dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:37

FaberSmid schreef:
Maar wat heeft spelen met het paard met dressuur te maken? Behalve dat dressuur door sommige ook als spelen wordt gezien?

Het heeft er in zoverre mee te maken dat wanneer je spelenderwijs met het paard omgaat, dit ook door kan voeren in de dressuur, mogelijk ben je dan zelf minder star in het rijden, ziet het wat luchtiger en niet zo serieus dat je zelf meer gespannen gaat rijden, je krijgt een speciale band met je paard, door je spelen wordt je paard ook veel meer op je gefocust en dat mede in de geest van vriendschap en teamwerk zal dat hele positieve resultaten in het dressuurrijden kunnen hebben.
En dat is een heel belangrijk onderdeel van de dressuur, naast het correct rijden, de uitstraling.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:39

roxxxiejjj schreef:
modie schreef:
Laat ik nu altijd horen, van DA, smid, instructie en anderen, dat mijn paarden goed "luisteren" :+

Snap ik eigenlijk niet, want ik "speel" ook met de paarden. Van groot naar klein ;)

Ik denk, dat mensen, die problemen krijgen met paarden, een grote afstand ervan nemen. En geen paarden-respect krijgen.
Paard MOET dit, paard MOET dat.
Maar het enige dat gebeurt, is dat het paard NIETS meer doet, behalve onder 'bevel' of 'dwang'

Die paarden hebben geen respect, voor de mens, die met hen omgaat. Die mens die alleen maar bevelen wil.

Juist door met paarden te 'spelen" met spelregels die paarden heel goed snappen en kennen, kan men een band opbouwen, die vele malen sterker en duurzamer is.

Hier ben ik het mee eens. Door wederzijds respect kom je erg ver, veel mensen zien hun paard als gebruiksvoorwerp, maar dat is het niet.

En juist, dat alleen maar zien, als gebruiksvoorwerp, is funest voor de omgang met en de vriendschap van een paard.
Juist het gebruiksvoorwerp zijn in de dressuur, is afbreuk doen aan de schoonheid en intelligentie van het paard.
Als ik tegenwoordig zie, hoe paarden echt GEBRUIKT worden in de dressuur, schieten mij de tranen in de ogen. Om zoveel dierenleed.
Heel het wezen paard wordt onderworpen ;(

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:46

Conclusie, het "dressuur"paard is er voor ons. Hoe wij (de mens) het in willen vullen ligt aan ons, of we dresseren het paard of eten hem op. Tijden van oorlog, zie het regelmatig voorbij komen, maar het is lang geleden, dat wij nog paarden gebruikten in een oorlog. Of militaire africhting. We willen samenwerken met dit geweldige dier, wat meermalen zwaarder weegt. Hoe we dat invullen is weer een ander verhaal.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:49

modie schreef:
Laat ik nu altijd horen, van DA, smid, instructie en anderen, dat mijn paarden goed "luisteren" :+

Snap ik eigenlijk niet, want ik "speel" ook met de paarden. Van groot naar klein ;)

Ik denk, dat mensen, die problemen krijgen met paarden, een grote afstand ervan nemen. En geen paarden-respect krijgen.
Paard MOET dit, paard MOET dat.
Maar het enige dat gebeurt, is dat het paard NIETS meer doet, behalve onder 'bevel' of 'dwang'

Die paarden hebben geen respect, voor de mens, die met hen omgaat. Die mens die alleen maar bevelen wil.

Juist door met paarden te 'spelen" met spelregels die paarden heel goed snappen en kennen, kan men een band opbouwen, die vele malen sterker en duurzamer is.

Hier ben ik het mee eens. Door wederzijds respect kom je erg ver, veel mensen zien hun paard als gebruiksvoorwerp, maar dat is het niet.[/quote]

En juist, dat alleen maar zien, als gebruiksvoorwerp, is funest voor de omgang met en de vriendschap van een paard.
Juist het gebruiksvoorwerp zijn in de dressuur, is afbreuk doen aan de schoonheid en intelligentie van het paard.
Als ik tegenwoordig zie, hoe paarden echt GEBRUIKT worden in de dressuur, schieten mij de tranen in de ogen. Om zoveel dierenleed.
Heel het wezen paard wordt onderworpen ;([/quote]

