ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:47

een spoor is niet scherp Paardentango :D :D

het is maar net hoe je het gebruikt :)

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:49

spaanse rijschool is helemaal niet paard vriendelijk, maar zo heeft iedereen een mening! Ik denk dat het gewoon belangrijk blijft dat je niks overvraagt, jong of oud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:49

Paardentango schreef:
Hoe lang gaat een gemideeld Quarter horse ook al weer mee? Jaartje of 8 a 9.

Knap hoor van die Amerikanen, en dat na ruim 150 jaar paardengeschiedenis. Héél knap ! ben vooral onder de indruk van die dikkerd met zijn sliding stop. :n
Ik neem er zelf geen voorbeeld aan.

Gelukkig maar! Anders zouden we nog gedoe krijgen op wedstrijden aangezien we allemaal martelaars zijn!

Mijn Quarter is 14 en onlangs op de foto geweest (volledig), volledig goedgekeurd zonder aanmerkingen....
En raad eens: Die is ingereden met 2!!! Stout he }>

Kiwiko: Er is ook helemaal niks mis met sporen rijden imo? Zolang je ze netjes gebruikt.
Imo zijn de afgeragde manegepony's (zonder sporen bereden) een stuk slechter af.

Pien: Volgens mij heeft PT ook nog hele goede oogkleppen voor je liggen :j

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:51

Jou sporen zijn toch juist scherp, zit toch een grote punt aan, kan je zo lekker tussen ze ribben zetten! :P

quarterH

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:52

jullie slijpen ze toch wel he die sporen? ze moeten wel goed scherp blijven :+

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:53

mijn paard is idd ook met 2,5 beleerd, nu 15 jaar oud, met 10 jaar op de foto geweest en helemaal goed! Nooit geen problemen, wel even afkloppen, hihi

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:54

ja, elke dag, wel veel werk, maar dan heb je ook wat..... mooie lange punten als spoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:54

Ik heb er een slijpmachine voor, kan je ze voor elk paard weer scherp maken :) }>

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:56

waar heb je die dan gekocht?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:56

Wat stieren, en weet ik het wat nog meer met de leeftijd van inrijden van paarden èn de leeftijd van mogen verschijnen in de competitiesport met elkaar te maken is me niet duidelijk maar het is blijkbaar voor enkelen hier heel belangrijk.

Ik blijf liever bij het onderwerp zelf. Neem anderen zelf wel serieus.
Waai nu eenmaal niet mee met 'de massa' of andere windjes, sorry, PT = géén meeloper.

Sommigen weten het niveau van een discussie wel heel fraai te beinvloeden, dat getuigt van veel eerbied voor elkaar en 'scherpe' intelligentie.
;)

Ugh...
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 10-08-09 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:57

Niels schreef:
Mijn Quarter is 14 en onlangs op de foto geweest (volledig), volledig goedgekeurd zonder aanmerkingen....
En raad eens: Die is ingereden met 2!!! Stout he }>

Jij bent trots omdat je quarter met 14 nog niet versleten is...? Ik vind het nogal vanzelfsprekend dat paarden tot ver na die leeftijd vol bruikbaar zijn.
En met twee inrijden is niet stout, wel dom (verklaart wel de verbazing over de goedkeuring van je 14 jarige).
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 10-08-09 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:58

Pienb schreef:
jullie slijpen ze toch wel he die sporen? ze moeten wel goed scherp blijven :+

Ik blijf het jammer vinden dat plastic sporen niet meer mogen.
Dt gind zo gemakkelijk in de puntenslijper. :+

Ik rij een 3 jarige niet met spoor.
Ik weet dat mijn hak wel eens omhoog komt zonder dat ik dat wil.
Een ouder paard zet me dan wel op de plek en dan weet ik weer van, owja hak omlaag.
Bij een jong paard doe ik dat niet.

Maar een heleboel mensen die dat wel goed kunnen en dan is er niets mis met een spoor.
Je hoef het niet te gebruiken, het kan.
Net als je een zweepje bij kan hebben zonder bij te tikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:59

PT, elke stijl van rijden kent zijn downside en datwas eigenlijk het enige wat ik bedoelde met die opmerking over stieren. Het is ook vrij algemeen bekend dat het traditionele spaanse africhten niet erg vriendelijk is, maar ik weet niet in hoeverre dat een link heeft met de ruiters die in de gewone sport meedraaien.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:59

Claudianoa: het is ook niet gezegd (en bewezen) dat het altijd misgaat, maar het is een feit dat paarden pas volgroeid zijn als ze een paar jaartjes ouder zijn. En dat het dus in principe beter is wat later te beginnen, omdat de gemiddelde ruiter geen idee heeft wat 'met mate' inhoudt.

