Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:17

StillAngel schreef:
Verder vind ik mensen die een normaal gewicht hebben wat naar doen tegen mensen met overgewicht in het algemeen en dat zie je hier maar weer eens terug (niet bij allen, maar wel bij sommigen) Afvallen is namelijk écht niet simpel en een verslaving kun je niet altijd stoppen door maar even 'hard voor jezelf te zijn'.

Simpel is het niet, maar het is wel een kwestie van discipline!
Net zoals je zelfdiscipline moet hebben tov van de gezondheid van je paard,
te zwaar is gewoonweg in de weg zitten...is het niet jezelf, danwel je paard!

En laten we eerlijk zijn, bij 9 van de 10 mensen met (zwaar) overgewicht komt het toch door: ieder pondje gaat door het mondje!
Zelf heb ik licht overgewicht en ben weer in shape aan het komen voordat het wedstrijdseizoen begint, dit ter bevordering van mijn zit, conditie en prestaties samen met mijn paard.
Ik verwacht veel van hem en hij kan van mij optimale inzet verwachten, zodat het voor hem en mij zo aangenaam mogelijk rijden is.

Je kan ook een methode uitzoeken die bij je past, juist omdat afvallen/ volhouden niet altijd simpel is ;-)
Zelf ben ik momenteel aan de atkins, lekker eten zonder honger te lijden...ik ben al 4,5 kilo kwijt in 2 weken :Y)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:18

Eciara schreef:
Lijkt mij zoiezo een lastige keuze! Als je een groot grof paard koopt wil dat nog niet zeggen dat hij een sterke rug heeft. Sommige kleine zullen sterker zijn als andere grote. Mag ik vragen wat je vriend weegt en wat jij weegt?

ik ben 1.87 en 82 kg en mijn vriend is 1.87 en 112 kg.

Ik rijd al lange tijd, ben veel bezig geweest met mijn zit en die is vrij goed. Momenteel rijd ik op een klein paard (1.60). wel vrij stevig, vind ik.
Voor het plaatje niet mooi. Het is alsof ik weer aan mijn ponytijd begonnen ben :D . maar ze loopt goed! en tja, hoe moet ik dan weten of ze het redt of niet?

Mijn vriend rijdt al een poos op een manege en heeft ook wel wat zitlessen nodig. hier is hij zich van bewust en hij is een enorm serieuze ruiter. Hij wil het echt graag goed doen. Hij is ook aan het afvallen, maar dat gaat nou eenmaal niet snel. Hij heeft meegedaan aan een zitles van een erg goede instructrice, maar dat is niet meer te doen, bij gebrek aan een passend paard... Hij hoopt ook echt dat we een paard gaan kopen (dit heeft wat mij betreft even geen haast), waar hij ook op verder kan leren en goede zitlessen kan nemen.

Waar het mij vooral om gaat, is dat ik graag zou willen weten hoe je aan een paard kan merken/zien dat hij dat gewicht aan kan.
Nou hoef ik niet zozeer een slank dressuurpaard met enorm lange benen en toevallig houd ik wel van een stevige gelder, maar ik wil er wel mee kunnen dressuren en als we ervan uitgaan dat een gezond paard wel een Z proefje kan lopen, ben ik daarmee tevreden.
Waar moet ik dan bij aankoop op letten, zeker als een groot, grof paard niet altijd betekend dat ie ook stevig genoeg is.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:26

driebergen schreef:
Eciara schreef:
Lijkt mij zoiezo een lastige keuze! Als je een groot grof paard koopt wil dat nog niet zeggen dat hij een sterke rug heeft. Sommige kleine zullen sterker zijn als andere grote. Mag ik vragen wat je vriend weegt en wat jij weegt?

Ik rijd al lange tijd, ben veel bezig geweest met mijn zit en die is vrij goed. Momenteel rijd ik op een klein paard (1.60). wel vrij stevig, vind ik.
Voor het plaatje niet mooi. Het is alsof ik weer aan mijn ponytijd begonnen ben :D . maar ze loopt goed! en tja, hoe moet ik dan weten of ze het redt of niet?

Mijn vriend rijdt al een poos op een manege en heeft ook wel wat zitlessen nodig. hier is hij zich van bewust en hij is een enorm serieuze ruiter. Hij wil het echt graag goed doen. Hij is ook aan het afvallen, maar dat gaat nou eenmaal niet snel. Hij heeft meegedaan aan een zitles van een erg goede instructrice, maar dat is niet meer te doen, bij gebrek aan een passend paard... Hij hoopt ook echt dat we een paard gaan kopen (dit heeft wat mij betreft even geen haast), waar hij ook op verder kan leren en goede zitlessen kan nemen.

