heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happyfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:43

Geen haar op men hoofd die er aan denkt om nu met sporen te gaan rijden.
Ten eerste is men kleine ezeltje nog maar 4 jaar,worden dus nog geen zware oefeningen mee uitgevoerd.
Ten 2de is paardje zeer goed aan het been, als hij zin heeft tenminste :+ wat meestal wel het geval is ;)
Ten derde heb ik geen schitterende beenhouding :o waardoor ik hem in mijn ogen teveel zou prikken denk ik.

Ook ik heb steeds meer het gevoel dat mensen sporen dragen gewoon voor de show.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:44

Ik heb een ongeluk gehad met mijn knie dus kon mijn been niet zo goed meer stilhouden. Zie het al voor me als ik dan met van die blikopeners aan het rijden ben. Maar ik kan het prima zonder. Enige waar ik ze voor zou gebruiken is om deuken te schoppen in auto's die de ruiterpaden blokkeren :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:46

jouke_h schreef:
Ik heb een ongeluk gehad met mijn knie dus kon mijn been niet zo goed meer stilhouden. Zie het al voor me als ik dan met van die blikopeners aan het rijden ben. Maar ik kan het prima zonder. Enige waar ik ze voor zou gebruiken is om deuken te schoppen in auto's die de ruiterpaden blokkeren :D

Oh daar zijn ze dus echt voor :P .

Ik denk trouwens dat wanneer je altijd sporen gebruikt om je paard voorwaarts te krijgen het paard hier uit eindelijk ook dood op word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:54

Dat weet ik wel zeker, daarom is het ook zo verkeerd om sporen te gebruiken voor het voorwaartse.
Dat is net als steeds scherpere bitten inhangen omdat het paard niet (meer) op een trensje reageert.

Juist door bij geen reactie een tik bij te geven achter de kuit, ipv te gaan schoppen, leert het paard alert te worden op een zachte kuitdruk, en kun je je paard werkelijk electrisch aan het been maken. Dat hoeft geen harde tik te zijn, liever niet zelfs, maar wel zo dat het effectief is, tien keer tikken heeft geen zin. Het paard moet onmiddelijk reageren.

Ik denk zelf alleen dat mensen dat eng vinden, een paard dat écht aan het been is, en daarom niet consequent zijn. Vervolgens raken ze gefrustreerd, omdat het paard niet voorwaarts is, en ze het dus niet op een goede manier van achter naar voor kunnen rijden. Echt, een paard dat aan het been is, daar begint het mee. Een paard wat actief is op het been kun je fijn van achter naar voor rijden, en met een goede zit en goede vriendelijke handen van de ruiter zal zo'n paard heel gemakkelijk nageven.
Zoveel rijtechnische problemen kun je al oplossen als het paard goed aan het been is, dat is ongelooflijk.....

Mallootje

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:05

Ik rij ook zelden met sporen .. Veel liever met een zweepje om,zoals hierboven al gezegd, even een tik te geven achter het been..
Ik vrees dat, als je altijd met sporen rijdt, het paard er na een tijdje toch "immuun" voor wordt..
Vind het altijd ook jammer dat je vanaf bepaalde dressuurproeven met sporen MOET rijden, waar is dat goed voor?

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:35

Ik denk ook dat als je je paard leert reageren op een prik van een spoor dat hij het dan helemaal niet meer op kuitdruk zou doen. Ze hebben dat dan namelijk niet geleerd, en als je altijd met sporen rijd dan is het effect van de sporen en toch al af als je ze in de M gaat gebruiken ? Als je paard goed aan het been is enz. dan hebben ze in het M ineens een extra effect, anders kom je daar in de problemen lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:53

Daarom komen veel mensen ook niet verder dan de L, Eva ;)

Als je basis goed is (en paard aan je been is echt basiste basis) dan kom je zonder heel veel moeite wel in de M. Daar wordt het dan wss wel een stuk lastiger, maar in de M zijn je sporen een extra tool, daar begin je met SB enz.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:13

Chaneltjee schreef:
Yamcha schreef:
Nu, dat heb je dan rijtechnisch totaal verkeerd opgelost, gefeliciteerd :)

