Bit in de mond, brok in de keel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:26

Ik vroeg me trouwens wel iets anders af over bitloos of niet: De eerste tijd dat ik leerde rijden liep mijn pony aan de longe en zaten de teugels aan zijn neusriem gemaakt ipv aan het bit, tot ik een onafhankelijke zit en stille hand had. Na een hele tijd mocht ik pas "echt" sturen met teugels aan het bit. Dit heeft wel een jaar zo geduurd al reed ik toen al wel los maar nog steeds met teugels aan de neusriem. Daarna kwam er ook nog een rubberen bitje in eerst.
Ik zie veel kleintjes nu al wel meteen met bitjes rijden en soms ook best hele pittige (pelham, stangetjes etc). Ik kan me wel voorstellen dat die kindjes veel minder benul hebben van wat ze eigenlijk in hun handen hebben dan dat er een behoorlijke opbouw in zit. Ik zal mijn kind ook echt eerst bitloos leren rijden en misschien is het tegen de tijd dat die oud genoeg is wel zover dat je wedstrijden mag starten met bitloze optoming, maar zo niet dan zal hij toch echt over gaan op een bitje. (ervan uitgaande dat mijn kindje (zit nu nog in de buik) ook daadwerkelijk wil leren rijden en op concours zou willen, moet niet natuurlijk). Op zich lijkt me dat de beste opbouw: je begint immers ook niet met sporen, zweep en de hele reut, die krijg je pas als het nodig is en je je benen stil kan houden. (of hoger in de sport komt en het verplicht wordt..)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:01

In de Endurance mag je wel al bitloos starten, al is het niet mijn ding.
Maar het zal mij toch een biet zijn met wat iemand al dan niet rijdt, en zeker in de endurance staat het belang van een paard bovenaan.
\ik denk dat zowel bit als bitloos net zo goed erg fout als erg goed kunnen zijn, het gaat hier dan wederom om de kundigheid van de ruiter ( en niet om als onnozele een paard meteen in de krul te willen trekken), maar dit op de juiste mannier te laten gebeuren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:40

Huertecilla schreef:
...en daarom had ik zo´n vijf jaar terug een topic over optoming met/zonder P+ mogelijkheid geopend om de non-discussie daarover te vermijden.

Dát is het punt; wel/geen pijn(mogelijkheid) als motivator.

Bij de meeste optomingen, met of zonder bit, is die mogelijkheid er en ALLEN zijn ethisch niet conform de vijf vrijheden.
Optomingen met bit zitten ALLEMAAL in die hoek.

De 20ste eeuwse samenleving heeft op andere vlakken een ontwikkeling uít die hoek gemaakt.

De waterscheiding onder ruiters is of deze in de 21ste eeuw wel of niet in die hoek zit.
Een ruiter met bit is als een wandelaar met een hond met Afbeelding
Als je er niet aan trek doet het geen pijn.
Ook als je er wel hárd aan trekt zal een hond het je om laten doen.
Het punt is dat pijn een NoNo is.

De ruiterij zit blijkbaar met het bit als een anachronism uit de tijd dat pijn door een bit door de eisen van het slagveld in een set totaal andere prioriteiten een totaal anders perspectief had. Paardrijden heeft millennia in dienst gestaan van situaties waarin mensen elkaar probeerden te dóden.
Anno nu is pijn door een bit in dienst van .... hobbylol. Pijn voor de lol....

Je kunt een hond niet vergelijken met een paard, dat is appels met peren vergelijken...
Daarnaast kun je een halsband, zoals deze prikband, je hond omdoen en de hond gaat nog in de lijn hangen... een keuze die de hond zelf maakt op dat moment...
Een hond los laten lopen, zonder lijn is not done... en heeft niets met de graad van africhring/training te maken, omdat je hond en jouw commando niet de enige factoren zijn die spelen... nl het instinct, de leeftijd, africhting,je eigen aandachtig... een combi daarvan kan al de reden zijn dat je hond net iets verder wegloopt dan normaal...
en geloof me, zelfs getraind met prikband maakt je hond niet gehoorzamer alleen maar onderdanig.. en ook een hond weet of ie binnen bereik is van jou of niet...

