als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:08

Neither do I.
Ook hier geldt eerlijkheid voor alles. Verder ben ik sinds dit weekend officieel B-ruitertje hahahaha in 20 jaar, dus verwacht geen hogere dressuur van me en ook ik vind het niet erg, dat ik geen alleskunner ben.
Wat ik me de laatste jaren wel meer en meer ben gaan aantrekken, is de totaal verreden staat waarin ik soms paarden kreeg aangeleverd, door niet-onderkende ruiterfouten en zichzelf zwaar overschattende ruiters. Het heeft me vaak verdrietig gemaakt, en tóch geeft het voldoening om met zo'n paard tot een compromis te komen, niet in de laatste plaats in belang van het paard in kwestie. Je doet het niet voor jezelf, om je eigen ego te pimpen, dan zou je wel helemaal gek zijn...
Mambobeach, je komt over of je het niet kunt zetten, dat er meer mensen zijn behalve jij, die een lastpak aandurven. No offence verder maar ik vind dat je erg laatdunkend doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:11

MamboBeach schreef:
Je gaat je nu achter moeilijke paarden schuilen en dan wel er direct achteraan zeggen dat het een ruiterfout is maar het moet toch gezegd worden dat het kapot gereden paarden zijn van een ander. Daar ging het verhaal ook over, er zijn uitzonderingen. Jullie doen ook of jullie moeilijke paarden rijden en andere mensen niet. Het is mij nu wel duidelijk hoe de vork in de steel zit... Ik zou zeggen, kom een keer naar mijn huis en rijd die van mij even. Waar hebben we het eigenlijk over?!

Kee, pb me maar even wat je hebt staan, en waar je ongeveer woont en hoe we in contact kunnen komen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:15

Het bovenstaande wat je schrijft ben ik helemaal met je eens? Denk je dat ik een ZZ-ruiter ben, helemaal niet...
De laatste 2 regels slaan helemaal nergens op, jullie hebben het nu constant over moeilijke paarden, ik mag dan toch wel aangeven dat je niet de enige bent...
Wat is dat nu weer?
Heel heel raar!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:17

suleilitha schreef:
MamboBeach schreef:
Je gaat je nu achter moeilijke paarden schuilen en dan wel er direct achteraan zeggen dat het een ruiterfout is maar het moet toch gezegd worden dat het kapot gereden paarden zijn van een ander. Daar ging het verhaal ook over, er zijn uitzonderingen. Jullie doen ook of jullie moeilijke paarden rijden en andere mensen niet. Het is mij nu wel duidelijk hoe de vork in de steel zit... Ik zou zeggen, kom een keer naar mijn huis en rijd die van mij even. Waar hebben we het eigenlijk over?!

Kee, pb me maar even wat je hebt staan, en waar je ongeveer woont en hoe we in contact kunnen komen.

Je bent al weer verder dan ik.

Begrijp je nu echt niet wat ik bedoel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 18:22

MamboBeach schreef:

lief........... niet om het een of ander en zeker niet om te bluffen..................

maar ik heb mijn enigste eigenste te danken aan het feit dat niemand hem meer wilde rijden......... en hij komt bij toch echt heule leuke ruiters vandaan.

waar ik het over heb is over 20 jaar handelspaarden rijden, ik heb het over 20 jaar andermans ellende goedmaken........ ik heb het over 20 jaar de deksel op je neus krijgen........ wat ga je me vertellen. Het is 20 jaar mijn werk geweest om paarden weer acceptabel te maken voor de doorsnee en de wedstrijd ruiter......

en eerlijk is braaf.......... als ik inschat dat ik het zo niet de baas kan en dat MIJN vermogen me in in de steek gaat laten op het moment supreme, dan hang ik er heel ruitertechnisch fout een slof omheen, net zoals ik mijn bp en helm opzet..........

kan je misschien voor jouw beleving in het grijze gebied plaatsen, sterker nog je kan het mij afrekenen........ moet je vooral doen :)

maar dat zegt meer over jou dan over mij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:23

suleilitha schreef:
Hihi Yamcha, hoe we het ook keren of draaien, we doen het nooit goed :P :P :P :P

