mick75 schreef:Dus jij maakt nooit een inschattingsfoutje waarbij je net even te lang de teugel vasthoudt, hebt zo'n beenbeheersing dat je benen altijd, onder alle omstandigheden (dus ook tijdens bok- of steigersessies) keurig op hun plek blijven en komt nooit in een situatie waarin je het even niet meer weet? En dat al vanaf de eerste keer dat je op een paard stapte?
Ik zeg nergens dat ik geen fouten maak, maar ik maak ze niet bewust, en ik straf mijn paard niet omdat ik zelf een fout heb gemaakt.
En als mijn paard wel zonder reden stout is, dan probeer ik dat in het rijden op te lossen, zo heb ik namelijk leren rijden.
En het werkt ook gewoon, en nee, ik heb helemaal geen makkelijke paarden gereden, bij 1 paard van mij heeft het ook jaren gekost voor ik een B proef kon rijden, maar hij is wel eerlijk gereden.
Mijn paard nu (mijn jonge) is ook geen makkelijke, maar wel een eerlijk paard en denk dat dat ook mede komt omdat ze eerlijk gereden wordt.
Als mensen zichzelf niet kunnen beheersen op een paard, moeten ze een andere sport kiezen, en nee, dan bedoel ik niet als je zo nu en dan uit je slof schiet, maar wel zoals ik mensen zie rijden die om de haverklap bij elke training hun geduld om het minste of geringste verliezen.
Of mensen die hun dag niet hebben, maar wel verwachten dat het paard lekker loopt en zo niet, ze zich op de paarden gaan afreageren. Ik vind dat not done.
Je hebt met levende dieren te maken en ik behandel mijn paarden stuk voor stuk met respect.
Die dieren kunnen er immers niks aan doen dat wij mensen weinig geduld hebben, de ene dag beter als de andere dag, dus nee, ik straf mijn paarden daar waar nodig is, maar altijd op een eerlijke manier.