hoe denken jullie over deze uitspraak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:18

Ik heb met mijn paard nu geen slof om als ik buiten ga rijden.
Op de stal waar ik vroeger werkte hing ik er ook vaak een slof om als we de eerste keer naar buiten gingen met een nieuw of jong paard, dat hielden we dan vol tot we zeker wisten dat ie buiten braaf was, en dan gingen ze ook nooit alleen naar buiten.

Veiligheid voor alles, niet alleen je eigen veiligheid, er zijn nog meer mensen op de weg...

ilonapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:15

nouw ik zou zeggen als je een buitenrid maakt als je je beter voeltby een slof dn normaal zou ik voor slof kiezen

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:41

Ik heb nog nooit met een slof gereden, is me ook nog nooit door iemand aangeraden en zolang er geen ervaren persoon me zegt hoe en waarom ik op dat moment een slof zou moeten gebruiken, blijf ik van een slof ook gewoon af. *ik zou nog in staat zijn om hem verkeerd om te knopen ofzo*.
Martingaal, bijzet/stootteugel en thiedeman heb ik wel ervaring mee en die zou ik dan eventueel wel gebruiken als ze nodig zijn.

Verder ben ik van het principe dat hulpteugels niet of zo weing mogelijk gebruikt moeten worden.
Maargoed, toen ik nog regelmatig reed was ik dan ook van het 'onverantwoorde' type dat op elk normaal ogend paard wel opstapt en ook met een 3-jarige of niet-zo lang-ingereden-knol gerust alleen de baan opdurft. Ook bij die jonge paarden op buitenrit gebruikte ik geen hulpteugels.
Nu ben ik er al een tijdje uit dus zou om te beginnen niet op eender welk paard springen :P .
1 van de jonge paarden die ik toen gereden heb, maakte er wel een sport van om als losgeslagen kangoeroe door het leven te gaan. Hij was niet gemeen, bokte ook zelden maar elk bladje was een excuus om 3 meter naar de andere kant te springen en rustig lopen stond niet echt in zijn woordenboek.
Kin op de borst trekken als noodrem had bij hem ongeveer geen effect. Als volwaardige fries kon hij met kin ín de borst nog rustig verder hupsen. Erger nog, meneer ging zelf in die houding bij enge boskabouters en het is toch vrij vervelend om op een stuiterbal te zitten die volledig achter het bit kruipt maar dan wel bij de minste drijvende hulp of bij een millimeter losser contact zichzelf promoveert tot ongeleid projectiel. In die situaties was de enige uitweg zitten en wachten. Ik betwijfel of een slof bij hem hulp had kunnen bieden.
1 keer had ik hem even écht niet meer onder controle en toen heb ik hem teruggekregen door hem simpelweg om te trekken (neus naar mijn voet). Niet elegant, niet lief, maar wel efficiënt ;) .
Moet er wel bijzeggen dat dit dus een paard was waar ik liever níet alleen mee op de weg ging, reed er zowieso niet echt graag mee maar dat terzijde.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:31

Thioro schreef:
Martingaal, bijzet/stootteugel en thiedeman heb ik wel ervaring mee en die zou ik dan eventueel wel gebruiken als ze nodig zijn.

Het nadeel van de tiedeman vind ik dat dat ding altijd even strak staat. Bij een slof niet. Die kan je rustig wat laten vieren, als je paard erg braaf is.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:33

Vind ik er idd ook een nadeel van. Maar het was meer om aan te duiden dat áls ik hulpteugels zou willen gebruiken, dan kies ik voor de hulpteugels waar ik al ervaring mee heb ;) .

kimmie88

Re: hoe denken jullie over deze uitspraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:37

Ja ik snapte je wel hoor :D
En is ook alleen maar goed, dat je iets alleen wilt gebruiken als je er kennis van hebt.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:39

Vind ik totaal niet bij nh passen. Als je paard echt aan de kletter gaat, hou je er zowiezo niks meer aan!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:45

silfie35 schreef:
Vind ik totaal niet bij nh passen. Als je paard echt aan de kletter gaat, hou je er zowiezo niks meer aan!

Waarom niet bij NH?
En over aan de kletter slaan...
Je kan met een slof je paard echt wel wat meer tegen houden, dan alleen met je teugels en je zit.
In sommige gevallen, kan het net dat beetje extra geven, waardoor je je paard wel kunt houden,imo.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 06:28

Ik vind het wel kloppen maar alleen bij paarden die héél schrikachtig zijn of er graag ineens vandoor crossen en niet tegen te houden zijn. Anders heb je zo'n teugel helemaal niet nodig vind ik.

Michellee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:32

vind het onzin..

Niikiit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:40

beetje apart dat zo'n nh persoontje dat zegt, die vertellen nooit wat over hulpteugels namelijk, alleen maar over de natuurlijkere dingen. dus is er een natuurlijke noodknop en geen slofteugel voor nodig.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:16

Apart..

Ergens zit er iets logisch in natuurlijk. Maar dan nog vind ik dat je niet buiten moet gaan rijden als je je paard niet onder controle kunt houden. Ja natuurlijk een paard kan altijd schrikken en er in blinde paniek vandoor gaan. maar ook dan help zo'n slof echt niet meer.

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:09

er zit wel wat in vind ik, maar je moet er wel mee om kunnen gaan. zelf ga ik op buitenrit voor de ontspanning, en daar gebruik ik geen slof bij. eerst werd me dat wel aangeraden door mn instructrises en heb ik het een tijdje op die manier gedaan, maar later vond ik het toch belangrijk dat ik ook zonder kon, en heb m nu gelukkig niet meer nodig. ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:40

hoe anti-slof ik ook ben
ik snap dit wel...