paardrijden geen sport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie paardrijden een sport?

Jaa, een paard doet veel maar de ruiter ook!
607 (96%)
Nee, een paard doet al het werk!
13 (2%)
Een beetje want je moet wel opstijgen enzoo!
11 (1%)

Totaal aantal stemmen: 631

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:03

Het is wel een sport, maar geen intensieve sport. Tenminste, als je het goed doet werkt je paard voor jou.. En niet andersom.

Als ik een uur paard gereden heb, ben ik echt niet moe. Ben ik een uur aan het tennissen/hardlopen/voetballen/volleyballen dan ben ik wel moe.

Maar het wereldje er omheen kan je wel een sport noemen.. Het mesten bijvoorbeeld.

Maar ik heb een goede conditie door het hardlopen, niet door het paardrijden.

Het is eigenlijk al heel simpel, dit bedoel ik absoluut niet banketstaaf, maar in het wat hogere niveau van de paardensport zie je zat mensen die echt stevig/flink zijn.. Bij de hogere niveaus van bijvoorbeeld voetballen,volleyballen, hardlopen,wielrennen zal je dat niet zien. Die mensen zijn afgetraind helemaal bespierd en een top conditie. Ik ken zat ruiters zonder uithoudingsvermogen/conditie/getraind lichaam.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:10

Waratje: Zoals jouw geciteerde definitie aangeeft gaat het bij een sport "om een SPEL dat op REGLEMENTAIRE WIJZE wordt gespeeld".

Nee, fout! In mijn definitie staat dat het spel op reglementaire wijze gespeeld KAN worden.... hoeft dus niet persé... :D Je kan de paardensport volgens je eigen regels bedrijven, maar het KAN ook volgens reglementaire wijze, in wedstrijdvorm...

En de definitie van spel is: Een activiteit die je leuk vindt in je vrije tijd, alleen of ook met anderen samen. Vorm van ontspanning die ten minste enige lichamelijke inspanning of praktische activiteit behelst.
Laatst bijgewerkt door bandita op 06-05-10 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:13

Waratje schreef:
Ayasha schreef:
Dus wedstrijdruiters doen aan sport? :)

Want ik lees hier veel van "dat heeft niets te maken met sport" of "dat is de definitie van sport niet" maar diezelfde mensen komen dan niet met wat wel de juiste definitie is. :D

Als je wedstrijden rijdt dan doe je aan sport, ja. Want dan is er sprake van het volgen van regels en een competitie-element. Je zult mij ook niet horen ontkennen dat "paardenSPORT" sport is, alleen dat "paardRIJDEN" dat niet altijd is (om niet te zeggen: vaak niet).

Het enige wat ik bij wedstrijdruiters in twijfel trek is of de sport nog iets van doen heeft met "sportief", maar dat is een compleet andere discussie :+

Als ik zo in andere sporten rond kijk, zijn de ruiters nog aardig sportief aangelegd. We schoppen elkaars poten niet over, we gooien elkaar niet over bruggen, we proberen elkaar niet K.O te slaan... Ja, we doen het nog wel goed denk. ;)

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:32

Ik had ook echt niet verwaCHT DAT iemand tegen ons zou stemmen:P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:41

bandita schreef:
Waratje: Zoals jouw geciteerde definitie aangeeft gaat het bij een sport "om een SPEL dat op REGLEMENTAIRE WIJZE wordt gespeeld".

Nee, fout! In mijn definitie staat dat het spel op reglementaire wijze gespeeld KAN worden.... hoeft dus niet persé... :D Je kan de paardensport volgens je eigen regels bedrijven, maar het KAN ook volgens reglementaire wijze, in wedstrijdvorm...

En de definitie van spel is: Een activiteit die je leuk vindt in je vrije tijd, alleen of ook met anderen samen. Vorm van ontspanning die ten minste enige lichamelijke inspanning of praktische activiteit behelst.

