Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:06

Teugelwijken is wijken voor de kuit met te veel gebruik van de binnenteugel, daardoor wijkt het paard niet voor het been maar loopt daardoor over de buitenschouder weg.

Citaat:
Uiteraard, dat klopt ook, echter wat doen de meesten tijdens het wijken: Die vragen toch teveel stelling. Om dat dus uit te sluiten noem ik het geen wijken want dan gaan mensen de voor hen aangewende hulpen voor wijken geven.


Mindfield daarom noem ik dat Teugelwijken. :D

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:09

o ok duidelijk fenomeen jah , duidelijk ook over het verkleinen van de volte ( houd voorwaartse intentie)dit vind ik pers. erg belangerijk omdat ik bang ben dat je de voorbenen kapot draait

Waarom het met een kleine al dan wel niet mate van stelling gebeurd is omdat het anders snel teugelwijken kan worden < heb ik het goed begrepen nu allemaal?

vraag even bevestiging hoor doe ik in mijn lessen ook anders zit ik er later weeer zo mee te zweten :o

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:11

Wat mij betreft hebbie um gesnapt ja :D

Professor: Dat bedoel ik dus, mensen hebben zo'n vastgeroest patroon, om een heleboel uitleg te besparen en meer tijd te hebben voor het daadwerkelijk helpen van het paard benoem ik het dus niet als wijken omdat mensen dan vaak al niet meer denken maar gewoon gaan doen, met weer een boel tijd verspeeld omdat je dan weer moet gaan corrigeren.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:46

sanne83 schreef:
Mindfields schreef:
Ja je wisselt na verloop van tijd als het paard dus al wat losser is geworden vanaf de lende naar achteren toe, van het ubertreten naar buiten, naartravers naar binnen. En dat blijf je dan steeds wisselen. Je kunt dan natuurlijk ook wisselen van travers naar renvers maar ik gebruik liever geen stelling op het moment dat ze naar buiten toe stappen, omdat je dan toch gauw weer krijgt dat ze over de schouder naar binnen vallen en dan is het effect in de achterhand weg. Wijken op de volte is net weer anders omdat je hierbij toch stelling gebruikt.


Ik noem het zelf altijd maar een variant van wijken op de volte, wist niet dat dit een naam had :D
Je kan inderdaad ook wijkend de volte openen en sluiten, dan heb je gewoon buiging en stelling die je normaal op de volte hebt.

Maar jij wisselt dus van ubertreten (achterhand naar buiten) naar traver? Doe je dan als afwisseling ook ubertreten met het hoofd naar buiten, zeg maar, dus achterhand naar binnen (en dan recht blijven en geen buiging zoals bij traver) of heeft dat geen gymnastiserende waarde?

Wat is eigenlijk het voordeel van dit ubertreten boven wijken op de rechte lijn of wijkend volte openen en sluiten?


had een van de profs hier heel misschien nog een antwoord op :)

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:13

sanne83 schreef:
sanne83 schreef:
Ik noem het zelf altijd maar een variant van wijken op de volte, wist niet dat dit een naam had :D
Je kan inderdaad ook wijkend de volte openen en sluiten, dan heb je gewoon buiging en stelling die je normaal op de volte hebt.

Maar jij wisselt dus van ubertreten (achterhand naar buiten) naar traver? Doe je dan als afwisseling ook ubertreten met het hoofd naar buiten, zeg maar, dus achterhand naar binnen (en dan recht blijven en geen buiging zoals bij traver) of heeft dat geen gymnastiserende waarde?

