Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eppie38

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:27

Ik denk dat het zowiezo om geld gaat als je je paard zo vroeg inrijdt.
Vroeger was het met 4 jaar inrijden en werd geadviseerd te wachten met springen tot ze 6 waren (wedstrijden)
Wie er gelijk had weet ik niet maar als je ziet, wanneer worden de paarden nou zo vroeg ingereden.

Dravertjes worden steeds eerder ingespannen (mag graag een gokje wagen) soms zijn het gewoon nog baby's.
Volbloeds die de baan op moeten met 2 jaar.
Zo kan ik nog wel even doorgaan!
Als dat mijn voorbeeld moet zijn, nee dankjewel laat het paard maar gewoon lekker paard, ik heb geen haast en hoef er niets aan te verdienen.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:44

Hoi hier,

Ik volg het topic al vanaf het begin maar heb lang gewacht met reageren aangezien ik denk dat een aantal personen mijn berichten in de gaten houd. Maar toe maar, dan weten ze gelijk hoe jullie er over denken haha.

Hebben jullie er ook al eens aan gedacht dat het probleem ook aan de andere kant kan zitten. Hier zijn de meeste tegen het inrijden met 2,5.

Nu heb ik van de zomer een 2 jarige (van april 2007 dus nu ong. 2,5) merrie gekocht (x paint).
Ze staat gestald op een pensionstal, gaat overdags naar buiten en staat 's avonds binnen.

Aangezien ze echt aan wat meer toe was, ben ik na lang zoeken bij parelli uitgekomen en hiermee begonnen. Dit gaat zeer
voorspoedig, ze geeft heel goed aan wanneer ik weer eens wat nieuws moet proberen.
Ik merk dan dat ze zich begint te vervelen.

Ik doe dus alleen grondwerk met haar met een halster en leadrope. Verder doen we veel wandelen en 'volgen' in de bak.

Het probleem waar ik dus tegen aanloop is het commentaar van anderen van stal (noem geen namen, functie's e.d.).
Zo krijg ik zo ongeveer elke keer naar mijn hoofd:
- Leg er toch een zadel op, kan makkelijk joh, je bent licht genoeg (ben 1.60 en 50 kg)
- Rij hem toch in man.
- Je bent echt dom dat je zo'n jong paard hebt gekocht, wil je verongelukken ofzo?
- Ga hem toch longeren daar heb je veel meer aan (dit doe ik amper / niet ivm haar leeftijd. Vind haar echt te jong om veel
rondes te lopen. Ze leert wel cirkels maar met mate!)
- ENZ ENZ

En mensen geloof me, daar wordt ik wel niet zo SCH*T ziek van!!

Ik heb altijd pony's van anderen (in en door) gereden, mijn hele leven gedroomd van mijn eigen beestje. Speciaal gekozen voor een
jong paard zodat ik er alles nog mee kan opbouwen op mijn manier.
En nu na ons huisje en beestjes (honden) heb ik haar eindelijk.. Het is alleen jammer dat er telkens gezeur is, daar gaat mijn
onbezonnenheid met mijn beestje, ik word ook stik zenuwachtig als ze dan weer eens (stiekem) staan te kijken als ik aan het
grondwerken ben..

Ik wil haar volgend jaar pas bekend laten maken met een zadel en hoofdstel. Het bevalt ons goed zo en vlugger moet ik niet gaan. Het is echt jammer dat sommige mensen zo vast geroest zijn en het haalt de lol van het naar je paard toe gaan er een heel eind
af, helaas....

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:25

@ NoaSky

Ik wil effe zeggen tegen je dat ik je echt super goed bezig vind!

Ik heb eigenlijk maar 1 tip voor je. Trek je asjeblieft niks aan wat de rest zegt. Je zegt zelf dat het je nu zo goed bevalt, en waarom zou je dit niet houden? Soms kan dat moeilijk zijn, maar ik denk dat jij toch als enige weet wat je wilt?
En als het echt doorblijft gaan met zulke opmerkingen maken, is het misschien een oplossing om een andere stal te zoeken?

Ik vind dat je vooral door moet blijven gaan wat je nu doet. Dit is wat jij wilt en voor alle duidelijkheid het is jou'n paard!
Laat dus alle opmerkingen van andere stalklanten het ene oor derin en andere oor deruit komen.

You go girl! *D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:27

NoaSky : trek je echt niets van de rest aan! Doe wat jij wilt! hartstikke super!! :)

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:39

2,5 vind ik nog te jong idd. Uhm ik vind bij 4 jaar een goed begin om rustig(!) te beginnen.
En dan ook rustig, gewoon longeren met zadel op. En dan langzamerhand d'r op klimmen.

Ik vind het goed van je wat je doet! Echt ik heb echt respect voor je.

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:42

Ik zal ook nooit beginnen met 2,5 om een paard al in te rijden, hier op stal beginnen we altijd op 3 / 3,5 / 4 jarige leeftijd, en ze krijgen dan vaak meer als een maand en een paar keer een paar week vrij. :)
Maar dan bedoel ik dus dat we dan pas beginnen met longeren enzo, het jongste paard die we hebben ingereden was toen we er voor het eerst op gingen volgens mij iets na zn 3,5ste (hadden er laatst nog over nagedacht op stal :+ ).

Tiloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:32

Ik vind het opzich niet bezwaarlijk dat sommige paarden met 2.5 jarige leeftijd al eens gelongeerd worden en is een zadeltje op krijgen, maar als blijkt dat het paardje eigenlijk nog gewoon een babytje is en liever gaat lopen klieren en spelen kun je beter wachten naar mijn idee. Ik denk alleen niet dat de paarden tegenwoordig op zo een jonge leeftijd zadelmak gemaakt worden omdat ze er aan toe zouden zijn, denk dat het voornamelijk om geld gaat. Dat is jammer, want sommige paarden zijn er echt pas aan toe als ze bijvoorbeeld 5 zijn.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:39

iedereen heeft zo'n zijn eigen manier en zijn motivatie's daarvoor.
en ik denk ook dat iedereen het beste voor heeft met zijn/haar paard

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:50

Moniek schreef:

Dat denk ik ook ja :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:53

Moniek schreef:

Da's een heel mooi uitgangspunt. :j
Zelf denk ik echter dat veel mensen het beste voor hebben met zichzelf. ;(

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:13

NHevaVD schreef:
Citaat:
en daarom heb je talentvolle paarden en minder talentvolle paarden.
als ik die van mij pas met 4 aan het werk ga zetten dan heb ik een hoop geld weggegooid.
ja dan kijk ik alleen naar mezelf en dat doen we allemaal ben ik van overtuigd.

Geld gaat het dus om? :) Vandaar die reacties...... :)*

En het gekke is dat juist lastig is om een talentvolle al met 2.5 aan het werk te schoppen. Een talentvolle doet alles met 4 hoeven in zijn neus. Hoe ga je die bezig houden totdat je hem in hogere klasses mag starten? Weet je hoe lastig het is om een getalenteerde maar thuis te houden omdat hij eenvoudigweg nog niet mag starten?
Een getalenteerde kan je makkelijk met 3.5 zadelmak maken en met 4 jaar pas wat serieuzer gaan rijden. Dan nog heb je maar de helft van de trainingstijd nodig dan die een minder getalenteerde nodig heeft om evenver te komen op dezelfde leeftijd.

Alle reden dus om juist die getalenteerde nog even lekker te laten staan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 13:12

Moniek schreef:

Dit klopt wel een beetje...
maar ik denk dat er óók veel mensen zijn die het beste voor zichzelf willen...
maar zo hoog mogelijk de sport inkomen.. zo snel mogelijk zadelmak zodat ze verkocht kunnen worden (handelaren bijvoorbeeld) ...

