Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:40

Er zijn maar weinig ruiters met overgewicht die in de galop kunnen meekomen met de beweging?
:Z :Z :Z

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:44

Zo jij gaat vrienden maken ;) (bedoel Johanna)

Johanna59 schreef:
Je bent er minder fit door, kortademiger, trager.

Denk dat je hier wel een punt hebt. Ben benieuwd hoe andere ruiters erover denken. Zelf merk ik wel verschil als ik iets zwaarder wordt. Niet alleen conditioneel maar ook fysiek (last van mijn knieën)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:50

gr_roos schreef:
Ik heb al eerder gepost dat mijn fysio het over 10% (voorkeur) tot 15% (eigenlijk iets boven de bovengrens)had. Dit gaat dan over het gewenste gewicht van een paard en niet over zijn daadwerkelijke gewicht. Ik had begrepen dat je bij een te zwaar (dik durf ik niet eens meer neer te zetten :+ ) paard er ook weer iets moest afhalen. Als een paard bv 50kg te zwaar is moet je daar ook rekening mee houden met het ruitergewicht, omdat hij dan ook al een "extra ruitertje"bij zich heeft.
Waar zij dat vandaan heeft weet ik niet.

Alleen die 10% is wel heel weinig, dan zou ik tussen de 45 en 50 kg mogen wegen voor mijn pony en tussen de 55 en 60 voor mijn paard. Dit is dan inclusief kleding en harnachement.

Vraag me af of er een minimum gewicht is voor renpaarden, of krijgen die alleen extra gewicht mee als ze een bepaalde win som hebben? Als er een minimum gewicht is dan zal daar vast wel iets van uitleg ook over gegeven zijn.

Dat is wat mijn fysio ook aangeeft, 15%. Volgens haar ben ik dus ook niet te zwaar voor mijn paard en gebruikt hij zijn rug spieren etc op de juiste manier om mij goed te kunnen dragen. Echter, ik heb toch fors overgewicht en weeg iets meer dan 90 kilo. En die 90 kilo zie ik hier weer veel voorbij komen als grens. Er zijn zoveel verschillende maatstaven die gehanteerd worden. Daarom denk ik dat je als ruiter zelf moet kijken wat je verstandig vindt.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:55

gr_roos schreef:
Zo jij gaat vrienden maken ;) (bedoel Johanna)

Johanna59 schreef:
Je bent er minder fit door, kortademiger, trager.

Denk dat je hier wel een punt hebt. Ben benieuwd hoe andere ruiters erover denken. Zelf merk ik wel verschil als ik iets zwaarder wordt. Niet alleen conditioneel maar ook fysiek (last van mijn knieën)

Hier ben ik het wel mee eens, ik ben minder fit dan toen ik nog 20 kilo minder woog. Echter, ik denk dat ik nog een stuk fitter ben dan een hoop stalgenoten. Ik loop 2x per week hard, fitness 2x per week en heb een goede conditie. Nu even een maandje niet gedaan, dus ben weer aan het opbouwen, maar voor twee maanden terug liep ik nog gewoon 5 km-ers. Ik ging laatst met mijn stalgenoot die 58 kilo weet een bosritje doen en zij vroeg na een kwartier fanatiek draven en galoperen of we even konden stappen omdat ze moe was. Ik ben het er dus mee eens dat je fitter bent als je wat minder kilo's hebt, alleen is een goed gewicht hebben geen garantie om fit te zijn.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:17

gr_roos schreef:
Weegschaal gaf vanochtend echt wat anders aan :+ Ik ben ook echt geen gratenpakhuis, heb ik ook nooit gezegd.
Ik heb een normaal gewicht, zit volgens allerlei tabellen 0.4 kg boven mijn ideale gewicht.

Zo en nu even weer on topic en poging 2 om 2 kampen te voorkomen.

Weet iemand waarom een man bijna 5 kg zwaarder mag wegen dan een vrouw? Ik heb op een website (weet even niet meer welke) mijn lengte gewicht en geslacht ingevuld. Daar kwam een BMI, een onder en een bovengrens uit en een ideaal gewicht. Als ik ipv vrouw man aanklikte dan mag een man van mijn lengte bijna 5 kg meer wegen.