We zijn niet perfect en dat hoeft imo ook helemaal niet :)

Als we maar eerlijk en rechtvaardig zijn :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:24

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, Mambobeach, of ik moet iets aan mijn ogen mankeren ;)
Er staat: "" Ik zou zeggen, kom een keer naar mijn huis en rijd die van mij even. Waar hebben we het eigenlijk over?" En daar reageer ik dus weer op.....
Verder beweert noch Kim, noch ik, dat wij de enigen zijn die moeilijke paarden onder de kont krijgen. Zucht, was dat maar waar, dat zou slechts betekenen dat er aantalsgewijze helemaal niet zoveel moeilijke (lees: verreden) paarden zouden zijn....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:25

Waarom zegt dat meer over mij dan over jou?
Wat bedoel je nu precies?

Anoniem

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:26

No offence verder Mambobeach, ik zou zeggen, lees je eigen posts nog eens na en doe dan net of een ander ze geschreven heeft en niet jij ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:28

Denk je dat ik niet weet wat ik post?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 18:31

MamboBeach schreef:

blijkt :) :)

maar lees alles maar eens rustig terug......... dan kom je vanzelf tot een wat billijkere conclusie :)

Olikea

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:34

Ik denk dat een slof een prima hulpmiddel is, (in kundige handen weliswaar) om een paard te begrenzen in "geval van nood"

Helaas zie je dat een slof heel vaak gebruikt wordt om een paard in de krul te trekken..
Daar is het volgens mij helemaal niet voor gemaakt.
Dat is wel een ernstige ruiterfout..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:37

KiWiKo schreef:
maikeltje schreef:
Dat is dan een beetje meten met twee maten. Want als je jouw redenering volgt dan zou je dit paard gemakkelijk zonder slof moeten kunnen rijden omdat, als het mis gaat, jij niet ruiter genoeg zou zijn om het op te lossen. Ruiterfout dus. Zo zie je maar, het gebied is niet zwart-wit, maar voor een groot gedeelte grijs. Want je zou kunnen redeneren dat de slof er nu aan hangt omdat de ruiter het die ene procent niet op kan lossen en dus zijn of haar onkunde in dat ene procent zal moeten compenseren met een slof ;)
Zo redeneer ik niet, maar jullie wel. Want als ik jullie redenatie volg dan zouden hulpteugels, wanneer het paard voldoende is voorbereid, niet nodig zijn.

ga ik in mee......... :D :D met die kanttekening dat het inderdaad een ruiterfout is om als extra hulp een slof eraan te hangen........ WANT, Sul heeft in haar achterhoofd een stemmetje die zegt dat ze op het moment supreme, misschien net effe niet handig, snel genoeg is..... en sul wil niet verongelukken :D :D

sul kan in deze ook als Kim gelezen worden :D :D :D maar absoluut dus een ruiterfout, alleen een onderkende ruiterfout :) :)

Juist, jij begrijpt in ieder geval dat ik het niet over het slofgebruik heb, maar dat ik op de discussie doel. Het slofgebruik an sich is een hele andere discussie :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:38

Zal het even duidelijk neerzetten:

Ik denk dat 99.9999 procent de fout te leggen is bij de ruiter. Denk wel dat er een aantal paarden zijn die van nature een kronkel in de kop hebben waar je gewoon vrij weinig mee kunt. Als ik jullie berichten zo lees vind ik ze allemaal zo zwart-wit, niets kan en mag grijs zijn.
Als iemand met een slof naar buiten wil, zal mij mijn .... roesten, als dat nodig is prima maar zoals jullie het willen doen voorkomen, schaar het dan niet onder de moeilijke paarden. Na 20 jaar ervaring weet ik inmiddels ook dat er daar heel veel van rondhuppelen.

Al met al vind ik dat er, zoals hier de posts staan, er gemeten wordt met 2 maten, nu, daar mag ik toch mijn mening over geven?!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:40

KiWiKo schreef:
MamboBeach schreef:

blijkt :) :)

maar lees alles maar eens rustig terug......... dan kom je vanzelf tot een wat billijkere conclusie :)

Helaas, ik blijf erbij, er is ook een grijs gebied...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:42

suleilitha schreef:
Idem, heb hier al zo'n exemplaar met een gebroken been met-dank-aan-een-peerd en daar hoeven mijn benen niet bij!!!