Je hebt zo van alles wat.

De 9 jarige hier loopt nu zelfstandig onder het zadel.
Dus volgende keer beginnen we met de volgende, een 8 jarige.. wat zenuwachtiger... wat drukker... :)
Maar komt vast goed!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:07

natuurlijk is dat zo.
ik ben niet vanplan mijn paard te verkopen ookal is ze met 2 en een half ingereden.
mijn motivatie;s had ik al eerder uitgelegd

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:34

Jolliegirl schreef:
maar zo hoog mogelijk de sport inkomen..

Daarvoor is het echt niet nodig om ze met 2.5 jaar zadelmak te maken :n .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:37

Ik heb vorig jaar mijn toen tweejarige alvast betuigd. Valt ook onder inrijden, alleen dan voor de sleep en de wagen. En dit ging uitstekend.
Ik ben nu bezig met een zevenjarig paard inrijden onder het zadel, o wát een hel!!!
Iets na de derde verjaardag het zadelmak maken van een paard ervaar ik nog altijd als het meest optimale.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:22

We kunnen het ook anders bekijken.

Mensen zijn op hun 18e volgroeid gem. Maar voor die tijd beginnen wij toch ook al met sporten, en werken? Van een beetje spieren kweken, beweging en oefening ga je niet dood. Te zwaar werk is een ander verhaal dat is verboden tot je 18e en junioren en volwassenen worden niet voor niet gescheiden in de sport.

Voor mensen is paardrijden gelukkig niet een hele zware sport(wel gevaarlijk) maar bijvb. gewichtheffen, fitnessen en andere krachtsporten moet je wel goed mee opletten tot je uitgegroeid ben.

Ik zie het precies hetzelfde bij een paard.
Ik vind dat je een paard van 2/2,5 best spelenderwijs een beetje mag leren om een paar rondjes te lopen aan de longe(geen uren!) of mee te lopen naast de fiets als het paard mak genoeg is. Een keer een zadeltje erop leggen als hij 2,5 is kan in mijn ogen ook geen kwaad.
Erop zitten zou ik pas vanaf 3/3,5 jaar doen en niet te zwaar werk tot zijn 6e jaar ong. (leeftijd dat een paar zo'n beetje uitgegroeid is) en aventoe een dressuurproefje kan ook niet echt kwaad als het paard het leuk vind.
Er zullen altijd uitzonderingen zijn maar het paard dat een verwachte groei heeft zou dit toch aan moeten kunnen dacht ik zo.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:56

LDRD schreef:
Jolliegirl schreef:
maar zo hoog mogelijk de sport inkomen..

Daarvoor is het echt niet nodig om ze met 2.5 jaar zadelmak te maken :n .

Dan pak ik de vraag er weer even bij die al eerder gesteld is :
Ooit een paard gezien wat met 5/6 is ingereden, en nu grand prix of ZZ loopt?

Ik vind het ook niet nodig om daarvoor een paard al op 2.5 te pakken hoor, zeker niet!
maar veel mensen doen dit imo wel....
naar mijn mening kan een 5/6 jarig paard het ook nog best ver schoppen in de sport.. maar ,mensen die pas met 6 inrijden.. hebben de sport niet als doel. :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:02

Als 4 jarige lukt dat in ieder geval makkelijk.
Ik heb er één staan die pas met 5.5 aan de bak mag. Die mag tzt laten zien wat ze dan nog kan :D .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:28

StephanieHC schreef:
We kunnen het ook anders bekijken.

Mensen zijn op hun 18e volgroeid gem. Maar voor die tijd beginnen wij toch ook al met sporten, en werken? Van een beetje spieren kweken, beweging en oefening ga je niet dood. Te zwaar werk is een ander verhaal dat is verboden tot je 18e en junioren en volwassenen worden niet voor niet gescheiden in de sport.

Voor mensen is paardrijden gelukkig niet een hele zware sport(wel gevaarlijk) maar bijvb. gewichtheffen, fitnessen en andere krachtsporten moet je wel goed mee opletten tot je uitgegroeid ben.

Ik zie het precies hetzelfde bij een paard.
Ik vind dat je een paard van 2/2,5 best spelenderwijs een beetje mag leren om een paar rondjes te lopen aan de longe(geen uren!) of mee te lopen naast de fiets als het paard mak genoeg is. Een keer een zadeltje erop leggen als hij 2,5 is kan in mijn ogen ook geen kwaad.
Erop zitten zou ik pas vanaf 3/3,5 jaar doen en niet te zwaar werk tot zijn 6e jaar ong. (leeftijd dat een paar zo'n beetje uitgegroeid is) en aventoe een dressuurproefje kan ook niet echt kwaad als het paard het leuk vind.
Er zullen altijd uitzonderingen zijn maar het paard dat een verwachte groei heeft zou dit toch aan moeten kunnen dacht ik zo.

Ik ben het verder wel met je eens, maar vraag me af of jij en de anderen die roepen dat een ruiter er af en toe op op 2,5 of 3 jaar niet kan, dan ook ervoor zorgen dat als die paarden als tweejarigen bij elkaar in de kudde lopen, niet op elkaar kunnen springen. Want dan wordt zo'n rug een stuk meer belast dan door een ruiter. Paarden kunnen echt wel iets hebben, ze zijn erop gebouwd om vanaf het moment dat ze geslachtsrijp zijn besprongen te worden door hengsten, zou dan zo' n ruiter één of twee keer in de week zo'n dramatisch effect hebben denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:40

Weet je wat het is Horsey, ik denk dat de gemiddelde bokker het verschil niet weet tussen een paard heeeeel licht aanrijden en gelijk doorrijden. Ik geef eerlijk toe dat ik vorig jaar ook een paar keer een paar minuten op mijn toen tweejarige heb gezeten, een keer eeeeeeeeven zitten in stilstand, een keer één staprondje door de paddock die ook wel 10 x 15 m is :D
Maar dat is heel wat anders dan gelijk in training zetten en er elke dag een half uur op ;)
En tja, in het land zijn ze ook zo lekker zachtzinnig onderling...
Zelf ben ik van mening dat een driejarige over het algemeen echt wel kan worden ingereden, MITS je weet wanneer je er af moet stappen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:42

ik denk dat de gemiddelde bokker zowizo niet weet hoe dingen in zn werk gaan :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:43

Dat is wat ik al eerder zei: nu lijkt het net of als je wacht tot zijn zesde, je dan ineens vol aan de gang mag. Een geleidelijke opbouw is immers altijd beter?
En als je dan die drie verloren jaren wilt inhalen om toch nog iets te bereiken in de sport, zie ik het eerder misgaan dan vroeger beginnen en rustig opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:44

Daar ben ik het helemaal mee eens. En er is niks mis mee om een toekomstig sportpaard al in de jeugd licht op te leiden.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:47

ik ben nu ook mijn paardje aan het inrijden in die is 4 jaar! en ze doet het super goed!! :D
ik heb zaterdag voor het eerst er op gezeten :D!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:03

suleilitha schreef:
En er is niks mis mee om een toekomstig sportpaard al in de jeugd licht op te leiden.

Behalve dan dat de ontwikkelingen bij een écht talent toch al veel te snel gaan ;) .

De rest mag van mij gewoon met 2.5/3 jaar onder het zadel hoor, daar heb ik hele volksstammen van voorbij zien komen en ik heb er nog nooit nadelige gevolgen van gezien.
De problemen die ik over het algemeen zie zijn problemen veroorzaakt door ondeskundigheid, maar dat is weer iets heel anders.

*Duikt nu snel weg achter het fornuis*