Interview anky over Rollkur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:41

het is geen zucht, het is slaapverwekkend om de hele tijd op de man te spelen. Dat betekent namelijk dat de argumenten op zijn ;)

Ik schrijf helemaal niet vanuit mijn eigen kunnen hoor, maak je niet ongerust. Zolang de gemiddelde rijkunst nog gemeten wordt aan het feit hoe goed je een paard op de noodrem kan trekken, heb ik geen enkele behoefte om mezelf te bewijzen.

Danique07

Re: Interview anky over Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:42

Heb jij dan nog nooit een noodrem hoeven te gebruiken??????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:45

laten we het daar maar op houden sanne :)

ik loop slechts 25 jaar me.............. laten we mijn 25 jaar als verloren beschouwen.......

tis mij om het even, ik hoef geen geld te verdienen aan bokt :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:57

Danique07 schreef:

jawel hoor, de kunst van africhting is alleen dat je dat kunt voorkomen ;)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:01

Ik suggereer niet dat jouw 25 jaar als verloren te beschouwen zijn, maar sommige mensen weten in 5 jaar net zoveel als iemand in 25 jaar weet. Dat heeft niets te maken met kunde imo, maar met hoeveel je leert/rijdt/voelt... Het is maar net hoe je die jaren invult.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:02

KiWiKo schreef:
ik zou ook diep zuchten,,,,,,,,,,,,,, wil jij jouw kunnen laten zien op dit paard Sanne..........

ik durf er twiggy zo op te zettehn, welliecht hier en daar wat moeilijk.......... maar die red zich wel........

Nooooooooouuuuuuuu........ Ik ben echt geen sterruiter, hoor. Echt niet! Ik heb nog veel te leren, zeker wat dressuur in de praktijk betreft. ;)
Zeker omdat ik er een aantal jaren echt helemaal uit geweest ben (het rijden). Dus het ligt er aan wat je verwacht. Maar misschien over een paar jaartjes, als ik wat verder ben met mijn eigen heerlijke paard en vooral mezelf, dan wil ik het best eens proberen. :j

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:04

is het niet een nuttiger discussie om te kijken of het paard er ueberhaupt beter van gaat lopen?
ik loop misschien achter, maar ik snap niet dat de jury dit wil zien/hoge punten voor geven. (wat de achterbenen, e.d. doen dan)
welke doelen streef je na hiermee?

ik zie het nut niet.... daarna komt nog de harde hulpen kwestie...
ik weet dat het ook zonder harde hulpen kan, wat anky doet weet ik niet, afgezien van door anderen geselecteerde filmpjes... ze interesseert mij ook weinig.
ik vind wel dat ze een uiterst slechte redenaar is en weinig sympatiek overkomt. ze geeft inderdaad slecht antwoord op de vraag. Ik weet nog steeds niet wat de bedoeling is, wat is de toegevoegde waarde?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:04

sanne83 schreef:
Wat een africhting trouwens, als je zo vaak nog aan de noodrem moet trekken :+

Beetje vreemd, ik gaf aan dat het wel eens mogelijk zou kunnen zijn dat Anky op die foto wel eens aan de handrem zou hebben moeten trekken vanwege een te jolig paard. Zelf was je hier blijkbaar nog niet eens opgekomen, maar verbindt er wel meteen je conclusies aan.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:07

Dat dacht ik dus ook aslo, alleen kan ik het niet zo verwoorden..

Sorry hoor maar als je op inderdaad een paard zit van een paar honderd kilo en het paard doet raar... Tsja niet de vriendelijkste manier, maar wat wil je dan? Heeft naar mijn idee niets met de africhting te maken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:07

Nog even over die foto waarbij het zou gaan om een 'jolig' paard (wat ik absoluut niet geloof, gezien de lichaamstaal)........ Als mijn paard in een jolige bui is en met zijn staart de lucht in gaat, dan worden zijn gangen ineens heel ruim en schieten die benen ook ineens een stuk de lucht in. Dat zie ik hier helemaal niet, welnee, hier wordt echt heel duidelijk gewoon keihard aan de teugels getrokken. Niets meer, niets minder, helaas. :\

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:08

Danique07 schreef:

Sorry hoor maar als je op inderdaad een paard zit van een paar honderd kilo en het paard doet raar... Tsja niet de vriendelijkste manier, maar wat wil je dan? Heeft naar mijn idee niets met de africhting te maken

Heeft wel met africhting te maken. Je kunt een paard leren dat je de noodrem bij voorbaat niet nodig hebt. Door je paard te leren zich op jou te richten, door hem op je zit te laten stoppen, noem maar op. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:08

Twiggy2008 schreef:
KiWiKo schreef:
ik zou ook diep zuchten,,,,,,,,,,,,,, wil jij jouw kunnen laten zien op dit paard Sanne..........

ik durf er twiggy zo op te zettehn, welliecht hier en daar wat moeilijk.......... maar die red zich wel........

