Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:26

modie schreef:
imaudy schreef:
Als je dit echt een onnatuurlijke gang voor hem zou zijn dan zou hij wel af en toe het ene been hoger optillen dan de andere denk ik.

Dat doet hij ook

Stel het is aangeleerd, aan wat voor soort training zou ik dan moeten denken?

Spaanse pas?

Nee, Modie, doet hij niet, hij doet dit met beide benen. En nee, dit is dit paard niet aangeleerd. Hij is net een jaar onder het zadel en wordt voor het springen opgeleid...Met alle respect, ik heb geen tijs noch zin dit paard truucjes alla spaanse pas aan te leren, zie het nut er niet van in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:26

Onder het werk uit willen komen. Zo klinkt dit mij in de oren. Mijn vorige merrie begon wild met haar voorbenen te slaan als ze niet wilde werken of hengstig was. Maar dat is verder niet van toepassing op deze discussie.

Ik neem aan dat we het erover eens zijn, dat de gangen van Totilas NIET natuurlijk zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:27

Adil18 schreef:
Nee, Modie, doet hij niet, hij doet dit met beide benen. En nee, dit is dit paard niet aangeleerd. Hij is net een jaar onder het zadel en wordt voor het springen opgeleid...Met alle respect, ik heb geen tijs noch zin dit paard truucjes alla spaanse pas aan te leren, zie het nut er niet van in.

Ze doelde op Totilas ;)

Ayasha
Blogger

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:28

Overigens heft Totilas ook een been hoger op dan het andere. ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:31

pharagirlke schreef:
Adil: en dat doet hij van uit oprichting en ook in passage en piaffe enz? Zo niet is het niet hetzelfde :+ Die van mij kan uit gekkigheid ook haar been een keer hoog gooien maar die houd dat echt geen tien minuten lang vol vanuit oprichting

Geen idee of hij dit doet, hij is net een jaar onder het zadel, dus we zijn vanzelfsprekend niet bezig met piaffe en passage. Hier gaan we ons ook niet mee bezig houden, hij is puur voor het springwerk. En dit is niet af en toe gekkigheid een been omhoog gooien, dit doet hij vaak en lang (mits ik dit toelaat, en zoals gezegd doe ik niet niet). Ik ddenk dat een profi hier zeker veel mee zou kunnen, maar ik kan en wil er niet uitrijden wat daar qua dressuur inzit, dat is niet mijn ambitie.

En het ging er om dat paarden dit zogenaamd niet van zichzelf aanbieden, et voila, ik presenteer een paard die dit wel aanbiedt. Ja, er moet mee gewerkt worden en het moet geperfectioneert worden wil je een beeld krijgen als op de eerste pagina (als je dat wilt....) Maar hij biedt het wel aan...!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:32

_San87_ schreef:
Adil18 schreef:

Ze doelde op Totilas ;)

Ik bedoelde inderdaad, Totilas

Sorry, als het verkeerd overkwam

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:32

Adil18 schreef:
_San87_ schreef:
Een paard biedt deze manier van lopen niet zelf aan. Dat is geheel tegen zijn natuurlijke gang in en vergt veel meer energie dan nodig.

Ik heb een paard die dit aanbiedt als hij extreem graag wil lopen of als ik hem sterk verzamel:

Afbeelding
Dit doet hij ook in de draf als ik hem meer terughou en hem er vanachter sterk onderdrijf...Geen truucs, geen geweld, hij doet het VANZELF

Hoe verklaar je dat?

Ik dat eerst dat het alleen een tik was die hij bij het springen had, als hij niet meteen verder mocht naar de volgende sprong terwijl hij graag wilde, maar zoals gezegd vertoont hij dit nu ook in draf als ik hem sterker verzamel....

Lijkt wel telgang als je naar zijn beenzetting kijkt...

Ik zit in de tussentijd het topic even door te lezen. Net als TS stel ik mij diezelfde vraag en vind ik het verschil van houding en beenzetting van Totilas op 6- en 9-jarige leeftijd schokkend. Je gaat bijna aan trainingen met touwen of ringen op de kroonranden denken... Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden.

Ik hoop dat dit paard goed blijft, maar ik zou er niet van staan te kijken als hij binnen niet al te lange tijd met een fikse blessure (overstrekking van de buigpees bijv. ) zou komen te staan...