Waar het mij vooral om gaat, is dat ik graag zou willen weten hoe je aan een paard kan merken/zien dat hij dat gewicht aan kan.
Nou hoef ik niet zozeer een slank dressuurpaard met enorm lange benen en toevallig houd ik wel van een stevige gelder, maar ik wil er wel mee kunnen dressuren en als we ervan uitgaan dat een gezond paard wel een Z proefje kan lopen, ben ik daarmee tevreden.
Waar moet ik dan bij aankoop op letten, zeker als een groot, grof paard niet altijd betekend dat ie ook stevig genoeg is.

Daar kan ik je verder niet bij helpen. Vind dat erg lastig. Wat me wel verstandig lijkt is dat jullie beiden eerst aan je gewicht gaan werken voordat je überhaupt een paard koopt. Misschien dat dat een mooi punt is om naar te werken ;)

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:27

Goh alsof dunne mensen niet continu bezig zijn met hun eet en leef gewoontes?!

Om in shape te blijven eet ik gezond, drink geen alcohol, rook niet, sport bijna elke dag,

Globale wekelijkse bezigheid (behalve als het zwaar vriest/sneeuwval)
Dagelijks 18km op de fiets naar het werk en terug
2x per week krachttraining in de sportschool,
3x per week savonds hardlopen (1 keer door de weeks, andere 2 keer zaterdags en zondags)
4x per week dressuur training aangespannen, (oke dat is niet arbeidsintensief)
1x per week onderzadel wat dingen bijtrainen

Eet bewust, maar dat houd zeker niet in dat ik alles onbeperkt kan eten zonder dik te worden.

Dus afvallen hard werk??? volg mij eens een paar weken......
dan weet je dat het normaal is om continu met je lichaam bezig te zijn....

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:33

@ Eciara: Een beetje jammer, als ik zo vrij mag zijn.
je geeft nu een tip, waar ik niet om heb gevraagd. Dat is je goed recht hoor, prima.

Dan probeer ik het nog 1 keer:
Hoe zie je aan een paard of ie stevig is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:43

driebergen schreef:
Dan probeer ik het nog 1 keer:
Hoe zie je aan een paard of ie stevig is?

Dat voel je vooral. Ook een buitenstaander kan dit beoordelen met rijden, het paard toont dit in zijn lichaamsgebruik. Een paard in de wei kun je niet beoordelen op stevigheid.
Zo dus met 1 van mijn paarden. Een robuuste merrie met een flink lichaam en flinke botten, maar mijn 60 kilo is echt aan de grens voor haar om het ruitergewicht gezond te kunnen dragen. Van mij mag hier absuluut geen man op, die zijn al snel een stuk zwaarder.

Ik heb ook een paard waar je rustig met z'n 3en op kan gaan zitten en dan is er nogniets aan de hand.

driebergen

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:47

Okee, dank je.
Nou ja, het gaat dus zo lastig worden, als ik al dacht...

gewoon uitproberen dus en goed kijken en voelen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:51

driebergen schreef:
Okee, dank je.
Nou ja, het gaat dus zo lastig worden, als ik al dacht...

gewoon uitproberen dus en goed kijken en voelen!

Maak een video en kijk er eerlijk naar. Heeft een paard bijvoorbeeld moeite met ontspanning als je doorzit, moet hij harder draven om aan te galloperen, wil hij niet halsstrekken etc.
raakt hij snel uit het evenwicht in een kleine wending. Dat zijn tekenen dat een paard niet goed met de ruiter overweg kan.

NicoleLoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:56

ben het eens met de stelling dat iedereen plezier kan en mag beleven aan paardrijden mits dit natuurlijk
niet ten koste gaat van je paard. Een wat stevigere ruiter moet niet op een slank rank paard, maar een te slanke, fijn gebouwde spriet ziet er ook niet uit op een groter stevig paard.
Kortom: op ieder potje past een dekseltje. Dus ook voor iedere ruiter is een passend paard!

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:05

jasmijn78 schreef:
gliss schreef:
Men zou niet alleen moet kijken naar gewicht, maar naar een combinatie van het bovenstaande. Natuurlijk speelt daarbij de fysieke bouw van het paard/pony een rol.

