LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:45

Maar wat ik me nu bedenk, als je alleen maar LDR rijd, dan bouwt hij nooit de goede spieren op die hij boven het ZZ zwaar nodig heeft..?
Maar waarom zijn die paarden dan van top tot teen gespierd terwijl ze de rug -schijnbaar- dan niet gebruiken?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:58

als je traint bouw je spieren op, maar of je ook de juiste spieren opbouwt dat is weer wat anders. en de LDR paarden worden op kracht getraind omdat zij zich omhoog moeten duwen voor meer spektakel aan de voorkant krijgen zij enorme schouderpartijen.

maar waar de werkelijke spieren horen te zitten (aan de achterkant) daar vallen die paarden door de mand.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:10

Maar als je paard geen spieren aan de achterkant heeft dan kom je toch nooit zo hoog? :+
Thuis vraag je alles meer, dus overdreven stelling etc.
Ik rijd hem thuis soms ook dieper voordat ik hem opricht

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:13

_Amigo schreef:
Maar als je paard geen spieren aan de achterkant heeft dan kom je toch nooit zo hoog? :+
Thuis vraag je alles meer, dus overdreven stelling etc.
Ik rijd hem thuis soms ook dieper voordat ik hem opricht

Wat bedoeld u met de eerste zin kom je nooit zo hoog??
En hoe richt u op met de hand of komt het door de verzameling?
Door het meer dragen van de achterhand ontwikkeld men meer de broek spieren en die zijn bij LDR gereden paarden niet aanwezig.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:17

Ik bedoel daar mee op hoog niveau :)
Ik vind deze toch niet op de voorhand lopen?
http://www.dressuurstal.be/images/Den_B ... _8834b.jpg

Edit: ik rijd hem eerst laag en diep, 10 min. ong, dan pak ik hem op en gaat hij vanzelf opgericht lopen meestal.
Hij loopt vaak van achter naar voren, soms valt hij wel op de voorhand, maar dat ligt dan vooral aan mij.
Laatst bijgewerkt door Amiigo op 17-06-11 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:17

kijk nou eens naar dat ielige kontje... en dat paard gaat dus echt wel op de voorhand en in absolute oprichting... als ze hem van voren los zou laten zou ie zo op zn snufferd gaan

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:21

quadripes schreef:
kijk nou eens naar dat ielige kontje... en dat paard gaat dus echt wel op de voorhand en in absolute oprichting... als ze hem van voren los zou laten zou ie zo op zn snufferd gaan

Lijkt wel een renpaard zo van de baan...... *\o/*

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:22

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:27

ja maar deze discussie hebben we volgens mij al eerder gehad: deze paarden gaan niet werkelijk op de achterhand.

de passage is geen passage, maar een zweefdraf die is uitgebouwd. een zweefdraf is een 'gang' die je krijgt als je het paard van voren tegenhoudt en genoeg drijft. dan gaat het omhoog. deze wordt door heel veel mensen aangezien als een passage en ziet er spectaculairder uit (krachtiger bedoel ik daarmee). de werkelijke passage is veel trager van beweging en veel minder spectaculair om te zien. en die duurt ook veel langer om te trainen. zweefdraf 'biedt een paard vanzelf aan' - de werkelijke passage niet.

de piaffe van deze paarden toont geen Hankenbiegung maar is in feite een soort draf op de plaats geworden. waarbij de absolute oprichting ervoor zorgt dat het paard niet naar voren wegkan dus dan als oplossing achterover 'wegzakt'. in feite schuif je zo de achterhand er kunstmatig onder. dat is Baucher. het paard moet dat wel doen omdat het anders achterover zou klappen. dus de achterbenen vangen die krachten op.

dat kun je ook heel goed zien op foto's van 'passages' van sommige van deze paarden, daarbij zie je het achterbeen helemaal achter de massa stappen waardoor de rug en achterhand dalen. maar dat komt dus niet door relatieve oprichting en verzameling en Hankenbiegung, maar omdat de energie niet langs voren weg kan (doordat hij wordt tegengehouden door de ruiterhand) en er dus langs achteren uit moet.

vandaar dat zij ook geen levade kunnen tonen uit piaffe maar wel een prachtig achterwaarts... vaak nog gepaard met bokken ook. heel bijzonder, want piaffe is voorwaarts en opwaarts.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:07

_amigo, lieverd.. ik vind je een droppie echt... Maar wat wij onze paarden vragen is bij lange na nog geen oprichting. En dit bedoel ik niet om te kraken maar je rijd hem bij lange na niet van achteren naar voren. Anders zou hij niet op de voorhand duiken...

