TEGEN bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:28

Ik neem aan dat je wel snapt wat ik bedoel.
Zo niet, dan kan ik daar ook niet meer aan doen. ;)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:31

Het gaat om de hand van de ruiter, En watvoor bitloos hoofdstel.
Veel hoofdstellen geven druk op het neusbotje, en dat is voor het paard geen fijn gevoel,
Naar mijn mening is dan een bit beter...
Mist er met zachte hand gereden word.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:57

love_shyboy schreef:
Het gaat om de hand van de ruiter, En watvoor bitloos hoofdstel.
Veel hoofdstellen geven druk op het neusbotje, en dat is voor het paard geen fijn gevoel,
Naar mijn mening is dan een bit beter...
Mist er met zachte hand gereden word.

Als de neusriem op de juiste plek ligt kan het paard hier onmogelijk hinder van ondervinden. Natuurlijk moet je niet gaan lopen sjorren en trekken.
De mond is trouwens gevoeliger dan de neus, dus dezelfde druk in de mond als op de neus zal in de mond harder aankomen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:36

Word je eigenlijk toch een beetje moe van :+ , dat je de fabels rondom bitloos rijden moet gaan zitten eh.... ontfabelen??? 8)7

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:29

Twiggy2008 schreef:
Chaos schreef:
Maar hoezo? Niemand kan zeggen waarom een bitloos hoofdstel bij correct gebruik vriendelijker is dan een bit bij correct gebruik. Ik geloof dat beiden even vriendelijk en even kwaad kunnen doen.

At Mick75: Dat is een van de redenen dat ik niks heb met al die zweverige natural mensen. Alle boeken/sites zijn heel eenzijdig, beweringen zijn overdreven, achterhaald en sommige gevallen gewoon verzonnen. Ik krijg al kriebels als ik sommige mensen met hun paard bezig zie: aaaah lief paardje aaagossie <3 . Hartstikke leuk hoor, respect voor je paard, maar andersom dan???

Ik vindt het puur wat van de "nieuwe generatie", net als die paddock-paradises, waar je paard het hele jaar in de modder mag staan. Joepie, ik denk dat menig paard liever een grasveldje heeft. :+

De Marylot is een heel vriendelijk bitloos hoofdstel, zit geen scherp randje aan. ;)
Ik zou zeggen, probeer het eens en kom dan een met een tegenargument ofzo, want ik kan werkelijk niets onvriendelijks/scherps of weet-ik-veel-wat-voor-negatiefs aan dat bitloze hoofdstel vinden.

Nieuwe generatie??? Hmmm, ik ben 40 (jij 19 ofzo??? :D ), rij al vanaf 1977 ofzo. :+
En ik gebruik niet voor niets de term WEDERZIJDS respect. Kun je lezen??????? Niks 'lief paardje'. Ik vind je opmerkingen erg triest, want je wilt het gewoon niet snappen, je wilt alleen maar schoppen. En je schopt maar een eind weg, verdiep je eerst maar eens in de Marylote en in de betekenis van wederzijds respect. Dan praten we daarna wel verder. Want dan weet je tenminste waarover je praat. ;)

Het was helemaal niet zo vervelend bedoelt en met mijn post doelde ik ook niet op jou. Jij voelt je aangesproken, met de nieuwe generatie bedoel ik jonge meisjes die van alles gaan proberen zonder zich ergens in te verdiepen. Dat van het hoofdstel was een vraag, gewoon omdat ik niet van elk hoofdstel apart de werking ken, en ik benieuwd was naar de werking en waarom die vriendelijker zou zijn dan bit. Omdat de meeste bitloze optomingen niet perse vriendelijker inwerken. Ik zit hier niet om te rellen, jeetje rustig maar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 01:20

Chaos schreef:
Het was helemaal niet zo vervelend bedoelt en met mijn post doelde ik ook niet op jou. Jij voelt je aangesproken, met de nieuwe generatie bedoel ik jonge meisjes die van alles gaan proberen zonder zich ergens in te verdiepen. Dat van het hoofdstel was een vraag, gewoon omdat ik niet van elk hoofdstel apart de werking ken, en ik benieuwd was naar de werking en waarom die vriendelijker zou zijn dan bit. Omdat de meeste bitloze optomingen niet perse vriendelijker inwerken. Ik zit hier niet om te rellen, jeetje rustig maar.