Uiteraard gun ik dat dit paard niet toe, maar het wordt zo onnatuurlijk... Nogmaals... ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Maar om nou te zeggen dat ik er erg blij van word :\

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:33

pharagirlke schreef:
Overigens heft Totilas ook een been hoger op dan het andere. ;)

Dat gaf ik aan in mijn eerdere reactie op Imaudy

Spaanse pas is natuurlijk onzin, in het geval van deze LDR/Rollkür-ruiter

Waarschijnlijk dan ook nog niet helemaal "rechtgericht", hetzij van paard of van ruiter
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 27-09-09 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:34

Om deze voorbeenzwaaien te verkrijgen, hoef je niet met metalen ringetjes in de weer. Dat lukt je door simpelweg een jaartje hyperflexie toe te passen. Richt het paard daarna op wedstrijd op, et voila :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:35

_San87_ schreef:
Onder het werk uit willen komen. Zo klinkt dit mij in de oren. Mijn vorige merrie begon wild met haar voorbenen te slaan als ze niet wilde werken of hengstig was. Maar dat is verder niet van toepassing op deze discussie.

Neem maar van mee aan dat dit niet zo is. Dit paard begint mee te werken en te denken als hij hier mee begint, hij wordt los, actief, staat goed aan het been etc. Juist DAARNA pas meer dan daarvoor.

Maar goed, jij dacht dat een paard dit niet aanbiedt, ik denk dat er wel paarden zijn die dit zo aanbieden. Het moet dan altijd nog geperfectioneerd worden...Maar goed, de vraag is ook of men dat wil.

Ik wil het niet. En als ik kijk naar de foto's van Totilas, zou ik het persoonlijk mooier vinden om meer foto's met mooi rug- en achterhandgebruik te zien i.p.v. imponerende opzwaaiende voorbenen...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:37

Suelza schreef:
Lijkt wel telgang als je naar zijn beenzetting kijkt...

In de stap voelt het idd vaak als een telgang ja...!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:37

_San87_ schreef:
Om deze voorbeenzwaaien te verkrijgen, hoef je niet met metalen ringetjes in de weer. Dat lukt je door simpelweg een jaartje hyperflexie toe te passen. Richt het paard daarna op wedstrijd op, et voila :D

Dan nog heb ik geen enkel paard gezien met zo'n extreme reactie daarna...

Laten we wel wezen... Alle paarden van La Grunsven worden ook zo getraind en die lopen toch niet zo bizar als deze...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:38

Adil18 schreef:
Neem maar van mee aan dat dit niet zo is. Dit paard begint mee te werken en te denken als hij hier mee begint, hij wordt los, actief, staat goed aan het been etc. Juist DAARNA pas meer dan daarvoor.

Maar goed, jij dacht dat een paard dit niet aanbiedt, ik denk dat er wel paarden zijn die dit zo aanbieden. Het moet dan altijd nog geperfectioneerd worden...Maar goed, de vraag is ook of men dat wil.

Ik wil het niet. En als ik kijk naar de foto's van Totilas, zou ik het persoonlijk mooier vinden om meer foto's met mooi rug- en achterhandgebruik te zien i.p.v. imponerende opzwaaiende voorbenen...

Als jij het zegt dan geloof ik je :) Ik kan me alleen niet voorstellen dat een paard deze totaal onnatuurlijke en onefficiente manier van bewegen zelf aan biedt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:38

Adil18 schreef:
En het ging er om dat paarden dit zogenaamd niet van zichzelf aanbieden, et voila, ik presenteer een paard die dit wel aanbiedt. Ja, er moet mee gewerkt worden en het moet geperfectioneert worden wil je een beeld krijgen als op de eerste pagina (als je dat wilt....) Maar hij biedt het wel aan...!

Dit is niet wat Totilas aanbiedt en ik denk dat Edward alles behalve blij was geweest als Totilas dit op jonge leeftijd had laten zien. ;)
Ik persoonlijk zou er niet blij mee zijn als ik jou zou zijn.

Wat Totilas aanbiedt is een enorme werklust, energie en een op zichzelf goed bewegingsmechanisme met een goed voorbeen. Door al die energie te verzamelen en voor onder druk te houden kan die energie bijna niet anders meer weg dan op deze manier.
LDR en hyperflexie schijnt dan nog eens te zorgen dat ze de voorbenen nog hoger op gaan tillen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:39

Suelza schreef:
_San87_ schreef:

Dan nog heb ik geen enkel paard gezien met zo'n extreme reactie daarna...