Te snel willen gaan met een paard wat daar nog lang niet klaar voor is, kun je ook zien als ruiterfout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:45

20 jaar ervaring is heel wat...... ik ga me bijna dom voelen met dik 35 jaar ervaring ;)
Het klopt dat er paarden zijn die een dusdanige kronkel in de kop hebben dat je ze beter kunt afschaffen, maar dat is inderdaad een heeeeel klein percentage. Kort en goed ben ik er in totaal twee stuks tegengekomen. Ze zijn beide in de voedselketen belandt.
Verder ben je weeeeeeeer bezig met aannames, beste MamboBeach, bijvoorbeeld over het slofgebruik bij de hengst die ik momenteel even onder handen heb. Ik heb namelijk nergens gezegd dat dat een moeilijk paard is, dat is hij ook niet, behalve.... als hij in de buurt komt van merries, en dat zijn maar spaarzame momenten. Maar in een spaarzaam moment kán er een heel ernstig ongeval gebeuren en dat wil ik voorkomen. Manlief is al maanden uit de running door een ongeval met een paard en ik heb niet de behoefte om een paar krukken met hem te delen, hoeveel ik ook om hem geef.....

O Maikeltje, ben je er ook weer? Nog even over dat gebroken been, manlief zat niet op het paard, ik denk dat je de toedracht wel weet, overigens. Had niks met te snel willen te maken met een paard wat er niet klaar voor was. Dit was dus een geval van een reddeloos verloren paard.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:51

suleilitha schreef:
20 jaar ervaring is heel wat...... ik ga me bijna dom voelen met dik 35 jaar ervaring ;)

Wie doet hier nu minachtend over iemand anders?
Jij of ik?
Zo doe je nu de hele tijd.
Laat ik het zo zeggen, of je bent 35 jaar of 45 jaar of weet ik veel, maar zo gedraag je je niet...

Ik probeer gewoon uit te leggen wat ik bedoel.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:52

KiWiKo schreef:
Yamcha schreef:
Met dat ruiterfout van jou bedoel je dan dat je niet handig genoeg bent om dat paard aan te kunnen? Dat is misschien waar. Maar je bent dan verstandig om je eigen kunnen en kennen correct in te schatten, en dat is dan weer geen ruiterfout :)

ik ben inderdaad voor sommige paarden niet snel of handig genoeg............. en dan hang ik er een slof aan, want ik weet dat ik dat net effe niet ken hendelen........... en dat is mijn ruiterfout.........

en ik vind het niet erg :D om die ruiterfout te hebben :)

ik weet dat ik een hele eerlijke ruiter ben, en ik weet dat ik soms tekort schiet........ in mijn kunnen......

so be it :)

Even off-topic misschien, maar soms kan wat hulp in de vorm van een goede instructeur vanaf de grond wonderen doen.
Ik heb in zo'n geval graag iemand die even meekijkt vanaf de grond in plaats van dat ik alleen aan het klooien ga met een draak.
En wat Yamcha ook al aangaf, wil je toch perse met zo'n dier naar buiten, neem een bomproof paard mee. Da's toch geen schande?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:54

Die opmerking over een goeie instructeur vanaf de grond vind ik helemaal niet off-topic hoor Maikeltje! Ik werk zelf ook liefst op die manier. Het is niet altijd mogelijk maar als de mogelijkheid zich voordoet, grijp ik die altijd met beide handen aan.

Nog even een losse opmerking tussendoor, dat het been van mijn lieffie nog steeds niet is genezen en er complicaties zijn opgetreden is geen gevolg van een ruiterfout, maar van een medische procedurefout. Het klinkt grappiger dan het is, ik probeer het even te relativeren, maar aanpakken van ruiterfouten is stukken eenvoudiger dan aanpakken van medische fouten ;(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-09 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:54

suleilitha schreef:
Het klopt dat er paarden zijn die een dusdanige kronkel in de kop hebben dat je ze beter kunt afschaffen, maar dat is inderdaad een heeeeel klein percentage. Kort en goed ben ik er in totaal twee stuks tegengekomen. Ze zijn beide in de voedselketen belandt.
Verder ben je weeeeeeeer bezig met aannames, beste MamboBeach, bijvoorbeeld over het slofgebruik bij de hengst die ik momenteel even onder handen heb. Ik heb namelijk nergens gezegd dat dat een moeilijk paard is, dat is hij ook niet, behalve.... als hij in de buurt komt van merries, en dat zijn maar spaarzame momenten. Maar in een spaarzaam moment kán er een heel ernstig ongeval gebeuren en dat wil ik voorkomen. Manlief is al maanden uit de running door een ongeval met een paard en ik heb niet de behoefte om een paar krukken met hem te delen, hoeveel ik ook om hem geef.....

O Maikeltje, ben je er ook weer? Nog even over dat gebroken been, manlief zat niet op het paard, ik denk dat je de toedracht wel weet, overigens. Had niks met te snel willen te maken met een paard wat er niet klaar voor was. Dit was dus een geval van een reddeloos verloren paard.

Verdorie zeg, het maakt me NIET uit of je met slof rijdt, daar gaat het niet om, jeetje miena, ik ben niet bezig met aannames...
Ik vind het prima dat je ermee rijdt! :j Zal jou daar niet op veroordelen, dat doe je zelf...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:00

suleilitha schreef:

Over het hoe of wat en hoe ik erover denk met dat betreffende paard, daar ga ik niet op in. Dat zou teveel off-topic gaan.

En wanneer je weet dat die hengst als een idioot reageert als er merries in de buurt zijn, dan moet dat dier ver van de weg verwijderd blijven als je het mij vraagt. Andere weggebruikers vragen er niet om om in gevaar gebracht te worden. Wanneer andere weggebruikers gevaar lopen door jouw paard en je weet dat op voorhand, dan lijkt mij dat wel een ruiterfout ja.
Dan is er dus iets mis gegaan met het voorwerk zoals dat in een eerdere post zo mooi gezegd werd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:04

En al veroordeel je me er wel op, dan nog ga ik er niet wakker van liggen, Mambo...... echt niet.

Maikeltje, ik weet niet of je bekend bent met de situatie in hartje Friese wouden waar ik woon. Verkeer is hier op de wegen waar ik rij amper, alleen het is een paardrijke omgeving. Verder breng ik er dus geen mensen mee in gevaar, daar waak ik juist voor. Voor het voorwerk ben ik niet aansprakelijk in deze overigens, het gaat om een paard wat ik niet in eigendom heb en verder ook geen zeggenschap over heb. Er is me opgedragen hem op afgesproken tijdstippen beweging te geven op harde ondergrond en dat doe ik.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:09

Ja Maikeltje, als je zo gaat beredeneren, kan je met geen enkel dier de bakomheining overschreiden. Elke dier begint verkeersmakloos. Dat is wat veel wel eens willen vergeten.

Ik ben niet iemand die veel paarden heeft gereden, maar wel iemand die het altijd van jonge paarden moest hebben. Die zijn nu eenmaal goedkoper. Wat ik daar wél van geleerd heb is dat ze geen van allen vertrouwd zijn om de eerste keer op te stappen of om de eerste keer mee langs de weg te gaan. Maar ze zijn wél allemaal ( op een enkele miskoop en onklik na ) als brave en makke paarden de dam overgegaan naar een andere eigenaar. Allemaal brave respectabele dieren. En ja daar heb ik ook wel eens een hulpmiddel bij gebruikt. Voor de veiligheid van mens en dier.

Dus als het een ruiterfout is dat ik mijn dieren eigenlijk altijd in het bos praktisch zadelmak maak. So be it.... Maar wat ze nooit zullen treffen, kunnen ze ook nooit aan wennen ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:13

suleilitha schreef:
En al veroordeel je me er wel op, dan nog ga ik er niet wakker van liggen, Mambo...... echt niet.

Je gaat er voor de rest niet op in, jammer, je geeft alleen maar een kinderachtig antwoord, laat maar dan, ik heb zelf 3 kinderen, ga ik liever even mee kletsen...