Omdat mannen meer spierweefsel hebben en dat zwaarder weegt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:29

Oké, bedankt. Toch nog even een vraagje, gaan ze dan uit van een gespierde man, of hebben mannen standaard meer spierweefsel omdat ze meestal bredere schouders hebben dan vrouwen? Ik zie bijna alleen maar oudere mannen (40 +) met overgewicht en daar kan ik bijna geen spier op ontdekken :o

beantsje

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:30

bij de geboorte heeft een jongetje al 10% meer spierweefsel dan een meisje.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:35

barbara28 schreef:
Hier ben ik het wel mee eens, ik ben minder fit dan toen ik nog 20 kilo minder woog. Echter, ik denk dat ik nog een stuk fitter ben dan een hoop stalgenoten. Ik loop 2x per week hard, fitness 2x per week en heb een goede conditie. Nu even een maandje niet gedaan, dus ben weer aan het opbouwen, maar voor twee maanden terug liep ik nog gewoon 5 km-ers. Ik ging laatst met mijn stalgenoot die 58 kilo weet een bosritje doen en zij vroeg na een kwartier fanatiek draven en galoperen of we even konden stappen omdat ze moe was. Ik ben het er dus mee eens dat je fitter bent als je wat minder kilo's hebt, alleen is een goed gewicht hebben geen garantie om fit te zijn.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik conditioneel ook niet zo sterk ben :o Ik doe lang niet zoveel als jij aan sport. Ik probeer een paar keer per week op de fiets naar de paarden te gaan (22 km heen en terug) en er 2 per dag te rijden. Hardlopn mag ik niet en nu ik pfeiffer heb, heb ik ook wel een beetje een excuus dat ik niet zoveel uithoudingsvermogen meer heb :+
Ik zal ook eerlijk toegeven dat ik jou schema ook nooit zal volhouden, ik ben na een dag werken en 2 paarden doe echt blij als ik om 21.00 thuis ben. Dan heb ik de puf niet meer om naar een sportschool te gaan, ook niet toen ik nog gezond was.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:37

gr_roos schreef:
barbara28 schreef:

Ik moet eerlijk toegeven dat ik conditioneel ook niet zo sterk ben :o Ik doe lang niet zoveel als jij aan sport. Ik probeer een paar keer per week op de fiets naar de paarden te gaan (22 km heen en terug) en er 2 per dag te rijden. Hardlopn mag ik niet en nu ik pfeiffer heb, heb ik ook wel een beetje een excuus dat ik niet zoveel uithoudingsvermogen meer heb :+
Ik zal ook eerlijk toegeven dat ik jou schema ook nooit zal volhouden, ik ben na een dag werken en 2 paarden doe echt blij als ik om 21.00 thuis ben. Dan heb ik de puf niet meer om naar een sportschool te gaan, ook niet toen ik nog gezond was.

beantsje schreef:
bij de geboorte heeft een jongetje al 10% meer spierweefsel dan een meisje.

Oké dat wist ik niet, ben ook helemaal niet thuis in baby's en zo

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:50

gr_roos schreef:
barbara28 schreef:

Even oftopic, maar als je op de fiets naar de paarden gaat, ben je al aardig sportief bezig! Als ik op de fiets naar mijn werk kon, zou ik de sportschool laten. Het is alleen 25 km heen en nog 25 km terug, is me net iets te ver. Ik heb ook de mazzel dat de sportschool naast mijn werk is, dus ik ga vaak gelijk uit het werk of tussen de middag even snel half uurtje loopband. Verder heb ik een hond, dus op zaterdagochtend en woensdagmiddag half uur hardlopen in het bos met de hond, sla ik twee vliegen in een klap :-)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:00

In de winter ga ik alleen als het droog is in het weekend op de fiets. Ik kom langs mijn paarden als ik vanuit mijn werk naar huis rijd. Dat doe ik ook niet op de fiets, is 23 km en mij ook te ver. Met mijn tempo ben ik dan 1,5 uur bezig tegen 15 min. met de auto.
Probeer wel zoveel mogelijk de fiets te pakken nu het weer langer licht wordt, moet alleen door een stuk recreatiegebied en daardoor langs een (homo) ontmoetingsplaats. Ben niet zo'n held dat ik dat in het donker of schemer doe.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 21:22

beantsje schreef:
bandita schreef:
Precies........ Het gaat absoluut niet om dik-dun... Maar het gaat erover dat er misschien grenzen zijn, en dat dat vaak in de doofpot gestopt wordt!

