Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:22

x_Marr schreef:
Over zijn ruggebruik stond ook al in de openingspost :) Kijk naar de plaatjes.

Er is naar mijn mening geen harmonie te zien tussen achterhand en voorhand.

Timilon: groene opmerking gemist?

Nou x_Mar dan ben ik het er graag mee eens dat we het niet eens zijn ;)

Want ik vind juist wel dat er harmonie is te zien.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:23

Nee denk niet dat hij het mist, maar blijkbaar voelt iemand zich wel aangevallen :o

Wat vind jij een ruiter die harmonie deelt met zijn/haar paard? x_Mar?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 13:26

Joolien schreef:
Ik wilde hier niet meer reageren maar toch doe ik het.

Het nadeel van dressuur is, is dat het een jurysport is, dat betekend dus dat er altijd een mening blijft.
Dat komt ook in dit forum weer terug.

Je ziet dat veel mensen een ander beeld hebben van paarden en hun manier van lopen. Waar xMar vind dat er geen harmonie meer is, vind ik dit juist wel. Omdat het in mijn ogen met eenvoud en ontspanning wordt gepresteerd.

Ten tweede denk ik dat er idd een hoop jaloezie heerst en dat in dit soort topics ten uiting komt.

Ik ben het er ook niet mee eens dat dressuur is gebaseerd op spectakel en wat ik al helemaal erg vind is dat mensen suggereren dat Totilas 'geforceerd' is om op deze manier te lopen.

En trouwens, ging het hier niet alleen om het achterbeen gebruik van onze Toot? Waar we geloof ik al redelijk uit zijn dat het achterbeen gebruik wel goed is maar dat het beeld van zijn totaalhouding is veranderd...????

Maar dat het subjectief is betekent niet dat er criteria zijn voor het beoordelen. En men vraagt zich af of daar wel aan voldaan wordt (en nee, Totilas sjokt niet op de voorhand, maar hij beweegt wel gewoon op een andere manier dan andere paarden).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:26

Ja hoor Joolien :j

Maar graag wil ik nog antwoord op mijn vraag, dat is het enige wat ik nog wil weten. Dus ben benieuwd of iemand het weet, of het mij kan uitleggen :)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 21-07-10 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit de tekst verwijderd.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:26

Tuurlijk zijn we trots op onze ruiter en amazones en hun paarden!! Idd kei goed dat we Duitsland op eigen bodem hebben verslagen! +:)+ :j
Eindelijk!!

Wat t achterbeen gebruik van Totilas betreft. Hij gebruikt t wel, anders is t niet mogelijk om zo verzameld de passage, piaffe, en pirouttes te lopen. En zijn galop springt hij ook heel mooi door met een goed onder massa komend achterbeen. Maar het beeld is helaas in de loop der maanden niet mooier geworden. Het zag er eerst heel gemakkelijk uit, zoals Edward en Totilas door de baan gingen, heel natuurlijk en of t helemaal geen moeite kostte. Dat was afgelopen weekend wel minder, meer spanning erop. Met als gevolg dat Totilas zijn rug een beetje leek weg te drukken en dan kan zijn achterbeen niet helemaal mooi ondertreden. Toch heeft dat paard een supersterke achterhand, gezien zijn schakelvermogen, van verruimen meteen weer terug naar de verzameling.

Ik denk dat na de rust (lees rustige traingen) die hij nu de komende weken krijgt, hij gewoon weer supersterk gaat terug komen. FF een keer alle spanning er aflaten, en rustig en niet wedstrijd gericht trainen, is kei goed, wordt Totilas alleen maar beter van.

Dus over een paar weken komt Totilas weer even vrolijk en makkelijk in de baan als eerst, verwacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:28

x_Marr schreef:

Maar graag wil ik nog antwoord op mijn vraag, dat is het enige wat ik nog wil weten. Dus ben benieuwd of iemand het weet, of het mij kan uitleggen :)

sorry, welke vraag? Heb ik even gemist?

@Skygirl; blijkbaar voldoet hij dus wel aan de criteria?! Anders scoort hij niet zo hoog. 1+1=2

Ik geloof trouwens dat Edward ergens heeft gezegd dat er soms wat spanning is omdat Totilas te graag wilt.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 21-07-10 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd tot 1.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 13:31

Joolien schreef:
x_Marr schreef:

sorry, welke vraag? Heb ik even gemist?