Ik vind het zonde dat men er vanuit gaat dat mensen die rijden met bit niet weten wat ze doen, alleen maar bezig zijn bewust hun paard pijn te doen etc etc.. (van de andere kant mensen zijn die denken dat zonder bit rijden per definitie gedaan wordt door mensen die geheel niet kunnen rijden)
bij kanten hebben goede en slechte ruiters... en een slechte ruiter bitloos is net zo sneu voor het paard dan een slechte ruiter die met bit rijdt...

En daarom snap ik niet dat er altijd met alle macht geprobeerd wordt om mensen te overtuigen dat bitloos het enige goede is?
terwijl ik aan de andere kant lees dat mensen die met bit rijden juist proberen uit te leggen dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn... en zonder wetenschappelijk onderzoek is met praktijkervaring dit door die mensen zeer goed uit te leggen...

Waarom zouden mensen die met bit rijden niet kritisch kunnen kijken naar hun paard?
En zeker is het zo dat de wetenschap niet stil zit, maar de makers van bitten zitten evenmin stil, die doen ook hun onderzoeken en proberen op die manier het bit dusdanig te verfijnen aan te passen dat het zowel voor paard als ruiter nog beter kan... want het kan altijd beter zolang we niet menen dat alles nu perfect is.

Het zal mij worst wezen of iemand met of zonder bit wil rijden, laat die persoon het dan net zo worst zijn hoe mijn paarden gereden worden (en nee dan heb ik het niet over de andere kant opkijken als je ziet wanneer iemand zijn/haar paard afranseld'

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:39

Huertecilla schreef:

Bij de meeste optomingen, met of zonder bit, is die mogelijkheid er en ALLEN zijn ethisch niet conform de vijf vrijheden.

De 20ste eeuwse samenleving heeft op andere vlakken een ontwikkeling uít die hoek gemaakt.

Wederom, het staat jou helemaal vrij zo tegen het houden van paarden aan te kijken. Het staat je net zo vrij zo te denken over de opvoeding van kinderen. Die krijgen is ook een keuze die je zelf maakt en kinderen opvoeden mag je van mij dan ook onder hobbylol scharen. je hebt ook gelijk dat als je dieren voor je hobby houd je mag verachten dat je dat op een zo plezierig mogelijke manier doet voor het betreffende dier.

Het is alleen jammer dat je helemaal niet ingaat op redeneringen van mij en bijvoorbeeld mindfields dat pijn gewoon bij het leven hoort. Als ik mijn teen stoot weet ik weer even dat ik moet kijken waar ik mijn voeten laat. Daar hou ik geen trauma's aan over. Wel een blauwe teennagel.

Hetzelfde geld wat mij betreft ook tot op zekere hoogte voor stress (maar dan ga ik misschien te ver off topic). Mag je een paard meenemen op wedstrijd als je weet dat daar enige stress bij hoort? Mag je een paard meenemen op buitenrit als je weet dat hem dat (in eerste instantie) onzeker maakt? Ik vind van wel. Als prooidier hoort een bepaalde mate van stress gewoon bij je.
Past misschien ook niet helemaal binnen de 5 vrijheden....

piezze

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:06

Pijn lijkt mij een subjectief begrip. Het ene paard is het andere niet. Van belang is dat iedere ruiter zijn paard als individu beschouwt en de gevoelens van het dier leert "lezen".
Kijk, ik kan mijn tanden flossen met een heel dun touwtje, geef ik er druk op dan geeft dat een druk op mijn tandvlees die ik niet als pijn ervaar. Ga ik hard aan het touwtje trekken jah dan voelt dat pijnlijk.
Waarom zou de voor hobbylol niet mogen werken met een paard. Ik moet zelf voor mijn bestaan ook werken en regelmatig dingen doen die niet leuk zijn en eens wat sjouwen wat pijn kan veroorzaken. Als je met paardrijden maar let dat je paard er plezier in houd, dan zie ik niet in dat een bit niet goed zou zijn/verboden zou moeten worden.

maxfrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:21

heb het verhaal met verbazing gelezen,had er nog nooit van gehoord.
opzich een interesant verhaal maar net wat iemand al eerder schreef,als het paard echt pijn heeft laat ie dat wel merken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:32

Mijn paard word helemaal gestoord van druk op de neus. Je mag je hand niet eens zachtjes op de neus leggen en een neusriem vind ze ook een rampenplan. Bit daarintegen vind ze prima, ze doet haar mond altijd zelf al open en als ze de kans krijgt grist ze het bit zo uit je hand. Druk achter haar oren is ze ook al niet zo happig op (heb ooit wel eens een western-stang geprobeerd maar mevrouw bleef steigeren zodra je de teugels maar aanraakte, of iets van haar verlangde). Hoe zou ik deze dame in hemelsnaam bitloos moeten rijden als ze zo fel is tegen druk op de neus/ achter de oren?

Ik ben zeker niet principieel tegen bitloos, maar niet elk paard kan tegen bitloze optomingen. De mijne werd er levensgevaarlijk van, terwijl ze meteen rustig werd toen ik haar eigen bitje te voorschijn haalde. Ik rij trouwens ook zonder neusriem. Dat ding word ze al opstandig van zelfs als je hem niet eens vastgemaakt hebt. Stalhalster gebruik ik ook niet, word ze ook giflink van. Meevoeren doe ik haar met een touw losjes om de hals.

Hoe zou de bitloos-brigade met zo'n paard omgaan? Met eentje die er echt niet tegen kan? Natuurlijk kan ik mijn zin doordrijven en haar gewoon een halster, neusriem en stang in hangen, maar dan zit ik gewoon mijn paard te pesten terwijl ik met bit rustig kan rijden met lange teugel. (ik rij eigenlijk altijd buiten met een lange teugel tegenwoordig).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:08

Arabesk ik rij dezelfde en verschillende paarden met verschillende bitten en bitloos. En kan wat u schrijft niet bevestigen, het is niet zo dat de paarden met bit door de benen zakken door ademnood en het loodje leggen door stikken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:19

Weet je wat:

Arabesk, je hebt gewoon helemaal gelijk joh _/-\o_ Geweldig, echt verbluffend hoe verhelderend het is wat jij vertelt +:)+

Zo. En hou je dan nu op met aandacht vragen en met steeds weer dezelfde soort topics openen?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:48

Hestejente: dit topic was net zo mooi gezakt! Gewoon blijven negeren en dan verdwijnt het vanzelf. De tegenstanders van met-bit rijden discussieren niet met argumenten maar door loze en pretentieuze kreten rond te spuwen en iedereen die het anders doet te bekritiseren en vooral niet in te gaan op tegenargumenten. Zo kun je niet discusieren...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:58

ik heb met beide ervaring (heb trouwens niet alle 18 pagina's gelezen, pfft) en ben voorstander van bitloos rijden maar ben geen tegenstander van met bit rijden.
ik vind onderzoeken wel zeer nuttig.
Ik las dat iemand schreef over continue druk op de neus bij bitloos, tja, die ervaring deel ik niet, ik rijd vaak met een losse teugel, dus dan van druk geen sprake en de hoeveelheid druk bepaal je nog altijd zelf, je kunt met bitloos ook met lichte aanleuning rijden.
TS, ga zo door, niets mis mee!

Enne waarom paarden hun mond openen als je met het bit aan komt: gewoonte dieren.
En die prikband die iemand had geplaatst, tja je kunt appels en peren niet vergelijken, maar geloof me, voor die hond met zo;n band is het echt geen pretje! Die banden mogen ze van mij vandaag nog verbieden!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:32

Alane schreef:
Huertecilla schreef:
...en daarom had ik zo´n vijf jaar terug een topic over optoming met/zonder P+ mogelijkheid geopend om de non-discussie daarover te vermijden.

