Hoe verzamelt men de galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 00:35

Geachte Professor (aangezien professor een titel is, noem ik u geen mijnheer),

Hartelijk dank voor uw antwoord.

Uw antwoord heeft wel enkele vragen opgeroepen:

-Geeft u de halve ophouding in de eerste fase als het buitenachterbeen net de grond heeft geraakt of nog tijdens het zweefmoment?
-In welke fase geeft u dan een ondersteunende beenhulp voor de ophouding? Met welk been doet u dat, binnen of buiten?

Hoe doet u dit in draf? Ik neem aan dat we ook in draf rekening moeten houden met de beenzetting. Misschien kunt u iets zeggen over het verschil tussen een ophouding om recht te richten en een om de draf te verzamelen (als er al verschil is)?

Hartelijk dank. Ik vind dit uiterst interessante materie.

Clarence

Professor schreef:
Geachte mijnheer Huertecilla, persoonlijk denk ik dat u de verzamelde galop in het terrein niet nodig heeft, maar slechts een verkorte galop.

Er werd gevraagd wanneer geef ik het teken (halveophouding) in welke fase van de galop.
Dit kan op meerdere momenten.
Het beste is om de 1e fase van de galopp dus met de buitenteugel op het buitenbeen.
De eerste fase geeft nl de lengte van de galop aan.
In de 2e fase is niet gewenst aangezien men het binnenachterbeen juist niet wil beknotten in zijn beweging.
En de 3e fase van de galop is nutsloos.
En een zweefmoment verkorten?? Wanneer alle benen van de grond zijn lijkt mij net zo nutteloos.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 00:41

jasmijn78 schreef:
yole schreef:
Mijns inziens (maar dat is dus mijn opvatting) ligt het geheim van de verzameling in de halve ophouding ZONDER teugelinwerking.

Ik zou heel graag wel eens willen zien HOE dat er in de praktijk uit zien. Heb je daar een filmpje van?

Het schijnt dat bij eenieder die dit claimt de technische know-how ontbreekt om een filmpje op te nemen en op youtube te zetten. Dat is natuurlijk erg jammer aangezien wij allen verlangen om de holy grail of the art of riding te mogen aanschouwen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:14

clarence schreef:

-Geeft u de halve ophouding in de eerste fase als het buitenachterbeen net de grond heeft geraakt of nog tijdens het zweefmoment?
-In welke fase geeft u dan een ondersteunende beenhulp voor de ophouding? Met welk been doet u dat, binnen of buiten?

Als het buitenachterbeen op de grond komt.
Men kan ook de 2e phase benutten, wanneer het binnenachterbeen naar voren komt, men fangt dan quasi de galopsprong op(verkort de 2e diogonaal) , door met de binnenhand tegen te houden, dit moet met veel gevoel gebeuren. Beide beenhulpen maar in verhouding van de beweging, is het paard traag natuurlijk meer been, maar vooral in samenwerking van de zit een moment het kruisaanspannen.

[/quote]

angelynnxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:59

Ik ga ook mee met Urielle.
xx (:)

FaberSmid

Re: Hoe verzamelt men de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:08

?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:13

Professor schreef:
clarence schreef:

Als het buitenachterbeen op de grond komt.
Men kan ook de 2e phase benutten, wanneer het binnenachterbeen naar voren komt, men fangt dan quasi de galopsprong op(verkort de 2e diogonaal) , door met de binnenhand tegen te houden, dit moet met veel gevoel gebeuren. Beide beenhulpen maar in verhouding van de beweging, is het paard traag natuurlijk meer been, maar vooral in samenwerking van de zit een moment het kruisaanspannen.

[/quote]
Dat is toch het moment, dat je van nature je bekken kanteld (in de galopsprong) en dus je kruis al wat meer aanspant, als je een voorwaartse galopsprong wilt maken? En dan net het mment voordat je weer terugkanteld je tegen de buitenhand "aanrijdt" en dan de halve ophouding maakt? of zit ik er nu helemaal naast?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:26

Citaat:
Dat is toch het moment, dat je van nature je bekken kanteld (in de galopsprong) en dus je kruis al wat meer aanspant, als je een voorwaartse galopsprong wilt maken? En dan net het mment voordat je weer terugkanteld je tegen de buitenhand "aanrijdt" en dan de halve ophouding maakt? of zit ik er nu helemaal naast?

Kruisaanspannen, en bekken kantelen????
Bekken doet men kantelen met het meegaan in de beweging, doet men deze vasthouden dan krijgt men een holkruis.
Dus drijven is kruisaanspannen wat niet te verwisselen is met bekken kantelen.
Het bekken moet losgehouden worden, omdat men anders verspannt zit.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:36

Bekken kantelen gebeurt van nature tijdens het rijden. Je gaat mee met de beweging en daarmee kantel je je bekken.
Daarbij kun je je kruis extra aanspannen en zelfs je zitknobbels nog als extra hulp erbij "inzetten". Lijkt mij duidelijke taal. Maar dit doe je tijdens die fase.
En ik heb geen antwoord op mijn vraag die ik stelde. (of dat het juiste moment is.)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:50

Zammie schreef:
Bekken kantelen gebeurt van nature tijdens het rijden. Je gaat mee met de beweging en daarmee kantel je je bekken.
Daarbij kun je je kruis extra aanspannen en zelfs je zitknobbels nog als extra hulp erbij "inzetten". Lijkt mij duidelijke taal. Maar dit doe je tijdens die fase.
En ik heb geen antwoord op mijn vraag die ik stelde. (of dat het juiste moment is.)

Het zijn twee verschillende dingen, kruisaantrekken en bekken kantentelen.
Kruisaanspannen doet men met een losgelatenbekken, het kantelen naar voren gaat alleen met behulp van spierkracht.
Dat van het bekken kantelen dat heb ik precies zo bedoeld als u nu schrijft.
Alleen kruisaantrekken is iets geheel anders.
Het bekkenkantelen naar voren en weer naar achteren, is een teken dat de ruiter soepel en ontspannen zit, kruisaantrekken heeft te maken met het aanspannen van de spieren waardoor er meer drijvende krachten worden vrijgezet.
Drijven doet men met meerdere hulpen, zithulpen dus kruisaanspannen, bovenbeen en onderbeen (been), hoeveel ik daar van geven moet, hangt van het paard en vooral zijn gereden zijn af.
Men kan ook volstaan door met het binnenbeen alleen te drijven, of met zit en binnenbeen.
Dat is een gevoels kwestie, hoe ik op dat moment moet reageren. Het fijnste is dan altijd wanneer er van onderuit (instructeur) gezien kan worden wat er gebeurt, wat de reactie erop is.
Daarbij bedoel ik hoe het paard met zijn achterbenen reageert op een bepaalde hulp.
Diegene die van onderuit kijkt kan dat meestal beter observeren als diegene die erop zit.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:56

Dan bedoelen we dus hetzelfde. Ik zei namelijk ook, dat je tijdens deze fase je kruisspieren het gemakkelijkst (en is meegaand in de gang) kunt aanspannen enz. Maar ik heb de vraag over het moment van de halve ophouding, zoals ik hem dan uitvoer, om richting een verzameling te kunnen komen in de galop, nog niet beantwoord gekregen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:54

Zammie schreef:
Dan bedoelen we dus hetzelfde. Ik zei namelijk ook, dat je tijdens deze fase je kruisspieren het gemakkelijkst (en is meegaand in de gang) kunt aanspannen enz. Maar ik heb de vraag over het moment van de halve ophouding, zoals ik hem dan uitvoer, om richting een verzameling te kunnen komen in de galop, nog niet beantwoord gekregen.

1e of 2e fase, leest u maar eens terug.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:34

Kadankovitch schreef:
Geachte Clarence,

U hebt mij deze vraag ook gesteld via een pb. Echter hierboven is op verschillende wijze op zeer correcte methoden gewezen een verzamelde galop te verkrijgen, dus hetgeen ik hiervolgend ga schrijven is niet zozeer bedoeld als tegenspraak maar als aanvulling. En daar, waar mijn visie afwijkt, bedenk dan dat soms een ietwat andere mening het inzicht kan vergroten. Verschillende meningen hoeven elkaar niet te bijten, zij kunnen verrijkend werken.

