Dressuurruiters banger dan springruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:30

Ik wil geen punt maken. Ik ben gewoon nieuwsgierig.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:30

Johanna59 schreef:
Melanie_B schreef:
Dag Bokkers.. (:)

Een veel voorkomende stelling:

Zijn dressuurruiters nou vaak banger dan springruiters?

Naar mijn inzien vind ik deze stelling waar. De springruiters hebben
meer lef, gaan gewoon met hun paarden naar buiten, zitten niet om het
minst geringste te vloeken als een paard een keer wat geks doet, en
zijn wat dat betrefd allemaal net even wat soepeler. Uitzonderingen bij
de dressuurruiters daar gelaten, die heb je er uiteraard wel bij zitten.

Maar, het meeste gros van de dressuurruiters is eigenlijk niet zo'n held.
Als een paard een keer wat geks doet, dan zijn ze al helemaal gekookt.

Ik zelf dressuur en spring beide, en als ik dan kijk naar het verschil qua
bangheid met het inrijden alleen al, dan vind ik dat nog best een groot
verschil bij de mensen.

Hoe denken jullie daarover? En waarom zullen hen banger wezen?

Domme vraag.
Weet je het verschil tussen dressuur en springen?
Op wat voor een niveau rijd je??

Wat een domme reactie. Onderbouw eens.

N0a

Re: Dressuurruiters banger dan springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:37

Ik vind deze stelling wel terecht.
Ik kom vaak ruiters tegen die zodra hun paard 1 bokje geeft gelijk afstappen. Al zijn er wel uitzonderingen hoor. Springruiters zijn minder bang voor vallen etc. Die zien minder gevaar.

Ik ben zelf ook meer een dressuurtype, hoewel ik toch altijd wel op paarden rijd die écht niet bomproof zijn. Ben er al zovaak afgevallen, of als ze er vandoor gaan. Maakt me niks uit, hoort er gewoon bij. Gewoon door rijden en geen gezeur.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:38

Scum schreef:
Ik zie gewoon met eigen ogen dat dressuurruiters banger zijn dan springruiters. Vaak zijn dit ook ruiters die alleen in een binnenbak of een omheinde bak durven te rijden en niet van hun stal af durven te gaan.

Tot mijn verbazing zag ik vorig jaar op een wedstrijd in het L2 iemand die het paard met een longe begeleidde naar de (omheinde) buiten-losrijbak. Ruiter zat erop, paard was hartstikke braaf.
Vervolgens ging de groom met een longeerzweep horizontaal blokkerend voor de uitgang van de bak staan. Want ja... misschien kreeg het paard de neiging om op die plek de bak uit te rennen? En de ruiter (die inmiddels L2 start) zou het paard dan vast niet kunnen houden.

Dus de stelling klopt aardig ja. Ik denk dat over het algemeen dressuurruiters banger zijn dan springruiters. Tuurlijk ken ik ook dressuurruiters die een sprongetje maken, of een bosritje. Maar als je deze 2 groepen tegen mekaar afweegt zijn de dressuurruiters banger.

Hoewel er ook wel een trend aan het komen is. Ik heb in de afgelopen 2 jaar meer springruiters gezien die niet op hun paard durfden te kruipen zonder hem eerst een half uur te longeren.

Dressuurruiters banger?
Het vergt van een paard en ruiter veel concentratie om een goede proef te rijden.
Die aandacht van het paard willen ruiters ook hebben tijdens het losrijden.Daar horen geen wandelwagens, rennende kinderen,
opengaande paraplu's bij.
Springruiters hebben vaak een eigen oefenveld, met hindernissen, waar ze ongestoord kunnen trainen.
Tijdens het parcours gaat het er om, om foutloos rond te komen. Al schrikt je paard, hang je scheef, verlies je je beugel, dat geeft allemaal
niet. Een balk is een balk.
Verder mogen er hulpteugels gebruikt worden. Dat mag niet in de dressuur.
Dus, een springpaard rijden is niet zo gecompliceerd als een dressuurpaard.
Veel dressuurruiters zeggen ook na een slechte proef; IK KAN BETER GAAN SPRINGEN!!!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:39

Maar hier wordt wel gesteld dat, ook tijdens dagelijkse dressuurtraining, springruiters meer lef hebben dan dressuurruiters. ik weet niet of ik dat terecht vind.

Noortjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:45

Het is ook wel zo dat dressuur ruiters er op wedstrijden zo netjes uitzien alsof ze verwaand/superschoon zijn, verwaande mensen staan bekend als bange mensen, die gaan gillen als ze een muis zien en zelf hun paard niet op en af zadelen maar dat aan een stalhulp overlaten

ik vindt de stelling half waar, je moet ook wel lef hebben als springruiter

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:47

absoluut. maar dan binnen de discipline zelf! dus als je springt! maar ik weet niet of springruiters tijdens hun dressuurtrainingen meer lef hebben dan dressuurruiters.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:00

Johanna59 schreef:
Dressuurruiters banger?
Het vergt van een paard en ruiter veel concentratie om een goede proef te rijden.
Die aandacht van het paard willen ruiters ook hebben tijdens het losrijden.Daar horen geen wandelwagens, rennende kinderen, opengaande paraplu's bij.
Springruiters hebben vaak een eigen oefenveld, met hindernissen, waar ze ongestoord kunnen trainen.

en denk je dat die kinderwagens etc niet op een springterrein komen? Dream on, zou ik zeggen. Overigens is exact die concentratie wel degelijk nodig voor een goed springparcours.

@ilse, ik heb de ervaring dat in allerlei situaties dressuurruiters over de hele linie minder lef hebben dan springruiters. Niet alleen de dagelijkse dressuurtraining, maar in alles wat met paardrijden te maken heeft. Dat is geen schande, maar wel een verschil dat ik constateer. Net zo goed als dat ik vind dat de gemiddelde springruiter eerder tevreden is met bijvoorbeeld een overgang dan een dressuurruiter. En dat heeft wel te maken met het punt van Johanna. Een overgang met voldoende impuls is goed genoeg, een expressieve overgang is helemaal niet nodig.

Overigens rijd ik zowel dressuur, springen als sgw, (en allemaal op M niveau of hoger, nu of in het verleden) en ken dus echt wel de verschillen tussen de diverse disciplines. Mijn ervaring is dat ik wel degelijk evenveel controle in een cross (vaak zelfs meer!) nodig heb dan in een dressuurproefje.

@Ilse, jij bedoelt dus relatief gezien? Een dressuurruiter heeft zeg maar 10 'lefpunten' nodig, een springruiter 50 en een sgw-er 100. En als je ze op dat niveau vergelijkt, is het hetzelfde. Daar kan ik een beetje inkomen, maar daarmee bevesitg je in feite mijn punt, want met 'maar' 10 lefpunten zul je wel snel tekort komen voor een buitenrit of een rit op een paard dat door de kou wat frisser is.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:04

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens :) . Want, voor springen heb je wel wat lef nodig, maar ook gewoon goed trainen, en opbouwen, en dat is bij dressuur precies hetzelfde. :)

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:08

Ik weet niet of dit waar is.
Ken ook zat springruiters die bang zijn.
En mijn springpaard is veel heter dan gemiddeld dressuurpaard ;)
Net zoals het bij mensen en bij paarden is; het is verschillend de ene dressuurruiter is minder bang als de ene springruiter en zo ook bij paarden.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:10

dat voorbeeld met bijvoorbeeld buitenritten vind ik echt onzin. ik heb eerder altijd veel buitenritten gereden en rij nu dressuur. heb aardig wat lef buiten, kan ik je vertellen.
heeft een springruiter die nooit buiten rijdt dan per definitie in buitenritten meer lef dan ik?

