"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 02:11

themuisje schreef:
ik snap eerlijk gezegt niet zo goed waarom je het af zou leren ?
een paard dat angstig is voor de zweep zal in de meeste gevalen wel goed aan je been zijn.
dus ik snap het punt niet.

Het punt is, zoals de TS verderop in het topic al aangaf, dat er dus paarden zijn met "angst" voor die zweep, die niet aan het been zijn, maar waarvan de eigenaren ze niet met zweep kunnen rijden (zo graag ze dat ook zouden willen) omdat ze zo "bang" zijn voor die zweep.

Dus de conclusie dat de meeste paarden met een angstreactie ( of het echt is of aangeleerd laten we even in het midden) voor de zweep goed aan het been zijn is niet correct.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:50

Een truukje doet een paard uit eigen beweging, aangeleerd gedrag is een ruiterfout. Een paard zal je niet voor de gein bij de neus nemen, omdat een paard niet zo kan denken.

Maar zoals ik al eerder zei ( lezen blijft moelijk): Als een paard de kans krijgt om wat te uit te vreten en dat wordt toegestaan is het logisch dat het paard dat een 2e of meerdere keren weer zal doen. Oftewel aangeleerd gedrag. Wij noemen dat een truukje van het paard omdat mensen nu eenmaal niet graag de fout bij hun zelf zoeken. Terwijl dat imo dus niet zo is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:53

In mijn ogen is een truukje hetzelfde als aangeleerd gedrag. Want als een dier een keer iets probeert en er niet mee weg komt, is het in mijn ogen nog geen truukje.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:00

Cassidy schreef:
Mag ik jullie uitnodigen om het volgende filmpje even te bekijken? Het laat grondwerk zien, met in het begin de desensibilisatie voor leadrope, later voor stick & string. En dat kan met ELK paard, en ELK paard kan op een gegeven moment staan te pitten, of kan het gelaten over zich heel laten komen.

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

En hoe pak je dat aan met een jong paard? Zie hier:

http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2 ... re=related

Daar heb ik hele goede ervaringen mee. Op de grond is mijn paardje niet meer bang voor de stick en de string. Maar op 1 of andere manier weet ze het verschil tussen de stick&string en zweep. Want zodra ze de zweep ziet dan word ze helemaal gek.

Komt omdat me paardje behoorlijk wat klappen heeft gehad. Maar moet ik zeggen, omdat ik veel grondwerk met haar doe. Is de angst al een stuk minder geworden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:03

Een zweep zwiept door op momenten dat je dat niet wilt, dus kan je paard een tik krijgen op de momenten dat je dat eigenlijk niet van plan was.
Als je paard zo panisch reageert op de zweep, zou ik ook grondwerk meenemen met die zweep.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:42

Cassidy schreef:
Dus de conclusie dat de meeste paarden met een angstreactie ( of het echt is of aangeleerd laten we even in het midden) voor de zweep goed aan het been zijn is niet correct.

Je hebt alleen weinig aan een zweep om hem beter voor je been te krijgen ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben beslist geen voorstander om alles dat een paard eng vindt uit de weg te gaan. Ik vind wel dat het belang van zweepgebruik voor je africhting in dit topic zwaar overtrokken wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:45

Equimotion schreef:
Je hebt alleen weinig aan een zweep om hem beter voor je been te krijgen ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben beslist geen voorstander om alles dat een paard eng vindt uit de weg te gaan. Ik vind wel dat het belang van zweepgebruik voor je africhting in dit topic zwaar overtrokken wordt.

Ik geloof in de methode: click, squeeze, spank. Gradaties in de aanwijzing door klik geluiden, aansluitend beenhulp, aansluitend jezelf met het uiteinde van een mecate slaan, en komt er dan geen reactie, krijgt het paard een tik met het uiteinde van die mecate.

A Horse knows exactly what happens, before what happens happens. Dus als hij niet reageert op de klik en de beenhulp, en niet reageer op het feit dat de ruiter zichzelf slaat, dan weet hij wat er aan zit te komen. En een tik met het uiteinde van de mecate is niet half zo pijnlijk als die zweep. Maar een overtreffende trap in je aanwijzing moet je in petto hebben. Niets is zo erg als een paard dat dood is voor je been en waarbij je steeds harder moet trappen om hem vooruit te krijgen.

Parelli (of was het nou Clinton Anderson, weet niet meer) zegt dat een beenhulp er juist voor kan zorgen dat je paard langzamer gaat. Een tik maakt hem sneller. En die ervaring heb ik zelf inmiddels ook gemaakt.

Nu kan ik geloven dat niet iedereen in de dressuur met een mecate rijdt, of weet wat een mecate is. Een zweep is daar de meest gebruikelijke attribuut, en die tool kun je dan maar beter bij je hebben.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:14

Cassidy schreef:
Niets is zo erg als een paard dat dood is voor je been en waarbij je steeds harder moet trappen om hem vooruit te krijgen.

Als je steeds harder moet trappen ben je niet bezig om je paard te conditioneren aan een kleinere beenhulp. Juist omdát een paard "knows exactly what happens, before what happens happens" is gebruik van een zweep niet zo nuttig: je krijgt nl een paard dat "voor je zweep" is, ipv "voor je been". Het paard van Inoterry dat in dit topic werd aangehaald is daar een prachtig voorbeeld van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:22

Dusse, Equimotion, als je niet harder wilt trappen en geen zweep wilt gebruiken, dan kun je je paard toch beter op stal laten staan. Als africhter zou je toch ook wel kunnen weten dat je een zweep wel kunt gebruiken om je paard de beenhulp duidelijker te maken zonder dat het paard alleen maar voor de zweep wordt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:45

Equimotion schreef:
Cassidy schreef:
Niets is zo erg als een paard dat dood is voor je been en waarbij je steeds harder moet trappen om hem vooruit te krijgen.

Als je steeds harder moet trappen ben je niet bezig om je paard te conditioneren aan een kleinere beenhulp. Juist omdát een paard "knows exactly what happens, before what happens happens" is gebruik van een zweep niet zo nuttig: je krijgt nl een paard dat "voor je zweep" is, ipv "voor je been". Het paard van Inoterry dat in dit topic werd aangehaald is daar een prachtig voorbeeld van.

Ga eens even uit van de situatie dat je op een paard van een ander rijdt. Een paard dat je moet corrigeren, dat je moet conditioneren op die kleine beenhulp. Een paard dat lak heeft aan je been en bij iedere beenhulp die je geeft alleen maar langzamer gaat lopen.

Als een paard een kleinere beenhulp ignoreerd, en gewoon stil gaat staan of echt niet harder wil, hoe pak jij dat aan? Dat signaalrijden waar we het eerder over hadden is echt perfect want zo rij je in de western ook. Maar dat is wel het ultieme einddoel waar je naartoe gaat en voor die tijd moet je toch echt harder inkomen met stem, been, spoor en eventueel zweep.

En als je het goed aanpakt, is hij echt niet voor de zweep. Dat moet je een of twee keer doen, dan denkt het paard bij de squeeze al...laat ik maar harder gaan lopen, want ik weet wat er daarna komt. De overtreffende trap (fase 4) is nodig, maar dat betekend nog niet dat hij voor de zweep is.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-01-09 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:49

Exact. Je gaat van groot naar klein en niet van niets naar klein.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:50

mijn paard wordt ook heel onrustig van een zweep. Hij wilt dan alleen maar rennen rennen en nog eens rennen. en hij gaat heel overdreven weglopen van mn been en valt dan alleen maar over zn schouders weg. Ik ga me daar aan irriteren en op een gegeven moment zou ik hem wel een paar flinke tikken willen verkopen....... En daarom rij ik niet met zweep.........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:54

@Kelly, als ruiter behoor je je niet te irriteren en al helemaal je irritatie (mocht het al voorkomen) niet op je paard te botvieren.
Je hebt duidelijk iets waar je voor jezelf aan moet gaan werken. En je paard heeft je intussen in zijn zak zitten. Wat zegt de instructie ervan?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:12

Cassidy schreef:
Kunnen jullie echt bij ieder paard meteen analyseren of die "angst"voor de zweep echt is of aangeleerd is? Dat vind ik knap, want ik kan het niet. De signalen zijn namelijk hetzelfde. Pas later in het traject kom je erachter of de angst echt angst is, of gewoon zieken.

Tuurlijk niet, maar dat zeg ik ook niet.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:18

Ik heb het misschien een beetje andersom. Mijn paardje reageert helemaal niet op de zweep(longeerzweep dan) tijdens het longeren...want met grond werk heb ik haar overal aan laten wennen, ook aan een zweep...ze vind het zelfs leuk om met zweep in haar mond te lopen.. Tijdens het rijden gebruik wel een een zweepje om mijn beendruk te bevestigen, verder niet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:29

Steefjevos schreef:
Cassidy schreef:
Kunnen jullie echt bij ieder paard meteen analyseren of die "angst"voor de zweep echt is of aangeleerd is? Dat vind ik knap, want ik kan het niet. De signalen zijn namelijk hetzelfde. Pas later in het traject kom je erachter of de angst echt angst is, of gewoon zieken.

Tuurlijk niet, maar dat zeg ik ook niet.

Dus? Jij gaat met zweep rijden of juist niet met zweep rijden omdat het paard angstig is, en kunt niet meteen zeggen of het paard echt angstig is of een truukje toepast. Hoe pak jij dat aan dan? Je prikt er snel genoeg doorheen zeg je. Hoe dan? Toch de zweep maar wegleggen? Toch er niet mee rijden omdat paardlief de signalen geeft die jij verkeerd interpreteerd?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-01-09 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:37

Ff het hele topic weer doorgelezen,

maar @ cassidy, merk je dan echt niet wanneer een paard bang is voor de zweep? Is toch wel heel wat anders dat als je uit de zadelkamer komt lopen met je zweep, het paard kijkt en helemaal aan de paal gaat hangen waar ze aan vast staat met het halstertouw, en zo snelmogelijk probeert weg te rennen? En als je pas de zweep loslaat dat er dan weer rust in de tent is? Eigenwijze paarden die reageren voor zover ík weet gewoon niet op de zweep, of als je een tikje geeft dat ze een bok geven. Trouwens die filmpjes die je had gepost heb ik ook maar weggeklikt. Heb wel de moeite genomen om het te kijken. Maar toen die dr met een regelmatig tempo ging slaan, dacht ik van, bekijk het, hier kan ik niet tegen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:44

A mind is like a parachute, it only works when it is open.

Wat betreft het filmpje: De feedbag maakt geluid maar doet niet zeer. Een paard desensibiliseer je door ritme te houden, daarom slaat hij haar regelmatig. Hij stopt pas als het paard ontspand, de lippen likt of op rust gaat staan.
Ik stel voor dat je het filmpje alsnog een keertje rustig gaat bekijken. Het hoeft je manier niet te zijn, je hoeft het niet zelf toe te passen. Maar ik ken de methodes waarmee Clinton zijn paarden desensibiliseert. En daar komen uiteindelijk ook kettingzagen (zonder ketting, puur het geluid, hij raakt ze er ook echt niet mee aan) en bladblazers aan te pas. En het paard staat er bij te pitten.

De situatie die je noemt kan ook een paard zijn met een truukendoos van gigaformaat. Ook een paard dat geleerd heeft de mens te conditioneren kan flippen als je met een zweep naast hem gaat staan. Nee, ik dergelijke situaties kan ik ook niet interpreteren of het echte of gespeelde angst is. Ik heb ze namelijk ook meegemaakt dat het gespeelde angst was, en met een aantal grondwerksessie over was.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-01-09 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:48

@Cassidy, Oke in dit geval, na je uitleg, snap ik in-ieder-geval wat je bedoelt ;) Nu weet ik wel, dat het paard wat ik omschreef als ik met de zweep kan aanlopen dat ze ging hangen etc. vroeger erg hard zonder rede is geslagen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:51

Dus in dit geval weet je de voorgeschiedenis. Niet iedereen weet de voorgeschiedenis. En zelfs een paard met voorgeschiedenis valt te desensibiliseren.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:58

Ook ik reed mijn pony zonder zweep. Ze werd er heel erg angstig van.Wanneer ik ging longeren of op stal had ze geen probleem met de zweep, maar op het moment dat ik erop zat, werd ze erg angstig. Haar aan de zweep laten wennen heb ik nooit aan gedacht. Ze was al hartstikke voorwaarts.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:03

je gebruikt een zweep ook niet om een paard een tandje harder te laten lopen :D :D

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:10

Cassidy schreef:
Cassidy schreef:
Voor iedereen die het niet nodig vindt om je paard aan die zweep te laten wennen: mag ik zeggen dat je de problemen uit de weg gaat? Zijn jullie ook van die types die tijdens een buitenrit een kilometer omrijden omdat er ergens een brievenbus staat waar je paard niet langs wil?

Waar staat dat? Ik zou eerst aan grondwerk doen om het vertrouwen vanaf de grond op te bouwen voordat ik die buitenrit ging maken. Aansluitend vanaf het zadel een schrikparcours doorlopen met objecten waar ze overheen en onderdoor moet. En reken maar dat die brievenbus uiteindelijk dan maar een peuleschil is. En desnoods stap ik af, laat haar zich achter mijn rug verschuilen, en loop 300 keer langs die brievenbus tot ze geen kik meer geeft. Aansluitend er weer op, en weer 300 keer langs die brievenbus. Tot ze geen kik meer geeft. Komt geen zweep aan te pas hoor!

dus, waar was je dan ook alweer een zweep voor nodig? beetje tegenstrijdig vind je niet?
ook ik vind een zweep eigenlijk niet nodig. als je paard vertrouwen in je heeft, hoor je em ook eigenlijk niet nodig te hebben vind ik. (met hoog dressuur e.d. vind ik het een ander verhaal)
Laatst bijgewerkt door beestenfreak op 13-01-09 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:12

brievenbus = zweep

iets engs, een voorbeeld

nergens staat je je hem langs wat anders engs moet slaan

overigens met hoge dressuur hoop ik dat je het zo voor elkaar hebt dat je je paard op minimale been(en zit)hulpen kan rijden en dus zonder zweep.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:21

beestenfreak schreef:
dus, waar was je dan ook alweer een zweep voor nodig? beetje tegenstrijdig vind je niet?

Nee hoor, helemaal niet.
Een zweep moet ik bij me kunnen dragen omdat IK dat wil, en ik wil hem niet weg moeten leggen omdat het paard het niet wil dat ik er mee rijdt.
Ik wil langs die brievenbus omdat IK dat wil, en niet een kilometer om moeten rijden omdat paard er niet langs wil.
Ik wil door een plas kunnen rijden omdat IK dat wil, en niet een kilometer om moeten rijden, of een paard hebben dat er met allerlei sprongen en paniekreacties doorheen sjeest of overheen springt omdat hij dat water niet in wil.
Ik wil een ritselende regenjas op de rug van mijn paard aan en uit kunnen trekken omdat IK dat wil. En niet af moeten stappen of mezelf nat moeten laten regenen omdat paardlief dat niet wil.