I. Weinig duidelijk literatuur?
In de aan mij gerichte vraag, stelt U dat er in de literatuur weinig concrete tekst en uitleg te vinden is over dit onderwerp. Daar ben ik het mee eens. Die uitleg is er wel maar vaak erg summier. Ik weet natuurlijk niet zeker waarom auteurs dit onderwerp zo kort behandelen. Ik kan geen gedachten lezen. Er kleven echter aan het werk in galop enkele problemen die niet al te gemakkelijk uit te leggen zijn. En in en boek of artikel wilt de auteur graag iets helder neerzetten, dat zou voor mij in ieder geval een probleem zijn. Ik heb wat gesnuffeld in mijn archief en aanttekeningen over dit onderwerp en kom nogal eens tegenstrijdige beschrijvingen tegen van overigens bekwame auteurs en ruiters.
Onder andere twee veelvoorkomende problemen liggen hieraan ten grondslag en de daaraan verbonden oplossingen. Juist die aanpak verschilt bij hetzelfde probleem vaak aanmerkelijk. Daarom is het beschrijven van het rijden van verzamelde galop zo moeilijk: Probeert men alles zorgvuldig te beschrijven, met alle mogelijke oplossingen voor voorkomende problemen, is het zeer moeilijk een helder en duidelijk OPDRACHT aan de lezer te geven in de zin van; ALS JE DIT DOET GEBEURD ER DAT. Dus verblijven veel schrijvers in een zeer beperkte beschrijving waarin vooral niets fout wordt gezegt. Nu ben ik een aanhanger van de uitspraak van Einstein, ik parafraseer:" Beschrijf iets zo eenvoudig mogelijk, MAAR NIET EENVOUDIGER DAN DAT MOGELIJK IS ! " Soms zijn de beschrijvingen zo rechtlijnig, en laten ze zoveel vaak voorkomende problemen weg die automatisch bij het beoefenen van verzamelde galop voorkomen, dat ze bijna onjuist zijn. Als men die problemen niet beschrijft, is de kans op een correcte uitvoering een stuk kleiner. Want deze problemen kleven gewoon aan die oefening. Omdat ze te maken hebben met het directe doel van verzamelde galop, namelijk: DE VERMEERDE LASTOPNAME VAN DE ACHTERHAND. EN de 'structuur' van galop.

Om met het laatste het eerste te beginnen: de galop is niet zo'n symetrische gang al stap en draf, waarbij de linker en rechter zijden zich gelijkvormig behoren te bewegen bewegen. Dit gegeven werk de twee volgende meest voorkomende problemen in de hand. SCHEEFHEID en TACTFOUTEN
Nagenoeg elk paard heeft de neiging het buitenachterbeen, midden tussen de voorbenen te laten sporen, om zodoende de meeste last op te kunnen nemen. Terwijl wij juist een zo gelijk mogelijke belasting op beide achterbenen nastreven. Zodra wij de inspanning van het paard verhogen door verzameling te vragen, komt dit probleem automatisch weer naar voren. De oplossingen om dit probleem tegen te gaan, hoort net zo bij het rijden van verzamelde galop als de baishulpen zelf.
Ook zal een paard sneller in galop tot tactfouten, of beter; tactstoringen, komen in verzamelde galop. De meest voorkomende is een 'viertact' galop, ook wel 'Redop' genaamd. Pikant detail hierbij is dat de vaak door bewonderaars 'Heiligverklaarde' oude meester De la Guériniére (vaak als grondlegger van de klassieke dressuur genoemd) juist deze rédop als enig juiste galop beschouwde.
Nu, de moeilijkheid voor schrijvers is, dat er voor elk van deze twee twee problemen, verschillende correcte en effectieve oplossingen bestaan. Uit mijn ervaring komt dat omdat paarden in het zwaardere werk zeer verschillend kunnen reageren op dezelfde hulp. Harrie Bold (in 'Das Dressurpferd') beschrijft dit o.a. bij de uitvoering van galoppirouettes heel kort.
Dus wil een auteur de hulpen van verzamelde galop grondig beschrijven, wordt het zeer snel een taaie en ondoordringbare stof. Veel lezer willen echter duidelijk 'opdrachten' vinden, hapklare brokken als het ware, in zo'n beschrijving in de zin van: "Als je dit doet, gebeurd er dat." Maar paarden zijn geen brommers; alle paarden verschillen aanmerkelijk van elkaar. Indien men alle variaties kent die er bestaan (als dat al mogelijk is??), dan heeft men geen boek meer nodig. Ik kan dat, in ieder geval, niet van mezelf zeggen.

Clarence, U hebt een moeilijk vraag gesteld.

Hierna zal ik trachten, op de hulpen in te gaan. Maar ik vrees dat ik dit onderwerp niet volledig en uitputtend zal en kan behandelen.

Met vriendelijk groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:35

Notities bij verzamelde galop

De geachte en oh zo nieuwsgierige Clarence heeft mij al geruime tijd geleden gevraagd iets te schrijven over verzamelde galop. Zoals gebruikelijk is iedereen sneller. Waardoor al het nuttige en belangrijke al geschreven is. Ik wil mij hier beperken (nou ja, beperken is nooit mij sterkste kant geweest) tot enkele algemeen waarnemingen en mijn persoonlijke bevindingen in het aanleren en rijden van de verzamelde galop.

Omdat ik een ietwat afwijkende hulpen-geving hanteer , voel ik mij verplicht een en ander, nader uit te leggen. Hieronder leg ik nadruk op mijn inwerking met de zit, waarmee ik mijn paarden in snelheid begrens. In wezen is hetgeen ik ga beschrijven, niets anders als een methode een paard meer attent te maken op hetgeen de ruiter met de zit doet en bedoeld. Het was Ernest van Loon die mij het volgende heeft bijgebracht. Hij noemde het : Bügeltrit. De historische achtergrond bespaar ik U.
Ik zou bügeltrit in eerste instantie oneerbiedig omschrijven als een truc (dan heb ik de Zeeredel en Buitengewoonhooggeleerde Heer Professor alvast daarover de wind uit de zeilen genomen [zeer valse grijns]).
In het begin leer ik een paard (in stap met losse teugel) , door afwisselend links, rechts op de stijgbeugel te drukken (eerst door de hele zit te gebruiken, later slechts het been langer te maken, uiteindelijk door slechts de tenen naar beneden te drukken), naar drie, vier of vijf keer, begin ik met de losse teugel hele kleine, maar geleidelijk steeds groter wordende snokjes of rammeltjes over de teugel te geven (de teugel is los, deze handeling komt du niet hard in de mond over, maar wel storend of irritant), totdat het paard stopt. Ook de bügeltrid wordt totdat moment volgehouden. Ik heb altijd een flinke lading suikerklontjes bij me. Zodra het paard stopt, krijgt hij/zij ‘n klontje. (The world provides enough for every ones need, but not enough for every horse’s greed; ik hoop dat de eerbiedwaardige Ghandi mij deze kleine speling moge vergeven). Na verloop van tijd remt een paard bijna reflexmatig. Dit pas ik dan ook toe in draf. Doordat stap en draf zeer symmetrisch zijn in de bewegingsafloop is deze ‘truc’ gemakkelijk over te nemen. Het drukken op de stijbeugel blijft een beweging dwars op de bewegingsafloop van het paard. Dus iets tegenwerkend, tegen de richting in. (Dit idee is belangrijk voor het latere begrip rond het probleem van de galop.)
Na verloop van tijd verwaterd dit een beetje, of beter gezegd, neemt het een andere vorm aan. In stap en draf volgt de zit een beweging in voorwaartse en achterwaartse richting. Bij het ‘kruis aantrekken’ geeft men een voorwaarts signaal. Een goede meegaande zit onderhoudt de impuls (idealiter). Dientengevolge zal een zit die iets achterblijft in de beweging van het paard, remmend werken. In mijn ervaring, leert een paard door toepassing van bügeltrit, sneller dat de zit een belangrijk signaal doorgeeft. In verdergaande africhting heeft het ‘even niet volgen’ van de beweging van het paard, dezelfde betekenis gekregen, als bügeltrit.
Bij galop ligt dit duidelijk moeilijker. Ik heb het gevoel dat paarden in bügeltrit niet gemakkelijk een ‘hulp’ herkennen. Toch is er een verband: Zoals ik hieronder uitleg over de draaiende beweging van de zit. Het daarmee gepaard gaande aanspringen (zie ook hieronder), zo werkt een verminderd meegaan in die beweging (of zelfs tegendraaien) ook remmend. De meeste paarden reageren er positief op, omdat de hand een functie minder krijgt; een hinderlijke functie minder, namelijk de remmende. De hand blijft meer beperkt tot het bepalen van aanleuning, houding en richting. Toch zal de hand in die optiek een bewakende en ondersteunende functie blijven behouden. Hoe grondig men er ook aan werkt, elk paard zal deze inwerking, zeker naarmate de vervraagde inspanning groter wordt, willen negeren. Het is een hulpmiddel geen TOVERMIDDEL.