@Skygirl; blijkbaar voldoet hij dus wel aan de criteria?! Anders scoort hij niet zo hoog. 1+1=2

Volgens sommigen hier niet. Of iig niet altijd, misschien is dat wel net het kleine puntje dat nog net niet altijd in orde is om de 100% te halen.

Lante

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:38

Haha, wat een heerlijk topic weer... Laten we trots zijn op ons Nederlandse TOP KWPN paard en combinatie! Het is geen Iberisch ras die zo extreem gaat zitten als op die tekeningen in de beginpost, maar het is een grootramig, groot en lang gelijnd KWPN paard wat super kan bewegen. Als je paarden wilt die zo gaan zitten in de verzameling, dan moet je geen KWPN paard hebben, maar een andalusier o.i.d. Echter, die hebben nooit de beweging en de souplesse van een paard als Totilas, eenvoudigweg, omdat ze daar de bouw niet voor hebben, net zoals Totilas niet gebouwd is om de Levade of de Capriool te springen. ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:41

voor de tegenstanders, kunnen jullie mij film materiaal laten zien? want er worden wel allemaal onderzoeken bij gehaald, maar laat ook eens een stukje eigen zien dan :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:49

Joolien: De vraag over de holling in zijn rug, hij lijkt zijn rug niet te bollen. Wat je wel ziet bij dus de piaffe ed.
De vraag was trouwens niet aan jou gericht hoor, maar gewoon voor iemand die het misschien weet :)

Lante: Ook een kwpn-er kan een Levade. Gaat misschien meer en een nog langere training in zitten omdat de bouw er wat minder makkelijk voor is, maar het moet kunnen.
Ook een KWPN-er dient gewoon te gaan zitten en zijn rug bol te maken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:53

x_mar: Dat doet Totilas ook wel, alleen in mindere extreme mate dan op de tekening, want hij is langer in de rug. Een paard dat niet draagt en niet kantelt in de heup kan nooit dergelijke piaffes, passages en pirouettes etc etc rijden zoals hij dat doet. ;)

Dan nog even dit: Ik zeg dat hij er niet op gebouwd is om een Levade te springen, ik zeg niet dat hij het niet kan leren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:04

Lante: Een paar pagina's terug is een trainingsfoto van hem geplaatst, daarop zie je duidelijk dat hij zijn rug gewoon bolt. :j
Maar in de kur zie ik dat dan niet terug.
Tuurlijk in de kur is er meer oprichting, maar dan zou de rug niet holler moeten worden maar gewoon bol moeten blijven dacht ik.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:06

x_Marr schreef:
Lante: Een paar pagina's terug is een trainingsfoto van hem geplaatst, daarop zie je duidelijk dat hij zijn rug gewoon bolt. :j
Maar in de kur zie ik dat dan niet terug.
Tuurlijk in de kur is er meer oprichting, maar dan zou de rug niet holler moeten worden maar gewoon bol moeten blijven dacht ik.

Lijkt mij ook inderdaad, maar goed daar zijn de meningenn dusdanig over verdeeld. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:06

Ik heb niet veel verstand van de rug maar ik vind het er niet verkeerd uitzien.

Tevens lijkt hij mij dat hij zijn rug goed gebruikt, anders zou hij niet zulke gangen kunnen presteren.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:07

Lante schreef:
Haha, wat een heerlijk topic weer... Laten we trots zijn op ons Nederlandse TOP KWPN paard en combinatie! Het is geen Iberisch ras die zo extreem gaat zitten als op die tekeningen in de beginpost, maar het is een grootramig, groot en lang gelijnd KWPN paard wat super kan bewegen. Als je paarden wilt die zo gaan zitten in de verzameling, dan moet je geen KWPN paard hebben, maar een andalusier o.i.d. Echter, die hebben nooit de beweging en de souplesse van een paard als Totilas, eenvoudigweg, omdat ze daar de bouw niet voor hebben, net zoals Totilas niet gebouwd is om de Levade of de Capriool te springen. ;)

Langgelijnd? KWPN? :') Totilas is zo beknopt als maar kan, en is ook nog eens gefokt uit 'n Trakehner vader, hij is zelfs vernoemd naar 'n Trakehner. Maar goed, lekker off topic.