Nou, ben blij dat te horen, want zo kwam het wel over. ;)
Mede misschien omdat ik aardig naturalminded ben en omdat ik nou eenmaal echt bewust bezig ben met zaken als wederzijds respect en wederzijds vertrouwen tussen mij en mijn eigen paard. En ik rij 'm bitloos, hij is bitloos ingereden, heeft nooit een bit ingehad. Bewust, want ik wilde het gewoon anders bij mijn eigen paard. En dat bevalt prima en ik heb best een typje van een paard, hoor, daar hoef je niet aan te komen met 'lief paardje', want dan walst hij over je heen. Het is een schat, maar je moet heel duidelijk zijn bij hem. En daarnaast knuffel ik hem alsnog wel, hoor. :D

De Marylot is een sidepull (je kunt er trouwens ook een bit aanhangen), gemaakt van biothane, veel gebruikt in de endurance. De neusriem is breed en zacht, het is een heel vriendelijk bitloos hoofdstel. Ik heb vele bitloze optomingen geprobeerd en een hoop bevielen niet. Maar ik heb ook geleerd dat dat gewoon heel persoonlijk is. Aan je rijstijl, aan het paard, aan je doelen qua rijden. Ik heb een paard wat meteen aangeeft hoe hij er in staat, dus dat was altijd snel duidelijk. Verder is het van belang dat je een bitloos hoofdstel goed omdoet, dus de neusriem op de juiste plek. Dan kan dat hele neusbotfabelverhaal meteen op de schop namelijk. ;)

De druk van de neusriem is er natuurlijk, als je druk op de teugels geeft. Maar scherp inwerken? Nee, zou ik niet voor elkaar krijgen, denk ik. Daar is die neusriem gewoon te breed en te zacht voor. Mijn paard liep met dat bitloze hoofdstel zo weg. Ik denk dat het een ideaal hoofdstel is voor gevoelige paarden. Overigens heb ik geen paard wat snel onder de indruk is van wat druk. Daar is 'ie te nuchter voor en ook te sterk trouwens. :D
Hij is niet snel onder de indruk, maar ken ook gevoelige paarden die prima met de Marylot te rijden zijn. Maar goed...... Waarom vriendelijker dan met bit?

A. Omdat een paard in de mond gevoeliger is dan op de neus.
B. Omdat mijn paard 4 wolfstandjes op bepaalde plekken heeft zitten, zodat een bit erg onprettig gaat worden (is bevestigd door de tandarts en DA). Ja, ik kan ze laten trekken, maar zou niet weten waarom als hij nergens last van heeft).
C. Omdat hij met zijn ontspannen kaken en mond mij aangeeft hoe relaxt hij zich voelt, idem dito met zijn hele lijf. Overigens zijn wij wel bezig met dressuurmatige lessen en recht richten, al hoewel met wat hiaten, want ja, ik sta niet op een plek met binnenbak en met dit weer kan ik helaas weinig doen deze maanden.

En nee, ik heb met dit ene paard dus geen bitervaring. Maar wel met andere, want zoals ik al eerder zei, reed en rij ik soms nog wel eens op anderman's paarden wel met bit. Heb jarenlang met en zonder bit gereden (vroeger reed ik heel vaak met een halster met touwtjes, ik dacht er niet eens over na ;) ). Dus het is niet per se iets van nu, vroeger deden we het ook. Alleen toen hadden we geen internet om die ervaring te delen. Dus ik denk dat je er toen minder bewust mee bezig was misschien. ;)

En verder wil ik nog zeggen dat ik ook geen fan ben van sommige bitloze hoofdstellen, maar dat geldt net zo goed voor bepaalde bitten, waar ik absoluut geen fan van ben. :\

Nou, hoop dat het nu wat duidelijker is. ;)

Collie2008

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 01:38

Tsjah....Bitloos paardvriendelijker...ja....als je ermee om kan gaan ja...Op zich lijkt het me als paard zijnde fijn er (geen stuk metaal in je mond waaraan getrokken wordt)...Maar uiteindelijk gaat het niet om het stuk metaal in de mond, maar de wijze waarop je met het paard omgaat denk ik

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 01:42

Kan je nagaan als je een paard bent zonder metaal in je mond met een ruiter op je rug die vriendelijk rijdt. ;)
Is toch heerlijk!!! :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 01:44

Dat lijkt me ook inderdaad...Er wordt jammer genmoeg te vaak nog mjisbruik gemaakt van het bit...

