Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Province

Re: Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:28

Ik betaal overigens 25 euro per half uur, van iemand waar ik heel goed mee door de bocht kan, en die echt paard gericht les geeft. En ik ben af en toe dummy voor zijn jonge paarden, dus zo doen we elkaar allebei een plezier.

Ik vind 50 euro ook erg veel, welke instructeur is dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:29

tug schreef:
op dezelfde hand op twee benen lichtrijden betekent dat je als je draaft om de paar minuten van been wisselt en zo voorkomt dat bij langere tijd dragen je de rug niet te eenzijdig belast.
leerde wij vroeger toen afstandsrijden nog geen endurance heette.

Tug, no offence hoor maar in je andere post stond: op dezelfde hand op twee benen DOORziten en daardoor was ik even van het (ruiter)padje af ;)
Ik vind het normaal dat je bij buitenritten wisselt van been met lichtrijden, overigens ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:34

kazary schreef:
Het gaat er toch ook over dat als je in het bos hobbelt je geen les nodig hebt? De indianen deden dat ook.
Alleen die gaven er niets om dat een paard als 8 jarige op het spit zat. De meeste van ons vinden het toch wel erg.

Les heeft namelijk niets te maken met hoger op in de dressuur willen komen, maar met je paard op een gezonde manier rijden zodat je hem niet naar de slacht rijdt omdat zijn voorbenen kapot zijn door het scheef gefladder op de voorhand en dat hij geen kissing spines krijgt door de altijd weg gedrukte rug met een scheef zittende ruiter daarop.

Ik zeg toch ook niet dat je met dressuur hoger wilt komen.
Maar dressuur is ook een vorm van " een gezonde manier je paard laten rijden"
Maar als je les hebt, wil dat toch wel zeggen dat je het niet alleen kunt :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:35

goed les krijgen is nooit weg...maar dan wel goed...anders schiet het ook niet op.
ik zie soms in mijn ogen dan....dubieuze methodes voorbij komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:39

geerke schreef:
goed les krijgen is nooit weg...maar dan wel goed...anders schiet het ook niet op.
ik zie soms in mijn ogen dan....dubieuze methodes voorbij komen...

Zoals?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:45

antwoord per pb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:49

Gompie58 schreef:
De indianen waren super-ruiters en die hebben ook nooit les gehad, toch?????

jaaaaaaa ik ga in mijn proef voortaan ook zonder zadel aan de manen naast mijn paard hangen zodat de jury me niet kan zien!!! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:55

Hihi, als ze je niet kunnen zien krijg je ook geen commentaar op je zit :D
Harnachement kan de kliko in, rijkleren ook. Zeemleren jurkie, paard een entie touw door het bekkie en Sitting Bull spelen ;)
(sorry ik ben een beelddenker en zie dit helemaal voor me :D )

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:02

toch jammer dat hier zo weinig prairies zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:08

Afbeelding

"bij X halthouden en groeten!!!"

Foto uit de les van Winnetou Gall.

Sorry, die beelden bleven maar komen ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:09

deze indiaan heeft wel stijgbeugels.. dus die telt niet sul!

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:12

Ik krijg nu eens in de 2 weken les. Elke keer merk ik dat we met sprongen vooruit gaan. Eigenlijk wil ik dan ook graag 1x in de week les. Ik betaal overigens 10 euro per half uur en 5 euro reiskosten. Jammergenoeg kan ze maar 1x in de 2 weken. Ze geeft ook les op 2 paardenclubs (hopelijk leest ze dit niet, maar ik verbaas me dat ze maar 10 euro vraagt per half uur _/-\o_ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:14

Hangt vaak ook af aan de mate van opleiding die je lesgeefster heeft gehad en het aantal jaren dat ze bezig is, Petradek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:36

ik betaal voor 3 kwartier 35 euro
Bij antoine de Bodt 50 voor 3 kwartier

Maar stel dat mijn instructrise 15 euro zou vragen is ze toch net zo kundig?

Ik snap wel dat je meer vraagt als je beter opgeleid bent, maar prijskaartje zegt niet ATIJD alles, dat bedoel ik ermee ;)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:40

sorry,s-je was echt tikfout. soms zijn je gedachte iets verder dan je vingers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:47

suleilitha schreef:
[foto

"bij X halthouden en groeten!!!"

