Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NHevaVD schreef:Citaat:en daarom heb je talentvolle paarden en minder talentvolle paarden.
als ik die van mij pas met 4 aan het werk ga zetten dan heb ik een hoop geld weggegooid.
ja dan kijk ik alleen naar mezelf en dat doen we allemaal ben ik van overtuigd.
Geld gaat het dus om?Vandaar die reacties......
Moniek schreef:iedereen heeft zo'n zijn eigen manier en zijn motivatie's daarvoor.
en ik denk ook dat iedereen het beste voor heeft met zijn/haar paard
LDRD schreef:Jolliegirl schreef:maar zo hoog mogelijk de sport inkomen..
Daarvoor is het echt niet nodig om ze met 2.5 jaar zadelmak te maken.
StephanieHC schreef:We kunnen het ook anders bekijken.
Mensen zijn op hun 18e volgroeid gem. Maar voor die tijd beginnen wij toch ook al met sporten, en werken? Van een beetje spieren kweken, beweging en oefening ga je niet dood. Te zwaar werk is een ander verhaal dat is verboden tot je 18e en junioren en volwassenen worden niet voor niet gescheiden in de sport.
Voor mensen is paardrijden gelukkig niet een hele zware sport(wel gevaarlijk) maar bijvb. gewichtheffen, fitnessen en andere krachtsporten moet je wel goed mee opletten tot je uitgegroeid ben.
Ik zie het precies hetzelfde bij een paard.
Ik vind dat je een paard van 2/2,5 best spelenderwijs een beetje mag leren om een paar rondjes te lopen aan de longe(geen uren!) of mee te lopen naast de fiets als het paard mak genoeg is. Een keer een zadeltje erop leggen als hij 2,5 is kan in mijn ogen ook geen kwaad.
Erop zitten zou ik pas vanaf 3/3,5 jaar doen en niet te zwaar werk tot zijn 6e jaar ong. (leeftijd dat een paar zo'n beetje uitgegroeid is) en aventoe een dressuurproefje kan ook niet echt kwaad als het paard het leuk vind.
Er zullen altijd uitzonderingen zijn maar het paard dat een verwachte groei heeft zou dit toch aan moeten kunnen dacht ik zo.
suleilitha schreef:En er is niks mis mee om een toekomstig sportpaard al in de jeugd licht op te leiden.