De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:53

Paardentango schreef:
Beter huiswerk doen por favor. HC toch !

De Spaanse Rijschool in Wenen wenst Weense rijschool genoemd te worden

Pardon?
De reden dat van het 'Spaans' in de benaming is een verwijzing naar de oorsprong van de paarden.
Dat schrijft Alois Pohajsky in beide boeken die ik hier heb. Als hij daarmee abuis is dan heb ik dat abusievelijk overgenomen van de directeur van de betreffende rijschool.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:09

Huertecilla schreef:
Paardentango schreef:
Beter huiswerk doen por favor. HC toch !

De Spaanse Rijschool in Wenen wenst Weense rijschool genoemd te worden

Pardon?
De reden dat van het 'Spaans' in de benaming is een verwijzing naar de oorsprong van de paarden.
Dat schrijft Alois Pohajsky in beide boeken die ik hier heb. Als hij daarmee abuis is dan heb ik dat abusievelijk overgenomen van de directeur van de betreffende rijschool.

Klopt volkomen, in begin van de Hofreitschule werkte men met paarden uit Spanje.

FaberSmid

Re: De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:17

http://www.srs.at/index.php?id=353
The Spanish Riding School in Vienna is the only institution in the world which has practiced for over 430 years and continues to cultivate classical equitation in the Renaissance tradition of the haute école.
The objective of classical equitation is to study the way the horse naturally moves and to cultivate the highest levels of haute école elegance the horse is capable of through systematic training. The result creates an unparalleled harmony between rider and horse, as only Vienna's Spanish Riding School achieves.

http://www.srs.at/index.php?id=330
History SRS

The Rich History of the Spanish Riding School

The Spanish Riding School can look back on more than 430 years of rich history. It is the world's only institution that still cultivates classical dressage in the Renaissance tradition of the haute école to this day. Why is it called "Spanish"? Because Spanish horses were used when the Riding School was founded in 1572 and because the Lipizzans are descended from Spanish horses.

1565
In 1565 there is a documented mention of a "Ross-Thumblplatz", or horse training area, located in front of the Stallburg stables. This area is not roofed and therefore not useable in inclimate weather.

1572
In 1572 a "Spanish Riding Hall" made of wood is built; this is the first documented mention of the Riding School.

1580
Archduke Karl II of Inner Austria establishes the Lipizza Imperial Stud.

1681
Over a century later, the artistically-minded Emperor Leopold I orders a new riding school constructed on the site of the former "Ross-Thumblplatz". As documented in 1683, the building is almost finished when the Turkish wars break out. The riding school sustains heavy damage.

1729
Emperor Karl VI commissions the building of the Winter Riding School.

1735
In 1735, the famous building by Josef Emanuel Fischer von Erlach is completed. It has preserved its original construction to the present day and is regarded as the world's most beautiful riding hall.

1740
Carousels, masked balls, equestrian tournaments and imperial balls are held in the Winter Riding School

1848
After the March Revolution of 1848, the monarchy's first Reichstag parliament is convened in the Winter Riding School.

1898
The fundamental "directives" encompassing all of the orally-taught knowledge on equitation in the Spanish Riding School are put to paper for the first time by Field Marshall Franz Holbein and Senior Rider Johann Meixner.

1919
After World War I, Senior Rider Mauritius Herold ensures the continued legacy of the Riding School thanks to his great personal commitment, which is placed under the ministry for agriculture. The first public performances take place and meet with great enthusiasm.

1920
The Lipizzans make the western Styrian town of Piber their home for the first time.

1925
Thanks to tours and guest appearances, Rudolf Count van der Straten makes the Spanish Riding School so popular abroad that there was a national and international outcry when the closure of the riding school is considered in 1925.

1939
Alois Podhajsky takes over the management of the Spanish Riding School.

1945
The horses of the Spanish Riding School and the Piber Federal Stud are combined in St. Martin, Upper Austria, and later relocated to Wels, then Wimsbach, Upper Austria.

1955
The Spanish Riding School returns to its original location in the Imperial Palace Hofburg, with the first performance taking place on Austria's national holiday, October 26.

2001
As of January 1st, 2001, the Spanish Riding School and the Piber Federal Stud are privatized and merged to form a company under private law.

http://www.srs.at/index.php?id=329
Classical Equitation

The Renaissance of Classical Equitation

Even today the daily routine at the Spanish Riding School is still shaped by the philosophy of classical equitation, a philosophy based on the writings of the Greek commander Xenophon, which were rediscovered in the 16th century:

* The Hipparchus, a tract on the duties of a cavalry commander
* On Equitation

In terms of equine mentality, acceptance of the equine psyche and mental attitude, these works are still considered standards today.