Wat is eigenlijk het voordeel van dit ubertreten boven wijken op de rechte lijn of wijkend volte openen en sluiten?


had een van de profs hier heel misschien nog een antwoord op :)

Het verschil tussen de volte wijkend openen en sluiten, of wijken (ubertreten) op de lijn van de volte, is de richting van de achterbenen. Beiden bevatten een voorwaarts en zijwaarts element, maar ze zijn in verschillende mate aanwezig. Als je van de volte afwijkt, dan wordt power geleverd naar buiten toe, om van de volte af te komen, meer zijwaarts dan ubertreten op de volte dus. Als je wijkt op de volte, is het een veel meer voorwaartse beweging dan wijken van de volte af, meer voorwaarts dan wijken van de volte af dus.

Door de verschillende aandelen van zijwaarts of voorwaarts train je dus ook iets anders de spieren. Des te minder buiging en des te meer zijwaarts, des te minder draagkracht train je, maar des te meer eenzijdige kanteling van het bekken. Des te meer voorwaarts, des te minder eenzijdig bekkenkanteling en des te meer draagkracht, het been stapt namelijk onder het zwaartepunt.

Overigens zie ik ergens staan dat mensen zeggen dat stap niet gymnastiserend is. Dat is het wel, en heeft van nature de meeste latere buigng en axiale rotatie van de wervels van alle gangen. Het levert echter niet bij aan het ontwikkelen van draagkracht omdat ie gewicht over zo veel benen kan verdelen. De zijdelingse losheid helpt echter wel, om uiteindelijk het been verder onder te kunnen brengen, en dus sterker te worden. Stap is dus wel gymnastiserend, maar genereerd geen noemenswaardige draagkracht.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:25

Heel duidelijk woodstock :j
Dat verklaart ook waarom die oefening zo fijn is om gewoon heel langzaam te doen. Mijn paard heeft erg veel moeite met eenzijdige bekkenkanteling op de linkerzijde en ik merk inderdaad bij deze oefening erg veel verbetering.

Weet je toevallig ook wat dezelfde oefening andersom uitgevoerd doet? Of dat een bepaald gymnastiserend effect heeft? Ik bedoel dus dat je de achterhand naar binnen laat gaan, de schouder meer laat overstappen en de voorbenen dus de grote cirkel nemen.

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:30

Jep, de achterbenen maken een kleinere cirkel, hoeven dus minder afstand af te leggen dan de voorhand, en zijn dus langer aan de grond. Daarmee ontwikkelen de achterbenen draagkracht (denk maar aan een pirouette). De voorbenen maken juist een grotere cirkel, de beweging is dus groter, en de oefening is dus ook goed voor het trainen van schoudervrijheid.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:54

xmarliez schreef:
I Het zal vast voor meerdere paarden werken maar ik heb al meerdere keren vernomen dat sommige paarden er toch in vast lopen en dat kan dus komen doordat het toch niet voor ieder paard geschikt is. .



Maar geldt dat niet ook voor AR en KR?

Ik kan mij voorstellen dat veel paarden ook hun beperkingen hebben in wat ze hierin kunnen bereiken?

Ik zie hier regelmatig paarden te koop staan waarmee AR/KR wordt gedaan (barok rijden valt toch onder KR neem ik aan?) met als reden dat de ruiter verder wil, maar het paard zijn grens heeft bereikt.
Ik ben zelfs ooit gaan kijken voor een knaptrupper die AR was gereden en dus idd om die reden werd verkocht. Paard, 8 jaar, bleek echter gallen en wrs spat (1-2 gr kreupel bij buigproeg/ontzien van dat been op de volte in galop) te hebben, mogelijk door overbelasting (zat dus aan de grens van het kunnen en wellicht iets te veel gepusht? )
En is dat hier dan de fout van AR of van de ruiter?
En komt dit dat niet ook bij KR voor?

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:24

Citaat:
Door de verschillende aandelen van zijwaarts of voorwaarts train je dus ook iets anders de spieren. Des te minder buiging en des te meer zijwaarts, des te minder draagkracht train je, maar des te meer eenzijdige kanteling van het bekken. Des te meer voorwaarts, des te minder eenzijdig bekkenkanteling en des te meer draagkracht, het been stapt namelijk onder het zwaartepunt.