Dat kan je toch niet bepalen als je niet eens weet hoe ik rij :+
Zijn eigenaar weet echt wel wat hij doet en jij kent Cosmo niet eens dus houdt je commentaar maar lekker voor je. ;)

als je niet tegen commentaar kan,moet je je situatie niet hier op bokt zetten,ik vind je onterecht reageren tegen yamcha(met wie ik het ook wel eens ben. want op zich is het geen probleem om met sporen te rijden,wel als je niet zonder kan)

femke16,mijn excuses nog,ik had je post op de vorige pagina verkeerd begrepen

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:20

maar wees eerlijk, het is toch gewoon een heerlijk gevoel als je paard zonder sporen geweldig op je been reageert? :D
Dat heb ik dan hea :P

lonni_kirby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:53

op mjn pony zonder maar bij de M dressuur moest ik geloof ik dus ben daarna maar met minnie spoortje gaan rijden en mijn paardje wel altijd

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:59

Dat kan je toch niet bepalen als je niet eens weet hoe ik rij :+
Zijn eigenaar weet echt wel wat hij doet en jij kent Cosmo niet eens dus houdt je commentaar maar lekker voor je. ;)[/quote]

Citaat:
Je hebt het schitterend uitgelegd, toch? :)

Het was mij iig volkomen duidelijk, en het is naar mijn mening de verkeerde manier.
Als je paard bang is voor de zweep, moet je hem eraan wennen, en bokken mag je niet toestaan. Ik vind het erg dom dat je toegegeven hebt aan ongewenst gedrag.
En trouwens, als je geen commentaar wilt, moet je het hier niet neerzetten.
Of is het de bedoeling dat ik je toejuich en het voortaan ook zo oplos?

Zie je soms ergens staan dat mijn pony bang voor de zweep is? Nee. Als je goed leest leg ik uit dat hij 2 jaar geleden helemaal niet meer liep en geen corrigerende tik tollereerde, wat hij uitte met een bok geven. Hij bokt nu al anderhalf jaar niet meer als ik een tik geef, omdat ik hem nu gewoon vooruit krijg en hij weet dat ik de baas ben. En je mag best commentaar geven, maar niet als 't nergens op slaat. ;)

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:11

ik heb nog nooit en gebruik NOOIT sporen ik hoef alleen maar mijn stem te gebruiken en ze luistert al! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:18

Nu, het spijt me wel, mar ik blijf het een rijtechnisch totaal verkeerd vinden. Dat jij mijn commentaar nergens op vindt slaan, zegt meer over jou dan over mij, denk ik :)

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:29

Yamcha schreef:
Nu, het spijt me wel, mar ik blijf het een rijtechnisch totaal verkeerd vinden. Dat jij mijn commentaar nergens op vindt slaan, zegt meer over jou dan over mij, denk ik :)

Oja het is rijtechnisch zó verkeerd dat mijn pony 2 jaar geleden nog niet eens een normale volte kon galopperen en zijn hoofd omhoog gooide en dat hij nu prachtig aan de teugel loopt en actief aan 't been is. Echt verkeerd joh :+

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:13

Op mijn verzorgpony rij ik ook met sporen. Het beestje had ongeveer 2,5 jaar stilgestaan toen ik kwam, en zag het nut er niet meer van in om te lopen (de pony was toen 10 jaar).
Ik kon zo hard schoppen als ik wilde, maar lopen deed ie niet en zowel kreeg ik hem in een sloom drafje, galop zat er niet in en harder draven ook niet. Als ik een tik gaf kreeg ik een aantal bokken na, gaf ik nog een tik kreeg ik weer een bok, enz. Toen ben ik op aanraden van de eigenaar met sporen gaan rijden om de hulpen te verfijnen en dit gaat al veel beter. Soms heeft ie nog zijn streken en dan reageert ie niet op kuit dus dan heb ik mijn spoor nog echt gewoon nodig. Zolang je met sporen om kunt gaan is het gewoon verantwoord om met sporen te rijden, zo niet is het zielig. Ik vind dat je daarom ook eerst goed les moet krijgen met sporen omdat je ze anders verkeerd gaat gebruiken

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:24

ik gebruik geen sporen niet nodig, zodra ik ze nodig heb zal ik misschien een klein spoortje gaan gebruiken maar tot zolang geen spoor en geen zweep