Om een goede indruk te krijgen van wat je je paard aandoet, doe een rugtas op met het zelfde percentage gewicht als dat jij weegt op je paard en leg dan eens dezelfde afstand af die je met een buitenrit maakt, of een uurtje dressuur...

Stel: iemand heeft een flinke Tinker van 400 Kg. Diegene weegt zelf 100 Kg. Dat is 25% van het lichaamsgewicht van de Tinker. Diegene moet dus een rugtas op doen met 25 Kg gewicht, en dan even met zichzelf een buitrenritje gaan maken. Stukje wandelen, stukje rennen. Klein sprongetje... Kijken hoe lang je dat volhoud... Zelfs voor iemand met een top getraind lijf en dito conditie zal dat een flinke opgave zijn. Laat staan voor iemand die met zijn 100KG ook nog eens de conditie heeft van een natte krant. Want die is dubbel belast: a. met zijn eigen overgewicht en b. met de 25 kg rugtas. Dit voorbeeld is dus ook meteen illustratief voor het rijden op paarden die niet in conditie zijn/te zwaar zijn. En dat zijn veel paarden, want veel paarden krijgen teveel vreten en te weinig beweging.

Ik bedoelde het meer in de intentie, wanneer een ruiter tussen de 70-80 kg weegt. (70 kg -> 17,5% van lichaamsgewicht Tinker) Mannelijker ruiters vallen vaak ook in deze categorie. Bij 90-95kg< ga ik volledig met jou mening mee.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:06

@Anoeska
>;) mijn ego opzij????

ik heb geen last van mijn 10/15 kg overwicht hoor,en mensen mogen daar alles over zeggen als zij zich daar goed bij voelen :j
ik pas prima op mijn paard :D
en ik voel me prima zit mezelf niet in de weg ben gezond en fit en pas gewoon in maatje 42
ik heb niks te klagen ,vind ik zelf :D

ik heb al neergezet waarom ik post ;)

wat ik neergezet heb heeft niks met mijn ego te maken , leg dat maar eens uit? :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:17

Jij begint toch over naar doen tegen dikkere ruiters. Dan voel je je blijkbaar op een of andere manier niet positief behandeld. Ik wil alleen maar aangeven dat het niet om jou, maar om de gezondheid van het paard gaat.

En eigenlijk ken ik jou persoonlijke situatie helemaal niet. Dus ik kan ook niks zeggen over hoe jij op je paard past. Het gaat in het algemeen in dit topic niet over dikke mensen, maar over gezonde paarden. Dus probeer eens wat verder te kijken dan naar doen naar personen, maar de reden waarom mensen die dingen zeggen. Niet om naar te doen, maar om paarden het beste te bieden.

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:21

iedereen moet kunnen genieten van paardrijden. zoek een paard die bij je past. als je boven de 80 kilo bent koop je geen kleine pony maar als je maar 1.65 ben is een paard van 1.80 ook geen gezicht.
ik ben niet zo heel groot en ik mag best wat kilo´tjes kwijt maar ik hoef geen paard van rond de 1.60 omdat ik vind dat dat niet past bij mij. tussen de 1.65 en 1.70 is een mooie maat voor mij.
wat fitheid betreft... ik denk dat te zware mensen heel fit kunnen zijn. ik ken een aantal mensen die bijna 20 kilo overgewicht hebben maar de lopen de slankere types eruit.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:26

mirgino schreef:
weet je wat mij erg opvalt in dit topic......... :)

dat mensen die weinig of een mooi gewicht hebben dat heel graag hier neerzetten :j

en dan mensen die dat niet hebben een graag een naar gevoel willen geven.

ik ben te zwaar volgens BMI maar zit mezelf niet in de weg, heb een goede conditie,pas prima in mijn zadel [ heb ruimte over ]

ik vraag me dan ook af hoe bv jasmijn78 denkt te weten dat zwaardere mensen dat allemaal niet hebben?

ben je zelf zwaar geweest en heb jij dat toen ondervonden of denk jij alleen maar dat dat zo moet zijn?

om een vb te geven mijn vriendin is een lekker dikkertje en heeft meer conditie dan mij en ligt zo in de splagaat wat mij echt niet lukt :+

en dat word er gezegd dat de zwaardere mensen reageren in dit topic, is toch logisch .......moet je maar eens lezen wat er allemaal geschreven word!!!

en ik geloof zeker dat sommige zich dat erg aantrekken :j

en dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
paardrijden is leuk voor iedereen en iedereen wilt het beste voor zijn paard, en helaas is het nu eenmaal zo dat we niet allemaal een super figuurtje hebben sowhat!

laat mensen lekker in hun waarde en laat iedereen lekker plezier hebben met zijn paard,niemand wil zijn paard in de kreukels rijden!