Dat dierenleed is eigenlijk in de meeste gevallen zwaar overdreven.
Wanneer mensen het niet in zich hebben dan dat ze op een andere manier dan een paard/ mens manier met elkaar omgaan zonder toenadering of vriendschp met elkaar te zoeken, dan kan je daar niets van zeggen, dan houdt het paard ook gewoon afstand en doet netjes wat van hem gevraagd wordt.
Dat is niet te veroordelen, niet iedereen heeft het in zich om in een paard iets meer te zien dan een paard.
Degenen die een speciale band met een paard hebben zijn denk ik altijd nog wel in de minderheid.
Het doet ook niets af van het feit dat mensen met afstand tot het "wezen paard" heel goed voor ze kunnen zijn en ze uitstekend verzorgen en/ of rijden.
Laatst bijgewerkt door Dusa op 09-05-10 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:51

setteke schreef:
Conclusie, het "dressuur"paard is er voor ons. Hoe wij (de mens) het in willen vullen ligt aan ons, of we dresseren het paard of eten hem op. Tijden van oorlog, zie het regelmatig voorbij komen, maar het is lang geleden, dat wij nog paarden gebruikten in een oorlog. Of militaire africhting. We willen samenwerken met dit geweldige dier, wat meermalen zwaarder weegt. Hoe we dat invullen is weer een ander verhaal.

Dressuur kan werkelijk adembenemend zijn, hoe mens en paard samen één worden.
Kan even niet meer op zijn naam komen (die fransman, die afgelopen zomer op HorseEvent te bewonderen was), was werkelijk ontroerend om te zien.

Dus ook dressuur kan er zijn voor het paard.

Wedstrijd-dressuur lijkt meer op dresseren tegenwoordig.
Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks ;(
Alle natuurlijke schoonheid en gratie zijn verdwenen, wat rest is een bedroevend "kunstje"

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:55

FaberSmid schreef:
Maar wat heeft spelen met het paard met dressuur te maken? Behalve dat dressuur door sommige ook als spelen wordt gezien?

wat u en een antal met u niet moet vergeten is het volgende, de dressuur in Nederland word overheerst door de dames, en hier mee niks te nadelen van de dames hoor hou mij ten goede, echter zijn deze anders van aard en karakter waardoor deze met een andere instelling met hun paarden omgaan, ik noem het altijd het hoetsie koetsie gehalte, spelen met hun paarden en knuffelen enz enz, Ik mag gelukkig genieten van een hengst in ons bezit die ook een opleiding heeft gehad apart van zijn andere opleiding dat werkelijk circus dressuur is, de vorige eigenaar is ook bij Fredy Knie CR. opgeleid in het winderverblijf circus Knie, ik zie mijn wederhelft die zeer goed weet waar ze mee bezig is dit soort dingen nog wel eens doet met de desbetreffende hengst die inmiddels 20 jaren oud is en het ziet er speels en vrolijk uit, echter is het schijn die daar bedriegt het is bittere ernst, en zeer goed weten waar je mee bezig bent, want de opleiding in deze tak van dressuur word te pas en te onpas tegen je gebruikt, er zijn dan ook menig stagaires het land en of de padok uit gewerkt door deze hengst, verder is hij zeer netjes opgevoed, en luister hij prima echter wanneer er verkeerd word gereageerd door die of gene word er al snel een onbedoelde comando gegeven waar hij op reageerd zoals het optillen van de zweep met alle gevolgen van dien.
Afbeelding

Afbeelding

ik denk persoonlijk dat mannen er anders tegen aan kijken en het met meer ernst benaderen en dus ook zo hun paard(en) opleiden, het is dan wanneer we kijken in de gehele top van de paarden sport er meer mannen zijn dan vrouwen.

mol
Laatst bijgewerkt door Moll op 09-05-10 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:00

De natuurlijke schoonheid en gratie laat natuurlijk wel eens te wensen over, maar je kan van anderen niet zeggen dat ze hun paard in al zijn glorie moeten tonen.
Probeer zoiets eerst zelf maar dat het paard met jou wilt dansen, wanneer we naar anderen kijken is dat makkelijk te zeggen, en zo gaat het over en weer.
Wees blij wanneer je paard met je wilt dansen en hoop dan voor een ander dat die dat ook meemaakt.
De meesten zullen met hun paard willen dansen, maar zo eenvoudig is dat nog niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:06

Moll, ik vind je af en toe een grapjas :D

Het ligt er maar aan welke tak van je sport je bedoelt.