Hoezo gaat het niet over dik-dun? Ik herhaal de titel van dit topic nog even:
bandita schreef:
'Het overgewicht van de ruiter heeft een negatief effect op het paard'

We hebben het niet over wie dik of wie dun is... niet over de link tussen dik en dun.. we hebben het erover dat een 'te zwaar' gewicht slecht is voor een paard. Zoals de titel ook zegt die jij citeert en welke ik zelf bedacht heb ;) In die titel komen de woorden dik-dun niet in die context voor....

Dus niet offtopic gaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:30

barbara28 schreef:
Ik ging laatst met mijn stalgenoot die 58 kilo weet een bosritje doen en zij vroeg na een kwartier fanatiek draven en galoperen of we even konden stappen omdat ze moe was. Ik ben het er dus mee eens dat je fitter bent als je wat minder kilo's hebt, alleen is een goed gewicht hebben geen garantie om fit te zijn.

Maar slank wil niet automatisch zeggen dat je conditie hebt hoor :D Ik ben 58 kilo en heb wel conditie, maar met 5 km rennen, hangt mijn tond op de grond en lig ik er gestrekt naast :D
Men denkt ook altijd dat een slank mens strak in het pak zit, nu dat is ook een misvatting, dat is echt niet zo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:10

Mindim schreef:
barbara28 schreef:
Ik ging laatst met mijn stalgenoot die 58 kilo weet een bosritje doen en zij vroeg na een kwartier fanatiek draven en galoperen of we even konden stappen omdat ze moe was. Ik ben het er dus mee eens dat je fitter bent als je wat minder kilo's hebt, alleen is een goed gewicht hebben geen garantie om fit te zijn.

Maar slank wil niet automatisch zeggen dat je conditie hebt hoor :D Ik ben 58 kilo en heb wel conditie, maar met 5 km rennen, hangt mijn tond op de grond en lig ik er gestrekt naast :D
Men denkt ook altijd dat een slank mens strak in het pak zit, nu dat is ook een misvatting, dat is echt niet zo.

Zo is dat, ik slinger altijd tussen de 50 en 53 kilo... maar ook mijn bips hangt inmiddels gevaarlijk laag, en ik heb cellulite uitgevonden... helaas maar waar.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:39

Moet toch even reageren hier. Vind het een beetje kort door de bocht om te stellen dat mensen die te zwaar wegen "maar even" af moeten vallen.
Je hebt zat mensen met overgewicht die een bepaalde ziekte hebben en daardoor moeilijk afvallen.
Ikzelf heb lipodeem en daardoor erg stevige benen. Terwijl bovenlichaam een aantal maten kleiner is. Afvallen gaat bijna niet.
En ja, ik eet gezond, snoep weinig, heb geen zittend werk maar lopend en rek/ strek werk, daarnaast ook voldoende in beweging. Maar val evengoed moeilijk af.
Ik rijd 32 jaar en heb er echt geen moeite mee om mee te gaan met de bewegingen mijn paard hoor, ook in galop niet. Ik bonk niet met galop en doorzitten en krijg altijd complimenten voor mijn houding en zit. Vroeger toen ik dunner was zat ik eigenlijk minder netjes. Zat voorover en minder in het zadel geplakt. Maar toen mijn paard aan het puberen sloeg heeft mijn instructrice me geleerd hoe ik wel rechtop en vastgeplakt kon zitten en het valt waarschijnlijk op bij stal genoten en andere mensen.
Opstappen doe ik bewust met een stoel of opstapje. Mijn paard heeft geen slechte rug of andere mankementen en loopt niet met zijn rug weggedrukt, hoofd in de lucht, doorgezakte kogels, zwaaiende staart, oren in zijn nek of wat dan ook. Hij kan juist heel goed zijn rug enz ontspannen als ik erop zit en als ik lang geef dan volgt hij gewoon mijn hand en loopt met zijn neus bijna over de grond.
Ik rij zo'n 2x in de week 3 kwartier in de bak wat dressuuroefeningen, maar niet zwaar intensief en 1 of 2 x een uurtje naar buiten relaxt, stap, draf en héél soms een klein galopje. Hij heeft er lol in.....ik ook! Het is een soort tinker (bont) maar dan zonder grote sokken en weelderige manen, compact en stevig. Hij is merkloos zeg maar haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:36

