Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Air schreef:Whinnylando: Vwnw kan niet afgedwongen worden. Dus niet 'gevraagd' worden.
cherie78 schreef:Whinnylando, je "moet" Ernest van Loon ook totaal niet "naast je neer leggen", het was een "paardenman" pur sang![]()
Sommigen gaan alleen op professor af, om Ernest van Loon als circusartiest te veroordelen.
Maar Fillis was ook een circusartiest, letterlijk!!
En als men nu gewoon eens "klassiek" gaat denken over een paard en paardrijden, denk ik dat er al meer gewonnen is dan al wat die circusartiesten verkondigen bij elkaar.
Ernest van Loon is minder 'circusartiest' dan Fillis was.
Citaat:Als Fillis werkelijk zo'n goede reitmeester zou zijn, waarom reed Fillis zijn paarden dan in alle tempi en overgangen met dezelfde hoofd- en halshouding?
Professor schreef:Of ik heb het niet kunnen vinden, maar wij hadden het toch erover wat het verschil van beenzetting is tussen wijken voor de kuit en appuyeren?
Nu zijn er heel wat uren voorbij maar niemand geeft enige reactie.
Professor schreef:Het is jammer dat u net naar het verkeerde moment kijkt, dit is waar iedereen naar kijkt, juist het andere moment van het niet kruisen.
Welk achterbeen maakt men aktief, denkt u daar eens aan?
Of beter wat doet het binnenachterbeen anders bij de verschillende oefeningen?
Professor schreef:Het is jammer dat u net naar het verkeerde moment kijkt, dit is waar iedereen naar kijkt, juist het andere moment van het niet kruisen.
Welk achterbeen maakt men aktief, denkt u daar eens aan?
Of beter wat doet het binnenachterbeen anders bij de verschillende oefeningen?
Professor schreef:Of ik heb het niet kunnen vinden, maar wij hadden het toch erover wat het verschil van beenzetting is tussen wijken voor de kuit en appuyeren?
Professor schreef:cherie78 schreef:De moment-opname is niet helemaal identiek aan elkaar, maar dat is er wel bij te "bedenken"
En nog een moment-opname van een travers (lijkt ook wel een zelfde beenzetting te hebben)
Dus u vind dat de buitenzijde hetzelfde is?
cherie78 schreef:Wie heeft het daarover??
Behalve jij dan in je vraag (wel een "domme" vraag)
Weet jij welke foto degene is, van de travers
murphy102 schreef:Professor schreef:Of ik heb het niet kunnen vinden, maar wij hadden het toch erover wat het verschil van beenzetting is tussen wijken voor de kuit en appuyeren?
Bij het wijken voor de kuit treden de bínnenbenen voorwaarts-zijwaarts over de buitenbenen. De binnenbenen zijn altijd de benen aan de zijde van de stelling, dit is immers bínnenkant.
Bij het appyueren zijn het de buítenbenen die in voorwaarts-zijwaartse beweging voorlangs kruisen!
murphy102 schreef:CharleyT, dat klopt!
Ik denk echter dat Professor op zoek is naar een ander antwoord, aangezien wijken voor de kuit en appuyeren 2 totaal verschillende oefeningen zijn.
Het wijken is een losmakende gehoorzaamheidsoefening en appuyeren is een buigingsoefening waarvan het wijken "onderdeel" is.
Bij het appuyeren komt het buitenachterbeen onder het zwaartepunt van het lichaam. Het paard buigt om het binnenbeen van de ruiter (dus in de richting waarin het gesteld is, rijrichting) en zodoende wordt het binnenachterbeen gestimuleerd in de richting van het buitenvoorbeen en zorgt dus voor de lengtebuiging.
Het belangrijkste bij het appuyeren is dat dit heel voorwaarts gereden dient te zijn.
quadripes schreef:@whinnylando: jij hebt kennelijk het concept training nog niet begrepen dat je het nodig vindt om een sneer te geven? of je snapt je eigen zin 'met rijden leer je elke dag' niet helemaal.
en ik ben een fel tegenstander van de AR omdat ik weet hoe het gaat en wat er wordt verkondigd en hoe slecht paarden ervan worden. Ik heb me erin verdiept. En ik ben niet de enige in dit topic die dat vindt, maar misschien wel een van de weinigen die dat durft (?) te schrijven.
waarom zou je, als je dan klassiek bent opgeleid en waarschuwingen krijgt mbt dit onderwerp, jezelf gaan bezig houden met het werk aan de hand volgens Baucheristische opvattingen? waarom zou jij dan in dezelfde valkuil stappen als ik en een aantal andere mensen hier?
Ik ben hier gaan kijken omdat ik me wou verdiepen in klassieke dressuur. Eenmaal hier leerde ik in 3 bladzijdes dat wat ik altijd al deed als klassiek benoemd kan worden. En hetgeen wat ik nog wil gaan verkennen is het werken aan de hand. Ik dacht dat dit een versus topic was (foutje) en vandaar de link naar het filmpje op de site van Marijke. Vond dat een mooie vergelijking. Dat wil dan niet zeggen dat ik me e compleet op een rijmethode ga storten. Ik neem ervan mee van wat ik denk dat goed is en bij mijn manier van rijden past. Heb er een aantal dingen van uitgeprobeerd, aan de hand, en liep al gelijk tegen "technische" problemen aan. Dus ik kan goed begrijpen dat het je tegenstaat als je compleet op die manier gaat rijden.
geef daar dan eens antwoord op zonder te vallen in persoonlijke aanvallen en sneren enz. in dit topic discussieren we graag met elkaar. gisteren hebben we het over het appuyement gehad en daar is ook niemand boos geworden op elkaar.
Sorry ik voelde me aangevallen door jou omdat je me (waarschijnlijk onbedoeld) een aantal stickertjes opplakt.
dus... er komt nu informatie jouw kant op, dat AR niet klassiek is en ik ben niet de enige die dat zegt voordat je daar dadelijk dan weer over begint. Jij zegt klassiek te zijn. Waarom zou je je dan gaan inlaten met iets dat niet klassiek is en waar je paard (dus) niet beter van wordt? dat kun je nalezen in het andere topic, daar is informatie over, er is al over gediscussieerd.
Ik heb nog de tip gegeven dat je dan beter bij andere mensen te rade kan gaan.
Daar heb ik nu toch mede ook dit topic voor? Ik wil wel eens weten hoe anderen hun weg erin volgen![]()
Citaat:Het wijken is een goede zijdelingse gymnastiserende oefening, die niet zo belastend voor het paard is als andere voorwaarts-zijwaartse bewegingen.
Het is niet zo belastend omdat de benen niet zo sterk kruisen.
Citaat:Appuyementen gymnastiseren het paard meer in zijn lengte-as, stimuleren de zijwaartse beweeglijjkheid van de schouder- en heupgewrichten en verbeteren de gewichtsopname van de achterbenen.
Een appuyement is zowel een verzamelde als een verzamelende oefening.
Citaat:Een appuyement is ook eigenlijk een soort "examen". Omdat aan deze oefening heel vlug de "zitfouten" te zien zijn.
Citaat:Voorwaarts moet een paard altijd gereden worden.
Voorwaarts niet verwarren met hoger tempo of sneller (wat tegenwoordig 'in" lijkt te zijn)