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:23

Voor of tegen, met of zonder bit.
Zolang het goed gebruikt word is er niets mis met beiden.

Kitty2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:33

Ìk rij een aantal jaar bitloos. Dit bevalt prima. Ik ervaar dat mijn paard dit ook prettig vind. Maar met bitje rijden is toch ook prima. Ligt helemaal aan de ruiter want idd kan je met een bitloos hoofdstel ook aardig scherp inwerken op het hoofd van je paard. Ieder zijn ding!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:37

Twiggy, ik kan me wel vinden in je verhaal, en ben het ook met je eens. Ik ben ook helemaal niet tegen bitloos rijden, ik ga gewoon op een halster op buitenrit :o . Dat verdeelt minder druk dan een bitloze optoming. Maar als ik dan naar mijn pony kijk, met een giga-dikke bult op de neus van bitloze optoming (botwoekeringen), kan ik me boos maken om mensen die gewoon maar doen. Omdat het beter zou zijn.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:30

Ik ben niet tegen bit, of bitloos. Ik vind dat elk paard (medische problemen uitgesloten) met beiden gereden moet kunnen worden (let op kunnen = niet moeten).

Ik zie mezelf toch elke keer tussen verschillende stromingen vallen, en daar irriteer ik het me het meeste aan. Lang voor dat bitloos een hype was vond ik het al meer dan normaal een jong paard bitloos te beleren. Evenals dat datzelfde paard later een bit in krijgt als je er wedstrijden mee rijd. Bitloos springen is trouwens ook leuk!

Maar opeens was bitloos in en moest het allemaal ijzerloos, caploos, boomloos, stalloos, krachtvoerloos etc..

Gelukkig begint de hype tegenwoordig wat af te nemen en zie je steeds meer ruiters die gewoon kijken wat bij hun als combinatie past.

Tegen bitloos ben ik dus absoluut niet. Tegen het vooroordeel/de hype bitloos en het natuurlijk MOETEN zijn, ben ik wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:36

Bubsj schreef:
Maar opeens was bitloos in en moest het allemaal ijzerloos, caploos, boomloos, stalloos, krachtvoerloos etc..

Dat is maar net wat je er zelf van maakt hoor.
Voor de één gaat dit op, voor de ander helemaal nièt.
Mensen willen graag in hokjes denken. Dat betekent nog niet dat alles wat op hetzelfde woord eindigt ("loos") ook allemaal bij elkaar hoort voor alle individuen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:41

Ik ben niet tegen beide, net als de meeste hier.

Ik rij op mijn verzorgShet(lees: 1x per week 5 minuutjes stappen, kleiner meisje doet de rest) bitloos. Ik rij haar met stalhalster(we rijden 1x per week, in totaal een half uurtje, pauze, soms nog een kwartiertje daarna). Ze reageert er heel goed op, soms doe ik dan een lang touw om de nek, als neckrope zegmaar, reageert ze ook geweldig op.

Op de manege rij ik met bit, maar ik rij met zachte hand en gebruik de teugels meestal eerder om vast te houden dan om te sturen. Doe regelmatig beugels uit, maar ik blijf gewoon op zit rijden, vind ik eigenlijk fijner dan in de mond gaan trekken.(er is ook een meisje dat teugels vrij strak houdt, paardje doet de mond dan open, heb ik wel medelijden met een bit dat in het gehemelte prikt).

Ieder goed ingereden paard kan, denk ik, met bit en/of bitloos hoofdstel gereden worden, als de ruiter maar netjes in de hand is...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:46

JoviBan, ik heb het over de hype.

Als jij niet zo denkt, val je daar niet onder ;) Maar dat soort types zijn er zat hoor. Vooral onder de wat jongere mensen/bokkers.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:09

Chaos, dan snappen we elkaar! :D

Even in het algemeen: Ik ken weinig jongere mensen die bewust bitloos rijden. Het zijn voornamelijk volwassenen die het doen in mijn kringetje. De jongere mensen krijgen vaak les van een traditioneel ingesteld iemand of een manege e.d. en daar rijden ze over het algemeen niet bitloos. Althans, niet in mijn omgeving. ;)
Want daar roepen ze nog dat het levensgevaarlijk is. :+

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:54

Twiggy2008 schreef:
Chaos, dan snappen we elkaar! :D

Even in het algemeen: Ik ken weinig jongere mensen die bewust bitloos rijden. Het zijn voornamelijk volwassenen die het doen in mijn kringetje. De jongere mensen krijgen vaak les van een traditioneel ingesteld iemand of een manege e.d. en daar rijden ze over het algemeen niet bitloos. Althans, niet in mijn omgeving. ;)
Want daar roepen ze nog dat het levensgevaarlijk is. :+

Heb een vriendin die (meestal) bitloos rijdt en ook bij de clublessen. Verschillende instructeurs/instructrices die allemaal 'traditioneel'(weet niet wat jij daar precies onder verstaat, want als rijden per se met bit moet vallen ze er niet onder ;) ) lesgeven en die vonden het allemaal juist goed als het paard er gewoon lekker op loopt en ook goed om dat als optie te zien of gewoon een keer te proberen. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:07

Skygirl schreef:
]
Heb een vriendin die (meestal) bitloos rijdt en ook bij de clublessen. Verschillende instructeurs/instructrices die allemaal 'traditioneel'(weet niet wat jij daar precies onder verstaat, want als rijden per se met bit moet vallen ze er niet onder ;) ) lesgeven en die vonden het allemaal juist goed als het paard er gewoon lekker op loopt en ook goed om dat als optie te zien of gewoon een keer te proberen. :)

Fijn om te horen dat er dan toch mensen zijn die er open voor staan. Ik ken er helaas een hoop die niets met bitloos 'kunnen' en op de maneges vinden ze het 'gevaarlijk', dus die kinderen leren met bit te rijden. Je mag daar niet bitloos in de les verschijnen.

Niet erg (wel jammer), maar ik word wel een beetje moe als die kinderen dan weer overtuigd zijn van het argument 'gevaarlijk' en ik dat weer moet gaan weerleggen (op mijn stalling komen een hoop van die kinderen). Ik heb nl. ook helemaal geen zin in ongelukken, daar ben ik te oud voor en ik heb een kindje thuis, dus wat denken die instructeurs die met dat argument schermen wel niet? ;)

Bitloos rijden heeft in principe niets met 'gevaarlijk' te maken. Het is maar wat je je paard aanleert.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:40

Chaos schreef:
Twiggy, ik kan me wel vinden in je verhaal, en ben het ook met je eens. Ik ben ook helemaal niet tegen bitloos rijden, ik ga gewoon op een halster op buitenrit :o . Dat verdeelt minder druk dan een bitloze optoming. Maar als ik dan naar mijn pony kijk, met een giga-dikke bult op de neus van bitloze optoming (botwoekeringen), kan ik me boos maken om mensen die gewoon maar doen. Omdat het beter zou zijn.

Was je erbij toen die botwoekering ontstond? Want dat kan ook een hele andere oorzaak hebben. Ik heb daar een voorbeeld van op stal staan. Botwoekering door een rare actie in de trailer; bij inladen niets te zien/voelen, bij thuiskomst een bult op de neus die nooit meer helemaal weggegaan is; maar wel op het plekje waar ik een hackemore zou bevestigen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 06:09

Twiggy2008 schreef:
Kan je nagaan als je een paard bent zonder metaal in je mond met een ruiter op je rug die vriendelijk rijdt. ;)
Is toch heerlijk!!! :D

Een paard weet niet wat metaal is. En als een paard iets niet fijn vindt, dan laat ie dat wel merken, het zijn geen mensen.
Als mens invullen wat een dier fijn vindt is een grote miskleun. Mensen kunnen dat niet en leidt vaak eerder tot dierenleed. Als je niet kunt omgaan met een bit, dan ligt dat aan jezelf, niet aan wat je voor een paard invult om eigen tekortkomingen in te vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:52

maXcomX schreef:
En als een paard iets niet fijn vindt, dan laat ie dat wel merken, het zijn geen mensen.

