Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Huertecilla schreef:...en daarom had ik zo´n vijf jaar terug een topic over optoming met/zonder P+ mogelijkheid geopend om de non-discussie daarover te vermijden.
Dát is het punt; wel/geen pijn(mogelijkheid) als motivator.
Bij de meeste optomingen, met of zonder bit, is die mogelijkheid er en ALLEN zijn ethisch niet conform de vijf vrijheden.
Optomingen met bit zitten ALLEMAAL in die hoek.
De 20ste eeuwse samenleving heeft op andere vlakken een ontwikkeling uít die hoek gemaakt.
De waterscheiding onder ruiters is of deze in de 21ste eeuw wel of niet in die hoek zit.
Een ruiter met bit is als een wandelaar met een hond met
Als je er niet aan trek doet het geen pijn.
Ook als je er wel hárd aan trekt zal een hond het je om laten doen.
Het punt is dat pijn een NoNo is.
De ruiterij zit blijkbaar met het bit als een anachronism uit de tijd dat pijn door een bit door de eisen van het slagveld in een set totaal andere prioriteiten een totaal anders perspectief had. Paardrijden heeft millennia in dienst gestaan van situaties waarin mensen elkaar probeerden te dóden.
Anno nu is pijn door een bit in dienst van .... hobbylol. Pijn voor de lol....
Huertecilla schreef:Dát is het punt; wel/geen pijn(mogelijkheid) als motivator.
Bij de meeste optomingen, met of zonder bit, is die mogelijkheid er en ALLEN zijn ethisch niet conform de vijf vrijheden.
De 20ste eeuwse samenleving heeft op andere vlakken een ontwikkeling uít die hoek gemaakt.
Alane schreef:Huertecilla schreef:...en daarom had ik zo´n vijf jaar terug een topic over optoming met/zonder P+ mogelijkheid geopend om de non-discussie daarover te vermijden.
Dát is het punt; wel/geen pijn(mogelijkheid) als motivator.
De waterscheiding onder ruiters is of deze in de 21ste eeuw wel of niet in die hoek zit.
Een ruiter met bit is als een wandelaar met een hond met
Als je er niet aan trek doet het geen pijn.
Ook als je er wel hárd aan trekt zal een hond het je om laten doen.
De ruiterij zit blijkbaar met het bit als een anachronism uit de tijd dat pijn door een bit door de eisen van het slagveld in een set totaal andere prioriteiten een totaal anders perspectief had. Paardrijden heeft millennia in dienst gestaan van situaties waarin mensen elkaar probeerden te dóden.
Je kunt een hond niet vergelijken met een paard, dat is appels met peren vergelijken...
Daarnaast kun je een halsband, zoals deze prikband, je hond omdoen en de hond gaat nog in de lijn hangen... een keuze die de hond zelf maakt op dat moment...
Een hond los laten lopen, zonder lijn is not done... en heeft niets met de graad van africhring/training te maken, omdat je hond en jouw commando niet de enige factoren zijn die spelen... nl het instinct, de leeftijd, africhting,je eigen aandachtig... een combi daarvan kan al de reden zijn dat je hond net iets verder wegloopt dan normaal...
en geloof me, zelfs getraind met prikband maakt je hond niet gehoorzamer alleen maar onderdanig.. en ook een hond weet of ie binnen bereik is van jou of niet...
Ik vind het zonde dat men er vanuit gaat dat mensen die rijden met bit niet weten wat ze doen, alleen maar bezig zijn bewust hun paard pijn te doen etc etc.. (van de andere kant mensen zijn die denken dat zonder bit rijden per definitie gedaan wordt door mensen die geheel niet kunnen rijden)
bij kanten hebben goede en slechte ruiters... en een slechte ruiter bitloos is net zo sneu voor het paard dan een slechte ruiter die met bit rijdt...
En daarom snap ik niet dat er altijd met alle macht geprobeerd wordt om mensen te overtuigen dat bitloos het enige goede is?
terwijl ik aan de andere kant lees dat mensen die met bit rijden juist proberen uit te leggen dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn... en zonder wetenschappelijk onderzoek is met praktijkervaring dit door die mensen zeer goed uit te leggen...