Verantwoording:
Ik heb met grote tegenzin deze manier van werken hier uitgelegd. Omdat er indringend naar werd gevraagd. In de praktijk, tijdens mijn les gaat dat gemakkelijk. Dit echter op schrift te

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:38

Verantwoording:
Ik heb met grote tegenzin deze manier van werken hier uitgelegd. Omdat er indringend naar werd gevraagd. In de praktijk, tijdens mijn les gaat dat gemakkelijk. Dit echter op schrift te zetten is een ander paar sokken. Het is niet eenvoudig al die verschillende opeen volgende stappen te beschrijven (het wordt toch al zo lang). Daarbij besef ik heel goed dat dit een zeer onorthodoxe aanpak is. Ik weet dus ook niet of ik mij begrijpelijk genoeg heb uitgedrukt. Het onbekende gecombineerd met het onduidelijke (van mijn uitleg) kan tot misverstanden leiden.
MAAR BEDENK ÉÉN DING: ik beschrijf mijn rijden. NERGENS KUNT U HIER LEZEN DAT U ZO MOET RIJDEN, of dat ik zeg dat dit de enige of de beste aanpak is. Het is mijn aanpak.
Ook is de bovenstaande beschrijving nodig, om de verdere uitleg van mijn visie op de verzamelde galop te verduidelijken.

Op welk moment !
Net zo min als dat men een treinwagon vooruit kan duwen, indien men op of in de wagon staat, net zo min is het mogelijk een paard dat zich in de zweeffase bevindt, nog verder omhoog te krijgen. Om dit te bereiken moet men inwerken op het moment dat het paard nog de mogelijkheid heeft kracht, afzet, kortom de parabool van de beweging te bepalen. Dat is dus alleen mogelijk op het moment dat het paard de benen noch aan de grond heeft, meer bepaald de benen die van het grootste belang zijn voor de sprong; te weten de achterbenen. In de sprong kan de ruiter maar een ding succesvol doen: HET PAARD HINDEREN EN DAARDOOR ONZEKER MAKEN. Of anders gezegd; in de zweeffase moet de ruiter eerder een passieve ‘houding’ aannemen, in die fase iets willen regelen werkt contraproductief.
Mijns inziens kan het meest effectief ingewerkt worden in de galop in de steunfase van de beweging.

De Hulpen.
Het spreekt voor zich dat de verzamelde galop verkregen wordt door de samenwerking van ‘impulsopwekkende’ hulpen en begrenzende hulpen. Hoe die ook gegeven worden.
Hierboven heb ik al aangestipt dat paarden juist in galop zeer verschillend reageren op de hulpen in galop. Hetgeen ik ga schrijven pretendeert zeker niet een algemene geldigheid te hebben. Welwillende lezers kunnen hier hun lering uit trekken, hetzij doordat toevallig hun paard op deze benadering positief reageert, hetzij dat de lezer analoog redenerend tot een passende oplossing komt voor zijn/haar paard.

Hierbij een nog een opmerking die wellicht tot enig gegrinnik zal leiden. Ik heb bij galop eigenlijk twee cirkels in gedachte: De één verticaal in verband met de galopsprong; de ander horizontaal in verband met de asymmetrische beweging van de galop.
De eerste beschrijf ik (eerder denkbeeldig) uiterst gering met mijn handen, waarbij ik quasi met de sprong mee naar boven en naar voren ga, om dan met de landing iets naar beneden en terug te komen in de uitgangspositie. Ik ben zeer huiverig in te werken in de zweeffase van het paard. In deze fase is het evenwicht van het, van de bodem onthechte dier, kwetsbaar, dus ook het vertrouwen van het paard in de ruiter. Bovendien is in de zweeffase niets meer te regelen. Pas als de benen weer op de grond zijn kan het paard iets aan de gang veranderen al dan niet op commando van de ruiter. Pas in deze fase hebben de hulpen van de ruiter effect.

De tweede cirkel, in het horizontale vlak, komt tot uiting in de zit. Terwijl vooral in draf het bekken precies op de lengterichting van de beweging ‘heen en weer’ blijven bewegen, beschrijft het bekken in galop een licht draaiende beweging, waarbij de zijde aan de ‘binnenkant’ van de galop voorgaat in de draaiende beweging. Ook dit moet men zich licht, vooral niet overdreven voorstellen. Ik ga hieronder nader op dit punt in.

Voorwaarden waar aan het paard moet voldoen.
Als ik mijn paard klaar acht om aan het meer verzamelde werk te beginnen, streef ik erna dat de buiging en stelling (in die volgorde) in de arbeidsgalop al sterk verminderd is of nihil. Dit zorgt ervoor dat de lijn en bewegingsafloop aan de buitenkant korter, of beter van het buitenachterbeen, minder ver naar achter gaat en meer naar voor treed. Dan rij de galop ook meestal met schoudervoor ‘in gedachte’. Ik bedoel daarmee dat ik tracht het paard recht te richten, op het gevaar af in schoudervoor terecht te komen. Daardoor stimuleer in het binnenachterbeen meer last op te nemen. Beide in deze alinea genoemde elementen van mijn werk zijn bedoeld de bewegingsafloop meer gesloten te krijgen zonder dat er al gesproken kan worden van een verzamelde galop. “Gesloten” in die zin dat de afstand in de bewegingsafloop tussen beide achterbenen kleiner wordt.
Nog een opmerking vooraf: in mijn opvatting past de gedachte NIET, dat ik elke pas aandrijf. Het paard moet, mijns inziens, in dit stadium geleerd hebben de aangegeven impuls te onthouden en uit te voeren. Dit is echte een idealiter veronderstelling.
Ook geef ik er de voorkeur aan om in staat te zijn vanuit stap, of liever, vanuit stand, aan te galopperen. Omdat dan de beginsnelheid al lager ligt. Dezelfde voorkeur heb ik bij het aanleren van de piaf , met dezelfde rede: ik hoef minder te begrenzen om de gewenste snelheid te behouden of te verkrijgen. (ik schrijf duidelijk over “snelheid”[=km per uur] niet verwarren met impuls). Ik moet daar bij vermelden dat ik ook paarden heb meegemaakt die
beter reageerde op, het vanuit de arbeidsgalop terugvoeren naar verzamelde galop.
Echter al deze elementen zijn niet ‘absoluut’, het gaat om een ‘meer of minder’ en lopen geleidelijk in elkaar over.