Nooooooooouuuuuuuu........ Ik ben echt geen sterruiter, hoor. Echt niet! Ik heb nog veel te leren, zeker wat dressuur in de praktijk betreft. ;)
Zeker omdat ik er een aantal jaren echt helemaal uit geweest ben (het rijden). Dus het ligt er aan wat je verwacht. Maar misschien over een paar jaartjes, als ik wat verder ben met mijn eigen heerlijke paard en vooral mezelf, dan wil ik het best eens proberen. :j

als je eerlijk rijd mag je fouten maken met dit paard............ geen probleem, dan zeg je " sorrie reus" en dan zeg hij "Ok mensJE :D "

zolang je intenties goed zijn kan je met dit paard door de bocht.................

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:09

Maar wat die gene doet met haar paard is toch haar pakkie aan.

Ik ben absoluut niet tegen dierenmishandeling of wat dan ook, maar ik vind dat er echt te heftig word gereageerd op 1 zo'n foto.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:10

Eigenlijk he.... eigenlijk zou het leuk zijn om met een aantal mensen van beide partijen, maar die wel open minded zijn, een excursie te maken naar bv de hollande school zoals bv tineke bartels, een klassieke dressuurschool, zoals bv marijke de jong en een laten we zeggen... NH school... (is een term die vaak een wat rare smaak heeft, maar alé..) misschien wel iemand als 2 moons (zelf geen ervaring mee, maar die zouden goed zijn) of iemand anders die representatief is voor de africhting zonder dwang/HF/scherp bit ed.
Het zouden iig plekken moeten zijn waar mensen de scepter zwaaien die zaken goed kunnen uitleggen en een discussie kunnen voeren zonder met dooddoeners te komen.

Ik ben ervan overtuigd dat ieder toch bij zijn eigen vorm van training blijft, maar dat is niet erg. (bokt zou erg saai worden als we het opeens allemaal met elkaar eens zijn :P )
Maar dan kan iedereen alles van dichtbij zien, vragen stellen en is er wellicht wat meer begrip

Waarop we dan natuurlijk weer lekker verder kunnen discussieren :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:11

Danique07 schreef:

Ik ben absoluut niet tegen dierenmishandeling of wat dan ook, maar ik vind dat er echt te heftig word gereageerd op 1 zo'n foto.

Volgens mij bedoelde je dit niet zo :+

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:12

Twiggy2008 schreef:
Danique07 schreef:

Heeft wel met africhting te maken. Je kunt een paard leren dat je de noodrem bij voorbaat niet nodig hebt. Door je paard te leren zich op jou te richten, door hem op je zit te laten stoppen, noem maar op. ;)

Heb je wel eens op een paard gezeten wat totaal door het lint gaat door wat voor reden dan ook?
Je probeerd natuurlijk altijd als eerst netjes etc etc, maar als dat niet lukt tsja, dan de noodrem.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:12

Danique07 schreef:

Maar het is niet op 'maar 1 foto'. Ik zie zoveel foto's en filmpjes van haar, waarop ik dit zie. En zoals iemand eerder al in dit topic zei, het lijkt wel alsof het steeds vaker voorkomt. Ik zag vandaag een western topic voorbij komen met een foto van haar erbij, waarvan ik nou ook niet dacht 'goh, ziet er gezellig uit'. :+
Kan toeval zijn, hoor, dat kan. :D

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:13

liljebo schreef:
Danique07 schreef:

Volgens mij bedoelde je dit niet zo :+

oeps, foutje tussendoor.
ik bedoelde er mee dat ik tegen dierenmishandeling ben.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:15

sanne83 schreef:
Danique07 schreef:

jawel hoor, de kunst van africhting is alleen dat je dat kunt voorkomen ;)

En alsof, welk geweldige paard ook, nooit eens een slechte dag heeft, of schrikt of wat dan ook. Dat is echt onzin. Hoe goed je als ruiter ook bent. Een paard is nooit zo bom-proof dat je nooit eens aan de 'noodrem' hoeft te trekken.
Zoiezo gaat het hier denk ik niet om schrik of weet ik veel, maar ik denk meer om enorme pit en/of enthousiasme. In zo'n paard schuilt enorm veel kracht. Dan denk ik dat ik liever aan de noodrem trek dan dat ik 'm zodanig laat gaan dat ie weer een of andere blessure krijgt of zijn been breekt. Want dan word je daar wel weer op afgerekend.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:15

Twiggy2008 schreef:
Danique07 schreef:

Ok das allemaal mooi in theorie, maar dan mag je men ander paard eens bestijgen die thans ook klassiek geschoold is en het super doet, en dan rij je eens even langs een wei met koeien, komen ze niet aangehobbeld met hun staart in de lucht geen probleem dan maar anders... Dan mag je met je zit vragen wat je wil, maar als je dan niet correct en snel ff de noodrem optrekt, dan ben je toch vertrokken voor een vlucht van 500 meter( is ong de vluchtafstand bij een paard in paniek of over de rooie). en ja dat heb ik al aan de lijven ondervonden. :D

Maar de foto kan evengoed net getrokken zijn op een moment dat ze corrigeert, want hij lijkt daar te plakken aan der been, dus mss had die net ff de spoor gevoeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:17

Danique07 schreef:
Heb je wel eens op een paard gezeten wat totaal door het lint gaat door wat voor reden dan ook?
Je probeerd natuurlijk altijd als eerst netjes etc etc, maar als dat niet lukt tsja, dan de noodrem.