In de dressuur zie ik toch vele malen meer vrouwen, die in de top "dresseren" :+

En ik denk, dat die paarden het niet zo adembenemend vinden, als wij vaak denken.
Die paarden wordt de adem ontnomen.
Maar dat is weer een andere discussie, waarover men nooit uitgediscussiërd is }>

(Mooie foto's, Mol ;) deze vorm van dresseren zie ik toch liever)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:07

Modie, bij alles waarin een paard/ruiter (amazone natuurlijk, Moll :D ) een eenheid wordt in alles wat ze doen, daar smelt ik ook voor. Hoe je dat bereikt, zal mij even worst zijn, heel veel wegen lijden naar Rome, maar waar gaat het uiteindelijk om? Of het nou wedstrijdsport is of vrijetijds? Dat je met zo MIN mogelijk hulpen het gevraagde bereikt. Dat het er zo vriendelijk mogelijk uitziet.
Laatst bijgewerkt door setteke op 09-05-10 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:08

U moet vinden wat u vind ik heb zo ook mijn ideeen over die en genen, echter heb ik het niet over 1 tak van de paarden sport maar over de gehele paarden sport
en dan als we verhoudings gewijs kijken hoeveel mannen er dressuren en hoeveel vrouwen dressuren, en dit bekijken in de topsport zijn de mannen als nog sterker vertegenwoortigt

mol
Laatst bijgewerkt door Moll op 09-05-10 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:10

Moll schreef:
wat u en een antal met u niet moet vergeten is het volgende, de dressuur in Nederland word overheerst door de dames, en hier mee niks te nadelen van de dames hoor hou mij ten goede, echter zijn deze anders van aard en karakter waardoor deze met een andere instelling met hun paarden omgaan, ik noem het altijd het hoetsie koetsie gehalte, spelen met hun paarden en knuffelen enz enz, Ik mag gelukkig genieten van een hengst in ons bezit die ook een opleiding heeft gehad apart van zijn andere opleiding dat werkelijk circus dressuur is, de vorige eigenaar is ook bij Fredy Knie CR. opgeleid in het winderverblijf circus Knie, ik zie mijn wederhelft die zeer goed weet waar ze mee bezig is dit soort dingen nog wel eens doet met de desbetreffende hengst die inmiddels 20 jaren oud is en het ziet er speels en vrolijk uit, echter is het schijn die daar bedriegt het is bittere ernst, en zeer goed weten waar je mee bezig bent, want de opleiding in deze tak van dressuur word te pas en te onpas tegen je gebruikt, er zijn dan ook menig stagaires het land en of de padok uit gewerkt door deze hengst, verder is hij zeer netjes opgevoed, en luister hij prima echter wanneer er verkeerd word gereageerd door die of gene word er al snel een onbedoelde comando gegeven waar hij op reageerd zoals het optillen van de zweep met alle gevolgen van dien.
ik denk persoonlijk dat mannen er anders tegen aan kijken en het met meer ernst benaderen en dus ook zo hun paard(en) opleiden, het is dan wanneer we kijken in de gehele top van de paarden sport er meer mannen zijn dan vrouwen.

mol

Moll u beschrijft het geen waar ik op doelde correct, die ernst wordt door de mens niet (h)erkend en vergeten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:13

setteke schreef:
Modie, bij alles waarin een paard/ruiter (amazone natuurlijk, Moll :D ) een eenheid wordt in alles wat ze doen, daar smelt ik ook voor. Hoe je dat bereikt, zal mij even worst zijn, heel veel wegen lijden naar Rome, maar waar gaat het uiteindelijk om? Of het nou wedstrijdsport is of vrijetijds? Dat je met zo MIN mogelijk hulpen het gevraagde bereikt. Dat het er zo vriendelijk mogelijk uitziet.

Hier kan ik het bijna mee eens zijn, Setteke ;)

Hoe het bereikt wordt, daar gaat het om.
Dat er vele wegen naar Rome leiden, dat denk ik ook.