Blackbinky schreef:
Moet toch even reageren hier. Vind het een beetje kort door de bocht om te stellen dat mensen die te zwaar wegen "maar even" af moeten vallen.
Je hebt zat mensen met overgewicht die een bepaalde ziekte hebben en daardoor moeilijk afvallen.
Ikzelf heb lipodeem en daardoor erg stevige benen. Terwijl bovenlichaam een aantal maten kleiner is. Afvallen gaat bijna niet.
En ja, ik eet gezond, snoep weinig, heb geen zittend werk maar lopend en rek/ strek werk, daarnaast ook voldoende in beweging. Maar val evengoed moeilijk af.
Ik rijd 32 jaar en heb er echt geen moeite mee om mee te gaan met de bewegingen mijn paard hoor, ook in galop niet. Ik bonk niet met galop en doorzitten en krijg altijd complimenten voor mijn houding en zit. Vroeger toen ik dunner was zat ik eigenlijk minder netjes. Zat voorover en minder in het zadel geplakt. Maar toen mijn paard aan het puberen sloeg heeft mijn instructrice me geleerd hoe ik wel rechtop en vastgeplakt kon zitten en het valt waarschijnlijk op bij stal genoten en andere mensen.
Opstappen doe ik bewust met een stoel of opstapje. Mijn paard heeft geen slechte rug of andere mankementen en loopt niet met zijn rug weggedrukt, hoofd in de lucht, doorgezakte kogels, zwaaiende staart, oren in zijn nek of wat dan ook. Hij kan juist heel goed zijn rug enz ontspannen als ik erop zit en als ik lang geef dan volgt hij gewoon mijn hand en loopt met zijn neus bijna over de grond.
Ik rij zo'n 2x in de week 3 kwartier in de bak wat dressuuroefeningen, maar niet zwaar intensief en 1 of 2 x een uurtje naar buiten relaxt, stap, draf en héél soms een klein galopje. Hij heeft er lol in.....ik ook! Het is een soort tinker (bont) maar dan zonder grote sokken en weelderige manen, compact en stevig. Hij is merkloos zeg maar haha.

Misschien loont het om even het topic door te lezen, dan lees je dat dit niet een topic is welke over ' dikke mensen mogen niet op paard' gaat :) Dit is niet een anti dikke mensen topic.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:12

Ik reageerde juist op bepaalde opmerkingen hier, dus denk toch dat ik het topic dan echt wel door gelezen heb hoor ;) !! Alleen staan bepaalde dingen een paar pagina's terug dus misschien ben jij ze al vergeten?
En ook is het een reactie op de titel van het topic door te melden dat mijn paard geen negatieve effect ondervind. Dus snap je probleem niet goed????
Mag toch uitleggen hoe ik ervoor probeer te zorgen dat mijn paard geen negatief effect heeft van mijn gewicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:17

Blackbinky schreef:
Ik reageerde juist op bepaalde opmerkingen hier, dus denk toch dat ik het topic dan echt wel door gelezen heb hoor ;) !! Alleen staan bepaalde dingen een paar pagina's terug dus misschien ben jij ze al vergeten?
En ook is het een reactie op de titel van het topic door te melden dat mijn paard geen negatieve effect ondervind. Dus snap je probleem niet goed????
Mag toch uitleggen hoe ik ervoor probeer te zorgen dat mijn paard geen negatief effect heeft van mijn gewicht?

Dan heb je vast ook gelezen hoe meerdere malen wordt genoemd dat het niet om overgewicht gaat en dat een een slank iemand van 100 kilo en iemand met een overgewicht van 100 kilo onder de zelfde noemer vallen, men weegt beide namelijk 100 kilo. En dat een paar maal is gevraagd de titel te veranderen van overgewicht naar gewicht.
Ik ben net een olifant, heb een goed geheugen en ben dingen op de vorige pagina's niet vergeten hoor.
Een probleem heb ik niet, het is alleen jammer als dit weer een topic wordt welke over afvallen en dikke mensen versus dunnen mensen gaat, daar probeerden we hier net weer omheen te zeilen. Maar goed dat weet je vast al, aangezien je het topic gelezen hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:03

Iedereen die roept dat het paard er last van heeft, is dat eigen beoordeling? Of wordt het paard beoordeelt met ruiter er op door bv een DA? De conditie van het paard, voor en na de rit, eventueel foto's van de rug om beginnende KS uit te sluiten?

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 11:03

russel schreef:
Iedereen die roept dat het paard er last van heeft, is dat eigen beoordeling? Of wordt het paard beoordeelt met ruiter er op door bv een DA? De conditie van het paard, voor en na de rit, eventueel foto's van de rug om beginnende KS uit te sluiten?

