zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ryanviv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:51

het ligt eraan hoe je hem gebruikt ik leer eerst 1x aandrijven als die dan niet luistert dan harder aandrijven en als die het dan niet doet tikje erbij en niet te hard :)

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:26

je kan de zweep idd verkeert gebruiken! maar ik gebruik het vaak omm haar weer even oplettent temaken met een heel klein tikjee.. dus dat vind ik echt niet zielig

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:30

Ik zie het niet als straf. Zolang je de zweep maar goed gebruikt, en niet om je paard mee af te raggen.
Gewoon af en toe een tikje met de zweep erbij als het paard niet goed naar de hulpen luistert vind ik geen probleem.
Ik heb liever een zweep die je af en toe gebruikt, dan sporen die constant in de buik van het paard prikken.
En dat ben ik maar al te vaak tegen gekomen, dat mensen met sporen ze ook echt constant gebruiken, dat vind ik zieliger dan een zweeptikje af en toe ;)

_Jenny_

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:21

Ik vind dat dat er echt aan ligt hoe je ermee omgaat.
Maar ik zie ook wel eens mensen rijden en dan zou ik ze het liefst van het paard aftrekken. Als je dan ziet hoe ze met dat arme beest omgaan.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:29

Ik ben helemaal geen fan van de zweep. Ik rij het liefste alleen op been- en stemhulpen, maar aangezien ik op een manege rijd, hebben een aantal paarden dat zweepje toch nodig.

Ik probeer altijd eerst met benen en stem, maar als het na 2 a 3 pogingen tot niets leidt, geef ik een tikje, zodat het paard wel weet wie de baas is. Maar echt sláán met een zweep? Dat doe je niet!

iilovemc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:12

Ben er ook zeker geen fan van

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:18

Ik vind ook dat het eraan ligt hoe je met je zweep omgaat. Op maneges zie je soms mensen die paarden keihard slaan omdat ze niet vooruit gaan. Dat vind ik wel echt erg! Maarja, daar wordt het ook gezegd: Als tie niet wil, gewoon slaan! Hmm, zo zorg je er ook wel voor dat mensen denken dat het zo hoort. Dacht ik eerst ook toen ik nog bij de manege reed.. Gelukkig hield ik toen ook al niet van slaan, dus ik heb dat nooit echt gedaan.

Nu gebruik ik mn zweepje alleen als mn paard niet op mn been reageert. En dan niet hard, maar alleen even een klein tikje zodat hij even wat beter reageert. Hard slaan vind ik nog steeds onnodig!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:35

Zweep is voor mij verlenging van mijn hand, om het paard een stukje bij te stellen en te corrigeren waar nodig.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:51

Jaa het licht eraan. Toen ik nog niet zo lang reed was een zweep voor mij ook alleen maar een middel om een paard mee te straffen als hij niet doorliep net zoals ik zo toen ook dacht over sporen.

Nu gebruik ik een klein spoortje als ik echt dressuurmatig ga rijden, gewoon om mijn hulpen te verfijnen.. En een zweep zit er eigenlijk alleen maar bij als ze haar achterhand er niet bij houd, niet op zit te letten of echt stout is..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:35

Gisteren in de paard en sport een artikel genaamd "de kracht van kennis", met het citaat:

"straffen is niet per definitie verkeerd, zolang de autonomie en veiligheid van het paard niet in het gedrang komen. Daarnaast moet de ruiter zich altijd afvragen, is er een alternatief?"

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:48

Als je het even goed bekijkt is het wel straffen, jij geeft je paard een tikje(of zelfs een mep bij sommigen) omdat je paard niet 'luistert' naar jouw been, dus je straft hem/haar met je zweep.

Zelf vind ik het niet gelijk zielig, maar ik vind wel dat je het moet 'opbouwen'. Veel mensen geven gelijk een mep zonder ook maar iets aan het been te hebben gezeten. Je moet toch echt eerst beginnen met je zit vooruit rijden, dan licht been, als het dan niet wil wat meer been, daarna met je zweepje een heeel licht tikje, en anders een tikje. Klinkt als een heel erg lang traject maar zo vind ik het wel moeten.

Zelf rijd ik overigens nooit met zweep (heb m soms wel bij me omdat mijn paard soms gaat stilstaan en nergens meer op reageert en dan zit je wel even dom te kijken, haha ;) )

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:27

Volgens mij is het belangrijkste dat het paard begrijpt wat je bedoelt. Een zweep is dan een hulpmiddel bij het duidelijk maken wat je bedoelt/ vraagt/ wilt. Bovendien moet het gebruik ervan logisch zijn. Een paard leert door associatie. Daar kun je met een zweephulp gebruik van maken. In plaats van het dan een straf te noemen, kan je het beter een hulpmiddel ter verduidelijking van je bedoelingen/ intenties noemen. En dat brengt met zich mee dat het straffen uit frustratie hoe dan ook uit den boze is, en ook nooit het gewenste effect zal hebben.