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:12

ik ben het er wel mee eens de dressuur ruiters vinden het toch erger als een paard een bok geeft dan de springruiters , ik spring en dressuur en ik ben dan ook niet snel bang maar mensen die alleen dressuren en het paard maakt een rare sprong dan vinden ze dat meteen eng en willen ze er het liefste van het paard af, of ze gaan lopen vloeken dat zie je de gemiddelde springruiter nog niet doen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:13

ik heb het ook niet over individuele gevallen, maar dat is constant het probleem in dit topic. Over de hele linie (dus in zijn algemeenheid, voor de gemiddelde dressuurruiter, etc) gaat dit IMO wel op. En er zullen best bange springruiters en gigadappere dressuurruiters zijn, maar IMO zijn dat wel de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Wil je ook nog even reageren op mijn opmerkingen mbt die 'lefpunten'? Dan snap ik wellicht wat beter wat je bedoelt en kunnen we het niveau van "ja maar ik durf wel buiten te rijden,. ik ken ook bange springruiters, etc" wat ontstijgen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:15

Daarmee heb ik toch al een beetje antwoord gegeven?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:16

nee. Je roept alleen iets wat voor een individueel geval geldt, maar in een algemene discussie is dat minder relevant.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:19

nee, dit is niet puur individueel. niet elke dressuurruiter "dressuur'" alleen maar. Niet elke springruiter springt alleen maar. En dat puntensysteem weergeeft het in mijn ogen absoluut niet. Ik vind dat je buitenritten en springen/dressuur niet met elkaar kunt vergelijken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:24

Kortom, jij vindt dat de stelling onzin is, omdat je het niet kunt vergelijken. Vat ik het zo dan goed samen?

Dan kan ik mijn mening ook heel goed samen vatten. De gemiddelde dressuurruiter heeft inderdaad minder lef dan de gemiddelde springruiter. Ik zie (veel) meer dressuurruiters die niets anders durven dan een dressuurproef of -training in een gecontroleerde omgeving op een vertrouwd paard te rijden dan springruiters die alleen een springparcours of -training in een gecontroleerde omgeving op een vertrouwd paard durven af te leggen.

En dan ben ik benieuwd hoe je dat ziet. En dan niet weer komen met dat het niet voor iedere ruiter geldt, ik zeg dus dat voor een groter percentage dressuurruiters geldt dan voor springruiters.

Evine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:25

Ik denk dat je niet voor springen gaat kiezen als je het niet durft maar dat zegt niet per definitie dat dressur rijders banger zijn.. Ik heb eerst dressuur gereden en rij nu western maar ik ben nooit bang geweest...;) Ik denk dus dat het gewoon verschilt per geval..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:28

In z'n algemeenheid zal het wel waar zijn. Ik ben namelijk, vergeleken jou, niet deskundig op dit gebied. Ik geloof ook best dat de gemiddelde springruiter meer lef heeft dan de gemiddelde dressuurruiter. Maar ik probeer alleen aan te geven dat het niet per definitie met lef te maken heeft, maar misschien ook met perfectionisme.
Vind het alleen jammer dat iedereen altijd alles wil generaliseren. Loop er zelf ook wel eens tegenaan dat mensen mij al per definitie een schijterd noemen omdat ik dressuur rij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:34

Fijn dat je mij nu het recht geeft de algemeen geldende waarheid op dit gebied te bepalen maar dat lijkt me niet nodig ;) Ik ben geen expert op dit gebied, ik kan alleen wel aangeven wat ik heb ervaren en wat daarom dus mijn mening erover is. Maar dat is wat anders dan generaliseren, dat is als je gaat roepen dat 'alle dressuurruiters bang zijn' en dat heb ik nergens gezegd. Alleen dat het IMO over het algemeen wel zo is, en dat het voor individuele gevallen anders kan zijn. Opmerking als 'schijterd' vind ik onbeleefd en zeker als dat zonder enige kennis van zaken gebeurt.