Geweldig maar niets van waar, een paard is bij wijken voor de kuit geheel niet gebogen en het bekken kantelt om geen centimeter.
Het binnenachterbeen stapt over het buitenachterbeen dito de voorbenen.
En is altijd een voorwaarts zijwaarts beweging, het doet nog niets met de grote gewrichten alleen de koot, spronggewricht en knie dienen te werken, van daargkracht is totaal geen spraken.
Wijken voor de kuit is een oefening die al vroeg geleerd word net zo als de wending op de voorhand, het dient in hoofdzaak het paard te leren reageren (sensibel te maken) voor de zijwaarts drijvende kuit.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:26

wat doet het voor het bekken van het paard dan? ook toename flexibiliteit? dat is wat mij verteld is en de reden dat ik het meepak in de training

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:31

liberty22 schreef:
wat doet het voor het bekken van het paard dan? ook toename flexibiliteit? dat is wat mij verteld is en de reden dat ik het meepak in de training

Het bekken word alleen gekanteld bij verzamelende oefeningen, dus niet bij wijken voor de kuit, wel bij Schoolstap, verz draf, galop, en vooral de overgangen en tempi wisselingen.
Bekken kantelen is het moment dat men denkt het paard word voor hoger en achter lager, dit heeft men in Piaffe en Passage en het aangaan van het halthouden in draf of galop het meest.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:33

maar je ziet toch gebeuren doordat het paard zo een kruislingse beweging maakt dat er heel wat gebeurd daar , en dan heb ik het niet over hurkebuiging bekken kantelen richting draagkracht maar de zijwaartse flexibiliteit

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:43

liberty22 schreef:
maar je ziet toch gebeuren doordat het paard zo een kruislingse beweging maakt dat er heel wat gebeurd daar , en dan heb ik het niet over hurkebuiging bekken kantelen richting draagkracht maar de zijwaartse flexibiliteit

Optisch bedrog kunt u eenzijdig uw bekken kantelen?
Het heupbeen zakt niet meer en niet minder, voelt u zelf handen op de heupen en net als bij het wijken uw benen neer zetten.
Het binnenachterbeen grijpt over het buitenachterbeen. heel anders als bij Travers en Renvers daar moet het binnenachterbeen voorwaarts zijwaarts treden.
Het bekken kantelen kan niet eenzijdig dit is anatomisch niet mogelijk.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:49

bedankt das duidelijk , het doel is dus meer dat het een oefening is die de hulpen kan verfijnen .
daarom maakt het dan af en toe dit erbij pakken dat het genoeg is en hoeft het niet zeer regelmatig voorbij te komen.

Jennyxx

Berichten: 3047
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:07

Woodstock schreef:
Overigens zie ik ergens staan dat mensen zeggen dat stap niet gymnastiserend is. Dat is het wel, en heeft van nature de meeste latere buigng en axiale rotatie van de wervels van alle gangen. Het levert echter niet bij aan het ontwikkelen van draagkracht omdat ie gewicht over zo veel benen kan verdelen. De zijdelingse losheid helpt echter wel, om uiteindelijk het been verder onder te kunnen brengen, en dus sterker te worden. Stap is dus wel gymnastiserend, maar genereerd geen noemenswaardige draagkracht.


Precies en zo ook bij het werken aan de hand bij AR. Het paard wordt buigzamer beide kanten op. Hetgeen bij draagt tot het rechtrichten en ontwikkelen van de draagkracht later onder de man en in draf en galop.