Ik ben van mening dat het gros van de mensen de waarde van de zweep niet goed inschat, en verkeerd gebruikt, waardoor mensen het op de eerste plaats als strafmiddel gaan zien terwijl het die functie pas op de laatste plaats zal moeten hebben.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:17

Mee eens gummie, mooi omschreven.
Echter is er helaas een heel groot deel zweepgebruikers die in geval van frustratie toch de zweep als straf gebruikt in plaats van als hulpmiddel. Hiermee wordt de zweep als hulpmiddel bij deze ruiters ook direct ontkracht.
Als jij de zweep namelijk gebruikte om je hulp te verduidelijken, dus door de zweep tegen de flank te leggen bij het wijken bijvoorbeeld, zal het paard hier binnen de kortste tijd niet meer op reageren als de zweep daarnaast op andere momenten als straf gebruikt wordt op hetzelfde contactpunt, de flank, dmv een (harde) tik. Erg zonde...

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:22

Ik men veel en mijn zweep dient dan voornamelijk om richting aan te geven in het verkeer en om vliegen te verjagen. En, niet te vergeten, om hem op z'n kont te krabben om "braaf" kracht bij te zetten...

joylove_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:10

ik vind echt slaan ook niet goed
maar een tikje vind ik niet erg

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:10

ik ben tegen het tikken met de zweep,
maar bij sommige paarden is een, nouwja tik kan ik het niet noemen, wel nodig maar voor de rest niet.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:35

een zweep is een hulp middel en je kan hem een klein tikje geven daar waar nodig (niet te vaak een paard moet er zeker niet aan wennen) maar als mijn paard echt heeeeel stout is krijgt hij ook het opvoedkundige corrigerende tik(je) wel hoor.
een paard moet nooit de baas over jou worden en op het moment dat hij iets gevaarlijks uithaald waardoor dat wel dreigt te gebeuren moet je als mens zijnde gewoon ingrijpen. anders worden de rollen omgedraaid en heb je dus altijd een gevaarlijke situatie van desbetreffende paard en ruiter!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:44

Ik rij zelf liever niet met zweep, maar soms heb ik hem wel nodig om wat beter door te komen. Dan vindt mijn paard iets moeilijk en komt mijn been niet meer door. Tikje met het zweepje en de beenreactie is weer terug :)

Ik rij er trouwens liever niet mee, omdat ik het niet lekker in de hand vind liggen en er ook een verkeerde handhouding door krijg (ligt aan mij, andere mensen kunnen het namelijk wel :o )

Frouke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:02

ik vind het niet echt zielig, ik gebruik hem zelf ook gewoon. maar als je echt té hard gaat slaan dat je paard helemaal striemen heeft, dan ben je hem wel aan het mishandelen! een zweep is eigenlijk gewoon om je hulp duidelijk te maken, al kan je er ook natuurlijk mee straffen.

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:35

hoi hoi
ik rijd zonder zweep sporen
ik vind dat je je paard ook met been en stem hulp naar voren kan rijden
is zweep niet voor nodig vind ik

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:51

Ik gebruik de zweep ook niet om mijn paard naar voren te rijden, hij is voorwaarts genoeg :) Maar het is nog maar een jonkie en op de rechterhand wil hij nog weleens door mijn been vallen, want dat is veel makkelijker dan de volte afmaken. Dan vind ik het zweepje wel handig als extra steun bij mijn been, dus als begrenzing.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:23

ligt eraan hoe je de zweep gebruikt :) als je hem gebruikt om het paard alleen mee te slaan dan is het wel zielig, maar als je hem gebruikt als hulpmiddel als je paard bvb je beenhulpen negeert of niet oplet, is een klein tikje helemaal niet zielig maar meer een seintje van: 'hee let nu eens op joh!'

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:06

Ik rijd met zweep, omdat ik manege paarden rijd en ik de achterhand er beter onder wil hebben, ik sla niet als straf, maar als ik met de pony's mee kijk? met die kinderen enzo dan tsja het zijn kinderen. Ik gebruik mijn zweep alleen als mijn beenhulp niet werkt en het paard zijn achterhand er niet goed actief onder zet. :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:22

Ik rijd ook met de zweep, maar dit is vooral om mijn paard een extra aanwijzing te geven. Als ik mijn binnenbeen eraan leg en hij loopt er doorheen leg ik de zweep tegen zijn schouder om aan te geven dat hij toch echt naar buiten moet. Ook als hij niet goed voor het been is krijgt hij een klein tikje met de zweep. Als we dan de oefening overnieuw doen heb ik de zweep dan al niet eens meer nodig.
Ik gebruik hem ook om mijn pony duidelijk te maken dat die achterhand er toch echt onder moet komen.

Als je je zweep alleen maar gebruikt om je pony af te ranselen is het inderdaad zielig, als je hem gewoon gebruikt als verlengde van je arm/been en om aanwijzingen mee te geven dan is er niks aan de hand.

kandell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:14

Het ligt aan hoe je je zweep gebruikt. IK gebruik mijn zweep om hem af en toe wat actiever te maken. Niet ieder paard heeft een zweep nodig, probeer zo veel mogelijk met houding, zit en beenhulpen te werken.