bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:28

Kiwiko;
ik heb id vakantie op een jumping gewerkt.
En daar gaan die topruiters echt niet natuurlijk met hun paard om. Of als je met een zweep een paard onder de waterstraal rammen NH noemt...
als je wil pb ik je de naam

Tuurlijk zitten er rotte appels overal, ook in de topsport. Jammer genoeg. Deze mensen zouden een voorbeeld moeten zijn.

En wat is volgens jou dan zo verschillend aan het huidige sportpaard met de 'gewone' paarden van nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:29

Dorienn schreef:
Kiwiko;
ik heb id vakantie op een jumping gewerkt.
En daar gaan die topruiters echt niet natuurlijk met hun paard om. Of als je met een zweep een paard onder de waterstraal rammen NH noemt...
als je wil pb ik je de naam

Tuurlijk zitten er rotte appels overal, ook in de topsport. Jammer genoeg. Deze mensen zouden een voorbeeld moeten zijn.

En wat is volgens jou dan zo verschillend aan het huidige sportpaard met de 'gewone' paarden van nu?

Ze zijn duurder :Y)

smeetjoewJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:29

Waar gaat deze discussie nu eigenlijk over? :+
Tuurlijk kan een paard wel met een dergelijke NH methode leren omgaan. Of hij dit altijd vlekkeloos en goed zal doen is een tweede, maar de basisdingen kunnen ze gerust leren. Evenals je een kat over een meterhoog hekje kunt laten springen en een vis door een hoepeltje kunt laten gaan als je wilt. :+

De een heeft er gewoon meer aanleg en respect voor dan een ander. En tuurlijk is er een uitzondering hierop, maar over het algemeen zouden de primitieve basisdingen op ieder paard kunnen worden toegepast.

Maar ik zie het nut van NH - tenzij om medische redenen oid - gewoon niet tov de huidige dressuur. Sommige mensen ketsen volledig op dressuur af na het zien van de man in de OP en daar kan ik me zo hatelijk aan irriteren, niet alleen omdat ze op de dressuur afketsen, maar het ook vreselijk zwart maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:31

smeetjoew schreef:
Tuurlijk kan een paard wel met een dergelijke NH methode leren omgaan. Of hij dit altijd vlekkeloos en goed zal doen is een tweede, maar de basisdingen kunnen ze gerust leren. Evenals je een kat over een meterhoog hekje kunt laten springen en een vis door een hoepeltje kunt laten gaan als je wilt. :+

De een heeft er gewoon meer aanleg en respect voor dan een ander. En tuurlijk is er een uitzondering hierop, maar over het algemeen zouden de primitieve basisdingen op ieder paard kunnen worden toegepast.

Maar ik zie het nut van NH - tenzij om medische redenen oid - gewoon niet tov de huidige dressuur. Sommige mensen ketsen volledig op dressuur af na het zien van de man in de OP en daar kan ik me zo hatelijk aan irriteren, niet alleen omdat ze op de dressuur afketsen, maar het ook vreselijk zwart maken.

Helemaal mee eens. Plaats een paar plaatjes van paarden die te diep lopen o.i.d. en alle dressuurruiters worden gelijk over een kam geschoren....

Kitsolu

Re: bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:32

Dat het ook voor de "traditionals" tegenover de "naturals" we zijn geen van allen heilig hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:33

excessen zijn er altijd............. en je weet niet waarom die zweep erbij gepakt is, misschien is het wel de enige manier om zo een paard ergens van te overtuigen. Zweepgebruik heeft daar wederom niks mee te maken. :) Alsof de Buckstopper van Monty zo vriendelijk zijn, of de joinup, denk dat een paard liever een duidelijk pak op zn sodemieter krijgt, waarna alle rust weer wederkeerd

verschillend........... de meeste meiden bij mij op stal konden niet een halve meter lopen met de paarden die ik binnenkreeg, dan ging het al fout........

en dat waren echt niet allemaal kneuzen hoor :) :)

de grootste verschillen zijn dat deze paarden op iets heel minimaals heel groot reageren..... maak een fout, en zo een paard pakt je tot je schouder, waar de meeste paarden vergevingsgezind/begripvol zijn naar de mens toe zijn deze dat niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:33

smeetjoew schreef:

NH is geen methode, NH is een manier van leven en een manier van zijn

smeetjoewJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:35

Hmm... Daar kijk ik anders tegenaan. NH is een methode, evenals de huidige dressuur een methode is.
Manier van leven en manier van zijn is bijvoorbeeld een cultuur en niet de wijze waarop je je paard rijd en 'mee omgaat'.