Hulpen en aanleren. Onlosmakelijk aan elkaar verbonden:
In het Algemeen geef ik in galop de hulpen als volgt;
Bekende recept, buitenbeen iets naar achter, binnenbeen op de uitgangspositie. De initiërende hulp, bij mij, komt vanuit het naar voren schuiven, en licht verzwaren, van de binnenheup. Dit is eigenlijk het begin van de draaiende beweging, waar ik hierboven over schreef. Hoe kleiner ik die beweging maak, hoe minder ik het paard naar voren duw (naar meer snelheid toe) [zie ook daarover en apart stukje over ‘bügeltrit’] Daarbij geef ik, indien nodig, eerder binnenkuit, dan buitenkuit.
(Sommige paarden waarvan de voorafgaande africhting anders was, breng ik niet in verwarring en dan gebruikt hetgeen ze gewend waren. Ook heb ik paarden gehad die ‘van nature’ positiever op het buitenbeen reageerde. Ook dan pas ik mij aan.)
Vanaf de eerste sprong tracht ik het paard in een langzame verkorte galop te houden. De meeste paarden willen zich graag naar een ‘aangename’ snelheid brengen, met een meer gestrekt achterbeen, zich zodoende ontrekkent aan buiging en lastopname van dat achterbeen. (Zo snel mogelijk,omdat ik ook niet wacht totdat mijn vrachtwagen van 20 ton bergaf de snelheid van 140km per uur bereikt heeft, voordat ik ga remmen.) Ik ben in de fase, dat ik mijn paard iets tracht bij te brengen, tracht duidelijk te maken wat ik wil. Natuurlijk is de uitvoering dat verre van perfect. Mijn hulpen zullen dan, indien nodig, ook duidelijker zijn.
Ik doe dit vooral, door met mijn zit zo klein mogelijk (remmend) mee te gaan in de beweging van het paard. Indien nodig ontsteunt door ophoudingen met de hand. Mijn rijkunstig gevoel is wellicht niet zover ontwikkeld: ik hou het erop dat ik daarmee doorkom zodra ik voel dat het paard weer ’n been aan de grond heeft.
Natuurlijk wil een dergelijk paard dan gemakkelijk uit de galop vallen, naar draf of stap. Geen ramp; ik herhaal het gewoon en tast af tot hoever ik het paard kan ‘remmen’ zonder dat het zich gedwongen voelt uit de galop te vallen. Dat kan herhaaldelijk misgaan. Ook dit, het steeds weer opnieuw moeten aangalopperen, is gymnastiek.
Het liefst heb ik natuurlijk het paard kiest voor een verkorte galop.
MAAR hier zit ik dan en kan niet anders!!!(en zeker vanaf dit moment zal ik wel in de ‘rijkunstige ban gedaan worden, zullen foodoo afbeeldingen van mij met spelden doorboord worden: Ik vind het in deze fase niet erg indien een paard overgaat naar redop, een vierslag galop. Belangrijk voor mij is eerst dat dit paard begrijpt wat ik bedoel: EERST wil ik de snelheid beperkten, het gedrag omvormen waarin een paard de neiging heeft galop te associëren met snelheid. Het paard moet rustig, langzaam galopperen. Liever kalm en rustig en wellicht onzuiver in de takt, dan wel in drietakt, maar opgewonden. Liefst natuurlijk verkort, in perfecte tact, volslagen kalm en gelukkig, ruikend naar rozen, Lang leve utopia.
Natuurlijk is in de voorafgaande opleiding het paard al gedeeltelijk bijgebracht dan galop niet gelijk is aan het werk op de renbaan ook. Maar de snelheid van de verzameling is toch nog iets anders.
Ook is het hierboven beschreven proces niet iets wat ik van de ene dag op de ander begin. De aanpak is geleidelijker dan als uit, hetgeen hierboven staat, overkomt.
Zodra het paard begrepen heeft dat een (in km/uur) langzame galop gevraagd is, kom ik er weer aan toe de impuls te vergroten.
Op naar de volgende fase:

Verzamelde galop
In mijn optiek heeft de zit een zeer sterk stuwende werking (waarbij de massa van de benen weggeduwd wordt), die ik juist bij het ontwikkelen van verzamelde galop minder nodig heb, omdat ik juist dan de massa boven de benen wens te houden. Mijn zit wordt dan ook passiever. Terwijl de impuls nu meer uit gaat van mijn been. Tevens kan een zwaar inwerkende zit, het paard hinderen de rug omhoog te drukken. De rug en daarin het verlengde de voorhand. In zoverre kan ik de door Urielle (?) beschreven U-vorm als ontlasting wel begrijpen, vooral in de stijgende fase van de sprong.
Mijn voorkeur van drijvende hulpen, gaat bij deze beweging, meer uit naar been-inwerking. Ik heb de indruk dan meer inwerking te hebben op de activiteit van het been. En kan het zodoende meer onder de massa houden, waar het gemakkelijker tot dragen komt. Deze inwerking komt in, kort na de (eventuele) ophouding. Buiten het permanente streven om het paard recht te houden mede door been inwerking, heb ik de beste ervaring door me te concentreren op het binnen achterbeen. Dat wil niet zeggen dat er niet genoeg paarden zijn die op het buitenbeen of op inwerking met beide benen het best reageren. Persoonlijk zoek ik de hulp op, waarvan ik de indruk heb dat het betreffende paard het best reageert; een pragmatische benadering dus.
Doordat ik mijn zit ook inzet om de snelheid te begrenzen, heb ik minder handinwerking nodig om dat doel te bereiken, waardoor het paard minder snel eng in nek en hals wordt. Ik laat, net als in de piaffe, de hals vaak zakken, met de mondspeet aan of onder het boeggewricht. Dit doe ik in alle voorkomende oefeningen. Hierbij moet ik vermelden dat ik van mening ben dat ik veel ruiters ken die hun paarden prachtig ‘aan hun zit hebben’. De hand naar voren kunnen schuiven zonder dat het paard de verzameling kwijtraakt. Henk van Bergen wil ik hier graag vermelden als een van de ruiters die dit prachtig kunnen demonstreren. Hij en anderen hebben dat zeker niet (altijd, of altijd niet) op de door mij beschreven manier gedaan. Ik kan echter alleen beschrijven wat ik geleerd van anderen of uit eigen ervaring. Ik wil daarmee nog maar eens mijn vaste overtuiging tot uitdrukking brengen dat er meer goede ruiter onder de zon zijn die op verschillende wijzen te werk gaan. VEEL MEER ALS CRITICI ALHIER WILLEN DOEN GELOVEN!!!!! (sorry, dat ik mij even liet gaan)
Nog even terugkomen op die vervloekte redop. Mijn ervaring is de redop die eerder ongewild is ontstaan gemakkelijk tegen te gaan, indien het paard in ontspanning, omdat het begrepen heeft dat het langzaam moet galopperen, tot meer impuls aangezet kan worden. Met meer impuls is een redop niet vol te houden voor een paard. Het vindt dat quasi automatisch de drietakt terug

Ter afsluiting
In voorgaande berichten zijn talloze zeer nuttige tips over oefeningen die kunnen bijdragen aan de verbetering van de verzamelde galop. Ik zou het minachting vinden voor al die nuttige bijdragen, om daar nog mijn ‘mosterd’ bij te geven.

Nogmaals, hetgeen ik hier beschreven heb, is mijn aanpak, wellicht onvolledig, vanuit mijn (zonder valse bescheidenheid) beperkte kennis en ervaring geschreven. Niets daarvan is bedoeld andere opvattingen, als ‘van geen of mindere waarde’ te bestempelen. In het ergste geval is het anders.
Wel blijf ik mijn bedenkingen houden, bij claims van diegenen die beweren , verzameling te bereiken zonder enige handinwerking ,afgeleid of niet. Ik geloof niet dat ik onredelijk ben, als ik stel: EERST ZIEN EN DAN GELOVEN. Hetgeen vaak vertoond wordt als ‘verzameling’. Is toch niet hetgeen men in de meer conventionele opvatting onder verzameling verstaat. Vaak heel kunstig en ik heb daar veel respect voor, maar het gaat dan mijns inziens toch om iets anders.

Ongetwijfeld ben ik nog een heleboel vergeten. Maar dit stuk heb ik thuis voorbereid en werd alsmaar groter. Hetgeen ik heb overgeslagen, ben vergeten en andere onvergeeflijke omissies, zal ik later wel in scherpe vragen terugvinden;

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:45

Kadankovitch schreef:
Notities bij verzamelde galop

De geachte en oh zo nieuwsgierige Clarence heeft mij al geruime tijd geleden gevraagd iets te schrijven over verzamelde galop. Zoals gebruikelijk is iedereen sneller. Waardoor al het nuttige en belangrijke al geschreven is. Ik wil mij hier beperken (nou ja, beperken is nooit mij sterkste kant geweest) tot enkele algemeen waarnemingen en mijn persoonlijke bevindingen in het aanleren en rijden van de verzamelde galop.

Omdat ik een ietwat afwijkende hulpen-geving hanteer , voel ik mij verplicht een en ander, nader uit te leggen. Hieronder leg ik nadruk op mijn inwerking met de zit, waarmee ik mijn paarden in snelheid begrens. In wezen is hetgeen ik ga beschrijven, niets anders als een methode een paard meer attent te maken op hetgeen de ruiter met de zit doet en bedoeld. Het was Ernest van Loon die mij het volgende heeft bijgebracht. Hij noemde het : Bügeltrit. De historische achtergrond bespaar ik U.
Ik zou bügeltrit in eerste instantie oneerbiedig omschrijven als een truc (dan heb ik de Zeeredel en Buitengewoonhooggeleerde Heer Professor alvast daarover de wind uit de zeilen genomen [zeer valse grijns]).
In het begin leer ik een paard (in stap met losse teugel) , door afwisselend links, rechts op de stijgbeugel te drukken (eerst door de hele zit te gebruiken, later slechts het been langer te maken, uiteindelijk door slechts de tenen naar beneden te drukken), naar drie, vier of vijf keer, begin ik met de losse teugel hele kleine, maar geleidelijk steeds groter wordende snokjes of rammeltjes over de teugel te geven (de teugel is los, deze handeling komt du niet hard in de mond over, maar wel storend of irritant), totdat het paard stopt. Ook de bügeltrid wordt totdat moment volgehouden. Ik heb altijd een flinke lading suikerklontjes bij me. Zodra het paard stopt, krijgt hij/zij ‘n klontje. (The world provides enough for every ones need, but not enough for every horse’s greed; ik hoop dat de eerbiedwaardige Ghandi mij deze kleine speling moge vergeven). Na verloop van tijd remt een paard bijna reflexmatig. Dit pas ik dan ook toe in draf. Doordat stap en draf zeer symmetrisch zijn in de bewegingsafloop is deze ‘truc’ gemakkelijk over te nemen. Het drukken op de stijbeugel blijft een beweging dwars op de bewegingsafloop van het paard. Dus iets tegenwerkend, tegen de richting in. (Dit idee is belangrijk voor het latere begrip rond het probleem van de galop.)
Na verloop van tijd verwaterd dit een beetje, of beter gezegd, neemt het een andere vorm aan. In stap en draf volgt de zit een beweging in voorwaartse en achterwaartse richting. Bij het ‘kruis aantrekken’ geeft men een voorwaarts signaal. Een goede meegaande zit onderhoudt de impuls (idealiter). Dientengevolge zal een zit die iets achterblijft in de beweging van het paard, remmend werken. In mijn ervaring, leert een paard door toepassing van bügeltrit, sneller dat de zit een belangrijk signaal doorgeeft. In verdergaande africhting heeft het ‘even niet volgen’ van de beweging van het paard, dezelfde betekenis gekregen, als bügeltrit.
Bij galop ligt dit duidelijk moeilijker. Ik heb het gevoel dat paarden in bügeltrit niet gemakkelijk een ‘hulp’ herkennen. Toch is er een verband: Zoals ik hieronder uitleg over de draaiende beweging van de zit. Het daarmee gepaard gaande aanspringen (zie ook hieronder), zo werkt een verminderd meegaan in die beweging (of zelfs tegendraaien) ook remmend. De meeste paarden reageren er positief op, omdat de hand een functie minder krijgt; een hinderlijke functie minder, namelijk de remmende. De hand blijft meer beperkt tot het bepalen van aanleuning, houding en richting. Toch zal de hand in die optiek een bewakende en ondersteunende functie blijven behouden. Hoe grondig men er ook aan werkt, elk paard zal deze inwerking, zeker naarmate de vervraagde inspanning groter wordt, willen negeren. Het is een hulpmiddel geen TOVERMIDDEL.

Verantwoording:
Ik heb met grote tegenzin deze manier van werken hier uitgelegd. Omdat er indringend naar werd gevraagd. In de praktijk, tijdens mijn les gaat dat gemakkelijk. Dit echter op schrift te

Enig zins herkenbaar voor mij bij western, al doe ik het dan zonder suikerklontjes en met halve ophoudingen, dan zacht snel schudden van de teugels. Totdat het paard terug komt in tempi, overgang of stand wat op dat moment de bedoeling is. Later goed te gebruiken voor speed controle (dan zonder halve ophoudingen, maar als het een agressieve tempi is met) , maar ik ben benieuwd of het bij dressuur en western hetzelfde uit zal zien?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:51

Geachte Clarence,

Ik heb sterk mij twijfels of het aan uw verwachtingen voldoet. Ik weet ook niet hoe vaak m.b.t. berichten van anderen in herhaling val. Het is eerder een globale omschrijving geworden. Ik vond het niet zinnig nog een keer de preciese uitleg van de Professor, Jasmijn78, Vur, Libera, Zammi e.a., dunnetjes over te doen.
Ik heb getracht iets te schrijven, dat buiten het gangbare lag. Ik heb niet alles even grondig gelezen, maar enkele van de door mij besproken elementen heb ik gemist.
Het is in ieder geval veel tekst geworden, wellicht inflatior.

Ik hoop dat U er iets aan hebt.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:58

Kadankovitch schreef:
Verantwoording:
Ik heb met grote tegenzin deze manier van werken hier uitgelegd. Omdat er indringend naar werd gevraagd. In de praktijk, tijdens mijn les gaat dat gemakkelijk. Dit echter op schrift te zetten is een ander paar sokken. Het is niet eenvoudig al die verschillende opeen volgende stappen te beschrijven (het wordt toch al zo lang). Daarbij besef ik heel goed dat dit een zeer onorthodoxe aanpak is. Ik weet dus ook niet of ik mij begrijpelijk genoeg heb uitgedrukt. Het onbekende gecombineerd met het onduidelijke (van mijn uitleg) kan tot misverstanden leiden.
MAAR BEDENK ÉÉN DING: ik beschrijf mijn rijden. NERGENS KUNT U HIER LEZEN DAT U ZO MOET RIJDEN, of dat ik zeg dat dit de enige of de beste aanpak is. Het is mijn aanpak.
Ook is de bovenstaande beschrijving nodig, om de verdere uitleg van mijn visie op de verzamelde galop te verduidelijken.

Op welk moment !
Net zo min als dat men een treinwagon vooruit kan duwen, indien men op of in de wagon staat, net zo min is het mogelijk een paard dat zich in de zweeffase bevindt, nog verder omhoog te krijgen. Om dit te bereiken moet men inwerken op het moment dat het paard nog de mogelijkheid heeft kracht, afzet, kortom de parabool van de beweging te bepalen. Dat is dus alleen mogelijk op het moment dat het paard de benen noch aan de grond heeft, meer bepaald de benen die van het grootste belang zijn voor de sprong; te weten de achterbenen. In de sprong kan de ruiter maar een ding succesvol doen: HET PAARD HINDEREN EN DAARDOOR ONZEKER MAKEN. Of anders gezegd; in de zweeffase moet de ruiter eerder een passieve ‘houding’ aannemen, in die fase iets willen regelen werkt contraproductief.
Mijns inziens kan het meest effectief ingewerkt worden in de galop in de steunfase van de beweging.

De Hulpen.
Het spreekt voor zich dat de verzamelde galop verkregen wordt door de samenwerking van ‘impulsopwekkende’ hulpen en begrenzende hulpen. Hoe die ook gegeven worden.
Hierboven heb ik al aangestipt dat paarden juist in galop zeer verschillend reageren op de hulpen in galop. Hetgeen ik ga schrijven pretendeert zeker niet een algemene geldigheid te hebben. Welwillende lezers kunnen hier hun lering uit trekken, hetzij doordat toevallig hun paard op deze benadering positief reageert, hetzij dat de lezer analoog redenerend tot een passende oplossing komt voor zijn/haar paard.

Hierbij een nog een opmerking die wellicht tot enig gegrinnik zal leiden. Ik heb bij galop eigenlijk twee cirkels in gedachte: De één verticaal in verband met de galopsprong; de ander horizontaal in verband met de asymmetrische beweging van de galop.
De eerste beschrijf ik (eerder denkbeeldig) uiterst gering met mijn handen, waarbij ik quasi met de sprong mee naar boven en naar voren ga, om dan met de landing iets naar beneden en terug te komen in de uitgangspositie. Ik ben zeer huiverig in te werken in de zweeffase van het paard. In deze fase is het evenwicht van het, van de bodem onthechte dier, kwetsbaar, dus ook het vertrouwen van het paard in de ruiter. Bovendien is in de zweeffase niets meer te regelen. Pas als de benen weer op de grond zijn kan het paard iets aan de gang veranderen al dan niet op commando van de ruiter. Pas in deze fase hebben de hulpen van de ruiter effect.

De tweede cirkel, in het horizontale vlak, komt tot uiting in de zit. Terwijl vooral in draf het bekken precies op de lengterichting van de beweging ‘heen en weer’ blijven bewegen, beschrijft het bekken in galop een licht draaiende beweging, waarbij de zijde aan de ‘binnenkant’ van de galop voorgaat in de draaiende beweging. Ook dit moet men zich licht, vooral niet overdreven voorstellen. Ik ga hieronder nader op dit punt in.