Ik ben en blijf erbij, dat het voorbeengebruik van Totilas te extreem is. Het beeld lijkt daardoor gebroken en ik vind het er niet prettig uitzien. Het lijkt toch altijd een beetje een soort van Spaanse pas. Ik zou liever zien dat Totilas met minder gebruik van het voorbeen en meer lengte in de hals gereden zou worden. Hoewel Totilas zelf heel kalm is, ontbreekt de rust in het plaatje. Overigens denk ik niet dat dat met Totilas zelf te maken heeft, maar met de manier waarop hij gereden wordt. Misschien is hij het beste paard ter wereld, wie zou het zeggen, maar de manier waarop hij gereden wordt is verkeerd. Ik vind hem steeds minder worden, in plaats van beter.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:09

Dat was bij Gribaldi toch hetzelfde verhaal!
Daar zie je ook verschil met dag en nacht, maar misschien hoort dat zo op top niveau...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:12

misschien is het ook wel de bouw van beide paarden. iets wat je er niet helemaal uitkrijgt.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:13

Nou daar geloof ik niks van, want als ze 1st wel beter kunnen lopen en later niet dan heeft het echt met de training te maken, lijkt me.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:14

liep hij eerst beter dan? want hij presteert nu toch vele malen hoor. geen enkele jury kan onder hem uit. hij wint het overal! dat kan toch niet eens meer een kwestie van 'jurysport zijn' als geen enkele jury om hem heen kan

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:15

hij heeft meer dan genoeg achterbeengebruik, kijk maar in de rest van de proef, maar jullie knippen alleen de plaatjes van uitgestrekte draf, omdat het voorbeen zo machtig om zich heen grijpt is het achterbeen op dat moment om in balans te blijven

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:16

wie weet dat dat over een jaar veel beter iis. en dat hij dan wel genoeg balans heeft om tegelijkertijd wanneer hij zijn voorbeen naar voren gooit hij ook zijn achterbeen meer mee kan trekken :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:18

Het is net als Jolien zegt, hij gebruikt echt zijn rug wel. Hij kan nooit die oefeningen zo uit kunnen voeren met een holle, vaste rug, dat is fysiek gewoon niet mogelijk. Omdat het een langer gelijnd paard is ziet het er wat anders uit dan bij een paard wat wat meer in het vierkantsmodel gebouwd is zoals het paard op de tekening.

@Momba: Jij vindt Totilas dus niet langer gelijnd dan de gemiddelde Andalusier of Lusitano..?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 21-07-10 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aanval verwijderd!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:20

Monnie_ schreef:
hij heeft meer dan genoeg achterbeengebruik, kijk maar in de rest van de proef, maar jullie knippen alleen de plaatjes van uitgestrekte draf, omdat het voorbeen zo machtig om zich heen grijpt is het achterbeen op dat moment om in balans te blijven

Precies, dan is het toch geen harmonieus beeld van een paard dat correct in balans loopt?!
En volgens de normen van de FEI hoort dat gelijk op te gaan, maar blijkbaar is dat niet meer belangrijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:20

Bomba schreef:
Langgelijnd? KWPN? :') Totilas is zo beknopt als maar kan, en is ook nog eens gefokt uit 'n Trakehner vader, hij is zelfs vernoemd naar 'n Trakehner. Maar goed, lekker off topic.

Dat is helemaal niet offtopic want er komen hier veel opmerkingen voorbij over dat hij opgekropt zou lopen. Het beeld wat hij geeft komt toch echt grotendeels door zou bouw, hij is in het geheel vrij kort en zeker zijn hals is niet bijzonder lang en daarbij is hij ook nog eens dik gespierd wat het voor het oog nog extremer maakt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:22

@ Bomba: Die heb ik er al zoveel gezien, standfoto's en momentopnames van Totilas, voor een KWPN paard is hij niet heel lang gelijnd, maar in vergelijking met het plaatje in de openingspost wel. Sorry mensen, na de mod opmerking is het hier dus nog steeds niet gezellig! De groeten maar weer.