Ho, even duidelijk houden: er is in deze discussie een groot verschil tussen " paardrijden" en "paardensport", jij gebruikt dat door elkaar heen.
Mijn punt is dat paardRIJDEN lang niet altijd ook paardenSPORT is. Er zijn heel veel versies van paardRIJDEN die niet onder de noemer "sport" vallen. In Nederland is het wat vager omdat paardrijden in veruit de meeste gevallen ontspanning/hobby is, maar als je wat verder gaat kijken dan komt het nog steeds vrij veel voor dat paardrijden puur functioneel is, als vervoermiddel of als "gereedschap". Het meest bekend daarvan is natuurlijk het werken met vee in de VS en Canada, maar datzelfde gebeurt ook nog heel veel in diverse Zuid Amerikaanse landen, maar ook nog steeds in Spanje en Portugal. In Mongolie is het paard ook nog steeds gewoon een vervoermiddel.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:08

We hebben het toch over het paardrijden hier in nederland? En hier gebruiken we het niet als vervoermiddel of gereedschap. Je haalt er steeds meer dingen bij ;) Wij in nederland rijden paard als hobby en voor ons plezier en in wedstrijdvorm.

De vraag is, of paardrijden een sport is. Ik heb een aantal duidelijke redenen gegeven, dus mijn antwoord is ja, en daar blijf ik bij :D

Succes met verder discussieren 8-)

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:07

Tuurlijk is paardrijden een sport. Jij, maar ook je paard is lichamelijk actief.

Nessah

Re: paardrijden geen sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:11

Ik ben toch echt niet moe na een uurtje paardrijden.. Paardrijden is toch niet zo intensief? Ik geloof heilig dat mensen die alleen 1 of 2 paarden op een dag rijden het niet volhouden als ze met mij aan het hardlopen zijn in het park..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:41

bandita schreef:
We hebben het toch over het paardrijden hier in nederland? En hier gebruiken we het niet als vervoermiddel of gereedschap. Je haalt er steeds meer dingen bij ;) Wij in nederland rijden paard als hobby en voor ons plezier en in wedstrijdvorm.

De vraag is, of paardrijden een sport is. Ik heb een aantal duidelijke redenen gegeven, dus mijn antwoord is ja, en daar blijf ik bij :D

Succes met verder discussieren 8-)

Als ik op vakantie ga met mijn paard (trektocht bijvoorbeeld) dan is mijn paard ook mijn vervoermiddel. Ook in Nederland kun je gewoon reizen met een paard. Als ik gewoon buitenrij heeft dat niets met vastgestelde regels te maken, of noem jij fietsen in Nederland ook sport? Ook als je boodschappen doet of naar je werk/school fietst?

Maar goed, in principe staat alles al een keer of drie in dit topic, dus ik spaar mijn vingers verder maar weer even :+

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:42

Ik vindt het wel een sport omdat het een team sport is je pony/paard kan het echt niet alleen af!. ;)

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:14

Natuurlijk is paardrijden wel een sport, het paard loopt en doet de oefeningen, maar hoeveel de ruiter moet doen... oeii!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:31

vandaag weer gereden met jana en ook les gehad (ja 2 keer gereden) en ik hoefde zelf eigenlijk weinig te doen...jana des te meer...
eerst smorgens les en eind van de middag nog even kort zelf nog even alles doorgenomen met jana...
en nee ik zag het echt niet als sport, alleen maar als ontspanning en hobby...en ja dat uitmesten enz. hoort er gewoon bij...is onderdeel van mijn hobby dus geen werk...
zoals een oom van mij zegt: zodra je je hobby als werk gaat zien moet je ermee stoppen...

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:25

haha das een goeie.

Ik krijg vaak de opmerking van een flauwe collega of me vader (heeft niets met paarden) dat het paard al het werk doet en ik alleen maar zit. Kortom het paard sport dus en ik niet :P

Nou heb ik is één keer een vriend van mij laten rijden op mijn pony. Ook hij zei dat paardrijden geen sport was. De volgende dag kon hij zijn bed bijna niet uit van spierspijn :+ Toen vond hij het toch wel degelijk een sport :D

magic16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:10

ik vind paardrijden ook zeker een sport, want je paard / pony loopt door jou hulpen.

Noortjuuhh ; ik ben het helemaal met je eens :)

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:18

Voor alle mensen, die geloven dat paardensport geen sport is, en die denken dat het paard alles doet, en de ruiter/amazone maar gwn zit. Paardensport ís een sport, dat is een FEIT!

Ja oké, je hebt gelijk als je zegt dat de meeste van ons geen 400 meter kunnen rennen binnen een bepaalde tijd, of een bal in een goal kunnen schoppen.
Maar als paardrijden geen sport is waarom hebben ruiters en amazones dan beenspieren waar je u tegen zegt?
En als paardrijden geen sport is, waarom heet het dan paardensport?