Maar evengoed was dat woord niet de essentie van mijn berichtje en hopelijk heb je verder gelezen dan toen je bleef steken bij dat woord. :D
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 09-05-09 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:36

KiWiKo schreef:
smeetjoew schreef:

NH is geen methode, NH is een manier van leven en een manier van zijn

NH is een manier van omgaan met je paard..... Met verschillende methodes.

smeetjoewJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:36

Beter verwoord BB. :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:39

smeetjoew schreef:
Hmm... Daar kijk ik anders tegenaan. NH is een methode, evenals de huidige dressuur een methode is.
Manier van leven en manier van zijn is bijvoorbeeld een cultuur en niet de wijze waarop je je paard rijd en 'mee omgaat'.

Maar evengoed was dat woord niet de essentie van mijn berichtje en hopelijk heb je verder gelezen dan toen je bleef steken bij dat woord. :D

ik ben het zeker eens met de rest van je post :) alleen kan iemand die zijn paarden nooit op het land heeft staan, veel meer NH omgaan met zijn paarden dan iemand wie 24/7 zijn paarden buiten heeft staan....... :D

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:40

randie schreef:
Citaat:
kun je met ieder paard wel NH doen

Ben ik niet mee eens, er staat hier op stal een anda hengst.
En die heeft echt schijt aan mensen.
Meisje waarvan hij is, is wel heel erg hiervan, niet slaan is
zielig etc. Wat resulteert in een dier dat andere paarden aan-
vliegt onder het rijden. Wat tegen mij staat te piepen en te
gillen alsof ik een merrie ben, en constant met zijn voorbenen
loopt te zwaaien. En andere paarden zou vermoorden als hij
er bij in de bak zou komen..Hij kent de paardencommunicatie
maar heeft gewoon overal schijt aan.

Herkenbaar, niet slaan, poeslief zijn en ondertussen een monster creeeren. En dat is ABSOLUUT, maar dan ook absoluut geen NH. Pas toen ik overging naar NH, begon ik duidelijke hulpen te geven en consequent te zijn. En bovenal, eerlijk. Als ik niet eerlijk ben tegen mijn paard, door te snel druk te verhogen terwijl ze nog niet de kans heeft om op die druk te reageren, gaat ze de lucht in. Ik ben wel van mening dat NH te doen is met ieder paard, alleen niet elke persoon beschikt over de kennis om NH te doen met élk paard, en dat zijn er maar heel weinig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:41

PRECIES :D :D :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:49

KiWiKo schreef:
maar ik zeg wel dat de huidige generatie sportpaarden helemaal niet vatbaar zijn voor de aangeleerde kunstjes van een mens (lees goeroevolgelingen) want daar zijn ze veel te slim en temperamentvol voor

_O- Alhoewel mijn Storm (KWPN-sportpaard) nog wel het geduld zou kunnen opbrengen voor een (wannabe) goeroevolgeling hoor ;) Maar die is dan ook vaak liever lui dan moe. Maar uitzonderingen bevestigen de regel.

Shahazai schreef:
Als ik het geld had zou ik een sport gefokt 1e klas paard kopen met capaciteiten en daar NH en VD mee gaan doen om te laten zien dat het kan.

Nee joh!! Dat is zonde!!! Ik vind altijd dat je een paard moet inzetten waar zijn talenten liggen. Dus een goed sportpaard moet je lekker laten sporten. Daar is hij het beste in!

Bizzybijtje schreef:
KiWiKo, ondanks dat ik helemaal geen natural ben, moet ik toch tegen je ingaan I.m.o. kun je met ieder paard wel NH doen. Het feit dat je bijna geen KWPN'ers ziet bij NH'ers, is volgens mij níet omdat ze daar gewoon weg niet goed in zijn, maar omdat de naturals gewoon minder intresse hebben in sportpaarden. Volgens mij is een paard gewoon een paard wat NH betreft.

Hier heb je best een goed punt, maar ik zou er graag wat aan toe willen voegen. Ik zie maar weinig mensen die (bewust) NH beoefenen en die in mijn ogen echte 'paardenmensen' zijn (inclusief feeling, juiste interpretatie van gedrag etc) al vinden zijn natuulijk zelf van wel :+ .
De echte paardenmensen beoefenen vaak onbewust een soort van NH. Hebben door kennis/ervaring/van huis uit al veel meegekregen en hebben allerlei NH goeroes, games en de hele mikmak meestal niet nodig. Voor dat soort mensen zijn die games, goeroes etc. vaak ook een beetje lachwekkend.

