waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:50

_Bitje_ schreef:
dat is meer eigenbelang.. niet iedereen is hetzelfde ;)

???????

pharagirlke schreef:
waarom ga je er van uit dat "een behoorlijk bloedpaard" zijn manieren niet zal houden? Heb een "behoorlijk bloedpaard" gereden waar menig koel trekpaard nog wat van had kunnen leren... En dat was een 4-jarige die nog maar 6 maanden onder het zadel was.

Een bloedpaard betekend niet meteen een paard dat spoken ziet :+
Een bloedpaard kan heel sensibel zijn, veel consequentie nodig hebben. En dat vergt voor een ruiter al een heel consequente opvoeding, als we het hebben over pubers, maar ook het paard heeft een consequente opleiding nodig.
En dan komen we weer terug bij het volwassen worden van de hersenen, een stabiel karakter etc.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:50

Bitje, waarom lees ik dan dit verhaal in jou profiel?

"21 september ging ik voor het eerst op haar rijden en tja, dat ging niet zoals ik graag
wou...Bij het aanspringen ging hij met volle rodeo er vandoor, waardoor ik er af gelanceerd werd,..
En zo...Naar de dokterswacht,om 11 uur, ik janken en krijzen , als ie maar niet gebroken is!
A fijn, de uitslag: mijn groeischijf in mijn arm helemaal door de midden en moest gelijk
de volgende ochtend onder het mes...Het was mijn gelukkigste dag van mijn leven..
NOT!!!
achteraf bleek trouwens ook dat er veel mis was met deze toch wel lieve teddybeer..
Hij bleek in elk geval geen lieve brave kinderpony te wezen, nee hij was alleen zadelmak :') LEKKER GEVAARLIJK!? IK KON MIJN NEK WEL BREKEN!!!
verder was de rug van mijn misty helemaal vast en werd er voor mijn tijd met haar
vast veel geprutst...Al goed, na dat ze me weer liet vliegen hebben we het met haar maar opgegeven
."

En dit topic.. [RT-P] mijn pony doet eng !

Als je eerste pony door een prof opleid zou zijn, had je er daarna niet misschien een hele fijne pony aan kunnen hebben?
En in je topic lees ik dat je een probleem tegen komt, die je niet kan oplossen. Hierbij dezelfde vraag...

_Bitje_

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:52

ik was 9 ?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:52

_Bitje_ schreef:
ik dacht wel dat je me aan het overhoren was :')
-Maar als ik had gezegd : nee dat kan ik niet, dan had je vast wel
gezegd: zie je, je hebt het gewoon niet onder controle...

Nu wil ik niet heel vervelend doen, maar ook dit is een typische puberopmerking.
Kan jij in mijn hoofd kijken?

Als jij van jezelf overtuigd was geweest dat je het niet zou kunnen, dan had ik gezegd dat je in ieder geval niet het soort bent dat zichzelf overschat. Een kwestie van eerlijkheid. En we weten allemaal, eerlijkheid duurt het langst.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:52

Je hebt bij elk paard consequentie nodig. Bij een fjord niet meer of minder dan bij een bloedpaard. Ik begrijp gewoon niet waarom een bloedpaard met een normaal karakter moeilijker zou zijn. Tenzij je moeilijke bloedpaarden met normale koudbloeden gaat vergelijken... Dan snap ik het wel ondanks dat die vergelijking kant noch wal zou raken.

Janine: kan het ook minder denigrerend? Ik ga er vanuit dat 1990 jouw geboortejaar is?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:53

en dat topic, ach ja.. dat was meer een : kijken wat voor reacties er op afkomen topic :')
dus dat was even zinloos ...
nou zeg ik niet dat mijn pony geen spoken ziet ;)

mang

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:56

ik heb toch ook op mn 13e een arabier ingereden, als dat nog geen warmbloed is ?

ik ben het met bitje eens en ik vind juist dat jeanine zich als een puber gedraagd door te doen alsof ze heel erg volwassen is enzo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:58

pharagirlke schreef:
Je hebt bij elk paard consequentie nodig. Bij een fjord niet meer of minder dan bij een bloedpaard. Ik begrijp gewoon niet waarom een bloedpaard met een normaal karakter moeilijker zou zijn. Tenzij je moeilijke bloedpaarden met normale koudbloeden gaat vergelijken... Dan snap ik het wel ondanks dat die vergelijking kant noch wal zou raken.

Janine: kan het ook minder denigrerend? Ik ga er vanuit dat 1990 jouw geboortejaar is?

Zeker heb je bij elk paar consequentie nodig, maar niet elk paard vergt hetzelfde van zijn ruiter (en dan praat ik niet alleen over consequentie).