Maar laten we de dressuur voor het paard houden *D en niet tegen het paard gebruiken

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:15

And again, men rule the world? Voor wie zich aangesproken voelt? Leuk voor een topic die voor 85 a 90% uit vrouwen bestaat.
Laatst bijgewerkt door setteke op 09-05-10 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Re: dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:15

?

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:18

Moll; Mannen zullen de omgang en het werken met paarden veelal wat technischer en zakelijker bekijken dan vrouwen.
De dicipline zal daarbij ook op hoger plan staan.
Net als dat je van de hengst vertelt, die heeft zijn opleiding bij mannen genoten, is gediciplineerd, maar op zijn leeftijd zeker van zichzelf, voor zichzelf gaan kiezen, en met dien gevolge dat hij zijn kunstjes coreect opgedragen, correct doet, maar wanneer iemand van een lagere orde en ook nog eens verkeerde opdrachten geeft, pikt meneer da niet en neemt hij de leiding.
Daarom zie ik meer in de vriendschap, en het paard het een plezier vindt om samen te werken, zonder gepusht of gecommandeerd te worden.
Laatst bijgewerkt door Dusa op 09-05-10 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:18

setteke schreef:
And again, men rule the world? Voor wie zich aangesproken voelt? Leuk voor een topic die voor 85 a 90% uit vrouwen bestaat.

Dat proberen ze toch :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:22

Nou, girlpower toch? Alsof de heersers vd kudde geen vrouwen zijn, merrie's maken de dienst uit :D

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:22

Professor schreef:
Sidera schreef:
In het Nederlands is het veelzijdiger dan.. Niet veelzijdiger als
Tsja, de taal beheers ik ook niet perfect, maar als je anderen gaat verbeteren moet je het zelf wel goed doen.
:+

Bedankt voor de correctie, heeft de paarden veel geholpen.

Jij begon met anderen verbeteren :z Dit was bedoeld om te laten zien dat elkaar afkraken op taal zinloos is in discussie. Ironisch.

Tot nu toe helpt deze discussie ook niet echt veel zou ik zeggen. Al kan ik het moeilijk een discussie noemen.
Voor discussie moet je er vanuit gaan dat de ander eventueel ook iets zinnigs kan zeggen.

En verder ben ik van mening dat het overgrote deel van de paardeneigenaren het beste met zijn paard voor heeft, en dat iedereen een andere manier uit. Of nee, laat ik het nog anders zeggen, ik denk dat iedereen van zijn paard houdt. Zo lang mensen eigen wil hebben doen ze de dingen met hun paarden die zij goed achten.

FaberSmid

Re: dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:25

De heren hebben anders te lijden onder de dames, is met dieren niet anders?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:27

vestasiana schreef:
Het heeft er in zoverre mee te maken dat wanneer je spelenderwijs met het paard omgaat, dit ook door kan voeren in de dressuur, mogelijk ben je dan zelf minder star in het rijden, ziet het wat luchtiger en niet zo serieus dat je zelf meer gespannen gaat rijden, je krijgt een speciale band met je paard, door je spelen wordt je paard ook veel meer op je gefocust en dat mede in de geest van vriendschap en teamwerk zal dat hele positieve resultaten in het dressuurrijden kunnen hebben.
En dat is een heel belangrijk onderdeel van de dressuur, naast het correct rijden, de uitstraling.