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:29

Ook hier geen spoor en geen zweep :D!

juffienaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:33

Ik vind dat je jonge kinderen nooit met sporen moet laten rijden. Soms zie ik kinderen van 6,7,8 jaar oud al met sporen, dan vind ik dat je de werking ervan niet begrijpt. Sporen zijn volgens mij om hulpen te verfijnen als je in de hogere klasses rijdt. Vandaar dat je (ik geloof vanaf de m) niet met zweep meer mag rijden en sporen verplicht zijn. Dus vanaf l2 onder toezicht leren rijden met sporen, daar heb ik geen bezwaar tegen, maar lager? nee dan liever niet!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:53

als kinderen van die leeftijd begrijpen is er niks mis mee :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:31

Ik denk eigenlijk dat maar heel weinig kinderen van 6 of 7 daardwerkelijk begrijpen waar een spoor voor dient. En ik denk dat er nog veel minder ruitertjes van die leeftijd zijn die op zo'n niveau kunnen rijden dat ze ze ook nog correct kunnen gebruiken.

Er zijn er vast wel een paar, maar er rijden een stuk meer dan een paar kinderen van die leeftijd met spoortjes.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:42

Ik heb wel sporen ja, maar gebruik ze nooit.
Niet nodig gelukkig.
Heb mijn paardje goed genoeg ingereden en hoef hem niet te prikken om te weten wat de bedoeling is.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:33

Quote: Ik rij oko met sporen mijn paard is wel goed op been maar in galop is die totaal niet op been en met sporen wel.

Als je paard alleen met spoorhulp aanspringt in galop is hij niet toch niet goed genoeg aan je been in draf of in stap, anders zou hij op zit en been wèl aanspringen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:42

Chaneltjee schreef:
Op mijn verzorgpony rij ik ook met sporen. Het beestje had ongeveer 2,5 jaar stilgestaan toen ik kwam, en zag het nut er niet meer van in om te lopen (de pony was toen 10 jaar).
Ik kon zo hard schoppen als ik wilde, maar lopen deed ie niet en zowel kreeg ik hem in een sloom drafje, galop zat er niet in en harder draven ook niet. Als ik een tik gaf kreeg ik een aantal bokken na, gaf ik nog een tik kreeg ik weer een bok, enz. Toen ben ik op aanraden van de eigenaar met sporen gaan rijden om de hulpen te verfijnen en dit gaat al veel beter. Soms heeft ie nog zijn streken en dan reageert ie niet op kuit dus dan heb ik mijn spoor nog echt gewoon nodig. Zolang je met sporen om kunt gaan is het gewoon verantwoord om met sporen te rijden, zo niet is het zielig. Ik vind dat je daarom ook eerst goed les moet krijgen met sporen omdat je ze anders verkeerd gaat gebruiken

Dat ben ik met je eens, alleen: sporen ter verfijning van de hulpen betekent niet dat je ze gebruikt als je been geen effect heeft; dat heeft niets met verfijning te maken.
Voor luie of ondeugende paarden zijn ze zeker niet voor verfijning, maar om eindelijk eens dòòr te komen als ze totaal niet, of stout, op het been reageren. Veel paarden reageren ook beter op een spoorhulp dan op een ferme tik met de zweep. Zodra ze weer voorwaarts zijn kun je de spoorhulp afbouwen zodat ze weer op de normale beenhulpen reageren en je de sporen eigenlijk niet meer nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:49

Dat ben ik toch niet met je eens, Merlijn.
Ik geef liever een paar goede tikken, dan kan ik er in een later stadium, als het paard goed op de beenhulp reageert, altijd nog een spoortje bijpakken.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:56

Yamcha schreef:
Dat ben ik toch niet met je eens, Merlijn.
Ik geef liever een paar goede tikken, dan kan ik er in een later stadium, als het paard goed op de beenhulp reageert, altijd nog een spoortje bijpakken.

Dat ben ik ook wel met je eens, maar er zijn paarden die heel boos/geirriteerd reageren op de zweep en dat veel minder doen op een spoorhulp. Ik schreef ook "veel" en niet "alle" ;)
Maar als het paard dan goed op de kuithulp reageert heb je dat spoortje toch niet meer nodig? Nou, bij luie toch wel af en toe }:)