Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sjanie schreef:Bij mijn oude manege reden we sommige paarden met elastieken.

)maar ik snap wel wat je bedoeld. 
kazary schreef:En jij moet niet zoveel denken.Alles wat je schrijft is niet wat ik denk.
En als er iets waardevolle dieren zijn zijn het juist de manege paarden, ze zijn echt goud waard.
Die moeten het maar pikken om keer op keer naar een andere ruiter te luisteren. Iedereen die toch zijn hulpen anders geeft. Nooit iemand waar ze ook samen een band mee kunnen hebben, een team mee kunnen vormen.
Maar op een manege staan gewoon geen echt moeilijke paarden.
Ja, ik vond toen de moeilijke ook moeilijk, maar na jaren andere ervaringen weet ik ook voortaan anders.
Maar dat heb ik al honderd keer gezegd. Je moet het zelf gaan ervaren, als je dat wilt.
Als je dit goed vind, een braaf eigen paard goed vind, dan is dat helemaal prima. Als je maar lol hebt.Maar je blijft een beginner, al rij je zo 20 jaar.
Ga maar eens bij een handelsstal of africhtingsstal rijden, dan bemerk je het wel.
Assiej schreef:voor manege lessen vind ik het niet toepasselijk nee. Naar mijn ervaring wordt vooral de basis geleerd in manege lessen, vooral bij de beginners. Ze rijden niet voor niets in een treintje achter elkaar aan op elke manege...
En ook voor de gevorderde ruiters; die zouden het al zo goed onder de knie moeten hebben dat ze hun paard zelf nageeflijk kunnen rijden (dus niet ruk en pluk werk)
Dus nee vind het niet toepasselijk.
Hier rijd iedereen zelfstandig, dus zélf figuren rijden, tempowisselingen maken etc. etc., en als er wat op aan te merken is, dan legt de instructeur het heel goed uit wat er beter kan.