Interessant stuk over het ubertreten. Al ben ik het spoor nu een beetje bijster. Volgens Professor doet wijken dus niks anders als het aanleren om te reageren voor een eenzijdige kuit (overigens heb ik dit ook op de Orun geleerd)? Heeft het geen gymnatiserende werking (wat ik wel over ubertreten heb gehoord)? Is het verschil tussen wijken en ubertreten niet dat bij ubertreten de voorbenen minder kruisen (waardoor het bekken meer doet)? En bij wijken de voorhand voor blijft en net zoveel kruist als de achterbenen. Sorry als het rare vragen zijn, ik heb van ubertreten niet zoveel kaas gegeten maar wil graag leren :o :j

xmarliez

Berichten: 4099
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:25

liljebo schreef:
xmarliez schreef:
I Het zal vast voor meerdere paarden werken maar ik heb al meerdere keren vernomen dat sommige paarden er toch in vast lopen en dat kan dus komen doordat het toch niet voor ieder paard geschikt is. .



Maar geldt dat niet ook voor AR en KR?

Ik kan mij voorstellen dat veel paarden ook hun beperkingen hebben in wat ze hierin kunnen bereiken?

Ik zie hier regelmatig paarden te koop staan waarmee AR/KR wordt gedaan (barok rijden valt toch onder KR neem ik aan?) met als reden dat de ruiter verder wil, maar het paard zijn grens heeft bereikt.
Ik ben zelfs ooit gaan kijken voor een knaptrupper die AR was gereden en dus idd om die reden werd verkocht. Paard, 8 jaar, bleek echter gallen en wrs spat (1-2 gr kreupel bij buigproeg/ontzien van dat been op de volte in galop) te hebben, mogelijk door overbelasting (zat dus aan de grens van het kunnen en wellicht iets te veel gepusht? )
En is dat hier dan de fout van AR of van de ruiter?
En komt dit dat niet ook bij KR voor?

Ik denk iedere ruiter die zijn of haar paard te veel pusht niet het paard optimaal kan laten presteren. Dus in de meeste gevallen ligt de fout bij de ruiter en niet bij de trainingsmethode. Aan de andere zijde denk ik dat de klassieke rijkunst weg gelegd is voor ieder paard en academisch meer voor hele sensibele, juist gebouwde paarden. Mijn tinker, lekker overbouwd heeft gewoon niet veel baat gehad bij de AR oefeningen omdat ze daarbij nog steeds te veel op de voorhand liep (vooral op de rechte lijn). Als ik eerst alle zijgangen op de volte had geleerd en de draf vaker had meegepakt was er al veel meer sprake van draagkracht op de rechte lijn (denk ik) en kwamen de oefeningen eruit zoals het hoort en kreeg ik meer kwaliteit in de oefeningen op de rechte lijn en deden de oefeningen ook hun werk zoals het moet. En ik denk dat daar ook de fout van de AR ligt. Daar wordt er te veel vast gehouden aan de trainingsladder en wordt er niet verder gekeken en bij de klassieke rijkunst wordt de training aangepast aan het paard en dat is ook waarvoor de dressuur bedoeld is, voor het paard.
Ieder paard kan in mijn ogen hetzelfde bereiken alleen de een doet er een jaar over en de ander 6 jaar.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:53

Ok duidelijk marlies. Ik begrijp wat je bedoelt en het is ook goed om erover na te denken, als ik met mijn paarden werk.

Maar jij zegt dus dat ieder paard hetzelfde kan bereiken in de dressuur. Maar eerlijk gezegd zie ik bv het hafje wat hier nu loopt (redelijk slechte bouw en nog zeer slecht bespierd) nog niet echt de hogere dressuuroefeningen doen na een bepaalde tijd van training. (nu kan ik dat ook niet, maar ff theoretisch gezien) Ik kan mij wel voorstellen dat het met de juiste training enorm kan verbeteren, maar of de mogelijkheden grenzeloos zijn... dat weet ik dus niet.
Denk je dat zo'n beestje, onder de juiste ruiter, hetzelfde kan bereiken in de dressuur als bv een prachtig gebouwde rijpaard?

Hoeft niet hoor, maar ik ben daar gewoon benieuwd naar.

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:25

Professor schreef:
Het bekken kantelen kan niet eenzijdig dit is anatomisch niet mogelijk.

