Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
FaberSmid schreef:Heb al eerder over geschreven, leest u eens de handleiding van onder anderen ook de knhs wat toen nhs nog was. Zoals meneer Professor schrijft, kunt u daar al lezen dat ze tegen alle regels in gaan.
Ik denk dat de juryleden niet meer eerlijk hun visie kunnen geven. En dat het niet puur is dat de juryleden er geen verstand van hebben. Hoewel er wel juryleden zijn, die er daadwerkelijk geen verstand van hebben omdat die het verkeerd geleerd hebben. Door de fouten die mede zijn ontstaan door fout vertalen.
Alane schreef:Daarmee zegt u dus dat de huidige juryleden er geen verstand van hebben, anders zouden bijv mevr. van Grunsven en dhr. Gal geen hogere scores behalen met hun proeven...
beantsje schreef:De vraag was niet voor mij, maar ik ga er wel op in;
ik zou niet durven zeggen dat de huidige juryleden er geen verstand van hebben. Het is denk ik een cultuurkwestie. Het ideaalplaatje van de FEI verandert blijkbaar en komt verder af te staan van de klassieke dressuur.
natuurlijk zullen heel veel mensen het nu allemaal veel mooier/spectaculairder vinden; persoonlijk geef ik de voorkeur aan het klassiekere beeld van Klimke omdat dat wat mij betreft dichter bij het echte paardrijden staat. Is het bijv. niet te bizar voor woorden dat mogelijk het hele ererondje wordt afgeschaft omdat de huidige toppers niet meer in staat zijn hun toppers een rondje voor het publiek langs te rijden? wat is er gebeurd met één van de pijlers van de dressuur, nl. gehoorzaamheid?
Waar deze cultuurverschuiving vandaan komt, weet ik niet. In ieder geval speelt de KWPN-fokkerij hier ook een rol mee. In mijn beleving is er puur op prestatie gefokt en te weinig op karakter. Als ik alleen al bij ons op stal kijk, is er van alle sportpaard-ruiters niet eentje die lekker het bos ingaat. Politiepaarden worden tegenwoordig uit Hongarije gehaald omdat Nederlandse paarden ongeschikt zijn...
beantsje schreef:De vraag was niet voor mij, maar ik ga er wel op in;
ik zou niet durven zeggen dat de huidige juryleden er geen verstand van hebben. Het is denk ik een cultuurkwestie. Het ideaalplaatje van de FEI verandert blijkbaar en komt verder af te staan van de klassieke dressuur.
beantsje schreef:natuurlijk zullen heel veel mensen het nu allemaal veel mooier/spectaculairder vinden; persoonlijk geef ik de voorkeur aan het klassiekere beeld van Klimke omdat dat wat mij betreft dichter bij het echte paardrijden staat.
Is het bijv. niet te bizar voor woorden dat mogelijk het hele ererondje wordt afgeschaft omdat de huidige toppers niet meer in staat zijn hun toppers een rondje voor het publiek langs te rijden? wat is er gebeurd met één van de pijlers van de dressuur, nl. gehoorzaamheid?
beantsje schreef:Waar deze cultuurverschuiving vandaan komt, weet ik niet. In ieder geval speelt de KWPN-fokkerij hier ook een rol mee. In mijn beleving is er puur op prestatie gefokt en te weinig op karakter. Als ik alleen al bij ons op stal kijk, is er van alle sportpaard-ruiters niet eentje die lekker het bos ingaat. Politiepaarden worden tegenwoordig uit Hongarije gehaald omdat Nederlandse paarden ongeschikt zijn...

Professor schreef:Een dekhengst, die GP gereden is en gestart.
Dus het kan ook met de "moderne" paarden, kan men zien dat die niet veranderd zijn, dat die nog steeds vertrouwen in de mens tonen.
Vreemd, dat in Duitsland de politiepaarden vaak dezelfde afstamming hebben als de toppaarden.
Denk toch dat het duidelijk komt, hoe men met de paarden omgaat, hoe men ze traint.
Alane schreef:Niets veranderd, allemaal hetzelfde gebleven, alleen wordt het ideaal plaatje niet bijna gehaald (helemaal halen zou betekenen 100 % )
Hoe kan u dat schrijven, als het ideaal beeld niet meer wordt benaderd? Er is toch echt verschil te zien tussen bijvoorbeeld Meneer Klimke en de "moderne" ruiters?
De huldigingen worden steeds spectaculairder... enerzijds roept iedereen paardenwelzijn, maar als ze vanuit het oogpunt paardenwelzijn, immers wat is de meerwaarde voor het paard dat ererondje, het af willen schaffen is dat niet goed...
Daarbij is het Klimke's ererondje versus Salinero die ervan door gaat.... maar dat mevr. van Grunsven na haar proef onder oorverdovend aplaus, staande ovatie en alles erop en eraan de ring netjes verlaat, dat ziet dan niemand meer.... waarvan Salinero schrok, geen idee, maar het past mooi in het praatje, ongehoorzaamheid niet kunnen rijden en nog meer blabla...
De demonstraties die gegeven worden door mevr. van Grunsven, in een springring met applaus en meejuichende menigte, die worden maar even niet vermeld...
Huldigingen spectaculairder, door de ere ronde weg te laten? Dat Salinero letterlijk op "ho"l sloeg en mevrouw van Grunsven niks dressuurmatig kon beginnen is een teken van dat er fout gereden is en wordt. Gevangen moeten worden door de bereden politie, dat kan toch niet waar zijn. Dat een paard kan schrikken ja, maar zo op "hol" slaat nee.
Citaat:De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met zijn ruiter tot stand komt.
Citaat:het paard geeft aldus de indruk dat het uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd, met vertrouwen en oplettendheid geeft het zich edelmoedig over aan de ruiter
Citaat:Het paard toont daarbij zowel geestelijk als fysiek een harmonisch en natuurlijk evenwicht
Citaat:Een paard is in de hand gesteld wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is. Het paard toont daarbij gehoorzaamheid met een licht en soepel contact van de teugel en een algehele ontspannenheid. het draagt het hoofd daarbij recht met de neus - in het algemeen - iets voor de loodlijn.
Het nekgewricht blijft daarbij soepel en de nek het hoogste punt van de hals. het paard toont geen enkele weerstand ten opzichte van zijn ruiter.
De houding van het paard zal wisselen al naar gelang de mate van verzameling. Bij de, voor de verzamelde gangen noodzakelijke grote verzameling, moet de achterhand dalen. De licht gebogen hals mag daarbij niet korter worden, maar moet een hogere graad van oprichting tonen, waarbij de nek het hoogste punt moet blijven.

lammie2701 schreef:ik vind die van klimke veel mooier en 'natuurlijker' lopen dan die van edward gal...
bij klimke treed het buitenachterbeen ook veel meer onder, paard van edward (totilas?) lijkt meer te stuwen ipv dragen, en ik vind klimke ook veel netter zitten...edward lijkt hier in een soort van stoelzit te zitten met kapstokjes...of zie ik dat zo verkeerd?
pipo123 schreef:Ik ga voor foto nummer 1. Daar vind ik de aansluiting in de rug mooier en meer "berg op" gereden.....maar dat is alleen mijn mening..