Ja, ik stam inderdaad uit 1990, ik schaam me er niet voor dat ik 19 ben en van mening ben dat ik niet able ben om een paard in te rijden. Wat mij echter heel veel stoort, met name hier op bokt, is vooral jonge bokkers zo'n hoge pet van zichzelf op hebben (echt niet alleen wat paarden betreft), wat mij dit typerend aandoet voor pubers. Ik was het zelf ook, en ik schaam me er voor. Als ik kijk naar het pubergedrag dat ik vertoon(de) (ja het is wat rustiger aan het worden in mijn hoofd, bij vlagen), dan kan ik me niet voorstellen dat een normale puber (ik was/ben een extremist, geloof me) wel een paard kan inrijden en opleiden.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:00

_Bitje_ schreef:
en dat topic, ach ja.. dat was meer een : kijken wat voor reacties er op afkomen topic :')

Uhu lieverd.. :(:)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:01

goh..petje af hoor, je bent 1 jaar officieel volwassen :')
en ja ik ben misschien 6 jaar jonger... en heb volgens jou een grootzelfbeeld..
Had ik dat maar!
man wat kan ik me soms inkrimpen! Maar dat weet jij niet ?
En moet ik dan liegen, omdat het jou niet zint? kom op zeg :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:01

Neen, ik ook niet want ik ben ook maar 19, maar imo heb jij dan niet van een ander te zeggen dat het een puber is. ;) Niemand heeft dat recht maar zeker niet iemand die zelf nog nat achter de oren is. ;)

Wat vergt een bloedpaard dan meer dan een koudbloed?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:01

Bomba schreef:
_Bitje_ schreef:

Uhu lieverd.. :(:)

uhh...wat bedoel je daar mee ?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:02

Janine1990 schreef:
Zeker heb je bij elk paar consequentie nodig, maar niet elk paard vergt hetzelfde van zijn ruiter (en dan praat ik niet alleen over consequentie).

Ja, ik stam inderdaad uit 1990, ik schaam me er niet voor dat ik 19 ben en van mening ben dat ik niet able ben om een paard in te rijden. Wat mij echter heel veel stoort, met name hier op bokt, is vooral jonge bokkers zo'n hoge pet van zichzelf op hebben (echt niet alleen wat paarden betreft), wat mij dit typerend aandoet voor pubers. Ik was het zelf ook, en ik schaam me er voor. Als ik kijk naar het pubergedrag dat ik vertoon(de) (ja het is wat rustiger aan het worden in mijn hoofd, bij vlagen), dan kan ik me niet voorstellen dat een normale puber (ik was/ben een extremist, geloof me) wel een paard kan inrijden en opleiden.

vind je mij dan ook een hoge pet van mezelf ophebben ? ik vind eerder dat jij een hoge pet van jezelf ophebt, aangezien jij kort geleden ook nog puber was, en nu al doet alsof je al járen geen puber meer bent.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:05

pharagirlke schreef:
Neen, ik ook niet want ik ben ook maar 19, maar imo heb jij dan niet van een ander te zeggen dat het een puber is. ;) Niemand heeft dat recht maar zeker niet iemand die zelf nog nat achter de oren is. ;)

Wat vergt een bloedpaard dan meer dan een koudbloed?

Ey, ik heb nergens gezegd dat ik geen puber meer ben. Ik heb zelfs ontkend dat ik volwassen ben...

In bloedpaard maak ik geen verschil tussen koud en warm bloed hoor...
Ik doel simpelweg op een paard dat bijvoorbeeld gestresst is, druk, een eigen willetje heeft (subtiel uitgedrukt) etc. etc.
Laten we zeg, de wat meer probleem-eigen paarden, niet die die meteen beginnen te bokken. Maar die die gevoelig zijn voor aanwijzingen, subtiliteit, precisie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:05

Janine1990 schreef:
Maargoed, nu heb je twee soorten rijden, rijden met ambitie, iets willen bereiken. En aanhobby-en.
Voor het eerste ben ik voor 90% overtuigd dat een puber zo'n paard echt niet kan inrijden en opleiden. Om het dan maar even in delen te noemen.

Wat is dan aanhobby-en en wat is rijden met ambitie?

Janine1990 schreef:
Pubers denken vaak heel veel te weten, toen ik 14 was, vond ik mezelf wel zo intelligent. Nu ben ik 19 en kom ik tot de conclusie dat ik in het hele leven nauwelijks iets voorstel, ik kan nauwelijks ergens over mee praten.

hoe meer ik leer hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog maar bar weinig weet....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:06

mang schreef:
Janine1990 schreef:

vind je mij dan ook een hoge pet van mezelf ophebben ? ik vind eerder dat jij een hoge pet van jezelf ophebt, aangezien jij kort geleden ook nog puber was, en nu al doet alsof je al járen geen puber meer bent.