Zag een paar pagina's terug, ik geloof een post van Chaos, het woord geld weer staan. Jongens, jongens, als particulier paardenhouder hoef je je geld er toch niet mee te verdienen? Weet dan wat je koopt en wat de consequenties zijn als je een jong dier koopt (geduld hebben).

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:00

zijn niet veel paarden in ned die helemaal goed zijn op de foto! Dus ik vind het wel iets om trots op tezijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:01

Nee hoor, ben niet verbaasd Kuggur. Ik ging alleen in op wat PT zijn over Quarters en nam mijn paard als voorbeeld. ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:02

nee PT wat ik heel erg makkelijk vind is alles en iedereen uitmaken (ofnee jij zegt het niet rechtuit maar insinueerd veel) voor 'snappen paarden niet' 'zijn niet eerrlijk tegen paarden' 'mishandelen paarden' 'och och als iedereen toch zoveel van paarden zou weten als ik' heeel makkelijk dit... maar wel ondertussen niks concreets zeggen of dit wel doen maar vervolgens nie tkunnen onderbouwen. veroordelen is heel makelijk maar ook kritisch naar jezelf zijn is schijnbaar wat lastiger....

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:03

dat klopt ook, met mate is ook moeilijk! maar ik geloof dat dit ook bij iedereen steeds weer terug komt, je moet blijven na denken wat je doet! Ik denk dat dit een punt is waar iedereen het wel overeens is. ik vind het ook niet normaal dat drie jarige in de wedstrijden worden gereden. Maar lekker buiten rijden vind ik geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:07

claudianoa schreef:
zijn niet veel paarden in ned die helemaal goed zijn op de foto! Dus ik vind het wel iets om trots op tezijn

Ik denk dat dit wel iets genuanceerder ligt, maar laten we even stellen dat je gelijk hebt, dan betekent dat nog niet dat daar iets aan verandert als we ineens niet meer op 3 jarige paarden stappen :).

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:11

nee dat denk ik ook niet, het fokbeleid zouden we moeten veranderen, maar dat is weer een ander discussie punt. Zie echt te vaak dat er gefokt word met paarden die wat hebben. Ik zou graag zien dat er gefokt word met gezonden lijnen.

tuurlijk zijn er ook genoeg wel goed op de foto, maar vind wel dat je trots mag zijn als jou paard 100% goed is op de foto

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:11

Nee. dat denk ik ook niet. Het probleem is wel wat groter.. Denkt aan onkunde en geld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:14

Niels schreef:
Nee hoor, ben niet verbaasd Kuggur. Ik ging alleen in op wat PT zijn over Quarters en nam mijn paard als voorbeeld. ;)

Okay, maar gezien jij "in de quarters zit", klopt die bewering dat deze paarden gemiddeld maar tot zo´n acht á negen jaar meegaan? Dat vind ik nl. een verbijsterend lage leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:17

100% bestaat helaas niet. Elk paard heeft wel iets als je maar lang genoeg zoekt. Maar ook een 2 (en dat is dan niet 100% maar wel goed) is ook al prima voor de goedkeuring ;)

Ook al, ik moet zeggen dat ik zeker de engelse ruiters begrijp dat ze niet snel op een 2jarige WPN'er stappen. Ik zag er laatst een paar, jeetje, wat een slungels die beesten. Heel ielig en hoog.

Kuggur: Vorig jaar is een 15 jarige hengst nog Europees Kampioen reining geworden. Nu is ie 16 en werd ie 2e dit jaar. Het klopt iig niet. Ik zie nog genoeg 'oudere' Quarters in de sport die dat prima aankunnen. Wel trekken de oudere paarden zich vaak terug omdat ze fulltime de dekdienst in gaan na een (goede) carriere en dus ook ophouden met showen.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:18

dat is wel erg jong volgens mij! Zie vaak genoeg oudere qaurters.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:19

niels, die van mij had allemaal 1 op de foto, dan zijn ze toch gewoon 100% goed?