Dat klopt, het bekken zelf kan alleen dorsaal en ventraal kantelen (omhoog en omlaag). Het sacrum (waar het bekken aan gekoppeld is) heeft echter wel transversale assen, en kan dus wel zijwaarts kantelen, en brengt weer gevolgen voor het bekken met zich mee.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:27

wat bedoel je woordstock met gevolgen voor het bekken, ik hoorde dat uitzwaaien funest is voor het si hoe zit dat dan met ubertreten, ik ben ook lerend net als Jennyxx :)

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:29

de opmerking over gymnastiseren en de stap was van mij en die klopt niet: ik doelde daarop inderdaad op het buigzaam maken van de achterhand, geloof ik. Verkeerde woordkeus.

Uebertreten is naar mijn inzien niet meer dan wijken voor de kuit en wordt gezien als een wending om de voorhand. Dit maakt de achterhand dus niet buigzaam. Maar het wordt ingezet als een losmakende oefening waardoor het paard vanzelf nageeflijk wordt omdat het achterbeen ruim onder de massa wordt gezet. Hierdoor wordt het paard van achteren naar voren uitgenodigd om naar de ruiterhand toe te strekken.

Je mag dit overigens nooit lang achter elkaar vragen als wending om de voorhand. Het kan zowel in stap als in draf.

Verder rijd ik graag schouderbuitenwaarts, dat in feite een vervolg is op het Uebertreten. En in feite een contraschouderbinnenwaarts, zodat er al iets meer buiging en verzameling aan te pas komt.

Om dan nog een reactie te geven op de laatste post: elk paard heeft een natuurlijk plafond. Voor een gewoon recreatiepaard is het al genoeg om voorwaartsneerwaarts in gebruikshouding over rechte lijnen en voltes gereden te worden en de schouderbinnenwaarts kan dan worden ingezet om het paard uit te nodigen de achterhand beter te gaan gebruiken.

Voor andere paarden, die beter gebouwd zijn, is meer mogelijk. Dressuur is weliswaar goed voor het paard, maar kan nooit van een slecht gebouwd paard een heel goed gebouwd paard maken. Ik meen dat het Oliveira was die zei dat een slechtgebouwd paard zonder talent nooit eenzelfde gevoel kon geven in de dressuur als een talentvol en goedgebouwd paard. Dus als men dressuur wil rijden, doet men er goed aan, een paard te zoeken dat daarvoor dan ook geschikt is. Maar goed, dat lijkt me buiten kijf, een paardenras is gefokt voor een bepaald doel en ik meen, dat je dat dan ook mee moet nemen in je keuze als je een paard koopt.

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:36

Jennyxx schreef:
Interessant stuk over het ubertreten. Al ben ik het spoor nu een beetje bijster. Volgens Professor doet wijken dus niks anders als het aanleren om te reageren voor een eenzijdige kuit (overigens heb ik dit ook op de Orun geleerd)? Heeft het geen gymnatiserende werking (wat ik wel over ubertreten heb gehoord)?

Hmpfr Orun :') Uiteraard heeft het wel een gymnastiserende werking, alleen al omdat de benen zijwaarts bewegen, en je daar alleen al de gewrichten mee smeert, maar ook de spieren op een andere manier aanspreekt dan je doet wanneer je rechtuit rijdt. Dat het niet essentieel bijdraagt aan het ontwikkelen van draagkracht is absoluut waar, maar gymnastiserend is iets anders dan draagkracht ontwikkelen.