Verder heeft Kiwiko ook gewoon een punt. De gemiddelde fjord, haf, fries, arabier, tinker, draver etc. waarmee de NH-liefhebber NH/VD beoefent heeft gewoon een ander karakter dan een modern gefokt sportpaard. De laatste is over het algemeen gewoon intelligenter en minder vergevingsgezind voor 'fouten' getreuzel en getrut wat gewoon meer feeling/ervaring/kennis en kunde van de ruiter vraagt.

Je kunt niet ontkennen dat er nu eenmaal bepaalde rassen zijn die geschikter zijn voor de beginnende/minder ervaren mens en dat er rassen zijn die geschikter zijn voor meer ervaren mensen.

En er zullen altijd hier en daar NH mensen opduiken die hun kunstje met een intelligent sportpaard ook kunnen flikken, en andersom: onervaren mensen met paarden/wannaby anky's/sportruiters die met hun sportpaard niets voor elkaar krijgen. Maar nogmaals: uitzonderingen bevestigen de regel. Maar als we realistisch om ons heen kijken en 'gemiddeld genomen' kijken kun je dat onderscheid echt wel maken. Voo de meeste NH liefhebbers is een goed modern sportpaard in de regel gewoon minder geschikt. Evenals de gemiddelde fjord, haf, fries, arabier, tinker, draver etc. voor de wat ambitieuzere sportruiter gewoon minder geschikt is.

Doet verder allemaal niets af aan de rassen zelf. Je doet zelfs de kwaliteiten van de individuele rassen gewoon tekort als je alle rassen over 1 kam scheert en zegt dat iedereen er maar op weg moet kunnen hobbelen. Net als dat je de capaciteiten van ruiters/NH beoefenaars overschat door te zeggen dat zij met elk ras overweg kunnen. Je kunt globaal bovenstaande conclusie trekken en verder verschilt het gewoon per individu waar welk ras het beste bij past.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:28

Citaat:
Wat ik bedoel te zeggen is dat wanneer je een paard constant die "trucs" laat doen er niets meer natuurlijk aan is, maar dat het geconditioneerd is. Wijken is in veel gevallen met betekenis om je paard te gymnastiseren EN omdat het gevraagd wordt in de proeven. Niet betekenisloos dus, een ook niet omdat het alleen leuk om te zien is. Het is functioneel, en dat is zitten, pootje geven
etc. in mijn ogen inderdaad niet. Ik doe dat soort dingen niet met mijn paard en hij is toch echt mijn maatje..Met NH heb je ander
soorten doelen met je paard, dan een ruiter die " gewoon " rijdt. En ik vind VD & NH gewoon een vreemde combi.

Volgens mij heb ik ook NIET gezegd dat je het CONTINUE vraagt, je hoeft het echt niet te overdrijven :o In de ogen van mensen
die absoluut dol zijn op VD en NH is een 'pootje' geven juist geweldig! Of de eerste keer liggen op commando, nou, da's gewoon
prachtig! En dat dressuurruiters nu superblij worden wanneer hun paard een flink stuk perfect wijkt, of wij helemaal enthousiast
worden omdat ons paard steigert, is dat nu zo'n probleem? Mensen die echt verder willen in VD of het echt geweldig vinden zien
andere vooruitgangen en verbeteringen dan Dressuurruiters/en amazones. Dus ik vind dat de stelling 'onnodig kunstjes leren', waar
het uiteindelijk op neer komt, echt nergens op slaan :o

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:32

Citaat:
maar ik zeg wel dat de huidige generatie sportpaarden helemaal niet vatbaar zijn voor de aangeleerde kunstjes van een mens (lees goeroevolgelingen) want daar zijn ze veel te slim en temperamentvol voor :)

Sorry? Dus een Haflinger en een Fries zijn afgekeurd, niet sportief genoeg en dom? Sorry, maar dit slaat echt NERGENS op!
ALLE paarden, groot klein dik dun lang kort, kunnen VD. Natuurlijk speelt het karakter mee, maar komop, waarom inhemelsnaam
zo'n stelling geven? ;( Da's toch wel erg laag! Het feit dat je eerder een Sportpaard tegen komt in de ZZ dan een Haflinger hoeft
ECHT NIET te betekenen dat deze rassen nergens goed voor zijn. En.. begrijp ik nu ook dat onze paarden dom zijn? Amehoela,
wat een reactie.. :(:)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:33

Shahazai schreef:
Oh wat wordt ik soms een beetje ziek van sommige mensen ...

