Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:56

Een paard hoeft niet geleerd te worden dat hoofd naar beneden fijner is. Het belangrijkste is dat het paard zijn lichaam op de juiste manier gebruikt, en dan gaat dat hoofd automatisch naar beneden.

Vraag me altijd af hoe mensen kunnen denken dat als dat hoofd maar naar beneden is dat het paard dan geheel goed loopt... is wel heel naief. Het zou wel makkelijk zijn, absoluut, maar helaas.

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:56

ook als een paard met het hoofd naar beneden loopt zegt idd niks over de rest van het lichaam en de correctheid daarvan.

Verder heeft ieder zijn eigen idee op 'spelen' en dat is prima, maar dring je mening niet op door te zeggen, het IS zagen, nee jij VINDT dat dat zagen is.. prima mag.

Ik zeg alleen hoe wij onze paarden trainen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:21

Och je moet het helemaal zelf weten.

Ik ben blij dat steeds meer mensen inzien dat ze het op de verkeerde wijze hebben geleerd van een instructeur.

Een paard zou juist uit ontspanning zijn hoofd moeten afbuigen.
Zitten wij te rommelen aan de teugel, die vast zit aan dat ijzeren ding in de gevoelige mond van het paard, kun je mij niet wijs maken dat paard uit ontspanning zijn hoofd neerwaarts brengt.

Maar misschien moet je het hele topic maar eens lezen, waar veel mensen goed onderbouwt uitleggen waarom kneden geen goede rijwijze is :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:01

Natuurlijk mag iedereen zelf weten hoe ze hun paard rijden. Als jij het op jouw manier fijner vindt dan moet je dat vooral blijven doen.

Maar het is volgens mij vanuit de leer van de rijkunst nooit de bedoeling geweest om het paard nageeflijk te krijgen door te friemelen aan het bit van je paard.
Naar mijn weten wordt dat nergens beschreven in de oude boeken over het trainen van paarden.

Daarbij heb ik het vroeger ook zo geleerd, bij vorige bijrijdpaard.
Paard hield rug vast (draver met moeite om rug los te laten) dus hoofd moest naar beneden zodat rug bol werd. Ze werd er wel losser van en het ging steeds beter, maar nu leer ik het juist andersom.

Dus eerst ruiter in balans in houding en ontspanning en dat werkt uit naar het paard.
Daardoor laat paard rug los en activeert achterhand en daardoor wordt paard vanzelf nageeflijk, dus buigt hals en hoofd als gevolg van zijn balans en ontspannenheid. Ik doe niets met mijn teugels, zijn soms zelfs behoorlijk los (mag ze pas aannemen als ik leer de druk op binnenteugel los te laten).

En dat voelt zoveel fijner en prettiger. Te voelen hoe je één wordt met je paard en door jouw zit en jouw houding een enorme invloed kan hebben op de houding van jouw paard.
Wát een verschil!

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:05

Pas bitloos gereden, en merke geen verschil paard liep er super op, alleen wat problemen in de linker galop omdat ze nog jong is en daardoor steun zoekt op mijn hand, dat kon ze toen niet.

Ik denk dat als je geen verschil merkt tussen bit en bitloos je goed bezig bent, dat je paard ook goed te rijden is zonder bit en toch doet wat jij wilt.

Natuurlijk moet je je paard niet met al het geweld naar beneden rijden, maar sommige paarden hebben wel een extra zetje in de goede richting nodig.

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:31

Ik vind ook dat kneden en friemelen onder zagen valt.
Defenitie van het woord zagen:  "zaag de; v(m) zagen getand snijwerktuig waarmee door heen en weer te bewegen hout, steen enz. in stukken deelt".
Bij het paardrijden is je doel (hopelijk) niet om iets in stukken te delen, maar wanneer je friemelt of kneed aan de teugel is het gevolg dat het bit heen en weer beweegt. Het gaat om de beweging. Uiteraard kun je die beweging zachtjes of hard uitvoeren. Maar of je nou zacht of hard zaagt, zagen is zagen.
En evenals de post hierboven heb ook ik nog nooit een boek gelezen waarin staat, trek, sla of schop je paard om het gymnastische oefeningen uit te laten voeren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:09

Precies Carien, wij moeten die 550 kilo ervan overtuigen dat ze hun best moeten doen.

Veel mensen hebben het geduld niet dit op de juiste wijze te doen, en gebruiken dus licht geweld door met de teugels aan het ijzeren ding te rammelen wat in die oh zo gevoelige mond ligt...