Two centuries later, other figures also brought their knowledge and experience to bear on the overall development of the Spanish Riding School, among them were:

The Italian Frederigo Grisone, who founded the first riding academy in Naples in 1532 and published his first instructional work Ordini di cavalcare in 1550.

Works published by two Frenchmen, Antoine de Pluvinel around 1623, and Francois de la Gúerinière around 1730.

Field Marshall Franz Holbein
published, together with the Senior Rider Johann Meixner, the work Directiven für die Durchführung des methodischen Vorganges bei der Ausbildung von Reiter und Pferd in der k.u.k. Hofreitschule (Guidelines for Executing a Methodical Approach in Training Rider and Horse at the Imperial Riding School) in 1898.

Alois Podhajsky
managed the Riding School during the war up until 1964. He put all of his knowledge to paper in his work Die Klassische Reitkunst (Classical Equitation), which still serves as a standard textbook for dressage riding today.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:35

Alois Podhajsky: Reiten Lehren und Lernen. Intressant boek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:40

Professor schreef:
Alois Podhajsky: Reiten Lehren und Lernen. Intressant boek.

Ik heb van ´My Horses, My Teachers´ genóten. Dat is een op zích heerlijk leesbaar boek, wat voor een paardenlíefhebber veel extra aspecten heeft. Dat raad ik daarom op mijn site aan als ´gewoon´ een top leesboek.

Geweldig hoe hij uit eerste hand (zó herkenbaar) beschrijft dat en hoe de aspiranten eerst valles krijgen van ervaren schoolpaarden :D
Dat is een regelrechte inverse van het interview van Dhr.Jansen over Anky en vallen.

Een grappige zijstap is dat Don Alvaro Domecq na een bezoek aan de rijschool zó enthousiast was dat hij het culturele erfgoed in Andalucía, in zijn Jeréz wilde herstellen.
Hij kreeg ook de medewerking van de koninklijke familie.
Dat is zo de Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre in Jeréz geworden.
Hij was het op den duur niet eens met het zwaartepunt op het spectakel, show ten koste van de rijtechnische inhoud en trok zich en zijn paarden terug.
In Wenen heeft men dat evenwicht heel anders kunnen behouden. Dat is alles bij elkaar een héél bijzonder typisch centraal europees instituut.

In Nederland bestaan de gebouwen van de Universiteit in paardrijden van Leyden nog steeds trouwens.
De laatste renaissance ecuyer Gaspard de Saunier heeft deze inhoudelijk opgezet en geleid.
De opzet ervan werd door de Staten Generaal gestimuleerd en had een koninklijke reden.
De ironie wil dat deze ecuyer de meest paardgerichte van allen was en de huidige dressuurruiterij in NL de antithesis is.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 21:00

Hmm heb ik toch altijd gedacht dat de Rijschool in Wenen werkte met Lipizzaners...
Hoe kom ik daar toch bij.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 09-12-09 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:02

FaberSmid schreef:
Ik ben een paardenboeken lezer, dat soort boeken staan niet in mijn boekenkast.

Tsjah, dan moet je niet vragen naar het systeem van de vrouwen. :P

Echter ben ik van mening dat wanneer je sport wilt begrijpen, je ook het menselijke denken en doen moet kennen.
Om je leven alleen op paarden te richten, is wat kortzichtig.
Dat is wat ik zo geweldig vind aan de columns van Anky, ze laat zo duidelijk naar voren komen dat ze ook nadenkt over andere sporters, wat duidelijk maakt dat haar leven niet alleen uit paarden bestaat, en ze bijvoorbeeld het jurysysteem (geheel andere discussie) wil verbeteren en voorbeelden noemt uit de danswereld, turnwereld etc.

Ik ben benieuwd naar de boeken die hier genoemd worden, als ik er tijd voor zou hebben, zou ik ze lezen. Maar helaas gaat dat niet.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:12

Janine1990 schreef:
FaberSmid schreef:
Ik ben een paardenboeken lezer, dat soort boeken staan niet in mijn boekenkast.

Echter ben ik van mening dat wanneer je sport wilt begrijpen, je ook het menselijke denken en doen moet kennen.
Dat is wat ik zo geweldig vind aan de columns van Anky, ze laat zo duidelijk naar voren komen dat ze ook nadenkt over andere sporters, wat duidelijk maakt dat haar leven niet alleen uit paarden bestaat, en ze bijvoorbeeld het jurysysteem (geheel andere discussie) wil verbeteren en voorbeelden noemt uit de danswereld, turnwereld etc.

Ik ben benieuwd naar de boeken die hier genoemd worden, als ik er tijd voor zou hebben, zou ik ze lezen. Maar helaas gaat dat niet.

Schrijf ik dat? Ik ben weet ook wel wat af van hondensport, vechtsporten, fitness bijvoorbeeld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:16

FaberSmid schreef:
Janine1990 schreef:

Schrijf ik dat? Ik ben weet ook wel wat af van hondensport, vechtsporten, fitness bijvoorbeeld.

Ik doel meer op het sociale aspect, boeken lezen over mensen verschaft vele inzichten ook in het omgaan met paarden.
De psyche van de mens is héél interessant en kan veel baat hebben bij het paardrijden op zich. :j

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 21:19

Nou wil ik niet lelijk doen, maar dat verschil zal er altijd blijven.
Vele vrouwen voor en na ons hebben e.e.a. geprobeerd uit te leggen, maar dat komt niet over.

Op zich een enorm boeiend onderwerp, houdt mij ook bezig dat
er veel is veranderd sinds vrouwen zich met paarden zijn gaan bemoeien.
Gelet op de ruiterij zou er in de theorie van HC wel wat kunnen zitten. Iets met willen waarmaken en de drang naar presteren.

Net als men denkt dat men in Wenen Spaanse paarden fokt. Daar zal niet op terugekomen worden, let maar op.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 09-12-09 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:20

Bezit prachtige boeken waar paarden en mensen beschreven worden, hondenboeken ook trouwens. Maar niet van mensen alleen, die observeer en lees ik net als dieren.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 21:26

FaberSmid, met alleen observeren en lezen kom je er niet hoor.
Ook interpreteren en nadenken, nou heb ik het idee dat het laatste u ongetwijfeld wel aanspreekt.

Nou moet ik zeggen dat niet alle paardenmensen even sympathieke denkbeelden hebben over mensen. 'De ander doet het meestal verkeerd' vormt over het algemeen de rode draad door paardenland.
Geloof meer in vragen stellen, opnieuw stellen en belangstelling houden voor een ander. Als ik uitgeleerd ben dan staan er mensen om mijn kistje heen, voor die tijd leer ik iedere dag.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:29

Paardentango schreef:
Vele vrouwen voor en na ons hebben e.e.a. geprobeerd uit te leggen, maar dat komt niet over.

Gelet op de ruiterij zou er in de theorie van HC wel wat kunnen zitten. Iets met willen waarmaken en de drang naar presteren.

Net als men denkt dat men in Wenen Spaanse paarden fokt. Daar zal niet op terugekomen worden, let maar op.

De drang tot presteren zit in de mens ingebakken, bij mannen meer dan bij vrouwen.
Maar is iets wat al uit de oertijd komt, zoals gelezen in de boekjes (ja, zoveel stellen ze niet voor) van Allan en Barbara.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:30

Paardentango schreef:
Ook interpreteren en nadenken, nou heb ik het idee dat het laatste u ongetwijfeld wel aanspreekt.

Nou moet ik zeggen dat niet alle paardenmensen even sympathieke denkbeelden hebben over mensen. 'De ander doet het meestal verkeerd' vormt over het algemeen de rode draad door paardenland.
Geloof meer in vragen stellen, opnieuw stellen en belangstelling houden voor een ander. Als ik uitgeleerd ben dan staan er mensen om mijn kistje heen, voor die tijd leer ik iedere dag.

Juist het omzetten van de observaties in duidelijke symptomen of kenmerken, om een type mens vast te stellen, is kennis van de menselijke psyche heel hard nodig.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:30

Paardentango schreef:

Lees het nog eens rustig en u begrijpt wat ik precies schrijf. Het een kan niet zonder het ander, zonder dat is het onwetend onnozel domheid natuurlijk.

Ik begrijp uw denkwijze, u die van mij vast ook?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:32

Janine1990 schreef:
Paardentango schreef:

Juist het omzetten van de observaties in duidelijke symptomen of kenmerken, om een type mens vast te stellen, is kennis van de menselijke psyche heel hard nodig.

Die kennis leer ik dagelijks, de mens is niet zo anders dan paarden en honden. Excuses voor de gelovige onder ons, maar de mens is niks meer dan een dier naar mijn mening. Nu zal de discussie wel helemaal los breken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:33

Paardentango schreef:

In wenen fokt men geen spaanse paarden trouwens.
Bovendien hebben ze bij de Spaanserijschool in Wien, 2 vrouwlijke leerlingen, die inmiddels al Bereiter geworden zijn, dat is voor de eerst keer in de geschiedenis van dit oude Instituut.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:36

FaberSmid schreef:
Die kennis leer ik dagelijks, de mens is niet zo anders dan paarden en honden. Excuses voor de gelovige onder ons, maar de mens is niks meer dan een dier naar mijn mening. Nu zal de discussie wel helemaal los breken.