Ik sluit me hier volledig bij aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:32

driebergen schreef:
Eciara schreef:

Aangezien je (jullie) lengte zou ik zeker niet gaan voor een klein paard.
Vaak hebben zij wel een kortere rug en is om die reden dan ook vaak sterker, máár je (jullie) lengte werkt altijd tegen. Ongemerkt neemt elk paard een stuk balans van je over, omdat hij ook niet om wil vallen. Hierdoor krijg je wel ongelijke belasting.
Nu gebeurd dit ook bij grotere paarden, máár ivm je lengte kun je wel beter zitten (in verhouding) Ik kan het iig goed merken als ik op een kleiner paardje ga rijden, terwijl toen ik daar vaker op reed het verschil niet voelde.
Ook ben ik eens zwaarder geweest/geworden en in die tijd merkte ik ook geen verschil, maar nadat ik zo'n 5 kilo kwijt was kon ik het verschil wel merken (aan mijn toemalige grote pony en ook aan mezelf)
(zelf ben ik 1.72 en mijn paarden zijn 172/1.70 en de kleinste is 1.65 (eigen fok) en heb een normaal postuur.

Bij het kopen van een geschikt paard moet je voor je postuur iig kijken naar relatief wat grotere paarden, maar met een niet al te lange rug. Deze rug moet dan weer wel groot genoeg zijn voor en passend (voor je kont) zadel.
Het plaatje geeft meestal wel een goede indicatie, want als dat niet stoort zijn de verhoudingen meestal wel goed.
Belangrijk is ook om een paard goed te lasten keuren. Als je meer vraagt van een paard doordat je wat zwaarder bent, moet hij natuurlijk ook geen zwakke plekken vertonen op de ront.foto's.
Een zeer ervaren ruiter kan vaak nog wel zorgen dat het paard zijn zwakkere plekken ontlast door meer op de achterhand te rijden (sterker maken) en te zorgen dat hij goed rechtgericht is en dus ook de belasting goed verdeeld. Ook kan die de bespiering optimaliseren, dus ook jongere paarden zijn dan geen probleem.
Ik raad je echt aan om iemand in de arm te nemen die écht verstand van paarden heeft, ookal moet je daar wat meer voor betalen.
Een goed, maar voornamelijk geschikt paard (ook qua rijervaring) kan je hobby leuk maken of veranderen in een hel :Y)
Mijn advies is om daar iig niet op te bezuinigen ;)
Hopelijk heb je er wat aan.

Ivo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:45

Het gaat ook wel om de kunde van de ruiter. Een zwaardere ruiter die bewust zijn gewicht gebruikt en zijn gewicht en spieren bewust gebruikt zodat hij/zij het paard niet tegenzit voelt voor het paard lichter aan dan een lichtere ruiter die het paard compleet tegenwerkt...

Ik denk dat elke ruiter zich bewust moet zijn van zijn bewegingen en gewicht. Daarbij denk ik dat heel veel ruiters baat zullen hebben bij een aanvullende krachttraining. Door te trainen word je meer bewust van de spieren die jij hebt, en versterk je de spieren waardoor je meer controle over je spieren hebt.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:50

Ivo_ schreef:
Het gaat ook wel om de kunde van de ruiter. Een zwaardere ruiter die bewust zijn gewicht gebruikt en zijn gewicht en spieren bewust gebruikt zodat hij/zij het paard niet tegenzit voelt voor het paard lichter aan dan een lichtere ruiter die het paard compleet tegenwerkt...
Ik denk dat elke ruiter zich bewust moet zijn van zijn bewegingen en gewicht. Daarbij denk ik dat heel veel ruiters baat zullen hebben bij een aanvullende krachttraining. Door te trainen word je meer bewust van de spieren die jij hebt, en versterk je de spieren waardoor je meer controle over je spieren hebt.

het vetgedrukte gedeelte geldt natuurlijk maar tot op zekere hoogte. 100 kg blijft 100 kg en als het paard pech heeft zit die 100kg óók nog tegen. lichter dan dat wordt het simpelweg niet. En dat iemand van 60 kg zijn paard behoorlijk in de weg kan zitten is natuurlijk waar, maar dan is het 'maar 60 kg'. wat niet wil zeggen dat dat geen schade kan toebrengen op de lange duur.