En dan krijgt paard uiteindelijk nog de schuld overal van :+

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:19

ik reed eerst op manier 1, dit was niet goed, en werkte ook niet.

nu gebruik ik manier 2, van achter naar voren. dit werkt 10 keer beter en ik heb dan echt nagevelijkheid, met manier 1 leek het of ze nagevelijk liep. maar nu merk ik dat ze alleen maar op mijn hand hing. ze loopt nu een stuk fijner.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:36

Meegaan, meegaan, meegaan met je handen. Steeds de verbinding tegelijkertijd licht en constant proberen te houden. Is heel moeilijk, veel moeilijker dan velen denken. Zelfs de absolute topruiters hebben niet voortdurend een 100% gelijkmatig teugelcontact, let er maar eens op. Je moet namelijk alle onverwachte bewegingen en beweginkjes van het hoofd van je paard vloeiend kunnen volgen zonder dat de teugels door gaan hangen. Zodra je dit enigszins voor elkaar hebt vindt je paard de nodige rust in de verbinding en krijgt hij daardoor meer vertrouwen in je hand. Juist ook bij paarden die onrustig zijn met hun hoofd geldt: niet belemmeren of begrenzen, maar meegaan. Elke willekeurige (zagen, kneden, plukken) of onwillekeurige verstoring in de verbinding vormt onprettige ruis voor het paard en kan bij herhaling ertoe leiden dat ie zich gaat wapenen tegen je hand door zijn kaak en nek vast te zetten. Een statische (vastgezette) hand (>pols, elleboog, schouder) is daarbij zeker even vervelend voor een paard als een zagende hand.
Het vertrouwen en de ontspanning komen niet vanzelf, zeker niet bij paarden die gewend zijn zich vast te zetten. Maar vastzetten belemmeren of bestraffen door tegendruk of tegenwerking met je handen leidt alleen tot meer spanning. Ik weet uit ervaring dat het heel knullig aan kan voelen om een paard dat helemaal scheef is of enorm tegen de teugel gaat gewoon zo te laten lopen en te wachten tot je een ons weegt tot die ontspanning er eindelijk komt. Maar die komt er vroeger of later, zeker als de overige randvoorwaarden in orde zijn: de ruiter zit mee in de bewegingen en geeft vriendelijke, consequente hulpen, en het paard is lichamelijk in orde.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:02

Ik heb vandaag weer les gehad bij de manege, en ik heb geprobeer mijn paard te rijden zonder ook maar iets te doen met mijn handen, alleen werd dit helass door de lesgeefster niet aangemoedigt. Het was elke keer ophouding en iets ronder enzo.
Maar ik ben wel blij met hoe het paardje liep aan het einde van de les, namelijk heerlijk rond/ontspannen in galop, en ik kon mijn teugels gewoon los gooien. :D
En ook de buiging ging super, echt zijn hele lichaam.

Als ik eindelijk een eigenpaardje heb, weer ik zeker dat ik er lekker mee aan het werk ga en het vast hele goed komt!
Dan heb ik teminste ook niemand meer die de hele tijd ophouding dit ophouding dat zit te zeuren. `
Verder geeft ze trouwens wel goed les, maar ik vind dat de hele manege te veel met hun handen doet, kwa sturen en "aan de teugel" rijden en er word ook niet echt genoeg tijd besteeds aan de nagevelijkheid, al rijd ik zelf de paarden alleen maar nagevelijk, en als dit er niet is begin ik weer bij de stap.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:39

HorsesWoman schreef:
en ik kon mijn teugels gewoon los gooien. :D

hoe bedoel je dit?
Bleef hij toen rond/ontspannen?

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:43

Ik heb van mn eerste instructrice op de manege altijd manier 1 geleerd, wist ik veel. Ik was ook nog heel jong toen.
Toen ik een andere instructrice kreeg ging het volgens manier 2 wat achteraf gezien natuurlijk een veel logischere manier is. Jammer dat heel veel mensen het verkeerd aanleren, want het is heel moeilijk af te leren. Maar leuk om te lezen dat mensen aan de hand van dit topic het eens op een andere manier proberen, super! :D

_Tessaa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:14

stille hand, en weerstand.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:39

@ HorsesWomen: Maar je hoeft toch ook niet helemaal met een dooie hand te rijden? Af en toe een ophouding is ook nodig om het paard te verzamelen. Je moet het van voren wel opvangen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:10

Stille hand, en rijd hem naar m'n hand toe ;)
Met jonge paarden vind ik het belangrijk dat ik contact heb, en hij lekekr voorwaarts loopt. Dan komt dat hoofd vanzelf wel.. :')

Tuurlijk moet je een beetje met teugel druk 'spelen', als je bv. gaat halthouden ofzo geef je wat meer teugeldruk dan wanneer je weg rijdt. Maar verder probeer ik zoveel mogelijk een stille hand, en altijd contact met de mond.