Natuurlijk gebruik ik dan ook de noodrem (denk ik, want ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard echt daadwerkelijk door het lint gaat). Ik moet eerlijk zeggen dat als ik een paard africht, ik zorg dat 'door het lint gaan' niet nodig is voor dat paard. Daarbij voel je vaak al zoveel signalen bij een paard, voordat ze echt door het lint gaan. Dan heb ik allang maatregelen genomen. Klinkt misschien gek, maar het is echt zo en daarom heb ik het nog nooit meegemaakt, volgens mij. En ik hoop ook dat dat zo blijft natuurlijk. :D

Overigens wil mijn verhaal niet zeggen dat ik nooit op paarden heb gezeten die schrikken, want ja, dat heb ik wel degelijk (pfff, breek me de bek niet open! :D ). Maar dat vind ik iets heel anders dan door het lint gaan. ;)
Vaak als ze schrikken en je gaat klemmen en trekken, krijg je alleen maar meer gedoe, is mijn ervaring.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:18

Twiggy2008 schreef:

Ik neem aan dat Anky dat inmiddels onder de knie heeft ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:19

Twiggy2008 schreef:
Danique07 schreef:

Maar het is niet op 'maar 1 foto'. Ik zie zoveel foto's en filmpjes van haar, waarop ik dit zie. En zoals iemand eerder al in dit topic zei, het lijkt wel alsof het steeds vaker voorkomt. Ik zag vandaag een western topic voorbij komen met een foto van haar erbij, waarvan ik nou ook niet dacht 'goh, ziet er gezellig uit'. :+
Kan toeval zijn, hoor, dat kan. :D

Ja en hoe zou dat komen???? Als je je focust op het nemen van verkeerde momenten, en die dan nog eens extreem vertraagd kan je snel van enkele seconden een heel filmpje maken. Of topics waar ze fotos plaatsen vanop verschillende evenementen en die dan bundelen.
Kijk we blijven werken met dieren e, miscommunicaties kunnen gebeuren, de omgeving kan spanning en wat onwilligheid veroorzaken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:20

Twiggy2008 schreef:
Nog even over die foto waarbij het zou gaan om een 'jolig' paard (wat ik absoluut niet geloof, gezien de lichaamstaal)........ Als mijn paard in een jolige bui is en met zijn staart de lucht in gaat, dan worden zijn gangen ineens heel ruim en schieten die benen ook ineens een stuk de lucht in. Dat zie ik hier helemaal niet, welnee, hier wordt echt heel duidelijk gewoon keihard aan de teugels getrokken. Niets meer, niets minder, helaas. :\

Mss voelt zij haar paard wel zo goed aan dat ze het verruimen (en hetgeen er volgt) voor wil blijven?
Wat ik bedoel: ik plaats een opmerking vwb een mogelijke situatie, daar worden dan meteen weer negatieve conclusies uit getrokken, terwijl het als overweging bedoeld is, bedoeld is om eens anders naar het plaatje te kijken. Ik persoonlijk vind dit een zeer vreemde manier van reageren en wordt daar eerlijk gezegd een beetje :Z van.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:23

bulck schreef:
Ok das allemaal mooi in theorie, maar dan mag je men ander paard eens bestijgen die thans ook klassiek geschoold is en het super doet, en dan rij je eens even langs een wei met koeien, komen ze niet aangehobbeld met hun staart in de lucht geen probleem dan maar anders... Dan mag je met je zit vragen wat je wil, maar als je dan niet correct en snel ff de noodrem optrekt, dan ben je toch vertrokken voor een vlucht van 500 meter( is ong de vluchtafstand bij een paard in paniek of over de rooie). en ja dat heb ik al aan de lijven ondervonden. :D

Maar de foto kan evengoed net getrokken zijn op een moment dat ze corrigeert, want hij lijkt daar te plakken aan der been, dus mss had die net ff de spoor gevoeld.

Tja, ik zou met zo'n paard eerst op de grond mijn best gaan doen om die angst er uit te krijgen. En dan pas rijdend. Uiteindelijk is het handiger om wat aan de oorzaak van het vluchten te gaan doen i.p.v. de symptoombestrijding weer aanhalen, waarbij je niets oplost. ;)

Mijn jonkie kan buiten ook nog enorm schrikken, hoor, en als 'ie een kar met dravende tuigers aan hoort komen op het asfalt met ijzers, dan weet je ook niet wat er gebeurt en ik heb geen bit om aan te trekken en zijn neusriem is ook niet een van de heftigste. Maar natuurlijk moet je in een gevaarlijke situatie wat, maar tegelijkertijd is het ook zaak om dit soort problemen structureel op te lossen door je paard te gaan leren een beetje mee te denken i.p.v. door het lint te gaan.