Foto uit de les van Winnetou Gall.

Sorry, die beelden bleven maar komen ;)

SIELUG! hij heeft zn mond open :=

mijn instructrice vraagt 20 euri per 3 kwartier (nouja zo lang als we nodig hebben :D ) en die rijdt zelf zz licht (of inmiddels hoger) ze heeft zelf gelest bij van silfhout en laurens van lieren... bij wie ze nu lest weetk niet maar ik ben iig 100% tevreden. vd week geweest met mn knol en weer VEEL geleerd waar we aan gaan werken :) heb ook voor der gewerkt en zij kan zooooo super rijden... zij voelt paarden zo goed aan, doet precies het goeie op het juiste moment... echt mooi om te zien hoe zij paarden omschoolt :) en dan die houding... benen liggen zo stil en ze zit kaarsrecht... echt een topruiter :j

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:16

Gompie58 schreef:
De indianen waren super-ruiters en die hebben ook nooit les gehad, toch?????

Misschien handig om je eerst ergens in te verdiepen voordat je zomaar wat roept? _O-

De Native Americans zijn aan hun paarden gekomen via de Spanjaarden. De eerste stam die paarden fokte en bereed waren de Pueblo Natives. Zij hebben het rijden geleerd van de Spaanse overheersers. Nadat ze paarden zijn gaan fokken, verkochten ze deze ook aan andere stammen en zij leerden die andere stammen hoe je een paard moest berijden, anders hadden ze er weinig aan. Het is trouwens ook niet zo dat ieder Native kind vanuit de baarmoeder gelijk op een paarden rug belandde en de sunset in galoppeerde, hoor. :D De kinderen kregen gewoon les in het rijden, soms van hun ouders en soms van de 'paardenmannen' van de stam.

Het idee dat de Indianen hun paarden op aten klopt trouwens volgens mij ook niet, al durf ik dat niet met zekerheid voor alle stammen te zeggen. Paarden werden namelijk als heilige dieren beschouwt (de vertaling van het woord dat voor paard gebruikt wordt is 'heilige hond' - ze hadden zelfs geen woord voor 'paard' omdat ze de dieren voor de komst van de Spanjaarden nog nooit gezien hadden). Om nog maar even en route een misverstand uit de weg te helpen: Natives reden over het algemeen ook niet hoofdstelloos, dat is een beetje een geromantiseerde mythe. Ze gebruikte de bosal en de hackamore die de Spanjaarden in die tijd ook gebruikte, en soms ook bit-achtige dingen gemaakt van leer of touw. Here endeth the history lesson. ;)

En nu weer even wat meer ontopic:

Ik denk op zich dat als je verder wilt komen (in wat voor opzicht dan ook, niet persé sportgerelateerd) dat je dan altijd moet blijven bijleren en bijschaven.

Maar als je gewoon een beetje bos/bak wilt hobbelen, niet te intensief en niet iedere dag, denk ik dat er al snel niet meer geïnvesteerd wordt in les. En ergens kan ik me dat wel voorstellen. Zo slecht voor de paarden is het nu ook weer niet, ik ken genoeg mensen die echt maar wat aankloten en rondhobbelen en wiens paardjes inmiddels achterin de twintig zijn en nergens last van hebben. Zeker oudere mensen hebben toch vaak niet de energie om intensief te lessen en ze willen gewoon hobbymatig, voor de ontspanning, een relaxed buitenritje maken o.i.d. Tsja, als ze dan een ervaren paardje kopen, bij voorkeur goed opgeleerd en minimaal een jaar of acht, zie ik er niet zoveel problemen in.

Als je een jong paard rijdt, of ergens voor trained, ontkom je mijns inziens niet aan les. Degene op de grond ziet altijd wel dingen die jij niet merkt. Net zoals degene op het paard soms ook dingen voelt die degene op de grond nog niet ziet. Dat vult elkaar dus prima aan.

