Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:41

oww oke! ik dacht al,

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:43

Geryon schreef:
oww oke! ik dacht al,

Ik vind het stom als ik er al mijn tijd in moet gaan steken ze het toch weer bijna vergeten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:51

Ja dat is wel waar, maar voor de paarden is t wel lekker dat ze eventjes een tijdje lekker door de rug worden gereden. Als ik op een manegepony moet als bijv. mijn pony kreupel is ofzo, rijd ik ze ook lekker nageeflijk als ze dat nog nie kunnen

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:53

elk paard kan nagefelijk lopen Geryon..

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:56

voor manege lessen vind ik het niet toepasselijk nee. Naar mijn ervaring wordt vooral de basis geleerd in manege lessen, vooral bij de beginners. Ze rijden niet voor niets in een treintje achter elkaar aan op elke manege...

En ook voor de gevorderde ruiters; die zouden het al zo goed onder de knie moeten hebben dat ze hun paard zelf nageeflijk kunnen rijden (dus niet ruk en pluk werk)

Dus nee vind het niet toepasselijk.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:38

Bij mijn oude manege reden we sommige paarden met elastieken.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:43

sjanie schreef:
Bij mijn oude manege reden we sommige paarden met elastieken.

en waarom? Misschien wel handig om dit te onderbouwen aangezien het een discussie topic is ;)
ik ben het er niet mee eens, lees 2 reacties hierboven en buiten dat hebben manege paarden vaak al genoeg te voorduren, uren achter elkaar met kids op hun rug die een totaal verkeerde houding hebben, niet passende zadels (moet je eens bij een stuk of 3 maneges gaan kijken hoeveel paarden er drukplekken hebben) en dan ook nog eens een hulpteugel om hun hoofd zodat het voor de ruiter lijkt alsof ze goed kunnen rijden, omdat er een krul is? Nope, in my eyes not done!

ik zeg niet dat elke manege ruiter ofwel manege zo is, maar dat zijn mijn ervaringen en hierop baseer ik dus ook mijn mening.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:51

Ladygiroc schreef:
elk paard kan nagefelijk lopen Geryon..

Maar je moet het wel leren hoe hij het moet doen

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:52

nope, de ruiter moet het leren...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:56

nou, een paard weet niet gelijk hoe die nageeflijk enzo moet lopen hoor!?? En ja, de ruiter moet het ook leren, want elk paard is anders, maar meestal heb je een paard na een paar dagen al door en ik zie dan niet een paard opeens nageeflijk lopen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:58

Als een paard netjes van achter naar voor gereden wordt en enigszins door de ruiter wordt gegymnastiseerd met een correct contact geeft hij vanzelf na. En natuurlijk zijn er (manege)paarden die wat stugger zijn, omdat ze bijvoorbeeld de trucjes kennen om maar wat te kunnen sloffen, als daar dan een ruiter op terecht komt die niet meewerkt kan het inderdaad zo zijn dat het paard niet nageeft. Daarnaast is nageeflijkheid geen doel op zich, ook al zou je het wel bijna denken als je op de gemiddelde manege rondloopt (denk dat daar ook gedeeltelijk het hulpteugelgebruik vandaan komt: manegeruiters betalen om te leren "rijden", willen resultaat zien en hebben daarbij het houdinkje van de paarden van de toppers in gedachten. Dus manegehouder knoopt er wat hulpmiddelen aan en voila, het ziet er net zo uit. Maar de lesklant kan nog steeds niet rijden) Maar dat weet jij als sportruiter vast allang Geryon ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:53

een paard hoeft niet te leren nageeflijk te lopen,de ruiter moet leren het paard zodanig ontspannen te rijden,de achterhand te laten gebruiken,dat de nageeflijkheid komt als gevolg daarvan.

lijntjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:37

Op de manege waar ik rijd, rijden er momenteel geen paarden met hulpteugel. Wel hebben we een tijdje geleden een paard gehad dat zijn hoofd in de lucht stak en het op een lopen zette. Deze kreeg vaak tijdens de vaak een elastiek om zodat hij zijn hoofd niet meer helemaal in de lucht stak en het minder snel op een lopen zetten, op een gegeven moment was het zo erg bij hij bij voorbaat al het elastiek om kreeg. En hij is dan ook verkocht omdat hij niet geschikt was om manege paard te zijn..

ik vind het gebruik van hulpteugels kunnen mits er goed is overnagedacht is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:45

nageeflijkheid is niks meer of minder dan het gevolg van correct rijden, en elk paard "kan" het, van nature al :D :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:59

En nageeflijk is iets anders dan alleen de voorkant naar beneden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:00

dat noemen we: geen gelul,paard in de krul :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:02

Klopt, maar zo zie je er helaas wel veel te veel.
En maar trots zijn, want het paard loopt aan de teugel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:02

ja dat is ook zo........en je ziet het niet eens alleen bij manege ruiters...............helaas

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:04

Nee klopt, ik zie zelf genoeg paarden in de krul in de Z. En daar kan ik me heel erg over opwinden dat die dan een winstpunst kunnen rijden ook nog. Zulke jury moesten ze meteen eruit gooien.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:05

daar durf ik niet over te oordelen,zover is mijn niveau nog niet(voorlopig ook nog niet ;) )maar ik snap wel wat je bedoeld.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:07

Ook zonder dan niveau kun je dat wel zien hoor.
Als jij leert hoe het hoort, dus van achteruit, dan herken je dat ook bij andere.
Je ziet dat zo'n paard de rug niet bol heeft, maar ingezakt en dat het achterbeen een kleinere pas maakt dan het voorbeen.
Heel vaal zie je ook nog dat er meer gewicht in draf op het voorbeen leunt, ipv gelijk gewicht.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:31

Ja, dat bedoel ik, je moet je paard dat allemaal leren zegmaar. Ja, hij weet het wel, maar je meot je paard wel leren ontspannen als het paard neit ontspannen in gereden. (en ja, dat weet ie al, maar je moet het wel voor elkaar krijgen)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:45

kazary schreef:
En jij moet niet zoveel denken.Alles wat je schrijft is niet wat ik denk.

En als er iets waardevolle dieren zijn zijn het juist de manege paarden, ze zijn echt goud waard.
Die moeten het maar pikken om keer op keer naar een andere ruiter te luisteren. Iedereen die toch zijn hulpen anders geeft. Nooit iemand waar ze ook samen een band mee kunnen hebben, een team mee kunnen vormen.

Maar op een manege staan gewoon geen echt moeilijke paarden.
Ja, ik vond toen de moeilijke ook moeilijk, maar na jaren andere ervaringen weet ik ook voortaan anders.

Maar dat heb ik al honderd keer gezegd. Je moet het zelf gaan ervaren, als je dat wilt.
Als je dit goed vind, een braaf eigen paard goed vind, dan is dat helemaal prima. Als je maar lol hebt.
Maar je blijft een beginner, al rij je zo 20 jaar.
Ga maar eens bij een handelsstal of africhtingsstal rijden, dan bemerk je het wel. :)

Wil je nu beweren dat iemand die alleen op bravere paarden (of het nu eigen of manegepaarden zijn) rijdt een beginner is ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:00

Assiej schreef:
voor manege lessen vind ik het niet toepasselijk nee. Naar mijn ervaring wordt vooral de basis geleerd in manege lessen, vooral bij de beginners. Ze rijden niet voor niets in een treintje achter elkaar aan op elke manege...
En ook voor de gevorderde ruiters; die zouden het al zo goed onder de knie moeten hebben dat ze hun paard zelf nageeflijk kunnen rijden (dus niet ruk en pluk werk)

Dus nee vind het niet toepasselijk.

Op élke manege? Nou, zouden wij eens moeten flikken :)) Hier rijd iedereen zelfstandig, dus zélf figuren rijden, tempowisselingen maken etc. etc., en als er wat op aan te merken is, dan legt de instructeur het heel goed uit wat er beter kan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:11

Ja renee, dat wil beweren.
Dat is mijn kijk erop. En dat merk je ook wel als die personen eens op een paard stappen van bijvoorbeeld een advertentie waar bij staat "voor gevorderde ruiter"
Dat gaat je niet lukken met goed gevolg met alleen brave paarden ervaring van de manege of braaf eigen paard.

Nogmaals, wat is daar mis mee?Waarom direct die lange tenen?
Daar krijg ik geen enkele keer antwoord op wat er mis is iemand beginner te noemen.
Voor mij is beginner zijn geen taboe, geen negatief woord.
o?