Waarom zouden mensen die met bit rijden niet kritisch kunnen kijken naar hun paard?
En zeker is het zo dat de wetenschap niet stil zit, maar de makers van bitten zitten evenmin stil, die doen ook hun onderzoeken en proberen op die manier het bit dusdanig te verfijnen aan te passen dat het zowel voor paard als ruiter nog beter kan... want het kan altijd beter zolang we niet menen dat alles nu perfect is.
Het zal mij worst wezen of iemand met of zonder bit wil rijden, laat die persoon het dan net zo worst zijn hoe mijn paarden gereden worden (en nee dan heb ik het niet over de andere kant opkijken als je ziet wanneer iemand zijn/haar paard afranseld'
joyfordogs schreef:Ik las dat iemand schreef over continue druk op de neus bij bitloos, tja, die ervaring deel ik niet, ik rijd vaak met een losse teugel, dus dan van druk geen sprake en de hoeveelheid druk bepaal je nog altijd zelf, je kunt met bitloos ook met lichte aanleuning rijden.
TS, ga zo door, niets mis mee!
suleilitha schreef:Ik ben niet tegen bitloos, maar het zou fijn zijn dat de mensen die zo voor bitloos zijn, steeds die categorie aanvallen die wel met een bit rijden
suleilitha schreef:Als het niet hoeft dan hoeft het niet, klaar toch??
Niet elk paard wat bitloos wordt gereden, gaat naar de filistijnen, evenmin als paarden die met bit worden gereden.
Ik ben zelf een africhtings en dressuurmuts die wel met bit rijdt maar als een ander zonder wil is mij om het even.
Hinke schreef:Hestejente: dit topic was net zo mooi gezakt! Gewoon blijven negeren en dan verdwijnt het vanzelf. De tegenstanders van met-bit rijden discussieren niet met argumenten maar door loze en pretentieuze kreten rond te spuwen en iedereen die het anders doet te bekritiseren en vooral niet in te gaan op tegenargumenten. Zo kun je niet discusieren...
suleilitha schreef:Ik ben niet tegen bitloos, maar het zou fijn zijn dat de mensen die zo voor bitloos zijn, steeds die categorie aanvallen die wel met een bit rijden
JoviBan schreef:Hinke schreef:Hestejente: dit topic was net zo mooi gezakt! Gewoon blijven negeren en dan verdwijnt het vanzelf. De tegenstanders van met-bit rijden discussieren niet met argumenten maar door loze en pretentieuze kreten rond te spuwen en iedereen die het anders doet te bekritiseren en vooral niet in te gaan op tegenargumenten. Zo kun je niet discusieren...
Dit had je ook per pb kunnen zeggen, waarmee je tegelijkertijd je eigen advies van negeren had kunnen opvolgen.
Dit gewauwel voegt namelijk helemaal niets bij aan de discussie.
Bovendien: Lees jij wel?!?!?
Het zijn jùist de mensen die pro-bitloos zijn die met argumenten en onderbouwing komen.
Waar blijven de bit-mensen met hun argumenten en onderbouwing? Die roepen alleen maar dat het allemaal onzin en niet waar is. En komen bovendien met aantijgingen zoals jij telkens doet.
Het wordt tijd dat we het een keer gaan omdraaien en 'bewijslast' bij de pro-bit mensen leerleggen.
Aan jou Hinke, bij deze dan ook het verzoek om met goede onderbouwing te komen waarom volgens jou het bit geen enkel kwaad kan. Ik wil graag uitleg over de ligging, de werking, de inwerking en de effecten van bitten, en over de (zgn.) vriendelijkheid ervan. Graag met anatomische en fysiologische onderbouwing erbij.
Gaat dat lukken? Moet niet zo moeilijk zijn toch, aangezien je zoveel waarde hecht aan argumenten en een goede discussie.