Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sibond

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:31

ik rijd zonder zweep op mijn paard, puur omdat ik hem gewoon niet nodig heb ;)

HinkeLover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:58

ik gebruik mijn zweep alleen maar om mijn paard bij te sturen. ze heeft nog veel moeite met het reageren van het been, en dus is dan een heel klein tikje op de hals wel even makkelijk. ;)

Sylvana94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:18

Ik rijd zonder zweep, m'n paard luistert heel goed gelukkig :d

Hester16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:27

Ik gebruik mijn zweep soms voor een tikje achter m'n kuit in de zijgangen, of wanneer ik ze alerter aan het been wil hebben. Dus meer in de zin van actie = reactie. Ik gebruik mijn zweep echter nooit met als doel ze harder/sneller te laten lopen. Ik vind dat dat het resultaat moet zijn van enkel een kuitdruk.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:31

kinuh schreef:
Mijn vraag is dus; waar gebruik jij je zweep voor?

Ik gebruik helemaal geen zweep. Ik heb genoeg aan mijn been- en zithulpen.

MeJustC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:38

Zelf heb ik zo'n eigenwijze shetlander die nog wel eens niet in galop wil gaan als ik been geef dan gebruik ik mijn zweep alleen, ik rij wel altijd met mijn zweep in mijn hand maar dat is denk ik automatisch haha, zonder zweep mis ik iets, maar als ik hem in draf aandrijf doet thie het gewoon! maar om hem te straffen met een zweep is verkeerd vind ik, ik bedoel dat beest denkt dus op gegeven moment als iets stouts of fouts doe krijg ik die zweep! Die word bang en schrikkerig voor die zweep! loopt verkeerd af.

Succes, Groetjes Vera

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:59

ik gebruik hem alleen voor corrigerende tikken.

en heel enkel als mn paard/pony niet meer wil lopen..
bij mij is het zo, 3 keer been, geen reactie = tikje..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:05

Alleen corrigerende tikjes :j

QiaraLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:18

de zweep is om het paard voorwaards te houden

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:32

Om actief te maken/ te laten opletten en als 3e waarschuwing (als ze niet reageert op de kuit, tikje achter de kuit..

Nou heeft mijn vp paard ook de kuren om als je bijv van B naar E gaat en bij E rechts wil, het bit vast te pakken, kop naar links te gooien en links te gaan (richting uitgang) dit is bij mij heel snel afgeleerd door een tik op de buitenschouder (in dit geval linkerschouder)..

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:35

Ik gebruik geen zweep niet nodig. Maar idd als corrigerend tikje. En een wat hardere tik/klap als er echt niet wordt geluisterd maar aleen op plaatsen achter de schouder en niet wat je vaak ziet tussen de oren of recht in het gezicht daar wordt ik echt misselijk van als ik dat zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:37

voor me moeder }>

Neeh grapje :P

En rij verder ook niet met zweep :D

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:42

ik gebruik eigenlijk geen zweep meer.. De pony had er last van en werd er zeer vervelend van.. Nu draag ik dan wel een spoortje, wel met een rond uiteinde natuurlijk.. Dit alleen omdat ze af en toe nog al lui reageerd op het been.. Maar als je een spoor goed aan hebt rij en je je hakken goed uitdrukt raak je de pony niet.. Zelf vind ik het een fijnere oplossing, omdat je soms met een zweep de pony toch raakt zonder dat je het soms in de gaten hebt.. Ook gebruik je hem makkelijker als je vind dat de pony niet luisterd terwijl het misschien gewoon aan je zelf licht (heb ik mezelf ook wel eens op betrapt :roll: )
Laatst bijgewerkt door 21deees op 01-12-09 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:42

Ik rij bijna nooit met zweep, alleen soms met springen om bij te tikken, of om met dressur de achterhand er een beetje bij te houden. Maar eigenlijk vind ik het maar een onding.

Wehkal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:29

Soms om het paard te corrigeren. Maar liever gebruik ik het niet al te vaak en dat hoeft ook niet want het paard waar ik op rij luistert heel goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:32

tukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:34

Met mijn oude tuiger kon ik haast niet met zweep rijden, gebruikte meestal een springzweepje. Maar ze was daar zo heet op. Alleen als ze hengstig was kon ik een zweep gebruiken om haar voorwaarst te houden.

Dus meestal had ik een spoortje i.p.v. zweep

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:47

@tukje, ik ben van mening dat ieder paard met zweep gereden moet kunnen worden.
Zie link naar topic dat ik heb aangehaald.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:53

Ben ik niet met je eens, uitzonderingen heb je altijd en overal :)
(zo kan mijn pony nooit meer wennen aan het rijden langs de weg... dus dan zullen er ook zeker paarden zijn die nooit kunnen wennen aan de zweep).
Maar ik snap wel wat je bedoelt: vaak roepen mensen het al van te voren zonder gerichte desensibilisatie aanpak te hebben geprobeerd.

tukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:55

Tja meid, dat kan ik moet je wel melden ik heb het paard voor ruim 8 jaar geleden verkocht en ze is ook niet meer onder de levenden.

Zij was bij zadel mak maken en beleren voor de kar bij de vorige baas niet gemakkelijk geweest en heeft veel op haar donder gehad.

Je kon wel een zweep meenemen maar als ze maar een paar tikjes had gehad was ze zo nijdig dan ging de kop er op , bit vast en de rug wegdrukken en gaan!

Probeer dan maar te zitten ( op je gemak)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 01:01

Welshcobfan schreef:
Ben ik niet met je eens, uitzonderingen heb je altijd en overal :)
(zo kan mijn pony nooit meer wennen aan het rijden langs de weg... dus dan zullen er ook zeker paarden zijn die nooit kunnen wennen aan de zweep).
Maar ik snap wel wat je bedoelt: vaak roepen mensen het al van te voren zonder gerichte desensibilisatie aanpak te hebben geprobeerd.

Kijk, jij snapt wat ik bedoel. Goede sensibilisering is het begin en het eind. Helaas wordt dat door heel veel mensen overgeslagen...

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:12

Als mijn pony een beetje traag was, niet actief wou lopen, en ik pakte de zweep er alleen al bij, dan was het psychische effect al genoeg om hem wat actiever te krijgen.

Meer dan dat deed ik er eigenlijk niet mee.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:17

ik rijd niet met zweep, ;) als ik er ook maar durf te kijken is paarlief 'm al gepeerd :Y)

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:20

Ik rij met mn pony zonder zweep, die flipt anders :Y)
Vorige pony reed ik wel met zweepje, dan kon ik haar soms net eventjes meer erbij hebben ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:22

alleen het vasthouden van de zweep is vaak al voldoende..
ik verkondig ook vaak dat ik hem voor de sier heb.

Maar echt meppen? tja ben bang dat hij mij dan over het hek gooit. En met minder, bereik ik bij hem al heel veel.