De waterscheiding onder ruiters is of deze in de 21ste eeuw wel of niet in die hoek zit.
Een ruiter met bit is als een wandelaar met een hond met Afbeelding
Als je er niet aan trek doet het geen pijn.
Ook als je er wel hárd aan trekt zal een hond het je om laten doen.

De ruiterij zit blijkbaar met het bit als een anachronism uit de tijd dat pijn door een bit door de eisen van het slagveld in een set totaal andere prioriteiten een totaal anders perspectief had. Paardrijden heeft millennia in dienst gestaan van situaties waarin mensen elkaar probeerden te dóden.

Je kunt een hond niet vergelijken met een paard, dat is appels met peren vergelijken...
Daarnaast kun je een halsband, zoals deze prikband, je hond omdoen en de hond gaat nog in de lijn hangen... een keuze die de hond zelf maakt op dat moment...
Een hond los laten lopen, zonder lijn is not done... en heeft niets met de graad van africhring/training te maken, omdat je hond en jouw commando niet de enige factoren zijn die spelen... nl het instinct, de leeftijd, africhting,je eigen aandachtig... een combi daarvan kan al de reden zijn dat je hond net iets verder wegloopt dan normaal...
en geloof me, zelfs getraind met prikband maakt je hond niet gehoorzamer alleen maar onderdanig.. en ook een hond weet of ie binnen bereik is van jou of niet...

Ik vind het zonde dat men er vanuit gaat dat mensen die rijden met bit niet weten wat ze doen, alleen maar bezig zijn bewust hun paard pijn te doen etc etc.. (van de andere kant mensen zijn die denken dat zonder bit rijden per definitie gedaan wordt door mensen die geheel niet kunnen rijden)
bij kanten hebben goede en slechte ruiters... en een slechte ruiter bitloos is net zo sneu voor het paard dan een slechte ruiter die met bit rijdt...

En daarom snap ik niet dat er altijd met alle macht geprobeerd wordt om mensen te overtuigen dat bitloos het enige goede is?
terwijl ik aan de andere kant lees dat mensen die met bit rijden juist proberen uit te leggen dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn... en zonder wetenschappelijk onderzoek is met praktijkervaring dit door die mensen zeer goed uit te leggen...

Waarom zouden mensen die met bit rijden niet kritisch kunnen kijken naar hun paard?
En zeker is het zo dat de wetenschap niet stil zit, maar de makers van bitten zitten evenmin stil, die doen ook hun onderzoeken en proberen op die manier het bit dusdanig te verfijnen aan te passen dat het zowel voor paard als ruiter nog beter kan... want het kan altijd beter zolang we niet menen dat alles nu perfect is.

Het zal mij worst wezen of iemand met of zonder bit wil rijden, laat die persoon het dan net zo worst zijn hoe mijn paarden gereden worden (en nee dan heb ik het niet over de andere kant opkijken als je ziet wanneer iemand zijn/haar paard afranseld'

Mijn hond loopt altijd los en is goed opgevoed en heb in de 9 jaar nog nooit last gehad van zijn instinct gewoon omdat ik de leider ben en ik dus zeg wat er wel en niet mag en nooit heb ik een slipketting of zo een prikketting hoeven te gebruiken. Ook nooit naar hondenschool geweest (mijn hond hoeft niet over balkjes te springen en hij hoeft niet al die gehoorzaamheidsoefeningen kennen) hij weet wat wel en wat niet mag en wat ik van hem verwacht en omdat ik een goede leider ben volgt hij mij ook uit vrije wil.
Ik heb zelf geen paard dus over bitloos kan ik mij niet over uit spreken gewoon omdat ik de ervaring niet heb.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:42

joyfordogs schreef:
Ik las dat iemand schreef over continue druk op de neus bij bitloos, tja, die ervaring deel ik niet, ik rijd vaak met een losse teugel, dus dan van druk geen sprake en de hoeveelheid druk bepaal je nog altijd zelf, je kunt met bitloos ook met lichte aanleuning rijden.
TS, ga zo door, niets mis mee!