Ivo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:59

@ M_i_R: Je hebt gelijk dat dit niet geldt voor extremen. De mensen in de 'extreme' categorie zullen niet alleen met paardrijden last hebben van hun gewicht, maar ook met andere dagelijkse bezigheden.. Er zijn wel meer sporten behalve paardrijden die ik mensen met extreem overgewicht niet aan zal raden om uit te oefenen. Hardlopen bijv. geeft ook een te grote belasting voor de gewrichten bij een te hoog gewicht.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:05

ja maar dat gaat om een belasting die de persoon zichzelf aandoet. met paardrijden denk ik dat je strikter kan en moet zijn omdat je op een dier gaat zitten. en juist het uitmaken van de extremen is lastig. stel je hebt iemand van 1.40 met behoorlijk overgewicht die in totaal zon 75 kilo weegt dan kan die persoon qua gewicht nog best paardrijden op een gewoon paard ondanks zijn extreme overgewicht. Ik denk dat het daarom ook niet zozeer uitmaakt hoe iemand eruit ziet, maar om het werkelijke gewicht.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:06

superwoman schreef:
Aangezien je (jullie) lengte zou ik zeker niet gaan voor een klein paard.
Vaak hebben zij wel een kortere rug en is om die reden dan ook vaak sterker, máár je (jullie) lengte werkt altijd tegen. Ongemerkt neemt elk paard een stuk balans van je over, omdat hij ook niet om wil vallen. Hierdoor krijg je wel ongelijke belasting.
Nu gebeurd dit ook bij grotere paarden, máár ivm je lengte kun je wel beter zitten (in verhouding) Ik kan het iig goed merken als ik op een kleiner paardje ga rijden, terwijl toen ik daar vaker op reed het verschil niet voelde.
Ook ben ik eens zwaarder geweest/geworden en in die tijd merkte ik ook geen verschil, maar nadat ik zo'n 5 kilo kwijt was kon ik het verschil wel merken (aan mijn toemalige grote pony en ook aan mezelf)
(zelf ben ik 1.72 en mijn paarden zijn 172/1.70 en de kleinste is 1.65 (eigen fok) en heb een normaal postuur.

Bij het kopen van een geschikt paard moet je voor je postuur iig kijken naar relatief wat grotere paarden, maar met een niet al te lange rug. Deze rug moet dan weer wel groot genoeg zijn voor en passend (voor je kont) zadel.
Het plaatje geeft meestal wel een goede indicatie, want als dat niet stoort zijn de verhoudingen meestal wel goed.
Belangrijk is ook om een paard goed te lasten keuren. Als je meer vraagt van een paard doordat je wat zwaarder bent, moet hij natuurlijk ook geen zwakke plekken vertonen op de ront.foto's.
Een zeer ervaren ruiter kan vaak nog wel zorgen dat het paard zijn zwakkere plekken ontlast door meer op de achterhand te rijden (sterker maken) en te zorgen dat hij goed rechtgericht is en dus ook de belasting goed verdeeld. Ook kan die de bespiering optimaliseren, dus ook jongere paarden zijn dan geen probleem.
Ik raad je echt aan om iemand in de arm te nemen die écht verstand van paarden heeft, ookal moet je daar wat meer voor betalen.
Een goed, maar voornamelijk geschikt paard (ook qua rijervaring) kan je hobby leuk maken of veranderen in een hel :Y)
Mijn advies is om daar iig niet op te bezuinigen ;)
Hopelijk heb je er wat aan.

Ah, dit zijn fijne tips!

Dat de rug niet te lang moet zijn, klinkt ook logisch. en inderdaad niet te kort, anders wordt een zadel weer lastig.
Grappig ook dat je het hebt over het gelijkwaardig verdelen van de belasting. toevallig besteed ik veel aandacht aan rechtrichten, dat komt goed.
Wat de zoektocht lastig maakt, is dat mijn partner graag een aandeel wil in het paard. zijn balans is momenteel nog niet goed genoeg om het paard goed te kunnen rechtrichten.
Maar gezien zijn enthousiasme en zijn wil om goed te leren rijden, verwacht ik dat dit hem gaat lukken. Er is een goede instructrice die hem kan helpen hierbij.
Overigens zal ik zelf een groter aandeel hebben in het berijden van het paard, en dan moet 1x per week, misschien 2 dagen met mijn vriend wel lukken.

