Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:52

Woodstock schreef:
Als ze zakt tot een punt wat ze moeilijk vind, probeer je op die hoogte weer verder te werken aan nageeflijkheid. Vaak is het zo dat je haar dan heel even iets hoger moet vragen om haar van je hand af te halen, maar dat wil niet perse zeggen helemaal omhoog.

Zo heb ik dat inderdaad ook geleerd. Zo hoog of laag als het nageeflijk mogelijk is en dat punt kan hoger liggen dan dat waar je uiteindelijk naar toe wilt en dat hoef je niet in 1 keer te bereiken.

Nageeflijkheid voel je ook duidelijk in jehand aan de spanning die verdwijnt.

Gisteren weer uitgewaaid op het strand met Koek en geprobeerd ook buiten recht boven haar te blijven zitten en haar recht te houden. Dat laatste is natuurlijk wel moeilijk als er spannende witte vlokken voorbij waaien :D
Ik merk wel aan mijn paard dat ze het fijn vind om iets minder intensief met het werkelijke oefenen bezig te zijn. Nu verweef ik het rechtrichten natuurlijk wel overal in en op die manier bied ik het anders aan en blijft het leuker.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:47

Heeft eamonn de nieuwe dubbel dvd al van Bent B.
Ik heb heb hem net in huis.
Kleine stukjes al gespiekt .
Maar voor de echte duidelijke uitleg moet ik eens tijd maken.
De eerste blik van dat raar manneke kan ik me nooit concentreren met zijn accent. hihi.

Even een update.
Ik ben terug stiletjes aan bezig. heb het druk gehad met mijn verhuis en moet dan weer helemaal opnieuw beginnen.
Ik loop dan altijd tegen hetzelfde dat is dat eamonn even licht is en dan begint te hangen.

Maar ik heb eens even getsoeid met mijn optoming.
Je hebt 3 ringen aan de kaptoom wel ik heb voor het handwerk de binnenteugel aan de middelste ring gedaan.
En om tijdens het rijden niet steeds te hoeven wisslen had ik niet beter gevonden om beide teugels aan de middelste ring te doen en dan ook 1 paar teugels aan mijn leren bitje.
Dit werkte super .
Hij reageert hier super zacht op gata niet meer hangen geeft na als ik het vraag.
En voor het eerst kan ik hem in een oefening zetten en hem gerust laten tot die een fout maakt.
Heerlijk gevoel is dat .
En met het resultaat waar ik al zolang op zoek naar ben.

Morgen heb ik les ik ben benieuwd .
Ik laat nog wel wat weten.

Groetjes oona

A0000

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:18

Hoi allemaal,

weet één van jullie een rechtricht/klassieke dressuur instructeur die in Drenthe aan huis komt? Mijn paard heeft sinds een tijdje hoefkatrolontsteking dus ik wil graag aan het rechtrichten, maar het blijkt niet zo gemakkelijk om hier instructie te vinden. Tot ik een instructeur heb gevonden ben ik van plan om zelf met een boek aan de slag te gaan. Iemand suggesties voor een goed boek? (:O

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:45

Noor Tanger (Mindfields hier op Bokt)?
Ken haar verder niet maar haar website spreekt me wel aan.
En ze zit in Drenthe (De Wijk)

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:20

Zie je ergens op de site iets over rechtrichten/klassieke dressuur of weet je gewoon dat ze zich daarmee bezig houdt? Ik zie het niet staan namelijk :P Haar site ziet er goed uit inderdaad, is er een om te onthouden :)

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:24

Ik vraag me af waarom jullie naar bepaalde instructeurs op zoek zijn die je kunnen helpen met het rechtrichten van een paard, maar doen alle instructeurs dat niet dan? (iig de mensen die weten waar ze mee bezig zijn?)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:10

fresco schreef:
Ik vraag me af waarom jullie naar bepaalde instructeurs op zoek zijn die je kunnen helpen met het rechtrichten van een paard, maar doen alle instructeurs dat niet dan? (iig de mensen die weten waar ze mee bezig zijn?)

Hey Leonie ;)

Ik ben bij mijn huidge instructrice terecht gekomen omdat ik de rechtrichtende oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers aan de hand moest doen. Ik mocht destijds vanwege een blessure 8 weken niet rijden. Zover ik weet ik kon vinden is mijn huidige instructrice een van de weinige in de regio die mij daarmee kon helpen.

Rechtrichten onder het zadel is inderdaad iets waar eigenlijk iedere goede instructeur op zal moeten letten. Maar af en toe denk ik dat goede instructeurs al bijna net zo zeldzaam zijn als echt goede hoefsmeden. :x

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:13

Hey fransje!

Ik moet bekennen hoor dat ik het gehele topic niet heb gelezen, maar hoe kan het in godsnaam mogelijk zijn dat je je als instructeur niet bezig houd met rechtrichten??

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:34

fresco schreef:
Ik moet bekennen hoor dat ik het gehele topic niet heb gelezen, maar hoe kan het in godsnaam mogelijk zijn dat je je als instructeur niet bezig houd met rechtrichten??

Misschien omdat ook bij veel instructeurs, of feitelijk mensen die zich daarvoor uitgeven, een echt goede basis ontbreekt?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 23:43

Kom me ook weer even melden (lees wel mee hoor :D ), ´k heb het nogal druk jammer genoeg.

Fransje, ik lees nog even je stukje van 2 pagina´s terug, stelling naar buiten onderscheiden van renvers lijkt me wel erg moeilijk eerlijk gezegd!

Leuk dat een aantal nieuwe mensen in het topic komen kijken, allemaal welkom! En waarempel al weer iemand met een draver, het kan niet op met de dravers hier hahaha.

Lay, wel erg verstandig dat je met rechtrichten bent begonnen na die blessure, ik denk dat je daar ook idd het meest aan hebt in combinatie met fysio en dergelijke. Heb je filmpje even bekeken, maar dat trekt deze computer niet, hij valt telkens stil dus ik kan er niet zoveel van zeggen, behalve dat ik wel zie dat ze hier en daar wat onregelmatig is in de achterhand. Wat sites betreft, ik kijk erg graag op paardenbegrijpen.nl , maar die ken je vast wel.

Santos, dat lijkt me een hele uitdaging die ruin. Ondanks het gebrek aan talenten, gewoon doorgaan, je krijgt er vanzelf handigheid in!

Rianne, dat lijkt me nog een grotere uitdaging, met een paard werken dat verlamd is geweest! Denk je echt dat je die "draai" er nog uit kunt krijgen? Hoe is het de bedoeling dat je dat aanpakt? Ik zou daar graag meer over horen, ik ken ook een paard dat haar benen draait bij het stappen.

Carrotje, ah, ook weer terug ;-)

De rest moet ik nog even op reageren, ik ben de foto´s van Shaseera nog aan´t bekijken. Ik vind het altijd erg moeilijk om er met mijn eigen gebrekkige kennis wat van te zeggen, maar toch vind ik het nog steeds leerzaam om foto´s van anderen te bekijken en te beoordelen. Dus ik hoop dat iedereen dat ook wil blijven doen, want daar is dit topic tenslotte juist voor! (ik zal zelf ook weer eens even iemand charteren :D )

Fresco, die vraag over of instructeurs zich al of niet bezig moeten houden met rechtrichten, ja, die komt telkens terug. Zou leuk zijn als ze dat wel deden, maar ´t is toch ook wel een heel gebied erbij, waar je je (m.i.) enorm in zou moeten verdiepen voor je dat een beetje kunt instrueren. Dus in die zin snap ik wel dat er gewoon heel veel bij zijn, die er meer vanuit gaan dat als het paard een beetje netjes loopt, tsja, dat het dan gewoon ok is. Ik had echt zelf geen IDEE van het belang, dus kan me voorstellen dat er ook instructeurs bij zijn die evenmin een idee hebben dat je daar op zo´n manier mee bezig kunt zijn en het effect wat het zou kunnen opleveren.

Maar goed, ´t moet geen topic worden met een discussie over de instructie natuurlijk.

Dus ik ga even terug naar het rechtrichten: wij hebben ook weer les gehad vandaag. Ik had´m liever afgezegd, heb mijn hoofd de laatste tijd bij heeeel andere dingen. Ik had er echt geen zin in. Maar goed, toen we eenmaal bezig waren, kwam de aandacht vanzelf wel weer, hoe kan het ook anders met het liefste paard van de wereld ;-). Ik was aan de ene kant heel tevreden, dat hij ´t met het koudere weer toch braaf deed. Ook ben ik zeer te spreken over zijn rug, normaal gesproken was hij toch al een stuk strammer en stijver geweest (hij heeft altijd direct last van kou, dus als het snachts gaat vriezen heb ik meteen een druk paard). Hij blijft lekker soepel nu! Aan de andere kant een tikje ontevreden omdat ik toch wel kon merken dat we veel minder geoefend hadden dan anders.

Ik ben zelf vandaag voor het eerst begonnen met renvers, maar dat was eerst wel even zwoegen eerlijk gezegd ... . Torop begreep het allang samen met lesgeefmens, die deden het samen even heel makkelijk voor met van die mooie losse teugeltjes (behoorlijk frusti :( ) , ik kreeg het er eerst helemaal niet uit en snapte er niets van ... om later te ontdekken dat als je minder doet, het eigenlijk juist veel makkelijker gaat

annie_way

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:21

Sorry als ik wat dubbel zeg maar om 14 pagina's door te lezen was iets te veel.
Als ik kijk naar je longeer foto's dan zie ik dat je het met een enkele longe doet waardoor hij dus zijn schouder naar buiten gooit en als nog een verkeerde buiging aanneemt.
Bij een dubbele longeerlijn begrens je zijn buitenschouder door wanneer het nodig is een lichte ophouding te maken aan de buitenkant.
Als hij daarop reageert geef je hem lengte aan de binnenzijde waardoor hij zijn hals strekt.
Probeer dan zijn achterhand er onder te krijgen door licht met de zweep te zwiepen( je hoeft hem daar voor niet te slaan.) Doel is dat hij zijn schouder goed houd en niet eruit gooit, ontspannen in zijn rug en hals is en zijn pas vergroot en afmaakt!
In het begin moet je blij zijn als je daar de dag mee eindigt, daarna gaat het steeds beter en sneller!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 00:27

Sorry, chakar4anja, tis me even niet duidelijk op wie je reageert?
(kan zijn dat je´t over mijn longeerdingen hebt, maar op welke pagina dan bijvoorbeeld? Of heb je´t over de andere dames?)

annie_way

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:56

Had het over longeer foto's op de eerste pagina.
Weet ook niet of iemand dat al heeft gezegd.
Ben al een tijdje bezig met rechtrichten.
Gaat nu goed, meestal met opwarmen kan hij nog licht buiten de hoefslg lopen met zijn achterhand.
Maar als hij warm is hij nu super.
Rij ook meestal op de 2de hoefslag zodat hij geen aanleuning zoekt bij de bakrand.
Af en toe buig ik zijn hals naar buiten op zijn goede hand in de bochten zodat ik zijn slechte kant rek zonder dathij naar binnen valt.
Maak graag s jes in de bak als ik rij voor de achterhand sterker en actiever te maken.
Als ik dit combineer dan wordt hij snel los en verruimd dan zijn passen tijdens het rijden. hij maakt zijn pas af en zet zijn achterhand beter en rechter onder zijn massa.
Dit dan in combinatie met het longeren, en tja je blijft bezig af en toe ben je weer terug bij af.
Maar ik hou wel van uitdagingen.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:03

fresco schreef:

Ik sta hier ook versteld van inderdaad. Iedere normale instructeur is hier toch mee bezig. Is gewoon de basis die als een rode draad door je training heen loopt.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:42

Hmmm vandaag heerlijk les gehad.
En een behoorlijk stapje verder gegaan namelijk ik heb voor het eerst met kandare gereden.
Ik had nog minder als een kuikentje vast .
En hij reageerde super op mijn veel mindere hulpen die ik moest geven.
Ik heb de kandare mee naar huis gekregen met huiswerk om te testen .
En als die bevalt mag ik ermee door blijven rijden op voorwaarde dat ik zachter hulpen ga geven dan voordien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:57

Wiieeeehaaaaaaa *\o/*

Vanmorgen heb ik echt een superles gehad! Ben er nu nog blij van

Ik had gevraagd of we deze keer les alleen het loswerken aan de hand konden doen en dat ik dan wat meer rij-tijd zou hebben. Zo gezegd zo gedaan. Links- en rechtsom aan de hand stappen, lang en laag en met een beetje stelling naar binnen. Het eerste rondje ging Koek even drammen, te hard en uitzwaaien. Waarschijnlijk had ze na dat rondje door dat het toch geen zin had en toen liep ze wel netjes over de rug en met haar achterbenen mooi in het spoor.
Andere kant weer drammen maar ook nu was dat na ruim een rondje over. Daarna weer van hand gewisseld en nu lang en laag op de volte. Rechtsom heeft ze wel snel te neiging om op te krullen dus aan die kant had ik de teugel aan de voorste ring van de kaptoom. Daar kan ik haar hoofd dan, als het moet, recht mee naar voren halen.
Wat ze nooit doet deed ze nu wel, geheel uit haar eigen zakte ze lekker en liep in een mooie stap naast mij. Ik hoefde niet eens mee te bukken naar beneden!

Daarna was het tijd om op te stappen. Vrijwel meteen liep ze in een heel net staptempo. OOk nu moesten we lang en laag rijden en zorgen dat de achterbenen blijven sporen en ze niet op haar voorhand gaat lopen. Lang en laag was even moeilijk voor Koek, ze deed het wel maar bleef erg onrustig met haar hoofd. Het leek net of ze steeds dacht dat er wel iets in haar lichaam zou gaan blokeren. Met licht contact en onstersteuning ging het toch al snel beter en werd ze rustiger in de aanleuning.

Met een goede aanleuning werd het tijd om het achterbeen er goed onder te krijgen. Koek zwaait al snel uit naar buiten, een beetje travers-achtig. Ik moest om te beginnen meer mee gaan in de volte en alles loslaten, geen spanning in mijn rug etc. Door goed in de volte mee te gaan, schouders en bekken mee te draaien, en ook een kwart volte verder te kijken ging het al een stuk beter. Voor net dat beetje extra even mijn binnenbeen richting Koek en...we kregen de juiste reactie! Na een paar hele goede passen beloond en van hand veranderd. Ook nu weer even zoeken naar de juiste aanleuning en houding maar geen gedram met drafpasjes enzo! Heerlijk gestapt op een normaal tempo en ze maakte mooie ruime stappen.

Na de stap was het nu ook een keer tijd voor de draf. Het concept van lang, laag en in een heel beheerst tempo ging ook hier op. Echt lang en laag is in draf nog net wat te moeilijk voor Koek. Ze kan heel goed laag met haar hoofd maar beland dan ook meteen helemaal op de voorhand en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus iets hoger ingesteld en op zoek naar een rustig tempo. Ik moest weer proberen om onder haar tempo te gaan lichtrijden, iets wat ik best lastig vind.
Na een aantal voltes werd het tempo steeds rustiger. Wilde ze de eerste paar keer als het wat moeilijk werd wat harder gaan, ging ze op een gegeven moment bijna terug naar stap als het te lastig werd Ze liep korte stukken echt super en volgde heel netjes mijn hand. deed ik die 10 cm naar voren ging zij mee, en terug ook weer. Links- en rechtsom heeft ze hele mooie stukken laten zien

De drammerigheid van de vorige keer is denk ik ten dele veroorzaakt doordat ze toen toch wat stijf in haar rug was. Ik had pas de dag voor de les een deken opgedaan en dat was misschien iets te laat? Afgelopen 2 weken hebben ik haar rug een aantal malen gemasseerd en na het rijden lekker ingesmeerd met spierlinement. Nu voelde haar rug voor de les al heerlijk los en dan kan ze de oefeningen natuurlijk ook veel beter aan.
Ook heb ik de afgelopen week wat minder in de bak geoefend en meer buiten gereden zodat haar koppie nu ook weer lekker fris is!.

Helaas al weer geen foto's.... Ik ga kijken of het voor de volgende keer lukt.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:45

Super dat t zo goed ging! Klinkt lekker!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 21:30

Heeej, wat goed, klinkt echt goed!!! Vooral ook dat ze uit zichzelf goed ging stappen (was toch bij jou een probleem?) super hoor!

Toroppie heeft ook zo'n gevoelig ruggetje, ik gebruik bij hem een dekentje tijdens het eerste deel van de oefeningen (tip van mijn lesgeefmens). Dat bevalt echt goed, je merkt dat als hij niet het idee heeft dat hij zich "warm moet draven", hij veel sneller ontspant en er sneller met z'n hoofd bij is.

Vandaag zelf niets gedaan met RR, we hebben een vrij lange buitenrit gemaakt in het herfstzonnetje. Onderweg wel even gecheckt of hij lekker soepel liep, beetje rechts buigen, beetje links buigen, maar dat ging allemaal best goed.

Wie weet kan ik morgen wat foto's maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:45

HannahFrouk schreef:
Toroppie heeft ook zo'n gevoelig ruggetje, ik gebruik bij hem een dekentje tijdens het eerste deel van de oefeningen (tip van mijn lesgeefmens). Dat bevalt echt goed, je merkt dat als hij niet het idee heeft dat hij zich "warm moet draven", hij veel sneller ontspant en er sneller met z'n hoofd bij is.

Ja, kou kan zo een grote invloed hebben op een snel gevoelig ruggetje. Goed idee van dat dekentje!

Koek had altijd moeite met rustig stappen maar daar heb ik de afgelopen 2 weken meer mee geoefend en nu gaat het best aardig.

Buitenritten zijn ook belangrijk om jullie beiden fris in het koppei te houden, of niet?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 22:15

Ja , dat dekentje hou ik erin. Hoe oud was jouw paard ook alweer? (sorry vergeten). Ik vind wel dat Torop er meer last van heeft nu hij wat ouder is.

Ik sla alleen dan weer helemaal door, heb nu 1 dekentje voor hem gemaakt op de naaimachien, maar die vind ik dan weer niet leuk genoeg, dus heb ik nu stof liggen voor wel 4 dekens. Zucht ... dat ben ik dan weer he ;-)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:23

HannahFrouk schreef:
Ja , dat dekentje hou ik erin. Hoe oud was jouw paard ook alweer? (sorry vergeten). Ik vind wel dat Torop er meer last van heeft nu hij wat ouder is.

Mijn paard is 17, dus ook niet meer piepjong. Zij heeft altijd erg snel last van vocht. Kou kan ze wel tegen maar vocht niet, volgens mij is haar vacht niet dicht genoeg ofzo.

Wat voor een dekentje maak jij voor hem?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 02:12

Het dekentje dat af is, is een rooie dubbele fleece (gewoon gemaakt van een dekentje van de blokker ;-) ). Dat was ff proberen. Die ik nu nog wil maken zit wat meer model in, ik heb niet zoveel aan zo'n lange slobberdeken, zit alleen maar in de weg, ik wil graag iets wat als een "trui" om hem heen zit en dat hij ook nog lekker erin kan bewegen. Maar heb nu weinig tijd, zal ff duren voor die volgende af is.

Zal weleens een foto maken als ik aan het RR ben, wie weet morgen.

Grappig, zijn ze bijna even oud (Torop is 18 of zo)

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:22

Haai haai,

Ik heb vandaag wat foto's gemaakt van Lay.. Ze zijn helaas niet zo duidelijk.. Dus ik zal binnenkort betere foto's maken.. Maar dan heb ik in ieder geval iets..

http://www.mijnalbum.nl/Album=OMTMVDID

Ook heb ik vorige week maandag voor het eerste les gehad.. Wat best wel lastig was.. Lay pakte het wel snel op, nu ik nog.. Wat we nu hebben geleerd is eigenlijk best logisch nu nog oefenen.. Ik heb nu vrij weinig tijd dus een uitgebreider verslag komt nog.. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:00

Als ik je foto's zo zie loopt Lay heel erg op haar voorhand en zet ze de achterbenen nagenoeg niet onder de massa.

Wat voor oefeningen heb je gedaan met je les? :)

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:02

Ik wil misschien gaan lessen bij Steef Geelen, van www.rechtpaard.nl
Hebben jullie ervaringen met hem? En welke ervaringen zijn dat?