Ik lees dat ook regelmatig, meestal wordt het beweerd door mensen die nog nooit bitloos hebben gereden. ;)
Ik herken het ook helemaal niet als bitloze ruiter. :n
Mijn paard zou het niet eens pikken als er met constante druk wordt gereden :P . Daarbij is het ene bitloze hoofdstel het andere bitloze hoofdstel niet en het zou fijn zijn als mensen eens leren om niet alles over 1 kam te scheren m.b.t. de optomingen. ;)

Verdiep je er eerst echt eens goed in, voordat je wat roept (aan alle mensen die onzin blijven roepen in topics over bitloos). :)*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:51

suleilitha schreef:
Ik ben niet tegen bitloos, maar het zou fijn zijn dat de mensen die zo voor bitloos zijn, steeds die categorie aanvallen die wel met een bit rijden ;)

Andersom mag trouwens ook wel, hoor, suleilitha. Je wilt niet weten wat voor zielige vooroordelen je soms over je heen gefl.kkerd krijgt, als je zegt dat je bewust bitloos rijdt. ;)
Laat staan als je zegt dat je paard nog nooit een bit in gehad heeft. Dan beweren sommigen meteen dat hij dat toch echt moet leren. Tja, ik zie totaal geen reden waarom dan wel en het gaat ook niet gebeuren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:57

Als het niet hoeft dan hoeft het niet, klaar toch??
Niet elk paard wat bitloos wordt gereden, gaat naar de filistijnen, evenmin als paarden die met bit worden gereden.
Ik ben zelf een africhtings en dressuurmuts die wel met bit rijdt maar als een ander zonder wil is mij om het even.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:24

Mijn hond loopt altijd los en is goed opgevoed en heb in de 9 jaar nog nooit last gehad van zijn instinct gewoon omdat ik de leider ben en ik dus zeg wat er wel en niet mag en nooit heb ik een slipketting of zo een prikketting hoeven te gebruiken. Ook nooit naar hondenschool geweest (mijn hond hoeft niet over balkjes te springen en hij hoeft niet al die gehoorzaamheidsoefeningen kennen) hij weet wat wel en wat niet mag en wat ik van hem verwacht en omdat ik een goede leider ben volgt hij mij ook uit vrije wil.
Ik heb zelf geen paard dus over bitloos kan ik mij niet over uit spreken gewoon omdat ik de ervaring niet heb.[/quote]

dat is heel mooi, dat jou hond altijd los kan lopen, lekker van genieten.
opvoeden is 1, maar er zijn toch echt wel honden die hun instinct volgens, ondanks dat jij de roedelleider bent.
Ik heb zelf 5 honden, de 1 kan ik overal los laten, de ander zal ik toch echt wel een keer een riem aan moeten doen, ik vind het persoonlijk ook gevaarlijk om overal je hond los te laten.
Maar om een hond op te voeden heb je echt geen pennenband nodig, dat is gewoon marteling, en dat vind ik niet van een bit hoor!

Maar ik heb inmiddels ook bewust gekozen om mijn paarden allen bitloos te rijden. Een keuze die ik bewust heb gemaakt! Ik vind niet dat als je met bit rijd, je meteen een dierenbeul bent. Ik wil dus de mensen die met bit rijden, zeer zeker niet aanvallen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:54

suleilitha schreef:
Als het niet hoeft dan hoeft het niet, klaar toch??
Niet elk paard wat bitloos wordt gereden, gaat naar de filistijnen, evenmin als paarden die met bit worden gereden.
Ik ben zelf een africhtings en dressuurmuts die wel met bit rijdt maar als een ander zonder wil is mij om het even.

Gelukkig denk jij zo, maar er zijn er op bokt (want in het dagelijkse leven, zeurt eigenlijk helemaal niemand er over, is mijn ervaring:D) een paar die altijd negatief zijn. Als hun namen opduiken in een topic, dan is het altijd hetzelfde onzinverhaal ;) . Ik ken trouwens ook 'dressuurmutsen'/'africhtingsmutsen' die ook gewoon bitloos rijden, hoor, naast het rijden met bit. Dat kan dus ook nog. Nuances zijn meestal wel mogelijk, maar mensen die erg anti 'iets' zijn, lezen daar vaak over heen, omdat ze zo gefocussed zijn op hun eigen mening blijkbaar :roll: :roll: .