Nouja, ieder z'n mening en ideeën. Ieder handelt zoals het beste bij hem of haar past. En ja, dat is per type verschillend.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:37

Professor schreef:
In wenen fokt men geen spaanse paarden trouwens.
Bovendien hebben ze bij de Spaanserijschool in Wien, 2 vrouwlijke leerlingen, die inmiddels al Bereiter geworden zijn, dat is voor de eerst keer in de geschiedenis van dit oude Instituut.

Sorry, maar vrouwen lopen ook heel langzaam binnen in de top. Omdat vrouwen en mannen elkaar niet begrijpen. En omdat mannen niet hun betere willen erkennen in 'slechts een vrouw'.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:39

Paardentango schreef:
Net als men denkt dat men in Wenen Spaanse paarden fokt.

Dat is een kronkel die jíj maakt. Ik weet prima dat in Wenen niets gefokt wordt :P

Het enige is dat de naam ´Spaans´´ ooit tot etiket is gebombardeerd door de paarden die gebruikt werden.
De andalusiër, het ´spaanse´ paard, was eeuwen het paard van de toplaag, voor dressuur als art pour l´art.
Die paarden kwamen hooguit incidenteel als bloedverversing uit Spanje. De paarden uit de koninklijke fokkerij in Cordoba waren ook populaire relatiegeschenken.
De engels volbloed is een kruisingsproduct van oosterse hengsten en de royal mares; ´spaanse´ paarden.
De Lippizaner heeft ook dergelijke wortels. In hoeverre dat paard anno nu genetisch andalusiër is, is het punt niet (al hebben ze de kenmerkende gen-cluster in het mDNA).
Het huidige etiket ´spaans´ is een eeuwenoude erfenis die daarmee nog steeds verwijst naar de ´spaanse´ paarden. Die naam is hoe lang geleden gegeven? Hoe accuraat dan nú is, is het punt niet.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:40

Prachtige ontwikkeling niet waar Professor, eindelijk dames te paard te bewonderen tussen al die hengsten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:44

Huertecilla schreef:
Paardentango schreef:
Net als men denkt dat men in Wenen Spaanse paarden fokt.

Dat is een kronkel die jíj maakt. Ik weet prima dat in Wenen niets gefokt wordt :P

Het enige is dat de naam ´Spaans´´ ooit tot etiket is gebombardeerd door de paarden die gebruikt werden.
De andalusiër, het ´spaanse´ paard, was eeuwen het paard van de toplaag, voor dressuur als art pour l´art.
Die paarden kwamen hooguit incidenteel als bloedverversing uit Spanje. De paarden uit de koninklijke fokkerij in Cordoba waren ook populaire relatiegeschenken.
De engels volbloed is een kruisingsproduct van oosterse hengsten en de royal mares; ´spaanse´ paarden.
De Lippizaner heeft ook dergelijke wortels. In hoeverre dat paard anno nu genetisch andalusiër is, is het punt niet (al hebben ze de kenmerkende gen-cluster in het mDNA).
Het huidige etiket ´spaans´ is een eeuwenoude erfenis die daarmee nog steeds verwijst naar de ´spaanse´ paarden. Die naam is hoe lang geleden gegeven? Hoe accuraat dan nú is, is het punt niet.

Rustig aan mijnheer Huertecilla, denk dat Paardentango te veel gedanst heeft, en daardoor iets door de war was. *D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:45

FaberSmid schreef:
Prachtige ontwikkeling niet waar Professor, eindelijk dames te paard te bewonderen tussen al die hengsten.

Denk dat het mijn ogen strelen zal.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 21:46

Kloopt, men fokt ze niet alleen niet maar berijdt ze daar ook zeker niet, geen Spaanse paarden, al een heel poosje niet. Boeiende geschiedenis overigens, die van de Lipizzaners en die van de PRE. Maar geeft niet denk gerust wat men wil denken. :7

Twee dames al? Ik wist van één dame. Wel slim, dan is ze niet zo eenzaam.
Gek misschien, ik ben zelf ook vrouw maar ik weet niet wat ik er van moet denken. Ik ben geloof ik toch wat conservatief.
In Jerez zijn al lang vrouwen, maar die rijden niet mee in de voorstelling. Of dat moet ook veranderd zijn inmddels.

Uh en HC andalusier is geen paardenras, is een kippenras dat wel of iemand die uit Andalusie komt. Ik heb hier drie PRE's staan waarvan geeneen Andalusier is. Granada, Cordoba en Nederland.
Wie kronkelt er?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 21:47

De heren gaan een beetje op hol :P , hormonenkwestie, ik ga even koffie drinken geloof ik.

Dat is nou weer zo'n fundamenteel verschil, daar hebben wij gelukkig niet zoveel last van. Daarom worden hengsten ook gesneden en merries niet... _O-
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 09-12-09 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt