Chaneltjee schreef:Op mijn verzorgpony rij ik ook met sporen. Het beestje had ongeveer 2,5 jaar stilgestaan toen ik kwam, en zag het nut er niet meer van in om te lopen (de pony was toen 10 jaar).
Ik kon zo hard schoppen als ik wilde, maar lopen deed ie niet en zowel kreeg ik hem in een sloom drafje, galop zat er niet in en harder draven ook niet. Als ik een tik gaf kreeg ik een aantal bokken na, gaf ik nog een tik kreeg ik weer een bok, enz. Toen ben ik op aanraden van de eigenaar met sporen gaan rijden om de hulpen te verfijnen en dit gaat al veel beter. Soms heeft ie nog zijn streken en dan reageert ie niet op kuit dus dan heb ik mijn spoor nog echt gewoon nodig. Zolang je met sporen om kunt gaan is het gewoon verantwoord om met sporen te rijden, zo niet is het zielig. Ik vind dat je daarom ook eerst goed les moet krijgen met sporen omdat je ze anders verkeerd gaat gebruiken
Dat ben ik met je eens, alleen: sporen ter verfijning van de hulpen betekent niet dat je ze gebruikt als je been geen effect heeft; dat heeft niets met verfijning te maken.
Voor luie of ondeugende paarden zijn ze zeker niet voor verfijning, maar om eindelijk eens dòòr te komen als ze totaal niet, of stout, op het been reageren. Veel paarden reageren ook beter op een spoorhulp dan op een ferme tik met de zweep. Zodra ze weer voorwaarts zijn kun je de spoorhulp afbouwen zodat ze weer op de normale beenhulpen reageren en je de sporen eigenlijk niet meer nodig hebt.