Voorwaarden waar aan het paard moet voldoen.
Als ik mijn paard klaar acht om aan het meer verzamelde werk te beginnen, streef ik erna dat de buiging en stelling (in die volgorde) in de arbeidsgalop al sterk verminderd is of nihil. Dit zorgt ervoor dat de lijn en bewegingsafloop aan de buitenkant korter, of beter van het buitenachterbeen, minder ver naar achter gaat en meer naar voor treed. Dan rij de galop ook meestal met schoudervoor ‘in gedachte’. Ik bedoel daarmee dat ik tracht het paard recht te richten, op het gevaar af in schoudervoor terecht te komen. Daardoor stimuleer in het binnenachterbeen meer last op te nemen. Beide in deze alinea genoemde elementen van mijn werk zijn bedoeld de bewegingsafloop meer gesloten te krijgen zonder dat er al gesproken kan worden van een verzamelde galop. “Gesloten” in die zin dat de afstand in de bewegingsafloop tussen beide achterbenen kleiner wordt.
Nog een opmerking vooraf: in mijn opvatting past de gedachte NIET, dat ik elke pas aandrijf. Het paard moet, mijns inziens, in dit stadium geleerd hebben de aangegeven impuls te onthouden en uit te voeren. Dit is echte een idealiter veronderstelling.
Ook geef ik er de voorkeur aan om in staat te zijn vanuit stap, of liever, vanuit stand, aan te galopperen. Omdat dan de beginsnelheid al lager ligt. Dezelfde voorkeur heb ik bij het aanleren van de piaf , met dezelfde rede: ik hoef minder te begrenzen om de gewenste snelheid te behouden of te verkrijgen. (ik schrijf duidelijk over “snelheid”[=km per uur] niet verwarren met impuls). Ik moet daar bij vermelden dat ik ook paarden heb meegemaakt die
beter reageerde op, het vanuit de arbeidsgalop terugvoeren naar verzamelde galop.
Echter al deze elementen zijn niet ‘absoluut’, het gaat om een ‘meer of minder’ en lopen geleidelijk in elkaar over.

Hulpen en aanleren. Onlosmakelijk aan elkaar verbonden:
In het Algemeen geef ik in galop de hulpen als volgt;
Bekende recept, buitenbeen iets naar achter, binnenbeen op de uitgangspositie. De initiërende hulp, bij mij, komt vanuit het naar voren schuiven, en licht verzwaren, van de binnenheup. Dit is eigenlijk het begin van de draaiende beweging, waar ik hierboven over schreef. Hoe kleiner ik die beweging maak, hoe minder ik het paard naar voren duw (naar meer snelheid toe) [zie ook daarover en apart stukje over ‘bügeltrit’] Daarbij geef ik, indien nodig, eerder binnenkuit, dan buitenkuit.
(Sommige paarden waarvan de voorafgaande africhting anders was, breng ik niet in verwarring en dan gebruikt hetgeen ze gewend waren. Ook heb ik paarden gehad die ‘van nature’ positiever op het buitenbeen reageerde. Ook dan pas ik mij aan.)
Vanaf de eerste sprong tracht ik het paard in een langzame verkorte galop te houden. De meeste paarden willen zich graag naar een ‘aangename’ snelheid brengen, met een meer gestrekt achterbeen, zich zodoende ontrekkent aan buiging en lastopname van dat achterbeen. (Zo snel mogelijk,omdat ik ook niet wacht totdat mijn vrachtwagen van 20 ton bergaf de snelheid van 140km per uur bereikt heeft, voordat ik ga remmen.) Ik ben in de fase, dat ik mijn paard iets tracht bij te brengen, tracht duidelijk te maken wat ik wil. Natuurlijk is de uitvoering dat verre van perfect. Mijn hulpen zullen dan, indien nodig, ook duidelijker zijn.
Ik doe dit vooral, door met mijn zit zo klein mogelijk (remmend) mee te gaan in de beweging van het paard. Indien nodig ontsteunt door ophoudingen met de hand. Mijn rijkunstig gevoel is wellicht niet zover ontwikkeld: ik hou het erop dat ik daarmee doorkom zodra ik voel dat het paard weer ’n been aan de grond heeft.
Natuurlijk wil een dergelijk paard dan gemakkelijk uit de galop vallen, naar draf of stap. Geen ramp; ik herhaal het gewoon en tast af tot hoever ik het paard kan ‘remmen’ zonder dat het zich gedwongen voelt uit de galop te vallen. Dat kan herhaaldelijk misgaan. Ook dit, het steeds weer opnieuw moeten aangalopperen, is gymnastiek.
Het liefst heb ik natuurlijk het paard kiest voor een verkorte galop.
MAAR hier zit ik dan en kan niet anders!!!(en zeker vanaf dit moment zal ik wel in de ‘rijkunstige ban gedaan worden, zullen foodoo afbeeldingen van mij met spelden doorboord worden: Ik vind het in deze fase niet erg indien een paard overgaat naar redop, een vierslag galop. Belangrijk voor mij is eerst dat dit paard begrijpt wat ik bedoel: EERST wil ik de snelheid beperkten, het gedrag omvormen waarin een paard de neiging heeft galop te associëren met snelheid. Het paard moet rustig, langzaam galopperen. Liever kalm en rustig en wellicht onzuiver in de takt, dan wel in drietakt, maar opgewonden. Liefst natuurlijk verkort, in perfecte tact, volslagen kalm en gelukkig, ruikend naar rozen, Lang leve utopia.
Natuurlijk is in de voorafgaande opleiding het paard al gedeeltelijk bijgebracht dan galop niet gelijk is aan het werk op de renbaan ook. Maar de snelheid van de verzameling is toch nog iets anders.
Ook is het hierboven beschreven proces niet iets wat ik van de ene dag op de ander begin. De aanpak is geleidelijker dan als uit, hetgeen hierboven staat, overkomt.
Zodra het paard begrepen heeft dat een (in km/uur) langzame galop gevraagd is, kom ik er weer aan toe de impuls te vergroten.
Op naar de volgende fase:

Verzamelde galop
In mijn optiek heeft de zit een zeer sterk stuwende werking (waarbij de massa van de benen weggeduwd wordt), die ik juist bij het ontwikkelen van verzamelde galop minder nodig heb, omdat ik juist dan de massa boven de benen wens te houden. Mijn zit wordt dan ook passiever. Terwijl de impuls nu meer uit gaat van mijn been. Tevens kan een zwaar inwerkende zit, het paard hinderen de rug omhoog te drukken. De rug en daarin het verlengde de voorhand. In zoverre kan ik de door Urielle (?) beschreven U-vorm als ontlasting wel begrijpen, vooral in de stijgende fase van de sprong.
Mijn voorkeur van drijvende hulpen, gaat bij deze beweging, meer uit naar been-inwerking. Ik heb de indruk dan meer inwerking te hebben op de activiteit van het been. En kan het zodoende meer onder de massa houden, waar het gemakkelijker tot dragen komt. Deze inwerking komt in, kort na de (eventuele) ophouding. Buiten het permanente streven om het paard recht te houden mede door been inwerking, heb ik de beste ervaring door me te concentreren op het binnen achterbeen. Dat wil niet zeggen dat er niet genoeg paarden zijn die op het buitenbeen of op inwerking met beide benen het best reageren. Persoonlijk zoek ik de hulp op, waarvan ik de indruk heb dat het betreffende paard het best reageert; een pragmatische benadering dus.
Doordat ik mijn zit ook inzet om de snelheid te begrenzen, heb ik minder handinwerking nodig om dat doel te bereiken, waardoor het paard minder snel eng in nek en hals wordt. Ik laat, net als in de piaffe, de hals vaak zakken, met de mondspeet aan of onder het boeggewricht. Dit doe ik in alle voorkomende oefeningen. Hierbij moet ik vermelden dat ik van mening ben dat ik veel ruiters ken die hun paarden prachtig ‘aan hun zit hebben’. De hand naar voren kunnen schuiven zonder dat het paard de verzameling kwijtraakt. Henk van Bergen wil ik hier graag vermelden als een van de ruiters die dit prachtig kunnen demonstreren. Hij en anderen hebben dat zeker niet (altijd, of altijd niet) op de door mij beschreven manier gedaan. Ik kan echter alleen beschrijven wat ik geleerd van anderen of uit eigen ervaring. Ik wil daarmee nog maar eens mijn vaste overtuiging tot uitdrukking brengen dat er meer goede ruiter onder de zon zijn die op verschillende wijzen te werk gaan. VEEL MEER ALS CRITICI ALHIER WILLEN DOEN GELOVEN!!!!! (sorry, dat ik mij even liet gaan)
Nog even terugkomen op die vervloekte redop. Mijn ervaring is de redop die eerder ongewild is ontstaan gemakkelijk tegen te gaan, indien het paard in ontspanning, omdat het begrepen heeft dat het langzaam moet galopperen, tot meer impuls aangezet kan worden. Met meer impuls is een redop niet vol te houden voor een paard. Het vindt dat quasi automatisch de drietakt terug

Ter afsluiting
In voorgaande berichten zijn talloze zeer nuttige tips over oefeningen die kunnen bijdragen aan de verbetering van de verzamelde galop. Ik zou het minachting vinden voor al die nuttige bijdragen, om daar nog mijn ‘mosterd’ bij te geven.

Nogmaals, hetgeen ik hier beschreven heb, is mijn aanpak, wellicht onvolledig, vanuit mijn (zonder valse bescheidenheid) beperkte kennis en ervaring geschreven. Niets daarvan is bedoeld andere opvattingen, als ‘van geen of mindere waarde’ te bestempelen. In het ergste geval is het anders.
Wel blijf ik mijn bedenkingen houden, bij claims van diegenen die beweren , verzameling te bereiken zonder enige handinwerking ,afgeleid of niet. Ik geloof niet dat ik onredelijk ben, als ik stel: EERST ZIEN EN DAN GELOVEN. Hetgeen vaak vertoond wordt als ‘verzameling’. Is toch niet hetgeen men in de meer conventionele opvatting onder verzameling verstaat. Vaak heel kunstig en ik heb daar veel respect voor, maar het gaat dan mijns inziens toch om iets anders.

Ongetwijfeld ben ik nog een heleboel vergeten. Maar dit stuk heb ik thuis voorbereid en werd alsmaar groter. Hetgeen ik heb overgeslagen, ben vergeten en andere onvergeeflijke omissies, zal ik later wel in scherpe vragen terugvinden;

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

U kunt zo een boek schrijven, ik zal niet de enige zijn die uw boek bestellen bij uitgave.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:01

Geachte Fabersmid,

Teveel eer, maar wacht eerst de kritieken van de experts af. Zij zullen mij in duizend stukjes scheuren, of erger.............

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:04

Neen geachte Fabersmid,
ik kan u verzekeren het ziet niet hetzelfde uit; zoals de naam al zegt. Maar ik vat het op als een goedkeuring.
Met vriendelijk groet,
Kadankovitch

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:47

Geachte mijnheer Kadankovitch,

Daar ik even niet zo fit ben, heb ik fluchtig uw proza gelezen.
Er zitten voor mij veel herkenbare dingen in, maar er zijn ook enkele die ik verfoei, bv dat omkopen van de paarden en dat met suikerklontjes.
Maar ik kom nog terug op uw betoog, de Bügeltritt laten wij maar zijn.
U weet ik houdt niet van trucage, rijden is geen Black Magic.

Daarbij nog een kantekening, u schrijft er zijn ruiters die op verschillende manieren te werk gaan, ik denk stellig dat de men genoeg oefeningen en hulpen en combinaties van hulpen kan gebruiken om iets te bereiken, en dat juist dat combineren en het juist toe te passen en op het juiste moment dat in wezen het bewijs is dat de wat ik noem moderne Klassieke Dressuur oneindig veel mogelijkheden heeft een probleem op te lossen.
Dat moet ook wel, aangezien wij niet alleen hier te doen hebben met een paard maar ook nog een ruiter erop.
En dan te bedenken dat niet elk paard en zeker niet elk mens hetzelfde is.
Van de laatste die ik noemde is dat maar gelukkig, anders lazen wij allemaal dezelfde berichten hier op bokt.
En daarom is rijden zo mooi, men leert iedere dag weer nieuwe oplossingen, met eigenlijk de zelfde hulpen op een andere manier gegeven.

Maar zijt u maar niet bang mijnheer Kadankovitch , ik kom hier nog op terug, en vooral hoe u mijn secondant aan het inpalmen bent.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:11

Even weg geweest, en warempel weer een hoop te lezen.

Wat mij erg aanspreekt is de niet-conservatieve insteek van Dhr. Kadankovich. Behalve dat suiker wel zéér slecht is voor paarden. Dat zou ik zelf zou vervangen voor wortels, appels of wat dan ook spreekt mij die 'omkoperij' wel aan.

Nee, rijden is geen black magic Professor, maar rijden betekent wel omgaan met levend materiaal. Dieren die ook iets voelen.

Als ik zelf werk wil ik me goed voelen, overwegend blij zijn. Dat zie ik terug in dieren, zonder antropomorfisme weet ik dat paarden dat ook hebben. Als ze zich lekker voelen lopen ze anders dan wanneer ze doorlopend gekoeieneerd worden. Wat is er mis met onze waardering laten blijken? Hoe dan ook.

Het rijden is geen rigide iets, werken met dieren betekent voor mij inleven in dat dier. Vele theorieen zijn gebaseerd op het mechanische aspect en vergeten m.i. wel eens dat het dier voelt en ervaart.
Ik heb me de laatste jaren sterk verdiept in de Spaanse ruiterij. Afgezien van een ander type paard is ook daar het belonen veel normaler.
Het herhaaldelijk hals laten strekken tussen de oefeningen door, de korte momenten en vooral het niet doorlopend kloppen (drijven) van iedere pas. De paarden dienen zelf ook mee te denken, en doen dat ook. Paarden zijn niet debiel, en dat stukje spreekt ook mij veel meer aan dan het Duitse voorwaarts alles oplossen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:53

Kadankovitch schreef:
Verantwoording:
Ik heb met grote tegenzin deze manier van werken hier uitgelegd. Omdat er indringend naar werd gevraagd. In de praktijk, tijdens mijn les gaat dat gemakkelijk.

Ik vind het wel interessant, die bugeltritt.... Maar voordat ik mij er echt een goed beeld van kan vormen zie ik eerst graag in de praktijk hoe dat er uit ziet... Dat is nu eenmaal mijn manier van leren: zien en zelf doen. Iemand kan de timing van een bepaalde hulp heel precies aan mij uitleggen of ik kan het ergens tot in detail lezen, maar ik snap het vaak pas als ik het iemand op een juiste manier zie doen :D Daarom kijk ik ook altijd graag naar andere (dressuur) ruiters.

Voor nu doet het mij ook een beetje denken aan het volgende: toen ik mijn paard de wissels aan het leren was (of liever gezegd; toen we het samen aan het leren waren) nam ik na elke goed gesprongen wissel direct even de tijd om mijn paard uitgebreid te belonen. Hij moest immers wel weten dat hij iets goeds had gedaan... Na verloop van tijd wilde hij direct na elke wissel stil gaan staan om zijn beloning in ontvangst te nemen. En dat was natuurlijk ook niet helemaal de bedoeling. Maar ik denk dat de beugeltrit dus stoelt op hetzelfde principe (met als verschil dat de reactie van het paard dan wel bedoelt en gewild is, omdat je het bewust koppelt aan een bepaald signaal)

Kadankovitch schreef:
Ik kan echter alleen beschrijven wat ik geleerd van anderen of uit eigen ervaring. Ik wil daarmee nog maar eens mijn vaste overtuiging tot uitdrukking brengen dat er meer goede ruiter onder de zon zijn die op verschillende wijzen te werk gaan. VEEL MEER ALS CRITICI ALHIER WILLEN DOEN GELOVEN!!!!! (sorry, dat ik mij even liet gaan)

Absoluut ;)

Kadankovitch schreef:

Wat is redop? Is dat zeg maar galoperen van voren en draven van achter? In dat geval is inderdaad tot meer impuls aanzetten de oplossing. Dan krijg je de drietakt weer terug. Het valt mij overigens op dat je met name in de AR-richting paarden vaak zo ziet galoperen... Maar ik heb ook het idee dat dat in die richting juist de bedoeling is? En dat men dat 'schoolgalop' noemt? En dan zie ik wel eens dat ze vanuit zo'n galop dan een pirouette rijden. Ik vind het dan meer op een kunstje gaan lijken omdat de impuls/de sprong dan dus ontbreekt, en vaak zie je die paarden dan in de aanleuning ook erg gaan zwaaien met het hoofd...

Kadankovitch schreef:
Ik heb getracht iets te schrijven, dat buiten het gangbare lag. Ik heb niet alles even grondig gelezen, maar enkele van de door mij besproken elementen heb ik gemist.

Nee, hoor. Het was erg interessant om te lezen. Ik las veel dingen die voor mij in ieder geval erg herkenbaar waren. En ik vind het ook altijd fijn om posts van mensen te lezen die 1. spreken vanuit hun eigen ervaring (en dus niet mensen trachten af te troeven met het nakwaken van theorie en geschiedenis) 2. die ergens over nadenken en hun argumenten onderbouwen en 3. die ook stellen dat hun wijze niet zaligmakend of de enige juiste is en met respect kunnen spreken over collega-ruiters (en niet dwepen met figuren uit de geschiedenis die wellicht grondleggers waren voor de huidige rijkunst, maar waarvan we nooit bewegende beelden hebben kunnen zien om te kunnen beoordelen dat men destijds ook 'practiced what they preached'

Professor schreef:
En daarom is rijden zo mooi, men leert iedere dag weer nieuwe oplossingen, met eigenlijk de zelfde hulpen op een andere manier gegeven.