Laten we wel wezen... Alle paarden van La Grunsven worden ook zo getraind en die lopen toch niet zo bizar als deze...

Maar die hebben wel een gruwelijke voorbeenzwaai. Totilas kan spectaculairder bewegen dan Salinero, maar in essentie lopen ze hetzelfde. Veel voorbeen, slecht ruggebruik, weinig achterbeen. Alleen heeft het ene paard gewoon een mooiere draf dan de ander.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:40

Suelza schreef:

Niet zo extreem, maar de basisgangen van die paarden zijn ook minder spectaculair. Het principe blijft gewoon hetzelfde hoor:

Afbeelding

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:41

_San87_ schreef:
Adil18 schreef:

Als jij het zegt dan geloof ik je :) Ik kan me alleen niet voorstellen dat een paard deze totaal onnatuurlijke en onefficiente manier van bewegen zelf aan biedt.

Ach, er is nog heeeeeeeeeeel veel aan dit paard wat ik niet snap...maar stukje bij beetje wordt de puzzel completer ;)

Laten we wel zeggen, normaal is hij gewoon niet, helaas :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:41

ThePast03 schreef:
Adil18 schreef:

Dit is niet wat Totilas aanbiedt en ik denk dat Edward alles behalve blij was geweest als Totilas dit op jonge leeftijd had laten zien. ;)

Wat Totilas aanbiedt is een enorme werklust, energie en een op zichzelf goed bewegingsmechanisme met een goed voorbeen. Door al die energie te verzamelen en voor onder druk te houden kan die energie bijna niet anders meer weg dan op deze manier.
LDR en hyperflexie schijnt dan nog eens te zorgen dat ze de voorbenen nog hoger op gaan tillen.

Schijnt niet, is zo. De halsspier die van het hoofd naar de schouder loopt verkort doordat het ineengekrompen word getraind. Als het hoofd dan weer omhoog gaat, zorgt die verkorte spier voor een flinke zwaai naar boven.

Vergelijk het met vrouwen die veel op pumps lopen, de kuitspier verkort dan en lopen op vlakke schoenen word pijnlijker.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:42

ThePast03 schreef:

Zoals gezegd sta ik het niet meer toe. Ik acht het als een volledig zinloos iets wat totaal geen waarde heeft voor mijn training....en het is achterlijk om op je springzadeltje dit paard uit te zitten wanneer hij dat doet ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:45

Adil18 schreef:
Zoals gezegd sta ik het niet meer toe. Ik acht het als een volledig zinloos iets wat totaal geen waarde heeft voor mijn training....en het is achterlijk om op je springzadeltje dit paard uit te zitten wanneer hij dat doet ;)

Ik zou er weleens een filmpje van willen zien. ;)
Heb ooit een paard gereden die die neiging ook vertoonde maar die heb ik gelijk volle kracht vooruit laten gaan elke keer als hij dat probeerde en toen was het vrij snel weer normaal.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:50

ThePast03 schreef:
Suelza schreef:

Niet zo extreem, maar de basisgangen van die paarden zijn ook minder spectaculair. Het principe blijft gewoon hetzelfde hoor:

Afbeelding

Maar hier toon je wel een foto van Salinero in een uitgestrekte draf. Totilas daarentegen zwaait ook zo achterlijk in zijn basisgangen...

Daarnaast vind ik Salinero sterker in het achterbeen als Totilas. Laat ik het zo zeggen. Het achterbeengebruik van Salinero strookt meer net zijn voorbeengebruik als in het geval van Totilas... Zoals eerder gezegd in dit topic, dat paard beweegt in 2 delen... De achterkant houdt de voorkant bij lange na niet bij... Salinero is wat dat betreft wat sterker...

Dat het allebei knappe heren zijn als het gaat over het wegdrukken van de rug en het omhoog brengen ipv dalen van het bekken n de piaffe kunnen ze ook beide op een formidabele manier...

Tja, ik ben misschien van de oude stempel, maar zag de paarden van vroeger in de GP toch vele malen liever...

