Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:23

Je hoeft me niet te beledigen omdat ik een uitgesproken mening heb.

Spakenburg ken ik niet, Bibble belt nog minder. Maar ik kan ruiken waar je me wil mee associëren.

Ik heb trouwens geen 'vent', ik heb een man. Een vent is een gesneden ezel.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:23

ik doe mn best....*klap!* zo dicht ;)

*totally flabbergasted..... *

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:27

ik ben het echt ONEENS met die collega!
ik ben (ten eerste) zelf een bijrijdster + verzorgster!
de eigenaar waar ik voor 'werk' had zelf haar sleutelbeen gebroken met een val van haar paard, ondanks dat ze zelf super veel pijn had ging ze eerst kijken naar haar paard, toen ging ze mee met de ambulance...
ik 'werk' nog steeds met veel plezier voor haar, want mijn bijrijdt +verzorgpaard is een springpaard die veel beweging nodig heeft! pmdat zij een gezin met 4 kinderen heeft!
zij blij ik blij paard blij

ik heb ook nog een andere verzorgpony, die ik eerst ook zou gaan inrijden, daar blijf ik alleen omdat de eigenaars totáál niet naar die pony omkijken, 1 keer ind e week komen ze water brengen, die pony wordt gewoon serieus verwaarloosd,ben het ook totaal niet eens met de manieren van de eigenaars ik ben haar niet gaan inrijden omdat ik gewoon geen afspraken met de eigenaars kon maken, spreek je af om 8 uur (hup jij vroeg je bed uit) sta je daar een uur te wachten, toch maar bellen waar blijven jullie ja sorry was er een uur eerder, niet aan gedacht om te bellen, zo gaat alles daar, voor dat soort mensen heb ik idd geen respect!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:28

Sin schreef:

Spakenburg ken ik niet, Bibble belt nog minder. Maar ik kan ruiken waar je me wil mee associëren.

ik beledig helemaal niemand, ik lees gewoon vol verbazing het feit dat jij vind dat ik maar geen kind had moeten krijgen omdat ik erbij werk, en nog verbaasder omdat dit uit de mond van een vrouw komt.
dat was anno 1950-1970 de mode......ik vind het bizar dat iemand anno 2009 nog zo bekrompen kan denken.

de bible belt, Spakenburg, Epe, Vroomshoop, die oorden die houden er dezelfde mening op na als jij, vandaar dat ik me dat afvraag, ik ken nl verder geen sterveling meer in mijn omgeving die er zo over denkt. Ja mijn oma, maar die is 90.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:31

Sin schreef:
in mijn ogen niet nee, maar dat is een andere discussie

:+:

@Yeyo een paard kan in diens leven slechts een stuk of 5, 6 diepgaande relaties aanknopen.
Trek daar moeder, een tante, andere hechte vriendschap vanaf en je houdt niet veel over.
Dat de meeste paarden geen diepgaande relaties kunnen ontwikkelen is wel de norm maar niet normaal en zeker niet goed.

hc

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:32

Yeyo schreef:
Sin schreef:

ik beledig helemaal niemand, ik lees gewoon vol verbazing het feit dat jij vind dat ik maar geen kind had moeten krijgen omdat ik erbij werk, en nog verbaasder omdat dit uit de mond van een vrouw komt.
dat was anno 1950-1970 de mode......ik vind het bizar dat iemand anno 2009 nog zo bekrompen kan denken.

de bible belt, Spakenburg, Epe, Vroomshoop, die oorden die houden er dezelfde mening op na als jij, vandaar dat ik me dat afvraag, ik ken nl verder geen sterveling meer in mijn omgeving die er zo over denkt. Ja mijn oma, maar die is 90.

Je hebt nu wel duidelijk gemaakt dat je m'n mening niet deelt. :)
kunnen we terug on topic gaan?

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:34

Ik vergelijk mij paard echt niet met mijn partner, tjonge wat een onzin. Mijn hond is ook mijn allessie, maar als hij een dagje met mijn bijrijdster meegaat heeft hij de tijd van zijn leven.
Ik weet zeker dat mijn paardje net zo blij is met haar als met mij.
Wat een zinloze discussie is dit eigenlijk.