Ik zorg wel dat m'n arm 'flexibel' is en dus met het paard mee viert ;)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:32

Miss_Malfoy schreef:
@ HorsesWomen: Maar je hoeft toch ook niet helemaal met een dooie hand te rijden? Af en toe een ophouding is ook nodig om het paard te verzamelen. Je moet het van voren wel opvangen.

Jaa dat klopt, stelling vragen enzo deed ik natuurlijk wel, maar zei wilt dat ik ga kneden met de buitenteugel, en dat de hele tijd door, en dat wil ik gewoon niet meer.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:34

superwoman schreef:
HorsesWoman schreef:
en ik kon mijn teugels gewoon los gooien. :D

hoe bedoel je dit?
Bleef hij toen rond/ontspannen?

Ja we moesten namelijk als oefening voltes met lange(re) teugel rijden in de galop, om beter met onze benen te sturen,
en toen liep hij gewoon de hele tijd heerlijk rond en als hij iets omhoog kwam gebruikte in mijn benen weer en
dat ging hij weer omlaag.

Had trouwens wel een paardje dat iediaal op je benen te rijden is, als je met heel strak gaat rijden en gaat zagen loopt
hij in een knikje en gaat hij met z'n lippen klappen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:13

Oké op die manier. In je buitenteugel kneden is idd helemaal not done.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:17

Verschild ook een beetje per paard vind ik.
Mijn pony ontspant het beste als ik gewoon aan mijn binnenteugel een soepele constante druk heb.
en aan mijn buitenteugel heel soms een kneepje, en voorderest ook een stille druk. Ik hou daar wel mijn aanleuning op, op mijn buitenteugel.

In galop ontspant mijn pony ook het beste als ik echt mijn handen stil houd, zoadt hij makkelijk zijn eigen ritme en evenwicht houd, en zo mijn hand op gaat zoeken.
Somskomt hij dan wel wat te diep, maar dat neem ik dan voor lief.
Heb dan namelijk wel een ontspannen paard :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:18

Ah ok, nee ik doe er echt niks mee, tenzij ik bv. contrastelling vraag.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:19

essie_blue schreef:
Verschild ook een beetje per paard vind ik.
Mijn pony ontspant het beste als ik gewoon aan mijn binnenteugel een soepele constante druk heb.
en aan mijn buitenteugel heel soms een kneepje, en voorderest ook een stille druk. Ik hou daar wel mijn aanleuning op, op mijn buitenteugel.

In galop ontspant mijn pony ook het beste als ik echt mijn handen stil houd, zodat hij makkelijk zijn eigen ritme en evenwicht houd, en zo mijn hand op gaat zoeken.
Somskomt hij dan wel wat te diep, maar dat neem ik dan voor lief.
Heb dan namelijk wel een ontspannen paard :)

oja, een goede aanleuning ontstaat natuurlijk wel van achter.
Als je paard, actief en ontspannen loopt, zal hij ook de hand opzoeken.
Ik krijg dan voor mijn gevoel dan altijd een lichte druk in m'n handen,
en die is dan makkelijk op te vangen. waardoor mijn pony 'rond' gaat lopen.
Maar toch op eigen benen blijft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:26

HorsesWoman schreef:
Ja we moesten namelijk als oefening voltes met lange(re) teugel rijden in de galop, om beter met onze benen te sturen,
en toen liep hij gewoon de hele tijd heerlijk rond en als hij iets omhoog kwam gebruikte in mijn benen weer en
dat ging hij weer omlaag.

Had trouwens wel een paardje dat iediaal op je benen te rijden is, als je met heel strak gaat rijden en gaat zagen loopt
hij in een knikje en gaat hij met z'n lippen klappen.

Maar wanneer jij meer teugel geeft, moet hij wel die teugel ook nemen, anders is hij niet nageeflijk. Er mogen dus geen waslijntjes ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:48

Ik wou net zeggen, hij moet ten alle tijde de hand mee blijven nemen (of blijven volgen, net hoe je het wil noemen :+), en zodra er waslijntjes zijn is dat niet het geval...

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:05

ik doe ook 2 maar sommege snappenhet aletijd gelijk of zijn erg sterk en ja dan moetej soms welis 1 gebruikenh e

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:16

Dan ben je niet goed bezig, Wilou , juist als paarden het niet snappen, moet je wat meer geduld hebben en die paarden naar je hand toe laten komen.

Nu geef jij ze direct een slechte ervaring met de ruiterhand.
Als jij de rekensommen niet snapt op school, dan duwt de lerares jou toch ook niet keihard met je neus op het schoolbankje ??
Daar zou jij niets van snappen.

Paard dus ook niet ;)