Ik vind het tegenwoordig trouwens wel problematisch om ergens goede les te halen. Er is zo'n wirwar van methodes tegenwoordig, en zoveel mensen die weliswaar een papiertje van het een of het ander hebben maar toch volslagen incompetent zijn, dat je er depressief van zou worden. Je moet wel goed zoeken wil je ergens een instructeur/instructrice kunnen vinden met een goede prijs-kwaliteit verhouding, tenminste, in deze omgeving.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:22

ik ken genoeg mensen die echt maar wat aankloten en rondhobbelen en wiens paardjes inmiddels achterin de twintig zijn en nergens last van hebben
Ik ken ook mensen die 90 zijn, roken als een ketter en elke week een paar keer friet eten. Toch is algemeen bekend dat die groep gemiddeld gezien eerder dood gaat.
Een paard dat slecht gereden wordt heeft ook meer kans op blessures, zelfs van blijvende aard.
Dat kan slecht in de dressuurring zijn, maar vaker zie je toch slecht hobbelen omdat er gedacht wordt dat trainen dan niet nodig is om een paard fit te houden.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:36

kazary schreef:
ik ken genoeg mensen die echt maar wat aankloten en rondhobbelen en wiens paardjes inmiddels achterin de twintig zijn en nergens last van hebben
Ik ken ook mensen die 90 zijn, roken als een ketter en elke week een paar keer friet eten. Toch is algemeen bekend dat die groep gemiddeld gezien eerder dood gaat.
Een paard dat slecht gereden wordt heeft ook meer kans op blessures, zelfs van blijvende aard.
Dat kan slecht in de dressuurring zijn, maar vaker zie je toch slecht hobbelen omdat er gedacht wordt dat trainen dan niet nodig is om een paard fit te houden.

Ja, en dus?

Begrijp me niet verkeerd, ik ontken niet dat het beter is om gewoon te trainen. Maar ik denk dat er best een groep mensen is die daar helemaal geen zin in heeft en gewoon een beetje ontspannen rond wil hobbelen. Is dat dan een probleem? Van topsport gaan dieren vroeg of laat ook kapot. Van rond hobbelen ook. Een paarden rug is niet gemaakt om op te zitten, hoeveel je er ook aan traint. Als we ons even rationeel opstellen en toegeven dat we egoïstische eikels zijn die paarden misbruiken/gebruiken voor onze eigen lol, dan kunnen we misschien ook eerlijk toegeven dat geen enkele manier van rijden écht goed is voor het paard.
Ik vraag me trouwens af wat slechter is, een paard dat gereden wordt op topniveau en iedere dag van de week moet trainen, of het paard dat netjes beleerd is en 1 a 2 keer in de week een rondje buiten sloft, voornamelijk in stap. :)*

NdewildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:38

denk toch het laatste haha!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:41

Rider: Haha, daar heb je een punt :P

Edit: Omdat mijn tekst niets met dit topic te maken had, heb ik het weggehaald.
Laatst bijgewerkt door Fira op 13-02-09 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:42

Ja en dus? wat is dat voor antwoord?
Heb je iets in dit topic gelezen?

Topsport is weer heel wat anders als waar we het hier over hebben, want dat rijdt geloof ik niemand van ons, is dus ook een beetje raar om aan te halen.
Maar een paard dat netjes beleerd is dat buiten een rondje sloft, daar rij je hem op kapot. Hij kan netjes beleerd zijn, maar als je dat niet onderhoud blijft dat niet goed gaan. Dat je er kent die wel ouder zijn geworden dat kan, daarom zei ik ook, ik ken ook ongezonde mensen die 90 worden.
En over voornamelijk in stap heeft niemand het hier gehad. Dan doen de meeste buitenrijders ook niet, die gaan ook echt wel draven en een stukje galoperen.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:43

Iedereen kan nog leren.

NdewildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:49

ik vind het een beetje onzin, want iedereen is begonnen van voor af aan! en ik vind niet dat je commentaar kunt geven, als je niet weet hoe de mensen echt rijden!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:50

ik betaalde bij Ed Gosen(western) 17,50 voor half uur prive les maar dat liep altijd uit haha.

ennuh Anky heeft ook nog les, zegt genoeg denk ik? :Y) :7