Zoals ik net ook al zei: Ik heb nergens gezegd dat ik volwassen ben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:07

Dat noem ik geen bloedpaarden, dat zijn gewoon fijn gereden paarden :=

Maar je lijkt wel te beweren volwassener te zijn dan Bitje door haar aan te spreken op haar leeftijd en te zeggen "ik wás ook zo en schaam me daar voor". Dat komt ontzettend denigrerend over en zelfs enigszins arrogant (je zelf verheven voelen boven iemand, let wel. Dat komt zo over, ik zeg hiermee niet dat jij dat bent.) En dat vind ik absoluut geen voorbeeld van een "volwassen discussie".

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:08

Alane schreef:
Janine1990 schreef:
Maargoed, nu heb je twee soorten rijden, rijden met ambitie, iets willen bereiken. En aanhobby-en.
Voor het eerste ben ik voor 90% overtuigd dat een puber zo'n paard echt niet kan inrijden en opleiden. Om het dan maar even in delen te noemen.

Wat is dan aanhobby-en en wat is rijden met ambitie?

Aanhobby-en, kort gezegd voor mij. Voor je lol rijden, aankakken in de wedstrijden, en bij 10 punten (krappe 180ers) overgaan. Heel kort door de bocht, maar dat ik voor mij geen rijden.
Rijden met ambitie is voor mij, hulp vragen, keer op keer opnieuw beginnen, streven naar perfectie.
Maarja, nu ik het teruglees zie ik wel dat ik een hele relatieve uitspraak heb gedaan.

Alane schreef:
Janine1990 schreef:
Pubers denken vaak heel veel te weten, toen ik 14 was, vond ik mezelf wel zo intelligent. Nu ben ik 19 en kom ik tot de conclusie dat ik in het hele leven nauwelijks iets voorstel, ik kan nauwelijks ergens over mee praten.

hoe meer ik leer hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog maar bar weinig weet....

Precies, dat zinnetje bedoelde ik ;)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:09

Janine1990 schreef:

ik heb ook nergens gezegd dat jij dat zegt ;)
ik zeg dat jij doet alsof je al heel lang geen puber meer ben.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:09

_Bitje_ schreef:
uhh...wat bedoel je daar mee ?

Dat je dus wil zeggen dat je een topic met niet de waarheid er in hebt gestart om te kijken 'wat voor reacties je er op kreeg'?

Ik geloof je, ben hartstikke overtuigd. Hartstikke volwassen om zulk soort dingen te zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:10

Alsnog weet ik niet wat zo'n bloedpaard dan meer vergt dan een "gewoon" paard en er komt nog een tweede vraag bij, hoe weet jij dat bitje haar paard naar jouw omschrijving geen bloedpaard was? Ik versta onder jouw omschrijving nl geen "stout" paard en bitje heeft alleen gesteld dat het een braaf paard was.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:10

pharagirlke schreef:

Maar je lijkt wel te beweren volwassener te zijn dan Bitje door haar aan te spreken op haar leeftijd en te zeggen "ik wás ook zo en schaam me daar voor". Dat komt ontzettend denigrerend over en zelfs enigszins arrogant (je zelf verheven voelen boven iemand, let wel. Dat komt zo over, ik zeg hiermee niet dat jij dat bent.) En dat vind ik absoluut geen voorbeeld van een "volwassen discussie".

Een fijn gereden paard is niet ingereden door de eerste de beste verzorgster die aanbelt...

Ik doel er niet op om haar aan te spreken, absoluut niet. Ik zal even beter opletten hoe ik mijn reacties plaats, maar dat is niet mijn intentie, ik spreek immers over pubers in het algemeen. Niet over één persoon. Wat ik wel doe, is door vragen proberen mensen een inzicht te geven in hoe iemand denkt die geen voorstander is van het inrijden door pubers. Begrijp wel dat mijn mening door mensen die het tegenspreekt absoluut niet wordt gewaardeerd.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:11

mang schreef:
Janine1990 schreef:

ik heb ook nergens gezegd dat jij dat zegt ;)
ik zeg dat jij doet alsof je al heel lang geen puber meer ben.

Hoe kan je daar over oordelen? Dat recht heb je geen eens. Niet in alle gevallen zegt de leeftijd iets over de volwassenheid, maar het gedrag en de beslissingen die een persoon neemt en hoe en waarom hij die neemt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:11

pharagirlke schreef:

voor mij geld hetzelfde..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:11

pharagirlke schreef:

precies, zo goed kon ik het niet uitleggen !