Hoe stappen jullie op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aieshja

Re: Hoe stappen jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:34

Ik stap met kruk op, dit omdat ik pas geleden mijn onderrug gebroken had.

Daarvoor stapte ik zonder kruk op, met mijn rug naar het paardengezicht.

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:10

met krukje :) & als er geen krukje of iets anders is , beugels langer :P

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:11

ik stap altijd zonder krukje op en dan met de rug naar het hoofd van het paard. maar eigelijk best grappig om te lezen want ben ik van mening dat inpriciepe iedereen zonder krukje moeten kunnen opstappe krukje is eigelijk overbodige luxe. Natuurlijk uitzonderingen door blessure ofzo.

Beau_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:11

Ik stap ook zonder krukje op, soms gaat dat ietwat moeizaam doordat ik niet bepaald lenig ben maargoed :+
En als ik zonder zadel ga, stap ik op via het hek van de bak. Ik denk namelijk niet dat mijn knol zo blij wordt als ik ga proberen te springen :')

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:32

ik stap al sinds ik 6 jaar ben zo op (zonder krukje hoe groot de pony/het paard dan ook is):
linkervoet in linker beugel
rechter been over paard heen zwiepen en in de beugel doen
en rustig gaan zitten :)
(maar het paard werd altijd voor me vast gehouden :') en als het te hoog was kreeg ik een zetje)
toen ik 6/7 was heb ik gereden (ben gestopt vanwege allergie)
maar nu ga ik wel weer rijden

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:20

Altijd met krukje, ben gewoon een houten klaas maar vind het ook prettig voor me vriendje. Mijn verzorgster kan zonder krukje maar na het aanzien van het 10 keer proberen het hangen etc, heb ik gevraagd of ze ook met krukje op wil stappen.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:29

sinds mijn paard aan de linkerkant wat vast zat en de osteopaat is geweest,stap ik na advies van de osteopaat altijd met krukje op.ook op wedstrijden,sommige mensen kijken mij weleens raar aan maar dat zal mij een zorg zijn.het is beter voor mijn paard z'n rug.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:35

Ik stap eigelijk precies het zelfde als jij op :+
Een krukje is eigenlijk wel beter voor het paard en makkelijker vind ik :o

sweetdreams_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:36

krukje als ik die bij de hand heb.
Of met rug naar hoofd van de pony 3 stappen en dan erop springen.
beetje moeilijk uit te leggen.

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:50

Precies hetzelfde als Tammy.

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:30

vanuit huis: vanaf ophoging of gewoon aan de linkerkant.
Bij de manege via een krukje.
de kant van opstijgen wil ik wat gaan afwisselen, maar mijn paardje heeft soms wat moeite met stilstaan met opstijgen en zo lang heb ik haar nog niet (3 weken) dus moet ik eerst ook aan haar wennen.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:46

Ik stap altijd met krukje op.
dit vanwege ik een beperking heb aan mijn been, dat het gewoon niet lukt.
Ook al ga ik naar buiten, loop ik met het krukje naar het hek, loop ik erdoorheen, sluit de hek.. krukje heb ik met een touw vastgemaakt, stap ik op, en gooi ik de krukje terug over het hek

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:26

Ik krijg meestal een voetje vind dat ook het fijnst maar anders met een krukje en als het echt niet anders kan dan stap ik gewoon op via me beugel en dan hangt meestal iemand aan de andere beugel om verschuiven van het zadel te voorkomen en als het écht niet anders kan dan stap ik gewoon op via me beugel zonder dat iemand aan de andere kant hangt :D

koffieleut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:22

Ik stap altijd op met krukje.

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:36

Ik stap ook altijd met een krukje op als die in de buurt is, beter voor je eigen knie, het ruggetje van je paard maar ook voor je stijgbeugelriem, maar als ik zonder krukje moet opstappen doe ik het ook wel eens aan de rechterkant, waarom zou je immers altijd aan de zelfde kant opstappen? Alleen omdat de ridders vroeger zwaarden aan de linkerkant hadden hangen? :+ Best stom eigenlijk dat we dat nu nog steeds zo doen, het is trouwens best raar om aan de andere kant op te stappen als je dat niet gewend bent, probeer het maar eens, maar ik moet zeggen dat ik nu aan beide kanten prima kan opstappen :j

miesijj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:26

ik stap altijd op met krukje. de meeste bij mij op de manege doen dat. de stoel wordt dan door de instructrice weer weggehaald

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:28

Zo vaak mogelijk met krukje en dan zo rustig mogelijk zodat ik me paard zo min mogelijk belast.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:53

haffylover schreef:
ik stap altijd zonder krukje op en dan met de rug naar het hoofd van het paard. maar eigelijk best grappig om te lezen want ben ik van mening dat inpriciepe iedereen zonder krukje moeten kunnen opstappe krukje is eigelijk overbodige luxe. Natuurlijk uitzonderingen door blessure ofzo.

Absoluut mee oneens. Opstappen met een krukje of vanaf een verhoging is een must. Het ontlast de paardenrug.
Als je zonder krukje opstapt is het gewichtvan jezelf dat aan het zadel hangt maal 3. Dat gewicht hangt er dan aan de andere kant door de boompunt tegen de schoft. Vandaar dat veel paarden met opstappen graag gaan lopen om van de pijn weg te vluchten.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:20

Links met een krukje.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:23

Met een krukje, dat vind ik beter voor de rug van het paard. En als er geen krukje is lukt het ook prima krukloos.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:11

Ik stap nooit op met krukje, gewoon alleen

linda4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:17

Ik sluit me bij Tammy_ aan!

Fenne_Ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:53

Thats_Me schreef:
Nu vaak met krukje. Is fijner voor m'n knie en fijner voor het paard.

Maar als ik zonder opstap is rug naar het hoofd toe, voet in de beugel en dan hop, hop, hop erop zegmaar :D
Dan rust ik even met m'n handen op de hals voordat ik echt ga zitten zodat je niet in het zadel ploft maar rustig gaat zitten.

Ik doe het precies zo! Maar vind met krukje het makkelijkst behalve als de pony beetje fris is stap dan gewoon op omdat ze dan nog wel eens passjes wilt zetten

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:04

Fenne_Ponys schreef:
Thats_Me schreef:
Nu vaak met krukje. Is fijner voor m'n knie en fijner voor het paard.

Maar als ik zonder opstap is rug naar het hoofd toe, voet in de beugel en dan hop, hop, hop erop zegmaar :D
Dan rust ik even met m'n handen op de hals voordat ik echt ga zitten zodat je niet in het zadel ploft maar rustig gaat zitten.

:j
En als er geen krukkie in de buurt is, stap ik met m´n rug naar paard z´n gezicht toe op. Ik heb ook al eens geprobeerd om via de rechterkant op te stappen. Maar ik en mijn paard snapten dit allebi niet, was dus geen suc6.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:06

hoor en lees vaak dat mensen er t liefst op willen drammen dat iedereen met trapje opstapt..
Maar komt het bij die mensen ook op, dat het niet altijd mogelijk is?
Of nemen die mensen hen trapje mee uitrijden? of dergelijke..
Zeker is het opstappen met trapje beter voor de paardenrug, maar ze sterven er niet jonger op als je het niet doet..Denk vind gewoon dat iedereen zn eigen ding moet kunnen doen..wat hij of zij het prettigste vind..want niet alles is altijd mogelijk..(net als t bitloos rijden, boomloos rijden het paard perse in de juiste stelling laten lopen etc etc)..als je heel grof gaat kijken, is er niets natuurlijks meer aan..rij op jou manier, en stap op de manier op zoals t jou t makkelijkste is..er word al eeuwen zonder trapje opgestapt, met bit gereden en met zadels met boom..opstappen doet pijn aan de paarden rug, sporen en zwepen zijn ook geen pretje..haha..mensen maken zich vaak ergens druk om, waar ze zich niet druk om moeten hoeven maken..haha zo moest er even uit, al zou ik nog wel even door kunnen gaan..:P

ieder zijn mening..ieder zijn manier..