Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Johanna59 schreef:Melanie_B schreef:Dag Bokkers.. (:)
Een veel voorkomende stelling:
Zijn dressuurruiters nou vaak banger dan springruiters?
Naar mijn inzien vind ik deze stelling waar. De springruiters hebben
meer lef, gaan gewoon met hun paarden naar buiten, zitten niet om het
minst geringste te vloeken als een paard een keer wat geks doet, en
zijn wat dat betrefd allemaal net even wat soepeler. Uitzonderingen bij
de dressuurruiters daar gelaten, die heb je er uiteraard wel bij zitten.
Maar, het meeste gros van de dressuurruiters is eigenlijk niet zo'n held.
Als een paard een keer wat geks doet, dan zijn ze al helemaal gekookt.
Ik zelf dressuur en spring beide, en als ik dan kijk naar het verschil qua
bangheid met het inrijden alleen al, dan vind ik dat nog best een groot
verschil bij de mensen.
Hoe denken jullie daarover? En waarom zullen hen banger wezen?
Domme vraag.
Weet je het verschil tussen dressuur en springen?
Op wat voor een niveau rijd je??
Scum schreef:Ik zie gewoon met eigen ogen dat dressuurruiters banger zijn dan springruiters. Vaak zijn dit ook ruiters die alleen in een binnenbak of een omheinde bak durven te rijden en niet van hun stal af durven te gaan.
Tot mijn verbazing zag ik vorig jaar op een wedstrijd in het L2 iemand die het paard met een longe begeleidde naar de (omheinde) buiten-losrijbak. Ruiter zat erop, paard was hartstikke braaf.
Vervolgens ging de groom met een longeerzweep horizontaal blokkerend voor de uitgang van de bak staan. Want ja... misschien kreeg het paard de neiging om op die plek de bak uit te rennen? En de ruiter (die inmiddels L2 start) zou het paard dan vast niet kunnen houden.
Dus de stelling klopt aardig ja. Ik denk dat over het algemeen dressuurruiters banger zijn dan springruiters. Tuurlijk ken ik ook dressuurruiters die een sprongetje maken, of een bosritje. Maar als je deze 2 groepen tegen mekaar afweegt zijn de dressuurruiters banger.
Hoewel er ook wel een trend aan het komen is. Ik heb in de afgelopen 2 jaar meer springruiters gezien die niet op hun paard durfden te kruipen zonder hem eerst een half uur te longeren.
Johanna59 schreef:Dressuurruiters banger?
Het vergt van een paard en ruiter veel concentratie om een goede proef te rijden.
Die aandacht van het paard willen ruiters ook hebben tijdens het losrijden.Daar horen geen wandelwagens, rennende kinderen, opengaande paraplu's bij.
Springruiters hebben vaak een eigen oefenveld, met hindernissen, waar ze ongestoord kunnen trainen.
. Want, voor springen heb je wel wat lef nodig, maar ook gewoon goed trainen, en opbouwen, en dat is bij dressuur precies hetzelfde.

Ik ben geen expert op dit gebied, ik kan alleen wel aangeven wat ik heb ervaren en wat daarom dus mijn mening erover is. Maar dat is wat anders dan generaliseren, dat is als je gaat roepen dat 'alle dressuurruiters bang zijn' en dat heb ik nergens gezegd. Alleen dat het IMO over het algemeen wel zo is, en dat het voor individuele gevallen anders kan zijn. Opmerking als 'schijterd' vind ik onbeleefd en zeker als dat zonder enige kennis van zaken gebeurt.
En met eigen paarden. Net zo goed als dressuurruiters
Dus wat dat met het wel of niet hebben van lef te maken heeft, begrijp ik niet zo goed. ilse86 schreef:Nee, dat denk ik ook niet. En die opmerking wat betreft deskundigheid: het kwam op mij wel neer dat jij in zekere mate meer kennis zou hebben op dat gebied, maar dat maakt verder niet uit.
Maar volgens mij trainen springruiters ook in een gecontroleerde omgeving hoorEn met eigen paarden. Net zo goed als dressuurruiters
Dus wat dat met het wel of niet hebben van lef te maken heeft, begrijp ik niet zo goed.
Citaat:Ik zie (veel) meer dressuurruiters die niets anders durven dan een dressuurproef of -training in een gecontroleerde omgeving op een vertrouwd paard te rijden dan springruiters die alleen een springparcours of -training in een gecontroleerde omgeving op een vertrouwd paard durven af te leggen.