde ideeën in de hand.