Als ik het geld had zou ik een sport gefokt 1e klas paard kopen met capaciteiten en daar NH en VD mee gaan doen om te laten zien dat het kan.

En mijn nerveuze vreselijk slimme gevoelige bange arabier daar doe ik ook NH en VD mee. Die heeft waarschijnlijk heel wat meer karakter dan menig sportpaard.

Ik wil hier niemand mee aanvallen hoor, maar dat is mijn mening :)

Mee eens!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:39

Hannah_Menno schreef:
delfa schreef:
als VD en NH echt dé weg zijn voor ruiter en paard. waarom rijden dan niet alle mensen zo..?

Dát vraag ik me nou ook al af! ;)

Omdat je daar geduld voor moet hebben en dat heeft lang niet iedereen.
Het kost tijd en geduld om je paard op die manier dingen aan te leren en je paard echt te leren aanvoelen en het paard jou.
Sommige mensen hebben daar geen zin in en vinden het veel makkelijker om hun paard in de krul te laten lopen door het paard met een slof vast te binden en het paard door te laten lopen door met grote sporen in de ribben te poeren. Dit vandaag ook weer gezien ;) Dat is een van de reden waarom niet iedereen volgens deze manier rijd; gebrek aan tijd en geduld.
Laatst bijgewerkt door o0marije0o op 09-05-09 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:39

o0marije0o schreef:
Hannah_Menno schreef:

Dát vraag ik me nou ook al af! ;)

Omdat je daar geduld voor moet hebben en dat heeft lang niet iedereen.
Het kost tijd en geduld om je paard op die manier dingen aan te leren en je paard echt te leren aanvoelen en het paard jou.
Het is veel makkelijker om je paard in de krul te laten lopen door het paard met een slof vast te binden en het paard door te laten lopen door met grote sporen in de ribben te steken. Dit vandaag ook weer gezien ;)

Goh goh, en daar gaan we weer. Want omdat één iemand dat doet, doet gelijk iedereen dat die níet aan NH doet....

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:43

Dat heb ik niet geschreven. Je moet mij geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegt heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:44

o0marije0o schreef:
Dat heb ik niet geschreven. Je moet mij geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegt heb.

Zo kwam het wel over ;)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:45

Goh, misschien bedoelt ze het wel als voorbeeld :) maar ze heeft gelijk, "in de krul" rijden is makkelijker aan te leren dan bijv. een paard laten stijgeren.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:47

Ik denk echt niet dat het aan het type paard ligt :n . Het ligt púúr aan de ruiter. Bijvoorbeeld Pat en Linda Parelli, hebben allemaal paarden die onder het type sportpaard vallen en die hebben echt geen moeilijker en gecompliceerder karakter dan een arabier, fjord, draver oid en hebben een heerlijk leven :j .

Marije, met die opmerking scheer je alles onder een kam en das niet eerlijk. Ik ken ook menig dressuurruiter die prima voor hun paard zijn, en tuurlijk zijn er ook van dit soort types en dat zijn ook precies de types waarbij je het toch nooit in hun kop krijgt om wat natuurlijker om te gaan met paarden.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:51

Ik heb mijn post iets aangepast het klonk misschien inderdaad toch als "alles onder een kam scheer" opmerking. Dat was niet mijn bedoeling.
Alleen een opmerking over waarom niet iedereen NH oid rijd..en dat is imo omdat er veel mensen zijn die het geduld niet hebben.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:41

Citaat:
Sorry? Dus een Haflinger en een Fries zijn afgekeurd, niet sportief genoeg en dom? Sorry, maar dit slaat echt NERGENS op!
ALLE paarden, groot klein dik dun lang kort, kunnen VD. Natuurlijk speelt het karakter mee, maar komop, waarom inhemelsnaam
zo'n stelling geven? ;( Da's toch wel erg laag! Het feit dat je eerder een Sportpaard tegen komt in de ZZ dan een Haflinger hoeft
ECHT NIET te betekenen dat deze rassen nergens goed voor zijn. En.. begrijp ik nu ook dat onze paarden dom zijn? Amehoela,
wat een reactie.. :(:)

_/-\o_