Niet dat ik het allemaal goed doe hoor mop :+

Ik heb ook nog een lange weg te gaan voor ik uberhaupt denken mag aan verzamelen en oprichting vragen. Mijn paard en ik moeten allebei nog naar ''de juiste'' manier toegroeien en bespiering kweken.

Om weer verder te gaan met de discussie: Hoe zou dit paard getraind zijn?

http://www.hunterjumpernews.com/wp-cont ... lassic.jpg

Zo te zien is hij fijn in de hand en hij lijkt in balans (alleen jammer dat de ruiter zijn
schouder optilt en hand.. hij lijkt wel iets naar rechts te zakken?... volgens mij is dit het eind
van een appuyement) hij is van achteren iets sneller dan van voren en toont dus "klassiek" gereden..
of sla ik de paal nu helemaal mis? Hij loopt wel wat achter de loodlijn.. gebeurd dat bij de oorspronkelijke
klassieke dressuur ook eigenlijk? Of juist totaal niet?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:36

_Amigo schreef:
Ik bedoel daar mee op hoog niveau :)
Ik vind deze toch niet op de voorhand lopen?
http://www.dressuurstal.be/images/Den_B ... _8834b.jpg

Edit: ik rijd hem eerst laag en diep, 10 min. ong, dan pak ik hem op en gaat hij vanzelf opgericht lopen meestal.
Hij loopt vaak van achter naar voren, soms valt hij wel op de voorhand, maar dat ligt dan vooral aan mij.

Waar zet dit paard zijn achterbeen neer???

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:59

svdijk86 schreef:
_amigo, lieverd.. ik vind je een droppie echt... Maar wat wij onze paarden vragen is bij lange na nog geen oprichting. En dit bedoel ik niet om te kraken maar je rijd hem bij lange na niet van achteren naar voren. Anders zou hij niet op de voorhand duiken...

Niet dat ik het allemaal goed doe hoor mop :+

Ik heb ook nog een lange weg te gaan voor ik uberhaupt denken mag aan verzamelen en oprichting vragen. Mijn paard en ik moeten allebei nog naar ''de juiste'' manier toegroeien en bespiering kweken.

Om weer verder te gaan met de discussie: Hoe zou dit paard getraind zijn?

http://www.hunterjumpernews.com/wp-cont ... lassic.jpg

Zo te zien is hij fijn in de hand en hij lijkt in balans (alleen jammer dat de ruiter zijn
schouder optilt en hand.. hij lijkt wel iets naar rechts te zakken?... volgens mij is dit het eind
van een appuyement) hij is van achteren iets sneller dan van voren en toont dus "klassiek" gereden..
of sla ik de paal nu helemaal mis? Hij loopt wel wat achter de loodlijn.. gebeurd dat bij de oorspronkelijke
klassieke dressuur ook eigenlijk? Of juist totaal niet?

Dit is een momentopname.
Hij zit aan het eind van een appuyement naar links. Om die reden heeft hij zijn linker zitbeenknobbel meer lager en meer naar voren, zijn schouder doet daarin mee en blijft netjes boven de linkerheup van de ruiter.
Als dit paard wat meer verzameling zou vertonen, had de nek wel wat hoger geplaatst kunnen zijn.
Want het paard wordt zo te zien wel klassiek gereden. Het is echter een momentopname, zodoende weet je niet wat eraan vooraf ging. We zien tegenwoordig nl. veelal een te hoog tempo en té grote scharing van de achterbenen in de appuyementen, dan krijg je ook dit beeld.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:10

klinkt logisch ja :) Vind het er verder wel fijn gereden uitzien

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:13

Tjoppie,

1. Waaróm dient een trainingsmethode dan aangepast te worden?
2. Waaróm wel de basis klassiek ("of modern") en daarna niet meer?
3. Wát is dan het verschil tussen modern en LDR (wat je pas op topniveau toe mag passen, volgens jou)?
4. Wélk belang zie jij dan om op topniveau LDR te rijden ipv Klassiek?
5. Kún je dan op de Klassieke manier "dat lijf niet voorbereiden op de inspanning die het moet gaan leveren"?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:59

baart het jullie dan geen zorgen dat er steeds meer duitsers, die over het algemeen klassiek zijn/waren ook ldr rijden?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:53

murphy102 schreef:
Tjoppie,

1. Waaróm dient een trainingsmethode dan aangepast te worden?

Hoe bedoel je? Het lijkt me logisch dat je niet ieder paard op dezelfde manier traint. Ik mag toch hopen dat ik dat niet uit hoef te leggen aan een deskundige zoals jij. Maar als jij die uitleg nodig hebt om meer inzicht te krijgen in paarden en hun trainingsmethode's dan wil ik dat best wel uitleggen hoor, geef maar een gil.

