Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
tug schreef:op dezelfde hand op twee benen lichtrijden betekent dat je als je draaft om de paar minuten van been wisselt en zo voorkomt dat bij langere tijd dragen je de rug niet te eenzijdig belast.
leerde wij vroeger toen afstandsrijden nog geen endurance heette.

kazary schreef:Het gaat er toch ook over dat als je in het bos hobbelt je geen les nodig hebt? De indianen deden dat ook.
Alleen die gaven er niets om dat een paard als 8 jarige op het spit zat. De meeste van ons vinden het toch wel erg.
Les heeft namelijk niets te maken met hoger op in de dressuur willen komen, maar met je paard op een gezonde manier rijden zodat je hem niet naar de slacht rijdt omdat zijn voorbenen kapot zijn door het scheef gefladder op de voorhand en dat hij geen kissing spines krijgt door de altijd weg gedrukte rug met een scheef zittende ruiter daarop.

)
).
suleilitha schreef:[foto
"bij X halthouden en groeten!!!"
Foto uit de les van Winnetou Gall.
Sorry, die beelden bleven maar komen

) en die rijdt zelf zz licht (of inmiddels hoger) ze heeft zelf gelest bij van silfhout en laurens van lieren... bij wie ze nu lest weetk niet maar ik ben iig 100% tevreden. vd week geweest met mn knol en weer VEEL geleerd waar we aan gaan werken
heb ook voor der gewerkt en zij kan zooooo super rijden... zij voelt paarden zo goed aan, doet precies het goeie op het juiste moment... echt mooi om te zien hoe zij paarden omschoolt
en dan die houding... benen liggen zo stil en ze zit kaarsrecht... echt een topruiter
Gompie58 schreef:De indianen waren super-ruiters en die hebben ook nooit les gehad, toch?????
De kinderen kregen gewoon les in het rijden, soms van hun ouders en soms van de 'paardenmannen' van de stam.

kazary schreef:ik ken genoeg mensen die echt maar wat aankloten en rondhobbelen en wiens paardjes inmiddels achterin de twintig zijn en nergens last van hebben
Ik ken ook mensen die 90 zijn, roken als een ketter en elke week een paar keer friet eten. Toch is algemeen bekend dat die groep gemiddeld gezien eerder dood gaat.
Een paard dat slecht gereden wordt heeft ook meer kans op blessures, zelfs van blijvende aard.
Dat kan slecht in de dressuurring zijn, maar vaker zie je toch slecht hobbelen omdat er gedacht wordt dat trainen dan niet nodig is om een paard fit te houden.