Jennyxx schreef:
Is het verschil tussen wijken en ubertreten niet dat bij ubertreten de voorbenen minder kruisen (waardoor het bekken meer doet)? En bij wijken de voorhand voor blijft en net zoveel kruist als de achterbenen. Sorry als het rare vragen zijn, ik heb van ubertreten niet zoveel kaas gegeten maar wil graag leren :o :j

Als je het ubertreten ziet als 'met de wijzers van de klok om je heen stappen', dan klopt je redenatie idd. Het is dan een soort keertwending om de voorhand, maar dan wijkend. Zelf heb ik het paard liever in een lichte buiging op een iets grotere volte, zodat het wat meer schouderbinnenwaarts op de cirkel wordt, maar dan op 4 sporen. Ik heb het idee dat het dan beter werkt, dan wanneer ik het paard recht laat met enkel wat stelling.

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:41

garny95 schreef:
wat bedoel je woordstock met gevolgen voor het bekken, ik hoorde dat uitzwaaien funest is voor het si hoe zit dat dan met ubertreten, ik ben ook lerend net als Jennyxx :)

De gevolgen voor het bekken zijn behoorlijk ingewikkeld, dus daar zal ik je niet mee lastig vallen ;) Uitzwaaien komt omdat het paard onvoldoende voorwaarts is. Hij gaat ongecontroleerd zijwaarts, waardoor hij (te veel) gaat draaien in gewrichten die dat eigenlijk niet kunnen, en maakt ook nog heel wat kracht door de zwaai van het been in deze ongecontroleerdheid. Je kunt daarmee idd oa het SI gewricht ruineren, maar ook bv achterknieen en schouders. Ubertreten komt dus ook zeer nauw!

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:47

Woodstock schreef:
Je kunt daarmee idd oa het SI gewricht ruineren, maar ook bv achterknieen en schouders. Ubertreten komt dus ook zeer nauw!



Geldt dat niet voor veel meer in de dressuur?
Ik vind het interessant om het allemaal te lezen en wil ook leren, maar ik denk dat het niet verstandig is om in je eentje de zwaardere oefeningen te gaan proberen, ivm de mogelijkheid tot forceren/verkeerd gebruik gewrichten?

Als ik al zie hoeveel paarden onder toeziend oog van de instructeur naar de vaantjes worden gereden, kan ik mij voorstellen dat streven naar meer altijd een risico met zich mee neemt, als er geen juist toeziend oog aanwezig is?

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:49

quadripes schreef:
Om dan nog een reactie te geven op de laatste post: elk paard heeft een natuurlijk plafond. Voor een gewoon recreatiepaard is het al genoeg om voorwaartsneerwaarts in gebruikshouding over rechte lijnen en voltes gereden te worden en de schouderbinnenwaarts kan dan worden ingezet om het paard uit te nodigen de achterhand beter te gaan gebruiken.

Voor andere paarden, die beter gebouwd zijn, is meer mogelijk. Dressuur is weliswaar goed voor het paard, maar kan nooit van een slecht gebouwd paard een heel goed gebouwd paard maken. Ik meen dat het Oliveira was die zei dat een slechtgebouwd paard zonder talent nooit eenzelfde gevoel kon geven in de dressuur als een talentvol en goedgebouwd paard. Dus als men dressuur wil rijden, doet men er goed aan, een paard te zoeken dat daarvoor dan ook geschikt is. Maar goed, dat lijkt me buiten kijf, een paardenras is gefokt voor een bepaald doel en ik meen, dat je dat dan ook mee moet nemen in je keuze als je een paard koopt.


OK dat is eigenlijk ook waar ik op doelde. Ik denk dat er een risico schuilt in het te veel willen met een paard wat qua bouw daartoe niet geschikt is.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:51

Dank je woodstock voor je uitleg, duidelijk inderdaad, je mag me ook met ingewikkeld lastig vallen want ik vind het heel interessant. Jouw uitleg maakt ook dat ik me niet met dat ubertreten ga bezighouden, soms denk ik wel eens dat ik gek word, ik hoor zoveel mensen over dat ubertreten en zie regelmatig een uitvoering waar ik echt mijn bedenkingen bij heb. Laten we eerste de gewonere oefeningen maar eens correct uitvoeren als de travers en de sb bijv.