Wat je vertelt over een kleiner paard klopt! Bij mijn eerste rondjes verlegde ik mijn gewicht iets teveel. Daardoor bracht ik het paard van 1.60 wel flink uit zijn balans.
Goed, van fouten leer je en ik moet inderdaad echt zorgen dat ik recht blijf zitten en mijn hulpen licht geef.

maar een eigen paard wordt zeker groot. een paard van 1.75 en niet te smal, gaat zeker lukken. er wordt niet bezuinigd op goed advies.

Bedankt!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:07

Ik ben niet extreem zwaar, maar ik kan je toch echt vertellen dat je met 15 tot 20 kilo meer,
je toch echt anders op je paard zit (dit ten nadele van je eigen zit en beweging en uiteraard ook de samenwerking/finetuning met je paard).

Ik woog op mijn zwaarst 84 en op mijn lichtst 63, nou dat zit echt heel anders hoor, de inwerking alles....dus het hoeft niet eens extreem overgewicht te zijn!

Mijn paard is overigens bijna 1.80 m en toch ben ik te zwaar voor mijn paard en de bijbehorende sportieve ambities ;)

Ivo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:23

M_i_R schreef:
ja maar dat gaat om een belasting die de persoon zichzelf aandoet. met paardrijden denk ik dat je strikter kan en moet zijn omdat je op een dier gaat zitten. en juist het uitmaken van de extremen is lastig. stel je hebt iemand van 1.40 met behoorlijk overgewicht die in totaal zon 75 kilo weegt dan kan die persoon qua gewicht nog best paardrijden op een gewoon paard ondanks zijn extreme overgewicht. Ik denk dat het daarom ook niet zozeer uitmaakt hoe iemand eruit ziet, maar om het werkelijke gewicht.

Maar voor het opstellen van een soort 'maximun toelaatbaar gewicht' moet je ook weer rekening houden met factoren als het paard en kunde van de ruiter, wat hier ook al veel genoemd wordt... dus het blijft een lastige opgave om hier een nummer aan te verbinden.

En het is inderdaad dat met hardlopen mensen zelf voelen dat het niet goed is, en de belasting het paard veeel minder kunnen voelen, waardoor zij wellicht eerder op een paard zouden stappen. Maar ik hoop dat mensen die van zichzelf weten dat zij in het dagelijks leven last ondervinden van hun gewicht eerst goed nadenken en niet zomaar doen.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:45

Als antwoord of je paard aan geeft kan ik dat positief beantwoorden
Indien iemand te zwaar voor een paard is kun je goed zien aan de beweging
ook kun je zien of de rug erg wordt weg gedrukt
Dat een plaatje niet klopt is esteties maar het gewicht zie je wel degelijk
Nu is mijn ervaring dat een goed getraint paard prima een hoger gewicht kan dragen
Vergeet niet dat een drachtig paard een veulen van 75 kilo draagt en die hangt aan de rug
dat is een veel grotere belasting dan iemand van 100 kilo er boven op
Maar een paard dat niet goed getraint is zal daar een probleem mee hebben
Hier boven heb ik wel het iedee dat je 1.68 en 58 kilo moet wegen
Niet idereen is klien en fijn afvallen is een eeuwige strijd waar veel factoren in mee spelen
Ga lekker rijden en je vriend ook
het paard laat het wel degelijk zien als het te zwaar is

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:03

dat zie je inderdaad wel goed ja je kan heel goed zien aan de gangen van een paard of het te zwaar is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:31

Graag gedaan driebergen. Succes met de koop en straks met je eerste paard!

GittekeZ1: Meeste paarden laten het idd wel zien, als de ruiter te zwaar is, echter moet je wel weten waar je het aan kan zien, want niet iederen ziet het óf wil het zien.
Krappe zadels zijn ook een veel voorkomend probleem bij zware ruiters en niet altijd is er ruimte op de rug voor een groter zadel. Soms is het probleem dus niet het gewicht maar de vorm of de gehele combinatie.
Met meer gewicht is het verstandig om op een goed getraind paard te gaan rijden ipv een slecht of weinig bespierd paard.