Denk dat door de meeste een denkfout gemaakt word.
Wanneer men paarden opleid/africht, en men heeft de basis gelegd, dan moet het geen computer dressuur worden, het moet levendig en intressant blijven voor paard en ruiter.
Dat heeft totaal niets te maken met spelen, men moet reageren wat het paard aanbiedt, en niet stoer en star zijn, van dat en dat wil ik nu bereiken.
Natuurlijk heeft men een plan, natuurlijk zijn er de losmakende oefeningen die men elke dag doorneemt, maar die dienen creatief te zijn, steeds in een andere vorm.
Men wil nl van een diamant een brillant maken en niet een robot.
Men wil het paard zijn talenten eruit halen, hem op de voorgrond halen, hem zo trainen dat hij mooier gaat, en mooier word.
Een paard kan alleen uitstraling hebben en tonen wanneer men hem geen hersenspoeling geeft.
Dat is mij allemaal duidelijk, wil ik ook niet, en doe ik ook niet met de paarden en ruiters waarmee ik werk.
Dat is vaak moeilijk in een land waar men zeer systematisch te werk gaat, maar ik ben daar op tegen.
De vingeroefeningen die in wezen elke pianist haat, die heeft men met rijden ook, het losrijden, met bepaalde oefeningen, maar zoals ik al schreef cratief zijn.
Want in wezen is dressuur saai, wanneer men steeds de zelfde oefeningen rijdt(voor het paard), dus varieeren.
Het aanleren van nieuwe dingen is prachtig, het begrijpbaar maken aan je paard, het zien of hij het begrijpt, en zo niet op een andere manier proberen, en niet altijd de zelfde weg bewandelen.
Zo ook wanneer men de Piaffe leert, dat kan men ook anders wanneer het paard de Passage eerder oppakt, wat in het begin meestal meer gecandenceerde draf is, en dat dan uitbouwen en dan pas de Piaffe.
Waarom leren wij eerst de contragalop en dan het changement, dat is omdat wij bang zijn en geen vertrouwen er in hebben dat wij het paard later niet duidelijk kunnen maken dat hij niet mag changeren wanneer wij de contragalop willen rijden.
Het is toch veel natuurlijker eerst het changement en dan de contragalop?
En zo zijn er zoveel dingen die men bij het ene paard zo toepast en de ander zo, dus niet strak en star een lijn uitzetten die ik bewandelen moet, en dit eerst en dat dat.
Het gevoel komt dan om de hoek kijken, hoelang hoeveel en kan mijn paard mij nog volgen. (begrijpen)
Of maakt hij er nu een spelletje van.

Er word hier zo voor gedaan of de paarden niet een knuffel krijgen, of niet mee gesmoest word.
Geef eerlijk toe dat ik wel mijn paarden een knuffel geef, wanneer zij de eerste passen van een Piaffe laten zien, of een nieuwe opgave aanduiden dat zij het begrepen hebben.
Dat moet gewoon, mar spelletjes sorry nee.

Dat heb ik gedaan toen ik klein was heb alles geleerd aan ze steigeren, liggen, knieen zitten noem maar op, alleen die pony´s waren speel pony´s shetty´s.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:33

Nee hoor, FS, we knuffelen ze, voeden ze (liefde gaat door de maag), wat wil je nog meer? Maar zelfs bij penny's en aanverwanten is er een grens voor zowel mannen als paarden. Die grens bepalen wij en de paarden en mannen in kwestie weten, waar deze ligt ;) . Hebben we niet zoveel voor nodig, gewoon een keer oren in de nek.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:36

setteke schreef:
Nee hoor, FS, we knuffelen ze, voeden ze (liefde gaat door de maag), wat wil je nog meer? Maar zelfs bij penny's en aanverwanten is er een grens voor zowel mannen als paarden. Die grens bepalen wij en de paarden en mannen in kwestie weten, waar deze ligt ;) . Hebben we niet zoveel voor nodig, gewoon een keer oren in de nek.

*\o/* _O- :')

Smiley's voegen weing toe aan de discussie, maar dit vind ik GRANDIOOS, Setteke

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:36

mooi stukje prof
als er een balans is tussen de dressuur en spel, is voor mij met paarden werken interessant en leuk
elke dag dressuur en drillen is niet mijn ding
er blijft tijd over voor spel
maar ook tijd voor serieus werk (en moet je eens kijken hoe ze dan gaan, veelal omdat je zon sterke band hebt ) belonen is het allerbelangrijkste , of dit dat met een kusje of een aai over het bolletje is, maakt niet uit. Het gaat er daarbij om wat je uitstraalt naar het paard.
Met rijden probeer ik er voor beide kanten het plezier erin te houden, en eigenlijk is het dan een heel mooi spel :D :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:38

Dank je, Modie.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:40

Profssor; Toch zal voor veel dressuurruiters het niet verkeerd zijn, het samenspel met het paard naar voren te halen, een echte band te hebben met het dier, plezier te hebben in het dier te rijden en er mee om te gaan, en buiten het werk wat het paard nodig heeft om lichamelijk het dressuurwerk aan te kunnen wat men van hem vraagt zal dat juist iets extra's geven aan het paard, de "happy athlete"om het zo maar te zeggen.