Ik heb geen respect voor mensen die nooit naar hun paard omkijken en dat niet even een bijrijder regelen of iemand die het paard iig even lekker knuffelt.
En ik heb geen respect voor baasjes die hun paarden onnodig veel leed aandoen. 24 uur per dag op stal, om wat voor zotte reden dan ook. Lekker in de krul trekken en lekker zagen. Slaan om het minste of geringste. etc etc.
Leuk als je zo een baasje bent. En de meeste van deze mensen vinden ook nog eens dat ze hun paard goed verzorgen.
Voor die mensen heb ik geen respect.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:34

Yeyo schreef:
en nog verbaasder omdat dit uit de mond van een vrouw komt.

De criteria voor leven en welzijn van een kind zijn van buíten wellicht veranderd, doch vanuit het kind niet.

Dat jij opmerkt dat je het van een vrouw verbazend vind, vind ik een vreemde opmerking.

hc

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:46

Citaat:
De criteria voor leven en welzijn van een kind zijn van buíten wellicht veranderd, doch vanuit het kind niet.

Mee eens, maar mijn kind weet niet beter, en als hij mij nodig heeft, op welk moment dan ook, dan zal ik er zijn. Niet altijd meteen, maar zijn zal ik er, zo snel als ik kan.

Het laatste wat ik erover zal zeggen is dat vrouwen doorgaans stonden te springen toen de emancipatie een feit was, wellicht ongeemancipeerd van mij om te denken dat een dergelijke mening niet van een vrouw uit zou kunnen komen ;)

Anyway, als een paard 5 of 6 relaties aan kan in zijn leven, is dat dan totaal, of kunnen deze relaties varieeren in de loop van het leven van het paard?
Ooms, tantes e.d. die jij noemt HC, zijn doorgaans niet van toepassing meer bij een gedomesticeerd paard.
Imo zou er dan dus voor zowel eigenaar als bijrijdster/verzorgster ruimte zijn om een diepgaande band met het paard op te bouwen.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:53

Oh maar ik ben wel degelijk geëmancipeerd hoor! Ik kies gewoon niet voor een kind, omdat ik weet dat ik met mijn huidige levensstijl hem/haar niet kan geven wat hem/haar toekomt. Dat zou in mijn ogen egoïstisch zijn. Helaas denken de meeste mensen daar anders over.

TeskeBeitske

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:03

Hoe merk je aan een paard (bijvoorbeeld mijn bijrijdpaard) dat het ongewenst wordt geintimideerd? Haar eigenaar voert haar elke dag, ik rij elke dag.

Moet ze aangifte doen?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:07

Sin schreef:
Oh maar ik ben wel degelijk geëmancipeerd hoor! Ik kies gewoon niet voor een kind, omdat ik weet dat ik met mijn huidige levensstijl hem/haar niet kan geven wat hem/haar toekomt. Dat zou in mijn ogen egoïstisch zijn. Helaas denken de meeste mensen daar anders over.

Ik geef mijn kind alles wat hem toekomt, meer dan dat, ik ben een betere moeder als ik erbij werk en niet 24/7 voor mijn kind zorg.
Met liefde alleen komt hij echter niet ver in deze wereld, deze wereld draait nl om geld en macht.
Aangezien kennis macht is, zorg ik er voor dat mijn kind straks alle mogelijkheden heeft om kennis te vergaren. Of dit nou op een kibboets in Israel is, of op de Universiteit.

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:08

Ik zeg aangifte doen :D

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:10

eigenlijk heel leuk hoe hier gespeculeerd wordt hoe een paard denkt.
Maar dat zal niemand ooit echt weten, want ze kunnen niet zeggen wat ze denken.
We kijken enkelt naar de reacties van een paard, maar echt weten hoe een paard denkt, dat weet niemand. :7
Als een paardje eten krijgt van deze of gene is het al gauw vriendjes met die persoon.
:+

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:13

Mee eens!
Toen ik voor de derde keer alleen mijn verzorgpaardje uit het land ging halen stond ie al te hinniken (waarschijnlijk in de trant van : hee daar heb je die muts weer met al die lekkere snoepjes :+ )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:46

Yeyo schreef:
Ooms, tantes e.d. die jij noemt HC, zijn doorgaans niet van toepassing meer bij een gedomesticeerd paard.

Kijk en dát is nu onzin.

Dat veel paarden totaal in strijd met de behoeftes van het paard gehouden worden is een zeer trieste situatie. Dat de meesten gedwongen worden om meestijds op stal en niet in een groep te leven is niet goed en geen uitgangspunt.
Het is volledig van toepassing, het wordt de meeste paarden in NL echter ontzegd. Dat is heel wat anders. Gedwongen geestelijke afstomping en vervlakking geeft geen informatie over het gedomesticeerde paard. Alleen over gedwongen sociaal geïsoleerde paarden.

Het ethogram van het gedomesticeerde paard is zeer gedetailleerd bekend.
De gedragsbijbel van Waring en het Equid Ethogram van Mc.Donnell zijn samen volledig.
Zelfs wat de effecten zijn van de omvang van de weide op het gedrag van het gedomesticeerde paard kan je daar in vinden.

Het enórme verschil tussen wat voor de meeste ruiters de norm is; hun referentiekader en een paardgerichte leefsituatie is de grond voor het onbegrip voor de stelling in het ts. Díe heeft echter zeer goed (wetenschappelijk verantwoord) onderbouwde grond.
Het referentiekader van de meeste ruiters mist elke onderbouwing anders dan het feit dat men het zo doet omdat het voor de ruiters haalbaar is.

hc

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:52

Onzin? Dus jij stelt nu dat je maar een complete paardenfamilie moet aanschaffen als je op de correctie manier paarden wil houden?
Dan reed er niemand paard meer en was deze hele discussie totaal onnodig dus.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:04

Yeyo schreef:
Onzin? Dus jij stelt nu dat je maar een complete paardenfamilie moet aanschaffen als je op de correctie manier paarden wil houden?
Dan reed er niemand paard meer en was deze hele discussie totaal onnodig dus.

_O- _O- haha, ik zie het al voor me. Je gaat voor een paard kijken en je komt er misschien wel met een stuk 10 thuis!!
Mag ik ook wel een bank gaan beroven om het allemaal te kunnen bekostigen. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:13

Yeyo schreef:

Of met anderen een groep samenstellen ja.

Het is nu eenmaal een fundamenteel aspect van paardengedrag.
De vrijheid om natuurlijk gedrag te vertonen is een fundamele dierenvrijheid voor dieren houden.
Hebben ze die mogelijkheid ioet, dan is dat zeer nadelig voor hun welzijn en ook ontzeg je hen de voor de diersoort paard kenmerkende sociale ontwikkeling.

Als je die omstandigheden niet kan bieden, dan hoor je geen paard te hebben.
Als daardoor de meeste eigenaars geen paard zouden kunnen hebben, dan is dat geen reden voor schamperheid of afwijzing maar voor HEEL diep schamen.
Je hebt dat een onacceptable compromis gesloten met een fundamenteel welzijnscriterium van jouw paard omdat jíj zo nodig een paard wil.

hc

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:18

Prachtig verwoord HC! +:)+

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:27

Het lijkt me weer voor elk paard anders hoe die omgaat met een persoon meer in zijn leventje. Sommigen zijn echt allemansvrienden, en anderen éénkennig. Dat lijkt me wel belangrijk om te overwegen als je aan een bijrijder denkt.

Maar het paard hoeft toch geen diepgaande relatie met de bijrijder te hebben? Als ze maar een goede verstandhouding hebben toch? Ik heb ook niet met iedereen waar ik regelmatig en goed mee omga een diepgaande relatie. Laat het die maar bewaren voor de eigenaar, als het paard het maar goed kan vinden met de bijrijder.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:47

Ik zit echt met verbazing de reacties van sommige mensen te lezen...

HC, zoals jij dat beschrijft, denk je er zo bij alle gedomesticeerde dieren over? Dus bijvoorbeeld ook dat je geen hond alleen moet nemen want die leven normaal gesproken in een roedel (om maar even een voorbeeld te noemen)?

edit: ik vraag dit overigens puur uit nieuwsgierigheid hoor. Heb net de website even snel bekeken en vind de manier waarop jullie met dieren omgaan prachtig maar ik denk niet dat die mogelijkheid voor iedereen is weggelegd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:02

Hahaatje schreef:
maar ik denk niet dat die mogelijkheid voor iedereen is weggelegd.

Dus?
Moeten de dieren maar in de mogelijkheden gepast worden ongeacht hun eigenschappen en dus welzijnsbehoeftes?

Als je geen zeeaquarium hebt, kan je geen zeepaardjes houden.
Wat is het probleem dat men ditzelfde bij landpaardjes niet wil begrijpen?

hc

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:21

Huertecilla schreef:
Yeyo schreef:

Of met anderen een groep samenstellen ja.

Het is nu eenmaal een fundamenteel aspect van paardengedrag.
De vrijheid om natuurlijk gedrag te vertonen is een fundamele dierenvrijheid voor dieren houden.
Hebben ze die mogelijkheid ioet, dan is dat zeer nadelig voor hun welzijn en ook ontzeg je hen de voor de diersoort paard kenmerkende sociale ontwikkeling.

Als je die omstandigheden niet kan bieden, dan hoor je geen paard te hebben.
Als daardoor de meeste eigenaars geen paard zouden kunnen hebben, dan is dat geen reden voor schamperheid of afwijzing maar voor HEEL diep schamen.
Je hebt dat een onacceptable compromis gesloten met een fundamenteel welzijnscriterium van jouw paard omdat jíj zo nodig een paard wil.

hc

Dáár ben ik het wel mee eens ja dat een paard ten alle tijden in een kudde thuis hoort, en niet zoals Silvester van de radio in zijn eentje op een hectare grond.
Ik snap nu overigens ook wat je bedoelt, want ik kon het niet helemaal in de goede context plaatsen :)

Iemand postte ook dat er niet speciaal een diepgaande relatie tussen paard en bijrijdster/verzorger hoeft te zijn, daar kan ik me ook wel in vinden, als de klik er maar is en je idd een goede verstandhouding hebt met elkaar.

Selma_Selma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:23

Hahaatje schreef:
Ik zit echt met verbazing de reacties van sommige mensen te lezen...

HC, zoals jij dat beschrijft, denk je er zo bij alle gedomesticeerde dieren over? Dus bijvoorbeeld ook dat je geen hond alleen moet nemen want die leven normaal gesproken in een roedel (om maar even een voorbeeld te noemen)?

edit: ik vraag dit overigens puur uit nieuwsgierigheid hoor. Heb net de website even snel bekeken en vind de manier waarop jullie met dieren omgaan prachtig maar ik denk niet dat die mogelijkheid voor iedereen is weggelegd.

Idd.

Ik ken niemand met een roedel honden.

@ hc: Als iedereen die een paard heeft meerdere paarden zou moeten hebben heb je veel meer land nodig. Ook als ieder paard dat er is met een hele kudde moet staan. Zoveel land hebben we hier in nederland niet. ( ik vind wel dat ieder paard zowiezo 1 ander paard als weidemaatje/stalmaatje moet hebben )
Ik heb ook even op jullie site gekeken. Het is geweldig dat jullie de mogelijkheid hebben om op die manier paarden te houden.
Ik heb er ook veel respect voor dat jij dit zo doet.
Maar het is niet zo dat ik geen respect heb voor mensen die het niet zo kunnen doen en het op een andere ( doch goede manier voor het paard ) doen.

Even ontopic: Ik vind een bijrijder een goede oplossing in de situatie van de TS.
Het paard is blij omdat het de aandacht en beweging krijgt die hij heeft verdiend.
De eigenaar is blij want hij weet dat zijn/haar paard in goede handen is en alle nodige verzorging krijgt.
De bijrijder is blij omdat hij een paard mag bijrijden! (: