KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurwedstrijden bitloos/bit gemengd of apart?

Apart
137 (33%)
Gemengd
206 (50%)
Maakt me niet uit
63 (15%)

Totaal aantal stemmen: 406

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:12

Ik wl mijn paard zowel met bit (voor de dressuur) als bitloos gaan beleren. Maar als ik dan een keer bitloos zou willen starten, mag dat dan gewoon met diezelfde startkaart? En tellen de punten dan gewoon mee? Of is het concept nog niet zover uitgedacht? Wat mij betreft mag bitloos/met bit ook lekker door elkaar heen hoor! Het zou er immers om moeten gaan om hoe het paard loopt. Dingen als hoofdstel/zadel/het ras/bit vind ik bijzaak. In de praktijk zal het denk ik echter niet zo eenvoudig zijn en hebben deze zaken soms wel degelijk invloed op het oordeel. Dat is het nadeel aan een jurysport...
Daarnaast is het natuurlijk wel zo gemakkelijk en praktisch als bitloos/met bit gewoon aan dezelfde wedstrijden kunnen meedoen. Net als met een zwarte barefoot, daar mag ook gewoon mee gestart worden.
Ik vind het trouwens wel een supergoede ontwikkeling dit! Zo hoeven wedstrijdambities niet langer een rol te spelen in de keuze over wel/geen bit. We willen toch allemaal het beste voor onze paardjes. Top!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:15

Daan, zo zinloos vond ik de discussie niet. ;)
bedankt voor je verhaal. :(:)
Voor jou is bitloos dus een oplossing waar jij je goed bij voelt.
En dat is je goedrecht! *D
maar dat het beter IS? Tsja, daar blivjen we een meningsverschil over houden vrees ik.
Langskomen hoeft van mij niet maar als je foto's wilt plaatsen van die hengst, lijkt me dat erg leuk! Van jezelf trouwens ook, ben heel benieuwd naar het beeld. ;)

Verder sluit ik me bij de laatste post van Lielle volledig aan.
Met mijn eerste merrie , een ex point to pointer, was ik zelfs in een B parcours springen al verongelukt.
Niet rot bedoeld, maar ik zou het niet eens bedénken om dit paard bitloos te springen, laat staan in de cross! :+

Met bit rijden vind ik overigens ook geen vorm van egoisme.

Basje98

Re: KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:17

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:39

sjaantje schreef:
Sannessep schreef:
Die site is er om INFORMATIE te VERSCHAFFEN. Dat ga ik je niet voorkauwen, de HOE's en WAAROM's kun je daar zelf lezen. Ik ben je kleuterjuf niet die gaat zitten voorlezen, als je je er enigzins in intereseert dan zoek je zulk soort dingen zelf op.

Ow ja, en ik ben niet goed in het hele uitleg-en-overtuig-gebeuren, het proberen van het uitleggen heb ik al gedaan, dat probeer ik in de gehele discussie al en dat is dus klaarblijkelijk iedere keer weer mislukt, ik ben geen student communicatie! Jij zult hier beslist heel goed in zijn...

Euh kleuterjuf? Volgens mij weet jij dan niet was een discussie inhoudt.
Als je niet in staat bent/geen zin hebt om argumenten te geven, waarom blijf je dan in godsnaam posten in dit topic? Dat is gewoon niet hoe een discussie werkt. Je kunt wel heel kinderachtig beginnen over m'n studie, maar ik vind het gewoon jammer dat je het me niet probéért uit te leggen, maar goed ik heb de hoop al opgegeven.
Ook ik ben niet pertinent tegen, maar vind er eigenlijk hetzelfde van als Lielle.

@Daan_Ordeal; bedankt voor je verhaal! Rij je nu geen wedstrijden (meer), omdat dat niet bitloos kan?

Wat wil je nou precies horen dan. Wat moet ik je uitleggen.. waarom bitloos? Of hoe je een paard stopt als deze op hol geslagen is bitloos (hetzelfde als met bit)? Of hoe je een paard stopt voor de wagen bitloos (hetzelfde als met bit)? Waarom een bit schade aan kan brengen (dit heb ik al aangegeven in vorige posts)?

Als jij nog even je vraag zou willen herhalen, wat je precies zou willen weten, dan ga ik het nog eens proberen uit te leggen. Goed?

Ow en nog even wat, ik ben helemaal niet perse tegen het bit, ik heb dat nooit gezegd en heb dat ook uitgelegd dat niet alle paarden bitloos gereden zullen kunnen worden (misschien met heel erg veel geduld en oefening, jaren training, maar dat even terzijde).

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:53

Lielle schreef:
Kennelijk is het wel een goed argument als je zelf ervaart dat een paard bitloos fijner loopt dan met bit, maar andersom geldt dat niet. En verwijzen naar web sites vind ik een dooddoener; als je niet met eigen woorden iets kunt toelichten, kan ik niet erg onder de indruk zijn van de argumentatie en de ervaring waarop die is gebaseerd.

Als het geen goed argument is dat je paard fijner loopt zonder bit, dan is het ook geen goed argument om te zeggen dat je paard fijner loopt met bit. Dit geldt dan toch twee kanten op?

Ik ben het met je eens dat dit (verwijzen naar) niet echt een manier van discussie voeren is hoor. Maar ik doe dit omdat het daar gewoon best goed uitgelegd wordt (en door meerdere onderzoeken wetenschappelijk ondersteund wordt) en ik dit niet goed kan verwoorden, tenzij ik hier een gehele pagina over moet typen.

Ik vind het heel moeilijk om iets kort te zeggen, maar dat is denk ik al meerdere mensen opgevallen, omdat mijn posts over het algemeen vrij lang zijn. En dan vaak als ik het er eindelijk heb staan, dan bevalt het me nog niet hoe ik het uitleg, omdat het niet duidelijk genoeg is. Dus ik ben niet goed in discussies, mijn excuses hiervoor, maar ik wil toch wel graag mee doen in dit topic, dus probeer ik zo goed en zo kwaad als dat gaat me er enigzins in te mengen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:03

KiWiKo schreef:
heiditjj schreef:
Detour, paarden zijn levende wezens en geen enkel levend wezen is gelijk aan de ander. 1 van mijn paarden gaat volledig over de zeik van het bit (heeft nooit nare ervaringen gehad overigens), 1 is veel rustiger en beter te houden zonder bit en ontspant zich bitloos wel en met bit niet(is een vreselijk het type waar ik geen vreemde op durf te zetten). Ook hier geldt dus weer, niet alles over 1 kam scheren

zo ken ik paarden die complete flikflakken laten zien bitloos............ die zijn veel te sensibel voor de harde inwerking van bitloze optomingen........ op een stalhalster gaat wel, maar iets anders moet je er gewoonweg niet aanhangen.......... stang en trens is overigens geen probleem :)

Dan moet je het niet hebben over de hard inwerking van een bitloos hoofdstel, maar van de verschillen in de werking tussen de harde inwerking van het bit en de hard inwerking van een bitlooshoofdstel. Als je gelezen had, had je ook gezien dat op het eerste gezicht bitloos niet voor elk paard met elke ruiter geschikt is. Dat bitloos niet werkt kan namelijk ook liggen aan de betreffende ruiter ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:04

.. Of aan het feit dat men bitloos rijdt op een enorm groot en sterk vluchtdier..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:07

Sannessep schreef:
Als het geen goed argument is dat je paard fijner loopt zonder bit, dan is het ook geen goed argument om te zeggen dat je paard fijner loopt met bit. Dit geldt dan toch twee kanten op?

helemaal mee eens, en dat is precies wat ik wilde zeggen, maar zo werkt het vaak niet ;) Dan komt het argument weer van "stuk ijzer in zijn mond" en paardonvriendelijk en zo.

Citaat:
Ik ben het met je eens dat dit (verwijzen naar) niet echt een manier van discussie voeren is hoor. Maar ik doe dit omdat het daar gewoon best goed uitgelegd wordt (en door meerdere onderzoeken wetenschappelijk ondersteund wordt) en ik dit niet goed kan verwoorden, tenzij ik hier een gehele pagina over moet typen.

dat snap ik wel, en dat respecteer ik ook wel, maar het maakt discussieren lastig tot onmogelijk.

Citaat:
Ik vind het heel moeilijk om iets kort te zeggen, maar dat is denk ik al meerdere mensen opgevallen, omdat mijn posts over het algemeen vrij lang zijn. En dan vaak als ik het er eindelijk heb staan, dan bevalt het me nog niet hoe ik het uitleg, omdat het niet duidelijk genoeg is. Dus ik ben niet goed in discussies, mijn excuses hiervoor, maar ik wil toch wel graag mee doen in dit topic, dus probeer ik zo goed en zo kwaad als dat gaat me er enigzins in te mengen.

ik heb geen problemen met lange posts, en ik denk dat we nu toch wel in een interessante discussie raken; met wat goede wil moet dat toch geen probleem zijn.

@heiditje, maar zo kan het dus ook zijn dat met bit niet werkt door de hand van de betreffende ruiter ;) Maar ik geloof er dus niet in dat een ruiter die met bit een te harde hand heeft, bitloos ineens met gouden vingertjes kan sturen. En dan moet je je wel afvragen of het bitloos dan beter is voor het paard, of dat je jezelf voor de gek houdt.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:10

samen

uiteindelijk doe je dezelfde proef en een jury zou niet moeten letten op het wel dan niet met bit rijden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:13

detour schreef:
maar dat het beter IS? Tsja, daar blivjen we een meningsverschil over houden vrees ik.

Langskomen hoeft van mij niet maar als je foto's wilt plaatsen van die hengst, lijkt me dat erg leuk! Van jezelf trouwens ook, ben heel benieuwd naar het beeld. ;)

Dit is dus de reden waarom ik het een onzinnige discussie vind. Die opmerking, met die smiley er bij komt op mij neerbuigend over. Misschien dat ik het verkeerd opvat hoor, maar zo plaats jij wel vaker van die opmerkingen. Ik vind een discussie leuk, maar dan wel op een respectvolle manier.

Ik zei dat ik hier een keer foto's zag van iemand die haar hengst netjes bitloos reed, ik ken dat meisje dus helemaal niet en zou niet weten hoe ik aan foto's van haar moet komen ;)
Foto's van mij en Ordeal staan in mijn profiel :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:29

detour schreef:
.. Of aan het feit dat men bitloos rijdt op een enorm groot en sterk vluchtdier..

Uhm, of dat we uberhaupt rijden op een groot en sterk vluchtdier?
Echt denk je dan echt dat 2 verschillende remmen zoveel verschil uitmaken?
Dat jij alle paarden over 1 kam wil scheren, is je eigen probleem.
Voor sommige paarden zal bitloos minder goed werken dan met bit, voor sommige paarden juist beter, voor anderen paarden hetzelfde, maar met meer ontspanning... etc. etc..

Lielle: Maar ik geloof dat alleen de diehard naturals/bitlozen die opmerkingen maken... en kijk wat voor 'argumenten' er nu komen TEGEN bitloos... tja.. :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:12

Daan, ik denk dat je dat anders interpreteert dan het bedoeld is eerlijk gezegd.

Marr, dat zal best van de diehards komen, maar daarmee wordt er - iig bij mij - wel een enorme weerstand gecreeerd, en dan heb ik het nog niet over de schaamteloze actie met een aantal sgw foto's van een tijdje terug.

Overigens vind ik wel degelijk verschil in het ene bit of het andere wb de 'remwerking', en dat kan een heel groot verschil zijn.

met wel argument tegen bitloos heb je trouwens problemen? Dan wil ik iig - op basis van mijn eigen ervaring - daar best verder op ingaan.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:14

is er al een topic, waar je plaatjes ziet van bitloze die dressuur rijden?
want ik zie veel fotos waar het helemaal niet als dressuur er uit ziet, maar wel zo genoemd word. maar ik kan even niks vinden.
anders een idee om zon topic te openen? "hier fotos van bitloos dressuur, van hoger niveau" ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:15

Daan_ordeal heeft mooie foto's in haar profiel staan.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:24

ja die heb ik gezien. maar wil meer paarden zien;) ik geloof haar wel.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:28

Die foto's zien er inderdaad fijn uit :j

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:23

Fíjn dat er bitloze wedstrijden uitgeschreven gaan worden! :):) Alleen vind ik het erg jammer dat het niet gewoon op reguliere wedstrijden toegestaan wordt. Ik heb geen beschikking tot een trailer, en moet me dus beperken tot 3 wedstrijdlocaties in de buurt, die onder het zadel te bereiken zijn. En natuurlijk zal je ziet dat die geen bitloze wedstrijden gaan uitschrijven... Kan ik alsnog niet bitloos starten.. :=

FahyaFemke, hier een topic van mijn kanjer, bitloos gereden. Ziet er niet perfect uit, dit was de tweede keer sinds een jaar dat ik weer op hem reed, en hij had hier ook nog eens zwaar te kampen met overgewicht, maar toch: [RT-HAW] Amon, knappe en lieve crusado, bitloos dressuur!

Jammer dat élk topic waar het woord bitloos in valt, meteen in een discussie verzandt over wel/niet bitloos.. :n

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:48

Daan_Ordeal schreef:
detour schreef:

Dit is dus de reden waarom ik het een onzinnige discussie vind. Die opmerking, met die smiley er bij komt op mij neerbuigend over. Misschien dat ik het verkeerd opvat hoor, maar zo plaats jij wel vaker van die opmerkingen. Ik vind een discussie leuk, maar dan wel op een respectvolle manier.

Ik zei dat ik hier een keer foto's zag van iemand die haar hengst netjes bitloos reed, ik ken dat meisje dus helemaal niet en zou niet weten hoe ik aan foto's van haar moet komen ;)
Foto's van mij en Ordeal staan in mijn profiel :)

???? Ik bedoel het juist goed, uit betrokkenheid. :+
Peil eerst even wat ik bedoel voor je dingen zoekt die er niet zijn.
Over die foto's: Soms kun je linkjes kopieren en ze hier plaatsen, mocht dat mogelijk zijn. ;)
jammer dat je zo negatief reageert; daar zet je imo iets achterdochtigs mee neer en dan heeft een discussie idd geen zin. :+

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:50

x_Marr schreef:
detour schreef:

Uhm, of dat we uberhaupt rijden op een groot en sterk vluchtdier?
Echt denk je dan echt dat 2 verschillende remmen zoveel verschil uitmaken?
Dat jij alle paarden over 1 kam wil scheren, is je eigen probleem.
Voor sommige paarden zal bitloos minder goed werken dan met bit, voor sommige paarden juist beter, voor anderen paarden hetzelfde, maar met meer ontspanning... etc. etc..

Lielle: Maar ik geloof dat alleen de diehard naturals/bitlozen die opmerkingen maken... en kijk wat voor 'argumenten' er nu komen TEGEN bitloos... tja.. :+

Als je even normaal terugleest, lees je dat ik niet alle dieren over 1 kam scheer.
Wel weet ik dat ELK paard een vluchtdier is en geen enkele 100% betrouwbaar. DA's nameljik bull imo; elk paard, hoe kalm ook is en blijft een paard.

Dus probeer ook jij zo snel verkeerde conclusies trekken, vind dit echt jammer en zinloos.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:52

sjaantje schreef:
Die foto's zien er inderdaad fijn uit :j

Dat ben ik met je eens, Sjaantje. ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:06

Detour ik had er expres bij gezet dat het kan dat ik het verkeerd opvatte ;) Dus je op merking "peil eerst even wat ik bedoel" kan ik bij deze tegen jou ook zeggen. Op internet kun je dingen soms verkeerd interpreteren. Ik ben niet achterdochtig, ik vatte het anders op dan jij het bedoelde.
Die foto's van dat meisje met die hengst heb ik denk 1,5 jaar geleden gezien, zou dus niet weten waar ik die nog terug kan vinden.

In ieder geval leuk om te horen dat jullie mijn dressuurfoto's wel een fijn beeld vinden geven! :)

Lielle wat was er dan met die sgw foto's van een tijdje terug? Heb ik denk niet gezien.

Het is wel jammer dat sommige mensen een beetje te enthousiast zijn over bitloos. Dan krijg je inderdaad eerder weerstand ipv dat je interesse opwekt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:08

Ik denk dat gescheiden het beste is. Vind het jammer, want natuurlijk maakt bit of geen bit geen enkel verschil, maar je zal al gauw voor getrokken worden omdat je geen bit heb, of juist andersom ...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:09

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:11

Dan heeft een vraagstelling een heel andere toon. ;)
Sorry is soms lastig geloof ik. :D
Terugkaatsten simpel; dán hoef je niet over je eigen opstelling na te denken. 8-)

Als mensen heel enthousiast zijn, tsja, dan is dat toch hun goedrecht? Ik heb daar geen problemen mee, hoor! *D
Ik stoor me er meer aan dat men zo weinig nadenkt over de gevolgen bij paarden die uit hun plaat gaan en public; hoe rijdt je je dier dan terug? Zeker als het de benen neemt?
Dát ergert me! Ook ik heb bitloze ritjes gemaakt. Maar zou dat niet doen tussen veel mensen en dieren. ;)

Wat een ieder verder in zijn of haar bak doet vind ik wat anders, hoor!

het is je eigen risico en keuze.
Dáárom lijkt gemengd me erg interessant, hoe loopt een paard nageeflijk, verzameld in ontspanning zonder bit en rijdt datzelfde paard dan eens met hetzelfde zadel, dezelfde proef bitloos.
Dán kan ik zien hoe of wat!
Oh ja, een symphatieke ruiter lijkt me sowieso een vereiste. *D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:13

enthousiasme vind ik prima, bekeringsdrift heb ik wel problemen mee, zeker als het gaat op de manier die ik hierboven aanhaal.