En ik moet ook eerlijk bekennen dat ik Anky met Bonfire echt wel oke vond, maar sinds zij Bonfire niet meer heeft voor de sport, vind ik haar in negatieve zin veranderd... Maar ja, wie ben ik. Men bombardeerd haar wel tot meervoudig Olympisch kampioene... Ik ben het spoor een beetje bijster geraakt in die jaren geloof ik...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:51

ThePast03 schreef:
Adil18 schreef:

Heb ooit een paard gereden die die neiging ook vertoonde maar die heb ik gelijk volle kracht vooruit laten gaan elke keer als hij dat probeerde en toen was het vrij snel weer normaal.

Die van mij doet het alleen op commando, als hij spaanse stap moet laten zien :D was overigens geen LDR voor nodig ;) alleen een handje vol snoep :Y)
Laatst bijgewerkt door Suelza op 27-09-09 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:51

ThePast03 schreef:
Adil18 schreef:

Dat is ook zoals gezegd wat ik doe, naarvoren drijven en dan loopt hij wel weer normaal....

Filpmje....Sja, aan de ene kant wil ik dat wel om te bewijzen dat het gewoon echt zo'n mafketel is...aan de andere kant heb ik voor mezelf gezegd dat ik dit niet tolereer omdat ik het ergens als kliergedrag zie wat ik, wanneer in extreme mate vertoont, ook afstraf...snap je? Maar als mijn vriend weer eens mee wil gaan, wil ik hem best vragen of hij wil filmen, dan mag je het me alleen niet kwalijk nemen dat ik er alles aan doe om het er uit te drijven :D ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:53

Bomba schreef:
Officieel is het zo dat de helling van het pijpbeen gelijk moet zijn aan die onderkant van het spaakbeen van het voorbeen (gezien de kracht juist vanuit de achterhand moet komen).

Even puur nieuwsgierig, kan je het FEI artikel er eens bij halen waar dat op deze manier in staat?

Het voor en achterbeen gelijktijdig op het hoogste punt hebben is nl een andere benadering dan kijken naar de hellingshoek, ik vraag me af hoe exact de reglementen daarin zijn. Puur vanwege het feit dat een paard souplesse in de schouder en bovenlijn heeft en daardoor het voorbeen hoger kan heffen zegt m.i. niet per definitie dat hij achter te weinig doet, mits hij achter ook gelijktijdig het hoogste punt van z'n bewegingsafloop heeft bereikt. Bij een hele trage (denk even aan het welbekende Weltmeyer-syndroom) zie je dat de beweging achterblijft tov voor. Even los van of je graag wilt zien wat hij doet, bij Totilas is de bewegingsafloop voor en achter wel gelijk, in die zin dat hij achter ook op het maximale punt zit. (als je begrijpt wat ik bedoel, het is al laat op de avond)
Maar misschien zit ik er wel volledig naast, en is er in de reglementen duidelijk omschreven dat de helling exact gelijk moet zijn.

Ik zie in de basis nog wel wat verbeterpunten in de GP's van Totilas, maar jeetje, mag dat met een 9 jarige die debuteert op dit niveau? Gigolo en Rembrandt en Ahlerich en alle andere toppers die we gekend hebben waren toch ook nog niet "kant en klaar" en nog lang niet op hun top ten tijde van hun debuut?

Wat de wedstrijdsport betreft geef ik op dit moment voorkeur aan Parcival boven Totilas, omdat je bij Parcival de combinatie ziet van vermogen en kwaliteit van africhting, en m.i. toets je in een dressuurproef toch ook voornamelijk dat laatste. Maar Totilas kan meer dan alleen het uitstrekken waar hier over gediscussieerd wordt, ik denk dat niemand er omheen kan dat het een paard is met gruwelijk veel vermogen, die nog alle tijd voor zich heeft om te groeien in het GP-werk.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:55

Suelza schreef:
Die van mij doet het alleen op commando, als hij spaanse stap moet laten zien :D was overigens geen LDR voor nodig ;) alleen een handje vol snoep :Y)

Het vreemde vind ik bij hem juist, dat hij het liefst zo opgerold mogelijk wil lopen als hij dit doet, zowel in de stap als in de draf...Deze foto is nog vrij normaal, ik heb ook foto's waar het dier zich zo oprolt....daar kan Anky nog een puntje aan zuigen...

Vreselijk, toen hij dat voor het eerst in de draf deed dacht ik dat hij me er af wilde gooien :')
Laatst bijgewerkt door Adil op 27-09-09 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt