Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:43

Chaos schreef:
Jemig. Ik heb altijd geleerd: Zorg dat je paard met jou wil samen werken, dus maak het je paard gemakkelijk om iets goed te kunnen doen. Daar krijgt een paard ook zelfvertrouwen van. Als ik hier enkele berichten lees.... Als je een flegmatiek paard snel wil maken met hulpmiddelen waar blijft voor dat paard dan de plezier in het rijden? Want van plezier in het rijden krijg je looplust en activiteit. Je moet je paard motiveren, niet net zo lang slaan tot hij het doet..

Dat klopt, daar ben ik het mee eens... :)
Maar, ik schreef hierboven ook dat ik een zweepje en sporen gebruik(te) op mijn flegmatieke paard.. Maar wie zegt dat ik (en de andere hier) er net zo lang op geslagen hebben tot ze het goed deden? Niemand toch..

Ik rijd met sporen omdat ik een blessure heb en met mijn rechterbeen niet genoeg kracht kan zetten om voldoende been te geven zodat het in werkt. Daarom rijd ik met een knopspoortje want dan lukt het net wat beter..
De zweep werd gebruikt om haar net wat actiever te maken wanner ze niet reageerde op been.. Deze hulpmiddelen worden bij mij iig normaal gebruikt zoals een ander ze ook gebruikt.

Doe ik verder niks op het paard en moet ik het hem gemakkelijk maken kom ik geen pas naar voor.. Dat blijft ze stilstaan en doet ze helemaal niks.. Ze zit nu ook midden in haar puberteit en probeert nu nog een beetje extra uit.
Maar heb ik haar er even doorheen gereden en ze blijft dagelijks in beweging (met voldoende afwisseling tussen bakwerk/buitenrijden/grondwerk etc) heb ik er nu een heel fijn paard aan.
Ze is nu eigenlijk niet meer flegmatiek te noemen, behalve als ik er een ander opzet.. Dan vervalt ze weer in haar oude doen..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:46

Sita_ schreef:
Chaos schreef:
Jemig. Ik heb altijd geleerd: Zorg dat je paard met jou wil samen werken, dus maak het je paard gemakkelijk om iets goed te kunnen doen. Daar krijgt een paard ook zelfvertrouwen van. Als ik hier enkele berichten lees.... Als je een flegmatiek paard snel wil maken met hulpmiddelen waar blijft voor dat paard dan de plezier in het rijden? Want van plezier in het rijden krijg je looplust en activiteit. Je moet je paard motiveren, niet net zo lang slaan tot hij het doet..

Dat klopt, daar ben ik het mee eens... :)
Maar, ik schreef hierboven ook dat ik een zweepje en sporen gebruik(te) op mijn flegmatieke paard.. Maar wie zegt dat ik (en de andere hier) er net zo lang op geslagen hebben tot ze het goed deden? Niemand toch..

Ik rijd met sporen omdat ik een blessure heb en met mijn rechterbeen niet genoeg kracht kan zetten om voldoende been te geven zodat het in werkt. Daarom rijd ik met een knopspoortje want dan lukt het net wat beter..
De zweep werd gebruikt om haar net wat actiever te maken wanner ze niet reageerde op been.. Deze hulpmiddelen worden bij mij iig normaal gebruikt zoals een ander ze ook gebruikt.

Doe ik verder niks op het paard en moet ik het hem gemakkelijk maken kom ik geen pas naar voor.. Dat blijft ze stilstaan en doet ze helemaal niks.. Ze zit nu ook midden in haar puberteit en probeert nu nog een beetje extra uit.
Maar heb ik haar er even doorheen gereden en ze blijft dagelijks in beweging (met voldoende afwisseling tussen bakwerk/buitenrijden/grondwerk etc) heb ik er nu een heel fijn paard aan.
Ze is nu eigenlijk niet meer flegmatiek te noemen, behalve als ik er een ander opzet.. Dan vervalt ze weer in haar oude doen..

Nee, ik zeg dat die reacties er tussen staan. Maar nee, ik had het dus niet tegen jou in het bijzonder. Een flegmatiek kun je prima met een zweep en sporen rijden, natuurlijk, dat doe ik op alle paarden. Flegmatiek of niet.

Maar als jij je paard voorwaarts moet slaan/schoppen dan heb je de plank volledig misgeslagen. En dat kan best een keer nodig zijn, maar daar mag je training toch niet op gebaseerd zijn. Dus motiveer je paard!

Sita_

Re: Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:50

Dat is inderdaad waar, het kan eens voorkomen dat je hem een flinke schop onder zijn kont moet geven. Maar als je dat dagelijks terug moet laten komen mag je wel even achter je oren krabben inderdaad..

Mijn paardje is gewoon eentje die zich niet druk maakt...
Buiten ook, ze loopt niet harder dan nodig... Ze vind het allemaal leuk hoor, want ze is lekker enthousiast en oortjes er op enzo.. In de bak idem dito, het hoeft haar alleen niet zo hard en voorwaarts te gaan.. :)) Maar ikzelf denk daar soms wel eens anders over en dan moet ze even er doorheen.. Ik mag eigenlijk niet eens meer klagen over haar slomigheid, want de laatste tijd gaan we echt met sprongen vooruit..
Of ze me nu nog zo laat zweten en werken in de proeven gaan we over 3 weken zien, dan hebben we onze eerste wedstrijd weer..

Jooooy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:52

ik ga denk ik toch voor een actieve.
dan blijft het rijden nog wat aan.
als je paard altijd maar sloom is, dan wordt dat misschien wel saai?
en met een actieve, beleef je altijd weer iets anders

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:56

Chaos schreef:
Een flegmatiek kun je prima met een zweep en sporen rijden, natuurlijk, dat doe ik op alle paarden. Flegmatiek of niet.

Inderdaad, dat heeft niets met flegmatiek te maken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:56

nou, ik heb zo'n paard al ts omschrijft :P
en heb zondag door omstandigheden een crossles gereden op het paard van een kennis van mij...
die dus totaal het tegen overgesteld heeft....
en normaal heb ik daar geen problemen mee :P
maar nu had ik dus wel problemen met het tempo enz...
ik ga dus nooit meer zeuren als gil weer is zo'n bui heeft :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:57

Sita_ schreef:
Dat is inderdaad waar, het kan eens voorkomen dat je hem een flinke schop onder zijn kont moet geven. Maar als je dat dagelijks terug moet laten komen mag je wel even achter je oren krabben inderdaad..

Mijn paardje is gewoon eentje die zich niet druk maakt...
Buiten ook, ze loopt niet harder dan nodig... Ze vind het allemaal leuk hoor, want ze is lekker enthousiast en oortjes er op enzo.. In de bak idem dito, het hoeft haar alleen niet zo hard en voorwaarts te gaan.. :)) Maar ikzelf denk daar soms wel eens anders over en dan moet ze even er doorheen.. Ik mag eigenlijk niet eens meer klagen over haar slomigheid, want de laatste tijd gaan we echt met sprongen vooruit..
Of ze me nu nog zo laat zweten en werken in de proeven gaan we over 3 weken zien, dan hebben we onze eerste wedstrijd weer..

Ja ik ken het wel hoor. Flegmatieke paarden hebben vaak ook een enorm incasseringsvermogen wat dat betrefd. Waar je een heet paard een rotschop zou geven en 3 rondjes aan het rennen zou zijn zegt de echte flegmatieke slechts: Uuughl. om verder niet te reageren.. Haha. Als je snapt wat ik bedoel. :Y)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:59

Hahaha, ik snap heel goed wat je bedoeld... _O- Die van mij loopt soms ook wel eens te kreunen en te steunen door de bak als ze iets harder moet draven ofzo... Ze heeft het ook zo zwaar... :+

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:59

Chaos schreef:
zegt de echte flegmatieke slechts: Uuughl. om verder niet te reageren.. Haha. Als je snapt wat ik bedoel. :Y)

Hahaha !!! :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:03

Chaos schreef:
Waar je een heet paard een rotschop zou geven en 3 rondjes aan het rennen zou zijn zegt de echte flegmatieke slechts: Uuughl. om verder niet te reageren.. Haha. Als je snapt wat ik bedoel. :Y)

:') this echt zo :P
de haf van me beste vriendin, als je die lange teugel geeft staat die stil...
als je gil lange teugel geeft loopt die gewoon door :P
als ik gil hetzelfde zou rijden als dat paardjevan zondag, of de haf van me vriendin...
dan ontploft hij :P
terwijl als ik die paarden het zelfde rij als gil... komen ze er niet eens van onder de indruk :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:10

Ja. Ik had een Friese merrie die zo gigantisch kon kreunen en steunen als je wat van haar vroeg. Maar mijn moeder rijdt inmiddels wedstrijden met haar en rijden al L1!! Voor mijn moeder een jeugddroom die eindelijk uitkomt! En dat op een flegmatiek paard! Haha, nee hoor, dat is ze allang niet meer.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:12

maar wat ik zelf nog al eens heb...
ik heb altijd een hoge dosis energie, vor ik op gillian ga zitten, moet ik mezelf echt ff rustig maken, anders weet ik zeker dat we geen rem meer hebben...
maar als ik op een flegmatiek paard stap, en ik heb mezelf niet "rustig" gemaat zeg maar, hoef ik minder te doen als dat ik mezelf wel eerst "rustig" heb gemaakt...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:18

Okee, dat kan natuurlijk.
Al begrijp ik zelf niet helemaal wat je bedoelt, maar goed, iedere ruiter is anders natuurlijk.

Ik ga altijd gewoon op een paard zitten en ik rij weg. :P Dan denk ik verder niet na over mijn eigen energie.

Wél is het zo, dat mocht ik echt een K.utdag hebben, en flink chagrijnig zijn dat ik dan niet ga rijden, of niet serieus ga rijden.
Want als ik al een baaldag heb, en ik ga op mijn paard zitten, dan voelt mijn paard dat, die vervolgens ook gelijk een baaldag heeft. En dan wil ik dat niet gaan botvieren op mijn paard. Maar het komt zelden voor dat ik daarom mijn paard laat staan, haha.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:21

njaa klinkt ook beetje apart :P
(ben niet zweverig ofzo)
mar ik merk dat ik zelf ook heel druk ben, en dat ik echt ff een moment moet nemen voor mezel voor ik op gllian stap, terwijl ik dat juist niet hoef te doen voor de flegamtieke parden(mijn instructrice zei altijd dat ik door mijn eigen drukte en "energie" veel minder hoef te doen dan een andere ruiter :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:23

Ik denk dat het alleen maar goed is dat je ebrij stilstaat zodat je niet je paard negatief gaat beinvloeden. Hetzelfde als mijn verhaaltje eigenlijk, ik wil niet dat mijn paard onder míj te lijden heeft.. :P Dus werk je eerst aan jezelf voorafgaand aan het trainen met je paard. Lijkt mij alleen maar goed.

Kom jou tegenwoordig in alle topics tegen, haha!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:24

Chaos schreef:
Ja. Ik had een Friese merrie die zo gigantisch kon kreunen en steunen als je wat van haar vroeg. Maar mijn moeder rijdt inmiddels wedstrijden met haar en rijden al L1!! Voor mijn moeder een jeugddroom die eindelijk uitkomt! En dat op een flegmatiek paard! Haha, nee hoor, dat is ze allang niet meer.

Wat goed!

We gaan in September dan B starten. Maar in principe is ze L klaar qua kunnen, maar moet eerst zelf maar even wat zelfvertrouwen op wedstrijden krijgen.
Wij zijn nu bezig met de oefeningen van het M enzo in de les... Ze pakt het toch wel leuk op..
Voordeel is wel dat Shania erg leergierig is, dus dat is mooi meegenomen.

Ik heb dan 2 paarden die ik zelf rijd, de 3e word door volledig mijn bijrijdster gereden en die is eigenlijk niet flegmatiek en niet gevoelig. De ene is dus de slome en de andere is heel gevoelig.
Maar wanneer ik eens een mindere dag heb moet ik niet op het gevoelige paard gaan zitten, dan rijd ik gewoon niet fijn omdat ze mijn gevoel overneemt..

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:27

Ik kies liever voor actief :) Ik heb beide gereden, sloom en actief, en ik moet zeggen dat het veel prettiger is als een paard voor je wil werken en lekker wil lopen!