Als je er nog steeds van overtuigd bent dat paardrijden geen sport is, lees dan verder...

Ik heb vaker mensen gezien die op hoog niveau een sport beoefenen, zoals bijvoorbeeld voetbal, atletiek, wielrennen, of basketbal, die dachten dat ze paardrijden er wel even bij konden doen.
Dat viel ze vaak vies tegen.
Ze voelde spieren die ze nog nooit eerder gevoeld hadden.
En de kunst om met hun spieren 600 kg massa goed in beweging te krijgen, ging ze ook niet gemakkelijk af.
Als ik mensen wel eens vraag wat paardrijden volgens hen inhoudt, krijg ik dit vaak als antwoord: 'Ja, je gaat erop zitten, je pakt die touwtjes vast en je schopt een keer als je harder wilt.
En als je wilt springen ren je gewoon op die balken af en trek je aan de touwtjes'.
Ik kan je zeggen dat menig paardenliefhebber je vierkant uit zal lachen. Want écht, soms zouden we willen dat het zo makkelijk ging...

Er is natuurlijk een verschil tussen op je paard hobbelen en samen met je paard trainen.
Maar hoe dan ook is paardensport een onderdeel van de Olympische Spelen.
Toch blijven mensen naar mijn hoofd gooien dat paardrijden geen sport is. Maar softbal, honkbal, rugby of dansen zijn toch ook sporten?
Ja zeker! Maar zie je die terug in de Olympische Spelen? Didn't think so.
Bovendien: een sport mag officieel een sport genoemd worden, wanneer er een (sport)bond bestaat die is aangesloten bij de NOC*NSF.
De bond van paardensport, de KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) is gewoon aangesloten bij de NOC*NSF.
Eigenlijk valt er dus niet meer veel over te discusiëren...
Trouwens, veel mensen, waaronder de sporters, drinken toch wel eens AA drink?
Weet je wel, dat sportdrankje? Kijk eens goed erop, daar zie je 'KNHS' op de voorkant staan...

Maar goed, hoe eenvoudiger het er voor een buitenstaander uitziet, hoe beter je rijdt

Ten slotte dit, aan al jullie mensen die nog steeds menen dat paardrijden geen sport is en dat het paard al het werk doet op gewoon op een simpel commando:
Ga eens op een paard zitten, vraag het paard lief of hij alsjeblieft eens wilt draven en galopperen.
Of hij vervolgens wilt wijken voor het linkerbeen, een galopswissel maakt zo af en toe.
En als het even kan de piaffe en passage doet. En niet te vergeten de hele tijd aan de teugel loopt..
Ik voorspel dat je een uur lang op dezelfde plek staat...

Try riding a horse, I dare you! *\o/* /3

Manddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:18

Hoppa, Helemaal met de post hierboven eens!

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:22

mee eens!
leuk verwoord.
ga het eens aan broertjelief laten lezen!

gipsynijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:49

ze weten niet waarover ze praten stop maar is een maand met rijden, spieren eraf kilo's eraan!

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:58

pfff.....als ik mijn spierpijn nu zo voel na de rijlessen van donderdag en vrijdag.....
en bedenk dat sinds ik een eigen paard heb ik zo'n dikke 12 kilo ben kwijtgeraakt.....
dan weet ik wel zeker dat paardrijden echt SPORT is!!!

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:54

Ik rijd nu zelf al 7 jaar paard maar ik blijf erbij dat ik het geen sport vind (geen intensieve sport) want het paard doet het meeste werk, je doet wel iets maar een port is het in mijn ogen neit, ik vind het meer een hobby.

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:40

Het ligt eraan hoe intensief je een sport beoefend, je kunt hardlopen ook geen sport noemen als je maar 10 meter gaat rennen op een langzaam tempo.
Paardrijden is een sport als je het daar nou mee eens bent of niet.

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:53

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:55

Waarvoor is paardrijden anders op studiosport?
Heeft dan lijkt mij toch wel duidelijk wat met sport te maken of heb ik het fout?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:11

Als ik een tijdje niet heb gereden en ik ga weer eens een uurtje, voel ik alle spieren in m'n lichaam, behalve de spieren in m'n hoofd. :+

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:44

ik vind dat paardrijden ZEKER een sport is, want jij laat het te slotte weten aan het paard wat hij/zij moet doen. dat is niet altijd even makkelijk! zeker niet als je je paard iets nieuws aan het leren bent. ;)