Was dat maar zo.
En àls een paard iets aangeeft, dan wordt dit gedrag maar al te vaak genegeerd of genadeloos afgestraft.

Hier weer een voorbeeld dat alles goed lijkt, terwijl het tegendeel waar is:
[PP] Arm paard!! Heb zo'n medelijden :(

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:13

maXcomX schreef:
Een paard weet niet wat metaal is. En als een paard iets niet fijn vindt, dan laat ie dat wel merken, het zijn geen mensen.
Als mens invullen wat een dier fijn vindt is een grote miskleun. Mensen kunnen dat niet en leidt vaak eerder tot dierenleed. Als je niet kunt omgaan met een bit, dan ligt dat aan jezelf, niet aan wat je voor een paard invult om eigen tekortkomingen in te vullen.

Voor een prooidier als het paard is het noodzakelijk om zijn ongemak/pijn zo veel en zo lang mogelijk te verbergen, dus dit kun je absoluut niet stellen.
Bovendien herkennen veel mensen gedrag van hun paard dat pijngerelateerd is helemaal niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:24

maXcomX schreef:

Waarom zou je niet kunnen omgaan met een bit als je je eigen paard bitloos berijdt?
Ook weer zo'n veroordeling, waar ik niets mee kan. ;)
En snap je mijn zin wel? Ik heb het over 'niets in de mond hebben' EN 'vriendelijk rijden'. Jij blijft maar hangen in het negatieve, he. :+

Er zijn mensen die gewoon niet kunnen rijden met hun handen, ja. Die heb je ook bij de met bit gereden paarden. ;)
Lijkt me sowieso dat je werkt als ruiter aan je tekortkomingen, als het goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:02

JoviBan schreef:
Was dat maar zo.
En àls een paard iets aangeeft, dan wordt dit gedrag maar al te vaak genegeerd of genadeloos afgestraft.

Absoluut waar :j daarom vind ik ook: paardenfluisteren is leuk, maar ga eerst eens naar je paard lúisteren...... dat gebeurt veel en veel te weinig. Met de mond open lopen is zo een signaal, en wat doet het gros van de mensen? Sperriem strakker :roll:
Heel veel mensen blijven hangen in symptoombestrijding (wat idd negeren en vaak afstraffen van de signalen van het paard is) ipv werkelijk te gaan luisteren. Een sperriempje is daar een erg goed voorbeeld van imo. Er wordt gezégd dat het ding is het bit beter op de plek te houden (je zou denken dat bakstukken echt afdoende zijn) maar het is bedoeld om het openen van de mond te voorkomen. Zelfde verhaal met de africhtingsneusriem eigenlijk.
Saillant detail is dat de neusriem ooit is bedacht om te voorkomen dat de kaak brak als er te ruw met het bit omgegaan werd (en dan gaat dat eigenlijk niet over de kaak zelf, maar het kaakgewricht). En dat zegt toch wel voldoende...........
De mensheid is helaas nog niet erg veranderd.
Dani_ schreef:
Bovendien herkennen veel mensen gedrag van hun paard dat pijngerelateerd is helemaal niet.
maXcomX schreef:

Voor een prooidier als het paard is het noodzakelijk om zijn ongemak/pijn zo veel en zo lang mogelijk te verbergen, dus dit kun je absoluut niet stellen.

Denk dat dat een veel groter probleem is eigenlijk.
Twiggy2008 schreef:
Waarom zou je niet kunnen omgaan met een bit als je je eigen paard bitloos berijdt?

Ik ken mensen die allebei heel fijn kunnen, en het ziet er allebei echt vriendelijk uit :)
't Hangt van het paard af voor mij, wat die het fijnste vindt.