Daar willen we het dus ook over hebben..... Denk jij dat we het vanuit onze eigen beoordeling zien? Dat wij zelf voor ons paard willen beslissen.. Of denk je dat we eigenlijk wel een beetje gelijk hebben...?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:09

Ik ben best benieuwd wat een paard kan hebben eigenlijk.

Zoals eerder gezegd heeft een paard ook best iets te verduren met voltige.

Is er echt onderzoek naar gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:20

Bandita, ik weet niet waar jij gelijk in zou moeten hebben, want ik heb niet al jouw posts gelezen.

Maar wat ik wel zie is dat paardrijden een cult is geworden. Er zijn mensen die een behoorlijk overgewicht hebben, obesitas hebben. Paarden leuk en lief vinden en gaan paardrijden. Stappen ze op een wat groter paard en dan vinden ze dat het wel kan.

Ze voelen zich onmiddellijk aangesproken over hun gewicht als zijnde een belediging en voelen zich dan gekwetst, dus vluchten in een slachtofferrol. Maar het gaat niet over hen, maar over die paarden.

Dan zijn er meteen bosjes mensen die waarschijnlijk zelf ook wel een paar kilo te zwaar zijn en graag medeslachtoffer zijn om zichzelf een excuus te verschaffen die dan totaalplaatjes via profiels gaan goedkeuren. Nog steeds; het gaat niet over hen, maar over de paarden.

Ga eens op een iel krukje zitten met 90 kilo en laat daarna iemand met 60 kg op dat zelfde krukje gaan zitten. Het zou mooi zijn dat de pootjes mee buigen, kijk maar eens hoe ver de pootjes meebuigen op die 90kg en 60kg, stel je eens voor hoe het met de ruggewervels is gesteld.

We zijn wel met zijn allen tegen die slofteugel, maar zodra we over gewichten gaan praten slaat bokt op tilt.

Over gewicht is slecht voor je gezondheid, zeker als je jong bent, bouw je schade op in je lichaam voor als je ouder wordt, een mooi klantje als diabeet. Maar dat moet je allemaal zelf weten, eigen verantwoording. Maar als je dan een hobby wilt gaan doen waar onschuldige dieren in betrokken worden, dan moet je gewoon eerlijk zijn.

Ik begeleid mijn broer met zijn overgewicht, daar moet 40 kg af en geloof mij maar, wat ik een smoezen ik tegen kom, wat een luiigheid om extra zijn best te doen om echt af te vallen. Hij zit op een verantwoord beleidingsprogramma, de Herbalife, maar dat is niet zitten, Herbalife gebruiken en dan vanzelf afvallen. Dat is leuk voor een kilootje of 6 a 7, maar dan gaat het spannen.

Niemand kan overgewicht goed praten, het is alleen maar waar je je zelf goed bij voelt en als je je goed en happy voelt bij 90 kg is dat helemaal niet erg, je kunt er soms zelf heel erg mooi door zijn, ken gezette vrouwen die er gewoon erg mooi, sexy en prachtig uit zien. Maar we hebben het hier over onze geliefde dieren waar wij op een ruggegraad gaan zitten, een werveltje of 3 a 4 (weet niet hoeveel) een piekbelasting geven. Het zadel verdeeld de druk over een breder oppervlakte maar mondjes maat.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:27

Maar wat mij weer opvalt is dat niemand ingaat over voltige. Is ook al eerder aangehaald...

Ik durf echt niet zomaar te zeggen dat 90 kilo de max is...

Persoonlijk denk ik dat een paard veel meer kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:32

Voltige, daar weet ik weinig van. Die paarden lopen steeds op voltes en dat alleen al is erg zwaar voor de pezen.

Maar ik zie, als ik het zie, spinnetjes van grietjes er op en af springen, vaak kinderen en als het volwassenen zijn, zijn het atleten van mannen en vrouwen die zo een snelle soeplesse hebben en geen overgewicht.

Dus snap niet wat de vergelijking in dit topic is.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:35

Ik ben 1 meter 70 en weeg 80 kilo. Toch ben ik slank... Hoe dit komt? Ik heb zware botten. Ik heb veel spieren die ik van nature heb waar ik niets mee moet doen. Betekend dat dat ik dan altijd maar mijn paard hinder gewoon omdat ik zware botten heb? Nee, integendeel. Ik rij goed en ga altijd met de beweging van mijn paard. Zij loopt fijner met mij dan met een meisje van 60 kilo.