Citaat:
2. Waaróm wel de basis klassiek ("of modern") en daarna niet meer?

Waarom is het na de basis niet meer klassiek of modern? waar schrijf ik dat en hoe kom jij tot die conclusie? Ik schrijf dat LDR niet bij basisruiters thuishoort, niet dat er na de basis geen klassiek of modern getraint word.

Citaat:
3. Wát is dan het verschil tussen modern en LDR (wat je pas op topniveau toe mag passen, volgens jou)?

Weet je ik vind dit een schokkende vraag voor iemand die zo duidelijk een mening heeft omdat dit een schrijnend voorbeeld is van nul comma nul kennis hebben van de materie. LDR is een techniek, geen methode van rijden. Ik meen het serieus. Jij, jij die zo een grote mond heeft en dat niet eens weet, ik vind het schokkend.

Citaat:
4. Wélk belang zie jij dan om op topniveau LDR te rijden ipv Klassiek?

Wat ik als belang kan zien heb ik in mijn vorige post beschreven, en dat haal je zelfs aan in je volgende vraag. Nogmaals LDR is een technische oefening geen rijmethode.

Citaat:
5. Kún je dan op de Klassieke manier "dat lijf niet voorbereiden op de inspanning die het moet gaan leveren"?

Blijkbaar niet goed genoeg.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:53

ik kan er volledig langszitten en schiet me daarvoor ook niet af, maar ik zag net een filmpje van Totilas met Rath en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hij losser en leuker loopt dan bij edward... goed minder spectaculair, vooral dan de middendraf, maar ik zie een gelukkiger paard... of denk ik dat maar? :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:08

Dat heeft niks met deze discussie te maken want Edward rijd geen LDR, dus al die vergelijkingen tussen toot en andere ruiters is enorme koeienpoep die helemaal nergens over gaat, want nogmaals Edward rijd geen LDR!

(en dan onderdruk ik nu het typen van het woord sukkels)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:12

tjoppie schreef:
Dat heeft niks met deze discussie te maken want Edward rijd geen LDR, dus al die vergelijkingen tussen toot en andere ruiters is enorme koeienpoep die helemaal nergens over gaat, want nogmaals Edward rijd geen LDR!

(en dan onderdruk ik nu het typen van het woord sukkels)

Oh hij rijdt geen LDR en in zijn voordragen en voorrijden laat hij het wel zien???
Denk dat u dan niet goed op de hoogte bent.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:14

Michael1104 schreef:
baart het jullie dan geen zorgen dat er steeds meer duitsers, die over het algemeen klassiek zijn/waren ook ldr rijden?

Denk dat u in het verleden kijkt, die gene die het nog rijden stappen er van af, aangezien op nationale wedstrijden men er niet van gediend is.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:28

Professor, ik denk dat u het verschil tussen iets dieper instellen en LDR niet weet.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:23

LDR is wat mij betreft echt een methode. Het is een methode om paarden losser in de hals te krijgen en in die houding rijdt je dan je oefeningen en tempowisselingen/overgangen. Edward heeft LDR geleerd en heeft nu meer samen met Nicole een eigen manier gevonden en wat nuances aangebracht, maar het bijvoorbeeld de handen laag en breed zetten (een onderdeel dat bij LDR wordt gebruikt) om je paard laag in te "stellen" gebruikt hij wel degelijk. Verder gebruikt hij ook veel andere dingen die door AvG en SJ worden verteld, namelijk bijvoorbeeld het zijdelings verbuigen van de hals (ook onderdeel van LDR wat mij betreft), de absolute controle op het tempo, alleen een hulp bij de inzet van de oefening etc, etc.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:27

In mijn ogen is het een methode als je constant LDR toepast. Dat is niet het geval. En omdat het niet een constante factor is in het rijden kan je beter spreken van een technische oefening.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:47

tjoppie schreef:
Professor, ik denk dat u het verschil tussen iets dieper instellen en LDR niet weet.

Denk niet dat u weet wat ik er allemaal van weet, wanneer men erover schrijft dan dient men zich er in verdiept te hebben, en er zijn vele vormen van LDR, de oorsprong is gewoon de 1e methode Baucher.
En dat zijdelings inbuigen vur is niets anders dan Flexion bekent van Baucher met een diepe instelling en van Fillis in een opgerichte houding.
De eerste maakt alleen de hals los, de tweede de nek.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:53

Het blijkt dat u dat niet weet, als u dat wel zou weten zou er niet zoveel onzin geschreven worden door u. U kunt het misschien theoretisch allemaal wel weten, maar van de praktijk, en dan bedoel ik het zien in het echt, daar snapt u helemaal niks van.