Bovenstaande poster is ook niet anti-bit, lees ik. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:47

Ik vind die halsband wel een extreme vorm hebben. Als je dan toch wilt vergelijken plaats ik de halsband in het rijtje van de twisted wire bitjes die in de westernsport nog wel eens gebruikt worden. Ik weet ook dat er bij de engele optoming ook een twised bit bestaat of eentje met een stuk fietsketting ertussen.

Ik hoef de halsband niet te vergelijken met het happy mouth bit wat ik gebruik.

http://www.horsetackinternational.com/l ... e-bit.html

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:15

een heel mooi verhaal moet ik zeggen.
maar ik vind het volgende er typerend,,een paard kan niet door zijn mond ademen alleen door zijn neus net als bij een hond het geval is.
het volgende snap ik dus niet,,waarom zal het paard dan nu wel extra moeilijk hebben met de ademhaling als er een bit in hangt?
en dan erbij een paard kan op hogesnelheden alleen per pas ademahalen en tijdens een sprong al helemaal geen adem haalt ongeacht wel of geen bit.
dus mijn conclusie het verhaal slaat nog wal of kant :D

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:23

Mijn honden lopen met een pinnenband en mijn paard zal met een bit lopen.Als je weet waar je mee bezig bent, zowel met als zonder bit, met of zonder pinnenhalsband. Iedere zijn eigen ding.
Ik lees de dingen van Arabesk en het zet me met sommige dingen aan het denken. Zo ga ik voor mijn Fries een boomloos zadel halen en hier mee rijden totdat hij uitgegroeit is en dan laat ik en zadel op maat maken.
Met het voer heb ik ook over genoeg dingen na gedacht.
Dus ik vind iets van beide werelden wel een goede tussenmaat.

PS: iedereen moet iedereen in de waarde laten, ongeacht wat ze ook doen. Zolang ze hun paard met liefde en respect behandelen zijn we goed bezig!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:28

Bovendien krijgt een paard minder zuurstof binnen dan wanneer het geen bit in de mond zou hebben en minder vaak zou hoeven slikken. Bij ren- en drafpaarden komt een 'afwijking' aan het mechanisme dat slikken en ademhalen moet scheiden veel voor. Dit is geen afwijking, maar een gevolg van het gebruik van een bit op hoge snelheden.

heb dit even uit het stukje gehaald van de ts.
op hogesnelheden kan een paard alleen perpas ademhalen het bit gbruik heeft hier totaal niets mee te maken.
hij kan net zoveel ademen met als zonder bit,omdat alles door zijn neus gaat.
als zijn neus dichtgaatzitten om welke reden dan ook zal een paard sterven.
een hond met een bijensteek op zijn neus is precies hetzelfde ,door de steek zwelt alles op en gaat zijn neus dicht zitten.
hij ademt niet door zijn mond dus hij gaat dood als er geen hulp bij komt.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:04

Brok in de keel? Wat is het volgende, scheur in het gehemelte? := Hihi, ik heb geen idee of ik dit wel serieus moet nemen
(geen pers. aanval), er zijn nu al zoveel theorieen over 't bit, en hoewel ik ook veeeeel liever zonder rijd, moet ik toegeven dat
'een brok in de keel' wel écht weer iets nieuws is! :) Heb het zelf nog nooit gezien/gehoord/gevoeld óf meegemaakt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:19

Hinke schreef:
Hestejente: dit topic was net zo mooi gezakt! Gewoon blijven negeren en dan verdwijnt het vanzelf. De tegenstanders van met-bit rijden discussieren niet met argumenten maar door loze en pretentieuze kreten rond te spuwen en iedereen die het anders doet te bekritiseren en vooral niet in te gaan op tegenargumenten. Zo kun je niet discusieren...

Dit had je ook per pb kunnen zeggen, waarmee je tegelijkertijd je eigen advies van negeren had kunnen opvolgen.
Dit gewauwel voegt namelijk helemaal niets bij aan de discussie.

Bovendien: Lees jij wel?!?!?
Het zijn jùist de mensen die pro-bitloos zijn die met argumenten en onderbouwing komen.

Waar blijven de bit-mensen met hun argumenten en onderbouwing? Die roepen alleen maar dat het allemaal onzin en niet waar is. En komen bovendien met aantijgingen zoals jij telkens doet.

Het wordt tijd dat we het een keer gaan omdraaien en 'bewijslast' bij de pro-bit mensen leerleggen.

Aan jou Hinke, bij deze dan ook het verzoek om met goede onderbouwing te komen waarom volgens jou het bit geen enkel kwaad kan. Ik wil graag uitleg over de ligging, de werking, de inwerking en de effecten van bitten, en over de (zgn.) vriendelijkheid ervan. Graag met anatomische en fysiologische onderbouwing erbij.
Gaat dat lukken? Moet niet zo moeilijk zijn toch, aangezien je zoveel waarde hecht aan argumenten en een goede discussie.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:20

suleilitha schreef:
Ik ben niet tegen bitloos, maar het zou fijn zijn dat de mensen die zo voor bitloos zijn, steeds die categorie aanvallen die wel met een bit rijden ;)

Zit helemaal vertwijfeld achter mijn computer,tot welke categorie behoor ik nu?Rij met en zonder bit.
Maar nog erger vind ik het dat ik er nu achter kom hoe vreselijk dom een paard is :roll: .
Kom ik met een bitje aan doet ie de mond al open weet ie dan nog niet dat het pijn doet?

Zo en zo beetje rare dicussie want het bit staat niet op zich,dier kan PIJN hebben in zijn hele lijf.
Toch even opschrijven :o
Ik behoor tot de groep van ruiters waarbij het correct lopen van het paard,dus over de rug goed in de spieren, dat ie de ruiter kan dragen,daardoor mooie halshouding en goed onderstappen van de achterhand,het hoogste doel is.
Dit krijg je voor elkaar als een dier juist aan de hulp staat,jij de balans kan behouden,rijtechnisch het voorelkaar hebt en wat er aan die voorkant in of aanhangt is gewoon bijzaak.
Zie en dat is wat me stoort aan een grote groep ruiters (met en zonder bit)wordt weinig rijtechnisch gedaan waardoor het paard de rug wegdrukt,of op de voorhand sloft en moeite heeft met het gewicht van de ruiter.
En dat doet pas PIJN,dieren krijgen rugproblemen,peesproblemen en noem maar op.
Vind dat mensen zich hier is wat meer in moeten verdiepen,want als de rest voor elkaar is maakt bit of bitloos geen enkele fluit uit :P

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:27

JoviBan schreef:
Hinke schreef:

Dit had je ook per pb kunnen zeggen, waarmee je tegelijkertijd je eigen advies van negeren had kunnen opvolgen.
Dit gewauwel voegt namelijk helemaal niets bij aan de discussie.

Bovendien: Lees jij wel?!?!?
Het zijn jùist de mensen die pro-bitloos zijn die met argumenten en onderbouwing komen.

Waar blijven de bit-mensen met hun argumenten en onderbouwing? Die roepen alleen maar dat het allemaal onzin en niet waar is. En komen bovendien met aantijgingen zoals jij telkens doet.

Het wordt tijd dat we het een keer gaan omdraaien en 'bewijslast' bij de pro-bit mensen leerleggen.

Aan jou Hinke, bij deze dan ook het verzoek om met goede onderbouwing te komen waarom volgens jou het bit geen enkel kwaad kan. Ik wil graag uitleg over de ligging, de werking, de inwerking en de effecten van bitten, en over de (zgn.) vriendelijkheid ervan. Graag met anatomische en fysiologische onderbouwing erbij.
Gaat dat lukken? Moet niet zo moeilijk zijn toch, aangezien je zoveel waarde hecht aan argumenten en een goede discussie.

ik denk dat ik op de vorige pagina toch heel onderbouwd was?