Ik reed dus een arabiertje, hij was nog niet helemaal doorgereden dus daar werkte we veel aan. In de winter was het wel een echte kanon, maar makkelijk bij me te houden. Geef mij maar zo'n paardje :j lekker lopen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:29

Chaos schreef:
Ik denk dat het alleen maar goed is dat je ebrij stilstaat zodat je niet je paard negatief gaat beinvloeden. Hetzelfde als mijn verhaaltje eigenlijk, ik wil niet dat mijn paard onder míj te lijden heeft.. :P Dus werk je eerst aan jezelf voorafgaand aan het trainen met je paard. Lijkt mij alleen maar goed.

Kom jou tegenwoordig in alle topics tegen, haha!

whaha, echt he :P
ik had overgens nog niet de tijd gehad om te reageren op je berichtje :P
zal dat zo is ff doen ;)

azahr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:46

geef mij maar heet en gevoelig!!! <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:18

te actief gaat naat mijn voorkeur maar te slome paarden gaan ook wel hoor

Pleasure20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:52

Ik heb liever te actief, dan zit je dadelijk in een wedstrijd ofzo en dan is je paard niet voruit te branden. Niet dat het alleen om winnen gaat. Maar toch. Actief is makkelijker terug te rijden dan een sloom paard voorwaarts te rijden. :P

sarahbalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:29

Ik heb het liefst paarden die noch sloom, nog hevig zijn, maar gewoon op een normaal tempo lopen 8-)

Maar als ik toch moet kiezen ga ik eerder voor te actieve paarden, behalve om te springen want daar heb ik nog niet zoveel vertrouwen in:p. Ik verkies blaren boven volledig buiten adem zijn van te proberen een paard vooruit te stompen. Al was het vandaag wel erg met blaren en ik had niet eens een hevig paard. Ik zag tijdens de les dat ik een dikke blaar op mijn ringvinger had, dus doe ik die achter de teugel, bij mijn pink en reed ik met mijn middelvinger. Daar zat na 10 mins ook een blaar op en die is zelf opengesprongen. Hoe ik aan 2 blaren kom met een paard dat noch sloom, noch hevig is en met slechts licht contact aan de teugel blijft lopen, weet ik echt niet. Slechte teugels?:p

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:16

Ik vind de stelling wat kort door de bocht.
Natuurlijk heeft ieder paard van nature een karakter, de een is van nature rustig en de ander een druktemaker, maar het gaan om het vinden van de balans tussen die twee dingen. Als die balans goed is, hoeft geen enkel paard 'te druk' of 'sloom' te zijn.

Een flegmatiek paard is niet per definitie sloom. Een paard dat sloom is is vaak afgestompt op de hulpen of krijgt niet genoeg uitdaging. Ik zou dan vooral op zoek gaan (samen met paard) naar de 'knopjes' die het paard wél triggeren om actief te zijn. Of dat nu intensief dressuren of push-ball is maakt geen drol uit. Kwestie van consequent zijn in je hulpen en het vinden van uitdagingen voor je paard.
Bij een energiek paard moet je op zoek naar de momenten van rust, die vinden en uitbouwen. Ook hier: consequent zijn en de aandacht opeisen door het paard bezig te houden en uitdagingen te bieden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:48

Pleasure20 schreef:
Ik heb liever te actief, dan zit je dadelijk in een wedstrijd ofzo en dan is je paard niet voruit te branden. Niet dat het alleen om winnen gaat. Maar toch. Actief is makkelijker terug te rijden dan een sloom paard voorwaarts te rijden. :P

Jij zit op wedstrijd liever op een stuiterbal die de ring uitstuitert? :P

Ik krijg de indruk dat de meeste mensen hier het "te" bij de actief vergeten en dat is lang niet altijd gemakkelijk terug te rijden. En bij maneges hebben ze helemaal geen paarden die "te actief" zijn, want die zijn veel te gevaarlijk in een les met klanten. Daar krijg je ongelukken mee en dat kun je als manege niet hebben. Dus maneges hebben nooit "te actieve" paarden, hoogstens "actieve" paarden.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:28

haha ik weet het niet , ik heb denk ik liever een te actief paard , ik vind zo n paard wat makkelijker te rijden :D