Overigens had ik die opmerking over perfectionisme ook al gemaakt, halverwege deze pagina, het voorbeeld van een overgang, dus zo oneens zijn we het niet.

Even aanvullend, dat verschil merk ik ook al in de lessen die ik rijd. In een dressuurles gaan overgangen of oefeningen 20 * opnieuw, net zolang tot ze goed zijn. In het springen in principe ook, maar daar ben ik tevreden als impuls, afstand en rechtgerichtheid goed zijn, in feite vraag je daar minder afwerking dan bij een dressuuroefening. En dan is het ook nog verschil of ik bv schouderbinnenwaarts als trainingsoefening rijd, of als voorbereiding voor een wedstrijd.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:42

Nee, dat denk ik ook niet. En die opmerking wat betreft deskundigheid: het kwam op mij wel neer dat jij in zekere mate meer kennis zou hebben op dat gebied, maar dat maakt verder niet uit.

Maar volgens mij trainen springruiters ook in een gecontroleerde omgeving hoor ;) En met eigen paarden. Net zo goed als dressuurruiters ;) Dus wat dat met het wel of niet hebben van lef te maken heeft, begrijp ik niet zo goed.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:44

ilse86 schreef:
Nee, dat denk ik ook niet. En die opmerking wat betreft deskundigheid: het kwam op mij wel neer dat jij in zekere mate meer kennis zou hebben op dat gebied, maar dat maakt verder niet uit.

Maar volgens mij trainen springruiters ook in een gecontroleerde omgeving hoor ;) En met eigen paarden. Net zo goed als dressuurruiters ;) Dus wat dat met het wel of niet hebben van lef te maken heeft, begrijp ik niet zo goed.

Natuurlijk rijden springruiters ook in een gecontroleerde omgeving en met een eigen paard. Wat er alleen bijstond is dat ze dat alleen maar durven, en mijn ervaring is dat er dat vaker voor dressuurruiters geldt dan voor springruiters.

Citaat:
Ik zie (veel) meer dressuurruiters die niets anders durven dan een dressuurproef of -training in een gecontroleerde omgeving op een vertrouwd paard te rijden dan springruiters die alleen een springparcours of -training in een gecontroleerde omgeving op een vertrouwd paard durven af te leggen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:47

Ik vind ook wet dat je op bepaalde hoogte gelijk hebt hoor. Over het algemeen zou het ook wel zo zijn hoor. Maar ik blijf het een vreemde vergelijking vinden.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:50

Hoor ook wel eens dat als je met een 'dressuurpaard' niet langs een enge hoek van de bak komt als je aan het rijden bent: goh daar heb je weer zon wijvenpeerd. Omdat de ruiter/amazone (oftewel zitmuts) doet niks anders dan rondjes rijden en is er iets mis in dat rondje of anders en je paard schrikt dan dan kunnen ze er niks mee. Een springruiter die van links naar rechts door de bak schiet en het paard dan nog een keer een ram voor zijn donder geeft wordt dan gezien als iemand met lef...Nou ja ik snap het niet helemaal en ik vind het jammer dat je altijd zon kaartje aan je hebt hangen. Of je bent dressuurruiter die niks durft of je bent springruiter en als jij kan blijven zitten is dat heel goed.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:52

de vraag is denk ik of het relevant is. En in feite is het dat niet, zolang het paard er (in beide gevallen) niet de dupe van is. Wat ik jammer vind is als een paard vanwege de angst van de ruiter gedoemd is tot eindeloos dezelfde saaie rondjes draaien zonder enige afwisseling in de training. Of een paard dat rucksichtslos en zonder enige vorm van training over hindernissen wordt gejaagd omdat de ruiter geen gevaar ziet.

@jouke, ik vind het alletwee geen oplossing. Een paard mag iets best eng vinden, maar het probleem vervolgens ontlopen of met geweld (willen) oplossen lijkt me alletwee niet de juiste weg.