Inderdaad :D Daarom blijft rijden altijd zo machtig interessant. Neem al alleen maar het rijden van vliegende wissels; als je verschillende ruiters spreekt: het ene paard reageert voornamelijk op het buitenbeen, de ander met name op de zithulp en weer een ander reageert op het binnenbeen, (let op: ik heb het hier over paarden die de wissel goed beheersen en ruiters die hun hulp al zo verfijnt hebben tot het bijna onzichtbare) Ieder paard en iedere ruiter is weer anders en ik ben er ook van overtuigt dat het op detailniveau niet zoveel uitmaakt op welke hulp een paard precies en hoofdzakelijk reageert. Zolang het paard maar weet wat er van hem verwacht wordt. Daarom denk ik ook dat het voor paarden van wie hogere dressuur wordt verwacht het niet bevorderlijk is als zij steeds wisselen van ruiter. Tenzij een paard echt zo bevestigd en goed doorgereden is dat het kan dienen als leerpaard voor onervaren ruiters.

Paardentango schreef:
Afgezien van een ander type paard is ook daar het belonen veel normaler.
Het herhaaldelijk hals laten strekken tussen de oefeningen door, de korte momenten en vooral het niet doorlopend kloppen (drijven) van iedere pas.

Ik weet niet of je die vergelijking kunt maken... Veel dressuurruiters die ik spreek en inclusief mijzelf vinden het ook erg belangrijk om tussendoor veel te stappen en even de hals te laten strekken. En in de moderne dressuur is voor zover ik weet het doorlopend drijven ook niet de bedoeling... Juist niet. Ruiters als Anky hoor ik juist zeggen dat zij eenmalig een hulp geven voor een bepaald tempo, en dan het been eraf halen (zoals Kadankoich omschreef) Het paard moet dan zelf begrijpen dat hij in dat tempo door moet gaan tot hij een andere opdracht krijgt. Dat er veel ruiters zijn die dit niet beheersen: ja, daar ben ik het wel mee eens. Maar dat het de bedoeling is? nee. Verder heb ik van de spaanse ruiterij niet altijd een even positief beeld... Ik vind het vaak zo opgekropt, hectisch en ruw overkomen. Maar wellicht heb ik de juiste mensen nog niet aan het werk gezien, en is hetgeen ik er van gezien heb wel niet representatief voor de spaanse rijstijl... In elke stroming heb je tenslotte goede en slechte ruiters.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:55

Ik dacht in eerste instantie dat redopp een vier-takt galop was, niet van het soort zoals renpaarden in rengalop maar zoals barokke paarden snel doen als men ze verzamelt. Maar het schijnt veel ingewikkelder te zijn. Zie dit topic van een aantal jaren geleden:

[RT-D] De redopp

Die bugeltritt om halt te houden snapte mijn pony gelijk (ik had het idee van Kadankovitch gehoord), maar ja hij snapt alles wat met halthouden te maken heeft altijd erg goed. ;) Misschien ook mede vanwege die voerbeloningen die je natuurlijk alleen maar krijgt als je hebt haltgehouden. Alhoewel ik ook een ruiter heb gekend die haar paard in draf onmiddellijk na het gewenste gedrag een suikerklontje gaf als beloning (is meteen goede gymnastiek voor de ruiter).

Professor wat is uw probleem met suikerklontjes. De suiker of het hele principe van voerbeloningen?

Eigenlijk verbreek je met bugeltritt volgens mij de beweging links/rechts in plaats van wat de meeste mensen doen met hun zit (voor/achterwaarts zal ik dat maar noemen). Het voordeel is neem ik aan ook dat je op die manier een "extra hulp" creëert. Maar om dat toe te passen bij het verzamelen van de galop dat is nog wel een hele grote stap verder voor mij.

Overigens vond ik het interessant om te lezen wat de wetenschapper Andrew McLean in dit artikel zegt over het overschatten door dressuurruiters van de zithulpen als signaal om halt te houden:

http://www.horsemagazine.com/ARTICLES/M ... Part1.html

Wat jij zegt Jasmijn over Anky is ook iets wat ik zie als een enorm voordeel in hun aanpak. Zij probeert bovenal duidelijk te zijn en geen onnodige signalen af te geven. Dat past dan ook weer bij wat blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek. Bokker vur schreef dit ook al onlangs, het succes van de "Hollandse school" ligt misschien wel helemaal niet in de HF maar juist in de andere dingen die ze doen. Ook geeft Anky altijd aan in clinics dat het leermoment niet bij het laten staan van de hand zit, maar juist bij het toestaan/belonen op het moment dat het paard nageeft.

Ik ben zelf geen volgeling van één bepaalde school. Mijn overweging is altijd dat het gewoon niet logisch zou zijn dat alle goede en eerlijke ruiters zich binnen de ene school (of het ene land) zouden bevinden en alle slechte en gemene ruiters binnen een andere. Net zo min zullen alle voor mij goede ideeën zich binnen de ene school en alle slechte ideeën zich binnen de andere school bevinden. Ik vind het ook leuk en leerzaam om naar verschillende manieren te kijken en luisteren. Overigens valt mij wel op als beginneling dat er veel meer overeenkomsten zijn dan verschillen. Goed in de ene school lijkt door mijn bril gezien wel heel erg veel op goed in de andere school.

Paardentango ik ben het helemaal met je eens dat belonen een zeer belangrijk ingredient is bij het leerproces. En over gevoelens van dieren mag men gelukkig vandaag de dag weer praten, zelfs wetenschappers doen het tegenwoordig! Darwin was zijn tijd ver vooruit, hij sprak er ook al over. Heel interessant is dat onlangs is gebleken dat apen een "vriendje" kunnen herkennen en kunnen onderscheiden van een "vreemde" niet alleen in levende lijve maar ook op een foto (zelf als die foto in zwart-wit is afgedrukt).

Sorry Clarence nu ga ik zelf off-topic in jouw topic over de galop, maar de post van Kadankovitch en de posts daarna gaven weer aanleiding tot allerlei overpeinzingen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:33

Ben tegen suikerklontjes, omdat het de gevaar met zich mee brengt dat het paard spelen wil en gaat (likken) met zijn tong, bovendien heb ik al in mijn jeugd geleerd dat paarden daardoor in stal enkele ondeugenden krijgen.
Zelf heb ik het ook gezien van het spelen van de tong door suikerklontjes geverij.
Het belonen van paarden zolang zij een bit in hebben door middel van voergave of het nu lekkerlies of suikerklontjes is daar ben ik tegen.
Een knuffel geven en belonen is net zo effektief.

Alle dingen die niet met werkelijke hulpen gereden worden vind ik poedeldressuur, men kan een paard ook leren aangaloperen door in zijn oor te knijpen, het kan allemaal geleerd worden dat is dresseren maar niet gymnastieseren en gehoorzaam maken.
Alles kan, maar daar heb ik zo mijn grenzen die ik van mijn leermeesters geleerd heb, en die ik volkomen begrijp.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:45

Beste Kadankovitch,
Ik heb even de rust genomen om uw uitleg over het aanleren van de verzamelde galop aan het paard te lezen. Ik zag ook een suggestie van iemand anders (sorry, ik weet even niet meer wie) dat u een boek zou kunnen schrijven. Ik kan het hier alleen maar zeer mee eens zijn. Het zou de boekenschappen bij de gemiddelde ruitersportzaak sieren. Een uitleg zoals het kan, die te begrijpen is en thuis zelf toe te passen is. Daar ontbreekt het veelal aan in de huidige generatie "snelle" boeken. Met snelle boeken bedoel ik de boeken die in een hoog tempo geschreven lijken te zijn, zonder daadwerkelijk diepgang, met een hoop mooie foto's en tekeningen als bladvulling en een dito snelle (lage) prijs. Hartstikke leuk allemaal voor een leek die plaatjes wil kijken en die wil kennismaken met het fenomeen paard, maar voor de streberige ruiter, die ook wel eens verder wil komen dan de rondjes in de manege met 8 man of meer, is de uitleg die u geeft, werkelijk zeer nuttig. Misschien moet je er even voor gaan zitten. Ja, dat klopt, in onze jachtige tijd soms even een opgave, maar dan komt de beloning. Weer een bladzijde met kennis om in je rugzakje te stoppen en mee aan de slag te gaan.
Mijn complimenten. (:)